5) Hallituksen esitys laeiksi eräiden huviveneiden turvallisuudesta
ja päästövaatimuksista sekä vesiliikennelain
muuttamisesta
Markku Laukkanen /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! En käytä kovin pitkää puheenvuoroa,
totean vaan, että tässä on nyt vähän
erilainen asetelma. Ympäristövaliokunta antoi
liikenne- ja viestintävaliokunnalle erikoisvaliokunnan
lausunnon tähän kysymykseen, ja ympäristövaliokunta
tietysti tarkasteli omaan rooliinsa liittyen ennen muuta sitten
vesikulkuneuvojen, kuten vesiskoottereiden, käytön rajoituskysymyksiä.
Tässä säädöksessä,
josta nyt on kyse, on ennen muuta tarkoituksena vaarallisten vesikulkuneuvojen
maahantuonnin, markkinoinnin, valmistuksen ja käytön
kielto ja rajoittaminen. Tässä ennen muuta perehdytetään
siihen.
Ehdotettua huvivenelain 29 §:ää,
joka on tarkoitettu korvaamaan nykyinen vesiliikennelain 10 §,
voidaan siis käyttää vaarallisen huvivenelaissa
ja huvivenedirektiivissä tarkoitetun vesiskootterin markkinoilta
poistamiseksi tai sen markkinoillesaattamisen ja käyttöönottamisen kieltämiseksi
ja rajoittamiseksi. Myöskin huvivenelain muita markkinavalvontasäädöksiä voidaan
tällaisessa tapauksessa käyttää.
Mutta sen sijaan taas vesiliikennelain 16 §:n nojalla on mahdollista
aluekohtaisesti kieltää tietyn moottorikäyttöisen
vesikulkuneuvotyypin, kuten tässä tapauksessa
vesiskootterin, käyttö tai rajoittaa sitä,
jos sen käyttämisestä aiheutuu erityisen
huomattavaa haittaa luonnolle tai muulle ympäristölle.
Vesiliikennelakiinhan ei aikanaan otettu mahdollisuutta kieltää kokonaan
haittaa aiheuttavan vesikulkuajoneuvotyypin käyttöä,
kuten maastoliikennelain 7 §:n nojalla olisi mahdollista
tehdä.
Skoottereiden käyttöähän
ei voida Euroopan komission kannan mukaan kieltää.
Näitä alueellisia kieltoja ja rajoituksia, käyttörajoituksia,
voidaan tosin antaa. Asiantuntijakuulemisen mukaan voisi myös
olla mahdollista antaa ajotapaa koskevia säännöksiä sen
suuntaisesti kuin ympäristövaliokunta on lausunnossaan
esittänyt. Tämähän koskee juuri
sellaista ajotapaa, mikä vesiskoottereiden käytössä on
nähtävästi aika lailla yleistynytkin:
ajetaan suunnilleen ympyrää ja rällätään
pienellä alueella eikä skootteria käytetä sitten
siirtymiseen paikasta a paikkaan b, mihin se myöskin antaa
mahdollisuuden.
Merenkulkulaitoshan voi käyttää kulutustavaroiden
ja kuluttajapalvelusten turvallisuudesta annetun lain valvontasäännöksiä sellaisiin
kuluttajan käyttöön tarkoitettuihin elinkeinonharjoittajan
luovuttamiin vesikulkuneuvoihin, joihin ei nyt sovelleta huvivenelakia.
Kuluttajaviraston lausunnon mukaan Merenkulkulaitos ei voisi näin
tehdä, ellei vesiliikennelain 10 §:ää kumota tai
vaihtoehtoisesti vesiliikennelakiin lisätä säännöstä,
jonka mukaan Merenkulkulaitos voisi vesiliikennelain 10 §:n
rajoittamatta käyttää kulutustavaroiden
ja kuluttajapalvelusten turvallisuudesta annetun lain mukaisia valvontakeinoja
ja toimivaltuuksia silloin, kun kyseessä on kuluttajan
käyttöön tarkoitettu vesikulkuneuvo.
Täällä on vielä "Tuotteita
koskevat vaatimukset" ja "Ilmoitetun laitoksen nimeäminen",
ja ainoa varsinainen muutosehdotus koskee tätä 11 §:ää,
joka koskee ilmoitettujen laitosten nimeämistä:
"Liikenne- ja viestintäministeriö nimeää hakemuksesta
laitokset, joilla on oikeus toimia ilmoitettuna laitoksena - - vaatimustenmukaisuuden
arvioinnissa.
Hakemuksessa on esitettävä ministeriön
pyytämät hakemuksen käsittelemiseksi tarpeelliset
tiedot.
