5) Hallituksen esitys laeiksi maatalouden rakennetuista, valtakunnallisen
maaseudun kehittämisen ja tutkimuksen sekä maa- ja
elintarviketalouden tutkimuksen rahoituksesta sekä eräiden
maaseudun kehittämiseen liittyvien lakien muuttamisesta
Maa- ja metsätalousministeri Sirkka-Liisa Anttila
Arvoisa puhemies! Hallitus on antanut eduskunnalle mittavan rakennetukilakiesityksen
liittyen Suomen maatalouden ja maaseudun kehittämiseen.
Samalla eduskunnalle on annettu esitys porotalouden ja luontaiselinkeinojen
rahoituslain muuttamisesta. Molemmat esitykset ovat hyvin merkittäviä koko maaseudun
tulevaisuuden kannalta.
Hallituksen esityksessä otetaan tärkeitä askeleita
kohti entistä tehokkaampaa ja tuottavammin toimivaa maataloussektoria.
Jotta maataloussektorimme voi säilyä kilpailukykyisenä myös
tulevaisuudessa muun muassa maailmankaupan vapautumisen paineissa,
tulee meidän kehittää sektorin kilpailukykyä nykyisestä tilanteesta
huomattavasti. Luonnollista on siten, että nimenomaan maatalouden
rakennetukien uudistuksessa haetaan tehokkuutta ja tuottavuutta
kehittäviä ratkaisuja myös yhteiskunnan
taholta.
Merkittävä osa hallituksen esityksessä onkin maatalouden
investointitukijärjestelmän uudistamisella. Ensinnäkin
meidän tulee toteuttaa yhteisön EU-lainsäädännön
uudistamisesta aiheutuneet muutostarpeet kansalliseen lainsäädäntöömme.
On kuitenkin todettava, että nykyinen järjestelmä ei
ole enää kaikilta osin pystynyt vastaamaan siihen
kohdistuviin vaatimuksiin ja odotuksiin. Eihän ole kenenkään
edun mukaista, ei viljelijänkään, että esimerkiksi
investointitukihakemuksia koskevien päätösten
saaminen voi kestää jopa vuosia. Investoinnit
ovat kuitenkin niin yksittäisten viljelijöiden
kuin myös koko sektorin kehittymisen kannalta niitä kaikkein
suurimpia päätöksiä.
Hallituksen esityksen mukaisella uudella järjestelmällä hakemusten
käsittelyä pystytään nopeuttamaan
merkittävästi. Päätökset
on tarkoitus hakemuksiin tehdä vähintään
3—4 kuukauden kuluessa hakuajan päättymisestä.
Tavoite on rohkea ja asettaa uusia vaatimuksia koko hakuprosessiin.
Uskon kuitenkin, että toimiessaan hakemusten nopeampi käsittely
tulee olemaan koko sektorin kannalta kannustavampi ja tehokkaampi.
Hallituksen keskeinen tavoite on turvata perheviljelmien kehittäminen
entistä kannattavammaksi ja kilpailukykyisemmäksi.
Valtiontalouden kannalta nykyinen järjestelmä on
ollut varsin haasteellinen. Käsiteltyjen hakemusten määrä on
monissa vaiheissa ylittänyt päätöksiin
käytettävissä olevat varat. Järjestelmän
uudistuksessa menettelyä esitetäänkin
muutettavaksi siten, että hakemuksia hyväksytään kullakin
kerralla niihin käytettävissä olevia
varoja vastaavasti, ja näin päätöstä odottavia
hakemusjonoja ei pääse syntymään.
Tältä osin muutos vastaa osaltaan nykyisiin valtiontalouden tiukkoihin
vaatimuksiin.
Hallituksen esittämät lait on tarkoitettu
tulemaan voimaan ensi vuoden alusta. Tiukasta aikataulusta huolimatta
toivon, että esityksestä käydään
rakentava keskustelu ja että se ehditään käydä esitetyssä aikataulussa.
Tämä turvaa parhaiten muutosten perusteellisen
ja tehokkaan jatkovalmistelun ja toimeenpanon tässä meille
kaikille tärkeässä asiassa.
Tilan jatkamiskelpoisuutta arvioitaessa otetaan nyt huomioon
kaikki tilalla tapahtuva yritystoiminta maatalous mukaan luettuna.
Näin konkretisoituu monitoiminen maatalous ja maatilatavoite.
Hehtaarirajat tuen saamisen ehtona poistuvat, ja tilalle tulee asetuksen
tasolla määriteltävä tilan tulotavoite.
Maa- ja metsätalousministeriö tulee antamaan maa-
ja metsätalousvaliokunnalle ja lausuntovaliokunnille käyttöön
kaiken tarvittavan asiantuntemuksen ja materiaalin. Investointitukilain
asetus on parhaillaan valmisteilla, ja sen valiokunta tulee saamaan
käyttöönsä, kun se on valmistunut.
Kari Rajamäki /sd:
Herra puhemies! Maatilatalouden kehittämisrahaston
ja maaseudun kehittämisen rahoitus oli heti uuden hallituksen
ensimetreillä esillä. Lisäbudjetin merkittävin
määrärahaesitys oli 100 miljoonaa euroa
viime keväänä heti lisää Maatilatalouden
kehittämisrahastoon. Hallitus totesi silloin, että edellä olevien
hakemusten mukaan määrä on yhteensä noin 240
miljoonaa euroa. Tämä Maatilatalouden kehittämisrahaston
kriteerien hallitsemattomuus ja rahan käyttö vähän
niin kuin pellossa eläen oli aika merkittävää.
