2) Yleisradio Oy:n hallintoneuvoston kertomus yhtiön
toiminnasta vuodelta 2004
jatkuu:
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tästä kertomuksesta käytiin
viime perjantaina keskustelu, ja sen keskustelun eräs merkittävä puheenvuoro
oli sen keskustelun ihan alkuvaiheessa, ed. Tennilän puheenvuoro,
jossa hän iloitsi, että on saatu tämmöinen
kertomusmenettely, että joka ikinen vuosi voidaan käydä Yleisradiota
koskeva keskustelu isossa salissa. Silloin pyysin tämän
puheenvuoron, jonka nyt juuri sain, huomauttaakseni ed. Tennilälle,
että hän on nyt pudonnut kyllä ihan kuin
eno veneestä kerta kaikkiaan — taitaa olla itse
vielä hallintoneuvoston jäsenkin Ylessä.
Nimittäin kyllä hänen hallintoneuvostokaverinsa
ovat pitäneet huolen siitä, että tämä homma
nyt vetää viimeisiään. Nyt tänä päivänä listalla
on Yleisradiosta annetun lain muuttaminen, jonka yhteydessä sitten
tämä kertomuskäytäntö tulee
joka toinen vuosi tapahtuvaksi, ja tämän eduskunnan
osalta ei enää yhtään kertomusta
tule.
Tämä on mielenkiintoinen monessa mielessä. Ensimmäinen
on ihan pelkästään tieteellinen mielenkiinto.
Kysymyksessähän on eduskunnan radio, vielä radio,
joka on suurissa taloudellisissa vaikeuksissa. Luulisi, että sen
radion hallintoneuvoston ja toimijoitten erityisessä intressissä olisi
eduskunnan informointi mahdollisimman tehokkaasti, todella ja joka
ikinen vuosi pitää Yleisradion asiat eduskunnan
listalla ja mielenkiinnon kohteena, vaan eipä käy
niin. Edellisen eduskunnan aikana liikennevaliokunnassa asia oli
esillä. Siellä oli suuri innostus — minä en
ollut toki missään nimessä sen innostuksen
luoja, muuta kuin tekninen puheenjohtaja kuuntelemassa vaan sitä innostusta — että
tämmöinen
jokavuotinen kertomusmenettely pitää saada aikaiseksi,
ja niin se sitten yksimielisesti aikaansaatiin. Ei mennyt kuin kaksi
vuotta, niin nyt siitä halutaan päästä mahdollisimman
intensiivisesti ja tehokkaasti eroon.
Arvoisa puhemies! On mielenkiintoista, että meillä on
tällä hetkellä liikenne- ja viestintävaliokunnassa
Yleisradio-puolue, meillä on Yleisradion henkilökunta
-puolue ja lisäksi meillä on sitten syvien kansanrivien
edustaja, ed. Vistbacka, joka puolustaa aina lupamaksuja myöten viimeiseen
saakka köyhän kansan asiaa, ja sitten on Susi-Pulliainen,
joka ulvahtelee sieltä pöydän nurkasta
omiansa, jolla ei ole mitään valtakunnan merkitystä,
sanoi se mitä tahansa.
Arvoisa puhemies! Sitten vielä, mikä on mielenkiintoista
tässä kertomusmenettelyssä ja tässä uudessa
käytännössä: Tämän
kertomuksen yhteydessä, josta nyt mietintö on
pöydällä, kiinnitettiin erikoista huomiota
siihen, että niin sanottujen riippumattomien tuottajien
osalta tästä tuotannosta koko kertomuksessa on
yksi ainut virke. Kun me pyysimme jakamaan tämän
ohjelma-alueittain, niin niinpä kävi, että asia
jäi pöydälle sen takia, että Yleisradiosta
ei tätä selvitystä tullut, ei sitten
juuri millään, ennen kuin tuli ultimaatumi pöytään,
että sen on tultava. Nyt sitten tänne merkittiin,
että pitäisi parantaa tapojaan. Mielenkiintoistahan
tässä on se, että tämä eduskunta
ei enää ole seuraamassa sitä, toteutuuko tämä nyt
täällä esillä oleva toivomus
Yleisradion kertomuksessa vai ei. Voi aikoja, voi tapoja!
Markku Laukkanen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Todellakin tämän
kertomuksen esittelypuheenvuorohan käytettiin viime perjantaina
ja tuolloin keskustelu aloiteltiin. Minun mieleeni jäi
sieltä erityisesti ryhmäpuheenjohtaja ed. Zyskowiczin
puheenvuoro, jota tuolloin ei ollut tilaisuutta kommentoida, mutta
kommentoinpa sitä nyt.
Tuolloinhan ed. Zyskowicz käytti puheenvuoron, jonka
olen kuullut tässä salissa useammankin kerran
käytetyn, aina silloin, kun puhutaan Yleisradiosta, ja
mielenkiintoista on se, että kertaakaan en ole kuullut
kokoomuksen ryhmäpuheenjohtajan kannanottoja tämän
päivän suuriin yleisradiopoliittisiin kysymyksiin
tai siihen, miltä se Yleisradion digitaalinen murros tulevaisuudessa
näyttää ja mitä tarkoittaa uusien
toimijoiden markkinoilletulo, kokonaisuudessaan sirpaloituva markkina,
sirpaloituvat yleisöt, mitä tarkoittaa konvergenssikehitys,
millä tavalla pitäisi Ylen tehtävä määritellä,
sen laajuus määritellä, ottaa kantaa
julkisen palvelun sisältöön, kansalliseen
kulttuuri- ja sivistystehtävään, rahoituspohjaan
tässä maailmassa, lupamaksujen perintämekanismiin,
millä hankitaan maksajien legitiimiys sille asialle. Juuri
kuulin, että tänäänkin hallintoneuvosto
on tehnyt uuden lupamaksukorotusratkaisun.
