2) Hallituksen esitys oikeusapulaiksi ja eräiksi siihen
liittyviksi laeiksi
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! Kasvaneet oikeudenkäyntikulut ovat
tunnetusti jo luottamusta oikeusturvan toteutumiseen ja luottamusta
oikeuslaitokseen heikentävä seikka. Tämä oli
varmasti yhtenä syynä siihen, että esimerkiksi
Lipposen toisen hallituksen ohjelmassa todetaan: "Oikeusapujärjestelmät
yhtenäistetään ja laajennetaan koskemaan koko
hallintolainkäyttöä sekä parannetaan
keskituloisten mahdollisuuksia saada valtion tarjoamaa oikeusapua
rahoitusmahdollisuuksien rajoissa." Myös tuoreessa tarkastuskertomuksessaan
vuodelta 99 Valtiontilintarkastajat painottivat oikeusapujärjestelmän
uudistamisen kiireellisyyttä.
Nyt hallituksen esitys on kasassa, ja se tähtää voimaantuloon
vuoden kuluttua, 1.6.2002. Kyseessä on budjettilaki valtion
menoja lisäävän vaikutuksen johdosta.
On haluttu antaa eduskunnalle enemmän aikaa käsitellä merkittävää uudistusta
ja tuoda tämä jo nyt kevätkaudella eduskunnan
ja sen lakivaliokunnan käsiteltäväksi.
Esityksessä ehdotetaan, että lait yleisestä oikeusavusta
ja maksuttomasta oikeudenkäynnistä korvataan uudella
yhteisellä oikeusapulailla, jossa säädettäisiin
valtion varoin kustannettavista oikeusapupalveluista. Tämän
oikeusapulain perusteella oikeusapua voitaisiin antaa sekä tuomioistuimessa
käsiteltävissä että muissa oikeudellisissa
asioissa sellaisille henkilöille, joiden ei voida olettaa
taloudellisen asemansa vuoksi kykenevän kokonaisuudessaan
vastaamaan tarvitsemansa oikeusavun kustannuksista.
Oikeusapuun oikeutettujen piiriä ehdotetaan laajennettavaksi
nykyisestä niin, että myös keskituloiset
olisivat oikeutettuja oikeusapuun osakorvausta vastaan. Oikeusapuun
oikeuttavia kuukausittaiseen käyttövaraan perustuvia
tulorajoja ehdotetaan korotettavaksi noin 2 400 markalla
ja oikeusavun suhteellisia omavastuuosuuksia ehdotetaan alennettavaksi
nykyisestä, siis niissä ryhmissä, jotka
osakorvauksiin ovat oikeutettuja.
Käyttövaralaskelmassa otetaan huomioon nettotulot
ja muun muassa asumismenot, huollettavana olevat lapset nostavat
summaa jne., joten tämän pieneltä tuntuvan
2 400 markan vaikutus käytännössä on
hyvinkin suuri. Muutoksen seurauksena arviolta kolme neljäsosaa
kotitalouksista pääsisi oikeusapujärjestelmän
piiriin, mutta nämä uudet ryhmät valtaosin
siten, että kaikkia kustannuksia ei korvata, vaan suhteellinen
osa menoista.
Oikeusapuun oikeuttavista tulorajoista määrättäisiin
tarkemmin valtioneuvoston asetuksella. Suuntaa-antava asetusluonnos
on esityksen liitteenä.
Oikeusapua antaisivat valtion oikeusaputoimistoissa työskentelevät
julkiset oikeusavustajat sekä yksityiset lakimiehet, käytännössä lähinnä asianajajat.
Yksityiset lakimiehet voisivat antaa oikeusapua paitsi yleisissä tuomioistuimissa
ja hallintotuomioistuimissa myös kaikissa erityistuomioistuimissa
käsiteltävissä asioissa. Tältä osin
laajennusta nykyiseen olisi muun muassa hallintovalituksissa, joista äskeisen
asian kohdalla keskusteltiin.
Niin sanotuissa ulkoprosessuaalisissa asioissa, joihin
ei liity oikeudenkäyntiä, oikeusapua antaisivat,
kuten nykyisinkin, vain julkiset oikeusavustajat. Kyse on lähinnä oikeudellisesta
neuvonnasta,
perhe- ja perintöoikeudellisista asioista jne.
Oikeusavun antamisesta päätettäisiin
valtion oikeusaputoimistoissa. Muodollista päätöksentekoa
siis siirrettäisiin tuomioistuimista keskitetysti oikeusaputoimistoissa
päätettäväksi. Oikeusaputoimiston
päätös voitaisiin saattaa tuomioistuimen
tutkittavaksi esittämällä sitä koskeva
ratkaisupyyntö toimivaltaiselle tuomioistuimelle, jos sen
sisällöstä on hakijalla riitaa tai erimielisyyttä.
