4) Kansalaisaloite: Rattijuoppouden rangaistuksia on tiukennettava
         (KAA 3/2014 vp)
      
       
         					
      
      
         
         Vesa-Matti Saarakkala /ps:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Kansalaisaloitteessa rattijuoppoudesta
            langetettavien tuomioiden kiristämiseksi ehdotetaan muun
            muassa sitä, että ensimmäisestä kiinni
            jäämisestä seuraisi aina ajokielto ja
            hoitoonohjaus. Lisäksi esitetään, että seuraavien kiinni
            jäämisten seurauksena olisi tilanteen mukainen
            pakkohoito ja rangaistuksena ehdoton vankeus. Niin ikään
            esitetään, että rattijuoppojen aiheuttamat
            kuolemantapaukset pitää tulkita tapoiksi ja loukkaantumiset
            tapon yrityksiksi. Myös rattijuoppouden promillerajaa esitetään laskettavaksi.
            Rattijuopon ilmoittamatta jättämistä esitetään
            rangaistavaksi.
         
         
         Minusta vaatimus ajokiellon määräämisestä heti
            ensimmäisestä rattijuopumuksesta on täysin perusteltu
            ja oikein. Hoitoonohjaus viestisi, että yhteiskunta haluaa
            myös auttaa rattijuoppoa. Vaatimus ehdottomasta vankeudesta
            uusien rattijuopumusten perusteella on looginen varsinkin ennalta
            ehkäisevästä näkökulmasta.
            Jos hoitoonohjaus ja aiempi ajokielto eivät ole tehonneet,
            ei voida välttämättä ajatella,
            että ehdollinen vankeusrangaistus olisi enää riittävä pelote
            rikosta harkitsevalle ja riittävä signaali ylipäätään
            yhteiskunnaltamme. Liikenneturvallisuudessa on kyse merkittävästä yleisestä edusta
            ja painavista yhteiskunnallisista perusteista. Etenkin törkeän rattijuopumuksen
            ollessa kyseessä en näe kansalaisaloitteen ehdotuksessa
            mitään ongelmaa.
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Aloitteen vaatimus, että rattijuoppojen
            aiheuttamat kuolemantapaukset tulisi tulkita tapoiksi ja loukkaantumiset
            tapon yrityksiksi, on ymmärrettävä, johtuen
            muun muassa siitä, että rattijuoppouden seurauksena tapahtuneista
            kuolemantuottamuksista kärsityt vankeusrangaistukset ovat
            jääneet monissa ta-pauksissa erittäin
            lyhyiksi eivätkä vastaa kansan oikeustajua.
         
         
         Uskon ja toivon, että vaatimukselle on löydettävissä myös
            oikeusoppineilta tukea, kun kansalaisaloite lähtee lausuntokierrokselle
            valiokuntiin. Muuten koko rikoslakiamme on mahdollisesti alettava
            pohtia kauttaaltaan uudelleen, mikäli emme voi aloitteen
            vaatimalla tavalla kiristää lakia tämän
            yhden rikostyypin osalta ilman, että kiristäisimme
            muita lakeja. Mehän emme voi suoraan tuomioita täältä eduskunnasta
            jakaa, mutta emme voi vain levitellä käsiämme
            täällä. Lainsäädäntötyö on
            meidän ainut mahdollisuutemme. (Puhemies: Ja nyt on 3 minuuttia
            täynnä, kiitoksia!) Nyt on saatava muutos aikaan.
         
         
       
      
      Puhetta oli ryhtynyt
         johtamaan toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti.
      
      
      
         
         Johanna  Karimäki  /vihr:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Kiitän aktiivisia kansalaisia tärkeän
            kysymyksen nostamisesta eduskuntakäsittelyyn. Kansalaisaloitteessa
            esitetään rattijuoppouden rangaistusten tiukentamista.
            Aloitteen mukaan jopa kuolemantapauksia aiheuttaneiden rattijuoppojen
            rangaistukset jäävät usein pienemmiksi
            kuin esimerkiksi talousrikollisten. Tämä ei mahdu
            oikeustajuun, sillä varsinkin toistuvat rattijuopumusrikokset
            osoittavat vakavaa piittaamattomuutta ihmisen hengestä.
            Rangaistusten pituutta on syytä tarkastella erityisesti
            rikosten ennalta ehkäisemisen näkökulmasta.
         
         
         Liikenteessä on hyvä olla nollatoleranssi
            alkoholille, joten aloitteessa esitetty rattijuoppouden promillerajan
            laskeminen on kannatettavaa. Myös varhaisen puuttumisen
            ajatus on hyvä. Ensimmäisen kiinni jäämisen
            jälkeen ajokielto ja hoitoonohjaus ovat kannatettavia.
            Toivon aloitteelle perusteellista käsittelyä eduskunnassa
            sekä laajaa, avointa asiantuntijakuulemista.
         
         
         Alkoholin ongelmakäyttöä on ehkäistävä muillakin
            poliittisilla päätöksillä, kuten
            kieltämällä alkoholin mielikuvamainonta
            sekä nostamalla alkoholin verotusta. Päihdetyölle
            on turvattava riittävä rahoitus kunnissa, sillä monesti on
            kysymys myös lapsen asemaa parantavasta ennalta ehkäisevästä työstä.
         
         
         Rattijuopumuksen vastainen työ on yksi keskeinen toimi
            alkoholihaittojen vähentämisessä. Alkoholin
            ongelmakäyttö aiheuttaa alkoholistille ja hänen
            läheisilleen pahoinvointia sekä ter-veys- ja mielenterveysongelmia.
            Kustannukset sosiaali- ja terveyssektorilla ovat suuret kuten myös
            työkyvyttömyydestä aiheutuvat kulut,
            puhumattakaan siitä tuskasta, mitä rattijuopon
            uhrit ja omaiset joutuvat kokemaan.
         
         
         
            
            Toinen   varapuhemies    Anssi   Joutsenlahti:
            
            Edustaja Mäntymaa. Ja tervetuloa sairaslomalta eduskuntaan!
            
          
         
       
      
         
         Markku Mäntymaa /kok:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Kiitoksia tervetulotoivotuksesta!
         
         Rattijuopon aiheuttamat kuolemantuottamukset ovat niitä synkimpiä kertomuksia,
            joita on olemassa. Yksikin sivullisen kuoleman tai loukkaantumisen
            aiheuttanut rattijuoppo on liikaa. Olen ollut rattijuopumustapausten
            kanssa tekemisissä poliisin roolissa ja onnettomuuksien
            tutkijalautakunnan  puheenjohtajana  sadoissa  tapauksissa.
            Tutkijalautakunnassa toimiessani jouduin haastattelemaan rattijuoppojen
            uhrien omaisia, ja joskus itkimme yhdessä, kun käsittelimme tapahtunutta.
         
         
         Rikoslain pitäisi ilmentää yleistä oikeustajuntaa,
            enkä ihmettele, että lakiin halutaan tiukennuksia
            tämän kansalaisaloitteen muodossa. Monesti herää kysymys,
            miksi rattijuopumustapauksissa annetaan usein alin mahdollinen tuomio. Tuntuu
            oikeustajun vastaiselta, että sivullisen kuolemaan johtaneessa
            tapauksessa halutaan katsoa vielä lieventäviä asianhaaroja,
            kuten esimerkiksi ajomatkan lyhyyttä, rattijuopon tuomiota alentavasti.
            Olemassa olevassa lainsäädännössä olisi
            pelivaraa antaa kovempia tuomioita.
         
         
         Arvoisa puhemies! Olen sitä mieltä, että poliisilla
            täytyisi olla mahdollisuus määrätä sakko
            ja määräaikainen ajokielto rattijuopumukseen
            syyllistyneelle heti paikan päällä. Tämä käytäntö vähentäisi
            tuomioistuinten työkuormaa rattijuopumusten käsittelyssä.
            Ajokieltojen kesto voisi aivan hyvin olla pidempi. Suomessahan ne
            ovat melko lyhyitä. Joissakin Euroopan maissa määrätään
            vuosi ja uusimistapauksissa jopa viisi vuotta ajokieltoa. Valistuksenkaan
            merkitystä ei pidä unohtaa. Kouluissa ja autokouluissa
            olisi hyvä korostaa vastuuta vielä nykyistä enemmän.
         
         
         Arvoisa puhemies! Suurin ongelma rattijuopoissa ovat sellaiset
            hällä väliä -tyypit, jotka ovat usein
            päihteiden sekakäyttäjiä ja
            joilla on useita rattijuopumuksia taustalla. He eivät ajokielloista ja
            sakoista välitä. Nämä rattijuopot
            saisi parhaiten kuriin määräämällä heidät
            päihteiden väärinkäyttäjinä hoitoon.
         
         
         Aloitteessa vaaditaan, että rattijuoppojen ai-heuttamat
            kuolemantapaukset pitää tulkita tapoiksi tai loukkaantumiset
            tapon yritykseksi. Tappo edellyttää kuitenkin
            tahallisuutta ja ei tässä tapauksessa sovellu
            rattijuopoille annettuihin tuomioihin. Yksi harkinnan arvoinen asia
            olisi, että määrättäisiin
            rattijuopon käyttämä auto valtiolle.
            Jos hän ei ole auton omistaja, niin siinä tapauksessa
            auton arvo tuomittaisiin valtiolle.
         
         
       
      
         
         Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
         
         Arvoisa puhemies! Haluan kiittää aloitteen
            tekijöitä aktiivisuudesta hyvin vaikeassa asiassa.
            Mikään ei voi korvata rattijuopumusonnettomuuksissa
            aiheutuneita menetyksiä ja inhimillistä kärsimystä.
         
         
         Suomen lainsäädäntö vastaa
            jo nykyään varsin pitkälti kansalaisaloitetta.
            Poliisi voi välittömästi takavarikoida
            rattijuopon auton, ja tuomio-istuin voi määrätä auton
            menetettäväksi. Jos auton omistaa joku muu, rattijuoppo
            voidaan tuomita menettämään auton rahamääräinen
            arvo. Rattijuopot määrätään
            jo nykyään ajokieltoon. Hoitoonohjaus on puolestaan
            kytketty ajokortin terveysvaatimuksiin. Alkoholin jatkuva väärinkäyttö on
            este ajokortin säilyttämiselle. Lääkärin on
            nykyään pakko ilmoittaa päihderiippuvuudesta
            poliisille.
         
         
         Rattijuopumusonnettomuuksien vähentämisen
            kannalta on ensisijaista keskittyä toteuttamaan valtioneuvoston
            periaatepäätöstä tieliikenteen
            turvallisuuden parantamisesta. Rattijuopumuksia voidaan ehkäistä ennen
            kaikkea edistämällä alkolukon käyttöä ja
            panostamalla liikenteen valvontaan. Myös päihdepolitiikka
            ja erityisesti päihdeongelmien hoito ja ehkäisy
            samoin kuin alkoholin kokonaiskulutus ovat yhteydessä rattijuopumukseen.
            Erityisen tärkeää on nuorten hoitoonohjaus.
         
         
         Mahdollisuudet vaikuttaa rattijuopumuksiin rangaistuksia koventamalla
            ovat valitettavasti hyvin rajalliset. Rattijuopumusten osalta ei
            ole olemassa tutkimusnäyttöä siitä,
            että rangaistusten kiristäminen vaikuttaisi rattijuopumusten määrään.
            Esimerkiksi törkeän rattijuopumuksen promillerajan
            laskeminen vuonna 1994, mikä merkitsi huomattavaa rangaistusten
            ankaroitumista, ei vähentänyt rattijuoppoja liikennevirrassa.
            Rangaistuksia tehokkaammin rattijuopumuksiin voidaan vaikuttaa muilla
            toimenpiteillä.
         
