Maria Lohela /ps:
Arvoisa puhemies! Varsinaissuomalaisena kansanedustajana minusta
tuntui aamulla ihan siltä, että sydämeni
kutistuu pieneksi rusinaksi, kun kuulin Nokian suunnittelevan Salon
tehtaan lopettamista. Ihan yhtä suurta tuskaa tunnen muiden
Nokian Suomen toimipisteiden osalta, kun väen vähennys
ensi vuoden loppuun mennessä on koko Suomessa 3 700
henkilöä. Oulussa arvioidaan, että työpaikkoja
katoaa 500.
Mitä ihmettä hallitus aikoo tehdä tilanteen
helpottamiseksi Salon ja muiden kaupunkien osalta, joissa on tiedossa
näin merkittäviä muutoksia työllisyydessä?
Onko hallituksella mitään ihmettä takataskussaan?
Elinkeinoministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Varmasti kaikista suomalaisista tuntui yhtä pahalta
tuon ilmoituksen kuullessaan. Ilmoitus siitä, että yhtiö vähentää 3 700
työntekijää Suomessa — Oulussa,
Salossa, pääkaupunkiseudulla — on yksittäisenä ilmoituksena
historian näkökulmasta suurin ja tässä mielessä vakavin.
Nokia on näitä ilmoituksia tehnyt aiemminkin,
ja valtio on yhteistyössä Nokian kanssa käynnistänyt
erilaisia ohjelmia, joiden tavoitteena on nimenomaisesti näille
työntekijöille ja heidän perheilleen
luoda uskoa ja toivoa tulevaan, ja tulostakin on saavutettu. On
siirrytty työstä työhön, koulutukseen.
On houkuteltu monille paikkakunnille uusia yrityksiä, Ouluun,
Tampereelle ja pääkaupunkiseudulle, eli tämä työ on
jo käynnissä. Nyt tietenkin vain haastetaso nousee
näiden tuhansien uusien irtisanottavien työntekijöitten
osalta.
Edelleen olemme käynnistäneet tämmöisen tulevaisuustyöryhmän,
koska ainakaan matkapuhelinsektorilla näkymä ei
tällä hetkellä ole valoisa. Suomen on
löydettävä uusia it-teollisuuden kasvualoja,
kasvujalkoja: peliteollisuus, energiateollisuus jne. Työ on
käynnissä, mutta on ilman muuta selvää,
että näille Nokian irtisanottaville työntekijöille
tämä päivä oli musta.
Maria Lohela /ps:
Arvoisa puhemies! Suomessa on tunnetusti korkeatasoinen koulutus. Nokian
työntekijöillä on valtavasti henkistä pääomaa,
tietotaitoa, kokemusta ja korkeaa koulutusta. Heillä on
valtavasti kompetenssia, osaamista. Mitä konkreettista
hallitus aikoo tehdä, että kaikki tämä yhteiskuntamme
näihin työntekijöihin koulutuksen kautta
investoima ei valu hukkaan vaan se saadaan valjastettua aivan uuteen
käyttöön, uuden luomiseen?
Elinkeinoministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Edustaja on aivan oikeassa, tämä juuri
on se avainkysymys. Näillä nokialaisilla on valtavan
korkean luokan osaamista. Tuon osaamisen säilyttäminen
Suomessa näillä Nokian ja valtiovallan yhteisillä toimilla
on tärkeää. Eräällä tavalla
se on myös mahdollisuus. Nyt on hyvin keskeistä se,
että sitä osaamista, jota on perinteisesti ollut
ikään kuin Nokia-vetoisissa yrityksissä ja
Nokiassa, pystytään levittämään
muille toimialoille ja muihin yrityksiin.
Otan ihan konkreettisen esimerkin siitä, mitä hallitus
on päättänyt. Keväisessä kehysriihessä hallitus
päätti, että Suomessa ensimmäistä kertaa otetaan
käyttöön tämmöinen
tutkimus- ja kehitysverovähennys. Se kohdentuu nimenomaisesti pk-yrityksille.
Pyritään madaltamaan pk-yrityksen mahdollisuuksia
palkata osaavia tuotekehittäjiä. Sen hintalappu
on lähes 200 miljoonaa, sen tuloksena ensi vuonna valtion
tutkimus- ja kehitysrahoitus kasvaa noin 100 miljoonalla. Siis valtion
tutkimuspanokset kasvavat ensi vuonna.
