Eduskunnan oikeusasiamies Petri Jääskeläinen
Arvoisa herra puhemies! Hyvät kansanedustajat! Minulla
on ilo ja kunnia esitellä eduskunnan oikeusasiamiehen toimintakertomus
vuodelta 2011. Se on 92. tämän maailman toiseksi
vanhimman oikeusasiamiesinstituution vuosikertomus. Kertomus on
rakenteeltaan edellisten vuosien kaltainen. Kertomuksen alussa on
oikeusasiamiehen ja apulaisoikeusasiamiesten puheenvuorot kunkin
itse valitsemasta aiheesta.
Omassa puheenvuorossani käsittelen kansalaisnäkökulmaa
oikeusasiamiehen työssä. Eduskunnan perustuslakivaliokunta
on korostanut sitä oikeusasiamiehen toimintatapojen kehittämisessä,
ja tähän toivomukseen on pyritty vastaamaan monin
tavoin.
Ensimmäinen kysymys, joka kantelututkintaa harkittaessa
asetetaan, lähtee juuri kansalaisnäkökulmasta:
voiko oikeusasiamies auttaa? Kertomusvuoden kesäkuun alussa
voimaan tulleet oikeusasiamieslain muutokset ovat mahdollistaneet
kanteluiden tutkinnan joustavoittamisen ja työskentelytapojen
kehittämisen. Nyt kanteluiden tutkintaan käytettävissä olevia
voimavaroja voidaan suunnata aikaisempaa enemmän juuri niihin
asioihin, joissa oikeusasiamies todella voi jollakin tavalla auttaa
kantelijaa.
Oikeusasiamiehen toiminta on perinteisesti ollut jälkikäteistä laillisuuden
valvontaa, ja oikeusasiamiehen toimenpiteet ovat tähdänneet
lähinnä viranomaistoiminnan ja lainsäädännön
tulevaan muuttamiseen. Sen ihmisen hyväksi, jonka kokemaan
oikeudenloukkaukseen toimenpide on perustunut, ei useinkaan ole
katsottu voitavan tehdä mitään. Juuri
tässä on tapahtumassa muutos. Nyt harkitaan erikseen,
voitaisiinko kantelijan kokema loukkaus vielä oikaista
tai — jos se ei ole enää mahdollista — voitaisiinko
kantelijalle aiheutunut vahinko tai hänen kokemansa kärsimys
hyvittää. Hyvityksen ei aina tarvitse olla rahallista,
vaan lievissä tapauksissa riittävää voi olla
jo se, että viranomainen tunnustaa virheensä ja
pyytää anteeksi.
Anteeksipyyntö ja hyvitys ovat olleet vieraita suomalaisessa
viranomaiskulttuurissa. Oikeusasiamiehen hyvitysesityksistä on
kuitenkin saatu hyviä kokemuksia. Monet viranomaiset ovat
jo ymmärtäneet, että virheen tunnustaminen
ja anteeksipyyntö sekä tarvittaessa pienen rahallisen hyvityksen
maksaminen ovat oikeita ja tehokkaita keinoja palauttaa kansalaisen
luottamus viranomaisen toimintaan. Oikeusasiamies pyrkii edistämään
tällaisen uudenlaisen viranomaiskulttuurin syntymistä.
Apulaisoikeusasiamies Jussi Pajuoja käsittelee Puolustusvoimissa
suoritetuilla tarkastuksilla ja kanteluissa esiin nousseita kysymyksiä ja haasteita
otsikolla "Puolustusvoimat murroksessa". Yhdenvertaisuuden näkökulmasta
nykyisellä asevelvollisuusjärjestelmällä on
kolme suurta haastetta Pajuojan mukaan. Ensinnäkin aikaisempaa
harvemmat suorittavat asevelvollisuuden. Toiseksi varusmiespalvelua
suorittavien palvelusajat eroavat aikaisempaa enemmän toisistaan.
Kolmanneksi painetta on myös siihen, että palvelusaikojen
sisältöjen tulisi eriytyä nykyistä enemmän,
jotta palvelusmotivaatio saadaan ylläpidettyä koko
varusmiesajan.
Varuskuntien keskittämiseen ja lakkauttamiseen liittyy
myös seikkoja, joilla on laillisuusvalvonnallisia ulottuvuuksia.
Varusmiesten kannalta pidentyvät kotimatkat ovat sekä kustannus-, liikenneturvallisuus-
että ajankäyttökysymys. Varusmiesten
keskeisen perusoikeuden, terveyden, ammattitaitoinen hoitaminen
tulisi järjestää vakaalle pohjalle.
