6) Hallituksen esitys laiksi ulkomaanliikenteen kauppa-alusluettelosta
annetun lain muuttamisesta
Markku Laukkanen /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Täällä on
tämmöinen liikenneilta tänä iltana,
eikä tämä vielä tähänkään
lakiesitykseen lopu.
Tämän kauppa-alusluettelosta annetun lain muuttaminen
tässä yhteydessä tarkoittaa sitä,
että kauppa-alustukea voitaisiin jatkossa maksaa myös
sellaiselle varustamotoimintaa harjoittavalle suomalaiselle työnantajalle,
joka ei ole Suomeen rekisteröidyn aluksen omistaja. Lisäksi
lakia täsmennetään vastaamaan myös
Euroopan yhteisöjen komission meriliikenteen valtiontuen
suuntaviivoja. Totta kai tällä on hyvinkin paljon
vaikutuksia myöskin suomalaiseen aluskantaan. Siitä valiokunta
esittää mietinnössään eräitä arvioita.
Ulkomaanliikenteen volyymihan on viime vuosina kasvanut jatkuvasti
ja kotimaisten alusten osuus Suomen satamien kautta kulkevassa viennissä on
laskenut noin 20 prosenttiin, mitä voidaan ilman muuta
pitää erittäin alhaisena ja jopa huolestuttavana
tasona. Tämän lisäksi suomalainen aluskalusto
on ikääntynyt siinä määrin, että Suomen
lipun alla olevien alusten keski-ikä on tällä hetkellä noin
20 vuotta, kun se EU-talousalueella on keskimäärin
12 vuotta. Tämän vuoksi on, totta kai, tärkeää ja
on syytä etsiä kaikkia mahdollisia keinoja, että saadaan
Suomen lipun alle aluksia, saadaan se kokonaismäärä olennaisesti
nykyistä tasoa korkeammalle ja saadaan myös alusten
heikentyvä ikääntymiskehitys pysäytettyä.
Tällä esityksellä pyritäänkin
lisäämään joustavuutta varustamotoiminnan
järjestämisessä ja mahdollistamaan uusia
rahoittamisvaihtoehtoja alushankintoihin.
Asiantuntijakuulemisessa arvioitiin, että tällä esityksellä on
myönteinen vaikutus aluskannan kokoon, ikärakenteeseen
ja työllistämistilanteeseen, ja valiokunta pitääkin
tämän vuoksi hallituksen esitystä oikeana,
mutta korostaa, että merenkulun tukemiseksi tarvitaan muitakin,
laajakantoisempia toimenpiteitä, siis sen tukemiseksi,
että Suomen lipun alla olevien alusten määrä lisääntyy.
Sitten mennään jo tonnistoverokeskustelun alueelle.
Sitten tähän huoltovarmuuskysymykseen, joka
ilman muuta liittyy tähän asiaan hyvin olennaisella
tavalla, liittyy jopa siinä määrin, että nimenomaan
tähän huoltovarmuuskysymykseen jätettiin
mietintötekstiin vastalause. Huoltovarmuuskeskushan on
jo aikaisemmin kiinnittänyt huomiota siihen, että suomalaisten
alusten osuus ulkomaankaupan kuljetuksissa on laskenut huoltovarmuuden
kannalta huolestuttavan alhaiselle tasolle. Tietysti kriisitilanteissa
täytyy olla varmuus siitä, että aluskalusto
säilyy Suomen liikenteessä. No, itse lainsäädännössähän
ei ole tällä hetkellä mitään
selvää prosenttirajaa sille, milloin tämä huoltovarmuusnäkökohta
toteutuu. On kuitenkin selvää, että myös
kriisitilanteissa tarvitaan ainakin enemmän kuin tuo 20
prosenttia nykyisestä aluskalustosta huolehtimaan Suomen
ulkomaanliikenteen kuljetuksista.
Alusten omistus ja operointihan ovat usein eriytyneet yhä voimakkaammin.
Tämä johtuu osittain globalisaatiokehityksestä,
EU-jäsenyydestä, rahoitussektorin muutoksesta.