Pääasiaa käsittelevä tuomioistuin
päättäisi itse pääasian
ratkaisun yhteydessä käsiteltävässä asiassa
palkkion määräämisestä yksityiselle
avustajalle ja oikeusavun saajan omavastuuosuuden määrästä.
Muissa kuin tuomioistuimissa käsiteltävissä asioissa
näistä päättäisi julkinen
oikeusavustaja, jonka toimiston puitteissa apua annettaisiin.
Voimassa olevasta laista poiketen oikeusavusta korvattaville
avustajan toimenpiteille säädettäisiin
100 tunnin yläraja, jonka jälkeen oikeusavun antaminen
lakkaisi. Asiaa käsittelevä tuomioistuin voisi
kuitenkin erityisistä syistä päättää,
että oikeusavun antamista jatketaan.
Maksuttoman oikeudenkäynnin kulukehityksessä on
tullut hallitsemattoman korkeita vuosikasvuja ja kasvu on painottunut
kalliisiin, kovin laajoihin oikeudenkäynteihin. Osaltaan
on kysymys huonosta prosessijohdosta, osaltaan prosessilainsäädännön
jäykkyydestä, mutta näihin kyllä usein
sisältyy myös sitä, että korkeaan
ja runsaaseen laskutukseen ei riittävästi tuomioistuimissa
puututa. Tällä Ruotsista lainatulla kattosäännöksellä halutaan
tähän voimakkaammin puuttua, mutta tämä katto
on siis murrettavissa silloin, kun oikeusturva tätä välttämättä edellyttää.
Valtion varoilla kustannettava oikeusapu ei olisi nykyiseen
tapaan oikeusturvavakuutuksen kanssa vaihtoehtoinen, vaan oikeusturvavakuutus
ehdotetaan säädettäväksi ensisijaiseksi
julkiseen oikeusapuun nähden siten, ettei oikeusapua lainkaan
annettaisi, jos hakijalla on asian kattava oikeusturvavakuutus.
Poikkeustapauksissa oikeusapua voitaisiin myöntää oikeusturvavakuutuksen
enimmäiskorvausmäärän ylittäviltä osin. Tämä vaatisi
erityisiä syitä.
Oikeudenkäymiskaaren oikeudenkäyntiasiamiestä ja
-avustajaa koskevia kelpoisuusvaatimuksia ehdotetaan tarkistettavaksi
siten, että näissä tehtävissä voisivat
toimia pääsääntöisesti vain
asianajaja tai muu oikeustieteen kandidaatin tutkinnon suorittanut
henkilö. Näin halutaan varmistaa riittävän
asiantunteva apu kansalaisille tärkeiden oikeusasioiden
hoitamisessa.
Valtion oikeusaputoimistosta annettu laki ehdotetaan kumottavaksi
ja korvattavaksi uudella lailla valtion oikeusaputoimistoista. Sisällöllisesti
merkittävin muutos olisi lähinnä se,
että yleisten oikeusavustajien nimike muuttuisi julkiseksi oikeusavustajaksi.
Asian valmisteluun on keskeisesti vaikuttanut se, että lakivaliokunta
antaessaan mietinnön hallituksen esityksestä n:o
132/1997 vp asetti tavoitteeksi oikeusavun muuttamiseksi
kansalaisoikeudeksi. Oikeudenkäymiskaaren 21 luvun uudistettuihin
säännöksiin liittyen tuli selvittää,
millä keinoin oikeudenmukainen oikeudenkäynti
saadaan myös keskituloisten ulottuville. Tavoitteeksi asetettiin
myös kahden erillisen oikeusapujärjestelmän
yhdistäminen. Lisäksi lakivaliokunta edellytti,
että oikeudenkäyntiasiamiestä ja -avustajaa
koskevat säännökset otettaisiin tarkasteltaviksi
yhtenä kokonaisuutena siten, että ihmisoikeussäännökset,
prosessin laatuvaatimukset ja kilpailulainsäädännön
näkökohdat yhteensovittaen säännökset
uudistetaan ja saatetaan ajan tasalle. Tältä pohjalta
on toimikunnan työ tehty ja jatkovalmistelu lausuntopalautteen
pohjalta oikeusministeriössä.
Tähän kokonaisuuteen liittyy toimia oikeusapukulujen
hillitsemiseksi. Niin kuin viittasin, oikeusturvavakuutus ehdotetaan
säädettäväksi ensisijaiseksi
julkiseen oikeusapuun nähden. Lisäksi ehdotetaan
tuota 100 tunnin enimmäisrajaa normaalitapauksissa oikeusavun
laskutukselle.
Nykyisen oikeusapujärjestelmän rakennetta ehdotetaan
myös muutettavaksi siten, että se paremmin edistäisi
tarkoituksenmukaista oikeudenkäyntiä ja asian
laadun huomioimista harkittaessa siihen käytettäviä resursseja.