Puolustusvoimien ampumarata-alueiden ympäristöluvista
on myös tullut kanteluita. Puolustusvoimien olisi suositeltavaa
hakea tarvittavat ympäristöluvat ja rakentaa vaatimusten
mukaiset laitteet oma-aloitteisesti. Varusmiespalveluun tulijat
ovat suomalaisessa koulujärjestelmässä saaneet
kansainvälisesti vertaillen erittäin korkeatasoisen
koulutuksen. Tässä on eräs varusmiespalvelun
keskeinen haaste. Asevelvolliset kohdistavat Puolustusvoimien koulutuksen
tasoon ja laatuun suuria odotuksia.
Apulaisoikeusasiamies Maija Sakslin käsittelee puheenvuorossaan
perusoikeuksien toteutumisen tehostumista Euroopan unionissa. Euroopan
unionin perusoikeuskirjassa turvattujen oikeuksien merkitys unionin
toiminnassa on vahvistunut monin tavoin. Sen jälkeen, kun
perusoikeuskirja tuli Lissabonin sopimuksen myötä oikeudellisesti
sitovaksi, siitä on tullut tärkeä väline
kansalaisten oikeuksien edistämisessä. Vuonna
2007 perustetusta Euroopan perusoikeusvirastosta on lyhyessä ajassa
tullut merkittävä toimija perusoikeuksien alalla
EU:ssa. Todettakoon, että apulaisoikeusasiamies Sakslin
on Perusoikeusviraston hallintoneuvoston johtokunnan ja budjettikomitean
jäsen.
Vuoden 2011 aikana perusoikeuksien näkyvyys Euroopan
unionin toiminnassa vahvistui merkittävästi. Muun
muassa komissio hyväksyi toimintaohjeet perusoikeuksien
huomioimiseksi lainsäädännön
vaikutusten arvioinnissa, ja neuvosto laati yhteenvedon toimista,
jotka se aikoo toteuttaa perusoikeuskirjan soveltamista varten. Euroopan
unionin tuomioistuin on enenevässä määrin
viitannut perusoikeuskirjaan. Siitä on tullut ihmisoikeustuomioistuin,
jonka toiminnan kautta perusoikeuksien merkitys tulee näkyväksi,
niiden sisältö täsmentyy ja soveltaminen
yhdenmukaistuu. Unionin luonteen voidaankin arvioida muuttuneen
taloudellisesta yhteistyöstä entistä enemmän
kansalaisten oikeuksiin perustuvaksi yhteistyöksi.
Kansalaisilla on kuitenkin todettu olevan vain vähän
tietoa EU:n perusoikeuskirjan sisällöstä ja siitä,
mistä he saavat apua, jos heidän oikeuksiaan loukataan.
Tästä syystä sekä komissio että Euroopan
oikeusasiamies ovat avanneet kansalaisille tarkoitettuja sähköisiä palveluja.
Perusoikeuskirjan valvonta kuuluu kansallisille oikeusasiamiehille
ja tuomioistuimille silloin, kun virkamies, viranomainen tai muu
julkista valtaa käyttävä taho soveltaa
unionin oikeutta.
Herra puhemies! Näiden puheenvuorojen jälkeen
kertomuksessa on katsaus oikeusasiamiesinstituution toimintaan vuonna
2011. Siellä on muun muassa asiamääriä ja
toimenpiteitä sekä erilaisia tapahtumia koskevia
tietoja. Oikeusasiamiehelle saapui viime vuonna 4 185 kantelua, mikä on
noin 100 kantelua enemmän kuin edellisenä vuotena.
Suurin osa kanteluista saapui sähköisesti.
Toimenpiteeseen johti noin joka viides kantelu. Toimenpiteitä ovat
virkasyyte, huomautus, käsitys ja esitys. Viime vuonna
nostettiin yksi virkasyyte, annettiin 39 huomautusta, 628 käsitystä ja
41 esitystä. Käsityksiä meni eniten sosiaaliturvan,
poliisin, vankeinhoidon ja terveydenhuollon viranomaisille.
Kertomusvuoden kesäkuun alussa voimaan tulleen kantelun
käsittelyä koskevan oikeusasiamieslain muutoksen
vaikutukset ovat jo alkaneet näkyä. Kanteluita
ratkaistiin viime vuonna 4 385 eli merkittävästi
enemmän kuin niitä saapui ja yli 400 kantelua
enemmän kuin edellisenä vuonna ratkaistiin. Vastaavasti
sekä ratkaistujen että uusien omien aloitteiden
määrä kasvoi merkittävästi.
Lisäksi tarkastusten määrä lähes
kaksinkertaistui. Tarkastuksia tehtiin viime vuonna 118 kohteeseen,
kun edellisenä vuonna niitä tehtiin 68. Suurimman osan tarkastuksista
tekivät oikeusasiamies ja apulaisoikeusasiamiehet, mutta niitä tehtiin
yhä enemmän myös esittelijävoimin. Ennalta
ilmoittamattomia tarkastuksia tehtiin 43, ja ne suuntautuivat nyt
vankiloiden ohella myös poliisivankiloihin sekä sosiaali-
ja terveyshuoltoon. Kaiken kaikkiaan arvioin, että mainitun
lakiuudistuksen tukemana oikeusasiamiehen toiminnan vaikuttavuus
on parantunut ja kansalaisnäkökulma vahvistunut.
