Markku Laukkanen /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tämä hallituksen esitys
eduskunnalle sähköisen viestinnän tietosuojalaiksi
ja eräiden siihen liittyvien lakien muuttamisesta annettiin
eduskunnalle lokakuussa viime vuonna. Lain tavoitteenahan on turvata sähköisen
viestinnän luottamuksellisuuden, yksityisyyden suojan,
toteutuminen sekä edistää sen myötä sähköisen
viestinnän tietoturvaa ja monipuolisten sähköisten
viestinnän palveluiden tasapainoista kehittämistä.
Voidaan sanoa, herra puhemies, että tässä laissa
on uutta ja vanhaa. Vanhaa siinä mielessä, että tämä laki
kumoaa nykyisen televiestinnän tietosuojalain, lisäksi
tästä löytyy liittymäkohtia
henkilötietolakiin, sananvapauslakiin sekä myöskin eduskunnassa
työn alla olevaan työelämän
tietosuojalakiin, joka sekin on tulossa vielä kevätistuntokauden
aikana palautekeskusteluun saliin. Ehkä kolmannes laista
tulee EU-direktiivin implementoinnista, ja viidennes on kenties
uutta, joka koskee esimerkiksi roskapostien suodatukseen liittyviä säännöksiä ja
paikantunnistuksen ikärajakysymystä. Kumpikin
näistä ovat ...
Puhemies:
Anteeksi, arvoisat edustajat, voisitteko pitää palavereitanne
salin ulkopuolella, vaikka onkin perjantai. — Ed. Laukkanen
jatkaa.
Kiitoksia, ja sitä paitsi kyseessä on erittäin
mielenkiintoinen laki, jota kannattaa kyllä kuunnella ja
osallistua myöskin tästä käytävään keskusteluun.
Kansainvälistä mielenkiintoa on todellakin herättänyt
jo tässä vaiheessa erityisesti kaksi säädöskohtaa,
jotka liittyvät roskapostien suodatukseen, joka on erittäin
mittava globaali ongelma tällä hetkellä,
sekä paikantunnistuksen ikärajakysymykseen. Kumpikin
ovat asioita, joita myöskin eräät muut
EU-maat aikovat ottaa kansalliseen säätelyyn mukaan
suomalaisen lakimuotoilun pohjalta.
Lakiesityksestä lausunnon ovat antaneet eduskunnan
perustuslakivaliokunta sekä hallintovaliokunta. Liikenne-
ja viestintävaliokunta on laatinut tämän
mietinnön, ja kaikkien kolmen valiokunnan laajoissa — todellakin
laajoissa, kuunneltiin useita kymmeniä asiantuntijoita — asiantuntijakuulemisissa
on tullut selväksi, että kysymyksessä on
erittäin tärkeä hanke tietoyhteiskuntakehitystä kohtaan
tunnetun luottamuksen kannalta. Samalla on tullut hyvin selväksi,
että sääntely kohdistuu uuteen ja hyvin monimuotoiseen,
monimutkaiseenkin, teknis-sosiaaliseen toimintaympäristöön,
jossa saman kaltaisia toimintoja toteutetaan erilaisin teknisin
välinein ja sovelluksin. Lisäksi nämä välineet
ja sovellukset kehittyvät poikkeuksellisen nopeasti, joten
sääntely on laadittava mahdollisimman teknologianeutraaliksi.
Voidaan sanoa, että sääntely on jossain
mielessä aika abstraktiakin. Varsin montaa uutta ilmiötä on
pakko kuvata tässä sääntelyssä termein,
jotka vasta vähitellen tulevaisuudessa tulevat osaksi tavallista
yleiskieltä. Sitä ne eivät vielä tänä päivänä kaiken
osalta ole.
Tarkoitukseni on tässä esittelypuheenvuorossa
käydä, arvoisa puhemies, läpi suhteellisen
tiiviisti tämä laaja lakipaketti ja nostaa sieltä nimenomaan
keskeisiä kysymyksiä esiin.
Ensin tunnistamistietojen käsittelyn selkeyttämiseen
ja yhteisötilaajaan liittyvä sääntely.
Tämän tarkoituksena on selkeyttää tunnistamistietojen
käsittelyä koskevia säännöksiä.
Tunnistamistiedoista käy muun muassa ilmi se, kuka puhuu
puhelimessa kenenkin kanssa, ketkä lähettelevät
toisilleen sähköposti- ja tekstiviestejä ja millä Internet-sivustolla
kukin teistä surffaa. Tunnistamistietojen käsittelyoikeuksien
ja -velvollisuuksien tulee koskea teleyritysten lisäksi myöskin
viestinnän osapuolten kannalta sivullista yhteisötilaajaa.
