Lea Mäkipää /ps:
Arvoisa puhemies! Työelämässä ovat
yleistyneet niin sanotut nollatyösopimukset. Niillä tarkoitetaan
työsopimuksia, joissa työntekijä sitoutuu
tekemään viikossa 0—40 työtuntia
sen mukaan, paljonko työnantajalla on kulloinkin tarjota
työtä. Työntekijälle sopimus
tarkoittaa jatkuvaa epävarmuutta toimeentulon suhteen.
Jos työtunteja jollekin viikolle annetaan vain muutama,
on palkka tuolta ajalta olematon. Myös normaaliin työsuhteeseen
liittyvät sairausajan palkka- ja vuosilomakertymät
ovat epäselviä, eikä työterveyshuollon
palveluita tarvitse tarjota työntekijälle. Tällä hetkellä lainsäädäntömme
mahdollistaa kaiken tämän. Kysynkin asianomaiselta
ministeriltä: mihin toimenpiteisiin hallitus aikoo ryhtyä,
jotta työmarkkinoilta saataisiin kitkettyä edellä kuvatun
kaltaiset työntekijöiden kannalta epäoikeudenmukaiset
nollatyösopimukset?
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! Tämä on ajankohtaisen valmistelun
kohteena oleva asia koskien sitä, että hallitusohjelmasta
kirvoten laadittiin erittäin kattava pätkätyöarvio
Suomesta: minkälaisia pätkittyvien työsuhteiden
muotoja on, mikä niitten tilanne on Suomessa. Tässä yhteydessä havaittiin
myös se, että 25 prosenttia kaikista työsuhteista
on pätkittyviä työsuhteita, 75 prosenttia
karkeasti on kokoaikaisia työsuhteita. Yksi tämmöinen äärimmäinen
ilmiö on tämä kysymys nollatyösopimuksista.
Minä olen sitä mieltä, että tämä ei
enää kuulu nykyaikaiseen työelämään.
Täytyy olla joku vähimmäisturva siinä,
millä perusteilla työhön voidaan kutsua.
Aikoinaan työehtosopimusneuvotteluissahan osapuolet sopivat
tämmöisen kolmen tunnin vähimmäistyöajan,
jonka perusteella voi ylimalkaan kutsua ihmisiä töihin,
koska sitten joku toimeentuloperusta pitäisi olla. Se luo epävarmuutta
oman elämän suunnitteluun ja niin poispäin.
Tähän liittyen on nyt kolmikantainen työryhmä tämänkin
asian kimpussa, ja kovasti odotan siltä nyt ehdotuksia,
että me pääsisimme tässä mutta
myös monissa muissa pätkätyösuhteisiin
liittyvissä asioissa eteenpäin niin, että ihmiset
tulisivat ylimalkaan sillä työllä toimeen,
ettei tähän maahan syntyisi semmoista työssäkäyvää köyhälistöä,
joka ei pärjää. Pitää olla
useamman työn sankari, että pärjää ylimalkaan
toimeentulon kannalta.
Lea Mäkipää /ps:
Arvoisa puhemies! On hyvä, että työ on
työn alla. Mutta nollatyösopimukset ovat yleisiä kaupoissa
ja ravintoloissa ja usein ne koskettavat juuri nuoria työntekijöitä.
Nuoret, jotka eivät välttämättä vielä tunne
työelämän käytäntöjä,
omia oikeuksiaan, voivat helposti suostua itselleen epäedullisiin
sopimuksiin ja jopa suoranaiseen hyväksikäyttöön
työnantajan taholta. Kun kilpailu työpaikoista
on nykyisin kovaa, voi olla kiusaus ottaa vastaan työ huonommillakin
ehdoilla. Heikot työolosuhteet ja toimeentulon epävarmuus
alkavat kuitenkin usein nopeasti koetella työntekijän
jaksamista ja johtaa vaihtuviin työsuhteisiin ja jopa työelämästä pois
ajautumiseen.