Valtio ei enää vastaisi oikeusapua osakorvausta
vastaan saavan omavastuuosuuden maksamisesta yksityiselle avustajalle,
vaan oikeusapua saava suorittaisi omavastuuosuutensa itse suoraan
avustajalleen. Valtio ei ottaisi ikään kuin taatakseen maksujen
suorittamista. Näin samalla lisättäisiin oikeusapuun
oikeutetun intressiä huolehtia siitä, että oikeudenkäynnin
aiheuttamat kustannukset pysyisivät asiallisella tasolla.
Oikeusapuun oikeutetun kustannustietoisuutta lisäisi myös
se, ettei omavastuuosuudelle enää olisi maksimimäärää,
vaan se olisi suhteellinen prosenttimäärä menoista.
Uudistuksesta aiheutuvia menoja on ehdotuksessa pyritty hillitsemään
myös varmistamalla julkisen oikeusavun kohdentumista sitä tosiasiallisesti
tarvitseville henkilöille. Tähän on pyritty muun
muassa lisäämällä oikeusaputoimistojen oikeuksia
saada viranomaisilta ja eräiltä muilta tahoilta
hakijan taloudellisia olosuhteita, tuloa ja varallisuutta, koskevia
tietoja. Laissa asetettaisiin viralliselle syyttäjälle
nimenomainen velvollisuus rikosasioissa lausua vastaajan tai asianomistajan
yksityisen avustajan esittämästä palkkio-
ja kuluvaatimuksesta, jos siihen vaatimuksen määrään
nähden tai muuten on aihetta. Lisäksi laissa nimenomaisesti
säädettäisiin, että virallinen
syyttäjä voisi niissä asioissa, joissa
hän on toiminut syyttäjänä,
hakea muutosta avustajan palkkion ja korvauksen määrää koskeviin
ratkaisuihin. Julkisena oikeusapuna ei vastaisuudessakaan korvattaisi
vastapuolen oikeudenkäyntikuluja oikeusavun saajan hävitessä juttunsa.
Oikeusministeriössä on ryhdytty myös
muihin toimenpiteisiin oikeusapukustannusten hillitsemiseksi. Yleisen
oikeusavun ja maksuttoman oikeudenkäynnin palkkioperusteista
annettua asetusta on muutettu siten, että julkisesta oikeusavusta
yksityisille asiamiehille suoritettavien palkkioiden määriä alennetaan
erityisesti pakkokeinoasioissa. Matka- ja odotusajasta suoritettaisiin
nykyisen 500 markan tuntipalkkion sijaan 400 markkaa tunnilta. Asetuksen
muutoksen johdosta julkisin varoin yksityisille asiamiehille suoritettavien
kustannusten säästö on arvioitu 10 miljoonaksi
markaksi vuositasolla. Tämä asetuksen muutos tulee
voimaan kesäkuun alusta 2001.
Lisäksi eduskunnalle on huhtikuussa annettu hallituksen
esitys riita-asiain valmistelua ja pääkäsittelyä ja
hakemusasioiden käsittelyä koskevien säännösten
muuttamiseksi. Esityksessä ehdotetuilla muutoksilla pyritään
tehostamaan nykyistä riita-asiain oikeudenkäyntiä alioikeudessa.
Joustavampi menettely johtaisi osapuolten oikeudenkäyntikulujen
alenemiseen ja näin välillisesti myös
valtiolle oikeusavusta aiheutuvien kulujen vähenemiseen.
Lisäksi oikeusministeriö toi viime viikolla valtioneuvoston
käsiteltäväksi hallituksen esityksen
hovioikeusmenettelyn keventämiseksi. Tämähän
on seuraavana asialistalla. Se sisältää muun
muassa oikeudenkäynnistä asianosaisille aiheutuvia
kuluja alentavan säännöksen hovioikeuskäräjien
pitämisestä muualla kuin hovioikeuspaikkakunnalla.
Myös teknisten apukeinojen käyttöä helpotetaan
ja siten säästetään sekä tuomioistuimen
kustannuksia että asianosaisten kuluja.
Kun julkista oikeusapujärjestelmää kehitetään
oikeusapuun oikeutettujen kansalaisten piiriä laajentamalla,
väkisin myös jonkin verran lisäkustannuksia
syntyy. On arvioitu, että tämä kustannusvaikutus
vuositasolla olisi noin 20 miljoonaa markkaa. Nyt kesäkuun
alusta voimaan tulevat säästötoimet portaittain
ehtivät vaikuttaa jo tämän vuoden kuluessa.
Kun lisäksi näitä muita säästötoimia
toteutetaan, tähtäimessä on, että pysyvä tason
nousu tästä uudistuksesta johtuen jäisi
10 miljoonan markan suuruusluokkaan vuodessa. Tältä pohjalta
oikeusministeriön puolelta on valmisteltu esityksiä vuoden
2002 ja sitä seuraaviksi budjeteiksi.
