2) Hallituksen esitys arvopapereiden verottamiseen
liittyvien eräiden säännösten muuttamisesta
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Tämä hallituksen esitys
varainsiirtoverolain muuttamisesta tarkoittaa käytännössä sitä,
että verovapaa varainsiirto laajenee. Tällä hetkellähän
Helsingin arvopaperipörssissä tapahtuva kauppa
on verovapaata, mutta jatkossa, jos hallituksen esitys hyväksytään,
se tarkoittaa sitä, että kaikki julkisesti noteeratut
osakkeet tulevat varainsiirtoveron verovapauden piiriin.
On syytä todeta muutama sana tuosta varainsiirtoverosta.
Meillä on kolme verokantaa: nollavero, 1,6 prosenttia ja
4 prosenttia. Arvopapereista ja osakkeista, oli sitten minkälainen
osake hyvänsä, asunto-osake tai muu osake, veroprosentti
on 1,6 paitsi silloin, kun henkilö on 18—40-vuotias
ja hankkii ensimmäisen asunnon pysyvään
asumistarkoitukseen. Silloin ei peritä veroa. Omakotitalosta
ja kiinteistöstä maksetaan varainsiirtoveroa 4
prosenttia, ja pörssissä noteeratut osakkeet ovat
verovapaat. Vielä vuonna 1995 maksettiin pörssikaupasta
1,2 prosenttia, mutta tuona vuonna se poistettiin, ja se on 0 prosenttia
tällä hetkellä. Hallituksen esityksestä käy ilmi,
että Euroopassa, siellä missä veroa kannetaan,
vero on 0,2—0,3 prosenttia. Englannissa se on kuitenkin
0,5. Se oli aikaisemmin 0,4, mutta nostettiin 0,5:een.
Tiedän, että te ette edes voi kuvitella, kuinka paljon
kauppoja tehdään tänä päivänä Helsingin arvopaperipörssissä.
Jos te arvaisitte, niin menisi varmasti ihan pieleen. Tänä päivänä tehdään, niin
kuin myöskin eilen tehtiin, yli 50 000 kauppaa — joka
päivä yli 50 000 kauppaa. Tämähän tarkoittaa
käytännössä sitä, että sama
osake vaihtaa omistajaa useita kertoja ja vielä niin, että sama
henkilö ostaa nyt, myy 10 minuutin kuluttua tai 5 minuutin
kuluttua, ostaa sen taas takaisin jne. Pörssin liikevaihto
on vuositasolla lähes 500 miljardia euroa, mikä tarkoittaa
sitä, että se on enemmän kuin kaksi kertaa
Suomen koko bruttokansantuote. On päivänselvä asia,
että mitään tuoretta, uutta rahaa ei
voi pörssiin tulla, vaan se on se sama raha, joka siellä pyörii.
Voi tietenkin kysyä, onko se oikein, että omakotitalon
omistaja tai asunnon omistaja maksaa huomattavan veron silloin,
kun hän ostaa osakkeen tai omakotitalon, mutta kun pyörittää osakkeita arvopaperipörssissä,
niin mitään veroa ei makseta. (Ed. Kankaanniemi:
Eihän se oikein ole!)
Jotkut maat ovat jo tänä vuonna ottaneet käyttöön
tällaisen varainsiirtoveron, muun muassa Kiina otti kesällä käyttöön
0,3 prosentin varainsiirtoveron. Minulla on se käsitys,
että tämmöinen vaatimaton, esimerkiksi
0,1 prosentin vero ei mitenkään vaikuttaisi kaupankäyntiin.
Minä katsoin, mitä on maksettu tänä päivänä esimerkiksi Nokian
osakkeista. Se on halvimmillaan tänään ollut
24,78 euroa ja korkein noteeraus 25,47. (Ed. Ollila: Ostitteko?)
Jos perittäisiin 0,1 prosentin vero, niin se 0,1 prosenttia
olisi noin 2,5 senttiä, ja kun se jaetaan ostajan ja myyjän
kesken, niin kuin aikaisemmin jaettiin, niin se tekisi Nokian osakkeelle
hieman päälle 1 sentti osaketta kohti. Kun kurssi
on ollut 24,78, niin minä olen aivan vakuuttunut siitä,
että eivät olisi ostajat karanneet ulkomaille,
vaikka osake olisi maksanut 24,80 eli 2 senttiä enemmän.
Otin myöskin toisen esimerkin, Ericssonin, joka on
vaihdellut välillä 2,70—2,90. 2,94 taisi olla
korkein. Siinä 0,1 prosenttia ei nouse edes 1 senttiin.
Eli on täysin — tai täysin ja täysin — olen
melko varma tai lähes varma, että jos otettaisiin
käyttöön 0,1 prosentin vero, se ei merkitsisi
mitään muuta kuin että meklarit joutuisivat ehkä jonkin
verran palkkioitaan alentamaan, mutta valtion kassaan tulisi lähes
500 miljoonaa euroa. Sillä voitaisiin korvata ja kompensoida esimerkiksi
asunnon hankkijoiden kohtuuttoman suuri varainsiirtovero.
Tästä syystä olen tehnyt tähän
hallituksen esitykseen vastalauseen, joka lähtee siitä,
että hallituksen esityksen se pykälä,
joka merkitsee, että verovapautta laajennetaan, mikä merkitsee
taas valtiolle noin 10 miljoonan euron menetystä, kumottaisiin
ja otettaisiin käyttöön toinen pykälä, jossa
kaikki julkiset noteeratut osakkeet tulisivat verotuksen piiriin
ja vero olisi 0,1 prosenttia. Jos joku pystyy tässä salissa
tai salin ulkopuolella perustelemaan, minkä takia tällaista
ei voida ottaa käyttöön, niin tietenkin
minä lakkaan puhumasta siitä. Mutta niin kuin
olen todennut, sentillä tai kahdella lisää kurssiin,
joka vaihtelee lähes eurolla yhdessä päivässä,
ei ole vaikutusta kaupankäyntiin, mutta se tuo valtion
kassaan paljon rahaa. Sitten voi tietenkin kysyä, miten
tämmöinen keinottelu — ei kai sitä muuksi
voi sanoa, jos nyt ostaa ja minuutin kuluttua myy — vie
yhteiskuntaa eteenpäin. Loppupäässä on
aina häviäjä, ja se häviäjä on
yleensä joku yhteiskunnan ehkä heikoimmassa asemassa
oleva, joka joutuu siitä kärsimään.
Eivät Helsingin arvopaperipörssissä tavalliset
ihmiset pyöritä tätä suurta
kauppaa, vaan vakuutusyhtiöt ja erilaiset instituutiot,
monesti Amerikasta, ja tiedetään, mitä siellä on usein
tapahtunut: juuri nämä yritykset, jotka ovat keinotelleet
pörssissä, ovat menneet kumoon ja niitten vakuutuksenottajat
ovat jääneet ilman eläkkeitä.
Eli minä en näe keinottelusta mitään hyötyä.
Keinottelua voidaan jonkin verran lieventää tällaisella
0,1 prosentin verolla, ja ennen kaikkea valtion kassaan tulisi rahaa.
Herra puhemies! Yksityiskohtaisessa käsittelyssä teen
sitten muutosesitykset.
Mika Lintilä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Oli miellyttävä kuulla, että ed.
Kallis on sitä mieltä myös, että tämä rahoitusmarkkinapoliittinen
ratkaisu parantaa pk-yritysten edellytyksiä pääomaehtoisen
rahoituksen hankkimiseksi markkinoilta.
Mitä sitten tähän pörssiveroon
tulee, niin en tietenkään voi lopettaa ed. Kalliksen
puheita sen puolesta, mutta voisin hiukan ehkä korjata
sitä, kun te vastalauseessa ilmoitatte, että se
tuotto olisi 500 miljoonaa. Nyt pitää kuitenkin
huomioida, että tällä veropohjalla — koska
nythän se on vain silloin, jos on kotimaisista arvopapereista kyse — se
muuttuu huomattavasti. Tämä summahan tulee teillä kaikista
kaupoista. Kuten tiedämme, Helsingin Pörssistä 60
prosenttia on Nokiaa ja siitä omistavat 90 prosenttia ulkomaiset, eli
tämä summa muuttuisi huomattavasti. Kyllä tämä heikentäisi
kotimaisen asemaa sijoituskohteena.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Kallikselle: Nyt on porvarihallitus, ja
sitten seuraavassa hallituksessa melkein porvari ed. Kallis on viemässä hallitusneuvotteluissa
satamaan tämän tavoitteen, jota hän on
ajanut kunniakkaasti kaikissa mahdollisissa yhteyksissä.