Arvoisa puhemies! Kysyn edelleenkin työministeri Ihalaiselta:
mitä hallitus aikoo tehdä, jotta työelämään
astuvat, itsenäistä elämää aloittelevat
nuoremme eivät heti kättelyssä kokisi
työmarkkinoiden pelisääntöjä itseään
kohtaan epäoikeudenmukaisiksi, mikä pahimmillaan
saattaa ajaa heidät työelämän
ulkopuolelle?
Työministeri Lauri Ihalainen
On erittäin tärkeätä, kun
nuoret tulevat ensimmäiseen työpaikkaan, että heitä kohdellaan
asiallisesti, kunnolla, koska siitä muodostuu heidän
kuvansa ylimalkaan työelämästä.
Se ongelma, mikä minusta meillä on peruskoulun
yläasteella, toisella asteella ja muissa koulutusmuodoissa,
on se, että ei anneta riittävästi sellaisia
kansalaisvalmiuksia, että nuoret tietävät,
mitkä pelisäännöt on töissä,
mitä velvollisuuksia on, mitä oikeuksia on, miten nämä systeemit
toimivat. Meillä on liian vähän nuorilla
tietoa näistä vaihtoehdoista työelämään mennessä,
ja sitä pitäisi ehdottomasti meidän lisätä.
Sitten työmarkkinaosapuolten tehtävä on myöskin
valistaa yhdessä myös nuoria siitä, että tee
työsopimus, pelisäännöt ovat
nämä, näillä mennään
täällä työelämässä.
Nuoria pitäisi ottaa vastaan sillä tavalla hienosti,
että nähdään vaivaa, että nuoret
pärjäävät työelämässä ja
he tietävät oikeuksistaan — mutta myös
velvollisuuksistaan, niitäkin työelämässä on.
Tässä mielessä kyllä tarvitaan
tällaista ryhtiliikettä tässä asiassa. Kohdellaan
niin, että ikä, sukupuoli (Puhemies koputtaa)
ja eettinen tausta eivät ole mikään syy syrjiä työelämässä.
Jari Lindström /ps:
Arvoisa herra puhemies! Varsin moni taho on viime aikoina vaatinut
jopa nollatyösopimusten kieltämistä.
Muun muassa JHL ja Suomen Elintarviketyöläisten
Liitto ovat tällaista esittäneet ja vaatineet
lakia, joka kieltäisi nollatyösopimukset. "Nollatyösopimuksista on
päästävä eroon", katsoo ammattiliitto
JHL:n toimialajohtaja Päivi Niemi-Laine. "Ne ovat työntekijän
kannalta armottomia. Nollasopimuksilla työnantaja siirtää yrittäjäriskin
suoraan työntekijälle." Ministeri Ihalainen, onko
nollatyösopimukset kiellettävä lailla,
vai korjautuvatko ongelmat muilla keinoilla?
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! On kaksi väylää:
lainsäädäntö, jota tässä nyt
myös valmistellaan kolmikantaisesti, on yksi reitti, ja
toinen on tietysti työehtosopimukset, jota kautta myös
voidaan edetä tässä asiassa. Tarvitaan
varmaan työehtosopimuksiinkin määräyksiä sen
takia, että yleensä myös työaikasäädöksiä käsitellään
työehtosopimuksissa. Voi olla, että tarvitaan
molempia reittejä, mutta nämä ovat valittavana,
ja se, mitä kautta tässä edetään,
on nyt vielä auki, mutta muutos tähän
tilanteeseen tarvitaan ihan inhimillisen työelämän
ja ihmisten kannalta. Ihmisillä pitää olla
joku näköala siitä, milloin minut kutsutaan
töihin. Se lyhytjänteisyys ja tämmöinen
odottelu eivät ole enää nykyaikaista työelämää.
Eeva-Maria Maijala /kesk:
Arvoisa puhemies! Vuokrasopimustyöntekijät
ovat usein näitä nollasopimustyöntekijöitä.