En ole myöskään kuullut kokoomuksen
johtavien yleisradiopoliitikkojen suusta kannanottoja, millä hoidetaan
tämä digitaalisen television lanseeraus ja pidetään
kiinni vuoden 2007 elokuuhun asetetusta aikataulusta tai miten suhtaudutaan
hdtv:n, teräväpiirtotekniikan, tuloon, mitkä ovat
Yleisradion linjaukset sen suhteen.
Tästä ei kuulu, mutta katsotaan peruutuspeiliin
ja arvioitiin 70-luvun Neuvostoliittoa koskevaa ohjelmapolitiikkaa,
jonka tiimoilta ed. Zyskowicz ehti viime perjantaina syyllistää kaikki täällä olevat
entiset Yleisradion toimittajat suurin piirtein neuvostokätyreiksi.
Selvittelin hieman jälkeenpäin tätä asiaa
kaikkien meidän osalta ja totean sen, että yksikään
täällä olevista Yleisradion entisistä toimittajista
ei ole millään muotoa ollut tekemisissä niiden
ohjelmistojen kanssa, joilla ed. Zyskowicz lyö Ylelle johtavan suomettajan
leiman tässä keskustelussa. Tässä mielessä kyllä ed.
Zyskowicz on velkaa anteeksipyynnön meille.
Yhtä mieltä ed. Zyskowiczin kanssa olen siitä,
että Yleisradiolla on erittäin suuri tehtävä silloin,
kun Suomi tekee omaa itsetilitystään sodanjälkeisestä ajasta,
siitä 60—70-luvun, jopa 80-luvun alkupuolen, ulkopoliittisesta
vaiheesta. On aivan selvää, että siinä ohjelmapolitiikassa
oli paljon sellaisia piirteitä koko suomalaisessa yhteiskunnassa,
Neuvostoliitto-suhteessa oli paljon sellaisia piirteitä,
jotka ovat vielä keskustelematta Suomessa. Hyvä esimerkki
on se, että esimerkiksi Karjala-kysymys on edelleenkin
sen kaltainen tabu Suomessa, jota normaalilla tavalla suomalaiset
johtavat tiedotusvälineet, Yleisradio tai Helsingin Sanomat,
eivät osaa ja pysty käsittelemään.
Karjalakysymyksenhän täytyisi olla aivan normaali
asia ulkopolitiikan agendalla. Hyvien naapureiden täytyy
voida puhua vaikka rajapyykin paikasta ilman, että naapuruus,
se kuuluisa hyvä naapuruus, siitä vaarantuu. Näinhän
sen tietysti pitää olla. Kaikissa muissa maissa — Baltian
maissa, itäisen Euroopan maissa, uusissa Euroopan unionin
jäsenmaissa — tällainen historian itsetilityskeskustelu
on voitu käydä. Sitä käytiin
useita vuosia Baltian maiden itsenäistymisen jälkeen,
ja johtavassa roolissa oli aina kansallinen televisioyhtiö.
Tämä haaste ja tämä tehtävä on
Yleisradiolle suuri. Tässä katsannossa ed. Zyskowicz
oli oikeassa mutta tässä täällä olevien
entisten Yleisradion toimittajien syyllistämisessä perusteellisesti
väärässä, sekä edelleenkin
linjaukset Yleisradion tulevaisuuden keskeisiin kysymyksiin kokoomuksen
puolelta todellakin puuttuvat.
Arvoisa herra puhemies! Itse aion tämän keskeisimmän
sisältöosion keskittää tähän
digitaali-tv:n lanseerauskysymykseen. Siitähän
on esitetty nyt erittäin pessimistisiä tulevaisuudenkuvauksia.
Luin tässä esimerkiksi dosentti Seppo Sisätön
kirjoituksen viime viikon Helsingin Sanomista, jossa hän
katsoi, että tuolla hankkeella ei ole käytännöllisesti
katsoen minkäänlaista tulevaisuutta. Jos kysytään
asiaa niinpäin, olisiko voitu olla tekemättä päätöstä siirtymisestä digitaalisuuteen,
vastaus on tietysti, että ei. Se piti tehdä. Se
oli ainoa oikea ratkaisu. Tällä hetkellä tuossa
tavoiteaikataulussa ajaa analogiset lähetykset alas elokuussa
2007 on kaikki syy pysyä. Nyt liikenne- ja viestintäministeriön
täytyisi nopeasti kutsua koolle kaikki eri toimijat, kaikki
radio-, tv-yhtiöt, poliittiset päättäjät
ja myöskin arvoketjun muut toimijat (Ed. Pulliainen: Kaikki kansalaiset,
joilla ei ole digiboksia!) — kansalaisillakin on edustajansa,
nimenomaan tässä talossa — ja olisi mietittävä eri
toimijoiden kesken, mitä voidaan tehdä, jotta
tässä lanseerauksessa aidosti onnistutaan. Verkkoteknologian
kehitys, sen kattavuus, on edennyt toivotulla tavalla, digitaalisten
tv-ohjelmien vastaanottaminen maanpäällistä digitaaliverkkoa
käyttämällä alkaa olla mahdollista
käytännöllisesti katsoen jo nyt koko maassa,
ja satelliittijakelun mukaantulo täydentää signaalin
saatavuutta. Nythän kaikki keskeiset kanavat ovat myöskin
satelliitissa. Se oli erittäin merkittävä avaus.