Kuljetuksista vastaavat yhtiöt eivät usein haluakaan
omistaa aluksia, vaan omistus on siirretty esimerkiksi rahoitus-
ja holdingyhtiöiden tehtäväksi. Merenkulun
osalta hyvin yleinen järjestely on niin sanottu bareboat-rahtaus,
jossa alus vuokrataan kokonaisuudessaan operaattorille ilman miehistöä.
Huoltovarmuuskeskuksen mukaan merenkulun huoltovarmuuden perusteita
arvioitaessa on otettava huomioon uudet merenkulun mekanismit ja
rakenteet sekä omistuksen luonteen muuttuminen. Huoltovarmuuskeskus
onkin tässä asiantuntijakuulemisessa katsonut,
että alusten rahoituksellinen ulkomainen omistus ei vaaranna kuljetusketjujen
toimivuutta häiriö- ja poikkeusoloissa, koska
operointioikeudet ovat suomalaisella varustamolla. Hallituksen esitykseen
liittyvän muutosehdotuksen mukaan tällainen vuokrattu
alus voitaisiin merkitä kauppa-alusluetteloon, vaikka varustamotoimintaa
harjoittava suomalainen työnantaja ei ole Suomeen rekisteröidyn
aluksen omistaja, eli kauppa-alusluetteloon merkitseminen mahdollistaisi
myös tuen maksamisen tällaiselle työnantajalle.
Valiokunta toteaa vielä, että kotimaisen tonniston
osuus maamme ulkomaankaupan kuljetuksista nykyisen tukimuodon vallitessa
on ajanjaksolla 2000—2004 alentunut 40 prosentista noin
33 prosenttiin. Tämän lain muutoksella turvataan
nyt Suomen ulkomaankaupan kuljetusten suorittaminen nykyistä suuremmassa
määrin suomalaisen tosiasiallisen määräämisvallan
puitteissa, ja tosiasiallinen määräämisvalta
tarkoittaa tässä sitä, kuka on varsinainen
operoija. Ilman kyseistä muutosta kotimaisen tonnisto-osuuden
nykyistä kielteistä kehitystä ei voida
pysäyttää eikä kääntää parempaan
suuntaan. Koska muutoksella voidaan olettaa olevan myönteinen vaikutus
myös tonnisto-osuuden kehitykseen, valiokunta pitääkin
uudistusta myös huoltovarmuusnäkökohdista
kannatettavana ja tarkoituksenmukaisena.
Sitten yksityiskohtaisissa perusteluissa jouduimme palaamaan
vielä Saimaan kanavan liikenteeseen. Tämähän
liittyy komission tammikuussa 2004 tarkistettujen meriliikenteen
valtiontuen suuntaviivojen tulkintaan, ja asiasta esitettyjen eri
tulkintojen vuoksi valiokunta pitää hyvin tärkeänä,
että tätä säännöstä nyt
täsmennetään vihdoinkin Saimaan kanavan
liikenteen osalta. Tämä on se asia, johon valiokunta
kiinnitti jo yksimielisesti huomiota — taitaa olla noin vuoden
päivät sitten — ja teki tästä asiasta
myöskin ponnen, johon sitten myöskin eduskunta
yhtyi. Sen takia täytyy sanoa näin, että valiokunta oli
suorastaan hämmästynyt, etten sanoisi pöyristynyt,
siitä, että tätä Saimaan kanavan
liikenteen kysymystä ei ollut hoidettu hallituksen esityksessä sillä tavalla,
mitä eduskunta aikanaan jo selkeästi esitti. Ohjeet
olivat selvät ja tulkinta oli selvä, ja tämä piti
sitten valiokunnan itse nostaa pöydälle ja käydä monia
vääntöjä ja keskusteluja sitten
sekä liikenne- ja viestintäministeriön
että valtiovarainministeriön kanssa, jotta tähän
nyt syntyneeseen lopputulokseen päästiin.