Vaikkapa näille Nokian ihmisille juuri tämä tutkimus-
ja kehitysvähennys voi olla iso mahdollisuus, että ne
yritykset, jotka eivät näihin päiviin
ole palkanneet it-osaajia, tekisivät niin tulevaisuudessa,
koska yritysten uudistuminen on kaiken kehittymisen ja työllistymisen
ehto.
Juha Sipilä /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä on ollut musta päivä monille
suomalaisille, mutta toisaalta aina joku kriisi on myös
mahdollisuus. Suomi on tietotekniikan huippuosaaja. Toisaalta meillä ovat
julkisen talouden tietojärjestelmät, sanotaanko,
kuralla. Siellä menetämme pari miljardia euroa
vuosittain. Eikö näitä kahta faktaa jotenkin
voisi nyt tässä vaikeassa tilanteessa yhdistää ja
käyttää niitä meidän
hyviä osaajia laittamaan meidän terveydenhuollon
ict-järjestelmät kuntoon? Mielestäni
tässä kannattaisi satsata vaikkapa miljardi vuodessa,
jos takaisinmaksu on näin lyhyt kuin asiantuntijat arvioivat.
Hallinto- ja kuntaministeri Henna Virkkunen
Arvoisa puhemies! Tuo edustajan esiin nostama näkökohta
on erittäin tärkeä. Olemme tiedostaneet
sen, että Suomessa on merkittävät mahdollisuudet
parantaa koko yhteiskunnan toimintaa ja tuottavuutta nimenomaan
uudistamalla julkisen hallinnon tietojärjestelmiä.
Nyt käytännössä siihen on saatu
myös työkalut, kun viime syksynä tuli
voimaan tietohallintolaki, joka antaa mahdollisuudet meille määritellä yhteiset standardit
ja arkkitehtuurit, minkä mukaisesti julkishallinnon kaikkien
tietojärjestelmien tulee toimia.
Nyt muun muassa käynnissä olevassa kuntauudistuksessa
tulee olemaan merkittävä rooli nimenomaan tietojärjestelmillä,
niiden uudistamisella. Tämän vahvistamiseksi on
juuri käynnistetty muutostukihanke, joka kohdistuu juuri
julkishallinnon ict-järjestelmiin tässä paikallishallinnon
uudistuksessa ja koskee siis myös terveydenhuollon järjestelmiä.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Ainoita lohtuja tämän
päivän uutisissa oli lupaus, että pääkonttori
jää tuonne Espooseen. Tilanne on vakava. Onko
hallitukselta tulossa päätöksiä erityisistä tukitoimialueista — Salo
on tällä hetkellä erityisen tuen piirissä jo — Oulun
seudulle ja muualle?
Sitten pienyrittäjyys on se, mitä kautta Suomi nousee.
Ei kukaan ole perustanut monikansallista yhtiötä vaan
perustanut ensin pienen yhtiön, innovoinut, kannustanut,
työllistänyt, kasvanut. — Tätä kautta.
Onko starttirahajärjestelyä suunnitteilla lisäpanostuksena
näille ihmisille? Siinä voi kriisissä olla
nousun siemen.
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! Täällä on esitetty
vakavia ja huolestuttavia kysymyksiä, ja kaikki viittaa
siihen, että me emme ajattele tätä nyt
pelin politiikkana. Tämä on kansallinen kysymys.
Tämä on ihmisten kannalta tärkeä päivä,
ja näistä ihmisistä pitää välittää ja
meidän pitää välittää heille,
että me emme jätä näitä ihmisiä yksin
tämmöisen ongelman edessä. Se on varmaan
meidän yhteinen tahtomme.
Näistä rakennemuutosalueista: Sen ohella, että Salo
on tällainen äkillisen rakennemuutoksen alue jo
nyt ja Salossa on neljän vuoden aikana hävinnyt
6 000 työpaikkaa — ajatelkaa — olemme
hallituksessa keskustelleet tänään siitä, että Oulu
täyttää tämän äkillisen
rakennemuutoksen kriteerit, ja varmaan tähän päätökseen
ollaan päätymässä. Meidän
pitää välittömästi
käynnistää sekä Oulussa että Salossa
nämä muutosturva, koulutus- ja työpolun
etsivät toimet ja totta kai sen korvaavan työn
etsimiseen liittyviä toimenpiteitä.
Sitten haluaisin tähän valoisaan puoleen sanoa:
Murrokseen, joka on nyt ikävä ja ihmisten kannalta
vaikea, voi liittyä mahdollisuus. Meillä on yli
7 000 ict-yritystä Suomessa, yli 90 000
ihmistä työskentelee tällä alalla,
ja jos me tätä jalustaa saamme laajennettua pois
Nokiasta, niin se voi tuoda myös uusia mahdollisuuksia:
nuoryrittäjyyttä, sellaista toimintaa, jota täällä peräänkuulutettiin.
