4) Hallituksen esitys laiksi ehdokkaan vaa-lirahoituksen ilmoittamisesta
annetun lain 3 §:n muuttamisesta
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa herra puhemies! Hallitus esittää kunnallisvaaleihin
liittyen seuraavia vaalirahoitusilmoituslakiin muutettavia asioita
... (Hälinää)
Puhemies:
Anteeksi, ministeri, vaan hetki. Täällä on
alkanut uudelleen hälinä.
Arvoisa puhemies! Hyvät edustajat! Ennen kuin poistutte,
kehotan ottamaan kuitenkin printattuna jaetun taustamateriaalin
nykyisen voimassa olevan lain yksityiskohdista, mikäli
ne ovat jollekin vielä epäselviä. Se
on nyt printattuna teidän edessänne tämän
lain taustamateriaalina, löytyy myös nettisivuilta.
Puhemies:
Toivottavasti he kuulivat!
Tuskin. — Arvoisa herra puhemies! Esityksessä ehdotetaan
muutettavaksi ehdokkaan vaalirahoituksen ilmoittamisesta annettua lakia.
Lakiin lisätään säännös,
jonka mukaan vaalirahoitusilmoituksessa on oltava tiedot kunnallisvaaliehdokkaan
vaalikampanjan kuluista eriteltyinä vaalimainontaan sanoma-
ja aikakauslehdissä, radiossa, televisiossa ja muussa viestintävälineessä,
ulkomainontaan, muuhun vaalimainontaan, mainonnan suunnitteluun
ja vaalitilaisuuksiin käytettyihin kuluihin sekä muihin
kuluihin. Lisäksi yksittäisen tuen arvoa ja sen
antajan nimeä koskevan ilmoitusvelvollisuuden raja laskettaisiin
kunnallisvaaleissa nykyisestä 1 700 eurosta 1 000
euroon.
Arvoisa puhemies! Teille on jaettu todellakin äsken
jo mainostamani taustainformaatio voimassa olevasta laista ja siis
siitä, miltä osin se vertautuu sitten näihin
muutoksiin. Tästä laista, niin kuin kyselytunnillakin
jo sanoin, seuraa, että ilmoituslomake, se kaavake, tullaan
muuttamaan tämän lain vaatimalla tavalla, mutta
myös tulen, nyt kun itse pääsen toimivaltaisena
ministerinä sitä asetusta tekemään,
tekemään muutamia muutoksia siihen perusilmeeseen
ja ratkaisuihin, niin että siltäkään
osin ei voi olla kenellekään epäselvää,
mitä pitää ilmoittaa. Joka ikisen erikseen
ilmoitettavan tulolähteen osalta erikseen sitten ilmoittaja
tulee vakuuttamaan joko allekirjoituksellaan tai rastilla ruutuun,
että tämä ei todellakaan sisällä yhtään
yli 1 000 euron — mihin raja nyt lasketaan — avustusta.
Tämän jälkeen, arvoisa puhemies,
uskoisin, loputkin väitteet siitä, että on
ollut muka jotenkin vaikeata tietää, että nykyisen
lain mukaisesti 1 700 euron ylittävä avustus
pitäisi ilmoittaa, poistunevat. Näin tähänkin
asti tosiasiassa on ollut, ja se vielä kerrottakoon, että ennen
tätä kohua oikeusministeriöön
viime eduskuntavaalien jälkeen tulleita yhteydenottoja
nykylain tulkinnasta on ollut vain reilut kymmenen kappaletta. Niistä enemmistö on
koskenut puhtaasti teknistä asiaa eli sitä, millä tavalla
ilmoitus toimitetaan oikeusministeriölle. Merkittävä osa
soittajista on ollut muita kuin kansanedustajia. Näin ollen
ennen tätä kohua oikeusministeriöön
ei ole otettu siinä määrin yhteyttä kuin
julkisissa ilmoituksissa on väitetty.
Arvoisa puhemies! Tällä esityksellä on
kiire, ja kovasti arvostan sitä, että perustuslakivaliokunta
on tänään jo varaslähtönä yhteisesti
sovitulla tavalla aloittanut asiantuntijakuulemisen. Toivon, että esitys
osoittautuu sellaiseksi, että se voidaan ripeästi
käsitellä, jotta kunnallisvaaliehdokkaat tietävät
varustautua tuleviin kunnallisvaaleihin näillä uusilla
tiedoilla, dokumentoida kampanjansa kunnolla ja huomioida, että ilmoitettava
raja jatkossa on 1 000 euroa ja että menotkin
pitää eritellä, ja kuten esityksestä näette,
ne pitää eritellä hyvin tarkkaan. Näin
me saamme myös yleiskäsityksen siitä,
onko ylipäätänsä ilmoitettu
loppusumma totta ja arvioitavissa.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Asiani koskee juuri sitä teemaa,
mitä käytiin läpi kyselytunnilla, eli
vaalirahoitusta. Olen tehnyt siitä myös lakialoitteen
ja puhun sen sisällöstä saman tien, kun
otan kantaa tähän hallituksen esitykseen.
On hyvä, että asiaan puututaan. On tehtävä tarkka
selvitys siitä, paljonko rahaa on käytetty mainontaan
sanoma- ja aikakauslehdissä jne. En käy toistamaan
tätä hallituksen esitystä, koska on nyt
jo ollut nähtävissä, jos vähänkään
on matikkapäätä, että vaalirahoituksen
ilmoittaminen ja todelliset tapahtumat eivät ole aina täsmänneet keskenään,
mutta mehän emme täällä ole
tuo- mioistuin vaan lainsäädäntöistuin.
Olen sitä mieltä, että eduskunnan korkeimpana
valtaa pitävänä elimenä tulee
tehdä lakeja. Mielestäni se työ, mitä täällä teemme,
on niin vakavaa ja tärkeää, että jos
niitä lakeja, joita teemme, ei noudateta, niistä tulee
tulla myös sanktio. Tämä on yleinen käytäntö kodeissa,
kouluissa, työpaikoilla, armeijassa ja muualla yhteiskunnassa.
En tiedä, onko sillä merkitystä,
että summaa pienennetään 1 700:sta
1 000 euroon. Mielestäni on hyvä, ihan
niin kuin pääministeri sanoi, että yhteiskunnassa
tekevät keskenään yhteistyötä yritykset,
säätiöt ja kansanedustajat.
Esitän omalta puoleltani, että kun tätä hallituksen
esitystä käsitellään, voitaisiin
miettiä sitä mahdollisuutta, että vaalirahoituksen
luotettavuuden ja avoimuuden lisäämiseksi kaiken
talou-dellisen tuen, joka myönnetään
puolueelle tai yksityiselle ehdokkaalle kunnallis-, seutu-, eduskunta-,
Euroopan parlamentin tai presidentinvaaleissa, tulee olla antajalle
verovähennyskelpoista. Rahoittavina tahoina voisi olla
esimerkiksi yksityishenkilö, perikunta, yritys, säätiö,
rekisteröity yhdistys tai muu vastaava. Vastaanotettu tuki
olisi verovapaata saajalle euromäärästä riippumatta.
Rahoituksen ollessa veroilmoituksessa ilmoitettavaa se on läpinäkyvää eikä tarvita
erillisiä vaalirahoitustoimikuntia tai valvontaa tai valvontajärjestelmiä,
koska tällöin jo olemassa oleva verottaja toimii
valvojana. Näin säästettäisiin
kustannuksia ja lisättäisiin vaalirahoituksen luotettavuutta.
Tämän aloitteen olen tehnyt lähinnä sen
takia, että juuri yrityselämästä on
tämä aloite tullut. Ranskassahan, jossa juuri
viime viikolla vierailin, senaattori kertoi, että siellä on
vaalirahoituksella katto. Itse toivoisin, että vaalikampanjan kokonaisrahoituksella
olisi joku katto, koska summat ovat nousseet pilviin, mutta pelkään,
että siinä käy niin kuin seksinostolaissa,
että asia muuttuu yhä hämärämmäksi
ja vähemmän läpinäkyväksi.
Mutta mielestäni sekin asia kannattaa käydä läpi.
Joka tapauksessa pidän erittäin tärkeänä,
että hallitus selvittää vaalirahoitukseen
liittyvät epäselvyydet ennen kuin uutta lainsäädäntöä ryhdytään
laatimaan. En usko, että hiekalle rakentaminen kestää,
pitää rakentaa kalliolle, ja tarkoitan sitä,
että tämä jo kansainväliseksikin
levinnyt skandaali on selvitettävä ennen kuin
uutta luodaan. Tiedot ovat levinneet ainakin Der Spiegel, Dagens
Nyheter, Dagens Industri -julkaisuihin ja jo mainittuun Financial
Timesiin.
Viime aikoina eduskunnan työ — kuten puhemieskin
omin sanoin on saman suuntaisesti todennut — on ollut ajelehtimista
haaksirikosta toiseen, kuten eräs ajattelija sanoi. Onko
mahdollista, että kun uuden lainsäädännön
aika vaalirahoituksen suhteen tulee, lahjoitettu ja vastaanotettu
raha on verotonta? Mielestäni silloin se olisi todella
avointa, koska voitaisiin avoimesti antaa rahaa ja vastaanottaa
rahaa.
Puhemies:
Nyt olisi hyvä keskittyä puhumaan tästä käsiteltävästä asiasta.
Mielestäni olen olennaiset asiat jo sanonutkin, arvoisa
puhemies. Katson, että ne, jotka ovat saaneet ylimääräistä rahaa,
voisivat päättää palauttaa ylimääräiset
rahat joukolla takaisin tai maksaa siitä lahjaveron.
Janina Andersson /vihr:
Arvoisa puhemies! On todella hyvä, että päästään
vauhtiin heti ja että homma myös etenee kunnallisvaalien
jälkeen. Yksi suuri huolenaiheeni on se, että jos
mediahäly vaalirahoituksen ympärillä sitten
laskee, niin tuleeko silloin myös puolueiden rahoitus avattua,
ettei vaan käy niin, että se unohtuu tai vesittyy
matkalla. Toivon, että todella pidetään siitä kiinni,
että tämä on vaan ensi askel ja myös avataan
puoluerahoitus — siellähän on todella paljon
suuremmat rahat kyseessä, kun on koko puolueorganisaatiorahoitus
kyseessä eikä vain yksittäisten edustajien
rahoitus — ja että me emme sitten halua unohtaa
sitä.
Mutta jos ajatellaan kunnallisvaaleja, niin muistan, että jo
silloin, kun olin ihan ensimmäisissä vaaleissani
aktiivinen kansalainen, hämmästelin, että niin
monessa vaalilehdessä oli siihen aikaan — ja varmaan
on ollut senkin jälkeen, vaikken ehkä ole katsonut
kaikkia lehtiä — rakennusfirmojen mainoksia ja
pankkien. Etenkin rakennusfirmojen mainoksia oli ainakin meillä päin
silloin todella monessa vaalilehdessä, myös puolueiden
omissa vaalilehdissä. Kun nyt puhutaan juuri kaavoituksesta,
miten nämä kaikki vaikuttavat toisiinsa, niin
toivon, että me nyt voimme varmistua jollakin lailla siitä,
että nämä kytkökset myös
näkyvät, että ihmiset tietävät,
kun päätetään joistain rakennusasioista
jossain kaupungissa tai kunnassa, onko siellä taustalla
myös rahoittajia, joilla on intressiä tässä,
ja missä kohtaa tulee jääviys. Toivon,
että tämä tulee todella selkeäksi,
että meille ei jää sellaisia vanhanaikaisia
dubioita, kun meillä on sellaisia ollut, onko näillä ollut
vaikutusta siihen, miten paljon rakennusoikeutta annetaan, mitä annetaan jnp.