Se on myös aika merkittävää, kun
sitä verrataan hallituksen panostuksiin kuntien ensi vuoden
palkkaratkaisun rahoituksessa. Hallitus esittää 150
miljoonaa euroa kunnille palkankorotuksia vastaavaa tukea valtionosuuksiin. 100
miljoonaa euroa lisäbudjetissa keväällä ei kiinnostanut
yhtään toimittajaa, ei yhtään
riviä tainnut näkyä missään
lehdessä. Tässä suhteessa pitää pystyä käymään
nyt läpi maatalouden itsensäkin kannalta, mikä on
perusteltua paitsi valtion panostusten myös maaseudun oman
selviytymisstrategian kannalta. Tällä hetkellähän
avustuspäätöksiä on tehty kaikkiaan
135 miljoonan euron verran ja avustushakemuksia on vireillä noin 200
miljoonaa euroa.
Tässä yhteydessä kiinnitin huomion
keväällä siihen, että Maatilatalouden
kehittämisrahaston tukikriteerit eivät olleet
kunnossa. Tukia on suunnattu vähän haulikolla
ampuen, järjestelmä ei ole ollut käsissä,
ja erityisesti painopisteenhän olisi pitänyt olla
nuorten työvaltaisen kotieläintuotannon jatkuvuuden
varmistamisessa. Sillä puolellahan muun muassa maitokiintiöiden
puute on hidastanut tuen myöntämistä merkittävimpiin
investointituen kohteisiin, lypsykarjanavettojen rakentamiseen.
Siellä on noin 450 hakemusta vireillä.
Mutta tässä tullaan siihen, että maatalouden rakennetta
ja nimenomaan EU:n maatalouspolitiikan näkökulmaa
olisi pitänyt tarkastella voimakkaammin konkreettisesti
tilakohtaisen arjen näkökulmasta. Mennään
EU:n selän taakse tilanteessa, jossa itse on aikaansaatu
erityisesti nuoria työvaltaisen maatalouden toimijoita
rankaisevia järjestelyjä. Taisi olla maa- ja metsätalousvaliokunnan
puheenjohtajana nykyinen ministeri Sirkka-Liisa Anttila, kun 90-luvun
alussa Ahon hallitus vei voimakkaasti läpi täällä salissa
maitokiintiöiden vapaan kaupan Suomessa. Silloin jo totesin
eriävässä mielipiteessäni, että tämä tulee
olemaan luopujien ylimääräinen bonusjärjestelmä ja
rankaisee tilojaan kehittämään pyrkiviä nuoria,
jotka joutuvatkin nyt 100 000 eurolla hankkimaan tuotanto-oikeuksia
jnp.
Tämä on selkeästi ollut suuri virhe.
Samalla tavalla EU:n yhteisen maatalouspolitiikan näkökulma
terveen rakennekehityksen tukemiseen on ollut ongelma, koska tuotantoon
sitomattomat tuet ovat johtaneet epäterveisiin ilmiöihin.
On ollut vaikeuksia luopua pellon omistuksesta, on ollut vaikeuksia
saada vuokramaita, ja tätä kautta perusparannusten
teko pellon vuokraajan kannalta ei myöskään
ole ollut tietysti motivoivaa.
Tässä yhteydessä, puhemies, minusta
on kyllä nyt syytä todella pysähtyä koko
EU:n maatalouspolitiikan ja meidän kansallisten rakenneratkaisujen ääreen.
Nyt mennään hallituksessa rastilta rastille. Sokeriasiassa
vedetään toisen kerran mankelin läpi.
141-artiklan mukaista Etelä-Suomen poikkeuksellisten luonnonolosuhteiden
huomioon ottamista ei ole Eurooppa-neuvostossa hallituksen toimesta
kirjattu pääministeri Lipposen Brysselin 2002
kirjauksen jälkeen. Kansallisen maakiintiön turvaaminen
on vaarassa, ja se on tärkeä siksi, että me
voimme estää Pohjois- ja Itä-Suomen kannalta
maaseudun ratkaisevan tärkeän perustuotannon valumisen
Keski-Euroopan väestörikkaille alueille. Siemenviljan
kansallisen tuen mahdollisuus on kyseenalaistettu.
MTK, joka voimakkaasti vastusti EU-jäsenyyttä,
on nyt kyllä keskustan kanssa hirttäytynyt EU:n
maatalouspolitiikan tukijärjestelmiin. Valitettavasti siinä tahtoo
mennä kohta sananmukaisesti huonosti. Erityisesti capien
tulevaisuudesta, EU:n maatalouspolitiikan tulevaisuudesta, me tiedämme,
että se ei voi perustua nykyisen tulo- ja tukipolitiikan
jatkamiselle. Vuoden 2013 jälkeisten interventio- ja maitokiintiöjärjestelmien
poisto uhkaa, tukien irrottaminen lopuiltakin osin tuotannosta uhkaa.
Nyt, kuten 1990-luvun lopulla peräänkuulutin,
pitäisi pystyä painamaan osittaisen kansallistamisen
suuntaan, re-nationalisoinnin suuntaan. Se tulee, jos se nyt enää on
edes ennättävä ratkaisu, välttämättä esille.
Pitäisi todella sopia, mistä seikoista päätetään
yhdessä EU-tasolla ja mitkä asiat kuuluvat jäsenvaltioiden
toimivaltaan. Kyllä nyt viimeistään jokaisen
on ymmärrettävä, että 27 erilaisen
EU-jäsenmaan maataloustuotantoa ei pystytä oikeudenmukaisen
tasavertaisuuden lähtökohdista rakentamaan. Sehän
näkyy jo siinä, että myöskään
hehtaarituen perusosa ei ole saman suuruinen kaikissa jäsenmaissa.
