4) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi yksityishenkilön
         velkajärjestelystä annetun lain muuttamisesta
         ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi
      
       
         					
      
      
         
         Oikeusministeri    Anna-Maja   Henriksson
         
         Arvoisa puhemies! Värderade talman! Hallitus on antanut
            eduskunnalle esityksen velkajärjestelylain muuttamisesta.
            Esityksen tavoitteena on parantaa yksityisten elinkeinon- ja ammatinharjoittajien
            pääsyä velkajärjestelyyn.
         
         
         Ylivelkaantuneen yrittäjän talouden kokonaistilanteen
            korjaaminen tulisi mahdolliseksi velkajärjestelyssä.
            Elinkeinonharjoittajan yksityistalouden velat ja elinkeinotoiminnan
            velat voitaisiin järjestellä, jos toiminta on
            melko pienimuotoista ja riittävän kannattavaa.
            Esitys merkitsee uutta mahdollisuutta rehellisesti toimineille pienyrittäjille,
            joiden elinkeinotoiminta on jatkamiskelpoista. Nykyisin toiminta
            voidaan järjestellä vain yrityssaneerauksessa,
            joka on liian kallis ja raskas menettely pienyrittäjälle.
            Esitys tarkoittaa myös sitä, että elinkeinonharjoittajat
            pääsevät velkajärjestelylain
            omistusasunnon suojaamista koskevan sääntelyn
            piiriin.
         
         
         Esityksen mukaan talous- ja velkaneuvojat avustavat elinkeinonharjoittajia
            velkajärjestelyasiassa. Tämä edellyttää viiden
            henkilötyövuoden lisäresursseja talous-
            ja velkaneuvonnalle vuoden 2015 budjetissa.
         
         
         Velkajärjestelylakiin ehdotetaan tehtäväksi myös
            muita muutoksia. Tavoitteena on saattaa velkajärjestelylaki
            vastaamaan luotonannossa tapahtuneita muutoksia. Velkaantumisen
            moitittavuutta arvioitaessa kiinnitettäisiin huomiota velallisen
            toiminnan lisäksi luotonantajan toimintaan. Nuoruuden ymmärtämättömyydestä johtuvaan
            velkaantumiseen suhtauduttaisiin nykyistä anteeksiantavammin.
            Työttömien pääsy velkajärjestelyyn
            nopeutuisi.
         
         
         Värderade talman! I det nu aktuella lagförslaget
            föreslås att en företagare kan beviljas skuldsanering
            för sina privata skulder och skulder som hänför
            sig till näringsverksamheten, om näringsverksamheten är
            förhållandevis småskalig och främst
            baserar sig på företagarens egen arbetsinsats.
            För närvarande kan skuldsanering inte beviljas
            för skulder som hänför sig till näringsverksamhet.
            Företagaren måste antingen lägga ner
            sin näringsverksamhet för att kunna ansöka
            om skuldsanering eller ansöka om företagssanering.
            För småföretagare är företagssaneringen
            dock ofta ett för tungt och dyrt alternativ och därför
            behövs den förändring regeringen nu föreslog.
         
         
         Esityksessä ehdotetaan myös maltillista korotusta
            siihen rahamäärään, jonka velallinen
            saa lisätuloistaan pitää itsellään
            velkajärjestelyn aikana. Velallisen oikeutta lykätä maksuohjelman mukaisia
            suorituksia lisättäisiin silloin, kun maksuohjelman
            kesto ylittää normaalit kolme vuotta. Velallisen
            omistusasumisen suoja velkajärjestelyssä on korkea.
            Esityksen mukaan omistusasuntonsa säilyttävän
            velallisen olisi jatkossa maksettava vakuudettomia velkojaan nykyistä enemmän.
            Vuoden 2010 uudistus maksuohjelman keston lyhentämisestä johti
            asunnon säilyttämisen osalta epätasapainoiseen
            tilanteeseen, joka nyt korjattaisiin.
         