Toinen erittäin surullinen asia on, että luulen, tai
semmoinen mielikuva on, että tällä hetkellä aika
monella kansalaisella on jo tullut mitta täyteen, ei jaksa
enää ottaa vastaan tietoa aiheesta, on vaan ylipäätään
sellainen mielikuva, että kaikki on jotenkin huonosti,
likaista ja väärää. Tähän mielikuvaan
täällä ovat myös ihmiset itse
vaikuttaneet, koska kun jotakuta on syytetty, on helposti sanottu,
että tämä koskee kaikkia, tämä koskee kaikkia
puolueita, kaikkia, kaikkia. Se mielikuva tulee, että kaikki
täällä ovat saaneet jotain rahaa ja jotain
on jäänyt kertomatta ja muuta vastaavaa. Se tuntuu
aika pahalta, koska jos halutaan ylläpitää edes
jonkinlainen usko demokratiaan ja siihen, että kannattaa äänestää,
olisi reilua sanoa, että edelleen on erittäin
monta edustajaa, jotka eivät missään
kohtaa ole tehneet mitään väärin, ja
puolueitakin on sellaisia. Tämän tulisi olla myös
julkinen tieto, ettei tule vaan yleistä mielikuvaa siitä,
että kaikkihan tätä tekevät,
että tämä on maan tapa ja näin
vain on, etteivät ihmiset vain enemmän ja enemmän
turhaudu koko poliittiseen päätöksentekoon.
Mutta toivon, että tämä on nyt uusi
alku ja voimme olla ylpeitä sitten, kun katselemme taaksepäin,
että tämä epämiellyttävä tilanne
johti johonkin, josta voimme sanoa, että se oli hyvä asia, onneksi
tapahtui, tuli paljon parempi päätöksenteko
sen jälkeen.
Heidi Hautala /vihr:
Arvoisa puhemies! Täällä kyselytunti
tänään alkoi sillä tavalla,
että sosialidemokraattisen puolueen puheenjohtaja, edustaja
Urpilainen otti esille Suomen maineen ja viittasi siihen, että ulkomailla
ollaan pettyneitä siihen, että Suomi ei olekaan
niin korruptoitumaton ja hyvän hallinnon maa kuin on tähän
asti luultu. Tämä on tietysti ollut koko ajan
aivan selvää, että Transparency Internationalin
ranking-listat, jossa Suomi on saanut monta vuotta peräkkäin
ykköstilan — viime vuonna muistaakseni jäi
Islannin jälkeen poikkeuksellisesti kakkoseksi — niin
ne koskevat ainoastaan hallintoa.
Transparency Internationalilla on ollut toinenkin ranking-lista,
joka koskee poliittista rahoitusta, ja siellä Suomi on
ollut erittäin huonossa seurassa Moldovan, Kazakstanin
ja Turkin kaltaisten maiden kanssa. Ei tämä ole
ollut mikään uutinen, mutta ilmeisesti nämä mielikuvat
Suomen hallinnon hyvästä tasosta ovat niin vahvoja,
että tämä kysymys poliittisesta rahoituksesta
ja siihen mahdollisesti liittyvistä sopimattomista kytkennöistä,
jopa korruptiosta, ovat jääneet vähemmälle
huomiolle.
Mutta varmaankin on perää niissä puheenvuoroissa,
missä on vaadittu ed. Timo Kallille tiedonjulkistamispalkintoa
siitä, että kaikkien näiden vuosien jälkeen
vihdoinkin on syntynyt perinpohjainen keskustelu siitä,
minkälaiset kytkennät politiikassa ovat sallittuja
ja mitkä eivät. Siihen eivät ole pystyneet
toimittajat tähän asti eivätkä myöskään
vihreät, jotka ovat pitäneet tätä asiaa
monin eri tavoin keskustelussa esillä. Koko tämä laki
on lähtenyt aikanaan liikkeelle vihreiden kansanedustaja
Irina Krohnin aloitteesta. Itse olen esittänyt siihen tiettyjä täsmennyksiä edellisellä
vaalikaudella
ja olen hyvin tyytyväinen, että meillä on
tänä päivänä tämä oikeusministerin esitys,
jota kaikki puolueet varmaankin tukevat.
Nyt olisi aika pohtia sitä, millä tavalla
sitten tämä projekti viedään
loppuun asti. On ilolla todettava, että oikeusministerillä on
selkeä suunnitelma, johon puolueet ovat sitoutuneet siitä,
että nyt käsillä oleva hallituksen esitys
on ainoastaan ensimmäinen vaihe. Esityksessä olennainen
asia on, että se, mikä on tähän
asti ollut vapaaehtoista eli kulujen erittely, se tulee nyt lakisääteiseksi.
Tähän liittyen haluaisin osoittaa sanani myöskin
liike-elämälle. Nimittäin yksi tae avoimuudesta
ja läpinäkyvyydestä olisi se, että yritysmaailma
sitoutuisi lukuisiin kansainvälisten järjestöjen
suosituksiin myöskin yritysten poliittista rahoitusta koskevissa
asioissa. Tähän liittyy se, että Maailman
talousfoorumi ja useat muut talouselämän omat
järjestöt ovat olleet sillä kannalla,
että eri maissa toimivien yritysten pitäisi sitoutua
poliittisen rahoituksen täydelliseen avoimuuteen. Se tarkoittaisi
sitä, että kaikki poliittinen rahoitus ilmoitetaan
myöskin yritysten tilinpäätöksissä tai
vuosikertomuksissa tai vastaavissa.
Ehkä voin tässä mainita, kun vihreillä on
aika suuri ryhmä HOK-Elannon edustajistossa, että vihreä ryhmä on
tänään lähettänyt kirjeen
yrityksen hallitukselle ja pyytänyt selvitystä niistä periaatteista
ja käytännöistä, joita HOK-Elanto merkittävänä osuusliikkeenä,
ja laajemmin koko S-ryhmä soveltaa poliittisessa rahoituksessa.
Me emme voi hyväksyä sellaisia, esimerkiksi julkisuudessa
esiintyneitä käsityksiä, joiden mukaan toimimalla
näiden osuusliikkeiden vaaleilla valituissa edustajistoissa
ja muissa hallintoelimissä olisimme ikään
kuin mukana järjestämässä hyviä liikepaikkoja
kyseisen ryhmän toimijoille. Myöskin on varmasti
monia muita yrityksiä, joissa voitaisiin suoraan ottaa
käyttöön tällainen avoimuuskäytäntö,
jota me nyt toivomme ja vaadimme HOK-Elannolta.
Sitten kysymys siitä, minkälaisia valvonta-
ja sanktiomekanismeja tähän vaalirahoituslakiin pitäisi
saada, niin sehän ei tule nyt ratkaistavaksi tässä yhteydessä todennäköisimmin.
Minusta on ollut erinomainen ajatus, että Grecon suositusten mukaan
tämä valvonta, niin kuin oikeusministerikin on
tuonut esiin, siirrettäisiin oikeusministeriöstä pois.
Aivan varmasti on niin, että vaikka ei ole mitään
syytä epäillä oikeusministeriön
luotettavuutta tässä asiassa, niin voi syntyä sellainen
tilanne, että kysymys on niin arkaluontoisista asioista,
että syntyy epäilys siitä, että ministeriö ei näitä valvontavelvollisuuksiaan
noudattaisi.
Olen sitä mieltä, että Valtiontalouden
tarkastusvirasto olisi juuri oikea paikka, jonne tämä valvonta
voitaisiin viedä. Tämä voitaisiin varmasti
toteuttaa silläkin tavalla, joka muistuttaa Ruotsin kaltaista
rahankeräyslupajärjestelmää, että on
julkinen tili, jossa vaaliehdokkaalla voisi olla viitenumero, ja
sinne sitten kanavoitaisiin kaikki kyseisen ehdokkaan vaalirahoitus
ja sieltä maksettaisiin myös laskut. Mutta on
ollut tietysti aivan perusteetonta arvostella oikeusministeriötä siitä,
että se ei tähän asti olisi hoitanut
velvollisuuksiaan, koska niin kuin tiedämme, laki on kirjoitettu
tarkoituksella hyvin avoimeksi ja epäselväksi,
jolloin pitävä tulkinta mielestäni on
se, että oikeusministeriöllä on lähinnä ollut
tällainen postikonttorin rooli tässä asiassa.
Haluaisin myös kiinnittää huomiota
siihen, että edellisen hallituksen oikeusministeri Johannes
Koskinen aikanaan lupasi, että vaalirahoituslakia täydennetään
tietyillä ehdokkaille annettavilla ohjeilla siitä,
miten lakia tulee tulkita. Käsitykseni mukaan tällaisia
täsmennettyjä ohjeita ei ole annettu. On tietysti
ollut tunnontarkoille ehdokkaille tähänkin asti
aivan selvää, että myöskin tukiyhdistysten
kautta kanavoitavat yli 1 700 euron lahjoitukset eduskuntavaaleissa
pitää eritellä ja ilmoittaa. On selvää,
että varmasti olisi ollut vaikeampaa kiertää tätä lakia,
jos oikeusministeriö ennen edellisiä eduskuntavaaleja
olisi antanut tästä tarkemmat ehdotukset.
Mitä tulee näihin sanktioihin, niin on esitetty monia
mielenkiintoisia ajatuksia, miten jatkossa tulisi toimia. Varmasti
tällainen vaalirahoitusrikkomus voitaisiin säätää ja
siitä sitten esimerkiksi rahallinen sanktio. On esitetty
myös sitä, että lainvastaisesti hankitut
ilmoittamatta jätetyt lahjoitukset voitaisiin konfiskoida
valtiolle. Tämä voisi olla aika mielenkiintoinen
taloudellinen seuraamus lain rikkomisesta, ja varmasti sillä olisi
jotakin vaikutusta.
Lenita Toivakka /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä lakiesitys on erittäin
tervetullut, sillä nyt todella tarvitaan toimia politiikan
uskottavuuden ja kiinnostavuudenkin lisäämiseksi,
koska tämä voimassa oleva laki ei kuitenkaan ole
käytännössä toiminut. Varmaa
on, että rahaa jatkossakin kampanjoinnissa tarvitaan, ja
on toivottavaa, että muun muassa yritykset jatkossakin,
kuten aina, ovat tukeneet ehdokkaita. Tässä käydyssä keskustelussa
tähän vaalirahakohuun liittyen on ollut ikävää,
että yrityksiä on syyllistetty ehdokkaiden tukemisesta,
koska monet yritykset esimerkiksi paikkakunnillaan ovat tavallaan
tätä aina eri vaalien yhteydessä tehneet
ja kantavat osaltaan yhteiskuntavastuuta näin toimiessaan.
Haluaisin kuitenkin tarkastella erästä pykälää tässä lakiesityksessä,
jossa esitetään, että 1 700 euron
ilmoitusvelvollisuus pudotetaan nyt 1 000 euroon. Se on
sinänsä ihan hyvä asia, mutta tärkeää olisi,
että jatkossa nämä rajat koskevat kaikkia
tuen antajia, niin yrityksiä, yksityishenkilöitä kuin
erilaisia yhdistyksiä. Koska tälläkin
hetkellä yhdistyksiltä voi tulla yksittäisiä hyvin
suuria tukisummia, kuten olemme kuulleet, esimerkiksi työväenyhdistyksiltä,
niin ei ole tasavertaista ja oikeudenmukaista, että yritysrahaa
ja muuta yhdistysrahaa kohdellaan jotenkin eri tavalla. Ne ovat
kuitenkin samoja euroja kaikki, ja niillä on suuri merkitys
yksittäisille ehdokkaille.
Lisäksi kun nykyinen voimassa oleva laki ei mahdollista
lisäselvityksien pyytämistä, niin toivottavasti
jatkossa näitä lisäselvityksiä oikeusministeriö pystyy
pyytämään. Tämä lisää avoimuutta
ja läpinäkyvyyttä.