Viitesadot 1992 reformissa rakennettiin aivan väärin. Myöskään
Suomen jäsenyysneuvottelujen yhteydessä nämä eivät
tulleet oikealla tavalla huomioon otetuiksi. Nämä jäsenvaltioiden
toimivaltaan kuuluvat asiat pitäisi pystyä jatkossa
määrittelemään. Ehkä yhteisön
elintarviketurvallisuuden ja terveyden periaatteet tulisi varmistaa
yhteisesti kuluttajien luottamuksen ansaitsemiseksi ja kansallisesti
löytää sitten ratkaisuja, joilla byrokratiaa
ja väärinkäytöksiä vähennetään.
EU:n yhteisen maatalouspolitiikan kehittäminen meidän
tarpeitamme vastaavaksi on nyt erittäin iso kysymys, ja
tässä suhteessa ei maatalousneuvostossa, ministerineuvostossa,
7 äänellä 321:stä vaikuteta
yhtään mihinkään. Pitää olla laajempi
näkemys, pitää pystyä yhdessä ottamaan
nämä Eurooppa-neuvoston tasolla siten kuin pääministeri
Lipposen aikana tehtiin niin 1999 Berliinissä kuin 2002
Brysselissä, että ongelmallisten tuotantoalueiden
tarpeet kirjataan ja että myöskin ministerille
maatalousneuvostossa annetaan selkänojaa toimia sen tavoitteen
eteen, että EU:ssa lähdetään
siitä, että maatalouden tulee jatkua kaikissa
jäsenmaissa ja niin, että poikkeukselliset luonnonolosuhteet
myöskin otetaan huomioon.
Thomas Blomqvist /r:
Värderade herr talman, arvoisa puhemies! Det är
ett stort och omfattande lagförslag som lämnats
och som vi har möjlighet att diskutera här i dag.
Till många delar är det ett bra förslag,
det siktar på att utveckla det finländska familjejordbruket
och det siktar på att försnabba behandlingen av
stödansökningar.
Jag ska i alla fall i den här remissdebatten lyfta
upp ett par saker som jag tycker att kan vara en aning problematiska.
Den första är den att man föreslår
att ansökningarna ska sättas i prioritetsordning
enligt vissa kriterier, som åtminstone till vissa delar
inte öppnar sig för mig, och den andra är
att man föreslår en sådan princip att
stöd inte kan beviljas om projektet inletts innan te-centralen
fattat sitt finansieringsbeslut. Det här tycker jag är
ett en aning styvt system.
Arvoisa puhemies! Tämä ehdotus on monelta osin
erittäin hyvä. Yleiset tavoitteet ovat hyviä: rakennetukivarat
tulee kohdentaa tehokkaasti ja päämääränä on
käsittelyaikojen lyhentäminen. Muutamaan seikkaan
haluaisin kuitenkin kiinnittää huomiota.
Esityksen mukaan rakennetukien hakuaika ei enää olisi
jatkuva, vaan tukea haettaisiin pari kertaa vuodessa määräajan
puitteissa. Olisi ehkä kuitenkin syytä harkita
jatkuvan käsittelyajan jatkamista ainakin eräiltä osin,
koskien esimerkiksi nuorten viljelijöiden aloitustukea,
maakauppoja ja salaojitusta. Toiseksi koen ainakin osittain ongelmallisena
sen, kun tässä ehdotetaan, että hakemukset
asetetaan paremmuusjärjestykseen ja rahaa saavat parhaat
hakemukset, jotka täyttävät ehdot. Parempi
menettely voisi olla, että asetettaisiin kovemmat kriteerit
jo alusta ja siten jokainen hakija voisi olla varma, että jos
täyttää nämä ehdot,
niin tukea saa.
Haluaisin myös kiinnittää huomiota
siihen, että ennen lopullista käsittelyä on
varmasti syytä odottaa tätä lopullista
141-päätöstä, koska se voi minun
näkemykseni mukaan vaikuttaa aika merkittävästi
tähän ehdotukseen.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Johannes Koskinen.
Maa- ja metsätalousministeri Sirkka-Liisa Anttila
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti käytettyihin puheenvuoroihin.
Ed. Rajamäen puheenvuoro kuvastaa sitä linjaa,
joka sosialidemokraateilla ilmeisesti laajemminkin on, että nyt
pitäisi ykskaks sitten vaan se maatalouspolitiikka jälleen
uudelleen kansallistaa. Nyt tässä vaan on se ongelma,
että vaikka sitä päätösvaltaa
kuinka kansallistetaan, niin se päätösvalta
yhteisen maatalouspolitiikan piirissä nimenomaan neutraalien
kilpailuolosuhteiden luomiseksi on siellä komissiolla ja
Euroopan unionilla, niin että tällä ei
loppujen lopuksi kovin paljon lisää liikkumavaraa
valitettavasti saavutettaisi.
Sitten ed. Blomqvistin kysymykseen siitä, että olisi
ehkä parempi puhua paremmuusjärjestyksen, etusijajärjestyksen,
sijasta tietyt kriteerit täyttävistä.
Itse olen tähän ihan valmis, jos valiokunnassa
löydätte hyvän ratkaisun tähän,
koska se olisi myöskin hakijan kannalta selkeämpi,
että tietyt kriteerit täyttävä hakemus
tullaan hyväksymään, jolloin se olisi
aika selkeä ja tasapuolinen kaikille. Kannustan, jos vaan
hyvän ehdotuksen ja muodon löydätte,
niin siitä vaan.