Sitä meidän pitää tukea, jotta
ne lähtevät lentoon.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Jos joku niin tämä on kansallinen
kysymys, jossa ei ole oppositiota eikä hallitusta. Me olemme
kaikki varmasti sitä yhtä samaa joukkoa nyt hakemassa
ratkaisuja tähän suureen ongelmaan.
Minun kysymykseni oikeastaan liittyy siihen, onko hallitus vielä keskustellut
siitä mahdollisuudesta, että nyt kerrankin Suomi
olisi hakemassa eurooppalaisesta globalisaatiorahastosta niitä voimavaroja,
joita me olemme sinne vuosien mittaan maksaneet erityisesti liittyen
siihen koulutukseen, uuteen kurssitukseen, trainingiin, ehkä myöskin
pienyrittäjien alun rahoittamiseen. Kaikki nämä ovat
asioita, joissa me nyt tarvitsemme paitsi omia voimavaroja niin
myöskin vähän voimavaroja sitten Suomen
rajojen ulkopuolelta.
Ja vielä kysyn: Tähän saakka Nokia
yleensä, kun se on aiemmin tehnyt vastaavia ratkaisuja, on
tullut ja luvannut tulla vahvasti mukaan alusta lähtien.
Onko nyt näin?
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! Kysymys oli tärkeä ja ajankohtainen. Salon
osalta hallituksen puolelta ja meidän ministeriömme
puolelta on jätetty hakemus EU:n globaalirahastolle, 10
miljoonan hakemus, jo aikaisemmin, ja me odottelemme päätöstä tämän syksyn
aikana. Ne tulevat vähän viiveellä, niin kuin
edustaja Pekkarinen hyvin tietää, mutta tämä hakemus
on lähetetty sisään. Valtio on omalta
osaltaan tämän oman rahoitusosuutensa jo kehysriihessä päättänyt,
ja siitä tulee tietysti merkittävä apu
niihin asioihin, joista täällä puhuitte.
Ministeri Häkämies voi sitten kertoa, tai
pääministeri, tästä Nokian halukkuudesta.
Sanon omalta osaltani, että Nokia on ollut erittäin
yhteistyöhakuinen ja halukas myös tämän
kriisin hoitamiseen, ja siitähän me tietysti lähdemme.
Elinkeinoministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Nokian kanssa on tehty jo vuosia, niin kuin
edustaja Pekkarinen tietää, yhteistyötä esimerkiksi
uusien yritysten synnyttämiseksi sieltä Nokian
maastosta joko ideoiden tai näitten työntekijöitten
kautta. Yksi esimerkki on se, että tämmöinen
Nokian Bridge-siltaohjelma, joka on juuri näille henkilöille
tarkoitettu, on synnyttänyt jo tähän
mennessä 200 uutta yritystä. Ne ovat tietysti
alkuvaiheessa pieniä, mutta kertovat, että siellä on
uuden yrittäjyyden mahdollisuuksia. Samantyyppinen järjestelmä,
samantyyppinen systeemi, on käytössä Nokia
Siemens Networksin kanssa, ja se on käynnissä.
Edelleen nämä hallituksen kehysriihessä tehdyt
päätökset, joissa oli kaiken kaikkiaan
300 miljoonan kasvupaketti, tähtäävät
juuri kasvuyrittäjyyden ja yrittäjyyden edellytysten
vahvistamiseen, niin että tältäkin osin
uskon, että ne lääkkeet toimivat myöskin
tässä maastossa.
Jari Lindström /ps:
Arvoisa herra puhemies! Suomen hallitus on ympäristösyihin
ja kansainvälisiin sitoumuksiin vedoten, tuoreena esimerkkinä rikkidirektiivi,
kiristänyt energiaverotusta, luonut yritykselle aina vain
uusia vaatimuksia ja maksuja. Vuosien saatossa meiltä on kadonnut
valtavasti teollisuuden työpaikkoja, ja meno vain valitettavasti
jatkuu näiden Nokian uusimpien uutisten myötä.
Arvoisa hallitus, olisiko nyt jo suunnan muutoksen tai tarkistuksen
paikka, jotta emme omilla toimillamme aiheuta lisää työttömyyttä?
Elinkeinoministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Tämä hallitus oikeastaan
ensitöinään teki päätöksen
siitä, että Suomen energiaintensiivisen teollisuuden
verotusta lasketaan. Sitä laskettiin noin 100 miljoonalla
eurolla. Sen seurauksena Suomessa energian hinta kilpailijamaihin
nähden on edullisempi, vaikkapa Ruotsiin tai Saksaan nähden.
Suomi on siis tästä näkökulmasta
erittäin kilpailukykyinen. Tuon päätöksen seurauksena
esimerkiksi UPM ilmoitti, että se siirtää Saksasta
150 000 tonnia paperia Suomeen tehtäväksi,
koska Suomi on tässä suhteessa kilpailukykyinen.
Tämä energiaverotuksesta.
Ehkä voin teollisuuden näkökulmasta
sanoa pari sanaa tästä rikkidirektiivistä.
On luonnollista se, että se on tämmöinen
haaste vuonna 2014 ja siitä vuosikymmenen loppuun. Se on
kustannusrasitus sen investointiajan. Nyt on tietysti tärkeätä,
että ensisijaisesti hakisimme EU-varoista kompensaatiota
tälle Suomea rokottavalle päätökselle,
ja sitten kansallisesti mietitään, mitkä ovat
kansalliset voimavarat kompensoida. Mielestäni Suomella
ei ole varaa menettää yhtään teollista
työpaikkaa minkään säännön
takia.
Ilkka Kanerva /kok:
Puhemies! Monilla paikkakunnilla perustukset tällä hetkellä järkkyvät.
Puhemies! Tiedämme, että se on yksilöitten tragediaa,
se on perheitten murhe ja se on näitten paikkakuntien onnettomuus,
joka monessa tapauksessa perustuu myös siihen, että ne
ovat yhden teollisuudenhaaran varassa. Sen vuoksi on tietysti syytä palauttaa
Nokiankin tapauksessa mieleen, minkälaisen yhteiskuntavastuun
he ovat kantaneet aiemmin ja minkälaisen vastuun kantoivat
esimerkiksi Saksan Bochumin tehtaitten yhteydessä: erittäin
merkittävän. Ja toivottavasti tämä vastuu
jatkuu.
Mitä tähän ict-alaan tulee, niin
kysyisin hallitukselta: onko mahdollista nyt ottaa hyllyltä tehokäyttöön
ja laajamittaisesti Ala-Pietilän raportti ja saada se esimerkiksi
budjettiriiheen mennessä käyttöön
tämän, Nokian, jälkiseurausten lieventämiseksi?
Elinkeinoministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Niin kuin totesin, kehysriihessä on jo
tehty päätöksiä, joita valmistellaan
budjettiriiheen. Mutta jos ajatellaan tätä viimeisten
kymmenen vuoden kehitystä, jolloin Suomen vienti, ensiksi
metsäteollisuus ja nyt sitten viime vuosina aivan erityisesti
tämä it-teollisuus, on yskinyt, mistä tämäkin
päivä on vakava esimerkki, niin on minusta perusteltua,
että hallitus hyvin laajalla pohjalla tarkastelee tämän
it-teollisuuden tulevaisuudennäkymiä ja sitä,
millä valtiovallan päätöksillä,
lisäpäätöksillä, budjettiriihessä voitaisiin
kasvua ja työllisyyttä vauhdittaa. Tämänsuuntaisesti
hallituksessa on alustavasti keskusteltu.
Ympäristöministeri Ville Niinistö
Arvoisa puhemies! Edelliseen, edustaja Lindströmin kysymykseen
haluan vastata. Elikkä ympäristösääntelyä kun
yleisesti arvioidaan, niin teollisuuden toiminta on Suomessa laajentunut
viime vuosikymmeninä kuitenkin liikevaihdolla mitattuna
ja samana aikana ympäristösääntely
on johdonmukaisesti kiristynyt johtuen siitä, että erilaiset
päästöt aiheuttavat terveys- ja ympäristöhaittoja,
heikentävät meidän ympäristön
tilaa ja ilmastonmuutos kaikkiaan uhkaa koko globaalia talousjärjestelmää,
myös Euroopan taloutta.
Eli vähäpäästöisen
vihreän talouden rakentaminen on Suomen kilpailukyvynkin
kannalta välttämätöntä,
että me saamme raaka-aineista enemmän irti, pienemmästä määrästä enemmän irti.