Keskusta on tehnyt esityksen siitä, että työtön
henkilö voisi 300 euron edestä tehdä töitä ilman,
että menettää työttömyyskorvauksen.
Nyt sitten kysynkin: mitä hallitus aikoo tehdä sen
eteen, etteivät ihmiset joudu hankalassa tilanteessa ottamaan
esimerkiksi vuokratyösopimusta vastaan täysin epävarmassa
tilanteessa, saavatko he töitä ollenkaan, vai
onko hallituksella mahdollisuus turvata, että ihmiset saavat
edes jonkinlaisen toimeentulon ja opetellaan sitä työntekoa
tällä 300 euron turvaosalla?
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! Täällä edellisillä kyselytunneilla
ministeri Risikko vastasi tähän hyvin, koska hänen
toimialaansa liittyvät nämä asiat. Hän
kertoi siitä, että työttömyysturvajärjestelmän
kokonaisuudistus on työn alla. Tässä uudistuksen
yhtenä kohtana on myös kysymys tästä suojaosasta,
josta myös keskusta on tehnyt aloitteita niin kuin monet
muutkin tahot, mikä liittyy siihen, että tämän sovitellun
päivärahan ja työn välistä yhteyttä parannettaisiin
ja pystyisi ottamaan lyhytaikaisempia työsuhteita vastaan.
Ajatus on hyvä. Kysymys on aika arvokkaasta uudistuksesta
taloudellisesti, ja tiedän, että tämä on
ollut myös työmarkkinajärjestöjen
keskinäisessä pöydässä ajatellen
tulevia työmarkkinaratkaisuja. Minä toivon, että tässä asiassa
päästään eteenpäin,
mutta odotamme tässä nyt varsinaisia ehdotuksia,
joita sosiaali- ja terveysministeriön työryhmän
kautta sitten aikanaan tulee.
Kimmo Tiilikainen /kesk:
Arvoisa puhemies! On miellyttävää kuulla,
että tuo työttömän mahdollisuus
tienata joitain satoja ilman työttömyysturvan
leikkausta on nyt hallituksenkin suunnassa jollain tavalla etenemässä.
Olisin laajemmin kysynyt tästä työllisyys- tilanteesta.
Kun työllisyystilanne heikkenee, yleensä eniten
kärsivät silloin nuoret. Nyt työmarkkinoille
tuleville, opintonsa päättäneille nuorille
ei ole uusia työpaikkoja, määräaikaisia työsopimuksia
ei tiukan paikan tullen uusita, ja jos yritys joutuu vähentämään
työntekijöitä, ensinnä lähtevät
yleensä viimeksi tulleet. Nyt on kuitenkin ymmärrettävä se,
että monella työnantajalla työn kysyntä myös
vaihtelee sen mukaan, miten on palveluille ja tavaroille markkinoita,
ja joustoja ihan varmasti tullaan tarvitsemaan. Olisin kysynyt työministeriltä:
millaisia mahdollisuuksia näette, että työnantaja
ja työntekijä voisivat yhdessä sopia
joustoista, jotka koskisivat jossain määrin koko
työntekijäkuntaa eikä niin, että kaikki
joustot otetaan nyt nuorista, viimeksi tulleista työntekijöistä,
määräaikaisista työntekijöistä?
Työministeri Lauri Ihalainen
Työmarkkinoiden joustava joukko on kaikki pätkätyöntekijät
monessa mielessä, niin kuin me kaikki tiedämme.
Mitä taas nuoriin tulee, niin tämä aika tietysti
on vähän haasteellinen ja sumuinen yrityksille
palkata sitä ensimmäistä uutta nuorta työpaikkaan,
niin kuin tiedetään. Te tiedätte hyvin,
miten merkittävän panoksen yhteiskunta antaa työnantajalle,
joka palkkaa nuoren työntekijän. 700 euroa kuukaudessa
10 kuukauden ajan on merkittävä vastaantulo. Se,
mikä nuorten kannalta on kuitenkin hyvä todeta,
on se, että kun meillä yli 40 viikkoa kestää työttömyys
maassa keskimäärin, niin nuorilla se on 11 viikkoa.
