22) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi maatalouden tukien
         toimeenpanosta annetun lain muuttamisesta
      
       
         					
      
      
         
         Anne Kalmari /kesk:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Valiokunta käsitteli tarkasti
            tätä Luonnonvarakeskuksen perustamista, ja meillä on
            ihan hyvä lausunto, yhteinen lausunto, jota kannattaa tarkkaan
            lukea, kun... — Aah, anteeksi, nyt olen ihan väärässä asiassa
            ja voisin oikeastaan jatkaa ihan tuolta puhujakorokkeelta. (Puhuja
            siirtyi puhujakorokkeelle)
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Tämä hallitus on hyväksynyt
            tukijärjestelmän, joka on historian byrokraattisin,
            monimutkaisin ja altein virheille. Siksi viljelijöiden
            tuista leikattavilla rahoilla täytyi luoda nyt uusi neuvontajärjestelmä,
            jotta tukijärjestelmä ylipäätään
            saadaan käyntiin. Viljelijöiden ympäristötukitasot
            tulevat laskemaan 2015. Vaarana on, että viljelijät
            eivät enää sitoudu ympäristön
            kannalta tärkeään ympäristötukiohjelmaan.
            Hallituskauden säästöpäätökset konkretisoituvat
            vuoden 2015 alusta alkaen. Kun Makeraankaan ei siirretty rahaa,
            sitä paikataan nyt budjetista. Aloitus- ja rakennetuet
            syövät viljelijätukien osuutta noin 130
            miljoonaa euroa.
         
         
         Tässä laissa hallituksen esittämä uusi
            neuvontajärjestelmä vie yli 28 miljoonaa euroa
            viljelijöiden tukipotista. Kun tukijärjestelmä on
            entistä monimutkaisempi ja joka ainut kasvulohko pitää piirtää karttaan,
            säätelyn kohteena olevat viljelijät eivät
            välttämättä pysty enää itse
            hallitsemaan tuota byrokratiaa ja tukihakua sekä siihen
            liittyviä velvoitteita. Kun neuvojia valitaan ensimmäistä kertaa,
            tämä vaatii Maaseutuvirastossa työtä arviolta
            12 henkilötyökuukautta, koska tällöin
            joudutaan muun muassa laatimaan neuvojien valintakriteerit ensimmäistä kertaa.
            Kaikki vuoden 2015 alusta lukien maatilojen neuvontaa antavat henkilöt
            tulee valita uudelleen. Pelkäämme, että nykyiset
            pätevöityneet EU-tukineuvojat eivät välttämättä voi
            jatkaa neuvontatyötään kilpailutusehtojen
            vuoksi. Pahimmillaan seurauksena olisi, että viljelijöiden
            rahoilla palkataan korkeasti koulutettu neuvojaverkko, joka ei tunne käytännön
            viljelytoimintaa eikä näin ollen edes pysty ehkäisemään
            virheitä.
         
         
         Keskustan vaihtoehto on neuvotella turha kasvulohkojen piirtäminen
            pois ja tehdä vähemmän byrokraattinen
            tukijärjestelmä. Se on halvempi sekä viljelijän
            että hallinnon kannalta. Hallitus on toistuvasti luvannut
            vähentää yrittäjien byrokratiaa,
            ei lisätä sitä. Nyt byrokratia lisääntyy,
            ja siihen käytetään vähintään
            28 miljoonaa euroa vuodessa. Tässäkään
            tapauksessa siis hallitus ei noudata omaa hallitusohjelmaansa.
         
         
         Edellä olevan perusteella ehdotamme, että lakiehdotus
            hylätään. Tähän ehdotukseen
            yhtyivät perussuomalaiset ja vasemmistoliitto.
         