Sen sijaan ohjelmistojen kehittämisen osalta voidaan
esittää tavattoman paljon toiveita. Yle on yrittänyt
panostaa ja panostanutkin digitaaliseen ohjelmatarjontaan, perustanut
sille puolelle jopa omia kanaviakin. Mutta kun kaupallisilta tv-yhtiöiltä taas
poistettiin niin sanottu toimilupamaksu, mikä tarkoitti
useiden kymmenien miljoonien eurojen tulonhyvitystä kaupallisille
tv-yhtiöille, totta kai ... (Ed. Kekkonen: Se meni Ruotsiin!) — Tämäkin
on hyvä huomio, ed. Kekkonen, ja olen jälkeenpäin
esittänytkin kysymyksen, ainakin nyt retorisessa mielessä,
että jos tuolloin MTV3:n omistus olisi ollut Ruotsissa, olisiko
mahtanut täällä riittää niin
paljon omistajapoliittista tahtoa, että tuo alennus olisi
annettu ulkomaalaiselle omistajalle. — Joka tapauksessa kyse
oli siitä, että odotettiin, että tuo
useiden kymmenien miljoonien eurojen vuosisatsaus olisi voitu satsata
digitaalisten ohjelmien kehittämiseen. Näin ei
käynyt, näin kävi vain osittain.
Tv-yhtiöiden tehtävänä on
tietysti kehittää digitaalisia ohjelmistoja ja
palveluita, on myös velvollisuus tehdä digitaalista
tv:tä ja sen ominaisuuksia tunnetuksi. Ilman muuta nyt
kaikkien tv-yhtiöiden pitäisi keskittyä tällaiseen
yhteiskunnalliseen mainontaan ja kertoa, mikä ihmeen värkki
se digitaalinen telkkari oikein on, mitä se tarjoaa, ja
lisätä sen kautta digitaalisen tv:n tunnettavuutta
ja käytettävyyttä suuren yleisön
keskuudessa. Tietämys on tällä hetkellä hyvin
ohut, ja tämä saattaa johtaa tilanteeseen, jossa
antenniasennukset esimerkiksi taloyhtiöissä tulevat vuonna
2007 ruuhkautumaan, kun niitä ryhdytään
puoli vuotta ennen analogisten lähetysten loppumista vasta
tekemään.
Myös non-broadcastereiden rooli, jotka siis eivät
ole perinteisiä yleisradiotoimijoita, digitaalisen tv:n
kehitystyössä on aivan yhtä tärkeä kuin perinteisten
yleisradioyhtiöiden. Tällaisia toimijoita ovat
esimerkiksi Suomen Posti, pankit, Edita, teleoperaattorit, miksei
päätelaitevalmistajat, kuten Nokia. Näiden
pitäisi pikaisesti muodostaa konsortio ja tuottaa digitaaliseen
televisioon sellaisia palveluja, joiden käyttö on
siinä mahdollista nimenomaan tällä mhp-standardilla
varustetulla digitaalisovittimella, joka mahdollistaa vuorovaikutteiset
palvelut ja jossa on myös ip-toiminnot sisällään
pitävä mahdollisuus, minkä myötä televisiolaite
soveltuu myöskin eräiden Internet-palvelujen käyttöön.
Totta kai kuluttajien tottumukset ratkaisevat viime kädessä, mitkä palvelut
jäävät sinne käytettäviksi,
mutta on hyvin tärkeätä, että koska
digitaalisen tv:n kaistatilaa näissä mukseissa
on tavattoman paljon vapaana ja on vielä näin,
että on velvollisuus antaa sitä vapaata muksitilaa
myöskin muille toimijoille, näiden kaupallisten
toimijoiden tulisi ottaa tämä mahdollisuus käyttöön
ja lisätä sen kautta myöskin kuluttajien
kiinnostusta digitaali-tv:n tuloon.
Puhemies! Myös päätelaitevalmistajilla
on digitaalisessa tv:ssä erittäin suuri haaste,
suuri mahdollisuus. Digitaalinen tv-signaali on nyt jo vastaanotettavissa
mobiileissa päätelaitteissa, se tulee olemaan
mahdollista vastaanottaa junissa, metroissa, busseissa. Voidaan
sanoa, että digi-tv:stä tulee joka kodin tärkein
tietoyhteiskunnan päätelaite, jolle kuluttaja
itse viime kädessä muotoilee sen lopullisen käyttökonseptin.
Itse digisovittimissa, -bokseissa, on aivan liian paljon käyttöongelmia
tänä päivänä. Nyt tarvitaan
sillä sektorilla kehitystyötä ja nimenomaan
edistyneiden mhp-standardien mukaisten laadukkaiden boksien markkinoilletuloa
sekä myös karvalakkimallien, joiden hinnan tulee
ehdottomasti olla erittäin edullinen. Siksi oli aikanaan
tärkeätä ja varsinkin vuonna 2007 on
tärkeätä, että meillä on
sitten myöskin sellainen mekanismi olemassa, että jos
on sellaisia kotitalouksia, joilla ei ole taloudellisia edellytyksiä hankkia
tuota boksia, jonka hinta saattaa vuonna 2007 olla ehkä,
näin uskon, 30 euron pinnassa, tämä voidaan
katsoa myöskin toimeentulojärjestelmän
piiriin kuuluvaksi etuisuudeksi, kuten on esimerkiksi sanomalehden
tilaus tai tv-maksun maksaminen tänä päivänä,
ja sen kautta mahdollistaa digitaalisen boksin hankinta joka kotiin, joka
talouteen, ja edistää myös merkittävällä tavalla
tietoyhteiskuntakehitystä, jossa myös Yleisradio-yhtiöllä on
keskeinen rooli.