Saimaan kanavan kautta tapahtuva matkustaja- ja rahtiliikenne
on pääasiassa ulkomaan meriliikennettä,
jos alus pääasiallisesti liikennöi suomalaisen
sataman ja yhteisön sataman tai suomalaisen sataman ja
kolmannen valtion sataman välillä. Tällöin
alus täyttää kauppa-alusluetteloon merkitsemisen
edellytykset EY-komission vahvistamien valtiontuen suuntaviivojen
osalta. Jotta tässä tulkinnassa ei olisi sitten
epäselvyyksiä, valiokunta halusi täsmentää tätä pykälän
5 momenttia maininnalla, jonka mukaan Saimaan kanavan liikenne kuuluu
yksiselitteisesti ulkomaan meriliikenteen piiriin. Valiokunta teki
vastaavan muutoksen tämän momentin muotoiluun,
joka kuuluu nyt näin: "Aluksen katsotaan olevan pääasiassa
ulkomaan meriliikenteessä, jos alus on kalenterivuoden
aikana yli puolet toiminta-ajastaan ulkomaan meriliikenteessä,
mukaan lukien Saimaan kanavan kautta tapahtuva liikenne."
Tämä on tietysti tässä kokonaisuudessa
hyvin pieni asia mutta Saimaan kanavan käytön
ja Saimaan vesistöalueen liikenteen kannalta erittäin merkittävä uudistus.
Siitä olen erittäin tyytyväinen ja iloinen,
että tältä osin valiokunta kykeni määrätietoisesti
yksimieliseen esiintymiseen ja sai tämän aikaiseksi.
Kuten, arvoisa puhemies, totesin, valiokunnan mietintöön
sisältyy vastalause, joka koskee tätä huoltovarmuuskysymystä.
Sen varmasti sitten vastalauseen allekirjoittajat esittelevät.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Yli 18 vuoden aikana on tullut oltua mukana
monessa yrityksessä, monessa eriävässä mielipiteessä ja
vastalauseessa. Niistä aikaisemmista tuskin yhtäkään
historioissa miltään osin mainitaan, mutta, arvoisa
puhemies, tässä vastalauseessa on kysymys niin
suuresta asiasta, että jos Suomella huonosti joskus tässä lähivuosikymmenien
aikana menee ja vielä sen jälkeen on mahdollisuus Suomen
historiaa kirjoittaa ja väitöskirjoja väsätä,
niin tämä vastalause, jonka nyt olen jättänyt ed.
Vistbackan tukemana, tullaan ottamaan käsittelyyn.
Yritän selvittää tätä asiaa.
Tässä muutama vuosi sitten olin maanpuolustuskurssin
jatkokurssin jatkokurssilla, ja erityisenä teemana oli huoltovarmuus.
Silloin Huoltovarmuuskeskuksen johtaja esitteli hyvin tarkkaan sen,
mistä näissä huoltovarmuusasioissa on
perimmältään kysymys liittyen juuri saarivaltion
osalta siihen, että meillä pitää olla
sellaista rahtialuskantaa oman lipun alla, joka on suomalaisomistuksessa niin,
että määräysvalta poikkeusoloissa
ulottuu tuon aluskannan käyttöön. Vielä pitää tämän
kaluston olla jäävahvistettua ja sen pitää olla
saaristo-oloissa käyttökelpoista, ihan suuret
ro-ro-alukset ja muut eivät siihen oikein käy.
Tämä esitys oli hyvin vakuuttava, se oli samansisältöinen kuin
oli ollut varsinaisella maanpuolustuskurssillakin. Tämä sama
kanta tuotiin kolme neljä viikkoa sitten Helsingin Sanomissa
esille pääuutissivulla ja myöskin siellä myöhemmin
sivulla, jolla selvitettiin tätä tilannetta ja
nykytilanteen huolestuttavuutta. Oli äärimmäisen
suuri ja shokeeraava kokemus, kun hallitus oli pannut Huoltovarmuuskeskuksen
järjestykseen ja hyväksymään politiikkamuutoksen.
Arvoisa puhemies! Mitä tahoa tämä ulkomaanliikenteen
kauppa-alustuki nyt tulee koskettamaan? Se koskettaa käytännöllisesti
katsoen yhtä ainoaa niin sanottua suomalaisena pidettyä yhtiötä:
Finnlinesia. Firman nimihän viittaa Suomeen jollakin tavalla,
Finnlines — Suomen linjatko se olisi suomeksi tai jotakin
sellaista. Äärimmäisen taitavaa on ollut
se, millä tavalla tämä asia on hoidettu.