Kari Rajamäki /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Voi sanoa, että EU:ssa joudutaan
joka tapauksessa maatalouden erilaisten vaatimusten ja kansallisten
näkemysten takia varmasti arvioimaan myöskin nykyisen
kaltaisten capien ja yhteisön maatalouspolitiikan jatkuvuuden
mielekkyyttä. Haluan vaan todeta, että kyllä nämä kustannukset
on jo kansallistettu. Se on suuri saavutus, kun hallitus taistelee
Brysselissä viimeiseen mieheen ja naiseen saadakseen oikeuden
maksaa suomalaisten veronmaksajien viimeisetkin rahat, sadat miljoonat
eurot, maatalouteen. Eivät ne niin hirveän suuria
saavutuksia ole. Kysymys on siitä, että meidän
on pakko myöskin arvioida kansallisesti, miten me suuntaamme
ja parhaimmalla tavalla tuemme maaseudun elinvoimaisuutta ja pärjäämistä.
Tuet pitää kohdistaa tarpeeseen enemmän
perustuvalla tavalla.
Timo Soini /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tämä on ikävää taistelua
tässä EU-kolhoosissa. Suunta on selvä:
pikkuhiljaa, pala palalta nappi ottaan. Onko kepulla mukavampaa,
kun teurastaja on tuttu? (Ed. Haapojan välihuuto) — Ei
minun mielestäni varmaan ole, ed. Haapoja. — Mutta
aivan kuten ed. Rajamäki sanoi, 141-asiassa kysymys on
siitä, että komissio päättää,
mutta Suomen kansa maksaa ja me kyselemme, saammeko me maksaa, ja
ylikansallinen teknokraatti päättää.
Tästä on kysymys. Minua kyllä surkuttaa
talonpojan kohtalo. Ymmärrän, että koetetaan
pala palalta ja pitää taistella 141:n puolesta
ja pitää puolustaa, mutta ikävää kujaa
ollaan kävelemässä kohti teurastamoa.
Timo Kaunisto /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Täällä edustajat
Rajamäki ja Soini myöskin puhuivat sillä tavalla,
aivan kuin se olisi päivän kysymys vain tuosta
erota EU:sta ja tehdä kansallista maatalouspolitiikkaa.
Kyllä se on pitkän linjan tie. Toki on totta,
niin kuin ed. Rajamäki sanoi, että EU:ssa keskustellaan
tällä hetkellä siitä, millä tavalla
maatalouspolitiikkaa muutetaan ja joudutaan muuttamaan muun muassa
rahoituspaineiden vuoksi, mutta valinta maatalouspolitiikan EU-ratkaisusta
tehtiin silloin, kun tästä asiasta äänestettiin
kansanäänestyksessä 1994 ja myöhemmin
tässä salissa päätettiin. Nyt
on jälkijättöistä keskustella
seurauksista.
Timo V. Korhonen /kesk:
Arvostettu puhemies! Olemme Suomessa todella osa yhtenäistä EU:n
maatalouspolitiikkaa, ja on tietysti toivottavaa, että emme
tässäkään talossa enää turhaan
lietsoisi sellaista turhaa epätoivoa sen väestönosan
piiriin, joka muutoinkin elää kovin monien paineitten
ja epävarmuustekijöitten kanssa.
Mutta nyt tämän lakiesityksen osalta: Meillähän
on kaiken kaikkiaan käsittelyssä hyvin mittava
lakikokonaisuus, jonka käyttökelpoisuuteen, aivan
kuin ed. Blomqvist totesi, vaikuttavat myös hyvin oleelliselta
osalta meneillään olevat 141-neuvottelut ja ennen
kaikkea niitten lopputulos. Tähän lakiesitykseen
sisältyy erittäin paljon myönteisiä asioita,
mutta on syytä ottaa esille muutamia aika lailla perustavaakin
laatua olevia ongelmakohteita, epäkohtia.
Eli todella tähän rakennetukilakiin sisältyy myös
näitten tuettavien tilakohtaisten toimenpiteitten asettaminen
etusijajärjestykseen. On erittäin hyvä tavoite,
että sillä pyritään myös
siihen, että käsittelyaikoja nopeutetaan, mutta
on aivan tosiasia, että käytännössä tähän
tulee sisältymään erittäin paljon
ongelmia, erittäin paljon byrokratiaa, miten tämä etusijajärjestys
kaiken kaikkiaan toteutetaan, miten eri alueita kohdellaan tasavertaisesti,
miten 141-tulotuki ja investointituen tilakohtainen käyttö yhdistetään
jne. jne. Eli itse näkisin toki näin, että on
järkevämpää jatkaa nykykäytäntöä eli
hakemuksissa olisi jatkuva haku. Ja jos kuuntelin oikein tai ymmärsin
oikein, niin oli myönteistä, että ministeri
Anttila myös hyvin joustavasti tähän
mahdollisuuteen suhtautui.
Toinen myös hyvin tällainen ongelmallinen asia
on se, että noitten lakipykälien tai esitysten mukaan
investointitukea ei saisi jo aloitettuihin hankkeisiin. Jos ymmärrän
oikein, niin tätä on perusteltu valtiontukisäädöksillä,
mutta käytännössähän
tämä saattaa merkitä jopa useitten vuosien
odotusta muun muassa navettainvestoinneissa. Eli olisi ehkä järkevämpää,
ja kuvittelisin tai ymmärrän näin, että myös
valtiontukisäädösten osalta on mahdollista,
että viljelijä voisi aloittaa hankkeen omalla
riskillään, niin että vasta myönteisen
tukipäätöksen jälkeiset kustannukset
tulisivat tuen piiriin. Eli siis kustannukset, jotka viljelijälle
ovat koituneet ennen tätä myönteistä tukipäätöstä,
olisivat viljelijän kustannuksia ja tukipäätöksen
jälkeiset kustannukset tulisivat tuen piiriin.