Tärkeää on, että maksuttomien
oikeudenkäyntien kulukehitykseen kiinnitetään
todella huomiota tuomioistuimissa kaikissa vaiheissa. Ensi vaiheessa
arvioidaan, onko oikeusturvan tarvetta ja avustajan tarvetta. Toisessa
vaiheessa pyritään siihen, että noudatettaisiin
tiukasti sovittuja palkkiotaksoja. Kolmanneksi puututaan laskutukseen,
tuntimääriin. Neljänneksi oikeastaan
ajallisesti ensisijaisesti suunnitellaan paremmin prosesseja rikosasioissa
syyttäjän ja tuomarin yhteistyönä siten,
että oikeudenkäyntien kokonaiskustannukset saadaan
hallintaan, saadaan nopeasti, varmasti ja halvalla päätöksiä aikaan. Prosessioikeuden
perinteiset tavoitteet ovat edelleen voimassa. Tässä välissä on
ehkä liikaa painotettu varmuutta muiden tekijöiden
kustannuksella, mutta kyllä kansalaisilla on syytä odottaa, että oikeusturvaa
ja oikeutta saa myös nopeasti ja edullisesti.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan toinen varapuhemies Mikkola.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kun yleensä opposition riveistä puhuttaessa
on ollut tapana sanoa, että hallitus on kyvytön, toimintakyvytön
ja tekee vain huonoja ja entistä huonompia esityksiä,
katsoisin, että tässä nyt hallitus on
tehnyt hyvän esityksen ja aika perustellun lakiesityksen,
missä pääsääntöisesti
sanon olevan vaan hyvää olemassa. Mutta ei sellaista hallituksen
esitystä ole olemassa, mitä ei näin opposition
riveistä voisi vähän arvostella, että parempikin
voisi olla olemassa. (Ed. Kekkonen: Puhuja puhuu asiaa!)
Tässä on erityisen myönteisenä nähtävissä tämä asia
niin, että arvoisa ministeri kunnioittaa tätä suurta
istuntoa läsnäolollaan ja erinomaisen hyvät
perustelut äsken antoi tähän asiaan,
että asiaa ymmärtämätönkin
pääsi pääsääntöisesti
perille, mitä tässä esityksessä sanotaan
ja on olemassa. Käsittääkseni keskituloisen
aseman huomioiminen oikeusavun osalta on erittäin tärkeä kansalaisten
yhdenveroisuutta verrattaessa ja toteutettaessa. Tämä on
sellainen, mikä luo uskottavuutta ja tulevaisuudenkuvaa
Suomen kansalaisiin siinä, että he ovat samanarvoisia
ja yhdenveroisia lain ja oikeuden edessä.
Olen aina kritisoinut sitä asiaa, että rikollisilla on
erittäin paljon parempi oikeusturva kuin asianomistajilla
ja rikollisen oikeusturva on niin järjestetty, että,
vaikka en nyt käy esittämään,
että siitä pitäisi tinkiä, mieli
tekisi myös siihen asiaan kajota. Varsinaisen uhrin asema,
mikä usein tulee esille, ei välttämättä tähän
esitykseen aivan suoraan liity, mutta en malta olla käyttämättä tätä erinomaista
tilaisuutta myös tätä asiaa tässä siteeraten.
Uhrin asema on sellainen, että siihen ei yleensä aina
turvaa kunnialla löydy.
Viittaan käytännön esimerkkinä siihen,
että jos kadulla minun autooni tulee joku terroristi ja lyö lasit
sisään, siinä vaiheessa, kun poliisi
tulee ja saa tekijän kiinni heti tuoreeltaan, oikopäätä löytyy
puhelinsoiton perästä avustajatuomari siihen asiaan,
joka ryhtyy tätä konnaa avustamaan tietäen,
että valtio maksaa tämän asian. Mutta itse
täällä, missä ei tunneta — ja
tietysti väitän, että omallakin paikkakunnallani,
jos asiaa ei tiedosteta — allekirjoittaneelle, kärsijälle,
ei tätä avustajaa niin herkästi tule,
ellei ole etukäteen tiedossa, että etumaksu maksetaan
ja on rahaa riittävästi syntymässä.
Tämä asia on sellainen, jota ei tässäkään
esityksessä ole riittävästi huomioitu
eikä nähty tarpeelliseksi. On sellaisena olemassa,
että katsotaan, että syyttäjä ajaa
asianomistajan asiaa, mutta siinä on monta henkisen puolen
tekijää, mitkä eivät ole kiistatta
selkeitä eivätkä yksinkertaisia olemassa.
Saattaa olla niin, että jo ensimmäisessä esitutkinnassa
rikollisen puolen asianajaja löytää sellaisia
tekijöitä, että annetaan ymmärtää, että asianomistajan
auto aiheutti tämmöisen kiihkomielialan ja melkein
syylliseksi joutuu se, joka vahingon on kärsinyt. Tämä on
käytännön elämää,
mitä kansa, rahvas, tässä asiassa katsoo
ja näkee ja vaikeaksi tuntee.