         
         On kuitenkin syytä huomata, että rattijuopumuksesta
            tuomitaan jo nykyään ehdotonta vankeutta. Vankiloissa
            istuu päivittäin noin 250—400 rattijuopumusrikoksesta
            tuomittua. Kuolemantapauksissa rikoslaki mahdollistaa huomattavan
            ankarat rangaistukset. Esimerkiksi törkeästä rattijuopumuksesta,
            törkeästä kuolemantuottamuksesta ja törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta
            tuomittava enimmäisrangaistus on 9 vuotta vankeutta. Sivullisten
            kuolemista tuomitaan useiden vuosien vankeusrangaistuksia myös
            käytännössä. Tapaukset ovat
            kuitenkin harvinaisia, koska yleensä rattijuoppo kuolee
            onnettomuudessa itse.
         
         
         Suomen nykyinen promilleraja 0,5 on liikenneonnettomuusriskin
            kannalta perusteltu. Lähes kaikissa kuolemaan johtaneissa
            onnettomuuksissa alkoholipitoisuus ylittää törkeän
            rattijuopumuksen rajan eli 1,2 promillen rajan. Rikollisuuskehitykseenkään
            perustuvaa syytä muuttaa rangaistuksia tai promillerajoja
            ei ole. Rattijuopumusonnettomuudet ovat vähentyneet, ja
            alkoholia nauttineiden osuus liikennevirrassa on laskenut — ja
            tämä on tietenkin hyvä asia.
         
         
         On kuitenkin tärkeätä pyrkiä etsimään
            keinoja, joilla rattijuopumukseen voidaan puuttua tehokkaasti ja
            tehokkaammin kuin tänään. Esimerkiksi
            liikenne- ja viestintäministeriössä valmistellaan
            säännöstä, jonka mukaan poliisi
            voisi välittömästi keskeyttää ajon
            myös silloin, jos alkoholipitoisuus jää alle
            promillerajan. On tehokkaampaa ottaa kuljettajalta avaimet pois
            kuin antaa hänelle sakkolappu.
         
         
         Puhemies! Jos sallitte, kun minun on mentävä lentokentälle...
         
         
            
            Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
            
            Ministeri saa puhua 5 minuuttia.
            
          
         
         
         
         ...niin totean vielä tässä, että jos
            rikoksentekijä pitää teon seurausta eli
            toisen kuolemaa varsin todennäköisenä,
            hänet voidaan jo nykyisin tuomita taposta. Tällöin
            enimmäisrangaistus on 12 vuotta, koska tahallisesta rikoksesta
            on voitava rangaista ankarammin kuin tuottamuksellisesta teosta.
            Mutta rattijuoppo ei kuitenkaan yleensä tarkoita tappaa
            muita tiellä liikkujia, ja siksi hänellä ei
            yleensä ole tapon edellyttämää tahallisuutta.
            Olisi sattumanvaraista rangaista kaikista kuolemaan johtaneista
            tapahtumista yhtä ankarasti. Liikenteessä vähäinen
            ajovirhe voi johtaa kohtalokkaaseen seuraukseen. Tämän vuoksi
            rikoslaissa säädetään kuolemantuottamusrikoksista.
         
         
         Ärade talman! Alldeles kort på svenska. För att
            minska antalet olyckor som orsakas av rattfylleri måste
            vi först och främst koncentrera oss på att
            genomföra statsrådets principbeslut om förbättrande
            av vägtrafiksäkerheten. Det bästa sättet
            att förebygga rattfylleri är att främja
            användningen av alkolås och att satsa på trafikövervakningen.
            Sedan är det oerhört viktigt att få dem som
            lider av alkoholproblem att söka sig till vård. Där
            måste vi bli bättre, och det gäller framför
            allt de unga.
         
         
         
            
            Toinen   varapuhemies    Anssi   Joutsenlahti:
            
            Etenemme puheenvuorolistan mukaisesti. Edustaja Pauli Kiuru.
               (Eduskunnasta: Eikö käydä debattia?) — Muillakin
               kuin ministerillä voi olla lentokoneelle kiire. (Pirkko
               Ruohonen-Lerner: Ministeri olisi debatissa voinut vastata kysymyksiin!) — Teitä on
               liian monta.
            
            
          
         
       
      
         
         Pauli Kiuru /kok:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Käsittelemme kansalaisaloitetta
            rattijuoppouden rangaistusten tiukentamisesta. Aloitteen on allekirjoittanut
            yli 62 000 henkilöä. Sen saama kannatus
            osoittaa, että kansalaiset pitävät liikenneturvallisuutta
            tärkeänä asiana ja kokevat toisaalta
            rattijuoppojen aiheuttavan kohtuuttoman suurta turvattomuuden tunnetta
            liikenteessä.
         
         
         Rattijuoppojen aiheuttamissa moottoriajoneuvo-onnettomuuksissa
            kuoli 2006—2010 yhteensä 356 ihmistä.
            Määrät osoittavat, että kysymyksessä ei
            ole marginaali-ilmiö. Jos sama määrä ihmisiä kuolisi
            esimerkiksi lääkeväärennösten
            tai kouluammuskelujen seurauksena, olisivat seu-raukset ja lakimuutokset
            varmasti todella järeitä.
         
         
         Liikenneturvallisuuteen on viime vuosina ja vuosikymmeninä kiinnitetty
            aiheellisesti lisääntyvää huomiota.
            Ajoneuvojen parantuneet turvaominaisuudet, liikennesuunnittelu ja
            valistus eivät kuitenkaan estä toisista piittaamattomien
            rattijuoppojen aiheuttamia onnettomuuksia. Inhimillinen kärsimys
            ja katkeruus ovat oikeutettuja tunteita tietoisen riskin ottaneiden
            kuljettajien aiheuttamien onnettomuuksien jälkeen. Meillä jokaisella
            on mahdollisuus käyttää omaa harkintakykyämme:
            voimme juoda tai jättää juomatta, voimme
            juoda ja käyttää taksia tai voimme juoda
            ja ajaa itse. Valinta on tietoinen. Rattijuoppo on teollaan todistanut
            oman harkintakykynsä puutteellisuuden.
         
         
         Kaiken inhimillisen ja vältettävissä olevan turhan
            kärsimyksen lisäksi rattijuopumus aiheuttaa yhteiskunnalle
            merkittävät kustannukset. Rattijuopumusonnettomuudessa
            kuollut henkilö maksaa yhteiskunnalle 1,9 miljoonaa euroa
            ja loukkaantunut keskimäärin 240 000
            euroa. Huolestuttavaa on lisäksi, että naisten
            osuus rattijuopoista ja rattijuopumuksen uusijoista jatkaa kasvuaan.
         
         
         Kiitän aloitteen tekijöitä tekemästänne
            merkittävästä työstä:
            olette oikealla asialla. Aloite on otettava valiokuntakäsittelyssä äärimmäisen
            vakavasti. On tehtävä analyysi nykytilasta, tutkittava
            parhaita ulkomaisia käytänteitä ja tehtävä tarpeelliset
            korjaukset omaan lainsäädäntöömme. Asenneilmapiiri
            muuttuu, jos korjaavat toimet ovat aiheen vakavuuden huomioon ottaen
            riittävän tiukkoja.
         
         
       
      
         
         Pia Kauma /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Rattijuopumustuomiot ovat mielestäni
            Suomessa liian lepsuja. Nykyisellään rattijuopumukseen syyllistynyt
            kuljettaja voidaan tuomita sakkoon tai enintään
            kuudeksi kuukaudeksi vankilaan. Törkeissä tapauksissa
            rangaistus on vähintään 60 päiväsakkoa
            tai enintään kaksi vuotta vankeutta. Tämän
            lisäksi mahdolliset vamman- tai kuolemantuottamukset voivat
            lisätä rangaistuksen kokonaismäärää.
         
         
         Suomen rattijuopumustuomioita voi pitää lievinä myös
            kansainväliseen tasoon verrattuna. Esimerkiksi Ranskassa,
            jos 0,8 promillea ylittyy, tuomiona on kaksi vuotta vankeutta ja
            toistuvissa tapauksissa tai verikokeesta kieltäytymisen seurauksena
            neljä vuotta. Jos uhrille aiheutuu alle kolme kuukautta
            kestävä haitta, saa rattijuoppo huomattavan sakon
            ja ajoneuvon takavarikoinnin lisäksi kymmenen vuoden ajokiellon sekä kolmen
            vuoden vankeustuomion. Jos uhrin haitta kestää yli
            kolme kuukautta, on vankilatuomio viisi vuotta. Omaan oikeustajuuni
            tämä ranskalainen malli kuulostaa huomattavasti
            oikeudenmukaisemmalta kuin suomalainen.
         
         
         Tämän kansalaisaloitteen taustalla oleva rattijuopumusonnettomuus
            Lapinlahdella on hyvä esimerkki lain nykytilasta. Hovioikeuden
            alennettua alkuperäistä tuomiota viidellä kuukaudella
            sai tekijä ainoastaan kahden vuoden ja kahden kuukauden
            ehdottoman vankeustuomion. Tätä on vaikea pitää missään
            mielessä riittävänä rangaistuksena.
            On silti tärkeää huomata, kuten oikeusministeri
            Henrikssonkin on todennut, että oikeuskäytäntö ja
            rangaistushaarukka mahdollistaisivat tätäkin kovemmat
            tuomiot. Jostain syystä tuomioistuimet eivät kuitenkaan
            koe tarpeelliseksi langettaa rattijuopumuksesta nykytasoa kovempia
            rangaistuksia. Tässä yhteydessä tulisikin harkita,
            olisiko rangaistuksen minimitasoa syytä todellakin selkeästi
            nostaa, jotta tuomioille voitaisiin taata riittävä ankaruus.
         
         
         Arvoisa puhemies! Rattijuopumuksesta tuomituista huomattava
            osa on ensikertalaisia, mikä on myös osaltaan
            pienentänyt tuomioita. En kuitenkaan itse näe,
            miten ensikertalaisuus tekisi rattijuopumuksesta yhtään
            sen hyväksyttävämpää.
            Myös tämän vuoksi olisi voitava varmistua siitä,
            että varsinkin uhreille vakavaa haittaa ai-heuttaneissa
            tapauksissa tekijöitä ei päästettäisi koskaan
            liian kevyellä tuomiolla.
         
         
         Arvoisa puhemies! Vielä lopuksi haluan ottaa vertailuun
            esimerkin omaisuusrikoksesta. Nykyisellään esimerkiksi
            törkeästä varkaudesta rangaistaan vähintään
            neljän kuukauden ja enintään neljän
            vuoden vankeusrangaistukseen. Varkaus voidaan määritellä törkeäksi,
            jos kohteena on erittäin arvokas omaisuus tai jos rikollinen
            esimerkiksi murtautuu asuntoon asetta käyttäen. Toisin
            sanoen omaisuusrikokseen kohdistuvan törkeän rangaistuksen
            enimmäistuomio on kaksinkertainen törkeään
            rattijuopumustuomioon verrattuna, jolla kuitenkin on usein hyvin
            vakavat inhimilliset seuraukset. Tätä tilannetta
            ei voi mitenkään pitää oikeudenmukaisena.
         
         
         Kansalaisaloite rattijuopumustuomioiden tiukentamiseksi on mielestäni
            hyvin perusteltu ja tarpeellinen.
         
         
       
      
         
         Ritva Elomaa /ps:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Rattijuopon aiheuttama onnettomuus on suuri
            tragedia uhrille ja myös itse rattijuopolle. Rattijuopumus
            on erittäin vakava teko, josta tulisi rangaista nykyistä kovemmin.
            Päihtyneenä auton rattiin päätynyt
            henkilö aiheuttaa merkittävää vaaraa
            itselleen ja ennen kaikkea sivullisille.
         
         
         Kovemmat rangaistukset eivät poista kyseistä ongelmaa,
            mutta on todella tärkeä asia, jos yksikin rattijuopon
            aiheuttama onnettomuus jää tapahtumatta sen takia,
            että kovempi rangaistus saa auton rattiin päihtyneenä aikovan
            harkitsemaan ja muuttamaan mielensä. Rangaistukset osoittavat
            myös sen, kuinka vakavasti meidän yhteiskunnassamme
            suhtaudutaan rattijuopumuksiin. Rattijuoppous on itsekäs
            ja edesvastuuton teko, joka kertoo paljon rattijuopon asenteesta
            toisia ihmisiä ja lakia kohtaan. Nykyiset rangaistukset ovat
            liian lieviä. Mielestäni rattijuoppouden vakavuudesta
            ei rikoksena ole kahta sanaa. Koventamalla rangaistuksia välittyisi
            lainsäätäjiltä selkeä viesti
            erittäin kielteisestä suhtautumisesta tähän
            asiaan.
         