Näyttäytyy myös aika ongelmallisena
se, että tuossa rakennetukilaissa vaaditaan hyvin täydellinen
elinkeinosuunnitelma ja ilmeisesti täydellinen elinkeinosuunnitelma
myös hyvin pieniin hankkeisiin. Tämä on
kyllä aika tavalla turhan tuntuista byrokratiaa.
Neljäntenä asiakohtana on pakko ottaa esille se,
että kun tätä lakiesitystä lukee,
niin joutuu väistämättä toteamaan
sen, että tällainen poliittinen käsittely
ja näitten lakitekstien arviointi on kyllä melko
mahdotonta, elleivät samalla ole käytössä tätä lakia
alempiasteiset säädökset eli tieto siitä,
millä tavalla näitä lakipykäliä,
säädöksiä toteutetaan ja sovelletaan
käytäntöön. Eli maa- ja metsätalousministeriöllä on
tässä kyllä aika kiire kaiken kaikkiaan,
jos tämä laki todella aiotaan panna, niin kuin
se pitää panna, voimaan jo ensi vuoden alusta
lähtien.
Timo Kaunisto /kesk:
Arvoisa puhemies! Voi vain yhtyä aika pitkälti
siihen ed. Timo Korhosen esille tuomaan ajatukseen, että tästä asiasta
on turha kovaa vastakkainasettelua nostaa, koska sen kohteena on
kuitenkin sellainen väestönosa, joka muun muassa
täällä kiistellystä EU-jäsenyydestä on
joutunut kiistatta voimakkaimmin kärsimään.
Muun muassa tätä tarkoitusta varten on tämän
suuntaista lakia pidetty yllä, tätä rahoituslakia,
ja sitä tullaan edelleen jatkamaan kehitettynä,
niin kuin ministeri täällä esitteli,
ja tämä on kokonaisuutena hyvä asia.
En malta olla kuitenkaan puuttumatta siihen, mitä ed.
Rajamäki täällä toi esille EU-jäsenyyden
kiemuroihin ja vaikutusmahdollisuuteemme liittyvistä mutkista.
Haluan todeta kyllä sen, että kun tämä 141
ja sokeriratkaisu ovat molemmat vahvasti esillä ja kun
141 on kirjattu meidän liittymissopimukseemme ja sille
on haettu tulkinta sitten EU-jäsenyyden aikana, onko se
pysyvää tukea vai siirtymäkauden tukea,
niin kyllä ehkä se lepsu alku silloin Paavo Lipposen
ensimmäisen hallituksen aikana on aiheuttanut sen, (Ed. Rajamäki:
Mikäs hallitus sen neuvotteli, oliko se jonkun Ahon hallitus?)
että tästä joudutaan toistuvasti neuvottelemaan
neljän vuoden välein, millä tavalla tätä voidaan
jatkaa ja voidaanko jatkaa. Tästä on ministeri
Anttilalta viimeaikaisin kokemus, millä tavalla tämän
asian kanssa sitten komissiossa mennään eteenpäin.
Edelleenkin puhtaasti tämän investointituen
ja tuotannon puolelta ihmetyttää se ed. Rajamäen toistuvasti
esille tuoma toteamus siitä, että pitäisi
painottua niin sanottuihin työvoimavaltaisiin elinkeinoihin.
(Ed. Rajamäki: Paino oli sanalla "nuorten"!) Tämä on
tietysti sinällään aika hyvä toteamus,
mutta millä tavalla se määritellään
ja mihin se todellisuudessa kohdistuu? Kun te tuotte jatkuvasti
esille maidon tuotannon työvoimavaltaisena tuotantosuuntana,
se on sitäkin, mutta kaikkein pääomavaltaisinta
tuotantoa tänä päivänä on
maidon tuotanto. Kun navetta rakennettiin 90-luvulla, se maksoi,
tuommoinen uusi 40—50 lehmän navetta, miljoona
markkaa; tänä päivänä se
maksaa miljoona euroa, jos sen sillä vielä saa tehtyä.
Se sisältää erittäin paljon
tietotekniikkaa ja uutta kallista tekniikkaa. (Ed. Rajamäki:
Pitää ostaa maitokiintiöt vielä!)
Tässä mielessä tuo on aikamoinen myytti
tuo työvoimavaltaisuus ja siihen liittyvä harha.
Mutta itse tästä lakiesityksestä haluan
sen todeta, että tähän liittyvät
sitten tietenkin nämä asetukset aika kiinteästi
ja ne olisi todellakin hyvä pääpiirteissään
saada samaan käsittelyyn, silloin kun itse tätä lakikokonaisuuttakin
käsitellään. Etusijajärjestys,
kuten täällä muun muassa ed. Timo Korhonen
toi esille, on eräs semmoisia suurimpia muutoksia vanhaan
lainsäädäntöön verrattuna.
Tässä voi vain todeta sen, että tästä voidaan
tehdä toimiva järjestelmä tai tästä voidaan
tehdä hyvin byrokraattinen ja hankala järjestelmä.
Tässä täytyy nyt hyvin tarkkaan katsoa,
millä tavalla tästä saadaan toimiva järjestelmä,
koska se lienee kaikkien meidän tarkoituksemme, että tällä ei
lisätä byrokratiaa eikä turhaa paperisuunnittelua,
vaan saadaan asioita todellakin sellaisessa aikajärjestyksessä eteenpäin
kuin täällä ministerikin esittelypuheenvuorossaan
totesi.
Tähän liittyy yksi yksityiskohta näistä suunnitelmista.
