12) Hallituksen esitys laiksi avustuksista erityisryhmien asunto-olojen
         parantamiseksi annetun lain muuttamisesta
      
       
         					
      
      
         
         Pentti Tiusanen /vas:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
            laiksi avustuksista erityisryhmien asunto-olojen parantamiseksi
            annetun lain muuttamisesta on myönteinen asia. Se pohjautuu
            aika tavalla siihen, että Raha-automaattiyhdistys jo joitakin
            vuosia sitten lähinnä EU:n kilpailulainsäädäntöön
            viitaten lopetti erityisryhmien tukemisen asuntorakentamisen yhteydessä,
            johonka olisi liittynyt muutakin kuin vain pelkkä asuminen.
            Yleensäkään missään
            sellaisessa, mikä liittyy kilpailuun, jossa on markkinat
            mukana, ei enää Ray halua olla mukana.
         
         
         Puhemies! Tämä laki sisältää nimenomaan
            tukiprosentin noston, ja erityisesti tässä on
            kiinnitetty huomiota pitkäaikaisasunnottomien asuntohankkeiden
            edistämiseen. Näissä avustuksen enimmäissuuruus
            voi olla enintään 50 prosenttia, opiskelijoiden
            ja vammaisten kohdalla se on 10 tai 25 prosenttia — korkeampi
            luku siis vammaisten kohdalla — ja vaikeavammaisten kohdalla
            40 prosenttia hyväksytyistä kustannuksista.
         
         
         Haluaisin todeta sen, että valiokunta yksimielisesti
            linjasi nimenomaan vammaisten asumista ja nimenomaan pitkän
            keskustelun jälkeen liitti mietintöön
            valiokunnan kannanottona sen, että vammaisella on oikeus
            asua muun yhteiskunnan osana sen sisällä, tämä tuli
            tähän mukaan kirjatuksi. Hallituksen esityksessähän
            nimenomaan mainitaan hyvällä tavalla se, että vammaisten asuminen
            on nähtävä luontevana osana muuta asumista
            eikä sitä tule eristää, siis
            tällaista sosiaalista segregaatiota ei tule sallia eikä hyväksyä. Tämä on
            hyvin tärkeä kysymys. Tiedämme esimerkiksi
            Helsingistä, että vammaisten ja myös pitkäaikaisasunnottomien
            sijoittuminen on ollut vaikeata, on vähintään
            valitettu näistä rakennuspäätösratkaisuista,
            ja tässä mielessä valiokunta tähän
            asiaan halusi puuttua. Muuten valiokunta kiinnitti huomiota myös
            siihen, että kun nämä erityisryhmien
            asunnot sijaitsevat oleellisena osana muuta yhteiskuntaa ja taajamaa,
            niin myöskin siinä on huomioitava hyvät
            liikenneyhteydet.
         
         
         Arvoisa puhemies! Tämä kuuluu sarjaan hallituksen
            hyviä esityksiä. Ovatko nämä esitykset riittäviä,
            se on toinen kysymys. Resurssien vähäisyyteen
            on kiinnitetty huomiota. Avustuspäätöksistä voi
            todeta sen, että edelleen nämä päätökset
            tehdään ja asioitten käsittely tapahtuu virkamiestyönä Asumisen
            rahoitus- ja kehittämiskeskuksessa, joka itse on valtiovallan
            tuottavuusohjelman kohteena: 10 henkilötyövuotta
            vähennetään tuottavuustavoitteiden mukaisesti vuoteen
            2011 mennessä. Kuitenkin näitä hakemuksia
            tulee jatkuvasti entistä enemmän.
         
         
         Toinen resurssikysymys on tietysti raha. Vuoden 2008 talousarviossa
            näiden erityisryhmien asunto-olojen parantamiseen on osoitettu
            avustusvaltuutta 85 miljoonaa euroa, josta summasta on käytetty
            jo, tai sidottu, noin 48 miljoonaa euroa. On selkeästi
            todettava, että tämä summa on liian vähäinen.
            Nimenomaan vanhusten asumiseen tarvittava tuki on määrältään
            puutteellista, siinä ehkä on kaikkein suurin lisäämisen
            tarve. Tämä tuli myös selkeästi
            esille valiokuntakuulemisessa.
         
         
         Tämä esitys on yksimielinen ja on todellakin kiinnittänyt
            huomiota tähän sosiaalisen segregaation estämiseen.
         