Riikka Moilanen-Savolainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Haluan vain lyhyesti todeta, että olen
todella yllättynyt ja myöskin iloinen siitä, että valiokunta
on nostanut mietinnössään aivan ykkösasiakseen
kuulo- ja näkövammaisten palvelut. Olen tästä joitakin
kertoja maininnut myös Ylen hallintoneuvostossa, ja tämä mietintö nyt antaa
tälle asialle aivan toisenlaisen ulottuvuuden. Toinen äidinkieleni
on viittomakieli, ja voin sanoa, että kyseessä on
varsin monipuolinen ja rikas kieli. Näiltäkin
osin Ylen julkiseen tehtävään istuu varsin
hyvin viittomakielisten ohjelmien lisääminen.
Valiokunta on ansiokkaasti perehtynyt tähän kyseiseen
aiheeseen.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Käytin viime perjantaina lyhyen
puheenvuoron tästä aiheesta ja ihan lyhyesti toteaisin siitä nyt,
kun kuulin valiokunnan puheenjohtajalta, että hallintoneuvosto
on jälleen tehnyt merkittävän päätöksen
eli korottanut tv-lupamaksuja ilmeisesti myöskin sen johdosta,
että hallintoneuvostohan teki tässä joitakin
aikoja sitten merkittävän päätöksen
siitä, että osallistuu Musiikkitalon kustannuksiin.
Ilmeisesti kustannusarvio on noin 100 miljoonaa euroa, ja käsitykseni
mukaan Yleisradion osuus siitä on neljännes.
En halua, arvoisa puhemies, vastustaa Musiikkitaloa, mutta itse
pidän vähän käsittämättömänä sitä,
että lupamaksuilla lähdetään
tukemaan sitä toimintaa. Minun mielestäni nämä rahat
pitäisi käyttää nimenomaan julkisen
palvelun toiminnan tehostamiseen, arvoisa puhemies, niin kuin perjantaina
totesin. Tiedän, että jälleen kerran
ed. Kekkosella on minun jälkeeni puheenvuoro, jolloin hän
kritisoi sitä, vaikka valiokunta yksimielisesti on todennut,
että rahoitustarpeita on syytä harkita tarkoin
nimenomaan sen johdosta, että tällä hetkellä tv-lupamaksu,
varsinkin, kun se nousee vuosi vuodelta, kohtelee erittäin
epäoikeudenmukaisesti pienituloisia ja erityisesti yksin
asuvia vanhuksia verrattuna taas siihen, jos on useampia työssäkäyviä henkilöitä,
jotka ovat kuitenkin samalla viivalla siinä lupamaksun
osalta.
Arvoisa puhemies! Nykyaikana, kun ihmiset joutuvat käymään
eri paikkakunnalla työssä, kuin missä asuvat,
ja viikot joutuvat olemaan siellä, heillä on oltava
sitten kaksi televisiolupaa. Näihin asioihin minun mielestäni
hallintoneuvoston pitäisi paneutua ja saada tasavertaisempaan
asemaan — koskaan täyteen tasavertaisuuteen ei
päästä, mutta tasavertaisempaan asemaan — tv-katselijat.
Arvoisa puhemies! Vielä lopuksi se, että nykyinen
järjestelmähän on sellainen, että radion kuuntelijat
eivät joudu osallistumaan lainkaan niihin kustannuksiin,
joita radio-ohjelmien tuottaminen aiheuttaa.
Antero Kekkonen /sd:
Herra puhemies! Itse asiassa tulin tänne ed. Zyskowiczin
takia, koska hän viime kerralla, kun tämä keskustelu
keskeytettiin, otti tämän ulkopoliittisen ulottuvuuden esiin.
Minä en suin surminkaan halua olla hänen kanssaan
eri mieltä. Minusta sen kansallisen itsetilityksen, mihin
ed. Laukkanen täällä viittasi, kansallisen
itsetutkiskelun, kyllä pitää tapahtua myöskin
tiedotusvälineissä niiden ohjelmiston sisältäkin
käsin, ei vain niin, että ne käyvät
tätä itsetutkiskelua, mikä sekin on toki
tärkeätä. Mutta myöskin tiedotusvälineet
ansaitsevat tämän sisäänpäin
katsomisen, se niille kuuluu. Olisin sanonut ed. Zyskowiczille,
jos hän olisi täällä paikalla,
että se taakka, jonka hän sälytti Yleisradiolle,
oli kyllä kohtuuttoman suuri. Niitä aivan samoja
piirteitä oli kaikissa tiedotusvälineissä, koko
valtamediassa. Tässä suhteessa Yleisradio ei ollut
niin suuri poikkeus kuin ed. Zyskowicz antoi ymmärtää.
Meillä nyt heinäkuulla tulee mielenkiintoinen tilaisuus
katsella, tai pikemminkin kuunnella, tämä Punainen
heinäkuu, joka tarkoittaa sitä, että näitä Näin
naapurissa -ohjelmia ja Neuvostoliittoa, Itä-Saksaa, näitä valtioita,
ihannoivia ohjelmia aletaan ajaa ääniradiossa.