Se on aina onneksi lyhyempää kestoltaan, mikä on hyvä asia,
ja vieläkin pitäisi saada lyhennettyä sitä nuorten
työttömyyden kestoa.
Me tarvitsemme varmaan... Ja nythän työehtosopimuksissa
on määritelty sellaisia palkkaryhmiä peruspalkkojen
alapäässä, joissa on harjoittelupalkkoja,
oppisopimuspalkkoja, ja sitä kynnystä on myös
yritetty laskea sillä tavalla, että nuoret voisivat
päästä tässä mielessä töihin.
Työajoissa tehdään paljon joustavuutta
Suomessa kaikkia ihmisiä koskien, ja siinä osapuolet
ovat tehneet paljon sellaisia järjestelyjä, jotka
mahdollistavat työaikajärjestelyjä paljon
joustavammin (Puhemies koputtaa) kuin lainsäädäntö edellyttää.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tavoite tietysti on se, että kaikilla
on töitä ja työllä tullaan toimeen.
Mutta me tiedämme, että se ei ole mahdollista.
Saksassa on luotu malli, jossa ihmiset pääsevät
töihin pienemmällä palkalla ja palkkaa
sitten jatketaan sosiaaliturvalla. Jos ajatellaan esimerkiksi nuoria,
niin tämä on heille parempi. Se on parempi heidän
oman elämänhallintansa kannalta, se on parempi
myös heidän tulevien työllistymismahdollisuuksiensa kannalta.
Myös yhteiskunnalle on parempi, että työtön
osin itse vastaa toimeentulostaan eikä hänen toimeentulonsa
kokonaan perustu yhteiskunnan eli muiden työntekoon. Te
kauhistelette, ministeri Ihalainen, työssä käyviä köyhiä.
Onko parempi, että on työttömiä köyhiä?
Niinpä kysynkin teiltä: onko teidän mielestänne
parempi, että esimerkiksi nuori on työssä pienemmällä palkalla,
jota täydennetään sosiaaliturvalla, vai
onko teistä parempi, että hän on kokonaan
työtön?
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! Työnteon on aina hyvä olla
järkevämpi vaihtoehto kuin olla sosiaaliturvan
varassa, se on hyvä lähtökohta kaikkiaan.
Toivon mukaan meillä ei ole työssä käyviä köyhiä eikä meillä ole nuoria
köyhiä, mutta me emme voi lähteä siitä, että ikä on
ainoa peruste sille, että palkan määräytyminen
lähtee toisilla perusteilla, vaan sen pitää olla
se työn vaativuus. Saksan järjestelmään
olen aika hyvin perehtynyt. Ei ole kovin yksinkertainen juttu tämä minijob-työ.
Siellä 500 euron kuukausipalkalla alkaa olla tosi iso määrä ihmisiä,
ja sillä ei tulla toimeen. No totta kai he voivat saada
sosiaaliturvaa, mutta he ovat samalla pätkätyöntekijöitä.
Mikä ongelmallisinta, he eivät pääse
siitä myllystä pois niihin pidempiaikaisiin kestäviin,
vahvempiin työsuhteisiin. He jäävät
pyörimään, ja se polarisoi Saksan työmarkkinat
sillä tavalla, että minä en tiedä,
onko se ihan Suomen malli.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Alipalkan maksamisen ottaminen esiin täällä siten,
että sitä voitaisiin maksaa, on aivan käsittämätöntä.
Tällä hetkellä tosin on jo mahdollista maksaa
alipalkkaa, ja se johtuu siitä, että työsopimuslaissa
ei ole minkäänlaista haitallista seuraamusta silloin,
jos työehtosopimuslakia ei noudateta. Työsopimuslaissa
on sanktioitu ainoastaan syrjintä, palkan kuittaaminen,
kokoontumisen estäminen ja joku muu asia.