         
       
      
         
         Erkki   Virtanen   /vas:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Hyvä on hallituksen esitys, mutta
            hyvä on kyllä mietintökin. Kun tässä on
            kehuttu sosiaali- ja terveysvaliokunnan saavutuksia, niin helpompi
            kehua muita kuin itseänsä. Siksi totean, että mietintö on
            kyllä sellainen, että jos olisin saanut itse vapaasti
            kirjoittaa 22 vuoden kokemuksella asunnottomuuden poistamisesta,
            niin aika pitkälti olisin kirjoittanut kyllä,
            miltei sanasta sanaan, näin.
         
         
         Haluaisin korostaa tässä yhteydessä kuitenkin sitä,
            että asunnottomuutta ja pitkäaikaisasunnottomuutta
            ei poisteta vain rakentamalla uusia asuntoja vaan sitä poistetaan
            ennen kaikkea estämällä ihmisten joutuminen
            asunnottomiksi. Paras keino ja ainoa tehokas keino siihen on asumisen
            tuen lisääminen niille, joitten asuminen ilman
            sitä tukea tuppaa muodostumaan sellaiseksi, että häätö alkaa
            uhata. Siksi on hyvä, että valiokunta on ainakin
            sivulauseessa ja taitaa olla jopa päälauseessakin
            viitannut asumisen tuen tarpeeseen.
         
         
         Toinen merkittävä asia, johon valiokunta on kiinnittänyt
            huomiota, on vammaisasuntojen rakentamismääräykset.
            Menneinä vuosina kyseiset määräykset
            toisinaan aiheuttivat tilanteita, joissa vammaisille tarkoitetut
            asunnot muodostuivat epätarkoituksenmukaisiksi siksi, että kylpyhuone
            oli palloiluhallin kokoinen ja säilytystilat olivat sitten
            aivan jotain muuta. Jos normeja ollaan tältäkin
            osin purkamassa, niin kehitys on menossa hyvään
            suuntaan.
         
         
         Onpa tässä ansiokkaasti kiinnitetty huomiota jopa
            tuottavuusohjelman mahdollisesti aiheuttamiin ongelmiin asunnottomuuden
            poistamisessa. Kiitos siitäkin valiokunnalle!
         
         
       
      
      Puhetta oli ryhtynyt johtamaan puhemies
         Sauli Niinistö.
      
      
      
         
         Erkki Pulliainen /vihr:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Tässä on kysymys erityisryhmien
            asunto-olojen parantamisesta. Täällä mietinnössä todetaan,
            että siirtyminen laitosasumisesta avohoitopainotteiseen
            palvelurakenteeseen edellyttää rakenteellista
            muutosta asuntotuotannossa. Arvoisa puhemies! Tähän
            voi vain todeta: trendi on oikea, ja tämä vaatimus
            seuraa suoraan tästä trendistä, tähän
            suuntaan ollaan menossa. Itselläni on kunnia vetää Kehitysvammaisten
            Tuki -yhdistystä, jolla on merkittävä ryhmäkotikokonaisuus
            Oulun Hietasaaressa. Sinne on nyt juuri tämän
            trendin mukaisesti syntynyt tarve vielä lisärakentamiseen, ja
            sitä asiaa nyt kiireellisesti yritetään
            hoitaa. Tässä on sitten tietysti erinomaisen hyvä asia, että tässä se
            tukiprosentti nousee ymmärtääkseni juuri
            näillä ryhmillä — se koskee
            tätä ryhmää — 40 prosenttiin.
            Se helpottaa huomattavasti sitä, että kun sitten
            kunnat kuitenkin ovat maksamassa sen ryhmäkotiasumisen
            kustannukset, niin tällä tavalla se kuntien velvoite
            pienenee sopivasti.
         
         
       
      
         
         Timo Heinonen /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Tämä esitys on hyvä.
            Ed. Tiusanen totesi, että tämä on hallituksen
            hyvä esitys. Minäkin voin niin todeta, että tämäkin
            on hallituksen hyvä esitys. Tämän esityksen
            tavoitteenahan on parantaa nimenomaan pitkäaikaisasunnottomien
            ja vammaisten asuntotilannetta. Itse haluan kiinnittää erityisesti
            huomiota näiden kahden tärkeän ryhmän
            lisäksi myös opiskelijoiden tilanteeseen. Vapailla
            markkinoilla asuntojen vuokrahinnat ovat varsin korkeita, ja vaikka
            hallitus on nyt ryhtynytkin hyviin toimenpiteisiin opiskelijoiden
            taloudellisen tilanteen vahvistamiseksi, niin siitä huolimatta
            nämä asuntojen vuokrahinnat ovat karkaamassa niin
            pitkälle, että enää ei edes tuo
            asumislisä ja opintotuki riitä asumisen maksamiseen.
            On hyvä, että tällä keinolla
            nyt yritetään saada lisää näitä kohtuuhintaisia
            asuntoja markkinoille, sellaisia, jotka ovat asukkaiden maksukykyyn
            nähden kohtuullisella tasolla, se on erittäin
            positiivista.
         