Ensin tulee hallituksen esitys hirmuisen kiireellisellä vauhdilla,
sitten se pannaan tuolla valiokunnassa supervauhdilla mietintöä kohti,
ja just kun saadaan se mietintö valiokunnasta, kerrotaan,
kuka tämän firman nykyisellään
omistaa. Se ilmoitettiin lauantain lehdistössä,
jossa kerrotaan, että italialainen laivayhtiö Grimaldi
Group nousi perjantaina varustamoyhtiö Finnlinesin suurimmaksi
omistajaksi. Toiseksi suurin omistaja on nyt juuri näitten
muutosten jälkeen firma, jonka nimi on — en osaa
lausua tätä nimeä mutta totean nimen
kirjaimet — Thominvest Group. Kolmas suuri omistaja
on Veikko Laine Oy. Minkälainen omistus sillä on, sitä en
tiedä.
Toisin sanoen me olemmekin tässä juuri nyt kuulleet
valiokunnan puheenjohtajan todistuksen siitä, että tämmöinen
firma olisi jollakin tavalla Suomen määräysvallan
alaisena. Kysymys on sitten, kun vielä siirrytään
rahoitusyhtiöön — siis tässä on
operoiva yhtiö, sitten on vielä rahoitusyhtiö,
joka on vielä sitten kokonaan muuta — millä ihmeen
ilveellä poikkeustilanteessa tällä tavalla
omistettu ketju olisi Suomen valtion, hallituksen, määräysvallan
alainen. Ei sitten millään tavalla. Tämän
takia tulen esittämään toisessa käsittelyssä,
että hyväksyttäisiin huoltovarmuutta nyt
mietinnössä koskevan luvun sijasta teksti, joka
kuuluu näin:
"Suomi on saarivaltio, jonka huollossa kansainvälisen
työnjaon oloissa merikuljetusten sujumisella sekä normaali-
että poikkeusoloissa on ratkaiseva merkitys. Tässä katsannossa
vuonna 1991 säädetyssä kauppa-alusluettelossa
(4 §) edellytettiin, että alustuen edellytyksenä on
aluksen kotimainen omistus. Näin voitiin olla suhteellisen
varmoja, että laiva säilyy Suomen liikenteessä poikkeusoloissa.
Tämä realiteetti ei ole miksikään
muuttunut. Juuri tätä varten on olemassa huoltovarmuuslainsäädäntö ja
sen käytännön toteuttamista varten Huoltovarmuuskeskus.
Nyt käsittelyssä oleva ulkomaanliikenteen kauppa-alusluetteloa
koskeva lainmuutos tarkoittaisi toteutuneena sitä, että alustukea
maksettaisiin myös sellaisista Suomen lipun alla purjehtivista
kauppa-aluksista, jotka omistaa ulkomainen rahoitusyhtiö.
Vaikka suomalaisilla varustamoilla olisi pitkäaikainen
sopimus aluksen omistavan ulkomaisen rahoitusyhtiön kanssa,
ei varmuutta aluksen säilymisestä Suomen valtion käytössä poikkeusoloissa
olisi. Tämä vaarantaa entisestään
huoltovarmuuttamme, joka on jo heikentynyt; vuosina 2000—2004
kotimaisen tonniston osuus maamme ulkomaankaupan kuljetuksista alentui
40,1 prosentista 32,7 prosenttiin. Tämän kehityksen
katkaiseminen olisi pitänyt ottaa tukijärjestelmää kehitettäessä ensisijaiseksi tavoitteeksi.
Luotettavia kotimaisia varustamoja on olemassa. Ne ovat valmiita
kohtuullista tukea saadessaan lisäämään
juuri sellaista jäävahvistettua kotimaista tonnistoa,
jota huoltovarmuuden säilyttäminen vaatii."
Nyt jää jäljelle ainoastaan työllisyyden
ehkä tilapäinen parantaminen.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Varmasti työllisyyden osalta,
mihin ed. Pulliainen lopetti, tällä hallituksen
esityksellä on jonkinlainen merkitys, toivottavasti ei
niin lyhytaikainen kuin itse epäilen. Mutta kun valiokunnassa
tätä käsiteltiin, puhuttiin hyvin paljon
nimenomaan siitä, että saadaan lisää tonnistoa,
kun tiedetään, miten sitä on poistunut
Suomen lipun alta, ja kun olin meriseminaarissa ja kuuntelin siellä toimitusjohtaja
Mika Nykäsen alustusta, tuli mieleen vaan se, että hänkin
ikään kuin rivien välistä antoi
ymmärtää sen, että tosiasiallisesti
tilanne on hieman toinen kuin yleisesti annetaan ymmärtää.