         
         Kansalaisaloite osoittaa, että rattijuopoista on saatu
            tarpeeksi ja kansa puoltaa rangaistusten tiukentamista. Mahdollisten
            seurausten vakavuudesta johtuen rangaistusten koventaminen on helppo
            perustella. Mikä puoltaa sitä, ettei rangaistuksia
            korotettaisi? Monien mielestä kansalaisaloitteen sisältämät
            ehdotukset ovat turhan tiukkoja. Rattijuopumus on kuitenkin henkilökohtainen
            valinta, ja sen mahdolliset seuraamukset ovat yleisesti hyvin tiedossa.
            Vastuuta ei voi myöskään laittaa humalatilan
            piikkiin, onhan kännissä suoritettu tappokin tappo.
         
         
         Varhainen puuttuminen ja hoitoon ohjaaminen välittömästi
            heti kiinni jäämisen jälkeen on todella
            tärkeää.
         
         
         Ensimmäinen kohta kansalaisaloitteessa on ajoneuvon
            menetys valtiolle riippumatta siitä, kenen ajoneuvo on.
            Se on ainoa kohta, jossa epäröin: entä jos
            ajoneuvo on otettu luvatta?
         
         
       
      
         
         Stefan Wallin /r:
            		
         
         
         Värderade talman! Vi diskuterar i dag en mycket allvarlig
            sak. Det finns orsak att uttrycka respekt för de motiv
            som drivit initiativtagarna till det här medborgarinitiativet. Vi
            vet att många tragiska händelser, mänskligt
            lidande och död finns i bakgrunden.
         
         
         Arvoisa puhemies! Kansalaisaloite koskee hyvin vakavaa asiaa,
            ja taustalla on monta hyvin traagista tapahtumaa. On syytä todeta,
            kuten oikeusministeri itse asiassa omassa puheenvuorossaan totesi,
            että rattijuopumusta koskeva lainsäädäntö vastaa
            itse asiassa jo nykyään varsin pitkälti
            kansalaisaloitetta. Poliisi voi takavarikoida rattijuopon auton.
            Auto voidaan myös määrätä menetettäväksi
            ja rattijuopot voidaan määrätä ajokieltoon.
            Rattijuopumuksista tuomitaan myös ehdottomia vankeusrangaistuksia.
            Vankiloissa istuu yleensä noin 250—400 rattijuopumusrikoksesta
            tuomittua henkilöä.
         
         
         Kuolemantapauksissa rikoslaki mahdollistaa huomattavan ankarien
            rangaistusten tuomitsemisen jo nyt. Esimerkiksi törkeästä rattijuopumuksesta,
            törkeästä kuolemantuottamuksesta ja törkeästä liikenneturvallisuuden
            vaarantamisesta tuomittava enimmäisrangaistus on tällä hetkellä 9
            vuotta vankeutta. Sivullisten kuolemista tuomitaan useiden vuosien
            vankeusrangaistuksia myös käytännössä.
         
         
         Arvoisa puhemies! Suomen nykyistä promillerajaa on
            liikenneonnettomuusriskin kannalta pidetty perusteltuna. Rattijuopumusonnettomuudet
            ovat vähentyneet, ja alkoholia nauttineiden osuus liikennevirroissa
            on myöskin laskenut. Rattijuopumusonnettomuuksien vähenemisen kannalta
            olisi ensisijaista keskittyä toteuttamaan valtioneuvoston
            ja ministerinkin mainitsemaa periaatepäätöstä tieliikenteen
            turvallisuuden parantamisesta, joka tehtiin joulukuussa 2012. Päätöksessä mainittiin
            lukuisia toimia, kuten esimerkiksi alkolukon käytön
            laajentaminen, alle 25-vuotiaiden päihdetilanteen kartoittaminen
            ja liikennevalvonnan kehittäminen.
         
         
         Talman! Olyckor till följd av rattfylleri kan förebyggas
            framför allt genom att i högre grad ta i bruk
            alkolås och genom att satsa på trafikövervakning.
            Också rusmedelspolitiken och särskilt rusvården
            har ett klart samband till rattfylleri. En självklarhet
            i sammanhanget som ändå förtjänar att
            upprepas är betydelsen av förebyggande arbete
            och upplysning i våra skolor. Barnen och de unga är
            framtidens bilister, och då är det centralt att
            deras attityder till alkohol och trafik, och hur dåligt
            dessa två passar ihop, formas så tidigt som möjligt.
         
         
       
      
         
         Ismo Soukola /ps:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Minä ymmärrän
            oikein hyvin ne henkilökohtaiset tragediat, jotka ovat
            tämänkin kansalaisaloitteen takana. On surullista,
            ettei yhteiskunta pysty suojelemaan jäseniään
            tällaisilta murhenäytelmiltä, jotka eivät
            voisi turhempia olla. Tuskin kukaan, joka on niin vanha, että osaa
            ajaa autoa ja pystyy juomaan viinaa,  olisi  tietämätön
            päih-teiden ja liikenteen yhteensopimattomuudesta, mutta
            silti vain näitä rattijuoppoja riittää liiaksi asti.
         
         
         Kansalaisaloitteessa halutaan rattijuopumustuomioiden koventamista,
            mutta tunnepohjaisesti ei näitä lakeja pitäisi
            säätää. Meillä on surullisena
            esimerkkinä ampuma-aselainsäädäntö,
            joka on tehty tunteet edellä ja josta on tulossa lainkuvatus,
            joka kurittaa lainkuuliaisia ampumaurheilun ja metsästyksen
            harrastajia mutta jolla ei ole mitään vaikutusta
            luvattomien ampuma-aseiden saatavuuteen tai hallussapitoon.
         
         
         Mielestäni rattijuopumuksesta annettavat tuomiot ovat
            pääsääntöisesti kohdallaan,
            mutta niissä tapauksissa, joissa rattijuoppo on aiheuttanut sivulliselle
            vakavan, pysyvän ruumiinvamman tai kuoleman, tulisi rangaistuksia
            ehdottomasti mitata rangaistusasteikon yläpäästä.
         
         
         Arvoisa puhemies! Kansalaisaloitteessa vaaditaan useita sellaisia
            asioita, jotka jo nykylainsäädännössä ovat
            mahdollisia, kuten esimerkiksi ajoneuvon takavarikointi rikoksentekovälineenä.
            Olen samaa mieltä siitä, että rikoksentekovälineen
            menettämistä tulisi käyttää nykyistä useammin
            ja erityisesti toistuvasti ratista kärynneiden tapauksessa.
            Aloitteessa kuitenkin niputetaan kaikki rattijuopumustapaukset,
            vaikka ne ovat hyvinkin erilaisia ja niiden vaikutukset liikenneturvallisuuteen
            vaihtelevat. Itsensä muuten ajokuntoiseksi tunteva, joka
            aamulla puhaltaa juuri ja juuri rattijuopumusrajan ylittävät
            lukemat, on ehkä sittenkin toisenlainen riski liikenteessä kuin
            se, joka kahden promillen humalassa valomerkin jälkeen
            kapakasta kotiin autollansa lähtee ajelemaan. Kummassa
            tapauksessa ajoneuvon takavarikointi olisi oikeudenmukaisempaa?
         
         
         Suomessa kuolee vuosittain suoraan alkoholin vaikutuksiin noin
            1 600 ihmistä ja saman verran välillisesti
            eli rikosten uhreina ja tapaturmissa. Työpäiviä menetetään
            päihtymyksen ja krapulan takia runsaasti. Lääkäreiden
            ilmoitusvelvollisuus ei toteudu alkoholistien kanssa, ja tässä jos
            missä olisi moninkertainen vaikutusmahdollisuus, kun alkoholin
            aiheuttamia toistuvia tapaturmia tai elinkomplikaatioita todetaan.
         
         
         Arvoisa puhemies! Alkoholin promillerajan alentaminen aiheuttaa
            rangaistuksia niille, jotka ovat liikenteessä pienempi
            riski, mutta ei vaikuta todelliseen ongelmaan. Kiinni jäämisen
            riskiä pitäisi pystyä lisäämään,
            mutta nykyisellään poliisin mahdollisuudet tehokkaaseen
            rattijuopumusvalvontaan ovat historiallisen huonot.
         
         
       
      
         
         Kalle Jokinen /kok:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Käymme lähetekeskustelua
            kansalaisaloitteesta, joka koskee rattijuoppouden rangaistusten
            tiukentamista ja puuttumista tiukemmin niihin seuraamuksiin, joita
            rattijuopumuksesta tulisi aiheutua.
         
         
         Tämä aloitteen sisältö on
            varsin laaja ja sisältää, niin kuin täällä puheenvuoroissa
            on jo kuultu, tosi monia yleisten rikosoikeuden periaatteiden suhteen
            ongelmallisia esityksiä. Esimerkiksi se, että rattijuoppojen
            aiheuttamat kuolemantapaukset tulisi tulkita tapoiksi, on ristiriidassa yleisten
            oikeusperiaatteiden kanssa. Tappohan edellyttää  harkintaa  ja  tarkoitusta.  Aina
            näin ei
            rattijuopumusten aiheuttamissa kuolemantapauksissa ole, vaikka kuolemat
            ovat seurausta rattijuopumuksesta. Myös se, että rattijuopon
            ilmoittamatta jättäminen pitäisi tehdä rangaistavaksi,
            on erittäin vaikeasti toteutettavissa oleva muutos, jos
            tällaiseen haluttaisiin mennä.
         
         
         Täällä on puhuttu kiinnijäämisriskistä ja
            siitä, että kiinni jäämisen
            riskiä pitäisi pystyä korottamaan ja
            kohottamaan, jotta sitä kautta rattijuoppous vähenisi,
            kun tuo riski kiinni jäämisestä kasvaisi.
            Edustaja Mäntymaa nosti täällä omassa puheenvuorossaan
            esille ehdotuksen siitä, että rattijuopumuksen
            seuraamuskäytäntöjä ja sitä prosessia
            pitäisi muuttaa. Olen itse myös aiemmin pitänyt
            esillä sitä näkemystä, että tavallisten rattijuopumusten
            kohdalla poliisin prosessia voitaisiin muuttaa niin, että siitä annetaan
            sakkoja, hoidetaan se lyhyellä kaavalla — ne tavalliset rattijuopumukset — ja
            sitä kautta saadaan vapautettua resurssia siitä tutkintaprosessista
            taas tänne kentälle kiinnijäämisriskiä lisäämään.
            Se on kannatettava esitys.
         
         
         Kysymys kaiken kaikkiaan tuntuu olevan rangaistusasteikkojen
            soveltamisesta, ja silloin tietysti tullaan siihen näkemykseen,
            että eduskunta säätää lakeja
            ja tulisiko meidän sitä alarajaa nostaa, niin
            kuin edustaja Kauma täällä omassa puheenvuorossaan
            pohti. Olen sitä mieltä, että rattijuopumusrangaistusten
            alarajaa voitaisiin nostaa, ja sitä kautta myös
            tuomioistuinten tuomiokäytäntö muuttuisi.
         
         
         Suomen lain mukaan voidaan tuomita — voidaan tuomita — rattijuopon
            auto ja sen arvo valtiolle, mutta tätä kohtaa
            mielestäni tulisi muuttaa. Tuo "voidaan" pitää poistaa
            siitä ja muuttaa se niin, että rattijuopon auto
            tai sen arvo tuomitaan valtiolle ja sitä kautta saadaan
            lisäsanktiota tuohon rattijuopumukseen. Olen tästä aiemminkin
            esityksen tehnyt, ja olen lisännyt siihen myös sen,
            että nämä varat voitaisiin käyttää perustettavan
            rikosuhrirahaston pääoman kartuttamiseksi, ja
            silloin tuo korvaus menisi juuri niille uhreille, jotka joutuvat
            rattijuoppojen tekojen uhreiksi. (Puhemies koputtaa)
         
         
         Rattijuoppojen omaisille se kärsimys on elinkautinen
            ja rattijuopon uhrille lopullinen, ja siinä mielessä (Puhemies
            koputtaa) ymmärrän hyvin tämän
            aloitteen näkökulman.
         