Mutta haluankin kysyä nytten työministeri Ihalaiselta:
Onko mahdollisesti tulossa sellainen laki tai ollaanko korjaamassa
työsopimuslakia siltä osin, että alipalkan
maksamisesta tulisi haitallinen seuraamus? Tällä hetkellä työehtosopimukset
ovat olemassa ja niiden rikkomisesta voidaan toki viedä asia
oikeuteen ja työtuomioistuimeen, mutta se on aika pitkä ja
kapulainen tie nuorelle työntekijälle ja lähetetylle
työntekijälle tai vanhemmalle työntekijälle,
joka ei niin tarkkaan tunne lakia.
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! Minusta alipalkkaus on valitettavasti ongelma
myös Suomessa. Sitäkin on. Jotain meidän
pitää tälle tehdä.
Mutta kyllä se on hyvä, kun työehtosopimuksen
vähimmäisehdoista puhutaan — ja Suomessa
lähdetään siitä, että vähimmäisehtoja
pitää noudattaa työpaikoilla niin järjestäytyneen
kuin järjestäytymättömänkin
työnantajan, niitä ei voi alittaa — niin
kyllä tavallaan, jos niitä rikotaan, on loogista,
että niitä rikkomuksia käsitellään
siinä järjestelmässä, missä työriitoja
muutenkin sovitellaan, viime kädessä työtuomioistuimessa,
ja työntekijäjärjestöt voivat
asettaa sen asian vireille ja niin poispäin. Minä pidän
parempana sitä putkea, jossa nämä normaalit
pelisäännöt ovat suhteessa työehtosopimuksiin.
Tiedän, että tästä asiasta
on täällä eduskunnassa aloitteita ja
keskusteltu, mutta hyvä, että puhutte alipalkkauksesta
ja niistä vääristymistä, joita
siihenkin ilmiöön Suomessa liittyy.
Tarja Filatov /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä keskustelu on mielenkiintoista,
koska näyttää, että Suomen työelämässä on
ollut semmoinen kehitys, että ensin meille syntyivät
määräaikaiset työsuhteet, joissa
työnantaja ulkoisti osan vastuistansa ikään
kuin työntekijälle itsellensä. Kun niitä tukittiin,
syntyivät vuokratyösuhteet, ja nyt on syntynyt
tämmöinen pakollinen itsensä työllistäminen
tai pakkoyrittäjyys, ja näyttää siltä,
että kokoomus haluaisi ulkoistaa myös palkanmaksun — ei
sille työntekijälle, vaan yhteiskunnalle sosiaaliturvan
kautta.
Mutta haluaisin kysyä ministeriltä: kun meillä on
tällä hetkellä paljon ketjutettuja määräaikaisia
työsuhteita ja myös hyvin pitkiä työsuhteita, jotka
ovat määräaikaisia työnantajan
valinnasta, voisiko ajatella, että tällaisissa
pitkissä määräaikaisissa työsuhteissa,
jotka itse asiassa sitovat työntekijän työnantajaan
ilman, että hänellä on oikeus pyrkiä niihin
parempiin työsuhteisiin, voisi olla työntekijän
puolelta jonkinlainen irtisanomismahdollisuus?
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! Kaikkia sellaisia ajatuksia ja esityksiä, jotka
voisivat johtaa siihen, että ylimalkaan määräaikaisia
työsuhteita ei kohtuuttomasti ketjuteta, meidän
pitäisi edistää tässä yhteiskunnassa, mihin
tässä viitattiin.
Tämäkin asia on nyt parasta aikaa siinä kolmikantapöydässä,
siis määräaikaisten työsuhteitten asema,
osa-aikaisten työsuhteitten asema, jossa on kysymys siitä,
saako tehdä lisätyötunteja tulevaisuudessa,
ja sitten on vuokratyöntekijöitten asema ja itsensä työllistäjien
asema, jossa on se ongelma, että ne ovat palkkatyön
ja yrittäjyyden välimaastossa olevaa porukkaa.