Kaiken kaikkiaan voi sanoa sen, että varsinkin tämä viime
lauantain ilmoitus Finnlinesin omistuksesta ja ne perusteet, joita
tämän hallituksen esityksen yhteydessä on
annettu, ovat osoittautuneet sangen ristiriitaisiksi. On perusteltu
sillä, että on nykyaikaa rahoitusyhtiöitten
kautta pyörittää kyseistä toimintaa.
Varmasti näin määrätyiltä osin
onkin.
Arvoisa puhemies! En kovin syvällisesti tässä vaiheessa
lähde tältä osin tähän
esitykseen mutta sen toteaisin, minkä myöskin
valiokunnan puheenjohtaja totesi, että tuntuu käsittämättömältä, että hallituksen
toimesta ei ole otettu huomioon eduskunnan aikaisempaa tahtoa nimenomaan Saimaan
kanavan kautta tapahtuvan liikenteen osalta, kun todettiin myöskin
se, että tässä matkustajaliikenteessä,
mistä varsinaisesti oli kyse, on miehistö ollut
merityökortin alaista eli kaikilta osin täyttänyt
voimassa olevan lain säädökset. Näyttää siltä,
että valtiovarainministeriössä mitä ilmeisimmin
on ollut sellainen näkemys, että minkäänlaista
sympatiaa tällaiselle toiminnalle ei anneta.
Sitten, arvoisa puhemies, tähän asiaan, mistä ed.
Pulliainen jo vastalauseen ensimmäisenä allekirjoittajana
totesi. En halua lähteä sitä sen enempää toistamaan,
mitä hän kertoi ja luki tämän
meidän vastalauseemme, mutta kun täällä on
viitattu Huoltovarmuuskeskuksen ylijohtajan lausuntoon, niin kun
analysoi sitä lausuntoa hieman tarkemmin, niin hänhän
toteaa, että tämä on tarkoituksenmukainen
uudistus, joka kannattaa nyt toteuttaa, varsinkin kun kotimaisen
tonniston osuus maamme ulkomaankaupan kuljetuksista nykyisten tukimuotojen
vallitessa on alentunut, niin kuin meidän vastalauseessamme
on todettu. Lisäksi hän toteaa, että Huoltovarmuuskeskus näkee
vireillä olevan lakimuutoksen yhtenä keinona parantaa
merenkulun huoltovarmuutta tilanteessa, jossa ei mitään
muita keinoja ole näköpiirissä, eli ikään
kuin seinää vasten, arvoisa puhemies, minun mielestäni
Huoltovarmuuskeskuksen ylijohtaja antoi tämän
suhteellisen myönteisen lausuntonsa.
Jos jotakin parannusta mahdollisesti huoltovarmuuteen saadaan,
niin voi olla, että tästä jotakin tulee,
mutta, arvoisa puhemies, itse olen perustellut myös omaa
näkemystäni tässä sillä,
että tähän saakka olen aina ymmärtänyt,
että omistaja loppujen lopuksi päättää,
missä ja mitä se oman omaisuutensa suhteen tekee,
ja näin valitettavasti uskon, että myös
tämän aikanaan hyväksytyn hallituksen
esityksen kautta tulee tapahtumaan mahdollisissa kriisitilanteissa,
joita en tietenkään toivo, nimenomaan, että näitä ainakaan
Suomen osalle tulisi. Mutta kun tätä on perusteltu
minun mielestäni aivan väärillä perusteilla
ja nimenomaan myös huoltovarmuuden osalta, niin tulen yksityiskohtaisessa
käsittelyssä kannattamaan ed. Pulliaisen muutosesitystä huoltovarmuuskohtaan.
Reijo Paajanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Esillä oleva lakimuutos ulkomaanliikenteen
kauppa-alusluettelosta on tarpeellinen, jos laivaliikenne halutaan
pitää suomalaisissa käsissä ja
kilpailukykyisenä. Ulosliputuksia ei hillitä millään
muilla konsteilla, valitettavasti. Ikääntyminen
on iso ongelma lähitulevaisuudessa aluskalustossamme, keski-ikä on
nyt jo 20 vuoden kieppeissä ollen lähes puolet
iäkkäämpää kuin EU:n
talousalueella keskimäärin. Tämä esitys pyrkii
myös lisäämään joustavuutta
varustamotoiminnoissa. Meidän ykköstavoitteenamme
täytyy olla, että varustamot uskaltavat investoida uuskalustoon.