         
         Lisäksi haluaisin vielä hieman todeta tästä sijaintikysymyksestä,
            mistä esittelypuheenvuorossakin todettiin, että se
            on hyvin oleellinen myös tässä opiskelijoiden
            tilanteessa kuten vammaistenkin asuntotilanteessa. Usein tonttimaan
            hinta on niin kova, että tuo opiskelija-asuntola rakennetaan
            kovin kauaksi keskustasta ja muista palveluista, ja niin kuin tiedämme,
            julkinen liikenne ei maassamme ole sellaisella tasolla, että se
            palvelisi opiskelijoita hyvin. Sen takia kantaisin erityistä huolta
            sen puolesta, että näitä opiskelija-asuntoja
            pyrittäisiin rakentamaan julkisen liikenteen varrelle,
            niin kuin saimme nähdä rakennetun esimerkiksi
            Hämeenlinnassa asuntomessualueella viime vuonna.
         
         
         Toivotaan, että nämä asiat huomioidaan,
            kun näitä hankkeita tulevaisuudessa yhä enempi
            saadaan.
         
         
       
      
         
         Anni Sinnemäki /vihr:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Pitkäaikaisasunnottomuus on ollut
            erityisen vaikea ongelma, vaikka Suomessahan myös asunnottomuusongelma
            yleensä on vaivannut pitkään huolimatta
            siitä, että tavoitteita asunnottomuuden
            kokonaan poistamiseksi on myös ollut, joten on erittäin
            hyvä, että tässä esityksessä on
            nimenomaan erityisiä toimenpiteitä pitkäaikaisasunnottomuuden
            vähentämiseksi. Myös tämä valinta,
            mihin pyritään, eli että pyritään pois
            asuntoloista sellaisiin yksilöllisiin ratkaisuihin, että ihmisillä on
            käytössään oma koti ja omaa
            tilaa ja myös sitten niitä palveluita, joita he tarvitsevat,
            on mielestäni erittäin kannatettava ja hyvä asia.
         
         
         Tämä tavoite pitkäaikaisasunnottomuuden poistamisesta
            koskee hyvin isolta osin nimenomaan omaa kotikaupunkiani Helsinkiä.
            Tämä hallituksen esitys osaltaan auttaa Helsinkiä pyrkimään
            tähän tavoitteeseen. On myös hyvä huomata,
            että Helsingissä tämä haaste
            otetaan tosissaan ja on otettu jo pitkään tosissaan.
            Se väheneminen, mitä asunnottomuudessa on tapahtunut viime
            vuosien aikana, on kaiken kaikkiaan ollut nimenomaan helsinkiläisen
            asunnottomuuden vähenemistä, ja meillä on
            lukuisia hyviä suunnitelmia, joista suuri osa on toteutumassa,
            nimenomaan tämän pitkäaikaisasunnottomuuden
            vähentämiseksi, ja myös tarkoituksena
            on, että kun uusia alueita kaavoitetaan, niin sinne jo
            valmiiksi sijoitetaan paikkoja myös tuettua asumista varten.
         
         
         Ed. Erkki Virtanen totesi aivan oikein, että tietenkin
            olennaista on myös huolehtia asuntopolitiikan kokonaisuudesta,
            ja tämä Helsingin seudun kuntien ja valtion tekemä aiesopimus,
            jossa Helsingin seudun kaikki kunnat sitoutuvat vuokra-asuntotuotantoon,
            ja siihen tarjotut taloudelliset porkkanat toivottavasti tarjoavat
            sitten mahdollisuuksia myös tämän osalta.
         
         
       
      
         
         Merja Kuusisto /sd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys laiksi avustuksista erityisryhmien asunto-olojen
            parantamiseksi annetun lain muuttamisesta on kannatettava asia.
         