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Arvoisa ministeri! Laki lisää varmasti
läpinäkyvyyttä ja myös avoimuutta
johtuen siitä, että ilmoitusvelvollisuuden alarajaa
alennetaan ja kustannusten erittelyt tulevat. Tästä iso
kiitos oikeusministeri Braxille, että näin nopeasti
on saatu tämä laki tänne meille saliin.
Laki on kuitenkin, kuten ministeri on itsekin todennut, vasta pieni
paikka, jolla me tätä meidän ongelmaamme
ratkaistaan, mutta sinänsä tämä on
erittäin merkittävä askel joka tapauksessa.
Ministeri Brax nosti esille lomakkeet, joka kuulostaa sinänsä hyvin
pieneltä yksityiskohdalta, mutta kun meillä on
niitä tuhansia kunnallisvaaliehdokkaita ja myöskin
satoja kansanedustajaehdokkaita ja jokaisella heillä on
omanlaiset tulkintansa siitä, mitä lukee. Harvempi
lähtee muun muassa katselemaan lain perusteita. Harvempi
edes tietää, että lain perustelut ovat
olemassa. Meillä on tänä päivänä olemassa
varsin mainio väline, internet. Miksi emme käyttäisi sitä tässä lomakekohdassa
hyväksemme eli pakottaisi lomakkeen täyttäjää katsomaan
sen rautalangasta väännetyn ohjeen ensin, millä tavalla se
lomake täytetään? Tällä tavalla
varmistetaan, että jokainen ehdokas myös ymmärtää,
mistä on kysymys. Kun kyseessä on tuhansia ihmisiä,
sitä rautalankaa tarvitsee vain vääntää,
ja eräällä tavalla ei voida olettaa,
että niitä osataan aina sitten tulkita oikein.
Samalla nostaisin esille täällä esille
tulleen verovähennyskysymyksen. Tietenkin pohdituttaa aina
se, että aika moni meidän ehdokkaista tekee enemmän
tai vähemmän omilla varoillansa kampanjaa, ja
niistähän on jo kertaalleen tuloverot maksettu,
tai jos ottaa lainan, niin tuloverot maksetaan sitten sieltä kansanedustajan
työstä, ei pelkästään
niin, että yritys saa vähentää.
Mielestäni myöskin sitä läpinäkyvyyttä voisi olla
se, että voitaisiin pohtia, mitä tarkoittaisi
tulonhankkimiskulun hyödyntämismahdollisuus. Tämän
hetkinen tulkintahan ei siihen anna mahdollisuutta. Samalla edellytettäisiin
normaalia kirjanpitoa ja myöskin säilytysvelvollisuutta
niiden tositteiden osalta.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Puheenvuoroni saattaa tuntua ehdotuksen osalta suorastaan
naiivilta, mutta minä käytän sen kuitenkin.
Ensinnäkin olen erinomaisen tyytyväinen siitä,
että hallitus reagoi erinomaisen nopeasti. Tätä reagointia
olisi toivonut jo muutamalta aikaisemmalta hallitukseltakin, mutta
hyvä, että näin on.
Kun olen seurannut hyvin tarkkaan sähköpostiani
ja tekstiviestikoostettani, mitä on tullut, ja tähän
viestintään sisältyviä huomautuksia
siitä, oliko tämä tiedossa, oliko tämä tiedossa,
eikö tämä ollut tiedossa — yksittäin
kansliatoimikunnan kokouksen aikana 15 viestiä liittyi
kai tähän kyselytuntiin — niin minulle
ei tullut mitään muuta äsken mieleen,
kuin että eikö voitaisi tehdä niin — liittyy
myöskin ed. Lauslahden äsken käyttämään
puheenvuoroon — että poikkeuksellisesti lailla
määrättäisiin siitä,
minkälainen tämä lomake on, joka siitä sitten
myöskin internetissä olisi nähtävissä,
että kaikki näkevät, että kaikki nämä yksityiskohtatiedot
pitää olla jokaisen ehdokkaan osalta julkisaatettu
sillä tavalla kuin lomakkeessa lukee, siihen ja siihen
päivämäärään mennessä suhteessa
vaaliajankohtaan? Ei muuta.
Henna Virkkunen /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä nyt käsiteltävä laki
ehdokkaan vaalirahoituksen ilmoittamisesta tuli ensimmäisen
kerran voimaan vuonna 2000, ja silloin jo perustuslakivaliokunta
totesi omassa mietinnössään, että laki on
varsin väljä ja sitä on syytä tarkentaa,
kun saadaan lisää kokemuksia lain toimivuudesta.
Tässä välissä on nyt ollut aika
monet vaalit, ja siihen nähden on yllättävää,
että näitä täsmennyksiä ei näiden
vuosien aikana ole kuitenkaan tehty.
Täällä ed. Hautala viittasi siihen,
että aiemmin olisi nostettu jo esiin tarve tehdä tarkistuksia lakiin,
mutta niitä ei ole kuitenkaan tuotu eteenpäin.
Myös itselläni on sellainen käsitys,
että oikeusministeriössä olisi viime
eduskuntavaalien jälkeen todettu, että ilmoitukset
eivät ole tehdyt lain edellyttämällä tavalla
ja tästä tulisi toimittaa täydennyksiä ja
täsmennetty ohje edustajille, mutta näin ei kuitenkaan
menetelty. Mahtaako ministeri Brax tietää, mistä siinä oli
kyse ja miksi päädyttiin siihen, että näitä täsmennettyjä ohjeita
ei kuitenkaan tuolloin tehty?
Nyt, kun tämä vaalirahajupakka on kuukauden
verran ollut esillä, niin ilma on sakeana erilaisia ehdotuksia,
mitä nyt pitäisi tehdä. On järkevää,
että on perustettu toimikunta, joka aivan rauhallisesti
nyt arvioi tämän kokonaistilanteen ja tekee perustellun
lakimuutoskokonaisuuden sitten kaiken kaikkiaan ajan kanssa. Itse
uskon, että näillä puolueiden keskinäisillä sopimuksilla kunnallisvaalit
jo sinänsä oltaisiin voitu hyvin hoitaa, mutta
sinänsä nämä muutosehdotukset, joita
nyt on tänne tuotu, ovat kyllä aivan perusteltuja.
Uskon, että myös kansalaisten näkökulmasta on
hyvä, että nyt myös menopuoli eritellään,
koska se osoittaa paremmin sen, minne ne rahat menevät,
ja sen todellakin, kuinka kallista muun muassa tuo mainostaminen
tänä päivänä on. On myös
varmasti aivan perusteltua, että kunnallisvaaleissa tuo
ilmoitusvelvollisuuden alaraja säädetään
1 000 euroon, koska kunnallistasolla ja kunnallistason
kampanjoissa se on jo varsin merkittävä lahjoitus,
joka tuon 1 000 euroa on kooltaan.
Täällä ed. Hautala pohdiskeli sitä myös,
minkälaisia muutoksia rikkomuksen osalta tulisi tehdä tuohon
tulevaan lakiin. Eri parlamenteissahan on todella erilaisia käytäntöjä;
ed. Hautala väläytti tätä rahojen
palauttamista tai sakkomahdollisuutta. Tietääkseni
joissain parlamenteissa on käytössä myös
puhemiehen nuhtelu näille edustajille, jotka eivät
ole toimineet ohjeiden mukaisesti, ja uskon, että myös
Suomen parlamentissa ainakin nykyisen puhemiehen johdolla se olisi varsin
varteenotettava vaihtoehto.
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa herra puhemies! Aivan lyhyesti. Vielä näiden
vaalien jälkeen annettu informaatio valituille ja ensimmäisille
varamiehille on ollut edeltäjäni virkakautta toimitusministeriönä,
ja sitten kun minusta tuli ministeri, niin siinä vaiheessa,
kun näiden ilmoitusten jättöaika umpeni,
huomattiin, että jopa sellaiset edustajat, muutama, ainakin
yksi, jotka olivat edellisellä kertaa aukaisseet tämän, ilmoittivatkin
nyt könttäsummia. Silloin myös perustuslakivaliokunnan
puheenjohtaja Sasi ilmoitti julkisuudessa, että hänestä oikeusministeriö voisi
ryhtyä joihinkin aktiivisiin uusiin toimiin. Virkavastuulla
minulle kerrottiin vakiintunut käytäntö ja
tulkinta tämän lain osalta, että meillä ei
ole mitään tarkastus- eikä tutkimusoikeuksia.
Sen sijaan, kun seuraaviin vaaleihin käydään, jos
eduskunta niin sallii minun ollessa oikeusministeri, niin nämä ohjeet,
jotka valituille lähtevät, ovat minun vastuullani,
ja niin kuin äsken jo kerroin, myös se asetus,
jolla tämä lomake tehdään, on
minun vastuullani. Eli asetus ja ohjeet tulevat seuraaviin vaaleihin
ensimmäisen kerran niin, että oikeusministerinä olen
minä. Tämä on tilanne. Oikeuskanslerille
tehdään tästä vakiintuneesta
tulkinnasta parhaillaan hyvin avointa selvitystä, joka
myös julkaistaan. Uskon, että tulette hyvin vakuuttuneeksi
siitä, että oikeusministeriön vakiintunut
tulkinta on myös pitävä.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Käsiteltävänä olevassa
asiassa täytyisi nähdä olennainen. Vaalikulut
ovat menneet älyttömiksi, (Ed. Pulliainen: Ihanko
totta?) elikkä vaalikuluja, joita ehdokkaat, taustayhteisöt
ja puolueet joutuvat tekemään demokratian ylläpitämiseksi, pitäisi
rajusti vähentää. Pitäisi saada
joku käytäntö, ellei ihan lakia. Pitäisi
saada katto sille, minkä verran saa olla mainontaa. Pitäisi
kieltää tietyt mainonnat. Minusta puoluesihteeri
Jarmo Korhonen on tehnyt oikein hyvän ehdotuksen, kun hän
ehdotti televisiomainonnasta luopumista ja sitten eräissä lehdissä mainonnasta
luopumista. Tämä oli hyvä päänavaus,
ja juuri tällä tavalla asioissa pitäisi
edetä. Pitäisi luopua siitä, että ei olisi
ehdokkailla tarvetta vaalivelkoihin. Nythän tässä on
kaikkein suurin ongelma se, että ehdokkaat, jotka eivät
ole vielä, varsinkaan siinä vaiheessa, tunnettuja,
niin joutuvat tekemään suuria uhrauksia. On paljon
henkilökohtaisia tragedioita vaalivelkojen tähden.
Moni menettää hyvän henkilöauton
hinnan, jopa talon hinnan vaalitappioihin. Tämä on
se todellisuus, ja tätä ei ole nyt käydyssä keskustelussa
lainkaan muistettu.
Mutta toivon, että nyt kun tätä lakia
käsitellään, niin muistetaan se pohjaongelma,
perusongelma, että vaalit eivät saisi olla rahastuksen kohde
tiedotusvälineille, vaan vaaleihin pitäisi voida
käydä köyhänkin ehdokkaan tasapuolisesti
ja sellaisenkin ehdokkaan tasapuolisesti, joka ei ole julkkis, ei
ole missi, mannekiini, urheilija tai jotain muuta vastaavaa, vaan
kaikki olisivat mahdollisimman paljon lähtökohdiltaan
samoilla lähtökohtaperusteilla. Tämän
vuoksi pitäisi poliittisten puolueiden vakavasti sopia
keskenään, että rajoitetaan vaalikampanjoita;
sovitaan tietyt rajat, joita ei ylitetä.
Esimerkki meillä Keski-Suomessa on se, että olemme
poliittisten piirijärjestöjen kesken sopineet,
että ei käytetä ulkomainontaa tienvarsilla, ja
tämä sopimus on pitänyt. Jos joku on
tätä yrittänyt rikkoa, niin julkisuuden
paine vaalien alla kilpailijoilta on muodostunut niin suureksi,
että tästä on ollut se seuraus, että mainokset
on kerätty sieltä pois. Jotkut ovat sitten tätä kiertäneet, että siellä on
kauempana on ollut näissä heinäpaalisäkeissä sitten
numeroita, siellä 50 tai 100 metrin päässä tieltä — tuo
on tietysti tulkintaa — tai sitten joku on sanonut, (Ed.