Suunnitelmathan ovat helposti tuommoisessa kotieläinrakentamisessa
5—10 prosentin luokkaa kokonaiskustannusarviosta, ja jos
nyt tulee eteen sellainen tilanne, että tuo hanke jostain
syystä ei pärjää tässä tarjouskilpailussa
tai rahoituksen tai jonkun muun syyn vuoksi tulee hylätyksi,
niin millä tavalla silloin suhtaudutaan niihin kustannuksiin,
jotka kuitenkin etukäteen vaaditaan tämän
suunnittelun tekemisestä? Tämä pitää aika
tarkoin harkita, miten tässä menettelytavassa
nämä huomioidaan. Aloitettujen hankkeiden kohtalo
on aivan yhtä suuren pohdinnan arvoinen. Pitääkö hankkeen
todellakin olla ehdottomasti ei-aloitettu ennen kuin tukea voidaan myöntää?
Tässä tulevat kysymykseen sitten harkittavaksi
muun muassa nämä kustannukset, jotka ovat voimakkaasti
nousussa ja saattavat vuoden kahden aikana helpostikin karata käsistä.
Susanna Haapoja /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Täällä edustajat
Blomqvist, Timo Korhonen ja Timo Kaunisto ovat tuoneet varsin ansiokkaasti
tätä asiaa esille. On todellakin kysymys varsin
mittavasta uudistuksesta. Koko rahoituslain kokonaisuudistuksessa
nähdään koko maatalouden ja maaseudunkin
kehittäminen erittäin isona kysymyksenä,
ja on tärkeää, että nimenomaan
nuorten aloitustukiin kiinnitetään huomiota ja
myöskin hallinnon kykyyn tehdä hyviä päätöksiä.
Uskon kyllä, että hallinto pystyy vastaamaan näihin
olemassa oleviin haasteisiin.
Haluaisin yhteen asiaan kiinnittää nuorten kohdalla
huomiota eli siihen, että kun nuori viljelijä tarvitsee
koulutusta maatalousalalta — jotta hän voi yrittäjänä jatkaa,
hänen pitää täyttää tietyt
vaatimukset — niin toivoisin, että silloin kun nuori
alkava yrittäjä opiskelee maataloutta, niin tällainen
etäisyysajattelu poistuisi tässä asetuksessa
ja hänelle annettaisiin mahdollisuus sukupolvenvaihdokseen
ja tähän nuoren viljelijän aloitustukeen.
Lisäksi haluaisin ed. Kauniston tavoin kiinnittää huomiota
tähän investoinnin aloittamiseen yrittäjän
omalla riskillä. On erittäin tärkeää,
että kivijalka voidaan valaa ja aloittaa rakentaminen.
Muutoin on erittäin kunnioitettavaa se, että tulee
nämä käsittelyajat hallinnon näkövinkkelistä.
Janne Seurujärvi /kesk:
Arvoisa puhemies! Inarilaisena kansanedustajana alueelta, jossa 40 000
poroa palkii, koen varsin luontevana ja luonnollisena kommentoida
päiväjärjestyksen 6) kohtaa hallituksen
esitys eduskunnalle laiksi porotalouden ja luontaiselinkeinojen
rahoituslain muuttamisesta.
Tässä esityksessä on tavoitteena
mahdollistaa porotalouden ja luontaiselinkeinojen rakennetoimenpiteiden
tukemisen jatkaminen myös uudella EY-maaseuturahastokaudella
siten, etteivät tuen myöntämisen edellytykset
ja ehdot olennaisesti muuttuisi. Teknisten muutosten lisäksi
tässä on kaksi muuta vaikuttavaa muutosta: tuen enimmäisikärajan
alentaminen sekä korkotukilainaan liittyvän vähimmäiskorkotason
alentaminen 2 prosentista 1 prosenttiin. Tämän
esityksen tavoitteet ovat myönteiset ja esityksellä on
alueellisia vaikutuksia, kuten täällä hallituksen
esityksessä todetaan. Haluan kuitenkin saattaa tietoon
muutamia muita poroelinkeinoon liittyviä haasteita, tämän
päivän ja tulevaisuuden haasteita.
Porotalouden osalta markkinatilanne on ollut vaikea hyvin pitkään,
jo liki kymmenen vuoden ajan, ja tähän markkinatilanteeseen
on tietysti pyritty löytämään
ratkaisuja myös valtion tukitoimenpitein siten, että muun
muassa poronlihan markkinointia on tehostettu, paikalliseen jalostukseen
on panostettu. Nämä ovat tuoneet tullessaan myönteisiä tuloksia,
ja tänä päivänä tilanne on
hieman helpottanut aiemmasta. Kuitenkin noin yleisesti ottaen tilanne
on se, että entisaikoihin nähden yhä suurempi
porokarja vaaditaan kannattavan jatkuvan taloudellisen toiminnan harjoittamiseen,
mikä osaltaan on sitten rajannut porotalouden harjoittamisen
kannattavuutta ja toisaalta on sitten laskenut porotalouden harjoittajien
määrää. Myös ikääntyminen
porotaloudessa niin kuin muuallakin näkyy, ja tämä tietysti
on iso haaste tulevaisuudessa.
Nämä kaksi asiaa, porokarjojen keskittyminen
ja ikääntyminen, ovat näkyneet jo käytännön
porotöiden vaikeutumisena siten, että maastotöihin
ei enää joka paikassa ole riittänyt väkeä. Siksi
sukupolvenvaihdostilanteiden edistäminen yleisesti on keskeisen
tärkeää, niin että tulevaisuudessa
porotaloutta voidaan harjoittaa.