Tätä kehitystä me yritämme myös
yrityspuolella ympäristösääntelyllä tukea
ja kaiken kaikkiaan yritämme aina varmistaa, että ympäristösääntelyä edistetään
oikeudenmukaisella tavalla, joka ottaa huomioon erilaiset olosuhteet,
Suomen erityispiirteet, mutta varmistamme sen, että ilmastonmuutoksen
hillitsemisen ja ihmisten terveyden puolustamisen tavoite, ympäristön
tilan puolustamisen tavoite aina toteutuu, koska sen vaarantaminen
olisi taloudelle hyvin haitallista koko talousjärjestelmän
romahduksen ollessa mahdollisesti edessä jo hyvin lyhyellä aikavälillä,
jos päästöjä ei vähennetä.
Katja Taimela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Tämän päivän
sokkiuutiset vetävät mielet varsin matalaksi meillä Salossa.
Nokian tehtaan lopettaminen on mielestäni ennen kaikkea
inhimillinen kriisi. Sen vaikutukset näkyvät pahoinvointina kaikkialla:
kodeissa, koulussa, päiväkodeissa ja eri työpaikoilla.
Salon kaupunki kamppailee todella hankalassa taloustilanteessa,
ja tämänpäiväinen Nokian päätös
hankaloittaa tilannettamme entisestään. Vastuu
kriisistä on Nokian, jonka on vastattava merkittävältä osaltaan
myös sen hoitamisesta. Tarvitsemme Salossa nyt ennen kaikkea
työtä, mutta myös voimavaroja ihmisten tukemiseen.
Siksi haluankin kysyä asianomaiselta ministeriltä:
Olisiko myös valtiolla mahdollisuus ottaa suurempaa
roolia kaupungin tukemiseksi tässä tilanteessa?
Olisiko kenties mahdollista luoda äkillisen rakennemuutoksen
jatkeeksi jonkinlaista tukielementtiä, jossa kaupungille
voitaisiin myöntää sosiaalisiin palveluihin
korvamerkittyä rahaa, koska sille on tällä hetkellä myös
huutava pula?
Hallinto- ja kuntaministeri Henna Virkkunen
Arvoisa puhemies! Tämä on varmasti sellainen
hallituksen pohdittava kysymys, koska tämän tyyppistä työvälinettähän
meillä ei tällä hetkellä ole
käytössä. Meillä on toisaalta
tämä äkillisen rakennemuutoksen alueeksi
julistamisen vaihtoehto ja mahdollisuus, mitä näissä tilanteissa
on käytetty. Toisaalta silloin kun kunnille tulee äkillisiä rahoitusongelmia,
meillä on harkinnanvaraiset valtionavustukset, joita näissä tilanteissa
käytetään, mutta ne suunnataan oikeastaan
vasta siinä tilanteessa, kun nuo kunnan talousvaikeudet
näkyvät jo siellä tilinpäätöksessä. Eli
tämäntyyppistä ennakollista välinettähän meillä ei
tällä hetkellä ole meidän repertuaarissa, ja
tämä on varmasti sellainen pohdittava asia.
Satu Haapanen /vihr:
Arvoisa puhemies! Näilläkin irtisanomisilla
on erittäin laajat vaikutukset koko yhteisöön,
koko Suomeen, mutta erityisesti nyt Salon seudulle ja Oulun seudulle,
josta itse tulen. Edustaja Taimela jo kysyi, onko mahdollista laajentaa
tukitoimia myös sosiaaliselle puolelle. Perheet tarvitsevat
nyt kaiken tuen. Mutta kysyisin: ulottuvatko äkillisen
rakennemuutosalueen tukitoimet myös alihankkijoihin, ja
voisitteko hieman vielä konkretisoida, mitä nämä tukitoimet
ovat?
Elinkeinoministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Salohan on jo ennestään äkillisen rakennemuutoksen
aluetta, ja tänään hallituksessa on alustavasti
keskusteltu, että Oululla varmaan on edellytykset ja perusteet
tulla nimetyksi. Tämä nimeäminen sitten
puolestaan antaa tiettyjä taloudellisia mahdollisuuksia.
Jos ajatellaan äkillisen rakennemuutoksen mallia — se
on Suomessa eräällä tavalla valitettavalla
tavalla kehitetty, mutta sitä osaamista on tässä vuosien
mittaan syntynyt — sen keskeisenä tavoitteenahan
on uusien työpaikkojen synnyttäminen, eli voisi
sanoa, että lähtökohtaisesti se on tarkoitettu
elinkeinopoliittisiin hankkeisiin, investointeihin, erilaisiin kehittämistoimiin ja
miksei myöskin henkilöstön koulutukseen
uusia työnantajia varten. Eli äkillisen rakennemuutoksen
perusmalli on tämä, että luodaan toivoa
ja uutta työtä niille paikkakunnille, josta sitä vanhaa
työtä poistuu.