Pulliainen: Sehän on paperin kierrätystä!)
että kun hänellä ei voi olla televisiomainontaa,
koska hänen äänestäjillään
ei ole televisioita, niin hän tarvitsisi tienvarsimainontaa,
mutta kyllä tuo sääntö on pitänyt. Itselläni
ei ole koskaan ollut televisiomainontaa. Kerran mainos tehtiin,
mutta sitä ei ollut varaa ajaa tiedotusvälineestä,
mainosvälineestä, ulos.
Minä toivonkin, että keskustelun kärki
suuntautuisi siihen, mitenkä poliittiset puolueet voisivat
sopia. Voi olla, että lainsäädännöllä ei
voida tehdä lakia, joka rajoittaisi mainontaa, vaan tehtäisiin
sopimukset, että vaikkapa etusivun mainonnasta luovuttaisiin,
etusivun mainonnasta maakuntalehdissä ainakin luovuttaisiin,
luovuttaisiin sisäsivuillakin tietyn kokoisista mainoksista,
vaikkapa puolen sivun mainonnat, niistä luovuttaisiin,
tai asetettaisiin tietyt semmoiset kohtuulliset rajat. Nythän
on se tragedia, että suuri yleisö kokee, että vain
ne edustajat ja ehdokkaat ovat aktiivisia, jotka oikein paljon mainostavat,
jotka ovat oikein paljon esillä.
Minullekin ovat monta kertaa hyvät ystävät aina
vaalien alla sanoneet, että etkö sinä aloita vaalityötä.
On ymmärretty, että sehän on vaalityötä,
jos minä laitan ilmoituksia lehteen. Tämä on
ymmärretty vaalityöksi, ei ollenkaan se työ, mitä edustaja
tekee ihmisten parissa tai nimenomaan se työ, mitä tehdään
eduskuntaan valittuna täällä eduskunnassa.
Siitä ei olla kiinnostuneita, mutta ollaan kiinnostuneita,
kenellä on varaa olla tosissaan, niin sanotusti tosissaan,
että on oikein näyttävät ilmoitukset
ja jatkuvasti, ja oikein paljon pantu rahaa televisioon. Erilaiset
mainostoimistot ovat kuin hyeenat ja sudet. Ne oikein sitten mainostavat,
kuinka niitä pitää käyttää hyväkseen.
Tämä on se perusongelma.
Arvoisat kollegat, arvoisa ministeri, toivon, että tähän
kiinnitettäisiin huomiota. Poliittiset puolueet voisivat
keskenään sopia semmoiset herrasmieskäytännöt
ja sopia sitten, että jos näitä käytäntöjä joku
puolue tai ehdokas rikkoo, niin sitä sitten keskenään
paheksutaan, ja rikkoja ottaa sitten sen vastuun osakseen, elikkä tämä on avain
tähän vaalien mahdolliseen salamyhkäiseen
rahoitukseen.
Päätoimittaja Erkki Laatikainen Keskisuomalaisen
pääkirjoituksessa taannoin kesäkuun alussa
totesi, että koskaan ei ole vaalien rahoitus ollut niin
avointa ja julkista kuin se on nyt. Hänellä oli
tämä näkemys ja ilmeisesti perusteltu
sen takia, että nykyinen vaalirahoituslaki, joka meillä on,
on ollut julkinen, ja se on tuonut ne asiat esille, mistä on
täällä puhuttu. Mutta perusongelmasta
ei ole puhuttu elikkä siitä, mihin sitä rahaa tarvitaan.
Mainontaan, älyttömään, ylettömään mainontaan,
jossa kilpaillaan siitä, kuka tekee suurimmat mainokset.
Arvoisa puhemies! Toivon, että tämä asia
käsiteltävän hallituksen esityksen käsittelyssä otettaisiin
huomioon. Annan hallitukselle tunnustuksen ripeästä ja
nopeasta hallituksen esityksen eduskunnalle antamisesta.
Heidi Hautala /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä ed. Lauri Oinosen ehdotus
tällaisesta esimerkiksi piirijärjestöjen
vapaaehtoisesta sopimuksesta ei tietenkään korvaa lainsäädäntöä,
mutta olen jo useaan otteeseen täällä eduskunnassa
sanonut, että se olisi yksi tapa kohtuullistaa vaalikampanjoiden
kokoa, jossa on eräänlaista kilpavarustelua, niin
kuin me kaikki tiedämme. Ed. Lauri Oinonen on ottanut ennenkin
esille tämän Keski-Suomen piirijärjestöjen
esimerkin siitä, että kiellettiin tämä tienvarsimainonta,
ja sitä voitaisiin aivan hyvin soveltaa missä tahansa
vaalipiirissä puoluejärjestöjen kesken,
jotta vaalibudjetit saataisiin jollakin tavalla demokratian puitteisiin
ja kohtuukokoihin.
Kirsi Ojansuu /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olen todella tyytyväinen, että tämä laki
tuli nopeasti ja ehtii sitten ensi kunnallisvaaleissa vaikuttaa.
Mutta ratkaisevaa on tietenkin se, miten oikeusministeriö näiden
kunnallisvaalien vaalirahoitusilmoitusten valvontaan, nyt saa lisäresursseja,
miten valvonta tullaan hoitamaan ensi syksynä, koska on
aika tärkeää, että jo heti ensi
kertaa tätä lakia sovellettaessa ne ilmoitukset
mahdollisimman tarkasti käytäisiin läpi,
ja katsottaisiin, täyttävätkö ne
tämän lain hengen. Miten se tullaan tekemään,
koska tähän astihan tämä valvontajärjestelmä ei
ole toiminut, ei eduskuntavaaleissa saatikka kunnallisvaaleissa?
Tuulikki Ukkola /kok(vastauspuheenvuoro):
Puhemies! On erittäin hyvä asia, että tämä vaalirahasotku
tuli tähän aikaan. Minä olen monta kertaa,
muistan aikaisemmassa elämässäni, puuttunut
siihen, että kansanedustajien vaalirahailmoitukset eivät
ole kyllä mistään kotoisin. Tällä hetkellä olen
käynyt ne läpi, ja ne eivät olleet mistään
kotoisin, monikaan ilmoitus. Kiitän ed. Pulliaista siitä,
että oma ilmoitukseni on sellainen, että se kyllä kestää päivänvalon.
Minulle joku sanoi, kun kysyin, miten tehdään
ilmoitus, että ottakaa mallia ed. Erkki Pulliaisen ilmoituksesta,
ja minä otin, eikä ole sen perään
kysytty.
Se, mitä minä tässä nyt
pelkään, kun on tämmöinen kiihko
päällä, on se, että laista — ei
tästä laista, vaan siitä, joka tulevaisuudessa
tehdään — tulee byrokraattinen, jäykkä,
joka ei salli minkäänlaisia vaihtoehtoja. Sellaista
ei pidä laatia. Tärkeintä on, että se
on avointa, julkista ja että ne tiedot pystytään
tarkistamaan. Se on ollut puute tässä laissa,
että ei edes päästä puoluejärjestöjen, puolueosastojen,
ammattiosastojen eikä myöskään
tukiryhmien sisälle. Jos sinne olisi päästy aikaisemmin
jo tämän lain aikana, niin tällaista tilannetta
ei olisi kyllä syntynyt.
Sanna Lauslahti /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Joudun ed. Lauri Oinosen kanssa olemaan hieman
eri mieltä. Mielestäni mainonnan rajoittaminen
on suorastaan hurskastelua. On kaunis ajatus, että rajoitetaan
mainontaa, mutta voi olla, että sillä tehdäänkin
se vähän paha palvelus sille tavalliselle maijalle
tai matille, joka unelmoi pääsystä eduskuntaan
tai kunnallisvaaleissa valtuustoon. Ajatellaan mattia tai maijaa
verrattuna siihen missiin tai urheilijaurhokaiseen. Heillä on
ihan erilainen tunnettuus kansan keskuudessa kuin niillä maijalla
ja matilla. Maijalle ja matille saattaa olla ainut vaihtoehto se,
että he ovat hyvin paljon tietenkin siellä kansan
keskuudessa, mutta sitä täydentää mainonta,
jolla he eräällä tavalla saavat sitä tunnettuutta,
jota urheilija-maija tai missi-maija ovat saaneet jo matkan varrella.
Lauri Oinonen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Lauslahdelle sanoisin, että en
tietenkään ole ajatellut kieltää kaikkea mainontaa,
ehkä sitä täytyy tiedottamismielessä jonkin
verran mahdollisesti sallia, mutta erittäin suuret poliittisten
piirijärjestöjen keskinäiset rajaukset,
koska lainsäädännöllä ei
varmaankaan sen kaltaisessa demokraattisessa vapaassa maassa kuin
Suomi tätä voida tehdä. Toivon, että tässä poliittiset
puolueet tarttuisivat juuri tähän, koska on ongelma
saada rahaa ja sitä rahaa menee paljon.
Mutta sitten vielä huomio tästä tienvarsimainonnasta.
Se oli vain esimerkki. Näen, että tärkeintä olisi
rajoittaa televisiomainonta, jopa kieltää, ja
sitten lehdistömainontaan voimakas rajoitus. Se tienvarsimainontahan,
niin kuin vaalityötä tehneet tietävät,
on köyhän mainontaa, se on halpaa. Yhdellä pienellä etusivun
mainoksella paperoi koko maakunnan. Se oli vain esimerkki siitä,
että jotain on saatu aikaan, mutta paljon tehokkaampia
ovat televisiomainonnan rajoittaminen tai kieltäminen keskinäisesti
ja etusivu- ja lehdistömainonnan rajoittaminen keskinäisillä sopimuksilla.
Esa Lahtela /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Itse kuuntelin työhuoneessa ed. Lauri
Oinosen puhetta tähän mainontaan liittyen, ja
mietin juuri sitä ongelmaa, että sitähän
ei pysty ilmeisesti lailla kuitenkaan rajaamaan. Sen takia se kuuluu
puolueille. Jos saataisiin sellainen yhteinen sopimus, onko televisio
käytössä vai ei ole. Itse näkisin
sen kuitenkin sillä tavalla, jotta toivon mukaan poliittiset
puolueet saisivat tässä jonkinlaisen sopimuksen
aikaan, koska meillä on riittävästi medioita
kyllä käytössä siinä,
jotta ei tarvitse välttämättä telkkariin
laittaa, joka mainoksena on hirveän kallista, maksaa hirveitä summia,
ja sitten tarvitsee jostain etsiä rahoja.
Onko oikeusministeri miettinyt siltä puolelta näitä asioita,
onko siinä mahdollista jotain tehdä lainsäädäntöpuolella,
jotain ratkaisua siinä, jotta olisi joku tämmöinen
katto, ja miten se valvotaan, koska nythän tapahtuu, jotta
joka tapauksessa rahoja vaan tulee tuolta ja joku maksaa laskuja?
Miten pystytään saamaan hallintaan koko järjestelmä?
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa herra puhemies! Tämä liittyy vähän
ed. Ojansuunkin kysymykseen. Tässä vaiheessa tähän
uudistukseen ei ehtinyt kokonaista uutta järjestelmää,
joka antaisi vaalirahoitusviranomaiselle oikeuden tarkastaa ja jopa
sitten laittaa liikkeelle mahdollisia sanktioihin johtavia prosesseja
tai uhkasakon nojalla vaatia lisätietoja. Se vaatii sitä,
että on siis ensinnäkin viranomainen, jolla on
resurssit tähän, se vaatii sitä, että on
viranomainen, jolla on lainmukainen toimivalta. Lain tarkoituksesta
ei voi johtaa toimivaltasääntöjä.