Tunnen sympatiaa ja toivon, että vihreät ovat
sitten neuvotteluissa ed. Kalliksen kanssa samaa mieltä,
että tämä tulee myöskin siihen
hallitusohjelmaan, koska siihen suuntaan joka tapauksessa kehitys
tulee menemään. Rosvot kuriin, se on suuri aate.
Jari Koskinen /kok(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Ed. Kallis täällä väitti,
että ei tulisi mitään käyttäytymismuutoksia
0,1 prosentin pörssiverolla. Minä en usko tähän.
Käyttäytymismuutoksia tulisi aivan varmasti. Suomen
pörssi ei muutenkaan ole liian kiinnostava maailmalla. Suomen
pörssi on pieni, liiankin pieni. Siihen pitäisi
saada uusia yhtiöitä mukaan ja enemmän pörssivaihtoa,
siitä kaikki hyötyisivät. Mutta toisaalta
myöhemmin puheessanne sanoitte, että kuitenkin
tämä pörssivero, jolla ei ole siis käyttäytymisvaikutuksia,
teidän mielestänne lieventäisi keinottelua,
niin että kyllä tässä on pientä ristiriitaa.
Pörssissä voidaan ostaa minuutissa osakkeita ja
myydä osakkeita minuutissa, ja siihen se koko homma perustuu.
Bjarne Kallis /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! On se merkillistä, että Englannissa
eli Lontoossa, jossa pörssivero on 0,5 prosenttia, pörssi
koko ajan kasvaa. Se koko ajan kasvaa. Ei se ole minnekään
karannut. Minkä takia ne eivät siirrä niitä osakkeita,
minkä takia ne eivät osta niitä Helsingin
Pörssistä? Liittyisivät Helsingin arvopaperipörssiin
ja sen kautta ostaisivat, kun täällä on
0 prosenttia. Eli ei tällä 0,1 prosentilla ole
käytännössä mitään
suurempaa merkitystä. Kun sanoin, että se ehkä lieventäisi
pikkasen sitä keinottelua, niin korostan tuota sanaa "lievästi".
Enkä minä muuten näe, mitä etua
yleensä on siitä, että ostaa nyt ja myy
minuutin kuluttua. Ed. Lintilälle totean, että ei
myöskään tämmöinen
ostaminen ja myyminen kartuta sen yhtiön kassaa vähääkään.
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! Tämä on kyllä mielenkiintoista.
Kokoomus ei ole valmis sentinkään pörssiveroon,
mutta nollamaksuluokan kokoomus on valmis poistamaan päivähoidosta.
Se on kyllä aika erikoinen lapsiystävällinen
linja kokoomuksella. Pörssivero, joka todella kohdistuisi
lähes keinottelunomaiseen jatkuvaan myyntiin ja vaihtoon,
siitä ei sentinkään veroa, mutta nollamaksuluokka
kyllä päivähoidosta ollaan poistamassa
(Ed. Laakso: Kaikkein köyhimmiltä!) kaikista pienituloisimmilta
ihmisiltä. Tässä on pelkistetysti se
kokoomuksen linja, niin että tämä on
kyllä aika mielenkiintoista. (Ed. Zyskowicz: Tuliko nyt
pelkistettyä vähän liikaa?)
Monissa maissa on tämä pörssivero
käytössä. Se on paljon suurempana, eikä se
ole lopettanut sitä kauppaa. Jos on tämä 0,1
prosenttia, niin se maksu on sentin suuruinen. Täytyy muistaa,
että siinä pörssikaupassa on muita kuluja,
jotka ovat ilmeisesti suurempia, ja tämä ei mielestäni
ole siinä ratkaiseva. Jos tämmöinen pieni
pörssivero tulisi, se antaisi mahdollisuuden kyllä kerätä valtiolle
lisää rahaa. Valtiohan tarvitsisi lisää rahaa nyt,
kun se on linnoittautunut siihen, että esimerkiksi sairaanhoitajien
palkkoihin voidaan panna vain 150 miljoonaa euroa, kuntapalkkoihin,
lisää rahaa. Sinne tarvittaisiin lisää rahaa,
ja tässä olisi oiva tapa rahoittaa esimerkiksi
terveydenhuollon henkilöstön palkkoja, (Ed. Saarinen:
Valtion kassa on niin täysi, ei sinne mahdu enää!)
ja tämä ei rasittaisi sitten kyllä köyhiä.
Mielestäni tämä olisi todella toteuttamisen
arvoinen ajatus, jota ed. Kallis täällä jo äsken
esitteli. Tulemme ilman muuta kannattamaan, kun ed. Kallis tekee
tämän pykäläesityksen. Meillä on
samanlainen pykälä, mutta perustelut ovat hiukan
erilaiset.
Mielestäni yhteiskunta tarvitsee rahaa turvatakseen
kansalaisille julkiset palvelut, jotka ovat välttämättömiä,
ja tämän lisäksi, että kannatamme
tätä pörssiveroa, me tulemme ehdottamaan varallisuusveron
ottamista uudelleen käyttöön, yritysperintöjen
verotuksen säilyttämistä, tupakkaveron
korottamista sekä luonnollisesti myös sitä,
että suurista tuloista kannetaan veroa enemmän
ja pienituloisille annetaan enempi helpotuksia. (Ed. Mustajärvi:
Mistä riittäisi vähän hoitajille?)
Pörssikaupan suuri volyymi Suomessa antaa mahdollisuuden
myös verottaa sitä tällä suhteellisen
alhaisella verokannalla niin, että verokertymä olisi
kuitenkin huomattava ja sillä olisi merkitystä.
Ei myöskään ole oikeudenmukaisuussyitä perustella,
miksi kaupankäyntiä pörssissä ei verotettaisi.
Omakotitalon kaupasta joutuu maksamaan sen 4 prosentin veron. Onko
se oikeudenmukaista? Osakkeita voi vaihtaa kymmenien miljoonien
arvosta, mutta siitä ei tarvitse maksaa sentinkään
veroa. Työttömät pienestä päivärahastaan
joutuvat maksamaan 21 prosentin veron, mutta osakekaupasta ei tarvitse
maksaa sentinkään veroa, jos tätä oikeudenmukaisuutta
katsotaan.
Mielestäni tämä jos mikä olisi
sellainen kohta, missä verotus olisi paikallaan, edes tämä pieni
verotus, mitä ed. Kallis tässä vastalauseessaan ja
mitä myöskin vasemmistoliitto omassa vastalauseessaan
esittää.
Eero Lehti /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tässä itse asiassa
taustalla on se, että Suomeen syntyisi Helsingin arvopaperipörssin
kanssa kilpaileva markkinapaikka, tai useita sellaisia, ja nimenomaan
tämä markkinapaikka olisi sellaisille yrityksille,
jotka eivät pörssilistautumista halua sen kustannusvaikutusten
johdosta, foorumi, jonka markkinoilla ostaja ja myyjä kohtaisivat.
Tämän johdosta on olennaista, että tämä markkinapaikka,
joka tässä taustalla on, on kilpailukykyinen Helsingin
arvopaperipörssin kanssa. Kansantalouden kannalta varmasti
verotulot ovat parhaimmillaan silloin, kun yritykset, jotka ovat pk-sektorilla,
saavat täten uutta pääomaa tai osakkaat
voivat vaihtaa osuuksiaan keskenään. Sen johdosta
tämä on olennainen osa suomalaista arvopaperimarkkinakehitystä.
Bjarne Kallis /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Niin kuin aikaisemmin totesin, eihän
se yritys hyödy siitä, että sen osakkeet
ovat kaupan kohteena arvopaperikaupassa. Se hyötyy vain
silloin, kun tulee osakeanti, ja sen hyödyn se saa riippumatta
siitä, tehdäänkö yksi kauppa
viikossa tai 15 000 kauppaa päivässä.
Ei sillä ole mitään merkitystä.