Siellä on erittäin paljon huonossakin asemassa
olevia ihmisiä, ja heiltä puuttuu eläke-
ja sosiaaliturva, koska siellä ei ole palkkatyötä siellä takana,
ja siihenkin pitäisi meidän löytää joku
ratkaisu, miten tämä itsensä työllistäjien
sosiaali- ja eläketurva Suomessa järjestetään,
ja täälläkin nyt parasta aikaa valmistellaan.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ymmärrän, että nuorten
vaikeasti työllistettävien työllistämiseksi
on olemassa tämä edustaja Zyskowiczin malli: maksetaan
hyvin matalaa palkkaa, ja sitten nämä nuoret menevät
erilaisten sosiaaliturvaluukkujen taakse ja pyytävät ja
pyytelevät sieltä tuon palkan jatkeeksi lisärahaa.
Toinen vaihtoehto on se, että valtio tukee näitä samoja
nuoria, ei tällä tavalla avustaen, vaan tukien
niitä työpaikkoja niin, että nämä nuoret
ihmiset voidaan työllistää niihin yrityksiin
ja myöskin julkiselle sektorille.
Kysymykseni kuuluu ministerille: kumpi näistä kahdesta
päävaihtoehdosta on se oikea tapa työllistää vaikeasti
työllistettäviä nuoria?
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! Kestävä tapa on se, että tässä maassa syntyy
kasvua. Se vaatii investointeja, se vaatii työvoiman tarjontaa,
se vaatii monia toimenpiteitä, jotka luovat uutta työtä,
johon myös nuoret pääsevät,
ja se on se kestävä, pitkäkestoinen tapa.
(Mauri Pekkarinen: Ilman muuta!) — Ilman muuta. — (Ben
Zyskowicz: Kukas tätä vastustaa?) — Ei
varmaan kukaan. — Minä oletan, että kokoomus
on ollut aina tällä työlinjalla (Ben Zyskowicz:
Kyllä!) ja haluaa, että on kasvua, uusia työpaikkoja
myös yksityiselle ja julkiselle sektorille. Tästä kai
on aika suuri konsensus tässä salissa.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Sanoitte aikaisemmin Saksan mallissa
olevista ongelmista. En sanonut, että Saksan malli pitäisi
sellaisenaan Suomeen kopioida. Halusin nostaa sen periaatekeskusteluun:
onko parempi, että ihminen on töissä,
tienaa itse toimeentulostaan osan ja saa lopun sosiaaliturvana,
vai onko parempi, että hän on kokonaan työttömänä ja
hänen toimeentulonsa perustuu kokonaan muiden tekemään
työhön? Sosiaaliturvahan tarkoittaa sitä.
Onko se parempi tämän ihmisen elämänhallinnan
kannalta, että hän on töissä?
Onko se parempi hänen tulevien työllistymismahdollisuuksiensa
kannalta, että hän on töissä?
Minä väitän, että on. Tämä koskee
erityisesti nuoria ja muita uusina työmarkkinoille tulevia,
muun muassa maahanmuuttajia. En minä sitä vastusta,
etteikö tätä mallia pitäisi
soveltaa myös muihin kuin nuoriin, esimerkiksi pitkään
työttöminä olleisiin henkilöihin.
Oleellista on se, ja sitä kysyn: eikö ole
parempi, että ihminen on töissä pienemmälläkin
palkalla plus sosiaaliturva kuin että hän kokonaan
on työttömänä? (Mauri Pekkarinen:
Totta kai!) Eikä tätä sosiaaliturvaa,
edustaja Pekkarinen, tarvitse käydä (Puhemies
koputtaa) koputtelemassa eri luukuille. Voidaan luoda joku (Puhemies:
Aika!) hyvin joustava systeemi.
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! Aina on parempi, että ihminen, myös nuori,
on työssä eikä sosiaaliturvan varassa.