         
         Vid skuldsanering har gäldenären ett högt skydd
            för ägoboende och i propositionen föreslås
            att en gäldenär som får behålla
            sin ägarbostad i fortsättningen ska betala en
            större andel av sina osäkrade skulder än
            för närvarande.
         
         
         Esitys pyrkii myös säästöihin
            yksinkertaistamalla velkajärjestelymenettelyä.
            Esityksessä ehdotetaan lisäksi, että veloille
            säädettäisiin erääntymisestä laskettava
            vanhentumisaika. Nykyisin velka vanhentuu vain, jos siitä on
            haettu tuomio. Ehdotettu sääntely tarkoittaa sitä,
            että velkavastuulle säädettäisiin
            enimmäiskesto kaikissa tapauksissa. Vanhentumisaika olisi
            20 vuotta, ja jos velkojana on luonnollinen henkilö, 25
            vuotta. Vanhentuminen koskisi luonnollisen henkilön sopimukseen
            perustuvaa rahavelkaa. Sääntelyä sovellettaisiin
            rajoitetusti taannehtivasti siten, että lain voimaantulon
            jälkeen veloille jäisi vähintään
            viisi vuotta perimisaikaa. Siirtymäaika on melko pitkä mutta
            välttämätön, jotta velkojen odotukset
            otetaan myös huomioon. Ehdotus merkitsee sitä,
            että loputkin 1990-luvun alun laman aikana velkaantuneet
            henkilöt pääsevät uuteen, velattomaan
            alkuun. — Kiitos.
         
         
       
      
         
         Markus Mustajärvi /vr:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Yksityishenkilön velkajärjestelystä annettu
            laki tulee todella tarpeeseen. Takavuosilta on karmeita esimerkkejä,
            joissa monta vuotta kestäneen hirressä roikkumisen
            jälkeen maksuohjelma on laitettu uudelle kierrokselle,
            jos henkilöllä on ollut yritystoimintaa. En pysty
            arvioimaan, poistaako tämä esitys kaikkia sudenkuoppia,
            mutta selvä muutos tämä on parempaan
            suuntaan.
         
         
         Suomessa menetetään valtava määrä henkistä pääomaa
            sen vuoksi, että vaikeuksiin ajautuneet ihmiset kokevat
            olevansa lopullisesti yhteiskunnan ulkopuolella ja seinää vasten.
            Moni jaksaisi taistella vaikean ja niukan ajan yli, jos olisi varmuus,
            että pöydän voi puhdistaa joskus. Mikään ei
            syö voimia niin paljon kuin pysyvä epävarmuus
            ja näköalattomuus.
         
         
         Hallituksen esityksessä työttömien
            ja nuorten pääsyä velkajärjestelyyn
            nopeutetaan, ja se on aivan perusteltua. Työtöntä on
            jo rangaistu työttömyydellä, ja jos nuori
            menettää näköalansa tulevaisuuteen
            talousvaikeuksien vuoksi, voi siinä matkassa mennä koko
            loppuelämä. Kannattaa muistaa, että epäonnistuneen
            hallituksen talouspolitiikan vuoksi kokonaistyöttömyys
            kasvaa koko ajan — se on jo yli 300 000 työtöntä — ja kasvaa
            myöskin nuoriso- ja pitkäaikaistyöttömyys.
            Todennäköisesti velkaneuvontaan ja velkajärjestelyihin
            riittää asiakkaita tulevina vuosina aivan riittävästi.
         
         
         On aivan oikein korostaa myös luotonantajan vastuuta
            toiminnan moitittavuutta arvioitaessa. 90-luvun laman alla pankkien
            ja pankinjohtajien hyvyyttä arvioitiin sillä perusteella,
            kuinka paljon ne pystyivät myöntämään
            lainaa. Sellaisten aikojen ei soisi palaavan.
         