Se, että julkisesti noteerataan, merkitsee sitä,
että se tulee yleisön tietoon, ja suurella yleisöllä on
mahdollisuus merkitä niitä osakkeita, jos suuri
yleisö katsoo, että on hyvä sijoitus
merkitä niitä. On otettava huomioon, että ei
näitä osakeanteja tule yhtiöltä kuin hyvä jos
kerran viidessä vuodessa.
Eero Lehti /kok(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Aivan kuten täällä ed.
Kallis totesi, on olennaista, että yhtiö voi mennä pääomamarkkinoille
tarjoamaan uusia osakkeita saadakseen uutta pääomaa.
Se on oikea tapa kehittää suomalaista elinkeinoelämää.
Jos se tekisi sen edes kerran kymmenessä vuodessa, niin
suomalaiset kasvuyritykset menestyisivät tuntuvasti paremmin.
Mikko Kuoppa /vas(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Emmehän me tätä edes
vastusta, että pienyrityksille tulisi tämä uusi
markkinapaikka ja että ne saisivat tätä kautta
uutta pääomaa. Eihän näissä kummassakaan
vastalauseessa sitä vastusteta, vaan päinvastoin
esitetään, että pörssikaupasta,
kun näitä osakkeita vaihdetaan, perittäisiin
vero. Tämä helpottaa pienyritysten mahdollisuutta
hankkia uutta pääomaa, ja se on hyvä.
On arvioitu, että siinä tulee valtiolle noin 10
miljoonan euron veronmenetykset, mutta ehkä tämä valtio
sen kestää.
Matti Saarinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Minäkin olen ymmärtänyt
niin, että kauppapaikka tarvitaan markkinataloudessa. Se
on sinänsä hyvä, ja sellainen täytyy
olla. Kysymyshän on tässä siitä,
miten suhtaudutaan tällaiseen spekulatiiviseen rahankäyttöön,
jossa rahaa pyöritetään pyörittämisen
vuoksi ja vedetään siitä välistä.
Ei se ole edes mitään tuotannollista työtä.
Se on rahalla pelaamista ja konstailua ja toisten hyväksikäyttöä ja
hyödyntämistä. Tätä voisi
ihan symbolisesti verottaa 0,1 prosentilla. Tämä ei
vaikuttaisi markkinoihin mitään, ei elinkeinoelämän
toimintaedellytyksiin. Sen sijaan yhteiskunta saisi pienen symbolisen
osuuden tällaisesta rahalla konstailemisesta ja rahan spekulatiivisesta
käytöstä. Mitkään kansantalouden
tai elinkeinoelämän viisarit eivät värähdä,
jos tähän mentäisiin, ja jos on asennetta
ja halua, niin mennään sitten lyhytaikaiseen omistamiseen.
Annetaan jollekin pitempiaikaiselle osakeomistukselle sitten vapautus
tästä 0,1:stäkin prosentista.
Bjarne Kallis /kd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Aivan niin kuin tässä on todettu,
ei vastalauseessa vastusteta sitä, että laajennetaan
tätä julkista noteeraamista. Kyllä me
olemme sitä mieltä, että on ihan hyvä,
että yritykset tulevat julkisesti noteeratuiksi. Se on
ollut mahdollista tänä päivänä,
mutta se tulee vielä helpommaksi, kun ei tarvitse Helsingin
arvopaperipörssiin mennä, vaan voi listautua muulla
tavoin, edullisemmalla tavalla. Sitä me emme vastusta.
Mutta me katsomme, että kun nyt kerran tämmöinen
etu tulee ja tämmöinen mahdollisuus on olemassa
ja kun ei ole mitään haittaa sille yritykselle,
vaikka sen osakkeet olisivat varainsiirtoveron piirissä,
niin että niistä maksettaisiin 0,1 prosenttia,
niin ei yhtiö siitä ollenkaan kärsisi. Tai
jos joku pystyy vakuuttamaan, että kärsisi, niin
kyllä me, totta kai, vedämme tämän
pois. Mutta ei semmoinen pelkkä väite, että tämä vahingoittaa
ja on vahingoksi pienille yrityksille, vielä riitä.
Mika Lintilä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Nyt kun puhutaan tästä pörssiverosta
ja tuntuu, että siinä kaikki tapahtuu verotta,
niin pitää nyt kuitenkin muistaa se peruslähtökohta,
että onhan meillä luovutusvoitot, jotka verotetaan.
(Ed. Kallis: Se on eri asia!) Ne verotetaan kuitenkin, niin että kyllä valtio
tästä ottaa sen oman osuutensa.
Sitten jos katsotaan tutkimuksia ja yleensä transaktioverojen
vaikutuksia, niin ne kaikki osoittavat sen, että transaktioveroilla
on kielteinen vaikutus pörssien toimintaan. Kyllä siinä varmasti
on myös se. Meidän pitää muistaa
tosiaan Helsingin Pörssissä, mikä on
Nokian osuus, se 60 prosenttia. Se on ehdottomasti imagollinen ongelma,
ja me tulemme näkemään tässä tilanteessa
sitten sitä muutosta, että Nokian myyntiä siirtyy
muualle. Se ei varmasti ole sitten Suomelle edullinen kehitystapa.
Eero Lehti /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Minun mielestäni oli erittäin
huolestuttavaa se, että Talvivaaran kaivoksen osakkeita
ei noteerata Suomessa vaan Lontoossa. Ja kuten täällä jo
todettiin, osakekaupoissa myyntivoitosta verotetaan. Näitä päiväkauppoja
pörssin vaihdosta on äärimmäisen
vähän.
Heli Paasio /sd:
Arvoisa puhemies! Täällä on mielenkiintoista,
kun spekuloidaan puolin ja toisin, onko tämä todellisuus
vai mitä tapahtuu, jos spekulatiiviselle rahankäytölle
laitetaan pieni nipsaisu tässä kohtaa. Me voimme,
totta kai, miettiä sitä, mitä tapahtuu,
mutta me sosialidemokraatit haluamme olla mukana tässä vastalauseessa
nimenomaan sen vuoksi, että me saamme laajennettua veropohjaa,
keinottelut vähenevät toivon mukaan pikkuisen
ja sitten yhteiskunta tarvitsee rahaa hyviin hankkeisiin.
Kuten täällä ed. Kuoppa taisi todeta
juuri siitä kokoomuksen linjasta, pienituloisille ei tohdita muuta
sanoa kuin että teiltä viedään
se nollamaksuluokkakin päivähoidosta pois, mutta
niille, joilla on varaa käydä pörssissä keinottelukauppaa,
sanotaan, että älkää unta nähkö,
koska kyllä me teidät pelastamme. Tämä on
se kokoomuksen oikeudenmukaisuuspolitiikka. Mutta me sosialidemokraatit
haluamme olla mukana siinä, että yhteiskunnalle
saadaan varoja, joilla tehdään paljon hyvää,
ja tällä summalla, on se sitten sitä,
mitä ed. Lintilä epäili, 500 miljoonaa
taikka vähemmän, on kuitenkin merkitystä sen
suhteen, että me saamme liikkumavaraa muihin verotusmuotoihin,
mistä me tulemme vääntämään
kättä ja käymään keskustelua
tulevaisuudessa pitkään ja hartaasti. Me näemme,
että tämä on yksi oikeudenmukainen rahoituskeino
monille meidän vaatimillemme peruspalveluille.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tämä päiväjärjestyksen
kohta ei salli kovin laajaa argumentointia siihen suuntaan, mitä ed.
Paasio puheenvuorossaan esitti, mutta haluan nyt kuitenkin todeta,
että täällä eduskunnassa yli
puoluerajojen tunnetaan varmasti aika suurta ymmärrystä hoitohenkilöstön palkkoihin
kohdistuvia toiveita kohtaan, ja olemme nähneet jo syntyvän
kuntasektoria koskevan palkkaratkaisun, joka on kunnille huomattavan kallis.
Kuitenkin te siellä vasemmalla olette ilmeisen kiihkeästi
vastustamassa sitä, että sosiaali- ja terveydenhuollon
maksuja myös tarkistetaan edes vuoden 2002 reaaliselle
tasolle, vaikka juuri näitä sosiaali- ja terveydenhuollon
maksuja, muun muassa niitä, tarvitaan sosiaali- ja terveydenhuollon
menojen ...