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! Juuri näin, ja tässä on
vielä sellainenkin menettelytapa, että siellä paikallisesti
voidaan pohtia kestäviä, hyviä uusinvestointialoitteita
ja -esityksiä, joita sitten arvioidaan, onko niistä sellaisiksi,
jotka ovat kestäviä ja työllistäviä.
Ne ideat voivat lähteä tässä myös
sieltä aluetasolta.
Mutta vielä palaan tähän Saloon.
Oulu on todella vaikeuksissa, mutta Oulussa on kuitenkin ehkä se
pohja uuden, korvaavan työn suhteen parempi. Mutta kun
täällä on toistatuhatta ihmistä ollut
jo aikaisemmin työttömänä, nyt
tuli 1 000 lisää, nyt tulee 800 lisää,
niin tämä on vaan niin iso kuorma, että Salo
ei tule pärjäämään
ilman, että tähän voimakkaasti nyt panostetaan
ihmisten kannalta, ja se vaatii ei vain näitä meidän
tukitoimenpiteitämme vaan myös sinne sijoittuvaa uutta
yrittäjyyttä, mutta varmaan vaatii myöskin kunnallisen
talouden ympärillä toimia, joita pitää sitten
erikseen harkita: mitä siinä voitaisiin tehdä ihmisten
hädän helpottamiseksi.
Jyrki Yrttiaho /vr:
Arvoisa herra puhemies! Nokian päätös
ei ole voinut tulla hallitukselle yllätyksenä.
Ennakointi näissä rakennemuutostilanteissa on
edelleenkin heikko, ja puuttuu siis kokonaisvaltaista otetta. Juuri
sillä tavalla kuin tässä edustaja Taimela
erinomaisesti asiaa kuvasi, tarvitaan toimia, joilla tuetaan perheitä,
kouluja, kaupunkia, sen kykyä tuottaa tukipalveluja.
Mutta kysymys Salosta ja työllisyydestä: Salossa
on paljon maailmanlaajuista osaamista nimenomaan langattoman tiedonsiirron
alueella. Valtion on oltava myös valmis menemään
omistajana mukaan yrityksiin, joita tuolle alueelle mahdollisesti
syntyy. Onko tähän valmiutta?
Elinkeinoministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Uskoisin, että esimerkiksi tähän
tämän päivän uutiseen varautuminen
oli kunnossa sillä tavalla, että me olemme jo
näiden aiempien päätösten vuoksi
käynnistäneet näitä toimia,
joilla juuri tähdätään uusien
työpaikkojen synnyttämiseen Oulussa, Tampereella,
pääkaupunkiseudulla ja Salossa, niin kuin ministeri
Ihalainen tuossa totesi. Salon osalta varmasti haastetaso on kaikkein
korkein, ja Nokian suhteellinen merkitys siinä kaupungissa
niin kunnan verotulojen kuin sitten työpaikkojen kautta
on paljon suurempi.
Hyvin tärkeää on, että tuetaan
sitä paikallista aktiivisuutta, että ne ideat
kumpuavat sieltä Salosta ja salolaisten toimesta, minkä tyyppisiä yritysideoita,
minkä tyyppisiä uusia yrityksiä sinne alueelle
haetaan. Valtiovalta voi sitten tulla mukaan esimerkiksi investointien
kautta, jos tähän yrityksen käynnistymiseen
liittyy investointeja, investointiavustuksilla, työntekijöitten
koulutuksilla, ja onhan toki meillä myöskin instrumentteja
pääomasijoituksiin, eli kyllä kaikki
periaatteessa on mahdollista. Nyt pitää vaan löytää ne hyvät
ideat, ja siihen tarvitaan yhteistyötä, ei pelkästään
salolaisten toimesta, vaan myöskin valtiovalta on siinä tukena,
ja myöskin pitää hakea ulkomailta niitä yrityksiä.
Siitäkin on jo alustavaa kiinnostusta.
Kimmo Tiilikainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Työpaikkansa menettäneille
tilanne on aina sokki, ja uskon, että hallitus tekee voitavansa
sen inhimillisen hädän helpottamiseksi. Uskon
myös, että hallitus nopealla tahdilla tekee niitä toimenpiteitä,
joita äkillisen rakennemuutoksen alueilla on tehtävissä.