Kun edellisen asian osalta käytiin hallintouudistukseen
liittyvää keskustelua, en malta olla sivuamatta
myöskään tässä asiassa
sitä aavistuksen verran, vaikka se ei liittynytkään äskeiseen suoraan.
Mutta viitaten kihlakuntauudistukseen erittäin pitkälti
sen osalta tapahtui niin, että kansalaisten oikeusturva
vietiin sillä lailla kauemmaksi, että tuttua ja
oikeudenmukaiselta tuntuvaa lain ylläpitäjän
ja valvojan asemaa ei enää kansalla ole saatavissa.
Otan esimerkiksi Luumäen kunnan ja Luumäkeen
liittyvän kohdan, missä oli oma nimismiespiiri
ja oma nimismies. Kansalainen joutuessaan kyseenalaiseen asemaan
voi mennä tutulta nimismieheltä kysymään
tätä asiaa ja selvittämään, että tässä on
tällaisia ja tällaisia tekijöitä,
miten hänellä on mahdollisuutta edetä ja
millä lailla päästä eteenpäin.
Tässä oli selvästi viranomaisen, nimismiehen,
osalta usein myöskin paikallistuntemus, tieto ja taustojen
varmentamisen helppous sellaisena, että tiedettiin, missä asiassa liikutaan
ja miten edetään. Nyt kihlakuntauudistuksessa
tämä paikallisturvaa antava viranomainen on tavallaan
kadotettu niin kauas, että tätä asiaa
ja tätä mahdollisuutta ei ole olemassa. Oikeudenkäyntiasiamiehet,
joita tämä hyvä lakiesitys antaa pohjalle,
ovat kuitenkin tulevaisuudessakin sen verran kaukana, että heitä ei
ole helppo löytää eikä helppo
tavoittaa. Siinä mielessä väitän,
että maailma kehittyy mutta ei välttämättä aina
oikeaan suuntaan.
Ministeri äsken perusteli, että oikeudenkäyntiasiamiehen
vaatimukset ovat yleensä asianajaja tai muu oikeustieteitä opiskellut
kandidaatti. Tähän nähden olisin aika
valmis heittämään myös, että pikkuisen
haiskahtaa tuomareitten kartellilta tämä asia.
Siltä osin väitän, että ainakin
palkkiotaso tulee olemaan riittävä ja tämä järjestelmä huolehtii
siitä, että valtio maksaa riittävän
laskun siinä asiassa. Tämmöinen maallikkoasianajo
ja maallikkoavustaminen tässä selvästi
tuomitaan ja estetään, vaikkakin siellä sanotaan,
perustellaan, että olisi mahdollisuus käyttää ylenevässä taikka
etenevässä polvessa olevaa taikka muuten tunnettua,
jos muuta ei ole saatavissa. Mutta selvä lähtökohta
on siihen, että kalleinta mahdollista aina käytetään
ja kallein mahdollinen lasku tähän laitetaan.
(Ed. Kekkonen: Hyvää ei saa halvalla, edustaja!) — Ei
saa, mutta, ed. Kekkonen, on erittäin myönteisenä nähtävissä, että täällä myöskin
kalliiseen laskutukseen on, niin kuin ministeri perusteli, sadan
tunnin katto olemassa. Pelkään, ettei nyt vain
synny sellaista käsitystä avustajaportaaseen ja
oikeustoimistoihin, oikeudenkäyntiasiamiehille, että pyritäänkin
aina tähän sataan tuntiin, jolloin kokonaiskustannukset
ovat nousemassa. Mutta uskon suomalaiseen tuomioistuinkäytäntöön
tässä asiassa, että tämä asia
myöskin siltä osin valvotaan, ettei tällaista
ei pääse syntymään eikä tulemaan.
Näkisin tässä asiassa erityisenä pohjana
sen, kun todetaan, että ensisijainen korvaus syntyy asianomaisen
vahinkovakuutuksesta, oikeusturvavakuutuksesta, ja joissakin erityistapauksissa siihen
liittyvää omavastuuosuutta on mahdollisuus jopa
korvata. Pelkään, että tähän
jää sen tyyppinen miina, sellainen sisältö,
että vakuutusyhtiöt kaikkivoipaisuudessaan ja
voimissaan tulevat tekemään ja nostamaan tämän
asian niin, että omavastuuosuus nousee niin suureksi, että loppujen
lopuksi tässä asiassa ei mikään
muutukaan. Toivon, että tässä syntyvät
myöskin sellaiset tarkennukset tähän
asiaan, että omavastuuosuus ei ole sellainen tapa, millä keinotellaan keskituloinen
kansalainen tästä asiasta ulos ja palataan tavallaan
lähtöruutuun, mikä on ollut tätä ennen
olemassa. Vakuutusyhtiöt, kun aina leimaan, ovat sen tyyppisiä olemassa,
että vakuutusyhtiöille käy erinomaisen
hyvin vakuutusmaksun saaminen ja vakuutussopimuksen tekeminen, mutta
korvauksen osalta on kovin nihkeätä tämä asia
olemassa. Toivon, että tulevassa sisällön
tulkinnassa päästäisiin sellaiseen näkemykseen,
että tämä tulisi kunnialliseen järjestykseen.