         
       
      
         
         Olli Immonen /ps:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Pyramidihuijaus Wincapitan perustaja
            tuomittiin Helsingin hovioikeudessa 5 vuoden ehdottomaan vankeusrangaistukseen
            törkeästä petoksesta ja rahankeräysrikoksesta.
         
         
         Tämän käsittelyssä olevan
            kansalaisaloitteen takana oleva isä puolestaan menetti
            rattijuopon aiheuttamassa liikenneonnettomuudessa pienen tyttärensä.
            Toinen samassa kolarissa mukana olleista tyttäristä taas
            vammautui loppuelämänsä ajaksi. Tyttöjen
            päälle ajanut henkilö sai tästä törkeästä teosta,
            kuolemantuottamuksesta, 2 vuoden ja 2 kuukauden mittaisen ehdottoman vankeustuomion.
         
         
         Arvoisa puhemies! Nämä edellä mainitut
            tuomiot kuulostavat näin toisiinsa verrattuina käsittämättömiltä,
            eivätkä ne ainakaan minun oikeustajuuni mahdu.
         
         
         Voidaan ajatella, että kuolemantuottaminen liikenteessä ei
            ole tahallinen teko. Toisaalta voidaan kuitenkin kysyä,
            ajaako kukaan vahingossa autoa humalassa. Tapon yrityksestä tuomitaan huomattavasti
            ankarammin. Rattijuopumusta-pauksissa voisimme aivan hyvin ottaa
            esimerkkiä tästä tuomion pituudesta.
            On selvää, että auton ajaminen humalassa
            on jokaisen ihmisen henkilökohtaisen valinnan seurauksena
            syntynyt vapaaehtoinen ja tietoinen päätös.
            Tässä mielessä rattijuopumuksesta seuraava
            kuolemantuottaminen on mielestäni rinnastettavissa tapon
            yritykseen.
         
         
         Nykyinen laki mahdollistaa ankarienkin tuomioiden antamisen,
            mutta käytännössä tuomioistuimet
            eivät langeta ankaria tuomioita tarpeeksi usein. Tähän
            tarvittaisiin selkeä muutos. Eli mikäli tuomioistuinten
            tuomiokäytäntö ja asenne eivät
            muutu, lainsäädäntöä olisi
            muutettava vastaamaan paremmin kansalaisten oikeustajua ja sitä kautta
            vahvistettava kansalaisten uskoa oi-keusjärjestelmäämme
            kohtaan.
         
         
         Arvoisa puhemies! Meidän on myös kiinnitettävä huomiota
            siihen tosiasiaan, että törkeisiin rattijuopumuksiin
            syyllistyneet henkilöt ovat useimmiten alkoholisteja. Nämä ihmiset
            asettavat suureen vaaraan sekä itsensä että sivulliset
            ihmiset. Alkoholismista kärsivät pohtivat harvoin rikoksen
            rangaistusasteikkoja. Siksipä myös tehokkaampi
            valvonta, ennalta ehkäisevä toiminta, valistustyö sekä korkeampi
            kiinnijäämisriski olisivat hyviä keinoja
            tämän ongelman ratkaisemisessa.
         
         
       
      
         
         Anu Urpalainen /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Tämä aloite on erittäin
            aiheellinen ja syntynyt todella suuresta tuskasta ja varmasti kiukusta
            ja vihasta myös, ja se nostaa äärimmäisen
            asiallisia kohtia meille tänne pohdittavaksi. Todella toivon,
            että tämä aloite käsitellään
            hyvin perusteellisesti ja otetaan laaja kuuleminen.
         
         
         Sinällään oli mielenkiintoista kuulla,
            mitä oikeusministeri tuossa meille kertoi tämänhetkisestä lainsäädännöstämme.
            Minulle jäi sellainen maku, että hänen
            näkemyksensä mukaan suuremmin muutoksen tarvetta
            ei ole, mutta oikeustajua tämä kyllä koettelee,
            ja itselläni ainakin tällainen moraalinen raja
            on kyllä nollan kohdalla tuossa promillerajassa, kun rattiin
            lähdetään. Siitä syystä on äärimmäisen
            tärkeää arvioida rangaistuskäytänteitä,
            ja niin kuin äsken tuossa edustaja Immonen totesi, niin
            hyvin huomattavaa on se, että meillä kuitenkaan
            oikeuslaitos ei toteuta näitä rangaistuksia sillä vakavuudella, millä ne
            oikeuskäytännön ja meidän ajattelumme
            mukaan pitäisi olla. Eli koemme aikamoista luottamuksen
            pulaa, ja pahaa mieltä syntyy todella paljon — aivan
            niin kuin tässä aloitteessa, joka todellakin osaltaan
            sai alkunsa siitä, että hovioikeus meni vielä lieventämään
            tuomiota siitä syystä, että ajomatka
            oli lyhyt. Mielestäni alkoholin vaikutuksen alaisena ajaminen
            ei ole kilometreistä kiinni, vaan se on aina rangaistava
            teko.
         
         
         On todella tärkeää arvioida erityisesti
            törkeän rattijuopumuksen rajaa ja myös
            ajokiellon pituutta. Olin hyvin yllättynyt myös
            siitä, että Euroopassa on paljon pidemmät
            ajokiellot kuin meillä. Siinä mielessä tällainen
            ajokieltojen pidentäminen yhdessä hoitoon ohjaamisen
            ja tuen antamisen kanssa, jotta hoito tehoaisi, olisi suotava tapa tässä aloitteen
            pohjalta nyt sitten toimia.
         
         
         Todellakin monesti taustalla on hyvinkin usein päihderiippuvuus,
            ja suurimmat ongelmat ovat siellä törkeän
            rattijuopumuksen tapauksissa. Kuolemaan johtaneiden rattijuopumusonnettomuuksien
            osalta yli 85 prosenttia kuljettajista ylitti tämän
            törkeän rattijuopumusrajan, ja toivon, että todella
            tätä törkeää rattijuopumusrajaa pohditaan.
         
         
         Mutta toivon, että käsittelyyn otetaan myös itse
            promilleraja 0,5 ja pohditaan sen asenteellista vaikutusta ja erityisesti
            sitä viestiä, mikä todella sitten nuorille
            annetaan. On ikävä huomata, että nuoretkin
            suhtautuvat niin, että voi sen kupillisen tai pullollisen
            ottaa ja ei se haittaa mitään, kun se 0,5 on vähän
            kaukana. Minusta se on aivan vääränlainen
            asenne, ja sen takia siihen olisi syytä myös paneutua. — Kiitos.
         
         
       
      
         
         Kauko Tuupainen /ps:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Kansalaisten aloite rattijuoppouden rangaistuksen
            tiukentamisesta on mielestäni paikallaan. Täällä on
            käytetty hyviä puheenvuoroja, kaikki oleellinen
            on sanottu. Henkilökohtaisesti toivoisin, että valiokunnan,
            mihinkä tämä asia menee, onko se lakivaliokunta
            tai joku muu, jäsenet lukisivat täällä käytetyt
            puheenvuorot. Täyttä asiaa minun mielestäni.
         
         
         Arvoisa puhemies! Me kansanedustajat edustamme kansalaisia.
            Kolmisen vuotta sitten ennen vaaleja, kun olin Jyväskylässä kävelykadulla muiden
            ehdokkaiden mukana, kansalaiset tulivat luokseni puhumaan samaisesta
            asiasta eli rattijuoppoudesta ja siihen liittyvistä rangaistuksista. Minä kerroin
            täällä pari vuotta sitten tässä salissa — se
            herätti osaltaan pientä hilpeyttä — kansalaisten
            minulle esittämän toiveen, jonka lupasin viedä tänne
            istuntosaliin. Ja arvoisa puhemies, toistan sen nyt: Kaikista tehokkain,
            edullisin ja halvin tapa olisi se, että kun rattijuoppous todetaan,
            niin käräjäoikeuden päätöksen
            jälkeen rattijuoppojen nimi ja valokuva julistetaan paikallisissa
            lehdissä. Minä tiedän kokemuksesta, että moni
            henkilö, joka on kärähtänyt
            rattijuoppoudesta, häpiää tätä hommaa
            pitkään.
         
         
         Eli ehdotan harkittavaksi tätä yksinkertaista kansalaisten
            toivetta, rattijuoppojen nimi ja kuva mediaan. Se puree varsinkin
            näissä ensimmäisissä tapauksissa.
            Jos täällä on median edustajia paikalla,
            niin annan vapauden kertoa sen lehtien ja median välityksellä kaikille
            kansalaisille. — Kiitos.
         
         
       
      
         
         Markku Rossi /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Vuosisataiset tuomarinohjeet ja sananlasku
            kertovat: "Mikä ei ole oikeus ja kohtuus, se ei voi olla
            lakikaan." Nyt käsittelyssä olevan kansalaisaloitteen
            myötä olemme tämän viisauden äärellä.
            Esimerkit elämästä kertovat, ettei nykyinen
            oikeuskäytäntö vastaa kohtuutta eikä kansalaisten
            oikeustajua. Tilanne heikentää suomalaisten luottamusta
            oikeusvaltioon.
         
         
         Kansalaisaloite rattijuoppouden rangaistusten tiukentamisesta
            on ainutlaatuinen. Se on ensimmäinen yksittäisten
            kansalaisten aikaansaama ja työstämä kansalaisaloite,
            joka on saavuttanut eduskuntakäsittelyn ilman taustaorganisaatioita tai
            kansalaisjärjestöjä. Kansalaisaloite
            rattijuopumuksen rangaistuksista sai kasvot, kun aloitteen luovuttivat
            eduskunnan puhemiehelle kuopiolainen pariskunta ja lapinlahtelainen
            pariskunta. Molemmat perheet ovat menettäneet läheisensä rattijuopon
            aiheuttamassa onnettomuudessa.
         
         
         Kimmoke aloitteelle on syntynyt erittäin ikävästä ja
            traagisesta tapahtumasta, jossa 11-vuotias Matleena menehtyi Lapinlahdella
            rattijuopon yliajamana toukokuussa 2012. Käräjäoikeus
            tuomitsi autoilijan 2 vuoden 7 kuukauden vankeuteen. Itä-Suomen
            hovioikeus alensi 5 kuukaudella siskosten päälle
            ajaneen rattijuopon vankeustuomiota. Hovioikeus otti rangaistusta
            alentavina seikkoina huomioon sen, kuten täällä jo
            todettiin, että naisen ajomatka oli lyhyehkö,
            mutta myös lisäksi sen, että ajo tapahtui
            ilta-aikaan, jolloin oli kuitenkin vielä päivänvaloa.
            Niin ikään hovioikeus otti alentavana seikkana
            huomioon sen, ettei naisen ole selvitetty ajaneen ylinopeutta, sekä sen,
            ettei ennen kohtalokasta törmäystä tapahtunut
            muuta liikennesääntöjen vastaista menettelyä kuin
            törmäys ajoradan reunakiveykseen.
         
         
         Herra puhemies! Jos oikeusministerillä olisi ollut
            aikaa käydä debattia, olisin kyllä kysynyt häneltä,
            miltä hänestä kuulostavat nuo hovioi- keuden
            tuomionlieventämisperusteet. Tuntuvat täysin järjettömiltä:
            se, että oli lyhyt ajomatka, tapahtui ilta-aikaan, jolloin
            oli vielä päivänvaloa, tai se, että hänen
            ei ollut todettu ajaneen ylinopeutta ja törmäsi
            vain aiemmin reunakiveykseen. En ymmärrä.
         
         
         Herra puhemies! Sinällään minkäänlainen rangaistus
            ei saa tehtyä tekemättömäksi
            eikä menetettyjä läheisiä takaisin.
            Eduskunnan on syytä käydä selkeä keskustelu
            tämän kansalaisaloitteen perusteella.
         