         
       
      
         
         Jari Leppä /kesk:
            		
         
         
         Herra puhemies! Tämä lakiesitys maatalouden
            tukien toimeenpanosta pohjautuu Euroopan unionin yhteisen maatalouspolitiikan
            uudistamiseen ja sitä koskevaan lainsäädäntökokonaisuuteen
            ja myöskin Manner-Suomen uuteen maaseutuohjelmaan. Mutta
            kun tuota maaseutuohjelmaa ja tätä lakia peilataan siihen
            isoon tavoitteeseen, joka yhteisen maatalouspolitiikan uudistamisella
            oli, jonka yksi keskeisiä tavoitteita oli se, että me
            yksinkertaistamme järjestelmää ja tuomme
            sen lähemmäs tilatason käytäntöjä,
            niin tässä laissa on nyt osoitus siitä,
            että on menty aivan päinvastaiseen suuntaan. Siksi
            tämä ei toteuta niitä tavoitteita, joita
            sekä hallitus tavoitteli, komissio tavoitteli että Euroopan
            unioni kaiken kaikkiaankin tavoitteli. Eli tässä lakiesityksessä,
            niin kuin tuossa edustaja Kalmari edellä hyvin kuvasi,
            tämä tukijärjestelmä on entistä monimutkaisempi,
            se on entistä byrokraattisempi, ja se on entistä kalliimpi,
            ja se on viljelijän kannalta myöskin täysin
            kohtuuton. Kaikki tiedämme sen, että viljelijöiden
            hallintorasite on jo tällä hetkellä yli äyräitten,
            ja tämä vain jälleen kerran sitä lisää.
         
         
         Siinä mielessä pidän perusteltuna
            sitä, että tämä lakiesitys hylätään.
         
         
       
      
         
         Lauri Heikkilä /ps:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Aivan aluksi kannatan edustaja Kalmarin tekemää lakiehdotuksen
            hylkäämisehdotusta.
         
         
         Kuten näistä aiemmista puheenvuoroista on tullut
            ilmi, niin neuvojien valinnan ja neuvojien koulutuksen kannalta
            tämä lakiesitys on pahasti jälkijunassa
            samoin kuin koko EU:n päätöksenteko.
            Näittenhän periaatteessa piti olla voimassa jo
            tämän vuoden alusta, mutta sitten päädyttiin siirtämään
            vuodella näitä lakeja, ja näyttää,
            että vieläkään ei EU:ssa olla
            saatu selville kaikkia kohtia, ettei näitä neuvojia
            pystytä vielä kouluttamaan tässä vaiheessa.
            Neuvojien valinta jää loppuvuoteen. Ilmeisesti,
            jos hyvin käy, EU:sta tulevat loppuvuoteen mennessä nämä tukiehdot, niin
            että niitä voidaan neuvojille kouluttaa.
         
         
         Mutta myöskin nämä koulutusvaatimukset olivat
            muuttumassa, niin että vaaditaan ehkä alempi korkeakoulututkinto,
            ja monilta nykyisiltä neuvojilta tämä puuttuu,
            joten nyt systeemi kyseenalaistaa: jos ei siitä koulutusvaatimuksesta pitkän
            kokemuksen omaavien neuvojien kohdalla poiketa, niin se edellyttää sitä,
            että henkilöt vaihtuvat ja sitten tulee mahdollisesti
            näitä alaa tuntemattomia neuvojia. Jotenkin virkamiesten kohdalla
            sekin, että on hirveän monta sektoria maataloudessa,
            että virkamiehet tuntevat vain hyvin pienen osan tästä viljelylainsäädännöstä, jo
            aiheuttaa ongelmia, koska viljelijän pitää tuntea
            koko lainsäädäntö ja osata itse
            karttaa virheet, kun hän on vastuussa niistä.
         
         
         Tätä systeemiä pitäisi muuttaa
            ihan EU:n laajuisesti. Siinä mielessä tätä ei
            millään voida hyväksyä perussuomalaisissa,
            eikä pitäisi minkään muunkaan
            puolueen hyväksyä sitä, mutta jostain syystä hallituspuolueet
            eivät ota huomioon kansalaisten etua. Oppositiopuolueet
            ovat tässä jääneet yhdessä ajamaan
            sitä kansalaisen etua.
         
         
       
      
      Keskustelu päättyi.