Herra puhemies! Toteaisin sellaisen erikoisen asian, että kun
tämän viikon maanantaina oli Kymen rikosuhripäivystyksen
järjestämä tilaisuus Kotkassa, missä nimenomaan
käsiteltiin uhrin asemaa, tukihenkilöiden asemaa
ja rikosuhripäivystyksen varojen kattavuutta, siellä Kymen edustajat
erityisesti hallituspuolueista olivat suuresti rinta kaarella vahvoina
esittämässä, kuinka he valvovat ja hoitavat
tätä asiaa. Mutta nyt ihmeekseni en näe
salissa muita hallituspuolueiden siellä mukana olleita
edustajia kuin ed. Kekkosen. Uskon, että ed. Kekkonen vastuullisena edustajana
myöskin kantaa tästä asiasta huolta ja vastuuta,
niin että tämä järjestelmä tulee
saamaan sen korvattavuuden ja korvaavuuden, mitä tähän
tarvitaan. Väitän, että on edesvastuuttomuutta
maakunnassa kertoa kansalle, että tätä hoidetaan
ja valvotaan ja pidetään silmät auki, mutta
kuitenkaan, kun asia on esillä, siihen ei olla valmiita
ottamaan kantaa ja tulemaan mukaan.
Kyllä unohtuu rikoksen uhri, jota varten tukihenkilöt
usein ovat matkassa olemassa. En ensimmäisellä lukemalla
enkä ilmeisesti toisellakaan vielä löydä sitä,
että tukihenkilöjärjestelmän
ja rikosuhripäivystyksen, mikä on maallikkotoimintaa
ja vapaaehtoistoimintaa, varat ja toimivuus olisi hoidettu riittävässä määrin
täällä. Tukihenkilö ja tukihenkilön
korvaus kyllä mainitaan useassa paikassa tekstissä,
mutta ei niin selkeästi kuin toivoisi sen näkyvän.
Tukihenkilö on erityisen tärkeä nimenomaan
uhrin asemassa olevalle, se on erityisen tärkeä omaisen
asemassa olevalle, se on linkki ja mielialatekijä myöskin talousrikoksen
kohteeksi joutuneitten ongelmissa. Sellaisenaan uskon, että se
antaa henkistä terapia-apua, mitä usein monikaan
muu asia ei pysty toteuttamaan eikä tekemään,
ei varsinkaan niissä, jotka ovat yleisen syytteen alaisia
asioita, joissa oikeudenkäyntiavustajaa ei välttämättä katsota
edes tarpeelliseksi.
En käy enempää nyt syyttäjän
rooliin, koska uskon ja ymmärrän, että ed.
Kekkonen käyttää tässä valaisevan
puheenvuoron. Luulen, että sen jälkeen tulee tilaisuus
tähän asiaan syventyä vielä vähän
perusteellisemmin, miltä se kansalaisesta, siitä rahvaasta,
tuntuu, kun hän joutuu aiheetta uhrin asemaan.
Herra puhemies! Toivon, että valiokuntakäsittelyssä valiokunta
ottaa huomioon äsken lausutun ja luo myöskin kansalaista
lähemmäksi tämän lopullisen
lain sisällön, kun tämä seuraavan kerran
tänne ensimmäiseen käsittelyyn palaa.
Antero Kekkonen /sd:
Herra puhemies! Ed. S. Lahtela asetti niin raskaan taakan päälleni,
että en varmaankaan pysty sitä kantamaan. Mieluusti totean,
että samassa tilaisuudessa ed. S. Lahtelan kanssa me kyllä törmäsimme
sellaiseen problematiikkaan, joka liittyy juuri tähän
lainsäädäntöön.
Ihan yksi yksityiskohta, joka ihan oikeusvaltiomielessä jäi
askarruttamaan, oli seuraava: Kuulimme tapauksista, joissa on olemassa
oikeusistuimen päätös, joka merkitsee
rahallista korvausta. Sen rahallisen korvauksen maksajaksi jää Valtiokonttori.
Minä ainakin hiukan hämmentyneenä kyllä otin
vastaan tiedon, että Valtiokonttori ei välttämättä korvaakaan,
vaan jos oikein ymmärsin, vaatii ikään
kuin uuden käsittelyn ja sitten oman käsittelynsä perusteella
tekee tavallaan toisenlaisen päätöksen
kuin oikeusistuin on tehnyt. Minusta tässä on
jokin sellainen ristiriita ihan oikeusvaltiomielessä, joka
kaipaisi jonkinlaisen selvityksen tai selvennyksen. Asia ei ole ihan
yksioikoisesti tämän lainsäädännön
asia, mistä me nyt puhumme, mutta sillä on yleisempää merkitystä koko
järjestelmälle ja siksi sen otin tässä esille.