Toiminnan täytyy olla kilpailukykyistä. Tärkeää on
myös se, että uusia rahoitusvaihtoehtoja toivottavasti
löytyy tällä lakimuutoksella. Tasavertaisuus
on ollut yksi ongelmallinen huolenaihe, jotta kilpailunvääristymiä ei pääse
syntymään.
Hallituksen esityksessä on täsmennetty ulkomaanliikenne
koskemaan ulkomaan meriliikennettä. Valiokunnan puheenjohtaja
Markku Laukkanen toi tuossa erinomaisesti esiin, että yksityiskohtaisissa
perusteluissa valiokunta piti asiasta esitettyjen eri tulkintojen
vuoksi tärkeänä, että säännöstä täsmennetään
myös Saimaan kanavan liikenteen osalta. Liikenne- ja viestintäministeriön
mukaan Saimaan kanavan kautta tapahtuva matkustaja- ja rahtiliikenne
on ulkomaan meriliikennettä, jos alus pääasiallisesti
liikennöi suomalaisen sataman ja yhteisön sataman
taikka suomalaisen sataman ja kolmannen valtion sataman välillä.
Alus tuolloin täyttää kauppa-alusluettelon
vaatimukset. Epäselvyyksien välttämiseksi valiokunta
on ehdottanut, että pykälän 5 momenttia
täsmennetään maininnalla, jonka mukaan
Saimaan kanavan liikenne kuuluu ulkomaan meriliikenteen piiriin,
yksimielisesti. Saimaan kanavan kotimaiselle alusliikenteelle tehty muutosehdotus
on lähes elinehto niin matkustajaliikenteessä kuin
rahtiliikenteessä. Valtiolle ei tästä tule
taatusti menetystä vaan päinvastoin.
Tässä yhteydessä haluan todeta, että valiokunta
teki kyseisen asian käsittelyssä hyvän
työn ja yksimielisen päätöksen
tältä osin ilman tuota ed. Pulliaisen ja ed. Vistbackan
tukemaa huoltovarmuusnäkökohtaa. Ymmärrän
heidänkin näkemyksensä tässä.
Minä haluan antaa erikoismaininnan valiokunnan puheenjohtajalle
Markku Laukkaselle todella hyvin hoidetusta ja johdetusta mietinnöstä.
Pekka Nousiainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ulkomaanliikenteen kauppa-alusluettelosta
annetun lain muuttaminen on ollut vireillä hyvin kauan,
ja ennen kaikkea minun näkökulmani on sisävesiliikenteen
näkökulma. Myöskin yhdyn niihin kiitoksiin,
mitä täällä on esitetty liikenne- ja
viestintävaliokunnalle ja sen puheenjohtajalle siitä,
että nyt kun tämä lakiesitys ja lainmuutos on
ollut käsittelyssä, tähän on
lisätty tämä täsmennys Saimaan
kanavan kautta tapahtuvasta liikenteestä. Se on erinomainen
parannus tässä kysymyksessä ja parantaa
tilannetta niiltä osin kuin Saimaan kanavan kautta tapahtuu
meriliikennettä ja kun se liikenne on Saimaan kanavalle
ja sitä kautta sisävesille.
Arvoisa puhemies! Edelleen on epäkohta se, että meillä on
sisävesivarustamoja, jotka harjoittavat liikennettä sisävesillä ja
Saimaan kanavan kautta meren puolella. Nyt nämä rannikkovarustamot
saavat tämän kauppa-alustuen, mutta sisävesivarustamot
sitä kaikkien alusten osalta eivät saa, elleivät
ne yli puoli vuotta ole Saimaan kanavan kautta meriliikenteen puolella.