Minusta se on ihan tarpeellista, ei vain kansallisen itsetutkiskelun kautta,
vaan myöskin tämän välineen
sisäisen elämän takia. En siis ole täydellisesti
ollenkaan eri mieltä ed. Ben Zyskowiczin kanssa, ainoastaan
siltä osin, että hän nyt yhdelle tiedotusvälineelle
panee hiukan liian suuren taakan tässä.
Saara Karhu /sd:
Arvoisa puhemies! Olen itse valiokunnan jäsen ja osallistuin
käsittelyyn ainoastaan osittain. Nyt kun tässä olen
tarkemmin lukenut tätä, niin täytyy sanoa,
että olisin ehkä toivonut vähän
enemmän painotusta sille tosiasialle, että kun
aikoinaan kaupallisten toimilupamaksusta luovuttiin osittain, tai
ollaan asteittain luopumassa, niin yhtenä syynä oli
se, että kaupalliset panostaisivat digikanaviin, ja sitähän ei
ole tapahtunut. Se olisi kyllä ollut semmoinen seikka,
jonka olisin jotenkin toivonut tässä yhteydessä huomioitavan,
ja sanonkin sen tässä nyt ääneen.
Elikkä mielestäni ne kaksi asiaa oli tarkoitus
kuljettaa käsi kädessä, ja siinä on
tapahtunut nyt sellainen tilanne, että digiohjelmistosta vastaavaksi
on jäänyt Yleisradio aika yksinäisenä.
Mutta sitten toinen asia on tämä, että olen
kovin tyytyväinen siihen, että tämä julkisen
palvelun määritelmä on tämä,
mikä on. Se on puhuttanut jonkin verran valiokunnassa,
ja aina siihen joku kaupallinen taho puuttuu. Mielestäni
on ihan hyvä, että tähän saatiin
selkeä ja varsin seikkaperäinen linjaus asiasta.
Mitä tulee tähän asiaan, minkä ed.
Vistbacka otti esiin liittyen lupamaksurahoihin, niin täytyy sanoa,
että olen kyllä täysin samaa mieltä,
kyllä minäkin olen nähnyt korotukset
lähinnä vastineeksi siitä tv-ohjelmistosta,
mitä Yleisradio tuottaa. Totta kai siinä on muitakin
kuluja, mutta todella toivon, että sillä voitaisiin
rahoittaa sitä hyvää ja laadukasta tuotetta
eikä se korotusosuus mene johonkin täysin muuhun.
Heikki A. Ollila /kok:
Arvoisa puhemies! Yleisradion ja sen talouden ongelma ovat
lupamaksut. Ongelma on siinä, että osa maksaa,
osa ei. Ovelle koputtamisia pelätään
aivan kuin Stalinin ajan Neuvostoliitossa, ovisilmistä kurkistellaan.
Nyt kun digi-tv-järjestelmään siirrytään, olisiko
mahdollista — ja tämä terveisenä hallintoneuvostolle
selvitettäväksi tai selvitytettäväksi — sellainen
järjestelmä, että kun lupamaksun maksaa,
saa kortin, jolla sitten näkee niitä kanavia ja
ohjelmia, jotka ovat maksuttomia? Sen jälkeen voitaisiin
lupatarkastusjärjestelmästä luopua.
Markku Laukkanen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Muutama sana lupamaksujärjestelmästä,
joka kiistämättä on tämän
uuden teknologian kehityksen myötä erittäin
suuressa haasteessa.
Totta kai on selvää, että ensimmäinen
asia on tavallaan se yleisön halu maksaa eli se legitiimiys,
ja sehän tapahtuu vain Ylen ohjelmiston kautta, sen keskeisimmän
tuotteen, ohjelmiston, kautta. Se määrää sen,
onko yleisöllä halua se maksaa. Mutta ongelma
syntyy siitä, että Yleisradion ohjelmistot ovat
jo tänä päivänä saatavissa
suurin piirtein kaikilla mahdollisilla eri jakeluteillä ja
kaikilla mahdollisilla eri päätelaitteilla. Jos
henkilöllä ei ole esimerkiksi tv-laitetta kotona — tv-laitteisiinhan
tänä päivänä tv-maksu
on sidottu — ja hän katselee sitä tulevaisuudessa, digitelkkaria,
vaikkapa pelkästään mobiililaitteella,
hän joutuisi tämän päivän
lain mukaan maksamaan siitä lupamaksun. Eli on aivan selvää,
kun täällä myöhemmin käsitellään
Yle-lakia, joka perustui niin sanottuun Niemelän toimikunnan
työhön, että tämän
toimikunnan työ jäi tältä osin
kesken. Eli on aivan selvä asia, että tämä ed.
Ollilan esiin nostama kysymys on syytä aika nopeastikin
selvityttää, koska teknologian kehitys on tässä katsannossa
hyvin nopeata.
Mutta ed. Vistbackalle totean vain sen, että tietystihän
tv-maksu menee Yleisradion kokonaisbudjettiin ja sieltä samasta
kokonaisbudjetista maksetaan myöskin radiotoiminnan menot. Siinä mielessähän
on ihan selvää, että aikanaan kun radioluvasta
luovuttiin, katsottiin, että televisiopenetraatio on Suomessa
jo niin suuri, että sellaisia talouksia, joissa ei ole
televisiota, vaan on pelkkä radio, on tavattoman vähän.
Sellaisia on, mutta niitä on tavattoman vähän.
Sama liittyy myös siihen, että radiot halpenivat,
tuli hyvin paljon pieniä taskuradioita ja koko radiopäätelaitemarkkina
muutti sen tilanteen. Siinä katsannossa on järkevää,
että on vain yksi maksu. Onko se nimeltään
Yle-maksu tai viestintäveron kaltainen jollain toisella
nimellä oleva maksu, se on mietittävä.