         
         Hallitusohjelmassa on kirjattu tavoite siitä, että asunnottomuus
            poistetaan. Tässä lakiesityksessä on
            luotu uusi investointiluokka. Pitkäaikaisasunnottomien
            asuntokohteita rahoitettaessa avustuksen enimmäismäärä voi
            olla jopa 50 prosenttia. Muissa kohteissa enimmäisavustukset ovat
            10, 25 tai 40 prosenttia. Pitkäaikaisasunnottomuus kestää Pääkaupunkiseudulla
            5—10 vuotta. Asunnottomuuden päätyttyä on
            todella tärkeää, että asunnonsaaja
            tietää varmasti, että tässä on
            minun kotini ja kodista ei tarvitse lähteä mihinkään.
            Pysyvyys luo turvallisuutta. Turvallisuus antaa myös voimia
            ponnistaa elämässä eteenpäin.
            Tämä lainmuutos on pieni ja tärkeä askel
            kohti asunnottomuuden poistamista.
         
         
         Arvoisa puhemies! Iltapäivällä minulla
            kävi vieraita Tuusulasta Toimintakeskus Kettusesta. Keskusteluissa
            nousi esiin se, että kehitysvammaisille ei ole riittävästi
            asuntoja ja tulotaso on matala. Tätä heidän
            näkemystään tukee se, että kehitysvammaisia
            on laitoshoidossa tällä hetkellä noin
            2 300 henkilöä, joista vain 100—200:n arvioidaan
            tarvitsevan laitoshoidon tasoista hoitoa, ja heidän asumisensa
            tulisi järjestää normaalissa asuinympäristössä.
         
         
         Arvoisa puhemies! Kehitysvammaiset ovat todella yhteiskuntamme
            köyhimpiä jäseniä. He elävät
            peruseläkkeen sekä mahdollisen hoitotuen ja asumistuen
            varassa. On erittäin tärkeää varmistaa
            se, että tämä järjestelmä johtaa
            todella kohtuulliseen vuokratasoon ja yhteiskunnan varoilla tuetut
            asunnot pysyvät erityisryhmien vuokra-asuntotuotannossa
            20 vuotta.
         
         
       
      
         
         Pentti Tiusanen /vas:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! On hyvä, että ed. Heinonen
            otti tuon maan hinnan esille. Se nousi myös valiokuntakäsittelyssä keskeiseksi.
            Yhtä tärkeä ja hyvä asia on
            se, että hallituksen esityksessä on korostettu
            yhdenvertaisuusperiaatteen edellyttämää vammaisen
            henkilön mahdollisuutta asua muun väestön
            joukossa. Se on hyvin sanottu. Meillähän on perustuslaki, joka
            tähtää tähän, lisäksi
            on YK-sopimukset vammaisuuden haittojen poistamiseksi. Näin
            ollen on tärkeätä, että tämä ajatus
            pysyy ja toteutuu. Jos ajatellaan vaikka Pääkaupunkiseutua,
            pitäisi myös katsoa sitä, miten Helsingin
            kaupunki pystyy esimerkiksi omalle maalleen rakentamaan vammaisillekin
            ihmisille keskusta-alueelle asuntoja. Tämä mielestäni
            on tärkeä näkökulma. Ei saa
            olla vain niin, että niitä rakennetaan sinne,
            missä maan hinta on matalampi.
         
         
         Toinen asia, minkä ed. Erkki Virtanen nosti hyvin esille,
            on nämä normitalkoot, niin kuin niitä nyt
            kutsutaan, mutta mitä tahansa normeja ei tietysti ole syytä lähteä vähentämään.
            Olemme täällä maininneet esimerkinomaisesti
            autopaikkojen määrän, mutta toisaalta
            sitten on hyvä muistaa se, että asuntoja käytetään
            ehkä elinkaarimallina niin, että niitä sitten
            myöhemmin lopulta käytetään
            esimerkiksi iäkkäämpien ihmisten asuntoina,
            jolloinka tiloja pitää olla esimerkiksi kylpyhuoneessa.
         
         
       
      
         
         Arja Karhuvaara /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Jotta ihmisten ei tarvitsisi muuttaa kotoaan
            enää vanhana, niin itse asiassa yksi keino siihen
            on hissirakentamisen tehostaminen edelleen ja Museoviraston vaikutus
            muun muassa vanhemman rakennuskannan hissittämiseen. Erityisryhmäksi voidaan
            toivottavasti jatkossa katsoa myöskin kotoa pois muuttavat
            nuoret, kun näitä avustuksia erityisryhmien asuntorakentamiseen
            myönnetään. Kuten ed. Heinonen jo sanoi,
            nuoret ovat yksi erittäin iso ryhmä, jolla on
            oikeus jäädä asumaan kotiseudulleen,
            ja Helsingissä tänä päivänä se
            ei välttämättä ole mahdollista.
         