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! Ed. S. Lahtela kiinnitti huomiota sinänsä perustellusti
vakuutusyhtiöiden todennäköiseen tai
mahdolliseen käyttäytymiseen. Melkoinen osa näistä kuluriskiongelmista
90-luvullahan on aiheutunut siitä, että vakuutusyhtiöt yksipuolisesti
heikensivät oikeusturvavakuutuksen ehtoja siten, että vastapuolen
kuluja ei korvata riita-asioissa. Se on ehkä merkittävimpänä yksittäisenä tekijänä
ollut
vähentämässä tuomioistuimiin
vietyjen riita-asioiden määrää.
Samaan aikaan vaikutti myös se, että asianajajapalvelut tulivat
arvonlisäveron piiriin jne., joten laskutukset ovat nousseet
todella reipasta tahtia.
Nyt tietysti pitää seurata, että ed.
S. Lahtelan pelkäämää muutosta
oikeusturvavakuutuksen ehtoihin ei tehdä. Päinvastoin,
tässä pitäisi nyt hakea kohennusta takaisinpäin,
että voisi tiettyyn rajaan myös vastapuolen oikeudenkäyntikuluja
korvata vakuutuksesta. Kun parannetaan yleisen oikeusavun kattavuutta,
myös vakuutuksen markkinointi tavallaan edellyttää,
että siitä on todellista hyötyä saatavissa,
joten olisi odotettavissa, että on järkevääkin
hakea parannuksia oikeusturvavakuutuksen ehtoihin.
Lakimieskartellista tässä ei ole kysymys,
vaan kysymys on oikeastaan siitä, että kaikkein
kalleimpia neuvoja ovat väärät neuvot.
Maallikkojen hoitamissa jutuissa on valitettavan usein törmätty
siihen, että hyvää tarkoittavalla avustamisella
on aiheutettu päämiehille isoja vahinkoja. Niitä on
jälkikäteen usein mahdotonta paikata, jos on niin
sanotusti ryypätty fatalia tai lähdetty väärin
perustein liikkeelle. Ainoa tapa oikeastaan, millä avustuksen
laatua voi yksinkertaisin lainsäädäntötoimin
varmistaa, on juuri koulutusvaatimus, johon tässä ratkaisussa
on päädytty. Kysymys ei ole siis asianajajamonopolista
ei kartellista vaan lakimieskoulutus riittää,
ja ed. S. Lahtelan viittaamissa oikeustapauksissa lähisukulaiset
voivat hoitaa avustamista oikeudenkäynnissä täysin
koulutuksesta riippumatta.
Rikosuhripäivystyksen ja tukihenkilöiden kehittäminen
on esillä rikosuhritoimikunnan työssä.
Sen esitykset valmistuvat aivan lähiviikkoina, ja uskon,
että sieltä tulee esityksiä myös
siitä, miten pysyvällä tavalla järjestetään
rikosuhripäivystyksen rahoitus ja onko tarvetta yksittäisiä oikeudenkäyntejä varten
määrättävien tukihenkilöiden
sääntelyn muutoksiin. Tässä yhteydessä sitä koskevat
asiat säilyvät ennallaan. Kansainvälisesti
verrattuna meillä tilanne on hyvä, mutta toki
rikosuhrin asemassa myös oikeudenkäynnissä riittää parantamista,
että se lähenisi edes syytettyjen saaman oikeusturvan
tasoa.
Ed. Kekkonen viittasi ongelmaan, että kun valtion varoista
maksetaan rikoksesta rangaistun sijasta hänen maksettavakseen
tuomittuja korvauksia, Valtiokonttori joutuu sopeuttamaan nämä runsaat
vaatimukset käytettävissä olevaan markkamäärään,
ja on menty sitten tällaisiin summaarisiin leikkauksiin.
Tämä on nyt kiinni ihan siitä, kuinka
paljon valtiolla on varaa sijoittaa, kun ensiksi valtion piikkiin
tulee oikeudenkäyntien järjestäminen,
koko poliisin toiminnan järjestäminen, syyttäjän
ja tuomioistuinten toiminnan järjestämisen maksaminen.
Sitten järjestetään vielä syytetylle
avustaja valtion piikkiin ja sitten järjestetään
täysihoito vankilassa. Vielä sitten rikoksen uhrin
vahingon korvaaminen tulisi veronmaksajien piikkiin täysimääräisesti.
Näin pitkälle ei ole uskallettu mennä lainsäädännössä,
eikä muissakaan maissa ole näin pitkälle
menty. On totta, että näiden korvausten periminen
on kovin hankalaa. Jossakin määrin siihen pystytään
vaikuttamaan esimerkiksi lisäämällä vankityön
järjestelyjä siten, että rangaistuksen
täytäntöönpanon aikana pysytään
tienaamaan jotakin sellaista, jota pystytään ulosmittaamaan
rikosuhrin hyväksi. Ulosoton tehostamisen kauttaaltaan
on tietysti yksi tapa, jolla parannetaan myös rikosvahinkojen
korvausten suorittamista. Näitä toimia on menossa.