Seuraava laaja pääjakso käsittelee
perus- ja ihmisoikeuksia. Jaksossa on muun muassa selostettu kansainvälisten
ihmisoikeusvalvontaelinten kertomusvuoden aikana antamia Suomea koskevia
ratkaisuja. Hyvä uutinen on se, että Euroopan
ihmisoikeustuomioistuimen Suomelle antamien langettavien tuomioiden
määrä on vähentynyt. Kertomusvuonna
varsinaisia uusia tuomioita annettiin vain 5, kun vuoden 2009 ennätysmäärä oli
28 tuomiota ja 2010 niitä oli 16. Sovintoon tai Suomen
hallituksen yksipuoliseen julistukseen päättyneitä asioita,
joissa on myönnetty ihmisoikeusloukkauksen tapahtuminen,
oli nyt yhteensä 3, kun edellisenä vuonna 2010
niitä oli 20. Kaikkiaan Suomen valtio velvoitettiin tai se
sitoutui maksamaan noin 79 000 euron kor- vaukset ihmisoikeusloukkauksista,
kun vuonna 2010 korvausmäärä oli yhteensä ennätykselliset 463 000
euroa.
Herra puhemies! Kertomus sisältää myös
laajan perusoikeuksittain laaditun tiivistelmän oikeusasiamiehen
havainnoista ja kannanotoista. Jakso 3.4 "Puutteita ja parannuksia
perus- ja ihmisoikeuksien toteutumisessa" on nyt kertomuksessa kolmatta
kertaa. Tämän jakson taustana on perustuslakivaliokunnan
oikeusasiamiehen vuoden 2008 kertomuksesta antama mietintö,
jossa toivottiin kertomukseen erityistä listausta sellaisista
lain valvonnassa havaituista toistuvista ongelmista, joihin ei ole
kiinnitetty riittävästi huomiota. Perustuslakivaliokunta
on oikeusasiamiehen vuoden 2009 kertomuksesta antamassaan mietinnössä toivonut,
että tällainen jakso vakiintuu osaksi oikeusasiamiehen
kertomusta, ja näin on siis tapahtunut.
Tämä jakso sisältää ensinnäkin
havaintoja eräistä tyypillisistä tai
pitkään jatkuneista puutteista perus- ja ihmisoikeuksien
toteutumisessa ja toiseksi hallinnonaloittain esimerkkejä sellaisista
tapauksista, joissa oikeusasiamiehen toimenpiteet ovat johtaneet
tai ovat johtamassa parannuksiin viranomaisten toiminnassa tai lainsäädännön
tilassa. Tämä listaus antaa myös yleiskuvaa
oikeusasiamiehen toiminnan vaikuttavuudesta. Uutta on jakso 3.4.3,
johon on koottu oikeusasiamiehen kertomusvuoden aikana tekemät hyvitysesitykset.
Ne ovat säännönmukaisesti johtaneet myönteiseen
tulokseen. Nämä hyvitysesitykset ovat juuri osa
sitä kansalaisnäkökulmaa, jota olen kertomuspuheenvuorossani
käsitellyt.
Kertomuksen kolmannen jakson päättää raportti
vuoden 2011 erityisteemasta. Meillä on jo pitkään
ollut valittuna jokin vuosittainen teema, joka otetaan esille muun
muassa jokaisella tarkastuksella. Kertomusvuonna tämä teema
oli kielelliset oikeudet ja hyvän kielenkäytön
vaatimus.
Seuraavaksi kertomuksessa on telepakkokeinoja ja muuta salaista
tiedonhankintaa koskeva jakso 4 ja lopuksi kaikkein laajin hallinnonalakohtainen
tai asiaryhmittäinen jakso 5 laillisuusvalvonnassa tehdyistä havainnoista.
Kunkin asiaryhmän yhteyteen on sisällytetty kuviot
kunkin asiaryhmän kantelujen määrän
kehityksestä ja toimenpideprosentista niissä.
Lopussa on vielä liiteosa, jossa on oikeusasiamiestä koskevat
perustuslain ja lain säännökset sekä eräitä tilasto-
ym. tietoja.
Arvoisa herra puhemies! Tässä oli esittelypuheenvuoroni.
Toivon, että tämä kertomus antaa eduskunnalle
mahdollisuuden arvioida paitsi oikeusasiamiehen toimintaa myös
lainsäädännön ja julkisen hallinnon
tilaa sekä perus- ja ihmisoikeuksien toteutumista.
Keskustelu päättyi.