Tämä on oikeusvaltion ihan keskeisimpiä periaatteita.
Kunnallisvaaleissa tämä viranomainen nyt on, niin
kuin tähänkin asti on ollut, kunnallinen keskusvaalilautakunta.
Kun katsotte kuntia ja katsotte keskusvaalilautakuntia, niin ymmärrätte varmasti,
että ilman isoa vaaliuudistusta ei voida vaan antaa heille
joitain uusia tarkastusvaltuuksia ja oikeuksia viedä asioita
jopa oikeuteen mahdollisesti tai vaatia poliisitutkintaa. Kunnalliset keskusvaalilautakunnat
näillä näkymin tulevat ottamaan (Puhemies:
Nyt meni minuutti!) vastaan noin 13 000 ilmoitusta kunnallisvaaleissa
ja tämäkin kertonee siitä, että ...
Sirpa Paatero /sd:
Arvoisa puhemies! Erittäin hyvä keskustelu
ja tietysti on hyvä jatkaa tästä samasta
aiheesta vielä kyselytunnin jälkeen.
Ed. Lauri Oinosen puheenvuoroon liittyen: Jos meillä pelkästään
sopimuksilla tämä asia olisi hoidettu, niin miksi
meillä vuonna 2000 olisi tarvinnut luoda tätä lainsäädäntöä?
Se ei nyt tässä tilanteessa vaan toimi, vaikka
kuinka itsekin haluaisin ihmisten hyvään tahtoon
ja sopimusmaailmaan uskoa, niin näin nyt ei kuitenkaan
ole.
Akuutti tilanne, miksi tämä nyt on ollut nopealla
aikataululla, vaikka, niin kuin ministeri totesi, painetta muutoksiin
on ollut jo aiemmin ja jo vuoden alussa piti käynnistyä tämä prosessi
uudelleen, tuli siitä, että nämä lainsäätäjät,
kollegamme meillä täällä talossa,
eivät ole noudattaneet lakia, eivät ole lukeneet
niitä ohjeita, jotka sinne lakiin on kirjattu ja niitä ohjeita,
mitenkä se raportointi tulee tehdä. Siitä syystähän
me olemme nyt tässä akuutissa tilanteessa. Tämä ei
ole mikään ulkopuolelta tullut paine, että kansalaiset vaativat,
tai jotain muuta, vaan se on ihan tämän talon
sisäinen ongelma.
Itse olen kannattamassa tiukennuksia sekä yksittäisten
lahjoitusten osalta rajoituksia summiin, mutta minun puolestani
voisivat olla myöskin koko kampanjan kattorajat olemassa,
mikä myös toisi sitten mietintää siihen,
mihinkä sen rahan käyttää, käyttääkö sen
televisiomainontaan vai tienvarsimainontaan tai mihin, jos meillä tällaiset
rajat olisi. Tässä on tietenkin ongelmana se,
että alueet ovat hyvin erilaisia, mutta joka tapauksessa
uskon, että semmoinen joku raja olisi mahdollista myöskin
saada.
Se, että näitä selvityksiä voisi
ministeriö, tai lääninhallitus taisi
olla nyt kirjattuna, joka nyt sitten hävitetään,
sitten perätä, tai mikä taho se oli,
se olisi tietenkin erittäin hyvä, että kuntavaaleissa
olisi joku taho, joka voisi tarkistaa ne ilmoitukset ja sitten kysyä tarkemmin,
mutta myöskin tietysti eduskunta-, euro- ym. kaikissa vaaleissa.
Menokohtien erittely puoltaa paikkaansa samoin kuin tulojen
erittely, varmaan siihen myöskin jotkut ohjeistukset, jos
ne kerran tarvitaan, niin kuin tässä tuntuu kaikkeen
muuhunkin tarvittavan ohjeistukset, siitä, minkä kokoisten summien
kohdalla erittely on erityisesti tehtävä ja kuinka
paljon lehtimainontaan tai televisiomainontaan tai johonkin tilaisuuksien
järjestämiseen, seminaareihin tai muuhun on sitä rahaa
kulunut. Näin myöskin tämä piilotuki,
joka tässä nyt on tietenkin eräänä kysymysmerkkinä,
varmaan tulee tässä vielä muutaman viikon
aikana myöskin tähän kyselytuntikeskusteluun
liittyen nousemaan esille.
Kannatan siis tätä uutta lainsäädäntöä.
Toivon, että se toimisi vielä nopeammin ja tulisi
nopeammin valmiiksi, niin että jo kunnallisvaaleissa olisi
eksaktit lainsäädäntöpykälät,
mutta uskon, että näillä sopimuksilla
nyt näistä lahjoitussummista päästään
tämä kohta eteenpäin.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Perustuslakivaliokuntahan on aloittanut tämän
asian käsittelyn, ja tänään
on kuultu jo asiantuntijoita, ja tavoitteena on se, että maanantaina
tai viimeistään tiistaina asiassa saataisiin mietintö valmiiksi.
Se merkitsisi sitä, että eduskunta ainakin ensimmäisessä käsittelyssä voisi
käsitellä tämän hallituksen
esityksen, jolloin jo tänä keväänä tiedettäisiin
ne säännöt, jotka ovat voimassa kunnallisvaaleissa,
sen jälkeen, kun sisältö asiassa on lyöty
lukkoon.
Arvoisa puhemies! Mitä tulee nykyiseen vaalirahoituslainsäädäntöön,
niin loppujen lopuksi mielestäni nykyinen laki ei välttämättä ole
kovin huono. Se on suurella harkinnalla tehty. Kyse on tässä tapauksessa
ollut vain siitä, että lakia olisi pitänyt
noudattaa. Tietysti asenne, että lähdetään siitä,
että kun sanktiota ei ole, lakia ei tarvitse noudattaa,
on äärimmäisen huono. Sinänsä täytyy
sanoa, että on varsin yllättävää,
että niin moni kansanedustaja on jättänyt
vaillinaisen ilmoituksen. Uskon, että tämä keskustelu
sinänsä, joka toteuttaa lain tarkoitusta — poliittinen
vastuu varmasti seuraa edustajia, jotka eivät ole jättäneet asianmukaista
ilmoitusta — toimii sillä tavalla kuin laki oli
tarkoitettu toimimaan, ja varmasti turvaa sen, että näitä laiminlyöjiä on
olennaisesti vähemmän tulevaisuudessa kuin niitä on
ollut aiemmin.
Mielenkiintoista on myöskin sitten se, että jos katsotaan
avustuksia, niin loppujen lopuksi, jos itse saisin joltakin kunnianarvoiselta
kansalaiselta avustuksen, niin ylpeänä ilmoittaisin
sen. Jos voidaan todeta, että tällainenkin henkilö,
vaikka Jorma Ollila tai Aatos Erkko, on tukenut, siitä voisi
olla kiitollinen ja tyytyväinen ja pyrkiä saamaan
sillä mainetta. (Ed. Pulliainen: Meikäläiselle
se olisi kuolinisku kerta kaikkiaan!) Mutta ymmärrän,
että kun sitten katsotaan näitä lahjoittajia
tässä tapauksessa, niin siinä saattaa
olla myöskin jonkinlaista harkintaa kyseessä olevan edustajan
osalta, että on pitänyt parempana sitä, että ei
ilmoita, koska välttämättä kaikkien
antama raha ei ole täysin riippumatonta ja, sanoisiko, aatteellisesti
annettavaksi tarkoitettua.
Oikeastaan suurin ongelma tässä koko lain
soveltamisessa nyt on ollut viime vaalien osalta se, että on
käytetty niin sanottuja väliyhdistyksiä. Moni
edustaja ilmoittaa 50 000 euroa ja sanoo, että tämä yhdistys
on antanut minulle, ja tosiasiassa kyseessä on henkilön
tukiyhdistys. Se täytyy sanoa, että laki on tältä osin
varsin selkeä. Jos luen nyt voimassa olevan lain perusteluista
vain yhden sitaatin. Siellä todetaan: "Ehdokkaan ei tulisikaan
vain ilmoittaa saamaansa rahoitusta tukiryhmältä tai
yhteisöltä vaan ilmoituksessa olisi mainittava
ne päätahot, joilta tuki on tullut tukiryhmälle
tai yhteisölle." Täytyy sanoa, että kyllä nyt
jokaisen edustajan olisi pitänyt ja ehdokkaan olisi pitänyt
ymmärtää, että tämä tarkoittaa
tukiyhdistystä myöskin laajassa mielessä ja
pitää kyetä erittelemään,
vaikka tukiyhdistyksenä toimisi ammattiyhdistysosasto,
niin senkin pitäisi kyllä, jos se on saanut yli
1 700 euron avustuksia, kyetä erittelemään
nämä avustukset. Tässä suhteessa
mielestäni laki on suhteellisen selvä.
Tietysti nyt mielenkiintoinen kysymys on sitten se, olisiko
oikeusministeriön pitänyt viitata tähän
perustelujen kohtaan ja kenties lähettää täydennyskehotus
niille henkilöille, jotka ovat vain ilmoittaneet tukiyhdistykseltä vaalikampanjaan
käytetyn summan kokonaisuudessaan. Mutta en ota enempää kantaa
asiaan, koska se on oikeuskanslerin tutkittavana, ja sen jälkeen,
kun oikeuskansleri on ottanut tähän asiaan kannan,
sitten tiedetään, mikä on oikea menettely
tässä tapauksessa. Mutta joka tapauksessa jatkossa
pitää pitää huolta siitä,
että tukiyhdistyksiä ei voida käyttää väliportaana,
jonka taakse haudataan nämä avustukset, ja tältä osin
täysi avoimuus pitää saada aikaan.
Arvoisa puhemies! Mitä sitten tulee Grecon suosituksiin,
niin tältä osin täytyy todeta, että siellä on
kolme asiaa, joihinka haluan kiinnittää huomiota.
Ensinnäkin yksi suurimpia ongelmia on puolueitten rahoitus.
Kyllä jos puolueetkin saavat huomattavan suuria lahjoituksia,
niin ne pitäisi saada avoimiksi. Sekin voi aiheuttaa, vaikka puolueet
ovat aatteellisia järjestöjä, tiettyä sidontaa.
Sitten tärkeätä on myöskin se,
että puolueet eivät jakaisi ehdokkaille, ettei
käytä puolueita sitten väliportaana,
että joku antaa puolueelle, puolue antaa ehdokkaalle ja
tällä tavalla hävitetään
joku todellinen lahjoittaja. Tämäkin portti pitäisi
tavalla tai toisella pyrkiä sulkemaan, jotta läpinäkyvyys
asiassa toteutuu.
Toinen asia, johon Greco kiinnittää huomiota, on
tilintarkastus. Tältä osin haluaisin sanoa, että on äärimmäisen
tärkeätä, että tehtäisiin
vaikka vain yksinkertainen kirjanpito, ei mitään
kovin monimutkaista, yksinkertainen kirjanpito, jossa tulot ja menot
näkyvät. Sitten viranomainen voi pyytää tuon
kirjanpidon nähtäväksi siinä tilanteessa,
jos katsotaan, että ilmoituksessa kenties on puutteita,
jotta voidaan verifioida ilmoituksen oikeellisuus.
Sitten valvonta ja sen siirtäminen pois oikeusministeriöstä:
Poliittinen elin mielestäni ei saa toimia valvojana. Tässä suhteessa
on äärimmäisen tärkeätä,
että valvonta toimii äärimmäisen puolueettomasti.