Mutta ed. Ollilalle vain lopuksi, että kaikissa maissa,
joissa on menty tähän maksu-tv-järjestelmään,
niin sanottuun pay-tv-järjestelmään,
tv:n katselu on aina kalliimpaa kuin se järjestelmä, mihin
tällainen tv-maksuperusteinen yleisradiotoiminta perustuu.
Ahti Vielma /kok:
Arvoisa puhemies! Täällä on useassa
puheenvuorossa arvosteltu ed. Ben Zyskowiczin viimeviikkoista puheenvuoroa,
jossa hän arvioi ja, aivan oikein, arvosteli myös Yleisradion
toimintaa sekä sisäpoliittisesti että ulkopoliittisesti.
Ed. Zyskowicz on sentään sellainen kansanedustaja,
että hänen puheitaan ei tarvitse muiden puolustella,
mutta haluan sanoa omasta puolestani, kun ilmeisesti olen aika lailla ed.
Pulliaisen kanssa tämän salin nestoreita, että olen
nähnyt niitä aikoja niin kaukaa, että hän
puhui täysin totta. Ei niihin tietysti tarvitse sen kummemmin
palata, mutta ei niitä ole syytä kyllä kiistääkään.
Yleisradio on ollut kovan politikoinnin väline sota-ajan
jälkeiset vuodet, eikä se ole siitä politikoinnista
päässyt vielä tänäkään
päivänä. Kyllä tuolla maakunnissa
on aivan selvästi nähtävissä, miten
on johtajat valittu, mikä on poliittinen mandaatti, ketkä siellä puhuvat
ja ketkä siellä eivät puhu jnp. (Ed.
Laukkasen välihuuto) — Tämä on
aivan selvä tämänkin päivän
tosiasia, älkää turhaan kiistäkö.
Jos ed. Laukkanen haluaa puhua Karjalasta Yleisradiossa, niin
minulla ei ole sitä vastaan mitään, mutta
olisi siellä paljon tärkeämpiäkin
asioita puhuttavana. Esimerkiksi tämän päivän
peruskouluasioista voimme todeta, kuinka vähän niistä puhutaan.
Sinne pitäisi panna paljon enemmän asiaa ja paljon
vähemmän humpuukia ja politiikkaa.
Antero Kekkonen /sd:
Herra puhemies! Ei nyt ed. Zyskowiczin puheista ehkä kannata
loputtomiin jankuttaa, kun hän ei ole itse paikalla, mutta
kyllä tässä nyt vähän
väärän todistuksen ed. Vielma antoi.
Minä olen hyvin paljolti samaa mieltä kuin ed.
Zyskowicz, mutta hiukan yritin suhteellistaa tätä niin,
että kaikki se, mistä hän nyt syytti,
ei kyllä tapahtunut Yleisradiossa ja sitä samanlaista
tapaa käsitellä asioita oli monessa muussakin
tiedotusvälineessä. Jos joku haluaa tutkimusta
tehdä näistä asioista, niin kehotan kaivamaan
vanhoja Tiedonantaja-lehtiä esiin. Siellä on nimittäin
erittäin hyvä tutkimusvihje. Siellä systemaattisesti
painettiin mustalla ohjelmatiedoissa ne ohjelmat, joita toivottiin
katsottavan. Näin siitä materiaalista, jota on
varsin paljon, karsiutuu varsin paljon pois kyllä sillä perusteella,
että tutkii Tiedonantaja-lehden ohjelmatietoja.
Herra puhemies! Ed. Vistbackalle unohtui äsken vastata.
Emme me ole eri mieltä siitä, etteikö tämä homma
saata olla varsin kallista yksinäiselle kansaneläkkeen
varassa elävälle eläkeläiselle. Se,
mitä minä pelkään, on, että Yleisradion
lupamaksut siirrettäisiin valtion verotukseen, mistä saattaisi
syntyä sellainen tilanne, että täällä puukko
kurkulla olisivat ne, jotka haluavat kunnollista ohjelmaa, kun keskusteltaisiin
siitä, saadaanko korottaa verotusta esimerkiksi sen takia,
että Yleisradion toimintaa voitaisiin jatkaa. Se on sen kaltainen
kombinaatioyhdistelmä, joka ei minun mielestäni
sivistyneeseen länsimaahan sovi.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Kiinnittäisin myös huomiota
digi-tv:seen ja digiboksiin ja siihen, minkälainen kyky
niitä ihmisillä on hankkia. Se on varmaan yksi
jarruttava tekijä, mutta voi siellä olla muutakin.
Mutta niin kuin täällä todettiin, 500
euron eläkkeellä oleva pihtiputaan mummo yksineläjänä voi
olla suurissa vaikeuksissa näitten laitteitten kanssa,
mutta toivottavasti siinä tulee sitten yhteiskunta apuun.
Olisin myös todennut näistä konserttitalon kustannuksista,
jotka sisällytettiin tv-lupamaksuilla maksettavaksi, että se
oli väärä päätös
ja se olisi pitänyt muista varoista rakentaa eikä näistä. Se
osaltaan nostaa näitä kustannuksia.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti digiaikakauteen siirtymisen
ajankohdasta, siitä hetkestä, jolloin analogiset
lähetykset lopetetaan. Olin ministeri Satu Hassin sijaisena
silloisen hallituksen viestintäpoliittisessa työryhmässä aikoinansa.