Mutta peruskysymys siitä, kuinka pitkälle
valtio ja yhteiskunta tulee mukaan täyttämään
tätä suorittamatonta rikosvahingon korvausta,
on jatkuvasti esillä tulevaisuudessakin. Kritiikkiä on herättänyt
myös se, että Valtiokonttorin käsittelyajat
ovat kovin pitkiä, ja siihen pitää kyllä saada
pikaista apua.
Antero Kekkonen /sd:
Herra puhemies! Ymmärrän täysin nämä taloudelliset
tekijät, joihin ministeri viittasi. Huoleni oli, totta
kai, osin taloudellinen, mutta myös sillä tavalla
periaatteellinen, että Suomessa kuitenkin on aika suuri
usko siihen, että oikeusistuinpäätös
on lopullinen, että se on julkisen vallan, valtion, tuomio
sanan varsinaisessa merkityksessä. Sitten kun toinen valtiollinen
instituutio nimeltä Valtiokonttori tekee päätöksen,
joka kyseisen henkilön kannalta ei olekaan sopusoinnussa
tuomion kanssa, syntyy tämmöinen, sanoisinko,
normiristiriita siitä, miten julkinen valta, valtio, voi
toimia samassa asiassa ikään kuin kahdella eri
tavalla.
Mutta, herra puhemies, ymmärrän varsin hyvin
ne taloudelliset perustelut, mitä ministeri sanoi. Mutta
ehkä nyt tämän repliikin perusteella tohdin
esittää toivomuksen, kun ministeri on paikalla,
että tähän asiaan kiinnitettäisiin
huomiota, joka ei välttämättä olisi
pelkästään taloudellista laatua, vaan
myös tämän järjestelmän
selkiyttämiseksi voitaisiin ehkä tehdä jotakin,
jotta ne hyvin ahdistuneet puheenvuorot, joita me ed. S. Lahtelan
kanssa olimme kuuntelemassa, eivät loputtomiin jatkuisi.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Jatkaen ed. Kekkosen lausumaan minulle selkeästi
korvaan kalskahti ministeri Koskisen vastaus tässä asiassa,
että Valtiokonttori toimii taloudellisten mahdollisuuksien
mukaan. Asia on tietysti näin, mutta kyllä ministerin
selvitykset olivat mielestäni tässä asiassa
huonoja. Kun oikeus selkeästi kuitenkin määrittelee
korvaukset aivan alakanttiin, niissä eivät tule
edes lähimainkaan kunnon vahinko- eivätkä uushankinta-arvot
eivätkä varsinkaan tunnekysymyksiin liittyvät
ja mitkään muut esille, niin mielestäni
ne ovat vain semmoisia hitusen verran korvauksia tässä asiassa
olemassa.
Tämä asianomainen henkilö, pieni
kansalainen Suomesta, tulee jo loukatuksi ja rangaistuksi siinä tällä kohtaa
olemassa. Sen jälkeen, kun Valtiokonttori vielä siitä leikkaa
ja jättää pois, hän tulee toistamiseen
rangaistuksi. Sen jälkeen hänen uskonsa pettää suomalaiseen
oikeustajuun ja oikeudenkäyttöön.
Herra puhemies! Toivon, että tämä asia
myös otetaan huomioon ja hoidetaan taloudellisesti niin,
ettei tällaiseen, mitä ministeri tässä esitti, jouduta
koskaan suomalaisessa oikeuskäytännössä enää menemään,
ja Valtiokonttori palautetaan siihen ruotuun, mikä sille
kuuluu: ottaa maksuja ja maksaa sen, mitä oikeus määrää.
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! Rikosvahinkojen korvaamisessa on lähdetty
juuri tästä päästä,
mikä on kaikkein kiireellisin ja tärkein, että henkilövahingoista
näitä korvauksia on lähdetty valtion
varoista, Valtiokonttorista, suorittamaan. Sitten koetetaan valtion
puolelta periä taas takaisin rikoksen tekijältä,
tähän korvaukseen tuomitulta henkilöltä. Mutta
juuri tästä on kysymys, kuinka pitkälle
tätä ikään kuin välistämaksajan
roolia valtiolle voidaan siirtää.
Niinkin on, että tämä laki suo laajemmat
oikeudet tekstissään, kuin määrärahat
ja Valtiokonttorin käytäntö on osoittanut.
Siinä varmasti pitää paikkansa ed. S.
Lahtelan viittaus, että kansalaiset kokevat tämän
vääräksi ja sitä pitää pyrkiä jatkossa
oikaisemaan.
Keskustelu päättyy.