Puhemies:
No niin, minuutti on kulunut, eikä päästy
varainsiirtoveroon juurikaan!
... kuten palkkojen maksamiseen.
Heli Paasio /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Zyskowiczille: Kun puhuimme aiheesta,
puhuimme oikeudenmukaisuudesta, puhuimme yhteiskunnan rahoituksesta,
millä tätä kautta saadaan varoja yhteiskunnalle.
Me emme puhuneet sitä, mistä te, ed. Zyskowicz.
Miapetra Kumpula-Natri /sd:
Arvoisa puhemies! Niin herkullinen hetki, että juuri
sinne kuntien ja julkisen palvelun puolelle haluttaisiin lisää rahaa,
ja tästä on hyvä jatkaa tässä kohdassa,
mistä puhumme, koska tällainen pörssin
spekulatiivinen pieni verotus olisi juuri tuomassa valtiolle niitä rahoja,
joita muun muassa terveydenhuoltoon tarvitaan, ettei tarvitsisi
köyhän maksaa kipeydestään.
Näin kai se menee selkeällä sanakielellä.
Me olemme tukemassa tässä hallituksen esitystä siitä,
että suomalaiset yritykset saisivat mahdollisuuksia hankkia
omaehtoista pääomaa ja luotaisiin näitä uusia
pääoman paikkoja myös niille ja tasa-arvoista
kilpailua sitten myös kaupankäynnin tarjoajille.
Mutta tämä pörssiverokohta on tässä kohtaa
mahdollista ottaa auki ja se kyllä on järkevää ottaa
auki. Sitä ei ole viime hallituksissa korotettu, tai sitä ei
ole uudelleen käyttöönotettu, mutta nyt
meillä on semmoiseen mahdollisuus. Helsingin Pörssi
osana suurempaa pörssiä nykyään,
niin kuin tiedämme, voisi aivan hyvin tämän
ottaa, ja ainakin nämä tutkimukset täytyy
tehdä.
Minusta ed. Kallis oli hyvin tasapuolinen esityksessään,
että jos oikeata argumentointia vastaan tulee, niin sekin
kuunnellaan. Sen takia me lähdimme tässä myös
sosialidemokraatteina mukaan. 1 000 euron pikasijoituksesta
0,1 prosenttia olisi 1 euro. Se olisi valtiolle tulevaa rahaa, mutta
se ei varmaan ratkaisisi sitä sijoitusta. Silloin kun näistä puhutaan,
on se sitten Nokiaa, on se sitten muuta kotimaista, niin se ei ole
merkittävä silloin, kun se tehdään
todellisen kaupan yhteydessä. Mutta silloin kun rahaa liikutetaan edestakaisin,
se ei myöskään yrityksen kannalta ole
eduksi. Ei missään nimessä se, että rahaa
tulee ja menee tosi nopeasti, pk-yrityksille nyt ainakaan, jotka
juuri ja juuri ehkä pörssiin mukaan menevät,
ole sitä, mitä ne sieltä hakevat, kun
ne hakevat sieltä ulkopuolista pääomaa
omalle toiminnalleen.
Tutkimuksia tästä voi tehdä, jonkin
asteen spekulointia käydä, miten on, mutta se,
että Suomeen ei saada tarpeeksi investointeja tai suomalaisiin
yhtiöihin tarpeeksi pääomaa tulemaan,
on varmasti yhteinen haaste, ja sille tämä pörssivero
ei ole vastakkainen etu. Se keskustelu pitäisi laajemminkin
käydä kyllä. Tälläkään
hetkellä siinä ei vieläkään
oikein ole meillä ymmärrystä politiikan
puolella, miksi emme siinä paremmin menesty.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Tässä olisi tosiaan helppo,
yksinkertainen ja luonnollinen ratkaisu veropohjan laajentamiselle. Mutta
ilmeisesti, jos eilenkin kuunteli hallituksen päähenkilöiden
puheita, hallitus ei tee mitään tämmöisellä ylimääräisellä rahalla,
mieluummin sitten maksaa vaikka joitain velkoja enemmänkin
pois kuin kehittäisi yhteiskuntaa tai vahvistaisi tämmöisiä luonnollisia,
jopa moraalisesti ja eettisesti oikeutettuja veroja, koska tässähän
on kyse kaikista härskeimmästä, jopa
vanhatestamentillisesti epäoikeudenmukaisesta, voisiko
sanoa, kunniallisten ihmisten rokottamisesta yhteiskunnallisesti
joka taholla.
Tässä jopa voisi ajatella psykologisesti niinpäin,
että kun näillä meklareilla on kauhea
kuolleisuus luonnollisesti nuorena jo, tämmöinen
pieni verotus voisi helpottaa sitä huonoa omaatuntoa ja
psykosomaattista pahaa oloa, aivan kuten on todettu lakimiehilläkin,
että kun he ovat muuttaneet vähän käytöstapojaan
oikeudenmukaisempaan suuntaan, eivät menneet siihen, mitä tämä puolueellinen
laki jatkuvasti kiristettynä sallii, keinotteluun myös
omassa työssä, niin selvästi olo ja terveys
ovat alkaneet parantua ja kohentua.
Mutta justiin esimerkiksi pari edustajaa täällä on
osoittanut sitä, että on tämmöinen
kovanaamaisuus, armoton, ettei tuumaakaan periksi, tai oikeastaan
nyt, kun ollaan EU:ssa, kokoomushan ei anna senttiäkään
periksi. Tässä linjassa se on mennyt niin pitkälle,
ja toki keskustankin oikeistosiipi ja joitain muitakin oikeistosiipiä on. Sen
verran vielä sanoisin, että minua hämmästyttää tämä kovanaamaisuus
siinä, koska nämä samat puolueet ovat
kaikista kristillisimpiä tässä meidän
yhteiskunnassamme — jätän nyt kristilliset
itse puolueena pois — miten voi olla tämmöinen äärimmäisen...
Ovatko teidän taustavoimanne tosiaan siellä koko
ajan niin rankasti niskassa kiinni, että te ette voi näin
yksinkertaisessa asiassa antaa periksi?
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys on tarkoituksenmukainen
ja sinänsä varsin hyvä. Ajatuksena tässä on
se, että saatetaan EU:n direktiivi rahoitusvälinemarkkinoista voimaan,
ja tavoitteena on myöskin se, että erilaisten
pörssiosakkeiden neutraali verokohtelu turvataan.
Kun ajatellaan sitten taloudellisia vaikutuksia tämän
esityksen osalta, niin totuus on se, että niitten osakkeitten
osalta, jotka vapautuvat varainsiirtoverosta, osinkoverotus kiristyy
käytännössä, kun osinkotulot
tulevat tuloverotuksen piiriin pörssiosakkeitten kaltaisesti,
joten tältä osin voi sanoa, että uskoisin,
että tämä on suhteellisen neutraali valtiontalouden
kannalta, niin että tässä verohelpotuksista
tosiasiassa ei ole kysymys.
Mutta, arvoisa puhemies, ajattelin hieman laajemmin käsitellä tätä varainsiirtoverotusta.
Täytyy sanoa, että meillä tällä hetkellä on
eräitä selkeitä ongelmia varainsiirtoverotuksessa.
Yksi on se, että kiinteistöjen veroprosentti on
4. Tosin täytyy muistaa, että vielä joitakin
aikoja sitten se oli 4—6 prosenttia. Sitten listaamattomien
osakkeitten veroprosentti on tällä hetkellä 1,6.
Tietysti täytyy sanoa, että ne ongelmat ovat siinä,
että 4 prosenttia on varsin korkea prosenttina ja sitten
4 prosentin ja 1,6 prosentin ero on suhteellisen suuri, ja sehän
käytännössä on johtanut muun muassa
siihen, että useita kiinteistöjä on osakeyhtiöitetty,
minkä jälkeen kiinteistö myydään
1,6 prosentin leimaverolla. Voi kysyä, onko semmoinen verojärjestelmä kovin
hyvä ja tarkoituksenmukainen, missä kannattaa
tehdä erityisiä järjestelyjä verotuksen
välttämiseksi. Tältä osin täytyy
sanoa, että pitäisi miettiä tätä kokonaisrakennetta.