         
         Velkajärjestelyn piiriin joutuneen — tai päässeen — maksuohjelmassa
            on oltava joustavuutta. Mitä pidempi on maksuohjelma, sitä varmemmin
            eteen tulee uusia, ennakoimattomia ongelmia. Kukaan ei kykene ennustamaan
            terveyttään tai esimerkiksi työkykyään
            vuosien päähän. Vapaakuukausien lisääminen
            antaa mahdollisuuden reagoida uuteen tilanteeseen, ja jos velallisella
            on aito halu hoitaa asiansa, siihen pitää antaa
            aito mahdollisuus.
         
         
         Arvoisa puhemies! Ihmettelen, kuinka paljon talous- ja velkaneuvontaa
            koskevan lain muuttaminen tosiasiassa auttaa uusia avustettavia
            kohderyhmiä, kun talous- ja velkaneuvonnan resurssit ovat
            olleet niukat vuosien ajan ja suunta on ollut koko ajan huonompaan
            päin. Pelkkä oikeus avunsaantiin ei riitä,
            jos avun tarjoajalla ei ole riittäviä resursseja.
            Valtion talousarviossa myönnetty määräraha
            on vaihdellut suuresti, ja määräraha
            on pienentynyt 700 000 euroa vuoden 2012 tasosta. Ensin
            pienennys oli 500 000 euroa vuonna 2013, ja tälle
            vuodelle se on 200 000 euroa, ja kun kunnat taistelevat
            omien ongelmiensa parissa, on sekin raha tiukassa. Tämä tilanne
            onkin johtanut alueellisten erojen kasvamiseen ja kansalaisten epätasa-arvoiseen
            kohteluun palvelun saannissa. Ennakoivalla työllä ja
            niiden riskiryhmien tunnistamisella ja auttamisella, joilla on vaara
            joutua hallitsemattomaan tilanteeseen, autettaisiin asiakkaita kaikkein
            tehokkaimmin ja säästettäisiin myös
            yhteiskunnan, sekä valtion että kuntien, resursseja.
         
         
         Vaikka nämä esitellyt muutokset tuovat joidenkin
            asiakkaiden kohdalla huomattavia parannuksia nykyiseen tilanteeseen,
            pitäisi Suomessakin miettiä sellaista lainsäädäntöä,
            joka mahdollistaisi henkilökohtaisen konkurssin tekemisen. Kukaan
            ei ole saanut niin paljon oppia kuin se, joka on kertaalleen epäonnistunut
            mutta päässyt jaloilleen. Jos hänellä on
            mahdollisuus jatkaa eteenpäin entistä kokeneempana,
            hyötyvät siitä mahdollisuudesta kaikki.
            Monissa maissa tällainen laki on ollut voimassa jo pitkään,
            ja siitä on ollut erittäin hyviä kokemuksia.
         
         
       
      
         
         Kaj Turunen /ps:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Tässä hallituksen esityksessä on
            kysymys yksityisen elinkeinonharjoittajan tai ammatinharjoittajan velkajärjestelystä,
            ja lähtökohtaisesti tämä on hyvä esitys.
            Mutta kieltämättä tulee mieleen tällainen
            asia: Tässä nyt annettiin osakeyhtiöille
            yhteisöveron alennus, aika merkittävä,
            miljardiluokan yhteisöveron lasku 20 prosenttiin. Se on
            aika väkevä kädenojennus isoille yhtiöille.
            Henkilöyhtiöt eivät saaneet mitään.
            Tässä yhteydessä jos olisi puntaroitu
            sitä, että kaikille yhtiömuodoille olisi
            annettu samanlainen työllistävää kasvua
            edistävä piristysruiske, niin tämä olisi
            tarkoittanut henkilöyhtiöille 5 prosentin yrittäjävähennystä,
            joka olisi ollut oikeudenmukainen, niin ettei se olisi ollut tästä yhtiömuodosta
            kiinni.
         