Nimeämispäätöksessä määritellään
ilmoitetun laitoksen pätevyysalue, vahvistetaan laitoksen
valvontaan liittyvät järjestelyt sekä asetetaan tarvittaessa
muitakin laitoksen toimintaa koskevia vaatimuksia, rajoituksia ja
ehtoja, joilla varmistetaan tehtävien asianmukainen suorittaminen.
Ilmoitettu laitos voidaan nimetä määräajaksi
tai toistaiseksi."
Valiokunnan mietintö, kuten sanottu, on yksimielinen,
ja tähän liittyy sitten ympäristövaliokunnan
lausunto, jonka osalta varmasti täällä ympäristövaliokunnan
puheenjohtaja käyttää puheenvuoron.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tulin kiittämään
liikenne- ja viestintävaliokuntaa asiallisesta mietinnöstä ja
samoin ympäristövaliokuntaa lausunnosta koskien
huviveneiden turvallisuutta ja päästövaatimuksia.
Suomessahan oli viime vuoden lopulla 740 000 venettä,
ja näistä 400 000 on sellaisia, joissa
on moottori. Kuitenkin veneiden aiheuttamat hiilidioksidipäästöt
maassamme ovat hyvin vähäisiä, vain 0,3
prosenttia kokonaispäästöistä. Veneily
on yhteiskunnalle edullista, koska se tuottaa verotuloja yli 100
miljoonaa euroa vuosittain. Lisäksi venealan vienti on
yli 200 miljoonaa vuodessa ja se työllistää tuhansia
ihmisiä. Veneily on myös terveellinen harrastus,
ja venematkailun taloudellinen merkitys on suuri, varsinkin saaristokunnissa.
Veneily ei aiheuta yhteiskunnalle suuria kustannuksia, koska väylien ylläpidon
kustannukset ovat vain murto-osa siitä, mitä teiden
ylläpito maksaa.
Mietinnössä kiinnitetään
huomiota siihen, että huvivenedirektiivin mukaisten vesiskoottereiden
käyttöä ei voida kieltää,
kuten ed. Laukkanen sanoi, mutta niiden häiritsevää käyttöä voidaan
rajoittaa alueellisesti. Lisäksi liikenne- ja viestintävaliokunta
toteaa, että hallituksen esityksestä puuttuvat
asiaan kuuluvat säädökset turvallisuus-
ja päästövaatimusten tarkastamiseen oikeutetun
viranomaisen tai hänen määräämänsä toimijan
nimeämisestä.
Olen eduskunnan veneily- ja vesistönsuojeluryhmän
puheenjohtaja. Varapuheenjohtajamme on keskustan Pertti Salovaara,
ja ryhmään kuuluu 28 jäsentä.
Veneilyryhmä on tyytyväinen tähän
direktiivikäsittelyyn ja tähän mietintöön.
Veneilyryhmän työmaana on kuitenkin nyt muita asioita,
ja käytänkin tilaisuutta hyväkseni kertoakseni
salissa siitä, että nyt veneilyryhmä työskentelee
mahdollisen venepolttoöljyn veronkorotuksen vähentämiseksi,
sillä nythän EU-direktiivi tulee voimaan vuonna
2007 ja tällöin venepolttoöljyyn tulee
yhtä raskas verotus kuin autodieselpolttoöljyssä on.
Toivoisimme siis kevyempää verokohtelua ja toivoisimme,
että liikennevaliokunta ja verojaos ottaisivat huomioon
nämä veneilijöiden edut ja myöskin
saaristolaisten edut.
Toinen asia, jota veneilyryhmä ajaa, on septitankkien
tyhjennyslaitteet. Nimittäin vilkkaasti liikennöityjen
väylien varrella tulisi näitä laitteita
olla. Suurimmat venesatamat ...
Ensimmäinen varapuhemies:
(koputtaa)
Ed. Asko-Seljavaara, pyydän pysymään
tässä aihepiirissä laajentamatta sitä uusiin
asioihin.
No, otan kuitenkin esille nämä septitankkien
tyhjennyslaitteet, jotka nyt ovat meillä toisena agendana
tällä hetkellä. Olemme tyytyväisiä tähän
mietintöön.
Raimo Vistbacka /ps:
Herra puhemies! Meillä on jälleen kerran Euroopan
parlamentin ja neuvoston direktiivi, jossa nyt määritellään
huviveneiden turvallisuudesta ja päästövaatimuksista
ja samalla myös vesiliikennelain muuttamisesta. Tässä laissa
tietysti määritellään nämä Merenkulkulaitoksen
toimivaltuudet ja valvontakeinot sekä tulliviranomaisen
velvollisuus valvoa kolmansista maista — ja ilmeisesti
lähinnä tarkoitetaan USA:sta — tuotavia
huviveneitä, joiden osalta ainakin muutamia vuosia sitten
on ollut suuriakin ongelmia.