Kuitenkin aina pitää muistaa sitten se, että verotuksen
taso pitäisi säätää sillä tavalla, että suomalaisten
osakkeitten vaihdannan kilpailukyky säilyy, mutta toisaalta
verotuksen periaate "laaja veropohja mutta alhaiset verokannat"
on aina hyvä ohje ja olisi hyvä ohje myöskin
varainsiirtoverossa.
Jos nyt ajatellaan sitten, mitä voisi tehdä,
niin tavoitteeksi varmasti ei voida asettaa sitä, että meillä olisi
yksi yhtenäinen veroprosentti ja voitaisiin saada sellainen
verokanta, joka turvaisi nykyisen tuoton, jolloin ainoa mahdollisuus
on pyrkiä siirtämään näitä verokantoja
niin, että 4 prosentin verokantaa alennettaisiin ehkä 2:een
tai 1,5 prosenttiyksikköön ja osakkeitten osalta
verokantaa laskettaisiin jonkin verran, 1—1,5:een. Mutta
sanotaan, jos kiinteistöjenkin osalta veroprosentti on
2, niin en usko, että enää on tarvetta yhtiöittämisiin
tai muihin erityisjärjestelyihin, jos veroero on 0,5 prosenttia
tai vaikka se olisi yhdenkin prosentin luokkaa.
Mitä tulee sitten pörssiosakkeisiin, niin
tietysti jossain määrin hankalaa on se, jos pörssissä verokanta
on 0 ja sitten se on tällä hetkellä 1,6 tai
vaikka se olisi 1:kin prosentti, joten ero on merkittävä.
Toisaalta se houkuttelee kyllä siirtymään
pörssiin, mikä vahvistaa yrityksen rahoitusta,
millä sinänsä on myönteisiä vaikutuksia.
Mutta kun katsotaan kansainvälisesti, niin pörssiosakkeitten
vaihdantaan kohdistuva verotus ei ole millään
tavalla poikkeus, ja täällä ed. Kallis
totesi, että Lontoossa on 0,5 prosenttia ja sillä toimitaan
aika hyvin. Tosin täytyy sanoa, että Suomessa
0,5 prosenttia olisi kyllä varsin korkea ja sillä voisi
olla haitallisia vaikutuksia Helsingin Pörssin toimintaan.
Mutta jos katsotaan tällä hetkellä välityspalkkioitten
suuruutta, niin siihen nähden 0,2—0,3 prosentin
verokanta voisi olla mahdollinen. Tietysti täytyy sanoa,
että semmoista kannattaisi koettaa ensin ja katsoa, minkälaisia
vaikutuksia sillä on. Mutta jos otetaan huomioon palkkioitten
määrä, niin se olisi ehkä vielä toimiva
eikä karkottaisi yhtiöitä Helsingin Pörssistä kaiken
kaikkiaan pois. Tietysti sillä voisi olla myöskin
sellainen vaikutus, että se voisi jonkin verran vaikuttaa
myöskin välityspalkkioihin. Se voisi jonkin verran
johtaa siihen, että ne voisivat alentua, joten tietysti
tällä tavalla voitaisiin pitää huolta
siitä, että kun toisaalta verokantoja lasketaan
ja pörssiosakkeisiin laitettaisiin varsin pieni verokanta,
voidaanhan aloittaa vaikka 0,1:llä, niin voitaisiin kyetä turvaamaan se,
että järjestelmä olisi kaiken kaikkiaan
neutraali ja verotuksen tuotto ei vähenisi, ja voisi olla jopa
mahdollisuuksia saada jonkin verran verotuksella lisätuottoa
tältä osin.
Mutta, arvoisa puhemies, jos halutaan näinkin laajoja
uudistuksia, niin silloin pitäisi huolellisesti valmistella,
miettiä, pohtia ja testata jossain määrin,
toimiiko järjestelmä. Mutta uskon, että jossakin
vaiheessa tällaisille kokonaisuudistuksille on tarvetta.
Puhemies! Täytyy todeta se, että olen hieman pahoillani
siitä, että täällä puhutaan
pörssikaupasta keinotteluna. Pörssikaupan tarkoituksena on
se, että yritykset saavat rahoitusta markkinoilta, tällä tavalla
voivat omavaraisuuttaan vahvistaa, ja mitä omavaraisempia
yrityksiä meillä on, sitä enemmän
meillä on työpaikkoja, eli kysymys on työpaikkojen
turvaamisesta eikä keinottelusta. Siitä syystä kaiken
kaikkiaan eduskunnan pitäisi kantaa huolta siitä,
että Suomessa pörssikauppa toimii ja että yritysten
kannattaa listata osakkeensa pörssiin, ja tätä kautta
turvata työpaikat.
Pertti Virtanen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Sasi kyllä taas syyllistyi siihen,
mihin aika useasti tällä hetkellä hallituspuolueet
syyllistyvät, että vääristeli
kaikille kuulijoille epätoivoisesti sitä, että me
puhuimme lyhytaikaisesta pörssikaupasta, jolla ei ole mitään tekemistä tämän
asian kanssa, millä ed. Sasi hurskasteli sitten tuossa
lopussa, että kaikki menee ihan (puhuja napsauttaa sormiaan)
eivätkä saa yritykset rahaa. Kyllä on
hämmästyttävää, että täytyy
noin lapsellisesti käyttäytyä.
Jaakko Laakso /vas(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Itse asiassa ed. Sasi ehdotti ed. Kallikselle
kauppaa, jonka mukaan yleisiä verokantoja alennettaisiin
ja sen jälkeen, kun pääoman omistajat
olisivat tätä kautta saaneet itselleen tuntuvan
hyödyn, voitaisiin ajatella tällaista 0,1 prosentin
tai vähän suurempaakin transaktiomaksua. Käteen
jää se, että hyvätuloiset hyötyisivät
tästä kaupasta ja ed. Kalliksen ehdotuksen merkitys
jäisi entistä vähäisemmäksi.
Mielestäni olisi välttämätöntä se,
että pääomaverotuksen puolella toteutettaisiin
progressiivinen verotus. Onhan se nyt käsittämätöntä,
että tällä hetkellä ne, jotka
omistavat muutaman osakkeen, joutuvat maksamaan saman suuruista veroa
kuin ne, jotka omistavat tavattoman paljon osakkeita ja hyötyvät
tästä. Pääomaverotuksen muuttaminen
(Puhemies: Minuutti on täyttynyt!) progressiiviseksi olisi
se askel, joka pitäisi tehdä, ja mielelläni
kuulisin, mitä mieltä kokoomus siitä on.
Jutta Urpilainen /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä on keskustelussa
käynyt jo esille se, että varsinaisessa arvopaperipörssissä käytävä kauppa
on erittäin runsasta. Kuten ed. Kallis omassa puheenvuorossaan
totesi, Helsingin Pörssissä tehdään
päivittäin kauppoja jo yli 50 000 ja
noiden kauppojen arvo noussee tänä vuonna lähes 500
miljardiin euroon, mikä on itse asiassa noin 2,5 kertaa
niin paljon kuin Suomen bruttokansantuote eli hyvin merkittävä summa.
Täällä on viitattu siihen, että vuonna
1995 Suomessa maksettiin pörssikaupasta vielä veroa mutta
laman johdosta tuo vero päätettiin tuolloin poistaa.
Käsittääkseni silloin oli kyllä hyvä ajatus
siitä, että kun valtiontaloudessa menee hyvin, niin
vero oli tarkoitus palauttaa. Tästä syystä olenkin
lämpimästi kannattamassa tätä vastalauseen
1 mukaista sisältöä siitä, että varainsiirtovero
palautettaisiin niin sanottuun pörssikauppaan. Tuon vastalauseen
sisältöhän on se, että 0,1 prosenttia
olisi tuon veron suuruus, mutta se ei olisi fiskaalisesti mikään
merkityksetön, sillä tämän päivän
liikevaihdon mukaan se tuottaisi valtiolle noin 500 miljoonaa euroa
vuodessa.