Tällaisia yhteisötilaajia ovat esimerkiksi yritykset
ja yliopistot. Nämä käsittelevät
täsmälleen samoja luottamuksellisia tietoja ja
samanlaisin teknisin järjestelmin kuin teleyrityksetkin.
Siten yhteisötilaajan mahdollisuus väärinkäytöksiin
ja tarve yhtäläisiin käsittelyoikeuksiin
sekä -velvollisuuksiin ei juurikaan poikkea teleyrityksistä.
Siksi yhteisötilaajat ovat myöskin saman kaltaisen
sääntelyn piirissä nyt tämän
lain myötä.
Käsittelyn aikana tuli ilmeiseksi, että oikeutta anonyymiin
viestintään tulee vahvistaa muun muassa Internetin
keskustelupalstoille lähetettyjen viestien osalta. Eli
jos joku chattailee niin sanotusti keskustelupalstoilla, tämä edelleenkin turvaa
sen anonyymin toiminnan. Tällaisten viestien tunnistamistietojen
tulee siis olla luottamuksellisia.
Jotta viestien välittämiseen kohdistuvat väärinkäytösepäilyt
voidaan asianmukaisesti selvittää tai osoittaa
aiheettomiksi, teleyrityksen tulee tallentaa tunnistamistietojen
käsittelyä koskevat yksityiskohtaiset tapahtumatiedot
kahden vuoden ajaksi. Näistä tiedoista käy
muun muassa ilmi, kuka ja milloin on käsitellyt kansalaisten
puhelutietoja. Tämä kahden vuoden tallentamisvelvoite
tulee toki siitä, että jos ilmenee verkossa rikollista
toimintaa, rikollista käyttöä, näiden
tunnistamistietojen tallentamisen myötä päästään
rikolliseen toimintaan jälkikäteenkin kiinni.
Sitten säännökset, jotka liittyvät
haittaohjelmien ja roskapostin poistamiseen. Voidaan sanoa, että haittaohjelmien
ja haittaliikenteen ongelma, joka kasvaa dramaattisesti — arvioidaan, että yli
puolet maailmalla liikkuvasta sähköpostista on
jo tänä päivänä niin
sanottua roskapostia — ei ole vain kansallinen. Se ei ole
Suomen ongelma, vaan se on globaali, maailmanlaajuinen ongelma.
Tältä osin tämä on kansainvälisesti
ensimmäinen laki, jolla pyritään mahdollisimman selkeästi
osoittamaan hyvin monimutkaisen teknisen ja oikeudellisen ympäristön
keskellä, miten viestintää voidaan suodattaa.
Virukset, madot ja muut haittaohjelmat ovat kuvainnollisesti sanoen
kuin kirjepommeja. Ne voivat silpoa viestinviejän tai sen
vastaanottajan sormet. Lailla annetaan viestinviejille rajatut mahdollisuudet tutkia,
onko erilaisiin sähköisiin kirjekuoriin tai niiden
sisällä oleviin kirjepapereihin uutettu räjähtävää nitroglyseriinikoodia.
Kirjepaperille kirjoitettuun tervehdykseen eli viestin sisältöön saa
tällöin kurkata vain erityisedellytyksin. Tässä on
se vissi ero. Kirjekuoren otsikko voidaan katsoa, mutta sen, mitä on
kirjoitettu kirjepaperille sinne sisään, saa katsoa
vain erityisedellytyksin.
Teleyrityksellä, lisäarvopalvelun tarjoajalla tai
yhteisötilaajalla on lain mukaan oikeus tietyin ehdoin
ryhtyä tietoturvaloukkauksen torjumiseksi ja tietoturvaan
kohdistuneiden häiriöiden poistamiseksi välttämättömiin
toimiin. Näitä toimia ovat muun muassa sähköpostiviestien, tekstiviestien
ja muiden vastaavien viestien vastaanottamisen estäminen
ja virusten sekä muiden haittaohjelmien poistaminen viesteistä.
Virusten ja muiden haittaohjelmien sekä roskapostin suodattamisessa
ongelmana on teknisten suodatinten epätäydellisyys
vielä toistaiseksi. Tämä alahan kehittyy
kaiken aikaa. Myös hyväksyttävää viestintää,
esimerkiksi keskinäisiä sähköpostiviestejä,
toivottua, tilattua mainontaa tai palveluita, tulee poistetuksi
viestinnän virrasta nykysuodatustekniikalla. Tästä syystä eduskunta edelleen
täsmensi puuttumisen edellytyksiä ja kohdisti
puuttumisen vain kaikkein välttämättömiin
ja luonteeltaan rajattuihin toimiin. Samalla kävi ilmeiseksi,
että tämän pioneerisääntelyn
onnistumista tulee hyvin tarkoin seurata ja valmistautua myös
tekemään mahdollisia tarpeelliseksi osoittautuvia
muutoksia. Tämä on selvää, koska kyseessä on
tässä mielessä, globaalissakin mielessä,
pioneerilainsäädäntö.