Kun seurasin kyselytuntia, niin tuntui siltä, että kaikki
haluaisivat, että pääministerin pitäisi
valvoa edustajien ilmoituksia. Näin missään
tapauksessa tietystikään ei voi olla. Se ei ole
pääministerin tehtävä. Hän
on myöskin poliittinen toimija. Keitä voitaisiin
sitten ajatella? Tietysti oikeuskansleria, mutta virastolla ei ole oikeastaan
sellaisia resursseja. Sitten ministeri Brax on todennut, että Valtiontalouden
tarkastusvirasto voisi toimia tällaisena, ja luulen, että se olisi
ehkä se kaikkein paras parkkeerauspaikka. Sielläkin
on kuitenkin kansanedustajista koostuva johtokunta, niin että siltä osin
täytyy katsoa, että sitten sille yksikölle,
joka suorittaa tarkastuksen, turvataan mahdollisimman suuri riippumattomuus
poliittisista vaikutuksista. Tietysti aina voidaan miettiä sitä,
että asetetaan kolme tai viisi viisasta miestä,
jotka sitten käyvät nämä lävitse,
mutta tältä osin täytyy sanoa, että en
ole vakuuttunut, onko sellainen järjestelmä kovinkaan hyvä.
Arvoisa puhemies! Greco tuo esille myöskin rangaistusten
mahdollisuuden, mutta rangaistuksiin nähden olen kyllä erittäin
kriittinen. Täytyy sanoa, että jos on ongelmia,
niin ei pidä mennä toiseen äärimäisyyteen
ja suuriin ylilyönteihin. Täytyy sanoa, että vaikka
kynnys rangaistukselle olisi aika korkea, niin jos ajatellaan nyt
tätäkin ilmapiiriä, joka meillä salissa
on tällä hetkellä, niin esitutkintakynnys
kuitenkin on suhteellisen alhainen. Sitten kun nämä eri
kansanedustajien tukiryhmien ihmiset alkavat tehdä rikosilmoituksia
toisten kansanedustajien rahoituksesta, niin poliisin on aika vaikea
sanoa, että mitään ei tehdä,
esitutkinta helposti alkaa, sitten esitutkinta on julkisuudessa,
sitten sitä seurataan, ja sitten kun täällä on
yhtäkkiä muutama kymmenen kansanedustajaa esitutkinnan
alla, niin siitähän sitten vasta hupia seuraakin
iltapäivälehdissä. Siitä syystä rangaistusten
osalta pitää olla erittäin huolellinen
ja erittäin tarkka ja miettiä asiaa, jos niihin
halutaan mennä, ja suhtaudun itse hyvin kriittisesti tällaiseen
vaihtoehtoon. Mutta tietysti muita sanktioita voidaan miettiä,
ja esimerkiksi uhkasakko mielestäni on erittäin
hyvä. Jos ilmoitus ei ole asianmukaisesti täytetty
ja sitä ei täydennetä, niin siinä tilanteessa
pitäisi olla viranomaisella uhkasakko käytettävissä,
joka tavallaan pakottaa täyttämään
sen ilmoituksen ja täyttämään
sen velvollisuuden, joka laissa asetetaan.
Arvoisa puhemies! Vielä lyhyesti täytyy todeta,
että se hallituksen esitys, joka meillä nyt on käsittelyssä,
ei oikeastaan kyllä puutu tähän varsinaiseen
ongelmaan, josta olemme puhuneet viime viikkoina. Se varsinainen
ongelmahan on riippuvuus, riippuvuuden syntyminen. Hallituksen esityksessä kiinnitetään
huomiota siihen, mitä kuluja on syntynyt, ja kulujen erittelyyn. Täytyy
sanoa, että tietysti siinä on se hyvä puoli, että ilmoituksen
luotettavuus lisääntyy siitä. Kun nähdään
kulut, niin silloin voidaan arvioida, onko kulut ilmoitettu oikein,
ja siitä voidaan tehdä johtopäätös,
onko tulotkin myös sitten tässä suhteessa
arvioitu oikein. Mutta kyllä se tulopuoli, se on se, joka
aiheuttaa sitä sidonnaisuutta, saattaa aiheuttaa ongelmia,
ja siihen nimenomaan pitää jatkotyössä sitten
keskittyä. Tämä esitys ei näitä varsinaisia
ongelmia ratkaise. Mitä summaan tulee, niin varsinkin kunnallisvaaleissa
tuhatta euroa, kun katsotaan kampanjoitten suuruutta, voidaan pitää varsin
sopivana summana.
Arvoisa puhemies! Tärkeätä on, että jatkossa nyt
tehdään huolellista työtä, ei
hätäillä, mutta nopeasti, tehokkaasti,
perusteellisesti ja arvioidaan, millä tavalla pidetään
huolta siitä, että lainsäädäntöä kehitetään
nykyiseltä pohjalta suhteellisen pienillä askelilla
mutta siten, että tämän kohun jälkeen
tiedetään, että lainsäädäntö varmasti myöskin
käytännössä toimii.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Seppo Kääriäinen.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ihan vaan pelkästään
tästä valvontasysteemistä, näitten
ilmoitusten tarkastamisesta: Kai olin ensimmäinen, joka
ehdotti Valtiontalouden tarkastusvirastoa tähän
tehtävään. Mitä enemmän
sitä on miettinyt, ja nyt kun olen tarkastusvaliokunnan
jäsenenä toiminut ja seurannut sen viraston toimintakykyä,
jonka olemme havainneet erittäin korkeaksi, niin nyt jo tässä vaiheessa,
kun se jatkovalmistelu on tuolla ministeriössä,
olisi erittäin hieno homma, jos tästä pystyttäisiin — tämä on
nyt tämmöinen hallituspuolueitten keskinäinen
asia, mutta jos tämä tuntuisi vetävän — tekemään
periaatteellinen ratkaisu, ja se otettaisiin sitten Vtv:n kohdalla
huomioon, että ei ole ongelmia sen johdon suhteen ja neuvottelukunnan
suhteen.
Klaus Pentti /kesk:
Arvoisa puhemies! On erittäin hyvä, että vaalirahoituslakiin
saadaan nyt täsmennyksiä. Ihmetyttää,
kun tämä laki on ollut sentään
voimassa vuodesta 2000 ja täällä tänäänkin
on todettu, että näitä ilmoitusvelvollisuuksia on
laiminlyöty, miksei näihin ole voitu puuttua. Onko
nyt niin, että jos on jättänyt ilmoittamatta, niin
se velvollisuus päättyy seuraavissa vaaleissa?
Onko tämä vaan vaalikauden mittainen? Eikö nyt
näissä keskusteluissa noussut yhtään
esille, miten ne aikaisemmat, eikä ole vaadittu ilmoitusten
täsmentämisiä?
Tärkeintä minusta on se, että nämä mahdolliset
kytkökset, jotka aiheuttavat jääviyksiä,
tulevat näkyviin, saadaan läpinäkyvyyttä lisää.
Tämän osalta en ainakaan täältä huomaa
mitään, kuinka pitkään tämä vaalirahoitus
sitten aiheuttaa näitä jääviyksiä.
Onko se vaalikauden mitta vai mikä? Tämmöisiä asioita
olisi hyvä kyllä selvittää,
että tiedämme, kuinka kauan nämä velvollisuudet
ovat voimassa vai ovatko ne tosiaan vain vaalikauden mittaisia vai
ovatko nämä sitten vaan tämmöisiä ilmassa
olevia arvioita. Tämmöisiä kysymyksiä tämä keskustelu
on herättänyt.
Jacob Söderman /sd:
Arvoisa puhemies! Minäkin olen hyvin iloinen, että esitys
nyt edes tässä muodossa on saapunut tänne
taloon. Olen nyt jonkun verran härnännyt oikeusministeri Braxia,
että tämmöinen esitys tulisi. Onneksi
tästä vaalikohusta on nyt tullut se myönteinen
seuraus, että on tullut poliittinen tilanne, jossa ministeri
Brax saa tavoitteensa ajetuksi läpi.
Mutta meillä on valiokunnassa ed. Lapintien aloite,
jossa on sekä valvontapykälä että rangaistuspykälä,
rutiinirangaistuspykälä, jossa tahallisuudesta
ja törkeästä laiminlyönnistä voitaisiin rangaista.
Minä en oikein näe vaaraa tässä rangaistuspykälässä.
Päinvastoin minä pidän sitä vaarallisena,
että on joku ihmisryhmä, kansanedustajaehdokkaat,
jonka tekoja ei ole kriminalisoitu, kun koko kansan rikkeet on kriminalisoitu. Minä
en
sitäkään pidä vaarallisena,
että ministeriö on poliittinen elin, koska minä en
usko, että yksikään ministeri rupeaa
näitä asioita valvomaan, vaan se on virkamiesten
tehtävä. Mutta voisi tehdä niinkin, että tulee
kolmen viisaan henkilön valvontaryhmä, että ainoastaan
sillä olisi mahdollisuus tehdä tämä tutkintapyyntö,
jos edustaja ei noudata ohjeita.
Olisin tiedustellut ministeri Braxilta, eikö teille
sopisi, että me käyttäisimme ed. Lapintien aloitetta
ja tekisimme vähän paremman esityksen kuin tämä,
kun nämä teidän ministeriönne virkamiehet
ovat niin tavattoman hitaita saamaan mitään aikaan.
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa herra puhemies! Ministeriön virkamiehet eivät
ole tavattoman hitaita saamaan mitään aikaan.
He ovat ainakin viimeisen vuoden ajan saaneet todella paljon aikaan,
ja se kestänee kyllä kaikkien vuosien vertailun,
kuinka paljon oikeusministeriö on tämän
kuluneen vuoden aikana tehnyt, ja se on kyllä meidän
virkamiesten työtä, mikä siellä takana
on.
Mutta sitten muutamiin asioihin, arvoisa puhemies. Ed. Sasi
oli monessa kohtaa mielestäni täysin oikeassa.
Myös siinä, että on varmaankin hedelmätöntä meidän
nyt kiistellä, miten nykyistä lakia pitää tulkita,
vaan että oikeuskansleri sen asian ratkaiskoon.
Ed. Sasi oli erityisen oikeassa siinä, että nykyisen
lain osalta ja myös sen materiaalin osalta, mitä edeltäjäni
on päättänyt kansanedustajille ja ensimmäisille
varamiehille lähettää, niin ei ole pitänyt
olla kenellekään miltään osin
epäselvää, että yli 1 700
euron yksittäiset lahjoitukset pitää ilmoittaa.
Joka muuta väittää, ja näin
on väitetty viime aikoina lehdistössä,
kyllä puhuu palturia. Tämä ei ole voinut
olla kenellekään epäselvää.
Sen sijaan, miltä osin laki itsessään
on epäselvä, ja siinä teille jaetussa
taustamateriaalissakin se taas kerran toistetaan, on tämä kuuluisa
taulukauppa, jolta osin teille jaetussa materiaalissakin selvitetään
ne eri vaihtoehdot, millä tavalla lakia voi lukea. Siellä toisaalta
sanotaan, että voitaisiin ilmoittaa — vielä mikä verbi,
voitaisiin ilmoittaa — bruttona, mutta toisaalta laissa
puhutaan vastikkeellisesta, mistä seuraa sitten se, että ei
voida sanoa, että olisi väärin, lainvastaista,
ilmoittaa nettona. Mutta se on selvää, että se
on väärin, jos on oikeasti saanut ilmaa, siis
selvän tuen taulukaupan yhteydessä, joka on reilusti
yli 1 700 eikä ole ilmoittanut sitä nettona
eikä bruttona. Mutta tältä osin ymmärrän
enemmän sitä, että on ollut epäselvyyttä,
semminkin kun lienee niin, että jossain määrin
kentällä on liikkunut sitten ihan jotain muita,
kaikkea muuta kuin oikeusministeriön selvityksiä siitä,
miten tätä lakia on tulkittava.