Siinä roolissa jouduin aika läheltä seuraamaan
viikoittain tästä asiasta käytävää keskustelua.
Sitten kun sanoin siellä yhtenä päivänä oman
henkilökohtaisen näkemykseni elikkä sen,
että vuoden 2007:kin alusta on varsin varhainen ajankohta
viedä tämä hanke läpi menestyksellisesti,
niin yhtäkkiä ministeri Hassille rupesi sopimaan
erittäin hyvin olla läsnä näissä kokouksissa
ja niin minut heitettiin noin 15 sekunnissa ulos siitä työryhmästä.
No, sitten tämä Niemelän työryhmä päätyi
siihen, oliko se nyt elokuu 2007, elikkä hanke siirtyy
suurin piirtein puolella vuodella eteenpäin. Olen skeptinen
edelleen siihen ajankohtaan nähden. Näissä pitäisi
katsoa hyvin tarkkaan ja myöskin tämän
sosiaalipoliittisen ulottuvuuden olla hyvin tarkkaan mietitty teknisen
ulottuvuuden ohella.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Ihan lyhyesti ed. Kekkoselle se, että tällähän
hetkellä käsitykseni mukaan eduskunnan valitsemat
edustajat hallintoneuvostossa määrittelevät
toimilupamaksut ja ne mahdolliset korotukset, mitkä tänäänkin
on tehty, ja sen jälkeen valtioneuvosto tavallaan
hyväksyy ne. Minun mielestäni tähän
pitäisi saada toisenlainen järjestelmä,
nimenomaan niin, että se kohtelee tasapuolisesti ihmisiä ottaen
huomioon heidän tulotasonsa. Itse en halua ottaa kantaa,
mikä se järjestelmä on, onko se veroluonteinen
maksu tai mikä hyvänsä. Sitähän
tämäkin on, se riippuu siitä, miten perustuslakivaliokunta
määrätyt maksut vain tulkitsee.
Saara Karhu /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä televisiolupamaksukeskustelussa
yhdyn kollega ed. Kekkosen kantaan siitä, että tämmöinen
veroluonteinen maksu ei varmasti olisi kenenkään,
ei ainakaan Yleisradion eikä ohjelmiston, onneksi ja tuskinpa
tämänkään talon onneksi. Se
tosiasia, että tässä ollaan jonkinlaisessa
murroksessa tämän lupamaksun kanssa, liittyy myös
aika läheisesti, kuten ed. Laukkanen tuossa sanoi, tähän kehittyvään
laitekantaan ja siihen muutokseen, mikä siinä on
tapahtumassa, kun monet laitteet ovat sillä tavalla liikuteltavia,
että on hyvin vaikea ajatella, miten lupamaksu niiden suhteen
hallitaan. Nämä ovat sellaisia asioita, joihin
varmasti joudutaan paneutumaan vielä moneen kertaan. Mutta
todella tämä budjettiperusteinen maksu ei kyllä varmasti
ole hyvä ja aiheuttaa pahimmillaan sellaisen napanuoran
kyllä tiedonvälityksen ja tämän
talon välille, jota ei kukaan varmasti halua.
Mutta sitten tuosta digitalisoinnista: Varmaa on, että elokuu
2007 tulee turhan pian. Se on kova päätös,
kun se tehdään, että analogiset pysäytetään
ja sen jälkeen eivät enää ne,
joilla digiboksia ei ole, näe yhtään
mitään. Täytyy sanoa, että itse
olin oikeastaan päinvastaista mieltä kuin ed.
Pulliainen ja olen edelleen. Tosin nyt on menty jo hyvän
matkaa eteenpäin, eli mielestäni digitaaliseen
olisi pitänyt siirtyä pikavauhdilla subventoiden
niitä bokseja, mutta kun ei ollut niitä bokseja,
mitä subventoida, ja se olisi mennyt Yleisradion piikkiin,
niin siitä ei innostuttu. Elikkä tämä analogisen
ja digitaalisen päällekkäin lähettäminen
on niin kallista Yleisradiolle, että se syö ihan
näitä käytössä olevia
rahoja sitä vauhtia, että tällainen kaksinaislähettäminen
ei ole järkevää. Se, joka noita digikanavia
seuraa, tietää, että myöskään
niiden ohjelmatarjonta ei ole sellaista, että voisi kovin
villisti huutaa niiden puolesta tällä hetkellä.
Sinne pitäisi ensinnäkin saada laajaa ohjelmatarjontaa
digipuolelle, jotta tulisi kysyntää niille ohjelmille
ja kaikki haluaisivat nähdä niitä. Täytyisi
saada teknisesti käyttökelpoiset laitteet, jotka
on helppo asentaa ja jotka ovat hinnaltaan edulliset, ja sen jälkeen
jonkinlainen järjestelmä, jolla subventoidaan
lupamaksajille tämmöinen boksi, että kaikilla,
myös näillä pienituloisilla ihmisillä,
on mahdollisuus siirtyä tähän digiaikaan.
Mutta se, että tätä päällekkäin
ajamista jatkettaisiin jumalattoman pitkään, on
kyllä ihan rahan haaskuuta. Muita keinoja pitäisi
löytää.
Antero Kekkonen /sd:
Herra puhemies! Minä palaan tähän
valiokunnan varsinaisen mietinnön tekstiin, jossa on yksi
erittäin huolestuttava kohta, erittäin huolestuttava,
ja se koskee nimenomaan tätä kuunnelmatuotantoa
ja tätä asiaa tarkastellen nimenomaan näkövammaisten
vinkkelistä.