Arvoisa puhemies! Tämä on varmasti ihan hyvä ja
turvallisuutta lisäävä lainsäädäntö,
mutta, arvoisa puhemies, yksi asia, joka minua vaan huolestuttaa
näissä aina, kun tulee uusia velvoitteita viranomaisille,
on se, että myöskin valtioneuvosto ja valtiovarainministeriö erityisesti huomioisivat
sen, minkä johdosta me joudumme lisäämään
virkamiesten tehtäviä, EU:n kautta. Tässäkin
valiokuntakuulemisessa tuli ilmi, että nämä tehtävät
vaativat kaksi henkilötyövuotta, eli ensi vuoden
budjettiin, silloin kun tämä laki tulee voimaan,
pitäisi saada lisämäärärahoja
siltä osin, että myöskin voitaisiin valvoa
sitä, mitä me täällä eduskunnassa
säädämme.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Jo vuosia on voitu nähdä,
että liikenne- ja ympäristövaliokunnan
tehtäväkentät ovat aika paljon toisiaan
leikkaavia. Kuljemme siis hyvin läheisessä yhteistyössä.
Tässä ympäristövaliokunnan
lausunnossa on haluttu tosiaan kiinnittää huomiota
myös desibeleihin ja päästömääriin.
Hiilivetypäästöt ovat kohtuullisen suuri
osa, ne ovat 6 prosenttia, Suomen kokonaispäästöistä.
Ouus on siis erityisen korkea ottaen huomioon tämän
volyymin. Hiilidioksidin kohdalla tilanne on sitten toinen, niin kuin
ed. Asko-Seljavaara viittasi.
Desibeleistä: Ne ovat häiritseviä,
etenkin tietysti Sisä-Suomessa järvi- ja jokialueilla.
Mielenkiintoista on se, että kun tämä kerta
on EU-direktiivipohjainen, niin nämä määritelmät,
mitkä ovat desibelirajat, päästörajat
jne., löytyvät direktiivin liiteviittauksesta.
Siis ne eivät ole asetuksessa tai muuta, vaan jossakin
direktiivin liiteviittauksessa, ja se on vähän
hankalaa noin lainsäädännöllisesti.
Meillä on kuitenkin kansallinen laki, sen alaiset asetukset
ja sitten on direktiivin liiteviittaukset, joihin pitää viitata
ja katsoa sieltä, mikä on tilanne. Tähän
valiokunta kiinnitti huomiota, että tämän
tiedon saanti ja löytyminen kansalaisille olisi helposti
toteutettavissa.
Toinen asia, joka täällä valiokunnan
näkökulmasta on tietysti syytä todeta,
on se, että tämä muutos parempaan vie
aikaa ja arvioitu aika on noin 20 vuotta. Arviointi pohjautuu Merenkulkulaitoksen
julkaisuun 5/2005.
Sitten edelleen tämä myöskin liikenne-
ja viestintävaliokunnan puheenjohtajan viittaama siirtyminen
paikasta toiseen, a:sta b:hen, mihin vesiskootteri on toki tarkoitettu
sinänsä eikä ympyrän ajamiseen,
ainakaan ensisijaisesti. Tähän kiinnitimme huomiota.
Myös vesilakitoimikunta on kiinnittänyt siihen
vuonna 2004 mietinnössään huomiota. Viittaamme
tähän mietintöön ja nimenomaan
siihen, miten ratkaistaisiin tämä aiheeton ympäristöä rasittava
häiritsevä toimi, joka on tätä vesiskootterilla
tapahtuvaa niin kutsuttua paikallaan ajamista. Tässä kiirehdimme
lainsäädäntöä, joka
voisi tehokkaasti puuttua kuvattuun ongelmaan. Toteamme, että se
on hankala ratkaista, mutta asiantuntijat, joita me kuulimme, todella
kaikki olivat valmiit tunnustamaan ongelman. Sen ratkaisukeinot
jäävät nyt tältä erää vielä toteamatta,
mutta tässä varmasti on syytä edelleen
olla aktiivinen. Nyt näissä lausunnoissa, mietinnössä on
tähän asiaan kiinnitetty huomiota ja annettu ikään
kuin jälleen sykäys siihen suuntaan, että myös
lainsäädännön avulla voitaisiin
saada hallintaan tämä ongelma. Toisaalta kasvatus-
ja asennekysymykset ovat yhtä tärkeitä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tässä ongelmana ovat vesiliikennelain
10 § ja 16 § ja niitten välinen
keskinäinen suhde. Tässähän
nyt siis päädytään siihen, että 10 § kumotaan,
ja kysymys on siitä, miten aluekohtaisesti tai ylipäätään
pystytään rajoittamaan vesiskoottereilla tapahtuva
häiritsevä liikennöinti. Nyt siis tämän
mietinnönkin näkemyksen mukaan pelattaisiin tällä vesiliikennelain
16 §:llä ja asia hoitaantuu sitä kautta.