Se on ilman muuta näin. (Välihuutoja kokoomuksen
ryhmästä)
Ja edustaja Pekkarinen on oikeassa siinä, että uuden
työn kautta on se vahvuus, jolla me luomme uusia työpaikkoja.
Totta kai meidän pitää näin
ajatella. Nythän jo on pienipalkkaisia ihmisiä luvattoman
paljon, jotka joutuvat nyt jo turvautumaan sosiaaliturvaan tullakseen
ylimalkaan toimeen. Meillä toimii jo tällainen
järjestelmä, mutta minä yritin vain viestiä sitä,
että emme kai me pyri sellaiseen yhteiskuntaan, missä on työssä käyvää köyhyyttä ja
palkallaan ei enää ihminen tule ylimalkaan toimeen.
(Ben Zyskowicz: Ei pyritä!)
Anni Sinnemäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Työelämän reilujen
pelisääntöjen ja työelämän voimassa
olevan lainsäädännön toteutuminen riippuu
käytännössä usein siitä,
onko yksittäisellä työntekijällä rohkeutta
nostaa oma kohtelunsa esiin, onko rohkeutta käydä työnantajaa
vastaan ja kyseenalaistaa työnantajan tekemiä ratkaisuja. Välttämättä kaikilla
rohkeutta tähän ei riitä, että veisi
oman tapauksensa esimerkiksi epäillystä laittomasta
ketjutuksesta niin pitkälle kuin se ehkä tulisi
viedä. Ratkaisuksi tähän ongelmaan on
esitetty sitä, että ammattiliitoilla olisi kanneoikeus
työelämän lainsäädännön
noudattamisesta. Tällöin yksittäisen
työntekijän turvana ja taustana olisi ammattiliiton
toiminta ja asiantuntemus. Näkeekö työministeri,
että ammattiliittojen kanneoikeus toisi lisää oikeudenmukaisuutta suomalaiseen
työelämään?
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! Ministeri Ihalainen näkee, että kanneoikeus
olisi hyvä asia, mutta hallitusohjelmassa ei ole määritelty
tavoitteeksi kanneoikeutta. Sekin rehellisyyden nimissä täytyy
todeta. Tämähän tulee nyt EU:n tasolla.
Siellä käsitellään kysymystä,
joka liittyy siihen, miten me vahvistamme työvoiman liikkuvuuteen
liittyvää direktiiviä, ja siellä keskustellaan
myös kanneoikeudesta rajat ylittäen.
Se, missä Suomessa ehkä pitäisi rohjeta
ottaa tämä askel, on se, että tässä alipalkkauksessa, työelämän
räikeimpien väärinkäytösten
osalla, olisi mahdollista hakea liiton tai työnantajaliiton kannetta,
kun ne ihmiset, siis maahanmuuttajat muun muassa, pelkäävät — he
eivät uskalla, he luikkivat karkuun, kun he pelkäävät
asemansa puolesta — joten jotain tällä alueella
pitäisi tehdä. Tästä varsinaista
valmistelutyötä ei ole vielä käynnistetty,
ja toivon mukaan tämmöistä tahtoa löytyy,
mutta sanon nyt sen, että hallitusohjelma ei tunnista kanneoikeuden
viemistä, ja tästä puhuttiin aika paljon
niissä neuvotteluissa.
Laila Koskela /ps:
Arvoisa puhemies! Kuntasektorilla ja siellä yleensäkin
naisvaltaisilla aloilla — hoitohenkilökunta, opettajat,
lastenhoitajat — teetetään määräaikaisilla
sopimuksilla töitä. Näitä lyhyitä työsopimuksia
voi olla yhdellä henkilöllä peräkkäin
jopa kymmeniä erimittaisia. Vakiintuneen työn
teettäminen määräaikaisena lisää työntekijöiden
eriarvoisuutta ja vähentää heidän
sitoutumistaan työhönsä. Arvoisa ministeri,
oletteko tähän kiinnittänyt huomiota
ja mitä aiotte tilanteelle tehdä?