Mutta ongelma on, että koko Suomi alkaa olla kohta äkillisen
rakennemuutoksen aluetta. Tarvitsisimme Suomelle pitemmän
tähtäimen suunnan, mihin kurottaa. Mielestäni
biotalous on sellainen suunta. Meidän on rakennettava energiateollisuuttamme
ja muuta teollisuuttamme entistä enemmän siihen suuntaan,
että uusiutuvia luonnonvaroja järkevästi
hyödyntämällä pystymme luomaan
uutta teollisuutta, uutta taloudellista toimeliaisuutta ja työpaikkoja.
Puutuoteteollisuus, biomateriaalit, biokemikaalit — siinä agendaa
ja kehitettävää. Keskusta uskoo tähän
ja (Puhemies: Minuutti on täynnä!) perää toimenpiteitä.
Uskooko hallitus?
Elinkeinoministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Edustaja Tiilikainen on erittäin
oikeassa siinä, että biotaloudessa, ympäristöliiketoiminnassa
on Suomen tulevan kasvun mahdollisuuksia, eväitä ja
todisteitakin jo tällä erää. Suomi
on hyvin rikas: meillä on metsää, meillä on
vettä, meillä on paljon osaamista. Uusiutuva energia
on erittäin keskeisessä roolissa.
Nyt kun me puhumme vaihtotaseen heikkenemisestä, sitä keskustelua
hallitsee eräällä tavalla aivan oikein
se, että vienti on sakannut. Toinen puolihan asiaa on se,
että kun katsomme Suomen tuontilaskua, niin tuontilasku
on kasvanut sen vuoksi, että öljy ja kaasu ovat
kallistuneet. Kaikki toimet, joilla me pystymme kääntämään
tuota tuontilaskua pienemmäksi korvaamaan ulkomaista tuontipolttoainetta
kotimaisella energialla, uusiutuvalla energialla, parantavat tuota
vaihtotasetta.
Meillä bioenergia, puuhun perustuva energiakäyttö,
vetää erittäin hyvin ja kasvaa. Tuulivoiman
osalta on tunnettuja kaavoituksellisia viranomaishaasteita, joita
nyt on sitten ministeriöitten yhteistoimin ratkottu, ja
ihan lähikuukausina edellytän ja odotan, että päästään
eteenpäin, jotta tuo tavoite tuulivoiman lisäämisestä noin
900 tuulivoimalaan, kun tänä päivänä on
reilut 100, pystytään saavuttamaan.
Mutta juuri näin: uusiutuva energia on iso mahdollisuus,
(Puhemies: Nyt minuutti on täynnä!) uusia vihreitä työpaikkoja.
Annika Lapintie /vas:
Herra puhemies! Haluaisin vielä palata tähän
Nokian aiheuttamaan tilanteeseen. Erityisesti Salon kaupungissa,
kuten ministeri Ihalainen kuvasi, tilanne on hyvin vaikea. Siellä on
tehty hyvin paljon: esimerkiksi kuntauudistus, yhdistetty kymmenen
kuntaa, eli siellä yritetään myös
itse. Kuten edustaja Taimela kuvasi, kunnalle tulee paljon uusia
ongelmia. Sen vuoksi kysyisin: aiotteko, hyvä hallitus,
nyt lyödä viisaat päät yhteen
ja miettiä myös sitä Salon kunnan tukemista?
Toisena kysymyksenä: kun Nokia lopetti tehtaan Saksan
Bochumissa, siellä työntekijät saivat
200 miljoonaa irtisanomiskorvauksia ja Nokia yrityksenä osallistui
12 kuukauden ajan myös irtisanottujen työntekijöiden
koulutukseen ja uudelleenkuntouttamiseen, niin onko nyt hallituksella
mahdollisuuksia vaatia Nokialta samaa täällä Suomessa
Salon työntekijöille kuin mitä Saksassa
annettiin Bochumin työntekijöille?
Hallinto- ja kuntaministeri Henna Virkkunen
Arvoisa puhemies! Tulemme käymään Salon
kaupungin edustajien kanssa keskustelua siitä, miltä tilanne
kokonaisuudessaan nyt tulee näyttämään,
kun tilanne alkaa tästä seljetä varmaan
seuraavina päivinä, mitä kaikkia vaikutuksia
tällä muutoksella on Salolle, joka jo tälläkin hetkellä kärsii
isosta työttömyydestä, kuten tiedämme.
Salo ja sen talous- ja työllisyystilanne ovat poikkeuksellisen
vahvasti olleet nimenomaan Nokiaan sidoksissa.