         
         Nuoriin liittyy myöskin ennalta ehkäisevänä kansalaiskasvatus
            ja kansalaistaito, miten elää ihmisiksi. Lisäksi
            on harkinnanvaraisen toimeentulotuen myöntämisen
            kynnyksen alentaminen silloin, kun perheillä on esimerkiksi
            vuokranmaksuvaikeuksia. Lisäksi tähän
            vammaisten ja myöskin vanhempien ihmisten asumiseen liittyy
            myöskin se, että palvelujen tarpeeseen varaudutaan
            jo silloin, kun uusia asuinalueita kaavoitetaan ja uusia asuintaloja
            rakennetaan. Tällöin vähennetään
            myöskin kuljetuskustannuksia ja säästetään
            muun muassa ilmastoa.
         
         
       
      
         
         Jouko Laxell /kok:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Erityisesti vammaisten asunto-olojen parantaminen
            on todella suuri asia. Tämä ryhmä on
            ollut pitkään jo paitsiossa.
         
         
       
      
         
         Esa Lahtela /sd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! En lähde tässä arvioimaan
            tätä esitystä. Tässä on
            käytetty hyviä puheenvuoroja ja todettu, mitä tämä esitys
            pitää sisällään.
         
         
         Mutta ihan yleisenä ajatuksena: kun linnuilla on pesät
            ja ketuilla luolat mutta ihmisen pojalla ei ole, mihin päätänsä kallistaa,
            niin se vanha ajatus yhä edelleen on näköjään
            hyvin ajankohtainen. Suomessa on nimittäin maata aika reippaasti,
            ei taida riittää neliökilometrille — paljonko meitä nyt
            on — kuin alle 10 henkeä, ja siinä mielessä ihmetyttää,
            että silloin kun katsoo sen yhtälön,
            niin sehän riippuu poliittisesta tahdosta, miksi se maan
            hinta on noussut jollakin alueella niin korkeaksi, ja silloin meiltä puuttuu
            semmoinen poliittinen tahto tehdä temppuja sille, miten saada
            se maan hinta kestämään edullisena. Jotkut
            tekevät rankkaa bisnestä sillä, antavathan
            tietysti vähän vaalirahoitusta joillekin siinä sivussa,
            mutta se ei saa olla selitys siinä hommassa, vaan silloin
            pitäisi katsoa sen yli ja sen lisäksi, mitä tässä on
            hyvä esitys olemassa, katsoa kaiken kaikkiaan, miten saada
            se tonttimaan hinta sillä tavalla, jotta se ei nosta sen
            asunnon hintaa, koska monethan maksavat sitten loppuikänsä sitä eri
            tavoin: vuokrassa maksetaan, mutta sitten pitää hankkia
            omistusasunto ja maksaa sitä loppuikänsä,
            ja sitten kun kuolla kupsahtaa, niin perikunta tietysti saa sen
            loppujen lopuksi mahdollisesti velattomana — tai saako.
         
         
         Mutta tämä ongelma nyt pitäisi ratkaista,
            koska asuminen on välttämättömyys
            näillä leveysasteilla ja näissä olosuhteissa,
            ja sen takia tämä pitäisi ottaa perusjutuksi
            meillä, yhdeksi oleelliseksi asiaksi tässä koko
            politiikassa.
         
         
       
      
         
         Erkki Pulliainen /vihr:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Täällä on varsin
            moni edustaja kiinnittänyt huomiota siihen myönteiseen
            trendiin, että siirrytään laitosasumisesta
            avohoitopainotteiseen asumiseen, ja sitä vartenhan näitä rakennuksia
            nyt sitten rakennetaan.
         
         
         Sitten on tullut esille se, että tontit ovat kalliita
            jnp. Kuntavaaleissa pitää pitää huoli
            siitä, että sinne valtuustoon tulee sellaisia
            valtuutettuja, jotka pitävät huolen siitä,
            että tonttivarauksia tämän laatuista
            rakentamista varten on. Eihän se muun asutuksen joukossa
            asuminen tarkoita sitä, että siirretään
            sen muun asutuksen reunalle, sinne, missä tontit ovat halvempia.
            Elikkä tässä ne suuret periaatteelliset
            ratkaisut tehdään siinä kaavoituksen
            ja tonttijaon yhteydessä.
         