Laidunkestävyyteen liittyvät kysymykset ovat yhtä lailla
olleet julkisuudessa esillä ja tietysti elinkeinojen yhteensovittamiseen
liittyvät kysymykset. Etenkin metsätalouden osalta
keskustelua on käyty, ja maa- ja metsätalousministeriö osaltaan
on aktiivisena osapuolena pyrkinyt etsimään ratkaisua
siihen, että porotaloudenkin tulevaisuus yhtenä perinteisenä elinkeinona
voidaan turvata.
Elinkeinojen yhteensovittamisesta täytyy todeta myös
myönteisenä asiana se, että matkailun
kehittyminen alueella on osaltaan myös vahvistanut porotalouden
taloudellista kannattavuutta siten, että sekä paikallisen
jalostustoiminnan kautta poronlihan menekki että ohjelmapalvelutarjonta,
joka nykyään on hyvinkin kasvava ja kannattava
osa porotalouden liitännäiselinkeinona, ovat tuoneet
sitten helpotusta, eli sillä tavalla elinkeinojen yhteensovittamisessa
pitää nähdä myös positiivisia
näkymiä, ei ainoastaan niitä ristiriitoja,
joita usein täällä etelänkin
medioissa sekä myös politiikan ympyröissä nähdään.
Petopolitiikka on yksi niitä keskeisiä asioita, joka
vaikuttaa tämän elinkeinon tulevaisuuteen. Se
on tietysti pandoran lipas, jota ei helposti kannata tässäkään
salissa avata, mutta on totta, että kun keskustellaan täällä kansallisesta
petopolitiikasta, niin sen vaikutukset näkyvät
tuolla pohjoisessa porotalouselinkeinon kannattavuudessa ja tulevaisuudessa.
Tähän liittyen vastinparina on tietysti petovahinkojen
korvaukset, ja sillä, että korvausjärjestelmä on
toimiva, korvaustasot ovat oikeat ja sitten korvaukset maksetaan
kohtuullisessa ajassa, tietysti on paitsi elinkeinoa tukeva niin
myös tätä elinkeinon harjoittamisen ilmapiiriä tukeva
vaikutus.
Arvoisa puhemies! Tässä muutamia asioita ajankohtaisina
keskusteluun mukaan koskien tätä asiakohtaa.
Klaus Pentti /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tämä hallituksen
esitys on tervetullut ja pitää sisällään
monia parannuksia nykyiseen säätelyyn nähden.
Pidän hyvänä, että perheviljelmien elinkelpoisuudessa
voidaan nyt paremmin ottaa huomioon erilaiset tulomuodot ja maaseudun muut
uudet elinkeinot eikä tuijoteta pelkästään hehtaareihin
ja eläinmääriin, vaan voidaan ottaa huomioon
laajemmin tilan tulorakenne. Meillä tilat ovat niin kooltaan
kuin myös tulorakenteeltaan sirpaloituneet. Tärkein
tekijä tilan menestymisen kannalta ei suinkaan ole hehtaarit
ja eläinmäärät, vaan se viljelijäperheen
ja viljelijän osaaminen. Nyt tämä avaa
kyllä mahdollisuuksia tämän tekijän
huomioimiseen paremmin.
Lakiesitykset pitävät sisällään
monia kohtia, jotka täälläkin ovat jo
aiheuttaneet keskusteluja. Minä uskon, että eduskuntakäsittelyn
aikana näitä kohtia voidaan selkeyttää.
Eräs asia, mikä täällä tuli
jo esillekin, on etusijais- tai paremmuusjärjestely. Tämä on
yksi semmoinen kysymys, mikä ainakin tässä vaiheessa
on herättänyt kysymyksiä, miten hankkeet
osataan pistää oikeaan järjestykseen.
Mutta tärkeätä on, että tässä myös voidaan
nopeuttaa päätöksentekoa, ja tämä on erittäin
tervetullut tekijä myös tässä esityksessä.
Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa puhemies! EU:n maatalouspolitiikka on kehittynyt erittäin rajusti.
Erityisesti vuoden 2013 jälkeen siinä tulee tapahtumaan
muun muassa EU:n budjettiosuuden alentamiseen liittyen varsin suuria
muutoksia. Tämän takia tulevaisuuden cap-suunnittelua
ja myös EU:n ja Suomen maatalouden mallia on kyllä nyt
alettava arvioida eikä perääntymällä pesäke
pesäkkeeltä asiasta toiseen. Tältä osin
nimenomaan se huoli on siinä, että pääministeri Lipposen
jälkeen ei ole Eurooppa-neuvostossa kirjattu selkeästi
suomalaisen maatalouden erityisolosuhteiden ja vaikeiden luonnonolosuhteiden
hyvittämisen periaatetta ja maatalouden jatkamisen periaatetta
vaikeimmillakin tuotantoalueilla. Tämä on nyt
se uhka, kun alkaa tulla näitä takapakkeja. Hallituksen
pitäisi nyt ottaa kokonaisotteella tämä asia.
Tukien kriteerit ja se soveltaminen on juuri se tärkein
nyt tässä tilanteessa, ettei tule niitä 100 miljoonan
euron lisäbudjettiesityksiä. Pitää osata
ajatella nyt kokonais- ja monituloajattelulla tilojen elinkelpoisuutta.
Se on aivan oikea suunta, kun nämä tukikriteerit
pitäisi käydä senkin takia tarkkaan läpi,
että maatalouden tukien hyväksyttävyys,
läpinäkyvyys ja myönteiset ympäristövaikutukset
ovat erittäin tärkeitä, (Puhemies: Aika!)
kun me tarvitsemme kansalaisten yhteistä sitoutumista maataloutemme
tukemiseen. Tältä osinhan, puhemies, haluan paikaltani
vielä todeta, että muun muassa tuen ja valtion
lainan takaisinperimisen osalta on aika erikoista, että edelleen
jatketaan sitä, että tuki voidaan määrätä osaksi
tai kokonaan heti maksettavaksi, jos se on maksettu väärin
perustein. Kyllä tässä yhtenevyys olisi
ehkä myös paikallaan.