Ed. Sasin viisaita sanoja myös siltä osin
on helppo allekirjoittaa, että kun mietitään
sitten sitä, mitä jatkossa, mikä siinä isossa
uudistuksessa tarvitaan, niin on päivänselvää,
että kriminalisointi tai saati edes tämä uhkasakkomateriaali
ei ole mahdollista ellei ole tarkkoja sääntöjä siitä, miten
kampanja dokumentoidaan. Että sille valvovalle viranomaiselle — tämä on
nyt myös ed. Södermanin hyvään
pohdintaan jo vähän alustavaa vastapohdintaa — tässä kiireessä löytyisi
valiokunnassa jo myös ratkaisut siihen, millä tavalla
kampanjat on sitten tämän lain mukaan dokumentoitava,
niin luulen, että ei löydy. Sen takia luottakaa
nyt vaan meidän oikeusministeriömme ripeisiin
virkamiehiin ja tähän Tarastin työryhmään,
että saamme ensi syksyn aikana, mikä on kyllä hyvin
nopea aikataulu sekin, sellaiset lainuudistukset, joissa sitten
on myös eurovaaleissa jo voimassa se, millä tavalla
kampanja on dokumentoitava, mistä sitten seuraa se mahdollisuus, että uhkasakon
nojalla vaaditaan loppuja dokumentteja ja tietoa. Uhkasakkohan voi
vielä kasvaa sitä myöten, että jos
laiminlyö ensimmäisen pyynnön, niin uhkasakko
saattaa nousta.
Ed. Sasin pohdinta on varteenotettavaa ja myös toisaalta
sitten ed. Södermanin puheet ihan puhtaan kriminalisoinnin
puolesta. Siinä olisi todella tärkeätä se,
että sitten se rikosilmoituksen tekijä tai joku
muu taho, niin olisi kyllä jollain tavalla hajurako tai
peräti, niin kuin itse olen esittänyt, Valtiontalouden
tarkastusvirasto tai joku muu. En koe oikeana, että on
vain ministerin itsensä pidettävä sitä hajurakoa
eikä puututtava siihen, milloin ministeriön alaiset
virkamiehet tekevät kuitenkin sitten mahdollisesti rikosilmoituksia,
jos kriminalisointiin puututaan.
Yksinkertainen kirjanpito on yksi varteenotettava vaihtoehto.
Kunnallisvaaleista siitä saattaisi olla myös semmoinen
vaihtoehtoinen versio, että joko yksinkertainen kirjanpito
tai että ehdokas sitoutuu ja ilmoittaa ilmoituksessaankin
käyttäneensä vain yhtä erityistä tiliä vaalikampanjaan ja
sen tilin kaikki liikehdintä ja tositteet säilytetään.
Se saattaa mieltyä ja olla vielä helpompi tosiasiassa
samaan tilaan johtava lainvaatimus, joka todennäköisesti
vielä vähemmän pelottaisi ihan rehellisiä tavallisia
kunnanvaltuustoon haluavia perhepäivähoitajia,
ketä tahansa lasten arjesta tai vanhustenhoidosta kiinnostuneita
ihmisiä asettumaan vaaleissa ehdolle, koska on myös hyvin
tärkeätä, että tämä lopullinen
uudistus ei pelota tai torju ihmisiä asettumasta ehdolle.
Tästä seikasta vielä ehkä sitten
viimeinen asia: Kun ed. Pentti kysyi tästä, miten
ilmoitetaan taikka miten on toimittu, niin nykyisen lainkin mukaan
on niin, että jos ei jätä määräaikaan
ilmoitusta ollenkaan, niin siinä, samoin kuin muotoseikkoihin,
oikeusministeriöllä on oikeus ja velvollisuus
puuttua. Me olemme kyllä niitten ilmoitusten perään
kyselleet, ja sitten vielä jos senkin jälkeen,
niin vielä puolueiden kautta toisen kerran. Mutta vain
muotoseikkoihin ja siihen, että ilmoitusta ei ole jätetty
ollenkaan, on ollut siis tämä virkamiesten vakiintunut
tulkinta oikeusministeriössä.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Haluan vielä liittyä niitten
edustajien joukkoon, jotka kiittävät oikeusministeriä siitä,
että tämä asia on tuotu näin
nopeasti tänne käsittelyyn ja tämä hallituksen
esitys on tuotu. Olen useasti oikeusministerin kanssa keskustellut
tästä asiasta jo ennen tätä valitettavaa
kohua ja valanut häneen uskoa, että tämä asia,
vaalirahoitusasia, tuotaisiin selvitettäväksi
eduskunnalle, jotta saataisiin joku tolkku tähän
rahoituksen nousuun, mistä täällä edustajat
Hautala ja Lauri Oinonenkin jo puhuivat.
Kyllä mielestäni katson, ihan niin kuin oikeusministerikin,
että meillä tämä edustuksellinen
demokratia toimii erittäin nopeasti. Verrataanpa esimerkiksi
suoraan demokratiaan, joka on Sveitsissä, niin kyllä meillä pystytään
toimimaan nopeasti. Se on nähty muun muassa Tehy-lainsäädännön
yhteydessä.
Mutta kuten sanottu, niin kuin ministeri sanoi, niin tämä on
vain pieni paikkaus suuressa kokonaisuudessa, ei voi odottaakaan,
että nyt ensi viikolla me saamme tämän
asian selväksi, vaan varmasti tämän asian
käsittely vaatii pitemmän aikaa, ja uskon, että aina,
se on niin kuin dopingissakin, löytyy niitä, jotka
pystyvät kiertämään lakia. Mutta
mielestäni kuitenkin pitäisi jonkinlainen rangaistus
siitä olla, jos lakia ei noudata. Mikä se rangaistus
on, niin siinähän on eri skaalaa. Eihän
sen tarvitse olla heti vankilaan joutuminen, vaan esimerkiksi rikesakko,
niin kuin täällä oli jo aiemmin puhe.
Aivan hyvin voi tietenkin, olen hallinto- ja tarkastusjaostossa
toiminut, tarkastuspuoli toimia tarkastajana, mutta siellä on
kuitenkin kytkökset eduskuntaan, joka on poliittinen päätöstekijä. Kolmen
viisaan ryhmä, myös samalla lailla, saattaa olla
poliittisesti sitoutunut. On hyvin vaikea löytää näin
pienessä maassa todella sitoutumattomia poliittisia tahoja.
En ymmärrä, miksi ei voitaisi antaa verottajalle
selkeitä sääntöjä,
miten toimia, ja niin verottaja virkamiesvastuulla toimisi tarkastajana,
ja se olisi jo olemassa oleva taho. Ei tarvitsisi keksiä pyörää uudelleen.
Aivan kuten ed. Hautala sanoi täällä,
ongelma tässä laissa on, että sanktio
on auki, niin kuin ed. Sasikin ja samoin kuin edustajat Oinonen
ja Hautala sanoivat, että kampanjoiden summat alkavat olla
niin suuria, että ne ovat kohtuuttomia. Se on ongelma.
Mutta kuten sanoin, jos kampanjalle asetetaan määräkatto,
niin voi olla, että sitten taas harmaa talous valtaa alaa
sitten vaalirahoituksessakin. Sen takia olen päätynyt
itse ajattelemaan niin, että mieluummin kaikki olisi avointa
ja ilmoitettaisiin, niin kuin ed. Hautala kertoi, että niin
yrityksetkin ilmoittaisivat sen kuin saajatkin, niin peli olisi
selvä ja valvojana toimisi verottaja, jo olemassa olevat
virkamiehet, koska työssä olevasta työvoimasta
on jo pulaa.
Niin kuin ed. Ukkola sanoi, että hän otti
esimerkkejä ed. Pulliaisen tekemästä selvityksestä vaalirahoituksestaan,
niin voin omalta osaltani sanoa, että itse tai minä tai
tukiyhdistykseni ei ole saanut yhdeltäkään
tukijalta vastikkeellista tai vastikkeetonta tukea yli 1 700
euron arvosta. Mielestäni itse olen tulkinnut lain niin,
että vain se summa, joka ylittää 1 700
euroa, ilmoitetaan. Mutta tiedän myös, että monet
ovat tulkinneet asian väärin.
Kun täällä puhutaan hallituksen esityksessä korruptiosta,
ja ed. Hautalakin otti tämän esille, haluan sanoa,
että mielestäni korruptioksi voi katsoa sen, jos
on annettu ehdokkaalle rahaa ja on katsottu, että sitä ei
voida missään julkisesti ilmoittaa eikä sitä ole
voitu julkisesti tuoda esille. Mielestäni tämmöinen
toiminta on eräänlaista korruptiota. Harmaata
rahaa ei haluta tuoda julkisuuteen. Meillä on lainsäädännössä selkeästi
sanottu, että 1 700 on raja ja sen yli ilmoitetaan. Mielestäni
semmoinen herrasmiessopimus voisi olla, toistan sen vielä,
että ne, jotka ovat saaneet enemmän kuin 1 700,
niin joko palauttavat rahat tai kimpassa yhteisellä herrasmiessopimuksella, niin
kuin täällä puhuttiin jo yli puoluerajojen,
tai sitten maksavat siitä lahjaveron. Näin varmasti ymmärrän.
Olen aika pitkälle samaa mieltä ed. Sasin
mielipiteistä. En käy niitä toistamaan,
koska muuten puheenvuoroni käy ylipitkäksi, mutta
haluan tuoda sen esiin, että ed. Sasi puheenvuorossaan
käsitteli asiaa juristina ja ekonomina. Oikeusministeri
on juristi. Molemmilla on varmasti oma valansa niin kuin minullakin
lääkärinä, niin katson, että vaalirahoitukseen
tulee suhtautua vakavasti, ja korostan, että kaikkien pitää olla
vaaleissa tasa-arvoisesti samalla viivalla katsomatta ikään, sukupuoleen,
koulutukseen, ihonväriin jne. Juuri lääkärinä katson
sen, koska lääkärin on hoidettava potilaita
tasapuolisesti ja oikeudenmukaisesti. Muuten lääkäri
saa siitä rangaistuksen. Näin saa myös
juristi. Miksi sitten ei kansanedustajalla olisi näin?
Inkeri Kerola /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tähänkin käsittelyssä olevaan
lakiin varmasti sisältyy sylikaupalla ongelmatilanteita. Yksi
niistä tuli mieleeni, ja se liittyy kampanja-aikaan, jota
käydään vaalien välillä.
Nyt, jos kysymyksessä on kansanedustaja esimerkiksi, joka osallistuu
myös kunnallisvaalityöhön ja on näin ollen
ehdokkaana, niin kysymykseni kuuluu: Kuinka tulkitaan kampanja-aika
ja näin ollen ilmoituksen tekeminen, mikä se aika
on? Taas sitten jatkona tästä, että kun
kansanedustaja on käynyt sen kunnallisvaalikampanjansa
ja osallistuu jälleen eduskuntavaaleihin ja tekee siitä ilmoituksensa,
niin kuinka hän toimii tämän kunnallisvaalipätkän
erottamiseksi tästä koko kampanjakaudesta. Tässä varmasti
riittää myös problematisoitavaa.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Täällä on
käytetty hyviä puheenvuoroja, varsinkin ed. Kimmo
Sasi, joka otti voimakkaasti selkeätä kantaa perustuslakivaliokunnan
puheenjohtajana tämän lain toimivuuteen, ja olen
hänen kanssaan samaa mieltä, että nykyinen
lakikin on ollut kohtuullisen hyvä. Ed. Sasi oli sitä mieltä, että tällainen
sanktio ei hänen mielestään olisi ehkä välttämättä hyvä,
koska se saattaa johtaa myöskin näihin perusteettomiin
ilmoituksiin ja tavallaan tällaiseen kierteeseen, joka
ei ole sitten helposti hallittavissa.
Itselläni oli kumminkin nykyisessä laissa
yksi epäkohta, jota mietin silloin, kun omaa vaali-ilmoitustani
täytin. Pitääkö minun ilmoittaa
pienen paikkakunnan poliittisen yhdistyksen, joka on siellä ollut
kymmeniä vuosia, saama vaalituki? Kysyin asiaa parista
kolmestakin paikasta ja sain aina yksiselitteisen vastauksen, että jos
et ole saanut henkilökohtaisesti tukea tai sinun valitsijayhdistyksesi
ei ole saanut tukea, niin silloin ei ole ilmoitusvelvollisuutta
poliittisen puolueen saamasta tuesta. Näin myöskin
toimin.