         
         Lopuksi on todettava, ettei vastuuta voida ulkoistaa yksilöltä yhteiskunnalle.
            Meistä jokainen kantaa vastuuta arjessa, ja pienikin teko
            voi olla ratkaiseva. Tämän kansalaisaloitteen
            suurin ansio on keskustelun ja ajattelun herättämisessä.
         
         
       
      
         
         Mika Niikko /ps:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Käsittelyssä oleva kansalaisaloite
            rattijuoppouden rangaistuksen tiukentamisesta on erittäin
            hyvä esimerkki siitä, kuinka yhdellä A-nelosella
            voidaan asia selkeästi esittää. 62 000
            allekirjoittajaa ja yksi näin lyhyt paperi ovat hyvä osoitus
            siitä, että asioita saadaan lainvalmisteluun.
         
         
         Rattijuopumustragediat ovat erittäin koskettavia Suomenmaassa,
            sillä keskiarvon mukaan — kolmen vuoden keskiarvo
            viimeisistä vuosista — vuodessa 58 henkilöä kuolee
            rattijuoppouden aiheuttamissa onnettomuuksissa ja 676 henkilöä loukkaantuu.
            Toinen huolestuttava piirre on, että kuolleista jopa yksi
            kolmasosa ja loukkaantuneista nelisenkymmentä prosenttia
            on iältään 15—24-vuotiaita nuoria.
            Kolme neljästä kuolleesta on kuljettajia. Noin
            170 henkilöä on ulkopuolisia henkilöitä,
            joita tämä tragedia koskettaa, ja heidän
            omaisiaan.
         
         
         Kansalaisaloitteessa on selkeästi yksilöity, mitä tässä haetaan.
            Tällä haetaan sitä, että rattijuoppouden
            aiheuttamat kuolemantapaukset pitää tulkita tapoiksi
            ja loukkaantumiset tapon yrityksiksi. Toinen, minkä haluan
            nostaa esille on se, että rattijuopon ilmoittamatta jättäminen
            pitää tehdä rangaistavaksi.
         
         
         Kun me tiedämme nykyisen lainsäädännön
            ja tuomioistuimen käytännön, ei ole ihme,
            että kansalaiset eivät luota oikeusturvaan. Hämmennystä voi
            lisätä myös ministeri Henrikssonin tänään mainitsema
            kommentti siitä, että ei ole olemassa tutkimusta
            siitä, että tuomiot vähentäisivät
            rattijuopumusten määrää. Tämä on
            mielestäni erittäin huono viesti kansalle siitä,
            että ei näitä tuomioita kannata koventaa.
            Tuomioiden koventamisen tarkoitus on nimenomaan luoda tilanne, että ihmiset
            kunnioittaisivat lakia ja harkitsisivat tekoa ennen kuin ryhtyvät
            siihen.
         
         
         Edustaja Kauman nostama Ranskan esimerkki on erittäin
            hyvä osoitus siitä, että meidän
            tulisi mieluummin katsoa niitä tutkimustuloksia Ranskassa
            kuin Suomessa. Jos siellä saa 0,8 promillen ajamisesta
            jopa kaksi vuotta vankeutta ja yli kolmen kuukauden haitasta ja
            vamman tuottamisesta viisi vuotta vankeutta, niin on se ihme, jos ei
            se ennalta ehkäise rikoksen tekemistä.
         
         
         Suomessa kuolemantuottamuksesta saa sakkoa tai enintään
            kaksi vuotta vankeutta ja törkeästä kuolemantuottamuksesta
            vähintään neljä kuukautta vankeutta
            ja enintään kuusi vuotta vankeutta. Ihmettelen
            tätä suomalaista rikollisuutta suosivaa sääntelyä myös
            siltä osin, että tuomiosta istutaan yleensä vain
            puolet — tai yksi kolmasosa, jos on alle 21-vuotias ensikertalainen.
            Taposta taas tuomitaan vähintään kahdeksan
            vuoden vankeuteen, ja kun huomioidaan se, (Puhemies koputtaa) että tuomiosta
            vähennetään pääsääntöisesti
            puolet, niin rangaistus on kohdallaan. Siksi onkin helppo yhtyä tähän
            aloitteeseen. Toivon sille asianmukaista käsittelyä.
         
         
       
      
         
         Kari Tolvanen /kok:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Tämä kansalaisaloite
            on todella hieno. Voin vain kuvitella näitä omaisia,
            jotka tämän ovat tehneet. Olen itsekin edellisessä työssä joutunut
            varmaan satoja kertoja ilmoittamaan kuolemasta omaisille, ja osa
            niistä on ollut myös rattijuopon uhreja, joten
            ymmärrän täysin tämän,
            ja ymmärrän myös sen rangaistusten korottamisvaatimuksen.
         
         
         Mutta ennen kaikkea minua kiinnostaa se, millä saamme
            parhaiten ennalta estettyä rattijuopon lähdön
            liikenteeseen. Vastaus on hyvin yksinkertainen: se on alkolukko,
            ja nimenomaan vakiovarusteena kaikkiin autoihin. Tällä hetkellä se
            on teknisesti vielä vähän kömpelö vehje, mutta
            uskon, tai toivon ainakin, että tekniikka tulee lähivuosina
            kehittymään niin, että se on hyvin helppokäyttöinen
            väline ja se todella estää ajoon lähdön.
            On lähinnä kaupunkilegendaa, että joku
            selvin päin oleva puhaltaa siihen rattijuopon puolesta.
            Se on hyvin, hyvin epätodennäköistä.
            Tämä on ennaltaehkäisykeino. Mutta sitten,
            jos joku syyllistyy rattijuopumukseen, niin se on ilman muuta selvää,
            että hänelle pitää alkolukko
            autoon määrätä, ajokieltoa pitää pidentää ja
            pitää määrätä pakollinen
            ja tehokas hoitoonohjaus. Ajokielto pitää määrätä myös
            ajoneuvon luovuttajalle, ei pelkästään
            tälle kuljettajalle. Nämä ovat totta
            kai tehokkaita toimia.
         
         
         Tämä rangaistusasia. Olen sitä mieltä,
            että rangaistuksia ehdottomasti pitää korottaa,
            mutta ei ihan sillä tavalla, että tuomittaisiin
            tahallisesta henkirikoksesta, koska se on meidän rikosoikeutemme
            yleisiä oppeja vastaan. Tahallisuutta edes lievimmässä muodossa
            ei voi ulottaa niin pitkälle kuin tässä aloitteessa
            esitetään. Mutta sen sijaan rangaistuksia saadaan
            korotettua muun muassa sillä, että törkeän
            rattijuopumuksen rajaa lasketaan 1,2 promillesta promilleen. Tosiasia on,
            että ne, jotka ajavat noin promillen humalassa, ovat vaarallisimpia
            liikenteessä ja surmaavat täysin sivullisia. Samoin
            törkeän tekomuodon minimirangaistusta pitäisi
            nostaa nykyisestä 60 päiväsakosta kuuteen
            kuukauteen vankeutta. Sekin korottaisi näitä rangaistuksia
            ja vastaisi entistä enemmän kansalaisten oikeudentajua. — Ja minä kyllä uskon
            rangaistuksen yleisestävään vaikutukseen,
            vaikka mitkään tutkimukset sitä nyt eivät
            varsinaisesti tue.
         
         
         Nämä ovat niitä keinoja, näin
            lyhyesti sanottuna, millä pystymme estämään
            rattijuopumusta. Siihen en haluaisi lähteä, että lievemmän
            tekomuodon promillerajaa laskettaisiin. Se ei paranna liikenneturvallisuutta
            eikä kenenkään turvallisuutta, vaan ohjaa
            poliisin vähäiset resurssit aivan epäolennaiseen
            asiaan.
         
         
       
      
         
         Kristiina Salonen /sd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Rattijuopumus on aina tuomittavaa. Se on
            rikos. Kansalaiset ovat syystäkin huolissaan rattijuoppojen
            aiheuttamista vaaratilanteista ja onnettomuuksista. Viime vuosina
            on sattunut liian usein tapauksia, joissa ihmiselämä on
            päättynyt sen vuoksi, että auton rattiin
            on hypätty humalassa. Lievempiä onnettomuuksia
            sattuu tietenkin sitäkin enemmän. Viimeisten kolmen
            vuoden aikana vuosittain keskimäärin 58 ihmistä on
            kuollut ja 676 ihmistä loukkaantunut rattijuopumusta-pauksissa.
            Esimerkiksi kuolleista kolme neljäsosaa on itse rattijuopumukseen
            syyllistyneitä. Liikenneturvan mukaan Suomessa vuosittain noin
            19 000 ihmistä puolestaan jää kiinni
            rattijuopumuksesta. Tässä on 19 000 rattijuopumusta
            liikaa.
         
         
         Suomalaiset suhtautuvat erittäin kielteisesti rattijuopumukseen,
            ja näin tuleekin olla. Ymmärrän siis
            lähtökohtaisesti erittäin hyvin tämän
            kansalaisaloitteen tarkoituksen ja tavoitteen vähentää rattijuopumustapauksia
            rangaistuksia koventamalla. Asia on nyt syytä tutkia.
         
         
         Rattijuopumuksen seurauksena tapahtunut onnettomuus on aina
            suuri tragedia rattijuopon mahdolliseksi uhriksi joutuneelle perheelle
            ja läheisille, mutta se jättää myös
            ikuiset arvet rattijuopumukseen syyllistyneelle. Liikenneturvan mukaan
            suurin osa rattijuopoista on alkoholin väärinkäyttäjiä.
            60 prosenttia heistä on alkoholin suurkuluttajia. On siis
            mietittävä, toimiiko rangaistuksen koventaminen
            riittävänä pelotteena vai olisiko tähän
            kenties muita, parempia keinoja, varsinkin kun aiempi rattijuopumustuomio
            ei aina estä kuskia menemästä uudelleen
            humalassa auton rattiin. Tiedämme myös sen, että esimerkiksi
            Yhdysvalloissa annetaan rikoksista erittäin kovia tuomioita,
            mutta kuten kaikki hyvin tietävät, käytäntö ei
            ole tehnyt Amerikasta rikoksetonta yhteiskuntaa. Vaikea siis uskoa,
            että ongelma korjaantuisi pelkästään
            rangaistuksia koventamalla.
         
         
         Kuten edustaja Tolvanenkin jo täällä toi
            esiin, aika ajoin keskustellaan myös jokaiseen autoon asennettavasta
            alkolukosta. Trafi arvioi, että alkolukot ovat heinäkuusta
            2008 lähtien estäneet ainakin 12 000
            rattijuopumustapausta. Alkolukon käyttöönotto
            ei kuitenkaan ole edennyt tavoitteiden mukaisesti. Tätä on
            siis syytä tutkia jatkossakin.
         
         
         Trafin mukaan myöskään rattijuoppojen
            hoitoonohjaus ja päihderiippuvuuden arviointiohjelma eivät
            toimi tällä hetkellä tarkoituksenmukaisesti.
            Valiokunnan on syytä perehtyä tähänkin.
         
         
         Aivan lopuksi: Kansalaisaloitetta käsiteltäessä valiokunta
            tullee perehtymään kaikkiin näihin seikkoihin,
            joita salissakin on esiin nostettu. Hyvä niin, sillä asia
            ei ole yksinkertainen, se on melko monimutkainen.
         
         
       
      
         
         Tapani  Tölli  /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Tämä kansalaisaloite rattijuoppousrangaistusten koventamisesta
            on hyvin perusteltu ja erittäin ajankohtainen. Meillä Suomessa
            näyttää olevan taipumuksena se, että alkoholiongelmia
            vähätellään. Tämän
            ovat monet asiantuntijat tuoneet vuosien mittaan ilmi. On hätkähdyttävää se,
            että vuosittain rattijuopon uhrina kuolee noin 80 ihmistä.
            Se on suunnilleen kaksi bussilastillista. Siitä, miten
            tätä asiaa voitaisiin korjata, ei käydä sen
            asian merkityksen mukaista keskustelua.
         