Sitten eräitä näkökohtia
Viestintäviraston tietoturvatoiminnan turvaamiseen. Tietoturvallisuuden
tekninen hallitseminen ja osaaminen on tänä päivänä melkoinen
haaste. Tietoturvallisuuden onnistunut hallinta on ensiarvoisen
tärkeää talouselämän
menestykselliseksi harjoittamiseksi, kansainvälisen kilpailukyvyn
ylläpitämiseksi, lisäämiseksi
sekä kansalaisten oikeuksien ja hyvinvoinnin turvaamiseksi.
Tämän vuoksi kansallisen tietoturvallisuudesta
vastaavan viranomaisen, siis Viestintäviraston, tulee kyetä selkeiden ja
tavallisten kansalaisten ymmärrettävissä olevien
tietoturvallisuutta koskevien käytännön
ohjeiden laatimiseen ja mielummin vielä nopealla aikajänteellä,
koska esimerkiksi maailmanlaajuisesti leviävät
haittaohjelmat saastuttavat valtavia määriä tietokoneita
muutamassa vuorokaudessa, jopa tunneissa. Tästä on
esimerkkejä vaikkapa kuluneelta kevätkaudelta
olemassa.
Viestintäviraston tehtäväksi on määritelty
toimia kansallisena tietoturvallisuusviranomaisena. Vaikka Viestintäviraston
tietoturvatoimintaa on pidetty hyvänä ja runsaasti
tunnustusta saaneena, se ei suinkaan vähennä panostusten
tarvetta tietoturvallisuuden kehittämiseen hyvän
tason ylläpitämiseksi. Viestintäviraston
toiminta ja sen resurssien, mukaan lukien tiedonsaantioikeuksien,
riittävä varmistaminen onkin ensiarvoisen tärkeää tietoturvallisen
tietoyhteiskuntakehityksen varmistamiseksi ja sen myötä kansalaisten
perusoikeuksien turvaamiseksi.
Lain mukaan ilmoituksenvaraista tai toimiluvanvaraista toimintaa
harjoittava teleyritys on velvollinen maksamaan Viestintävirastolle
vuotuisen tietoturvamaksun kansallisen cert-toiminnan rahoittamiseksi.
Teleyrityksiin kohdistuva maksurasitus näkyy suunnilleen
nykyisen suuruisena. Valiokunta pitää mietintöön
kirjatun lausumaehdotuksen mukaisesti välttämättömänä,
että kyseinen budjettiin tuloutettava maksu, siis teleyrityksiltä kerättävä tietoturvamaksu,
käytetään
lyhentymättömänä kattamaan nimenomaan
Viestintäviraston tietoturvatoiminnasta aiheutuvia kuluja,
ei niin, että se menee valtion budjetin yleiskatteeseen.
Muutama sana paikkatietojen käsittelysäädöksistä:
Tällä lailla annetaan säännöt
paikkatietojen käsittelylle. Paikkatiedot ovat sellaisia
matkapuhelimen maantieteellisen sijainnin osoittavia tietoja, joita
käytetään paikannuspalveluihin. Lain
mukaan teleyrityksen tulee antaa laskut maksavalle tilaajalle, kuten
työnantajayritykselle, mahdollisuus kieltää liittymiensä käyttäminen
kaupallisiin paikannuspalveluihin. Jos tilaaja ei ole näitä palveluja
kieltänyt, työntekijälle tai muulle käyttäjälle
voidaan tämän suostumuksella tarjota erilaisia
paikannuspalveluita. Jos suostumusta ei hallita yksinomaan kännykästä käsin, paikkatietojen
käsittelyn kieltämisestä ja palvelukohtaisesta
suostumuksesta päättää alle
15-vuotiaan huoltaja tai muun kuin alaikäisen vajaavaltaisen
puolesta hänen edunvalvojansa. Tämä tarkoittaa
sitä, että joidenkin paikannuspalveluiden osalta
vanhemmille muodostuu tosiasiallinen mahdollisuus paikantaa omat
lapsensa kännykän kautta aina 15 ikävuoteen
saakka. Tämä on siis sääntely,
joka niin ikään on tällaista pioneerisäätelyä,
ensimmäistä kertaa tapahtuvaa säätelyä,
jota kohtaan monista maista on osoitettu suurta mielenkiintoa.