"Erityisesti Yleisradion kuunnelmatarjonta on näkövammaisia
lähellä", sanotaan täällä,
mikä pitää paikkansa. Kuunnelmien osuus
vähenee jatkuvasti, ja perinteinen fiktiivinen kuunnelma uhkaa
kokonaan kadota Ylen kanavilta. Tämä on tavattoman
huolestuttava kehityssuunta. Kyseessä on kuitenkin Suomen
suurin teatteri, siis sellainen teatteri, joka ei tarvitse lavastajaa,
joka antaa mahdollisuuden myöskin meille, jotka vielä vähän
näemme, vaikka minkälaiseen mielikuvituksen leikkiin,
vaikka minkänäköiseen fiktioon. Tässä mielessä minusta
tämä huomio ansaitsisi kyllä erittäin
perusteellisen tarkastelun Yleisradion sisällä.
Kuunnelmatuotanto on ollut yleisradioyhtiön kaikkein parasta
ruisleipää.
Markku Laukkanen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Vielä lupamaksujärjestelmän
rakenteista. Kaikissa Euroopan maissahan on vallitsevana pääsääntönä tämä Suomen
kaltainen tv-maksujärjestelmä, jolla julkista
palvelua, yleisradiotoimintaa rahoitetaan. On maita — esimerkiksi
Saksassa on joitakin yhtiöitä — joissa
osa rahoituksesta tulee myöskin mainonnasta, mutta Suomessa
ei tietenkään ole haluttu siihen mennä,
koska sillä syötäisiin kaupallisten radio-
ja tv-yhtiöiden tulorahoitusta. Tämä on
erittäin hyvä työnjako. On joitain maita,
joissa on menty budjettiperusteiseen rahoitukseen, mutta niin kuin täällä jo
todettiin, syntyisi vääränlainen napanuora
tavallaan sitten omistajatahoon, jos joka vuosi käytäisiin
budjettipäätöksen yhteydessä myöskin
arvio julkisen palvelun yhtiön rahoituksesta. Se olisi
väärä rakenne. Kyllä se täytyy
suurin piirtein tästä mallista hakea.
Ongelmahan tässä niin sanotussa tasavertaisuusproblematiikassa
on se, että tämä on tavallaan kotitalouskohtainen:
on perheitä, joissa saattaa olla viisi tai jopa useampia
jäseniä, jotka katselevat televisiota ja kuuntelevat
radiota samalla hinnalla, ja sitten on yhä kasvava määrä näitä yhden
hengen talouksia, jotka maksavat näin ollen totta kai suhteessa
silloin paljon enemmän.
Vielä tästä analogisen toiminnan
alasajosta. Elokuun viimeinen päivä kello 24.00
on kiistämättä tavattoman, tavattoman
lähellä. Mutta ehkä suurin virhe, mikä tälle
markkinakehitykselle voidaan nyt tehdä, on se, että poliittinen päätöksenteko
antaisi semmoisen signaalin, että ähäkutti,
ei pidetäkään kiinni siitä vaan
ollaan valmiit sitä tavallaan siirtämään.
Sen takia minusta on tärkeätä, että liikenne-
ja viestintäministeri Leena Luhtanen kutsuisi koolle kaikki
tässä digitaalisen tv:n lanseeraustyössä olevat
keskeiset toimijat ja mietittäisiin yhteistyössä nopeasti ne
toimet, millä digitaalinen tv, tämä loppufinaali,
saataisiin menemään tyylikkäästi
läpi. Siinä todella tarvitaan monipuolista ohjelmistotarjontaa.
Jakelutien puoli on nyt jo kunnossa, mutta siellä tarvitaan
paljon kehitystyötä täällä päätelaitepuolella
ja myös sellaista hintakehitystä, että se
hinta ei olisi kynnys millekään kotitaloudelle sen
laitteen hankkimisessa.
Saara Karhu /sd:
Arvoisa puhemies! Lupamaksuista kun puhutaan, niin hyvin usein
unohtuu radion osuus, radiohan on merkittävä ohjelmatuottaja
myös. Tässä nyt tuli tämä kuunnelmapuoli,
joka nousee tuossa mietinnössä esiin, ja täytyy
sanoa, että kaikki kiertyy takaisin kaikkeen, tyhjästä on
paha nyhjäistä. Niin kuunnelma- kuin kotimainen
näytelmätuotantokin on huomattavasti kalliimpaa
kuin esimerkiksi visailujen tai tosi-tv:n tuottaminen. Mitä tiukemmalle Ylen
budjetti menee, sen todennäköisempää on, että kaikki
tämmöinen laadukas näytelmä-, kuunnelmatuotanto
jää vähemmälle ja sitä kautta
me sitten katselemme näitä, että annetaan
pieni, halpa kamera jonkun mukaan ja hän kuvaa ulkomaanreissuaan
itse ja syö, mitä sattuu, ja sitten näyttää niitä irvistelijöitä televisiossa,
tai sitten jonkun kotiin asennetaan kamera, ja me katsomme, miten
se perhe siellä elää. Se on todella aivan
eri asia kuin tämmöiset knallit ja sateenvarjot
tai reinikaiset tai vastaavat, jotka kaikki muistavat laadukkaina
tuotantoina menneiltä ajoilta. Tässä täytyy
taas muistaa se, että kun näitä lupamaksukorotuksia
tehdään, niin sen rahan pitäisi todella
mennä siihen tuotteeseen eikä mihinkään seiniin.
Keskustelu päättyy.