         
         Sisäisen turvallisuuden ohjelmassa on tuotu monta kertaa
            esille se, että yksi suurimmista ongelmista sisäiselle
            turvallisuudelle on alkoholin aiheuttamat haitat. Niinpä noin
            joka kolmas liikennekuolema on rattijuopon aiheuttama. Tähän asiaan
            on syytä puuttua. Tällä on myös
            laajempaa yhteiskunnallista merkitystä. Nimittäin, vaikka
            tähän aloitteeseen nämä eivät
            suoraan kuulu, sisäisen turvallisuuden ohjelman mukaan joka
            kolmas kotitapaturmissa ja vapaa-ajan tapaturmissa kuoleva kuolee
            päihtyneenä, noin 70 prosenttia tulipaloissa kuolleista
            on kuollut päihtyneenä, 50 prosenttia hukkuneista
            on hukkunut päihtyneenä, 70 prosenttia henkirikoksen
            tekijöistä ja uhreista on ollut päihtyneenä,
            pahoinpitelijöistä yli 60 prosenttia on päihtyneenä.
            Kyllä näihin asioihin pitää puuttua.
         
         
         Rattijuoppouden rangaistukset ovat liian lieviä. Ollessani
            poliisiasiain neuvottelukunnan puheenjohtajana edellisellä eduskuntakaudella,
            esitin kaksi kertaa, että rattijuopon auto, niin kuin tässä keskustelussa
            on tullut esille, takavarikoitaisiin valtiolle rikoksentekovälineenä.
            Silloin kun näin on toimittu, se keino on purrut. Tähän tarvitaan
            vakavasti otettavia keinoja.
         
         
         Sitten, kun suhteutamme rattijuoppouden ja siitä aiheutuvat
            seuraamukset siihen, millä tavalla suhtaudumme vaikkapa
            työpaikoilla tapahtuviin onnettomuuksiin ja loukkaantumisiin — työtapaturmat
            ovat vähentyneet, ja jos on toimittu leväperäisesti
            niin, että työsuojeluasiat eivät ole
            kunnossa, siitä tulee melkoiset seuraamukset — niin
            kyllä tähän asiaan on puututtava.
         
         
         Kyllä tämä kansalaisaloite on hyvin
            perusteltu. Mitkä kaikki keinot tässä sitten
            ovat käytettävissä, siihen pitää yhdessä paneutua,
            mutta ongelma on vakava.
         
         
       
      
         
         Pertti Hemmilä /kok:
            		
         
         
         Herra puhemies! Haluan huomauttaa, että vaikka tuolla
            näytöissä näkyy, että käydään
            vielä nopeatahtista, niin itse en ainakaan ole nopeatahtista
            puheenvuoroa varannut.
         
         
         Mutta tästä itse asiasta, kansalaisaloitteesta, herra
            puhemies! Rattijuopumusten rangaistusten koventamisen kansalaisaloite
            on selvä signaali. Se on signaali oikeaan suuntaan, ja
            tuen sitä monilta osin, en kuitenkaan ihan kaikkien yksityiskohtien
            osalta.
         
         
         Rattijuoppouden promillerajaa on ensinnäkin ihan ehdottomasti
            alennettava. Jopa joka kolmannessa liikennekuolemassa auton kuljettaja on
            ollut rattijuoppo. Vielä vuonna 2008 rattijuoppojen uhreiksi
            joutui lähes 100 ihmistä. On erittäin
            tärkeää, että tämä asia
            vihdoinkin etenee. Ja uskon, että se nyt etenee täällä eduskunnassa. Olen
            useita kertoja valtiopäivillä tehnyt lakialoitteita
            rattijuopumuksen promillerajan laskemisesta.
         
         
         Rattijuoppojen aivan liian lievät rangaistukset koettelevat
            kovasti kansalaisten oikeustajua, ja syystä. 50 000:n
            nimen vaatimuksen täyttyminen hyvin nopeasti tämän
            kansalaisaloitteen kohdalla on selvä viesti meille tänne
            eduskuntaan, mutta myöskin oikeuslaitoksellemme yleisestikin
            siitä, että rattijuoppouden rangaistuksia on kovennettava.
         
         
         Herra puhemies! Lainsäädäntömme
            antaa kyllä monelta osin riittävät mahdollisuudet,
            vaikka toki tiukentamisen varaa on. Ongelmana useimmiten on lainsäädännön
            soveltaminen oikeuskäytännössä.
            Suomessa rangaistukset rattijuopumuksesta suhteessa muihin liikennerikkomuksiin —
            tai
            nimenomaan liikennerikkomuksiin — ovat kyllä todella
            lieviä. Vai miten ajattelette, hyvät kollegat,
            siitä, että kolmesta aika vähäisestä liikennerikkomuksesta,
            kolmesta pienestä, vähäisestä ylinopeudesta,
            ajokortti otetaan puoleksitoista kuukaudeksi hyllylle kuivumaan,
            mutta rattijuopumuksesta ei välttämättä korttia
            oteta pois kuin kolmeksi kuukaudeksi? Onko tämä oikeudenmukaista,
            ja onko tämä suhteellista?
         
         
         Törkeästä rattijuopumuksesta tulisi
            aina tulla vähintään vuoden ajokielto.
            Esimerkiksi Norjassa törkeästä rattijuopumuksesta
            annetaan viiden vuoden ajokieltoja, Tanskassa kolmen vuoden ja Ruotsissakin
            kahden vuoden ajokieltoja. (Puhemies koputtaa) Suomessa rangaistusten
            kiristämisen varaa todellakin on.
         
         
         Tuen kansalaisaloitteen viestiä ja sanomaa: rattijuopporangaistuksia
            on kovennettava.
         
         
       
      
         
         Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Harmillista on, että oikeusministeri Henriksson
            ei ehtinyt jäädä kuuntelemaan ja osallistumaan
            tähän tärkeän kansalaisaloitteen käsittelyyn.
            Hyviä puheenvuoroja on pidetty ja kannatettavia esityksiä tehty.
         
         
         Täällä esitettiin muiden muassa sitä,
            että rattijuopon käyttämä ajoneuvo
            takavarikoitaisiin valtiolle, myytäisiin, ja sitten näitä varoja
            voitaisiin käyttää rattijuoppouden uhrien
            hyväksi. Kannatan lämpimästi tällaisia
            ajatuksia.
         
         
         Edustaja Kauko Tuupainen otti puheenvuorossaan esille sen, että rattijuopon
            nimi ja kuva voitaisiin julkaista paikallismediassa. Tämä rangaistus
            olisi mielestäni hyvin tehokas ja kannatettava ja ei vaatisi
            juuri minkäänlaisia lisäkustannuksia.
         
         
         Arvoisa puhemies! Yhdysvalloissa rikollisten kuvia ja nimiä julkaistaan
            mediassa laajalti. Käytäntö koskee monenlaisia
            rikollisia, myös rattijuoppoja. Esimerkiksi Texasin osavaltion
            sivulta löytyy kohta nimeltä rattijuoppouden kasvot
            eli Faces of Drunk Driving. Linkki johtaa samannimiselle sivulle,
            joka sisältää niin rattijuoppojen kuin
            heidän uhriensa ja matkustajina kyydissä olleiden
            oikeita kuvia ja tarinoita. Monet tarinoista ovat karuja ja pysäyttäviä,
            ja niitä siis oikein tarjotaan median käyttöön — linkki
            on Media Centerissä. Yhdysvalloissa tiedotusvälineet
            julkaisevat myös poliisin pidätyskuvia.
         
         
         Meillä Suomessa lait kuvien ja nimien suhteen ovat
            paljon tiukemmat. Nyrkkisääntönä on, että kuvan
            ja nimen saa julkaista, mikäli kyseessä on rikos,
            josta seuraa vähintään kaksi vuotta ehdotonta
            vankeutta. Koska rattijuoppoudesta langetetut tuomiot eivät
            yleensä ole lähelläkään tuota
            kahta vuotta ehdotonta, ei meillä nähdä rattijuoppojen
            nimiä mediassa. Poikkeuksiakin tästä kahden
            vuoden säännöstä on. Esimerkiksi
            valvontakameroiden kuvia saatetaan kuitenkin julkaista, jotta varkaat
            saataisiin kiinni.
         
         
         Arvoisa puhemies! Nyt täällä eduskunnassa käsitellään
            erittäin tärkeää kansalaisaloitetta. Toivon,
            että se saa asiallisen jatkokäsittelyn, ja lopuksi
            toivoisin, että se johtaisi sellaisiin toimenpiteisiin,
            joilla me saisimme rattijuoppouden aiheuttamia suuria ja vakavia
            ongelmia pienennettyä. Kuten äsken puheenvuorossani
            totesin, rattijuoppojen kuvien ja nimien julkiseksi tekeminen voisi
            olla sellainen tehokas rangaistus, joka sitten vähentäisi
            tätä valitettavaa rikosmuotoa.
         
         
       
      
         
         Maria Lohela /ps:
            		
         
         
          Herra puhemies! Kansalaisaloite kiinnittää huomiota
            todellakin merkittävään asiaan. Holtittomasta
            alkoholinkäytöstä, rattijuopumuksesta
            ja täysin toisista piittaamattomasta käytöksestä seuraavat
            inhimilliset kärsimykset eivät tunne hintalappua.
            Rattijuopumuksista langetettavat tuomiot eivät myöskään
            vastaa yleistä oikeustajua.
         
         
         Kansalaisaloite ei voi toki sellaisenaan johtaa suoriin lainsäädännöllisiin
            muutoksiin, mutta odotan sen johtavan vähintäänkin
            erittäin tarkkaan analyysiin ja toimenpiteisiin, joilla
            voidaan paremmin tulevaisuudessa vastata näkemyksiin siitä,
            mikä on tällaisissa tapauksissa oikein, mikä on
            kohtuullista, ja joiden kautta voidaan etsiä ratkaisuja
            rattijuopumuksien saamisesta kuriin.
         
         
         Rattijuopumukset eivät voi ratketa ainoastaan rangaistuksia
            koventamalla, mutta ihmisten on aivan ehdottomasti kannettava vastuunsa
            omien tekojensa seurauksista. Alkoholin juomisen taakse ei voi koskaan
            piiloutua, sillä juominen on joka kerta valinta, joi sitten
            vähän tai paljon. Myös minun mielestäni
            tämä edustaja Tuupaisen esille tuoma ajatus kuvien
            julkaisemisesta on vähintäänkin selvittämisen
            arvoinen.
         
         
       
      
         
         Reijo Hongisto /ps:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Käsittelyssä oleva
            kansalaisaloite kuvastaa nimensä mukaisesti kansalaisten
            mielipidettä. Tuskin kukaan osaa sanoa, kuvastaako se enemmistön
            mielipidettä, mutta allekirjoittajien määrä on
            joka tapauksessa kunnioitettava.
         
         
         Olen työni kautta joutunut puuttumaan moottorikäyttöisiä ajoneuvoja
            alkoholin vaikutuksen alaisena kuljettaneiden henkilöiden
            liikkumiseen. Pääsääntöisesti
            kyseessä on ollut auton kuljettaja, mutta rattijuopumukseen
            on syyllistytty myös mopoilla, mopoautoilla, moottoripyörillä, traktoreilla — myös
            vesiliikennejuopumus on tekona tuttu.
         
         
         Sanon suoraan, että kun henkilö on toistuvasti syyllistynyt
            rattijuopumukseen taikka törkeään rattijuopumukseen,
            olen miettinyt, mistä syystä henkilö ei
            kiinni jäämisestään huolimatta
            lopeta oikeudenvastaista toimintaansa. Onko syynä vähäinen
            kiinnijäämisriski ja olemattomat rangaistukset?
            Ajokielto, sakko ja ehdollinen vankeus eivät näytä olevan
            riittäviä keinoja ennalta ehkäistä toistuvia
            rattijuopumuksia. Mielestäni meidän on vakavasti
            mietittävä, millä keinoilla lisäämme
            rattijuoppojen kiinnijäämisriskiä sekä teosta
            koituvia taloudellisia seuraamuksia, joista auton taikka sen arvon
            menettäminen olisi yksi vaihtoehto.
         