Puhemies! Sähköistä suoramarkkinointia
koskevia sääntöjä tässä laissa
myöskin selkeytetään. Nykysäännön
mukaanhan suoramarkkinointia sähköpostin tai matkapuhelimen
välityksellä ei saa lähettää ilman
asiakkaan etukäteen antamaa suostumusta. Oikeushenkilölle
on tullut tarjota tehokas kielto-oikeus. Koska roskapostista puuttuvat
molemmat edellä kerrotut piirteet, tällainen spammi,
niin kuin sanotaan, on ollut laitonta Suomessa jo vuodesta 99 lähtien.
Tällä lailla selkeytetään ja
täsmennetään edelleen sähköistä suoramarkkinointia
koskevaa sääntelyä. Lailla asetetaan
säännöt evästeiden ja muiden
palvelun käyttöä kuvaavien tietojen tallentamisesta
käyttäjän päätelaitteelle.
Teleyrityksille tulee velvollisuus luovuttaa laskutustietoja
tietyissä tapauksissa. Lain mukaan tietoyhteiskunnan palveluntarjoaja,
kuten säätietoja kännyköihin
toimittava yritys, voi saada teleyrityksiltä suoralaskutuksen
kannalta välttämättömät
tunnistamistiedot ja muut laskutuksen kannalta välttämättömät
tiedot. Tämän edellytyksenä kuitenkin
on, että tilaaja tai käyttäjä, jota
tiedot koskevat, on antanut käsittelylle suostumuksensa.
Säännöksessä tarkoitettuja palveluita
ovat säätietojen lisäksi esimerkiksi
kännykkään tilatut soittoäänet,
musiikkikappaleet tai videoelokuvat. Laskutustietojen luovutusvelvollisuudella
lisätään kilpailua viestintämarkkinoilla, luodaan
myöskin varmasti uudenlaista sisältöteollisuuden,
palveluteollisuuden toimintaa.
Tälläkin hetkellä poliisilla on oikeus
saada tehtäviensä toteuttamiseksi niin sanottujen
salaisten puhelinnumeroiden ja pysyvien ip-osoitteiden haltijatiedot.
Nyt tällä lailla mahdollistetaan, että poliisi
saisi teleyritykseltä myös muut telepäätteiden
tai liittymien yksilöivät tiedot. Tällaisia
tietoja ovat esimerkiksi tietokoneiden yhteyskohtaisesti muodostettavien
ip-osoitteiden haltijatiedot sekä kännyköiden
päätelaitetunnisteet. Säännös
mahdollistaa nykyistä tehokkaamman puuttumisen tekijänoikeudellisesti suojatun
ja rasistisen aineiston sekä lapsipornon levittämiseen
Internetissä dynaamisten ip-osoitteiden takaa.
Tämän lain nojalla kännykän
päätelaitetunnisteen perusteella poliisi voi tunnistaa
rikoksesta epäillyn kännykän, vaikka
rikoksesta epäilty vaihtaisikin jatkuvasti liittymäkorttejaan,
mikä on tänä päivänä rikollispiireissä tapana.
Jos poliisi katsoo tarpeelliseksi kohdistaa edellä kerrottuihin
päätelaitteisiin tutkinnallisia pakkokeinoja,
lupa keinojen käyttöönottoon ratkaistaan
pakkokeinolain mukaisella tavalla.
Arvoisa herra puhemies! Todellakin kyseessä on erittäin
mittava uusi lainsäädäntö. Haluankin kiittää liikenne-
ja viestintävaliokuntaa erinomaisesta perehtymisestä tähän
asiaan — urakka oli aikamoinen ja pitkä — ja
myöskin perustuslaki- ja hallintovaliokuntaa hyvästä lausunnonantotyöstä.
Tuloksena oli yksimielinen mietintö. Totta kai me tiedämme
ja tunnistamme, että näin monimutkaiseen, hyvinkin
monisäikeiseen lakiin saattaa syntyä sellaisiakin
säädöksiä, jotka ovat jo syntyessään
eräällä tavalla vanhoja. Niin nopealla
tavalla koko tämä verkkoliiketoiminta etenee,
ja kaikki keinot, mitkä liittyvät erityisesti
roskapostin suodattamiseen liittyviin kysymyksiin ja verkon turvallisuuteen
liittyviin kysymyksiin, ovat nopeassa muutoksessa eivät
vain teknologian osalta vaan myöskin sen haitallisen käytön
osalta. Siksi jää nähtäväksi,
kuinka kauan me, herra puhemies, tällä lailla
selviämme ja milloin joudumme kenties etsimään
taas uusia keinoja vastataksemme tähän globaaliin
roskapostihaasteeseen. Lakia on todella käsitelty eduskunnassa
perusteellisesti, ja toivommekin tälle rapsakkaa palautekeskustelua
ja eduskuntakäsittelyä, koska laki on syytä saattaa
näiden asioiden perusteella voimaan aikailematta.
Yleiskeskustelu päättyy.