Maa- ja metsätalousministeri Sirkka-Liisa Anttila
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin kiitos erinomaisen rakentavista
ja hyvistä puheenvuoroista.
Ed. Timo Korhonen totesi, että 141-neuvottelut vaikuttavat
rakennetukilakiin. Tämä on aivan totta. Sen jälkeen
kun ne neuvottelut on saatu päätökseen,
tulee siitä tietty täydennysesitys, koska siinä ratkeavat
muun muassa nämä erilaiset investointitukitasot
ja nuorten tukitaso.
Sitten kysymys siitä, voidaanko aloittaa hanke, ennen
kuin on saatu lupa siihen. EU:n kiristyneitten valtiontukisäännösten
mukaan sitä ei voida aloittaa siitä syystä — komissiosta
olemme ihan tämän valtiontukiyksiköstä kysyneet — että jos
annetaan lupa omalla kustannuksella, omalla riskillä, aloittaa,
niin silloin se ajatus siitä, että se investointi
tehdään vain sen takia, että siihen saadaan
valtiontuki, romuttuu. Sen takia ei voi aloittaa ennen, koska sen
investointitukipäätöksen pitää olla
ratkaisevasti vaikuttamassa siihen, että se investointi
todella tehdään. Sen takia me siirrymme nyt tähän
järjestelmään, että kolmen neljän kuukauden
aikana ne käsitellään. Ei tule enää vuoden
jonoa, ei tule puolenkaan vuoden jonoa, vaan hakemukset käsitellään
kerralla, ja sitten, jos ei siinä käsittelyssä pärjää,
niin sitten voi hakea uudelleen.
Ed. Timo Korhonen totesi myöskin tästä elinkeinosuunnitelmasta
ja sen vaatimisesta pienistäkin hankkeista. Me rajaamme
sen siinä asetuksessa. Sitä rajaa ei ole vielä olemassa,
mutta se tulee ihan lähipäivinä. Elinkeinosuunnitelman laatimiseen
tullaan myöntämään 90 prosenttia maatalouden
kehittämissuunnitelman mukaista rahoitusta, niin että se
ei tule rasittamaan sillä tavalla.
Ed. Kaunisto totesi täällä tästä,
että asetukset on saatava samaan aikaan. Se on aivan totta,
ja tarkoitus on se mahdollisimman lähipäivinä teille
saattaa.
Mutta sitten 141-tulkinta todella tapahtui vuonna 96 ensimmäisen
kerran eli Lipposen ensimmäisen hallituksen aikana. Silloin
oli se, jolloin keskusteltiin siitä, onko se siirtymäkauden artikla
vai mikä se on.
Sitten täällä on todettu ihan oikein:
nuorten aloitustukeen erityistä huomiota. Sitä ollaan
tekemässä.
Kaiken kaikkiaan toivon, että valiokunta lyhyestä ajasta
huolimatta pystyy tämän käsittelemään
perusteellisesti ja tekemään siihen tarvittavat
parannukset. Ne ovat aina tervetulleita.
Susanna Haapoja /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kyllä tähän
täytyy todeta ed. Rajamäelle, minkä hän
varmasti hyvin itsekin tietää, että kaikki
maataloudelle tuleva tuki on hyvin läpinäkyvää.
Kaikki tarkastetaan moneen kertaan, eikä siellä ole
sellaisia asioita, jotka haluttaisiin pitää pimennossa.
Uusi ympäristötukilainsäädäntö on
erittäin rankka viljelijöille, ja toisaalta taas
nämä ympäristötukitoimet tulevat
vasta pitkän ajan kuluttua luontoon näkyville.
Tämä uusi ympäristötukiohjelma
on sellainen luonteeltaan, että siihen on voitu tehdä jo
lainsäädännöllisiä muutoksia.
Kyllähän me sen muistamme, aivan niin kuin ministeri
Anttila totesi, että Lipposen ykköshallitus oli ensimmäinen
tulkitsija EU-jäsenyyden myötä. Silloinhan
nämä kansalliset tuet eivät tulleet täysimääräisesti
maksetuksi. Suomi on ainut valtio unionin sisällä,
joka voi maksaa. Meillä on lupa tämän
141:n ja 142:n kautta maksaa näitä kotimaisia
tukia. Se on kyllä silloiselle Ahon hallitukselle se plusmerkkinen
merkintä, että tämä lupa saatiin
neuvoteltua. Eivät sitä muut ole onnistuneet tekemään.
Matti Kauppila /vas:
Arvoisa puhemies! Periaatteessa on hyvä, että nämä maatalouden
erilaiset tukijärjestelmät pikkuhiljaa, sanoisinko, siistiytyvät
siinä mielessä, että semmoinen näennäisviljely,
näennäisrakentaminen, näennäislaitteiden
hankkiminen ja tämmöinen vähenee ja loppuu
vallan. Toisaalta siellähän on tarpeita vielä maaseudun
kehittämisessä niin kuin muunkin yritystoiminnan
puitteissa, että on liian paljon vielä kakunjakajia
maataloustuille. On hyvä asia, jos näillä laeilla
sitten sitä asiaa viedään eteenpäin,
koska ei kai voi olla niin, että maatalous on ainoa sektori,
missä voidaan harrastaa yrittämistä,
ja muualla sitten leikkaavat markkinatalouden lait.
Keskustelu päättyi.