         
         Arvoisa puhemies! Minä en kuitenkaan lähtisi jyrkästi
            ja yksioikoisesti ottamaan valtion haltuun kaikkia ajoneuvoja, sillä onhan
            ajoneuvo voinut päätyä alkoholin vaikutuksen
            alaisena olevan henkilön haltuun vaikka anastuksen kautta.
            Jos henkilö anastaa taikka ottaa ajoneuvon luvatta käyttöönsä,
            ei mielestäni ajoneuvoa voida tuomita valtiolle menetetyksi — näissä tapauksissa
            tulisi tuomita valtiolle menetetyksi ajoneuvon käypä arvo.
            Vain niissä tapauksissa, joissa henkilö itse omistaa
            kuljettamansa ajoneuvon, voidaan ajoneuvo tuomita valtiolle menetetyksi. Tullin
            tilastoissa lienee määritelty käypä arvo
            lähes jokaiselle teillämme liikkuvalle ajoneuvolle.
         
         
         Promillerajan laskemisella ja teon nimikkeiden muuttamisella
            en usko saavutettavan haluttua vaikutusta. En näe järkevänä myöskään
            sitä, että lailla vaaditaan rangaistavaksi rattijuopon
            ilmoittamatta jättämistä, sillä kukapa
            meistä pystyy silmämääräisesti
            kertomaan, kuka on 0,5 promillen humalassa. Sitä ei välttämättä henkilön olemuksesta
            taikka käytöksestä huomaa.
         
         
       
      
         
         Eeva-Maria Maijala /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Olin käräjillä tuomarina.
            Rangaistuksen sai rattijuopumukseen syyllistynyt mies. Tuomitsin
            hänet ehdonalaiseen vankeuteen. Miten siinä sitten
            kävi? Mies lähti salista ulos ja nauroi: "Enpä saanut
            mitään!" Minä en voinut mitään
            muuta kuin katsoa perään, että no, näin
            siinä kävi. Hänellä oli kortti
            kuivumassa jo muutenkin ja kaikkea, joten hän ei saanut
            mitään, hän sai jatkaa elämäänsä ihan
            samalla tavalla eteenpäin.
         
         
         Suomalainen oikeuskäytäntö kun on
            olemassa, ei tuomari voi antaa sillä hetkellä olemassa olevaa
            oikeuskäytäntöä suurempaa rangaistusta, vaikka
            kuinka haluaisi.
         
         
         Käsillä oleva kansalaisaloite on kannatettava. Kansalaisaloitteen
            ydin on se, että liian lievät rangaistukset tulisi
            saada muutettua toimivammiksi. Toivon, että tämä aloite
            johtaa todellisiin tekoihin. Lakialoite ei sinänsä sisällä esityksiä yksittäisten
            pykälien sanamuotojen osalta, mutta sen esittämät
            muutokset ovat selkeät.
         
         
         Olen useissa eri yhteyksissä joutunut toteamaan, ja
            totean nytkin, että tuomioistuimet eivät voi julkisen
            mielipiteen painostuksen alla lähteä radikaalisti
            muuttamaan vakiintunutta ratkaisukäytäntöä.
            Eivät silloinkaan, kun oikeuskäytäntö on
            selkeästi yleisen oikeustajun vastaista. Vastuu on lainvalmistelijoilla
            eli meillä täällä salissa. Ennen
            kaikkea lainsäätäjillä, meillä eduskunnalla.
         
         
         Aloitteessa puhutaan hoitoonohjauksesta ja pakkohoidosta. Lapin
            yliopiston rikosoikeuden professori Terttu Utriainen esitti aikanaan,
            että useita kertoja rattijuopumukseen syyllistyneille tulisi
            antaa kaksi vaihtoehtoa: joko ehdoton vankeus tai hoitoon meno.
            Pelkkä hoitoon ohjaaminen ei rattijuopoille yleensä auta,
            vaan tarvitaan ehdottomasti vahvempia tekoja. Tämä on
            syytä ottaa vakavasti, kun rikoslakia nyt tämän
            aloitteen pohjalta toivottavasti aletaan muuttamaan.
         
         
         Mutta toivottavasti nämä muutokset ovat todellisia
            rangaistukseen liittyviä asioita. Esimerkiksi tämä puolen
            promillen rajan alentaminen: en usko, että sillä on
            mitään vaikutusta, toisin kuin sillä,
            että rangaistukset olisivat oikeasti todellisia ja joutuisimme
            muuttamaan myöskin oikeuskäytäntöä sen
            mukaisesti.
         
         
       
      
         
         Inkeri Kerola /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies!  Rattijuopumusrikos  onnettomuuden  aiheuttajana
            on ravistellut monien ihmisten ja heidän perheittensä ja
            läheistensä elämää.
            Kuolema on vieraillut monessa kodissa, ja vammautuminen on liian
            monelle arkipäivää rattijuopon törttöilyn
            seurauksena.
         
         
         Ymmärrän hyvin kansalaisaloitteen tekijöiden
            oikeustajun horjumisen verrattaessa muiden rikosten oikeuskäytäntöön.
            Mistä johtuu alkoholihaittojen tai alkoholista aiheutuvien
            rikosten hyssyttely yhteiskunnassamme, ja mitä se kertoo oikeusjärjestelmästämme?
            Uskallan väittää, että tehdyllä kansalaisaloitteella
            on nyt tilausta yhteiskunnassamme. Meidän päättäjien
            on kyettävä vastaamaan paitsi kansalaisaloitteen
            allekirjoittajien vakavaan viestiin, myös siihen viestiin, mikä tulee
            rattijuopon aiheuttamien yliajojen uhrien omaisilta.
         
         
         Olemme lainsäätäjinä saaneet
            yhteisillä päätöksillämme
            tupakat pois ja piiput piiloon vetoamalla terveyshaittoihin. Päätökset
            ovat nyt jo vaikuttaneet. Toivon, että kansalaisaloitteen
            sisältö käsitellään
            samalla vakavuudella ja johtopäätöksiin
            päätyen. Eurooppalainen viitekehys antaa selustaa
            uusille, viisaille linjauksillemme.
         
         
         Jokainen nuori saa signaalin uusista päätöksistä,
            joita eduskunnassa teemme. Siksi on merkitystä sillä,
            minkälainen viesti lähtee käsistämme kansalaisten
            oikeustajun palauttamiseksi.
         
         
         Tuen kansalaisaloitteen linjauksia ja toivon, että rangaistusasteikko
            ei paijaa rattijuopon käyttäytymistä.
         
         
       
      
         
         Ari Jalonen /ps:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Kansalaisaloitteen tavoite koventaa rattijuoppouden rangaistuksia
            on erittäin kannatettava. Lakiteknisesti tämä ei
            ole vielä sillä tasolla, että se voisi suoraan
            tulla hyväksytyksi, joten tämä on vähän niin
            kuin tämmöinen suuntaa-antava, ja hyvä näin,
            näin se pitää käsitelläkin,
            elikkä hallitukselle jää sitten tehtävää tuoda
            ne lakiteknisesti oikein.
         
         
         Tässä on pari epäkohtaa, mitkä minun
            mielestäni on pohdittava valiokunnassa. Eli rikoksentekovälineen,
            sen ajoneuvon, takavarikointi valtiolle on mielestäni ihan
            oikein. Mutta on pohdittava myös sitä, että jos
            tämä rattijuoppo on varastanut jonkun toisen henkilön
            ajoneuvon, niin tämä kansalaisaloite nyt vaatisi
            sen varastetun ajoneuvon menettämistä valtiolle.
            Siinä kohtaa on pohdittava, onko tämä oikein.
            Tietysti sitä voidaan sitten kiertää sillä,
            että on kaverin ajoneuvo, mikä on otettu, ja sanotaan,
            että se on varastettu, niin silloin sitä ei menetettäisi,
            elikkä tämä on tämmöinen
            kinkkinen kohta.
         
         
         Toinen asia on tämä promillerajan alentaminen.
            Rattijuopot eivät noudata lakia nytkään,
            joten miksi rattijuopot noudattaisivat tulevaisuudessakaan tätä kiristyvää promillerajaa.
            En usko siihen. Käytännössä se
            vain hankaloittaisi meidän, sanotaanko, normaalisti käyttäytyvien
            ihmisten arkea. Mielestäni yksi saunaolut kaverin luona
            ei ole vielä ongelmakäyttäytymistä eikä siihen
            tulisi sillä lailla puuttua. Samoin joku viinilasillinen
            ruokailun yhteydessä ei ole mielestäni yliampuvaa.
            Jos lasketaan promillerajaa riittävän alas, niin
            ehtoollisviinikin alkaa olla rangaistava teko.
         
         
       
      
         
         Markus Lohi /kesk:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Rattijuoppojen uhrien ja heidän läheistensä kohtalo on
            traaginen. Vuosittain meillä, kuten edustaja Tölli
            edellä puheenvuorossaan kertoi, kymmeniä ihmisiä kuolee
            rattijuoppojen uhreina, ja silti ei järjestetä kynttiläkulkueita
            eikä asiaan riittävästi kiinnitetä huomiota.
            Nämä luvut, että meillä vuosittain
            jopa yli 21 000 rattijuoppoa jää kiinni
            ja heistä yli 11 000 on törkeään
            rattijuopumukseen syyllistyneitä, kertovat myös
            siitä, että kysymys ja ongelma ei ole ratkaistavissa
            pelkästään rangaistuksia koventamalla
            ja hoitoon ohjaamalla. Kysymys on myös yleisestä alkoholi-kulttuurista
            ja alkoholipolitiikasta. Siksi tervehdin ilolla niitä tietoja,
            joita tällä viikolla on tullut, että muun
            muassa Virossa ollaan nostamassa alkoholiverotusta, mikä omalta
            osaltaan on helpottamassa sitä painetta, joka kohdistuu
            meidän alkoholipolitiikkaamme ja alkoholiverotukseemme.
         
         
         Mutta selvää on myös se, että rangaistuksien pitää olla
            sopusoinnussa kansalaisten oikeustajun kanssa. Nyt tilanne on niin,
            että rattijuopumusrangaistukset ovat sentyyppisiä,
            että kansalaisten oikeustajuun ne eivät mahdu.
            Täällä edustaja Maijala kertoi hyvin
            käytännön esimerkin. Vaikka törkeistä rattijuopumuksista
            useimmiten tuomitaan vankeuteen, nämä tuomiot
            tuomitaan ehdollisina ja käytännössä ne
            eivät vaikuta millään lailla rattijuopon
            normaalielämään. Ainoastaan erittäin
            törkeissä tapauksissa ja uusimistilanteissa tuomiot
            ovat yleensä ehdottomia vankeusrangaistuksia. Toisaalta
            me kuulimme oikeusministeri Henrikssonin täällä luettelevan
            niitä rangaistusasteikoita ja toteavan, että näissä tilanteissa,
            joissa rattijuoppo on aiheuttanut hen-kilön kuoleman tai
            vammautumisen, tuomiot voisivat asteikolla olla erittäinkin
            korkeita. Mutta pitää muistaa, että koskaan
            me emme tiedä, kuka näistä rattijuopoista
            aiheuttaa sen kuoleman, ja sen takia jo pelkän rattijuopumustuomion
            tulisi olla sopusoinnussa kansalaisten oikeustajun kanssa ja sitä käytäntöä tulisi
            voida kiristää. Jos koetaan, että rangaistusasteikot
            ovat sopivia, pitää oikeuskäytäntöä pystyä kiristämään.
         
         
         Arvoisa puhemies! Olen tässä yhteydessä myös
            erittäin huolissani siitä, että kun liikkuva poliisi
            päätettiin lakkauttaa, niin miten käy
            meidän poliisin valvontaresurssien. Raittijuopumusten määrä on
            myös osittain kiinni siitä, kuinka paljon niitä paljastuu,
            mitkä ovat valvontaresurssit. Ja tässä tilanteessa
            haluan korostaa sitä, että meidän tulee
            yhdessä huolehtia siitä, että tulevassakin
            poliisiorganisaatiossa valvontaa tulee riittävästi
            myös liikenteeseen kohdistaa.
         