Myöhemmin sitten, kun tämä vaalijupakka lähti
liikkeelle, tuli sellainen ilmiö, että myöskin poliittisten
puolueitten tai niitten järjestöjen saama vaalituki
on ilmoitettava. Koska olin tämän pienen yhdistyksen
jäsen ja se oli pääasiassa esimerkiksi
tukenut minun vaalityötäni, oli muodostunut tällainen
yhteys, vaikka sitä ei ollut perustettu erikseen eduskuntavaaleja
varten. Yritän katsoa tätä uutta lakia,
mutta minulle jää sellainen kuva edelleenkin tästä,
että poliittiselle puolueelle tulevaa tukea ei tarvitsisi
ilmoittaa, ja nyt kysyn: Ilmoitinko turhaan sen tuen, koska kuuluuko
poliittisten yhdistysten tulot ja menot ilmoittaa, muitakin semmoisia,
missä en ole jäsenenä? Tämän
haluaisin tarkistaa.
Johannes Koskinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Muistelen suullisesti antaneeni tähän
aikoinaan ministerinä ollessa tulkintani. Sehän
on selvää, että jos on puolueyhdistys,
joka käy yhden ehdokkaan kampanjaa siinä sivussa,
niin kaiken järjen mukaan sen kampanjavaran pitäisi
olla erillään siitä normaalista taloudenpidosta.
Sillä voisi olla oma tilinsä tai oma tilinpitonsa,
ja silloinhan sitä kohdellaan ihan samalla lailla kuin
tukiyhdistyksen.
Tukiyhdistyksistäkin suuri osa ei ole rekisteröityjä yhdistyksiä,
vaan ne ovat tavallaan luottamusperiaatteella pyöritettäviä.
Vastaavasti tällainen puolueosaston kautta kulkeva kampanjaraha pitää avata
samalla lailla kuin suoraan ehdokkaan hallinnoitava rahakin. Mutta
tuossa esityksessäkin on varmaan hyvä täällä eduskunnassa vaikka
miettiä, pystyisikö siinä vielä tätä avaamaan,
selostamaan perusteluissa tarkemmin, että tämä olisi
varmaan järkevä merkityssisältö tälle.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa herra puhemies! Viime aikoina on keskusteltu paljon
suomalaisesta vaalirahoituksesta. Monet ovat sitä mieltä,
että ongelmia ei juuri ole.
Näin uskoo myös kunnallisoikeuden professori
Aimo Ryynänen tuoreessa haastattelussaan, jossa käsiteltiin
lähinnä kunnallisvaalien rahoituskuvioita. Ryynäsen
mukaan kuntapuolella lähikontrolli on suuri, sillä ihmiset
tunnetaan paikkakunnalla. Jos joku nyt kovasti alkaa sivun suuruisia
ilmoituksia julkaista, kyllä kuntayhteisössä tiedetään,
kenen lauluja siinä lauletaan, Ryynänen totesi
haastattelussaan. Hän on itse ollut kokoomuksen ehdokkaana
useissa vaaleissa, joten hän ilmeisesti tuntee oman kotikuntansa
ehdokkaiden vaalirahoituskuviot.
Arvoisa puhemies! Olen toiminut kunnallispolitiikassa noin 25
vuotta ja kansanedustajana hieman yli vuoden. Omat vaalikampanjani
olen rahoittanut aina itse ja tiedän, että pienellä rahamäärällä saa
vain vähän näkyvyyttä. Minä en
ole saanut koskaan varmaa tietoa siitä, kuka on maksanut
kilpailijoiden isot, näyttävät etusivujen mainokset
esimerkiksi porvoolaisessa Uusimaa-lehdessä, jonka omistaa
keravalainen liikemies, valtuutettu, kansanedustaja, kolumnisti
Eero Lehti.
Arvoisa puhemies! Omassa kotikunnassani muutamat yritykset ovat
saaneet vuodesta toiseen erityiskohtelua. Niiden asemakaavat menevät ällistyttävän
nopeasti läpi koko monimutkaisen kaavoitusbyrokratian.
Ne saavat erinomaisia kauppapaikkoja. Kaupunki luovuttaa niille
halpaa maata ja tukee niiden toimintaa erilaisilla avustuksilla
jne. Hiljattain Eero Lehden yritys sai omistamansa Uusimaa-lehden
tontille pikavauhdilla noin vuodessa asemakaavan, joka mahdollisti
Lidlin ja Robinhoodin sijoittumisen kyseiselle tontille, vaikka
päivittäistavarakaupan rakentamisen sallivia asemakaavoja
on ollut erittäin vaikea saada Porvoossa läpi.
Arvoisa puhemies! Kiiltokuvamaiset käsiesitteet ja
upeat värikkäät lehtimainokset luovat
näkyvyyttä ja positiivisia mielikuvia sekä uskoa
ehdokkaisiin. Ikävää on se, että tavallinen äänestäjä ei
saa juuri koskaan tietää, antaako hän
vaaleissa äänensä henkilölle,
joka ensisijaisesti ajaa joidenkin liikemiesten, rakennusliikkeiden
tai vaikkapa paikallisen osuuskaupan erityisetuja. Lähes
poikkeuksetta tukirahoja vastaanottanut ehdokas ei halua muulloin
kuin pakon edessä kertoa tukijoidensa nimiä, sillä vaalirahan
vastaanottamiseen liittyy aina kiitollisuudenvelkaa, joka tulee
maksaa takaisin tavalla tai toisella.
Arvoisa puhemies! Mielestäni nykyistä järjestelmäämme
tulisi kehittää siten, että kaikista
vaalirahoitukseen liittyvistä tuloista ja menoista olisi
laadittava tarkat selvitykset ja laskelmat, jotka puolueeton viranomainen
tarkistaisi. Lisäksi kansalaisilla tulisi olla oikeus tutustua
vaalikirjanpitoihin esimerkiksi kunnantaloissa. Ilmoitukset kuitteineen
olisi saatava julkisiksi myös silloin, kun ehdokasta ei
valita valtuustoon tai eduskuntaan, sillä kunnallis- ja
eduskuntavaaleissa ehdokkaana olevat pääsevät
lähes aina merkittäviin kunnallisiin luottamustehtäviin, joissa
he sitten voivat itse ja yli puoluerajojen ylittyvän hyvä veli
-verkostonsa välityksellä edistää rahoittajiensa
härskejäkin liiketoimia. Kuinka moni äänestäjä on
ajatellut, että hän on usein viime kädessä se,
joka maksaa edustajansa hulppeat vaalimainokset, aivan kuten hän
maksaa jokaisen osuuskaupan makkaramainoksenkin?
Arvoisa puhemies! Toivottavasti tämän hallituksen
esityksen kautta saadaan läpinäkyväksi myös
sellainen rahoitus, jota äsken kuvasin. Silloin lain toivottu
tarkoitus toteutuisi.
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa herra puhemies! Kiitos käydystä keskustelusta
ja vielä viimeiset vastaukset esitettyihin kysymyksiin.
Ed. Kerola pohti tätä kampanja-aikaa. Tämä on
yksi syy, minkä takia nyt kiireellä pystyttiin, vaikka
poliittinen tahto olisi mennyt pidemmällekin, saamaan nämä selvät
esitykset nyt, että saadaan riittävän
ajoissa ennen kunnallisvaaleja myös voimaan nämä muutokset.
Jos nyt olisi lähdetty tekemään myös
kriminalisointeja ja velvollisuuksia, muun muassa velvollisuus pitää kirjanpitoa
tai muuta, niin sen lain käsittely täällä eduskunnassa
ja perustuslakivaliokunnassa olisi joka tapauksessa mennyt reilusti
yli kesäloman. Se olisi jäänyt auki,
makaamaan ja tullut voimaan, nopeimmallakin mahdollisella aikataululla,
vasta hyvin lähellä kunnallisvaaleja, ja silloin
tämä ed. Kerolan ongelma olisi kyllä räjähtänyt
meidän kaikkien käsiin, koska takautuvaa lainsäädäntöä ei
voida tehdä.
Kun nyt syksyllä tehdään koko laki,
niin siinä yhteydessä todennäköisesti
joudutaan paitsi palaamaan tähän ed. Kerolan kysymykseen
myös päätymään siihen,
että jos on jollain ehdokkaalla tukiryhmä, joka
toimii vaaleista vaaleihin ja eri vaaleissa, niin jokaisella kampanjalla
on kuitenkin oma erityinen dokumentointinsa ja siinä yhteydessä silloin
myös ilmoittaja ottaa kantaa siihen, miltä osin
tämä kampanja on kunnallisvaalikampanjaa, miltä osin
mahdollisesti eduskuntavaalikampanjaa jne. Tämä on
yksi syy siihen, minkä takia nyt tehdään
nämä kaksi sinänsä merkittävää uudistusta
mutta loput tehdään ensi syksynä.
Sitten ed. Salolle kysymykseen, ilmoititteko turhaan. Ette ilmoittanut
turhaan. Tämän lain perusteluista ja itse lain
pykälistäkin käy selväksi, että tämän
lain tarkoitus on ennemmin kannustaa ilmoittamaan vielä enemmän
kuin laissa vaaditaan. Moneen kertaan lain perusteluissa korostetaan,
että nämä ovat vähimmäismääriä ja
sen lisäksi voi, jos katsoo parhaaksi, ilmoittaa lisää, ennemmin
liikaa. Siis suoraan kysymykseen vastaus: ette ilmoittanut turhaan,
toimitte joka ta- pauksessa lain hengen mukaan. Mutta itse asiassa,
kun katsotte sitä teille jaettua taustamateriaaliakin lain
sisällöstä, siellä sanotaan — ja
se on siis ihan lain perusteluista otettua: "Ehdokkaalle suoraan
tai hänen tukiyhdistykselleen annetun yksittäisen
ulkopuolisen tuen arvo ja sen antajan nimi on 3 §:n 2 momentin
mukaan ilmoitettava erikseen, jos tämä arvo on
- - eduskunta- ja kunnallisvaaleissa vähintään
1 700 euroa. Sääntely koskee kuhunkin
edellä mainittuun" — se on vähän
aikaisemmin siinä paperissa — "päätahoon luettavaa
yksittäistä tukijaa, kuten yksityishenkilöä,
yritystä ja puoluejärjestöä."
Jos tämä poliittinen järjestö,
josta puhutte, on puoluejärjestö tai, niin kuin
puheenvuorostanne saattoi ymmärtää, se
vielä tosiasiassa nykyisin toimii hyvin pitkälle nimenomaan
teitä tukevana järjestönä, niin
olette siitäkin näkökulmasta toimineet
oikein.
Mutta ylipäätänsä, arvoisat
edustajat, tämän lain, nykylainkin, osalta moneen
kertaan korostetaan, että nämä ovat vähimmäisvaatimuksia,
saa ilmoittaa vielä tarkemmin ja lisää,
ja jotkut puolueet, esimerkiksi omani, ovat asettaneet ihan ehdokassopimuksessa
vaatimuksen yli 1 000 euron lahjoitusten ilmoittamisesta,
vaikka laki tähän asti on puhunut 1 700:sta.
Jos katsotte niitä hyviä ilmoituksia, esimerkiksi
ed. Ukkolan — siis nyt selvisi, että se on ed.
Pulliaisen ansiosta hyvin tehty ilmoitus — niin hän
on näiden taulukauppojen osalta päätynyt
"lisätietoja"-kohdassa erittelemään hankintahinnan
ja myyntihinnan ja erotuksen, mikä sekin on hyvä esimerkki
siitä, miten sitä lakia, silloin kun sitä haluaa
lukea paitsi pykälien mukaan myös sen hengen mukaan, voi
jo nyt soveltaa.
Keskustelu päättyi.