Uskon, että tuolle 500 miljoonalle eurolle olisi varmasti
käyttöä, kun puhumme esimerkiksi tulonsiirtojen
parantamisesta tai julkisten palveluiden laadun parantamisesta ja
julkisten palveluiden rahoittamisesta. Näen, että tässä on
hyvä ja kannatettava tapa laajentaa veropohjaa, ja erityisesti
iloitsen siitä, että myös ed. Sasi on kanssamme
samaa mieltä ja tukee vastalauseen muotoa.
Harri Jaskari /kok:
Arvoisa puhemies! Kun tätä keskustelua on
kuunnellut, niin tuntuu, että jotenkin me elämme
vähän niin kuin pullossa, että täällä ollaan
nollasummapelillä pelaamassa näitä asioita.
Itse asiassa vähän aikaa sitten, muutama viikko
sitten, talousvaliokunnassa käsiteltiin uusia pörssejä pienemmille
yrityksille eri puolilla Eurooppaa ja me herätimme kysymyksen,
onko Suomi kilpailukykyinen näille uusille pörsseille
vai mihin itse asiassa pääoma ja siinä suhteessa
omistus menee.
Meidän täytyy olla hyvin tarkkana siitä,
mikä on myöskin verokohtelu siinä suhteessa
Suomessa verrattuna muualle, tai jos Helsingin Pörssi tulee
verolle, niin sitten todellakin pääomat suuntautuvat
kenties niihin, missä ei ole tällaista 0,1:tä prosenttia.
Toisena mielenkiintoisena kysymyksenä haluan kyllä nähdä ihan
laajapohjaisen esityksen vasemmistoliiton veropolitiikasta. Nyt
sitten tehtiin jo pitkä listaus siitä, mitä kaikkia
veroja kerätään, ja tuntuu, että laskutoimituksen
jälkeen mennään yli 100 prosentin veroon
pikkuhiljaa. Mielenkiintoinen on esimerkiksi tämä yritysten
sukupolvenvaihdokseen liittyvän verotuksen kritiikki.
Sehän tuo suomalaista työtä, ja sitä tarvitsee
ennen kaikkea suomalainen investoiva teollisuus, joka haluaisi investoida tänne
Suomeen ja pitää työpaikat Suomessa.
Mikäli tämän tyylistä popularistista
käsitystä vasemmistoliitossa on, niin ilmeisesti
te ette halua pitää teollisuuden työpaikkoja
Suomessa ollenkaan.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! On ihan oikein, että puhutaan
Suomen kilpailukyvystä ja myöskin Helsingin arvopaperipörssin kilpailukyvystä.
Mutta on aika huvittavaa kuulla, että suomalainen yhtiö,
Talvivaara-kaivos, hakeutuu Helsingin sijasta Lontoon pörssiin,
jossa peritään 0,5 prosenttia veroa. Siis 0,5
prosenttia peritään siellä ja sitten
moititaan tai annetaan ymmärtää, että meidän
sääntöjemme takia ja meidän
verotuksemme takia yhtiö hakeutuu pörssiin, jossa
peritään 0,5 prosenttia.
Tämä vahvistaa sen, ettei tällä verolla
ole niin suurta merkitystä. Ei sillä verolla ole
niin suurta merkitystä. Ei se, että Lontoossa
peritään 0,5 prosenttia, ole Talvivaara-kaivoksen
pussista pois. Se, joka ostaa, maksaa. Ostaja ja myyjä jakavat
tuon kustannuksen. Minä ymmärrän hyvin,
että Talvivaara-kaivos menee Lontooseen, koska se tarvitsee
paljon rahaa, ja ennemmin tai myöhemmin se voi toteuttaa
siellä osakeannin, joka antaa sille rahaa.
Kun vertaa sitä 0,1:tä prosenttia meklarin palkkioihin,
mihin myöskin ed. Sasi viittasi, niin meklarin palkkiot
Suomessa vaihtelevat 0,15 prosentista 1 prosenttiin. Jos me ottaisimme käyttöön
0,1 prosentin, niin minä olen melko varma, että meklari
joutuisi sellaiseen tilanteeseen, että miettisi, pitäisikö nyt
tinkiä pikkasen omasta provisiosta, vaikkapa 0,5 prosenttia
tinkii siitä. Hänhän saa sekä ostajalta
että myyjältä sen provision. Hän
saa myyjältä provision, hän saa ostajalta
provision. Hän tinkii sitten 0,05 ...
Puhemies:
Nyt pitäisi siirtyä puhujakorokkeelle jatkamaan.
Minä luulen, että sanomani meni perille.
Pia Viitanen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Voin kyllä vakuuttaa, että upposi
sanomanne. Se oli erittäin havainnollistava ja hyvä puheenvuoro
jälleen kerran siitä merkityksestä, kuinka
todellakin voisi olla niin, että meillä tämä 0,1
olisi jotenkin katastrofaalista, kun samaan aikaan Lontoossa on
0,5. Tämä on erittäin tärkeä kysymys.
Minun mielestäni tämä pörssivero
on sellainen tämän päivän tulevaisuusinnovaatio,
jonka pitäisi olla käytössä niin
meillä kuin muuallakin, ihan maailmanlaajuisesti. Kyllä me
olemme velvollisia ihmiskuntana miettimään erilaisia
keinoja, joilla me oikeudenmukaisesti voimme pienellä vaivalla
ketään vahingoittamatta kerätä isoja isoja
rahasummia niin sanotuista ansiottomista arvonnousuista, ja pääomien
aivan hurjastakin kasautumisesta voi aina vähän
ottaa ja nirhaista sitten yhteiseen hyvään, köyhyyden
torjuntaan, kenties erilaisiin investointeihin ympäristön
ja sosiaalisen hyvinvoinnin hyväksi.
Mielestäni tämä on osa oikeudenmukaista
verolinjaa, jota me sosialidemokraatit mielellämme tässä kannatamme.
Meiltähän tulee myös muita vaihtoehtoisia
veronäkemyksiä.
Minä en ihmettele, että tämä ei
sovi kokoomukselle, en oikeastaan sitäkään,
ettei tämä sovi keskustalle. Te olette ideologianne
oikeutetusti valinneet, porvari on porvari, teille ei tietenkään tämä sovi,
että otettaisiin vähän näiltäkin,
keillä varaa olisi maksaa, eikä vain niiltä pienituloisilta lapsiperheiltä.
Mutta sitä minä kyllä vähän
ihmettelen, miksi tämä ei vihreille käy,
koska vihreiden ideologian luulisi olevan tämänlaisten
asioiden puolella. Nyt vihreät täällä kannattavat
jotain dieselveron korotusta enemmän kuin bensaveron ja
sitä kautta joukkoliikenteen edellytysten heikentämistä,
ja tämä ei sitten käy, tämä pörssivero.
Siinä suhteessa tietenkin toivoisin jonkinlaista oikeudenmukaisuuslinjaa.
Kun ed. Zyskowicz on vielä tässä salissa,
niin minä nyt teille sen verran huomautan, kun puhuitte
näistä asiakasmaksuista, joita kuntien on perittävä,
että kunnathan eivät saa näitä kohonneita
asiakasmaksuja tulevaisuudessa, (Ed. Zyskowicz: Kyllä jatkossa
saavat!) koska valtio tulee ja kahmaisee ne pois. Rahaa kunnat tarvitsevat
palveluihin. Tämä on yksi keino rahoittaa niitä kunnallisia
terveyspalveluita, vanhuspalveluita, lapsiperheiden palveluita.
Niiden puolesta, ed. Zyskowicz, yhteisvoimin!
Jari Koskinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Viitaselle ja vähän
muillekin: Ensinnäkin Suomessa on erittäin tiukka
myyntivoittoverotus osakkeitten osalta, se on eurooppalaista huippuluokkaa.
Voitte tutustua siihen ja katsoa. Pikemminkin pitäisi olla
päinvastoin. Suomessakin pitäisi kannustaa ihmisiä sijoittamaan
osakkeisiin, pitäisi olla mahdollisuuksia yrityksissä järjestää osakeanti,
jotta ne saisivat pääomaa. Suomessa ollaan suunnilleen
kai yhtä mieltä siitä, että Suomesta
puuttuu kasvuyrityksiä, yrityksiä, jotka voisivat
kasvaa ja työllistää enemmän, saada
vientituloja jne., niin että koko meidän kansantalouden
kakku kasvaisi.