Siinä on yksi ongelma, joka ei tästä mietinnöstä käy
ilmi, mutta joka on asiallinen asia. Se on se, että tämmöinen
aluekohtainen rajoitus vie vähintään
pari vuotta aikaa ja sinä aikana saa hurvitella niin paljon
kuin jaksaa. Se, mikä minua suoraan sanottuna järkytti
liikenne- ja viestintävaliokunnassa, oli se, että siellä on
jäseniä, joitten mielestä tämmöistä häiriötä ei esiinny
yhteiskunnassa eikä maailmassa ollenkaan.
Markku Laukkanen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Minä ymmärsin näin
täällä ed. Asko-Seljavaaran puheenvuoron,
kun vielä sanoitte olevanne tämän jonkunlaisen
veneilykerhon puheenjohtaja, että ainakin te edustatte
tällaista sivistynyttä veneilijää,
joka ymmärtää myöskin sen ongelman,
joka tähän nyt esillä olevaan vesiskootterien
käyttötapaan ja kulttuuriin liittyy. On niin monenlaista
veneilyä. Siinä katsannossa ymmärsin
näin, että te voisitte olla myöskin kannattamassa
sellaisia lainsäädäntöuudistuksia, joilla
tähän kuvattuun ongelmaan voitaisiin tehokkaalla
tavalla myös lainsäädäntötasolla
puuttua. Tämä oli minun mielestäni tämän
ympäristövaliokunnan lausunnon tavallaan sitä keskeisintä,
parasta antia myöskin tähän lakiesitykseen, vaikka,
niin kuin korostin, me emme tässä päässeet
kiinni tähän. Sen takia on hyvin tärkeä asia, että tätä lainsäädäntötyötä tulee
edelleenkin nyt jatkaa, ja ilman muuta yksi mahdollisuus olisi tämä vesiliikennelakiin
sijoitettava säännös, joka kieltäisi
tämän häiriötä aiheuttavan
vesiskootterilla ajamisen asutun rannan sekä pysyvän
asutuksen, loma-asutuksen läheisyydessä. Tässä katsannossa
tähän valmistelutyöhön, tämän
uudistuksen valmistelutyöhön, soisi hallituksen ryhtyvän
nopealla aikataululla.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Olen aivan samaa mieltä ed.
Laukkasen kanssa siitä, että vesiskootteri
saattaa olla hyvin häiritsevä. Mutta olen myöskin
erittäin iloinen siitä, että tämä mietintö ei
ole niin tiukkapipoinen, että se kieltäisi vesiskootterilla
ajon kokonaan, sillä jos sillä todella siirrytään
paikasta toiseen, kuten mietinnössä sanotaan,
niin kyllähän se häiriö on aika
vähäinen. Itse en kyllä mitenkään
puolusta sitä, että vesiskootterilla
ajetaan, mutta kyllä minusta tämä lainsäädäntö on
aika riittävä.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Asko-Seljavaara on ihan oikeassa. Ei tätä paikasta
a siirtymistä b:hen tarvitse kieltää eikä sitä voikaan
kieltää. Se on selvä eikä ole
myöskään syytä. Mutta toisaalta
aivan oikein tämä nyt mainittu mietintö Kom
2004:2 eli vesilakitoimikunnan ehdotus liittyen tähän
häiriöliikkumiseen vesistöissä on
valmis, ja se on ollut lausunnoilla. Nyt on työryhmän
nimeämisprosessi menossa. Siitä tulee kohtuullisen
pieni ryhmä, joka alkaa vesilain kokonaisuudistusta toteuttamaan.
Ehkä sen yhteydessä tämä asia
myös voi edetä. Tosin aikataulu lienee se, että se
on eduskunnassa vasta 2006 syksypuolella, mikä merkitsee
jälleen vähän samanlaista kuin maankäyttö-
ja rakennuslain kohdalla, että on kiire ennen vaaleja toteuttaa
tämä lainsäädäntö.
Yleiskeskustelu päättyy.