Meillä on, valtiolla, mahdollisuus suunnata näitä harkinnanvaraisia
valtionosuuksia kunnille silloin, jos tulee äkillisiä talousvaikeuksia
kunnille. Toisaalta kuulimme, että olemme hakeneet muun
muassa EU:n globalisaatiorahastosta rahoitusta nimenomaan Salon
tarpeisiin. Se on tarkoitettu ennen kaikkea työntekijöiden
uudelleenkouluttamiseen, ja eri kanavia käyttäen
pyrimme ilman muuta tukemaan kaikin mahdollisin keinoin Saloa ja
sitä, että työntekijät voisivat
kouluttautua ja työllistyä uudelleen ja että alueelle syntyisi
uutta elinkeinotoimintaa ja yrityksiä.
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! Suomessa irtisanoutuneen työntekijän tukitoimenpiteet
on vähän toisella tavalla rakennettu kuin Saksassa.
Siellä yrityskohtainen vastuu on aika suuri. Meillä on
kollektiivinen vastuu, jossa työnantajilta kerätään
rahaa myös kollektiivisesti työttömyysturvaan,
lomautuksiin, muutosturvaan. Meillä tämä muutosturvamalli on
ehkä se kansallinen ylpeydenaihe, jota myös kansainvälisesti
käydään katsomassa, jolla tavallaan mennään
jo sinne yrityksen sisälle ennen kuin irtisanomiset koittavat
ja ryhdytään hakemaan sitä uutta polkua.
Minä pidän tätä mallia hyvänä.
Nokia on kyllä myös osallistunut aikaisemmin henkilöstönsä uudelleensijoittamiseen
ja tukemiseen, ja toivotaan, että se tekee sen nyt tässäkin.
Lopuksi haluaisin sanoa yhden näkökohdan, joka
vielä tässä keskustelussa ei ole tullut
esille. Mehän olemme olleet ylpeitä siitä,
että Suomi on tämmöinen tutkimuksen ja
tuotekehityksen korkean tason maa, ja yritystenkin panokset ovat merkittäviä.
Nyt nämä muutokset, jotka tapahtuvat Nokiassa
ja vähän muuallakin, voivat johtaa siihen, että tämä yritysten
tutkimus- ja tuotekehityspanostus rupeaa vähenemään,
ja se on huono asia sitten tämän meidän
selviytymisen kannalta. Tämä haaste on hyvä tiedostaa,
ja se asettaa tietysti tälle yhteiskunnankin tutkimus-
ja tuotekehityspanosten kehittämiselle aika suuria haasteita.
Ritva Elomaa /ps:
Arvoisa puhemies! 2009 tammikuussa muodostui Suur-Salo elikkä yhdeksän
kuntaa liitettiin Saloon. Olen sen huomannut ja kaikki muutkin ovat
huomanneet, että neljän vuoden aikana melkein
ovat äärireunoilta palvelut menneet hyvin pieniksi
elikkä sieltä ovat palvelut loppuneet. Mitä toimenpiteitä hallitus
aikoo tehdä, että palvelut pysyisivät
eivätkä häviäisi reuna-alueilta
ja keskeltä Saloa, koska tämä järkyttävä uutinen
varmaan voi sen aiheuttaa? Mitä toimenpiteitä hallitus
aikoo tehdä?
Hallinto- ja kuntaministeri Henna Virkkunen
Arvoisa puhemies! Nuo Nokian ratkaisut eivät luonnollisestikaan
ole sidoksissa niihin päätöksiin, joita
Salon seudulla on tehty kuntarakenteen osalta nelisen vuotta sitten,
kun siellä tehtiin todella suuri kuntien yhdistyminen.
Uskon kyllä, että yhteisenä tuo nykyinen,
suurempi Salo pystyy tämän iskun kestämään
paremmin kuin olisivat ne kymmenen kuntaa erillisinä pystyneet.
Siinä on pyritty nimenomaan yhdistämään
kuntien voimia, kokoamaan voimavaroja, ja uskon, että se
on tässä tilanteessa koko alueelle edullisempi
ratkaisu kuin se, että meillä olisi lukuisia pieniä kuntia,
jotka yrittäisivät yksin selviytyä tästä tilanteesta.
Tulemme käymään Salon päättäjien
kanssa keskustelua siitä, millä eri toimilla valtio
voi olla tukemassa tuota aluetta ja sen uudistumista niin, että saamme
uusia työpaikkoja, elinkeinoelämää alueelle
syntymään, koska tiedämme, että vain
se on kestävä pohja tulevaisuudelle. Se on se
tapa, miten suomalaista hyvinvointia luodaan ja ylläpidetään,
se, että meillä on työtä ja
yrityksiä, jotka tuovat hyvinvointia ja verotuloja kunnille.