Minä ymmärrän hyvin, että Lontoo
on Lontoo ja Helsinki on Helsinki. Jos Talvivaara menee Lontooseen,
se menee sen takia, että siellä on mielenkiintoiset
markkinat, sieltä löytyy ostajia ja se 0,5 prosenttia
ei estä heitä menemästä sinne.
Ja kun ei kerran 0 prosentilla Helsinki ole kilpailukykyinen, ei
se ainakaan kilpailukykyisemmäksi muutu sillä,
että sinne pannaan 0,1 prosenttiyksikköä haittaveroa
lisää. Se ei ole ollenkaan sama asia. Pikemminkin
pitäisi vielä houkuttelevammaksi saada Helsinki
ja Suomi ylipäätään, että yritykset
tänne listautuisivat ja saataisiin sitä kautta
lisää kauppaa ja sitä kautta myös
verotuloja. (Vasemmalta: Pitäisi alkaa maksaa yrityksille
veroa!) Olen aivan varma siitä, että pienelläkin
verolla, vaikka 0,1 prosentilla, tapahtuisi käyttäytymismuutoksia
ja ne käyttäytymismuutokset eivät olisi
positiivisia suomalaisen pörssin kannalta.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Sen verran vielä ed. Sasille, että kun
siellä tuli esille yksi tämmöinen seikka
vielä, että täällä jotkut meistä näkevät
pörssin keinotteluna, niin eihän toki siitä ole
kyse, vaan kyse on siitä, että ed. Sasin edustaman
porukan ja muitten siellä takana olevien keskuudessa on
aina koettu pörssi semmoisena, että sillä voi
keinotella. Ja nyt kun se on mennyt aina vaan pahemmaksi, niin se
on alkanut muodostua tämmöiseksi ikäväksi
rikoksen kaltaiseksi tapahtumaksi niitten ihmisten mielissä,
jotka siihen osallistuvat tällä nopealla ahneudella.
Minä kuulun itse tämmöiseen Suomen
Tieteelliseen Hypnoosiin — meillä on siinä hammaslääkäreitä,
psykiatreja, psykologeja — ja on todettu, että kristillinen
suggestio on niin vahva, että sen jatkuva rikkominen tietyissä ammateissa ja
tietyllä käyttäytymisellä sairastuttaa
ihmisen aika äkkiä. Näillä meklareilla,
ulkomailla varsinkin, on havaittu todella suuri kuolleisuus. He käyttävät
kaikista eniten pornoa, kaikkea muuta siihen liittyvää nettiaineistoa,
eli heillä on maailman huonoimmat elintavat. He eivät
hyödy oikeastaan mitään ja kokevat itsensä orjiksi,
jotka siirtävät rahaa ihmisille tavallaan ansiottomasti. Eli
en minä väitä, että se olisi
keinottelua, he itse kokevat sen niin.
Nyt kun Suomi ajaa tämmöisiä parempia elintapoja,
niin mainoksena kokonaisvaltaiselle hyvän elämän
huomioonottamiselle olisi tämmöisen veron salliminen
ilman muuta paikallaan, koska silloinhan se todellakin vaikuttaisi siltä,
että annetaan kuitenkin yhteiskunnalle, valtiolle ja vähäosaisemmillekin
jotain siitä, että tavallaan näin epäilyttävällä tavalla
vedetään välistä.
Ed. Unto Valpas merkittiin läsnä olevaksi.
Jukka Mäkelä /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Kallikselle toteaisin, että ei
Talvivaara-kaivosta viety Lontoon pörssiin, listattu Lontoon
pörssiin, näiden mahdollisten verojen takia vaan
sen takia, että sieltä oli saatavissa rahoitusta
isolle, tärkeälle ja työllistävälle
hankkeelle. Jos Suomi nollaverolla ei ole kilpailukykyinen, niin
vielä vähemmän se on kilpailukykyinen
silloin, kun ryhdytään verottamaan. Suomen kannalta,
koko meidän kansantaloutemme kannalta, on ensiarvoisen
tärkeää, että me saisimme Suomeen
mahdollisimman paljon sijoituksia. Siitä huolimatta, että me
olemme kilpailukykymittauksissa pärjänneet erinomaisen
hyvin, me olemme erinomaisen vähän saaneet ulkomaisia
sijoituksia Suomeen. Meidän tulee toimia siten, että kaikin mahdollisin
keinoin Suomi pysyy tässä kilpailukykyisenä,
ja on kerättävä se pienikin tuuli purjeisiin.
Miapetra Kumpula-Natri /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Juuri tästä minä itsekin
puhuin, mistä ed. Mäkelä nyt viimeksi
puhui, että meidän täytyisi Suomeen houkutella
sitä pääomaa. Meillä ovat valiokunnat
kierrelleet pitkin Aasiaa, nähneet, että siellä on
liikkuvaa rahaa. Mutta me puhumme nyt näin pienestä summasta,
johon me lähdimme mukaan, 0,1 prosenttia, ja me samaan
aikaan tiedämme, että muitakin maksuja siellä pörssissä on,
on meklarimaksuja. Jos sitten itse sijoittelee, niin silloin kun
on todellisesta kaupasta kyse, 0,1 prosenttia on vähän;
silloin kun on spekuloinnista kyse, on tilanne toisenlainen. Minä toivon,
ettei myöskään hallituspuolueena kokoomus
lähde siihen, että Suomen kilpailukyky tai pörssimme,
joka sijaitsee Helsingissä osana OMX:ää,
kilpailukyky olisi tästä 0,1 prosentista kiinni.
Mutta verotus on isompi kysymys kuin tämä ja tämän
takia tämä on vähintäänkin
hyvän ja syvällisen selvityksen arvoinen asia,
aivan varmasti. Niin kuin tässä vastalauseessakin
sanotaan, Euroopan valtioissa, niissä maissa, joissa on
0,2—0,3, on olemassa jo useampi pörssi. (Puhemies:
Minuutti on kulunut!) Sen takia tämä pitää tarkkaan
katsoa, tämä mahdollisuus.
Bjarne Kallis /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Minä en ymmärrä,
mikä sijoitus — sanon suoraan — keinottelu,
ostaminen ja myyminen yhtenä ja samana päivänä,
olisi. Eihän se mikään sijoitus ole,
eivät ne rahat tänne Suomeen jää.
Ne pyörivät siinä pörssissä ja aikanaan
menevät maasta pois. Mitä me sijoituksella tarkoitamme,
niin me tarkoitamme pitkäaikaista sijoitusta, ja pörssi
ei tuo pitkäaikaisia sijoituksia, ei ainakaan se rahamäärä,
joka pyörii useita kertoja päivässä.
Ja niin kuin on käynyt ilmi, pörssin liikevaihto
on 2,5 kertaa Suomen koko bruttokansantuote. Ei tule tuoretta rahaa
arvopaperipörssiin, vaan se on sama raha, joka pyörii,
ja sitä ei voi missään nimessä sijoitukseksi
sanoa.
Jaakko Laakso /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Jukka Mäkelä katsoi,
että tällainen 0,1 prosentin vaatimaton vero olisi muka
este pääomien hakeutumiselle Suomeen. Muistuttaisin
tässä yhteydessä, että silloin
kun Suomi kävi keskustelua Euroopan unionin jäsenyydestä,
yksi keskeisimmistä argumenteista Euroopan unionin jäsenyyden
puolesta oli se, että pääomat suorastaan
tunkevat valtavana virtana Suomeen ja että jos Suomi jäisi
EU-jäsenyyden ulkopuolelle, niin pääomat
eivät hakeutuisi Suomeen. Me tiedämme, että tämä argumentti
ei ole osoittautunut todeksi. Pääomat eivät
ole hakeutuneet Suomeen sellaisella virralla, mitä kuviteltiin
ja luvattiin EU-jäsenyyden myötä.
Sama argumentti myytiin meille toistamiseen euroon siirtymisen
yhteydessä. Silloinkin sanottiin, että jos me
emme liity euroon, niin Suomeen ei tule niitä valtavia
pääomamääriä, joita jotkut
näkivät kuvitelmissaan. Jälleen olemme
tilanteessa, että Suomeen ei ole tullut euroon siirtymisen
jälkeenkään (Puhemies: Minuutti on nyt täyttynyt!)
niitä luvattuja pääomia.