         
       
      
         
         Pertti Virtanen /ps:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Joo, niin kuin edellinen edustajakin sanoi,
            on hyvä juttu, että laitosmaisesta asumisesta
            siirrytään tänne avopuolelle. Muuten
            kuiteskin meillä on erityisryhmiä, joita nykytutkimusten
            mukaan maailmallakin pitäisi — tämä avoajattelu
            oli vähän, voisiko sanoa, liioiteltua mielenterveys-
            ja muissa asioissa — myös sitten, en väitä nyt,
            että voisi sitten siirtää, vaihtaa paikkaa,
            mutta ainakin tulevaisuudessa rakentaa sen suuntaisesti, että kun
            tämä nyt ottaa huomioon opiskelijatkin — tämä on
            siinä mielessä hyvä laki — ettei
            sitten heistä tule myöhempänä toisella
            tavalla avohoidettavia, niin suosittelisin kyllä tämän
            kaltaista lain laajennusta ja lisäämistä myös
            sitten tai, sanoisiko, siten myös tuonne avohoitoon siirrettyjen
            mielenterveys- ja vastaavien potilaiden ... Kun niitä nimittäin — tämmöinen
            ajatus vielä — ajattelee ja katselee, minkälaisissa
            asunnoissa nämä niin sanotussa avohoidossa olevat,
            laitoshoidosta pois siirretyt, asuvat, niin ei se kyllä vastaa
            välttämättä joka paikassa ollenkaan
            sitä käsitystä, mitä avohoidosta
            kuvittelisi olevan. Varsinkin kaikki tuki puuttuu niiltä,
            joilla pitäisi olla.
         
         
         Mutta tämä on hyvän suuntainen esitys
            joka tapauksessa.
         
         
       
      
         
         Pentti  Tiusanen  /vas:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Ed. Pertti Virtaselle totean, että hallituksen
            esitys pitää sisällään
            mielenterveyskuntoutujat ja heille on mahdollisuus aina 50 prosenttiin saakka näihin
            asuntohankkeiden menoihin osoittaa tukea valtion puolelta, ja tämä on
            verrattavissa pitkäaikaisasunnottomien asuntohankkeiden
            tuen määrään.
         
         
         Ed. Sinnemäki kiinnitti ansaitusti huomiota Pääkaupunkiseudun
            kuntien väliseen sopimukseen siitä, että lisätään
            vuokra-asuntojen määrää. Valtiovallan
            mukanaolo siinä sitten enemmänkin kuin kummina
            on tarpeen. Näitä vastaavia sopimuksiahan on aikaisemminkin
            ollut. Ne eivät ole oikein onnistuneet. Suurin ja keskeisin kysymys
            täällä on kyllä maan hinta.
            Se on kaikissa asiantuntijakuulemisissa tullut esille, jotenka tämä on
            se avainkohta, mikä täällä Pääkaupunkiseudulla
            haittaa, vaikuttaa eniten, ja myöskin se maa-alue, joka
            on valmiiksi kaavoitettu mutta jota ei oteta kuitenkaan käyttöön,
            on aikamoinen reservi.
         
         
         Lopuksi ed. Lahtelalle: Noin 16 suomalaista on neliökilometriä kohden,
            niin että ei meitä paljon siinä mielessä ole.
         
         
       
      
         
         Pertti Virtanen /ps:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ennen muuta kiitän ed. Tiusasta tästä.
            Minä en ainakaan nähnyt itse sitä tässä hallituksen
            esityksessä enkä valiokunnan kannanotoissakaan,
            mutta jos se siellä jossain liitteessä sitten
            on, niin hyvä näin.
         
         
       
      
         
         Merja Kuusisto /sd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Sen verran vielä tähän
            pääkaupungin ja Helsingin seudun asuntotuotanto-ohjelmasopimukseen, että on
            erittäin tärkeätä tietysti,
            että kunnat kaavoittavat ja on osoittaa paikka vuokra-asunnoille,
            omistusasunnoille, mutta se ei pelkästään
            riitä, vaan tarvitaan myös muita investointiavustuksia
            valtion taholta, jotta todella pystytään sitten vastaanottamaan
            nämä uudet asukkaat ja tarjoamaan heille kunnalliset
            riittävät palvelut.
         
         
       
      
      Yleiskeskustelu päättyi.