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! Sanotaan, että määräaikaisia
työsuhteita Suomessa on eurooppalaisittain kohtuullisen
paljon, osa-aikatyötä kohtuullisen vähän,
se vain kasautuu tietyille aloille, ja määräaikaisia
työsuhteita on paljon julkisella sektorilla. Osin siinä on perusteena
myös se, että tarvitaan sijaisuuksia ja niin poispäin.
Tässä ylettömässä ketjutuksessa
on tehty nytkin jo tietysti paljon muutoksia, mutta vielä enempi,
kun tämmöistä ketjuttamista tapahtuu
ja se epävarmuus jatkuu, meidän pitäisi
päästä siitä järjestelmästä selvemmille
vesille. Kyllä minä edustan sitä kantaa.
Tämän takia myös tätä kysymystä näissä kolmikantapöydissä nyt
parastaikaa koetetaan selvittää. Toivon mukaan
me löydämme sieltä yhteisiä ratkaisuja.
Kaikki määräaikaisuus ei ole perusteetonta silloin,
kun on kysymys sijaisuuksista ja tuuraamisesta ja niin poispäin.
Me tarvitsemme myöskin sellaisia järjestelyjä,
mutta paljon siellä on sellaista, mitä voisi vielä parantaa.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa puhemies! Nollatyöntekijä ei koskaan
tiedä, kuinka paljon palkkaa tulee ja onko seuraavassa
vuorolistassa töitä lainkaan. Vähimmäistuntiaikaa
ei ole, eikä yt-neuvotteluja tarvitse hänen osaltaan käydä.
Työntekijällä voi olla toistaiseksi voimassa
oleva työsopimus mutta ei lainkaan työtunteja eikä työttömyysturvaa.
Nollatyösopimuksilta ei ole vältytty edes verorahoitteisessa
Yleisradiossa.
Arvoisa ministeri, on perustettu työryhmä selvittämään
tätä ongelmaa vuonna 2011. Tietojeni mukaan työryhmän
piti saada asiaa eteenpäin juhannuksen jälkeen,
mutta nyt sille työryhmälle on annettu lisäaikaa
syksyyn 2014 saakka. Arvoisa ministeri Ihalainen, eikö tällä asialla
ole kiire näiden nollatyöntekijöiden
kannalta, kun ajatellaan, että työryhmä istuu
vuosia ja mahdollisesti sitten vielä 2014 saa lisäaikaa.
Näitä isoja ongelmia ei voida kuitata (Puhemies
koputtaa) työryhmillä, joilla on aikaa vuosia
tehdä selvityksiä.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Ikävä kyllä nyt aika on tullut täyteen.
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! Nollatyösopimuksessa olevat ovat
työelämän torppareita, ja meidän
täytyy tähän saada muutoksia. On totta,
että ei ole helppoa löytää työmarkkinajärjestöjen
kolmikantapöydässä konsensusta tästä asiasta,
ja se on tietysti johtanut siihen, että tätä asiaa
on valmisteltu, mutta koetan pitää huolta siitä,
että tämä eduskunta saa tätä koskevia
uudistusehdotuksia käsittelyyn. Tahtotila on ilman muuta
se, että tähän puututaan, ja minä toivon,
että työmarkkinajärjestöillä on
myös notkeutta ymmärtää tämä asia,
sillä sellainen yritys, joka haluaa tulevaisuudessa osaavaa
työvoimaa, joka työvoiman määrä tulee
vähenemään, ei voi rakentaa työsuhdepolitiikassa
vain pätkittyvien nollatyösopimusten
varaan, vaan sen täytyy rakentaa sellaisia työsuhteita,
että ihmiset ovat niistä kiinnostuneita, he voivat
tulla toimeen, ja nuoret ovat kiinnostuneita alasta. On yrityksen etu,
että meillä ei tämäntyyppisiä järjestelyjä ole ylettömästi
työelämässä, jos halutaan osaavaa työvoimaa.