         
       
      
         
         Markku Rossi /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Kiitoksia edustaja Tolvaselle erinomaisesta
            esityksestä, jonka teitte puheenvuorossanne. Todellakin
            tätä rattijuoppouskysymystä tulee tarkastella
            tietyllä lailla asiapitoisesti, tietyllä lailla jopa
            viileästikin. Tämähän on tunneherkkä asia kaiken
            kaikkiaan, mutta nimenomaan silloin, kun eduskunta tekee päätöksiä,
            pitää arvioida, mitkä ovat ne oikeat
            promillerajat, missä ne vaikuttavat eniten, ja kyllä tuo
            alkolukkokysymys on sellainen, että siihen meidän
            pitää vain uskaltaa mennä.
         
         
         Voi kysyä, että jos joku katsoo, että on
            väärin, että jokaisessa autossa vakiovarusteena
            on alkolukko, niin keneltä se loppujen lopuksi on sitten pois.
            On hyvin oletettavaa, että esimerkiksi vakuutusmaksuja
            pystytään alentamaan ja ne alenevat sen seurauksena,
            kun kaikki ne alkoholin aiheuttamat onnettomuudet jäävät
            toteutumatta. Enkä minäkään
            usko siihen, että niin pöljää löytyy,
            joka toisen puolesta käy rattijuopolle puhaltamassa tuon
            auton toimivaksi. Tokkopa monellakaan helium- tai muuta palloa on
            mukana, jolla saa sitten tuon puhallusliikkeen aikaan. Nämä ovat
            aina marginaalisia. Totta kai ihminen on kätevä keksimään
            keinoja, mutta eihän tämä asia näin
            voi toimia.
         
         
         Tämä pitäisi pystyä ajamaan
            ilman muuta Suomen lisäksi koko Euroopan laajuiseksi, niin että meillä olisi
            vähintään kaikissa Euroopan mantereella
            olevissa autoissa, joita tänne tuodaan, tuo alkolukko,
            joka sitten tämän liikkeelle lähtemisen
            ehkäisee. Tällä varmaan pystyttäisiin jo
            valtaosa tapauksista, likipitäen kaikki, poistamaan, ja
            sen vuoksi sillä, jos siitä vaikka sitten joku
            kymppi tulee lisää hintaa uusiin autoihin, ei ole
            mitään merkitystä todellisuudessa sen
            auton hintaan. Tässä mielessä tarvitaan
            juuri senkaltaisia järkeviä esityksiä,
            joilla sitten tätä asiaa oikeasti voidaan viedä eteenpäin.
         
         
       
      
         
         Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Riskikäyttäytymistä teillä ei
            aiheuta pelkästään alkoholi, sillä Suomessa
            syödään huolestuttavia määriä lääkkeitä,
            varmaan enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Sadattuhannet
            kansalaiset käyttävät pitkään
            ja säännöllisesti masennuslääkkeitä.
            Myös vahvat kipulääkkeet, rauhoittavat
            lääkkeet ja unilääkkeet kuuluvat
            monen arkeen ja muuttavat käyttäytymisen tokkuraiseksi.
            Sekakäyttö on päihdetyöntekijöille
            ja poliisille tuttu ongelma. Huumeiden käyttäjien määrästä ei
            liene tarkkaa lukua saatavilla. Julkisuudessa käydyn keskustelun
            perusteella vaikuttaa kuitenkin siltä, että varsinkin
            kannabiksen käyttö on huomattavasti yleistynyt.
         
         
         Arvoisa puhemies! Viime päivinä on uutisoitu,
            että vihreät haluavat luopua kannabiksen käytön
            rangaistavuudesta. Viime viikonlopun puoluekokouksessaan he hyväksyivät
            poliittisen tavoiteohjelmansa. Julkisuudessa olleiden tietojen mukaan
            siinä mainitaan, että huumausainepolitiikan painopiste
            siirretään rangaistuksista haittojen vähentämiseen
            ja että kannabiksen käytön ja omaan käyttöön
            tapahtuvan hallussapidon sekä kasvatuksen rikosoikeudellisesta
            rangaistavuudesta on luovuttava. Edustaja Alanko-Kahiluoto kertoi
            julkisuudessa, ettei asiasta käyty keskustelua, vaan ainoastaan äänestettiin.
            Aihe lienee siis vihreiden keskuudessa niin sanotusti selvää pässinlihaa.
         
         
         Arvoisa puhemies! Päihteisiin liittyvät asenteet
            Suomessa ovat käsittämättömän
            sallivia ja vähätteleviä ongelman suureen
            vaikuttavuuteen nähden. Edustaja Tölli luetteli
            näitä muitakin — kotitapaturmia, työtapaturmia,
            tulipaloja, hukkumisia, henkirikoksia, pahoinpitelyjä ja
            niin edespäin — mitä alkoholin vaikutuksen
            alaisena tehdään paljon enemmän, joten
            ongelma on todella suuri, ja siihen pitäisi puuttua kaikin
            keinoin.
         
         
         Täällä salissa on käytetty
            useita puheenvuoroja, ja tuntuu, että on aika paljon yksituumaisuutta
            sen suhteen, että meillä on aivan liian lepsu lainsäädäntö tai
            sitten sen soveltamiskäytäntöjä pitäisi
            kiristää. Tässä kansalaisaloitteessa
            luetellaan useita keinoja, joita pitäisi toteuttaa, ja
            ei voi muuta kuin yhtyä perusteluihin, kun tässä kansalaisaloitteessa
            todetaan, että heidän oikeustajuaan on loukattu.
         
         
         Arvoisa puhemies! Toivon vilpittömästi, että tämä kansalaisaloite
            johtaa asianmukaiseen valmisteluun siten, että tulevaisuudessa
            pystyisimme ehkäisemään näitä rattijuoppouden
            aiheuttamia ongelmia. Kuten aikaisemmin totesin, niin helppo ja
            halpa keino olisi se, että kaikkien rattijuoppojen valokuvat
            ja nimet julkaistaisiin ainakin paikallislehdessä.
         
         
       
      
         
         Pertti Hemmilä /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Täällä on käyty
            vilkasta keskustelua ja osittain käytetty värikästäkin
            kieltä tämän asian yhteydessä käydyssä keskustelussa.
            Minä kiinnittäisin huomiota pariin kohtaan, pariin
            kysymykseen vielä, mitkä ovat heränneet
            täällä.
         
         
         Ensinnäkin tämän aloitteen käsittelystä täällä eduskunnassa:
            Tässähän menettelytapa on se, että aivan
            samoin kuin vaikkapa hallituksen esitysten osalta, kun ne tulevat
            eduskuntaan, samalla tavalla tämän aloitteen osalta
            se voidaan hyväksyä joko muuttamatta tai muutettuna,
            ja sen vuoksi kyllä tämä ansaitsee ihan
            asianmukaisen valiokuntakäsittelyn kaikkine kuulemisineen. Tässä on
            hyviä, mielenkiintoisia esityksiä, kuten esimerkiksi
            se, että aloitteessa esitetään, että rattijuopon
            käyttämän ajoneuvon arvo tuomittaisiin valtiolle
            menetetyksi. Tällaista asiaa ei ole ikinä eduskunnassa
            käsitelty, ja se on syytä ottaa ihan vakavasti.
         
         
         Toinen asia on sitten tämä, että kun
            täällä on kyseenalaistettu poliisin resurssit
            liikenteenvalvontaan nyt liikkuvan poliisin lakkauttamisen jälkeen,
            niin tämän asian käsittelyn yhteydessä on
            syytä vakavasti pohtia, onko poliisilla resursseja nykyistä tehokkaampaan
            ja kattavampaan liikenteenvalvontaan.
         
         
       
      
         
         Kari Tolvanen /kok:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Todella kannatan sitä, että rangaistuksia kovennetaan
            ja muun muassa se törkeän rattijuopumuksen raja
            lasketaan promilleen, minimirangaistuksia nostetaan, oikeuskäytäntö tiukkenee. Kannatan
            pidempiä ajokieltoja ja päihdehoitoon ohjausta,
            kannatan laajennettua ajokieltoa auton luovuttajalle ja niin edespäin.
         
         
         Mutta silloin, kun näitä sovelletaan, on jo
            kyllä yleensä jotain todella pahaa tapahtunut.
            Eli jos ja mielestäni kun haluamme ehkäistä rattijuoppojen
            tai sekakäyttäjien pääsemistä liikenteeseen — minun
            on toistettava itseäni — se alkolukko on se, millä lähes
            kaikki tapaukset pystymme estämään. Emme
            aivan kaikkia, mutta lähes kaikki tapaukset. Nykyisin alkolukko
            välineenä on kömpelö käyttää,
            ja ei voi vaatia, että ihan kaikki tavalliset autoilijat,
            joita ei ole tuomittu mistään rikoksesta, joutuisivat
            sitä käyttämään. Toki
            rattijuopumuksesta tuomitut aina, mutta tavalliselta, rehelliseltä kansalaiselta
            ei sitä voi vaatia käyttöön.
            Mutta nyt jo tuossa länsinaapurissa eräs turvallisuudestaan
            tuttu auto on itseohjautuva ja sitä kokeillaan liikenteessä,
            ja ihmettelen, eivätkö insinöörit
            todellakaan pysty kehittämään — ehkä sellainen
            jo on — sellaista alkolukkoa, joka on äärettömän
            helppokäyttöinen, joka ei mitään
            erillisiä puhalluksia vaadi vaan ottaa siitä hengitysilmasta
            välittömästi tiedon siitä, onko joku
            käyttänyt päihteitä. Siis tähänhän
            meidän pitää panostaa, ja olen jäsenenä lakivaliokunnassa,
            johon tämä tullee, ja pidän huolta, että näitä asioita
            siellä tullaan pohtimaan, ja toivottavasti saamme hyviä ponsia
            aikaiseksi, jotta pystymme tehokkaasti puuttumaan tämän
            vakavan ongelman ennaltaehkäisyyn.
         
         
       
      
         
         Pertti Hemmilä /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Edustaja Tolvasen esille nostama ajatus — alkolukko
            pakolliseksi kaikkiin autoihin — olisi asia, mistä Euroopan
            unionissa pitäisi päättää pikimmiten.
            Kun Euroopan unioni säätää niin
            monista asioista, mitkä vaikuttavat meidän jokapäiväiseen
            elämäämme ja arkeemme, niin tässä olisi asia,
            mikä uuden, tulevan komission ja nyt kesällä aloittavan
            parlamentin pitäisi ottaa työlistalle ihan ensimmäiseksi
            niin, että standardisoitaisiin tämä asia:
            vaadittaisiin kaikkiin Euroopan unionin alueella uutena myytäviksi
            tuleviin autoihin alkolukko. Tästä se lähtisi
            liikkeelle, ja uudessa autossa sen kustannusvaikutus siihen hankintahintaan
            olisi varmasti aivan minimaalinen verrattuna siihen hyötyyn,
            mikä tästä saataisiin pitkässä juoksussa,
            ja ihan voitaisiin arvioida jopa vakuutusmaksujen alenemisen muodossa
            ne hyödyt.
         
         
       
      
         
         Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Itsekin kannatan sitä, että näitä alkolukkoja
            otettaisiin käyttöön nykyistä enemmän,
            ja tämä äskeinen esitys siitä,
            että tämä alkolukko olisi kaikissa uusissa
            autoissa, on erinomaisen kannatettava. Toivonkin, että Euroopan
            parlamentissa tämä asia otettaisiin työlistalle,
            jotta voisimme sitä edistää. Sillä tavalla
            saataisiin helposti parannus tähän nykytilanteeseen,
            joka on täysin kestämätön: meillä on
            niin pieni kiinnijäämisriski rattijuopoilla, ja
            sitten jos jää kiinni, tuomiot ovat täysin
            mitättömiä ja niillä ei ole
            minkäänlaista ennalta ehkäisevää vaikutusta.
            Varmaan kaikki olemme sitä meiltä, että konkreettisia
            toimenpiteitä nykytilan korjaamiseksi tarvitsemme ja nopeasti,
            ja alkolukko olisi tietysti yksi semmoinen kannatettava asia.
         
         
       
      
      Keskustelu päättyi.