6) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi tullilain muuttamisesta
       
         					
      
      
         
         Pirkko Mattila /ps(esittelypuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Tässä esityksessä tullilakiin ehdotetaan
            säädettäväksi uusi 23 e §,
            joka koskee Tullin henkilörekistereihin rekisteröidyn henkilön
            häntä koskevien tietojen tarkastusoi- keutta ja
            sen rajoittamista. Rekisteröidyn tarkastusoikeutta koskeva
            sääntely saatettaisiin näin vastaamaan
            poliisin henkilötietojen käsittelyä koskevaa
            sääntelyä. Esitys vastaisi hyvin pitkälle
            niitä rajoituksia, joita on säädetty
            henkilötietojen tarkastusoikeuteen poliisitoimessa tapahtuvassa
            henkilötietojen käsittelyssä. Ehdotetulla sääntelyllä suojattaisiin
            Tullin käyttämiä tiedonhankinta- ja tutkintamenetelmiä.
         
         
         Vuonna 1994 säädettyyn tullilakiin sisältyvät myös
            säännökset henkilötietojen käsittelystä Tullissa.
            Yleinen henkilötietolaki on puolestaan vuodelta 1999, ja
            laki henkilötietojen käsittelystä poliisitoimessa
            on tullut voimaan vuoden 2003 lokakuun alussa. Tullilain säännöksiä rekisterin tarkastusoikeudesta
            ja tarkastusoikeuden rajoittamisesta ei ole tarkistettu sen jälkeen,
            kun edellä mainitut yleinen henkilötietolaki ja
            poliisin henkilörekisterilainsäädäntö ovat
            tulleet voimaan.
         
         
         Asiantuntijakuulemisessa on noussut esiin seikkoja, joiden johdosta
            hallintovaliokunta kiinnittää huomiota Euroopan
            unionin tullitietojärjestelmän  sekä  rekisterikilpien  ja
            konttien kuvaus- ja tunnistusjärjestelmän rajaamiseen
            tarkastusoikeuden ulkopuolelle, sillä ajoneuvon omistajan  tai
            haltijan  oikeus  tarkastaa tämän Lipren
            elikkä kuvaus- ja tunnistusjärjestelmän tiedot
            synnyttää vaaran, että tässä yhteydessä voi syntyä tilanne,
            jossa ajoneuvon omistaja tai haltija voi halutessaan seurata esimerkiksi
            puolisonsa, työntekijänsä, lastensa,
            ystäviensä ja vanhempien liikkumista.  Tässä  esimerkkinä  hallintovaliokunnalle
            on mainittu Tornio—Haaparanta-kaksoiskaupunki, jossa ihmiset
            asuvat, työskentelevät ja liikkuvat säännöllisesti
            sekä Suomen että Ruotsin puolella ja tulevat näin
            ollen säännöllisesti rekisteröidyiksi
            tähän järjestelmään.
         
         
         Valiokunnalle esitetyn selvityksen mukaan Euroopan unionin tullitietojärjestelmä on
            perustettu EU:n tulliyhteistyötä tukevaksi tiedustelujärjestelmäksi
            ja sen avulla on tarkoitus välittää maasta
            toiseen tarkkailu- ja erityistarkastuspyyntöjä,
            jotta asiakas ei tarkastustilanteessa saa tietää todellista
            tarkastusperustetta vaan tarkastustilanne vaikuttaa aivan normaalilta
            tullitarkastukselta. Valiokunnan saaman tiedon mukaan tämä järjestelmä on
            nimenomaan perustettu tarkkailua ja erityistarkastusta koskevien
            sensitiivisten tietojen välittämistä varten.
            Tämän Euroopan unionin päätöksen
            mukaan tarkastamisoikeuden rajoituksiin sovelletaan kansallista
            lainsäädäntöä, mutta
            kuitenkin niin, että tarkastusoikeus voidaan evätä,
            jos se on tarpeen ja oikeassa suhteessa, jotta ei vaaranneta käynnissä olevia
            kansallisia tutkintatoimia, tai hienovaraisen tarkkailun tai havainnoinnin
            ja raportoinnin ajaksi. Lisäksi poikkeuksien soveltavuutta
            arvioitaessa on otettava huomioon asianmukaisen henkilön
            edut.
         
         
         Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
            saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
            ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä muuttamattomana,
            ja tämä hallintovaliokunnan mietintö on
            yksimielinen.
         
         
       
      
         
         Kari Tolvanen /kok:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Näiden eri turvallisuusviranomaisten — poliisin,
            Tullin, Rajan — rekisterien lainsäädäntöä ja
            toimintaa pitää yhdenmukaistaa niin paljon kuin
            mahdollista, koska yhteistyötä jatkossa pitää tehdä vähenevien
            resurssien aikana. Nyt on vain se ongelma, että suunniteltu
            poliisin tietojärjestelmä Vitja ei toteudukaan,
            ja se on iso takaisku — se on iso takaisku poliisille mutta
            myös näille muille viranomaisille. Siksi toivonkin,
            että tässä vaiheessa hallintovaliokunta,
            jonka toimialaan tämä kuuluu, selvittäisi
            vähän tarkemmin, mistä tässä asiassa
            on kysymys ja miten tilannetta voisi parantaa, että näille
            kaikille turvallisuusviranomaisille saataisiin yhtenäinen
            toimiva järjestelmä, jossa myös lainsäädäntö olisi
            yhtenäinen ja kunnossa.
         
         
       
      
         
         Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Toimivat tietojärjestelmät
            julkisella sektorilla ovat erittäin tärkeitä,
            ja sen pitäisi olla tietenkin tavoitteena. On hämmästyttävää,
            että Vitja ei toteudu, kun ajatellaan, että siitä on
            niin monta vuotta puhuttu tuolla valiokunnassa ja on maalailtu sitä,
            kuinka paljon siitä järjestelmästä saadaan
            apuja käytännön työhön.
         
         
         Arvoisa puhemies! Itse olen hämmästellyt sitä,
            kun Valtion tietokonekeskus ajettiin alas silloin 90-luvun aikoihin.
            Sen jälkeen valtiolta katosi hyvin paljon omaa ict-alan
            osaamista, ja nyt sitä osaamista on jouduttu ostamaan konsulteilta,
            ja sitä kautta on jouduttu hankkimaan todella kalliita
            järjestelmiä, ja sitten ne eivät ole
            välttämättä aina edes toimineet
            asianmukaisesti. On harmillista, että nämä järjestelmät,
            joista pitäisi olla apua, ovat jopa haitanneet virkamiesten työntekoa.
            Mutta ennen kaikkea ne ovat vieneet hirveästi meidän
            verovarojamme, kun on sitten ostettu myös semmoisia järjestelmiä,
            jotka eivät asianmukaisesti toimi.
         
         
         On erittäin valitettavaa, että valtiolta on
            omaa ict-puolen osaamista hävitetty, ja sitä kautta
            sitten nämä yritykset, joilla on lähes
            monopoliasema Suomessa, ovat päässeet rahastamaan
            niin valtiota kuin lukuisia Suomen kuntia. Me näemme sen
            myös kuntien velkasaldoissa tällä hetkellä.
            Velkasaldot ovat valtavat sen takia, että kuntien tai julkisen
            sektorin etua ei ole asianmukaisesti hoidettu.
         
         
       
      
      Yleiskeskustelu päättyi.