Puhemies:
Siirrytään varsinaiseen puhujalistaan, ja
nyt ed. Paasio.
Mutta nyt näyttää siltä,
että tämä 0,1 prosentin varallisuusvero
estäisi tulon.
Puhemies:
Toivoisin, että voisimme noudattaa niitä sääntöjä,
joita yhteisesti olemme sopineet.
Heli Paasio /sd:
Arvoisa puhemies! En lähde kilpapuhumaan ed. Laakson
kanssa tässä kohtaa.
Mutta täällä ed. Jari Koskinen puhui
näistä sijoituksista. Emme me tällä puolellakaan
salia vastusta pörssisijoittamista tai sijoittamista ylipäätään.
Ed. Kallis toi esille hyvin olennaisen seikan: ero tulee selvästi
pitkäaikaissijoittamisen ja tämmöisen
lyhytaikaisen rahan liikehdinnän, niin kutsutun keinottelun,
välillä.
Mutta ed. Jukka Mäkelälle: Kuten totesitte täällä,
jos Suomi ei ole nollaprosentin verokannalla kilpailukykyinen, niin
se ei ole sitä myöskään 0,1:llä.
Varmasti näin on, mutta jos se ei ole kilpailukykyinen
nollalla, niin se ongelma on jossain muussa kuin verokannassa, ja
silloin täytyy puuttua siihen ja mennä katsomaan
syntyihin syvempiin eikä tässä kohtaa
kinata tästä, onko se 0,1:tä, tuleeko
meklaripalkkioiden osalta jostain vai ei. Me kaikki varmasti toivomme,
että Suomeen tulee yhä enemmän sijoituksia.
Jukka Gustafsson /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä on toivottavasti ensimmäinen
ja viimeinen kerta, kun lainaan omasta kirjastani valikoituja kohtia.
(Naurua) Varmaan puhemies kuuntelee mielenkiinnolla.
Kuuntelin tosiaan tätä keskustelua mielenkiinnolla
ja ajattelin, onko minulla siihen paljon lisättävää.
Alkuun myöskin haluan todeta sen, että kannatan
tosi sydämestäni tätä ed. Kalliksen
ehdotusta.
Kirjassani "Ihmisyys haastaa itsekkyyden" olen pohtinut mielestäni
kohtuullisen syvällisesti sitä, miten arvoja saadaan
mukaan suomalaiseen globalisaatio- ja tässä tapauksessa
tällaiseen rahatalouspolitiikkaan, ja olen päätynyt
siihen, että pitäisi ryhtyä pikaisesti
kehittämään kansainvälisen yhteistyön
pohjalta valuutan- tai pääomansiirtoveroa, joka
kohdentuisi spekulatiivisiin pääomasijoituksiin.
No, täällä ei ole vielä tullut
keskustelussa esille tätä Tobinin veroa. Olen
sitä mieltä, että Suomen ja kehittyneiden
valtioiden Euroopan unionissa tulisi hyvin vahvasti edesauttaa Tobinin
veron tyyppisen veron käyttöönottoa,
ei yksin Euroopassa vaan muuallakin maailmassa. Professori Tobinhan
on siis kansantaloustieteilijä, joka kehitti tämän
teorian Tobinin verosta 1970-luvulla. Pienen pieni vero, hänen
mukaansa 0,1—1 prosentin vero, perittäisiin kaikista
valuuttakaupoista maapallolla. Hänen argumenttinsa oli
se, että pääomamarkkinoiden toiminnan
vapautta tulisi rajoittaa heittämällä hieman
hiekkaa rattaisiin.
Ja nyt on mielenkiintoista, mitkä hänen perustelunsa
olivat. Taustalla oli huoli pääomamarkkinoiden
vakaudesta, koska markkinoiden liiallinen heilahtelu johtaa helposti
taloudellisiin ongelmiin, jotka voivat levitä maailmanlaajuisesti. Tobin
ei siis halunnut rajata muutoin pääomamarkkinoiden
vapautta, mutta pienellä verolla oli tarkoitus karsia turhia
markkinoita haittaavia spekulatiivisia valuuttakauppoja. Tältä osin
voidaan sanoa, että kansanedustaja Kallis ja professori
Tobin ovat hyvin lähellä toinen toisiaan, etten
sanoisi veljeksiä, ja mielelläni itsekin tähän veljessarjaan
kuuluisin.
Tobininkaan vero ei välttämättä poista
kaikkia talouden ongelmia, niin kuin ei tämä nyt
käsittelyssä oleva esitys varainsiirtoverosta,
mutta yhtenä keinona se vähentäisi talouden
kriisiherkkyyttä ja epävakautta, ja lisäisin
tähän hyvin vahvasti nyt myöskin tämän
yhteiskunnallisen oikeudenmukaisuusajattelun, mikä tähän
pienen pieneen veroon siirtyisi. Olen vahvasti sitä mieltä,
että tällainen olisi syytä ulottaa kaikkiin
spekulatiivisiin pääomasiirtoihin. Näin
talouteen saataisiin enemmän humaanisuutta ja demokratiaa.
Niiden, joita kiinnostivat syvällisemmin nämä kohdat,
kannattaa lainata tätä kirjaa. Minä vapaasti
poimin sieltä joitakin kohtia.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Hyvin siteerattu, ed. Gustafsson, ja
hyvin todistettu. Kyllähän suuri raha aina vikisee,
että se ei pärjää. Hyvänen
aika sentään! Jos 0,1 prosenttia kaataa suuren
rahan, niin menköön. Tämä on
aivan oikea esitys. Erityisesti riemuitsen siitä, että Kalliksen—Soinin
linjalle on nyt saatu suomalainen vasemmisto, sosialistit, heräämään.
Oppositio tekee hyvää, se puhdistaa, se tuo sosiaalisempaa
mielenlaatua vasemmalle. Sitä ei ole näkynyt tähän
asti. Ja sitten, koska rahanahne on tyytyväinen? Ei koskaan.
Se on kuin rotta, jolta hypotalamus on poistettu. Se paisuu ja paisuu,
lisää pitää saada. Pörssiromahduksen
aikaankin Amerikasta hypittiin 30. kerroksesta, kun 20 miljoonaa
oli mennyt, vaikka 10 oli jäljellä. Tämä on suhteellista.
On tämä kamalaa, että tähän
mukamas kaatuisi.
Me olemme koko ajan lisäämässä tavallisen kansan
veroja: kulutusveroja, bensaveroja, sähköveroja,
kunnallisveroja. Ne ovat kaikki tasaveroja. Päinvastoin,
pääomavero pitäisi tehdä vielä progressiiviseksi.
Tällä hetkellä, kun sitten oikein pistettäisiin
nämä asiat rinnalle, niin se olisi oikeudenmukaisuutta.
Nyt kokoomuskin sanoo olevansa palkansaajan asialla. Mutta miksi
palkkatuloja pitää enemmän verottaa kuin
laiskaa pääomaa? Tietenkään
ei pitäisi.
Arvoisa herra puhemies! Ed. Laakso kertoi kyllä nämä EU:n
ja Emun lupaukset. Ei ole maa nielaissut Ruotsia, vaikka oman rahansa
piti. Päinvastoin, ruotsalaiset ovat ostaneet suomalaisia
firmoja.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Kalliksen tekemä ehdotus on hyvä,
ja kannatan sitä. Ja niin kuin täällä on
todettu, ed. Kallis on tätä ehdotusta useamman
vuoden ajan kaupitellut tässä suuressa salissa,
mutta valitettavasti kulloisetkaan hallitukset eivät ole
suostuneet tätä veroa ottamaan käyttöön.
Toivon nyt, että tällainen vero vihdoinkin otetaan
käyttöön. Se on niin kuin ed. Soini totesi:
tässä verotetaan niin sanottuja hyväosaisia
ja saadaan sieltä tähän sosiaaliseen
puoleen rahaa. Samoiten kannatan sitä, että pääomavero
tulisi progressiiviseksi. Tähän suuntaan pitäisi
edetä eikä pienituloisten ihmisten palkkaverotusta
ja verotaakkaa lisätä.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Lumouduin taas omista sanoistani niin, että unohdin
kokonaan mainita, että kannatan ed. Kalliksen esitystä kanssa.
Yleiskeskustelu päättyi.