Näin silloin kun ulkomaankauppa-alukset ovat sisävesillä,
ne saavat kauppa-alustuen ja kilpailu vääristyy,
kun sisävesivarustamot joutuvat täysin kustannuksin
harjoittamaan liikennettä siellä. Tämä on
edelleenkin ongelma. Minä toivon, että niin hyvää työtä kuin
tässä on tehtykin, liikenne- ja viestintävaliokunta
jaksaa ponnistella vielä eteenpäin siinä,
että me saisimme myöskin sisävesivarustamot
samaan asemaan ulkomaanliikenteessä olevien alusten kanssa
niiltä osin kuin liikenne tapahtuu päällekkäin
sekä sisävesillä että Saimaan
kanavan kautta merellä. Tässä meillä on
vielä tehtävää, koska meillä on
Saimaalla sellaisia varustamoja, jotka ovat hyvin tärkeitä sisävesiliikenteen
kehittämisen kannalta, ja niiden elinmahdollisuuden soisi
kernaasti jatkuvan ja sitä kautta myöskin tämän
toiminnan kehittyvän.
Raimo Vistbacka /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ymmärrän, mitä ed. Nousiainen
täällä toi esiin, ja tiedän
yhtiönkin, mutta nyt valitettavasti tilanne on vaan se,
että kyse on lähinnä siitä,
että miehistön on oltava merityökortin
alainen eli on nautittava niin sanottua merityötuloa, ja
tämä on se ongelma eikä niinkään
se, missä liikennettä harjoitetaan, eikä se
ole aikamääräisesti kovinkaan tarkkarajaista. Se
voitaisiin nykyisin toteuttaa, mutta se on erittäin byrokraattista.
Tärkeintä on tässä asiassa se, minkä järjestelmän
alainen miehistö on. Näin ainakin itse ymmärsin
valiokunnassa.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Kaikki toiminta, mikä vahvistaa
Saimaan kanavan kautta tapahtuvaa liikennettä, on tärkeätä. Täällä lähetekeskustelussa
kiinnitettiin huomiota silloin tähän Saimaan kanavan
huonoon asemaan tässä kohdassa lainsäädäntöä,
ja näin ollen on hienoa, kun asia on edennyt liikenne-
ja viestintävaliokunnassa.
Muutenkin nämä kanavanvuokrausneuvottelut
ovat lievästi sanottuna olleet jäissä.
Vuokrausaikahan on vuoteen 2013, ja tässä asiassa kansliapäällikkö Korpelan
johdolla lähinnä on käyty neuvotteluja.
Tämä tietysti on eräs hyvin tärkeä asia,
joka on koko Suomen huoli, saada Saimaan kanavan vuokra-aika ajoissa
pidennettyä, jotta tätä liikennöintiä voidaan
kestävällä tavalla kehittää.
Markku Laukkanen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Nousiainen nosti vielä esiin
tämän Saimaan vesistöalueen liikennöinnin
erityispiirteet, jotka kiistatta ovat olemassa. On aivan selvä asia,
että myöskin sen ongelman, yksityiskohdan, johon
hän kiinnitti täällä huomiota, soisi
tulevan ratkaistuksi, mutta osittain ed. Vistbackahan vastasi hänelle
jo, että silloin jos tämä mainittu yhtiö hakeutuu
merityötulojärjestelmän piiriin, tämä yhtiö olisi
oikeutettu myöskin siihen tukeen, jonka tässä kauppa-alusluettelossa oleva
tukijärjestelmä nyt sitten mahdollistaa. Tämä on
minusta aika reilu järjestelmä myöskin siinä mielessä,
että yhtiö itse silloin voi ratkaista asian. Olen
ymmärtänyt näin, että siellä on
tällä hetkellä lähinnä hiilikuljetuksia
yhden aluksen osalta.
Lopuksi vaan totean, että ei tämä aivan
merkityksetön ole sen keskeisimmän tavoitteen
osalta: saada vahvistettua Suomen lippua, sen alla olevien alusten
määrää. Finnlines on todella
ilmoittanut useiden alusten siirtymisestä Suomen lipun alle.
Tulee merkitsemään ehkä 350:tä—400:aa työpaikkaa,
se ei ole vähäistä.
Huoltovarmuuskysymyksestä totean vaan sen, että Huoltovarmuuskeskus
asiantuntijakuulemisessa katsoi, että alusten rahoituksellinen
ulkomainen omistus ei vaaranna kuljetusketjujen toimivuutta häiriö-
ja poikkeusoloissa.
Yleiskeskustelu päättyy.