         
         Ylipäänsä pienten yritysten toimintaedellytyksiä pitäisi
            parantaa ja näitä toimintaedellytyksiä turvata,
            mutta mitä sitten käytännössä hallitus
            on tehnyt tai tekemässä? Tehdään
            mustia listoja, eli kysymys on näistä verovelkahäpäisylistoista.
            Erilaista hallinnollista taakkaa on merkittävästi
            lisätty. Kun tämä hallinnollinen taakka
            on vakio, niin silloin se tämmöistä pienempää yritystä rasittaa
            merkittävästi enemmän myös taloudellisesti
            kuin suurta yritystä. Sitten on hallituksesta riippumattomia
            toimijoita, muun muassa verottaja. Nyt lausuntokierroksella olevat
            verottajan syventävät ohjeet "Palkkaa vai työkorvausta"
            käytännössä tulevat vähentämään
            sitten näitten henkilöyrittäjien, ammatinharjoittajien,
            työtilaisuuksia.
         
         
         Mutta kun sanoin, että nämä pienet
            yritykset eivät saaneet mitään, niin
            kyllähän ne nyt tässä saavat.
            Jos eivät saaneet tätä taloudellisten
            toimintaedellytysten parantamista, niin saavat kuitenkin pääsyn
            velkajärjestelyyn, sitten kun homma menee pieleen. Tavallaan
            tämä on vähintä, mitä hallitus
            voi tehdä, että elinkeinonharjoittajat ja ammatinharjoittajat
            pääsevät velkajärjestelyyn,
            jos heidän toimintaedellytyksensä on tässä maassa
            tehty sellaisiksi, ettei ole taloudellisia edellytyksiä yrittää.
         
         
         Niin kuin sanottu, hallituksen esitys on hyvä ja oikeansuuntainen
            mutta kokonaisuutta katsoen jää riittämättömäksi.
            Erityisesti kaivataan konkurssilainsäädännön
            kokonaisuudistusta, jo ihan sillä perusteella, että Suomessa
            meillä on hyvä kokemus 90-luvun lamasta, jolloin
            satoja yrityksiä ja yrittäjiä meni konkurssiin,
            ja ne ovat tällä hetkelläkin isolta osin
            tämän yhteiskunnan ulkopuolella. Se olisi valtava
            potentiaalinen joukko kuitenkin vielä pyörittämään
            tämän maan elinkeinotoimintaa ja kansantaloutta,
            mikäli olisi mahdollista niin, että konkurssissa
            ei menisi yrittäjältä koko elämä.
            Tämän takia me tarvitsemme kyllä Suomeen
            konkurssilain kokonaisuudistuksen. Kysynkin ministeriltä:
            onko tällainen kokonaisuudistus tulossa, sentyyppinen,
            jossa sitten voitaisiin ottaa mallia amerikkalaisesta vastaavasta
            lainsäädännöstä, joka
            on paljon toimivampi?
         
         
       
      
         
         Arja Juvonen /ps:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Tämä hallituksen esitys
            on lähtökohtaisesti hyvä. Edustaja Turunen
            nosti tuossa puheessaan myös näitä muutamia
            kriittisiä kohtia esille. On erittäin tärkeää,
            että uusi mahdollisuus ja uusi alku on sallittua myös
            sellaiselle yrittäjälle tai toimijalle, jolle
            on sattunut jonkunlainen kupru tai joku ongelma siinä yrittämisessä.
            Kenenkään ei mielestäni tarvitse kärsiä näistä asioista
            vuosikausia eteenpäin. Täällä on
            puhuttu siitä, että ollaan löysässä hirressä.
            Tämä esitys antaa aivan varmasti toivoa ja valoa
            niille henkilöille, joilla tällainen tilanne on.
         
         
         Tähän hallituksen esitykseen asiantuntijat ovat
            antaneet kannanottojansa, ja tässä kun äkkiä luin,
            ymmärsin, että siellä on myös
            jonkun verran vastustusta tullut. Muun muassa yksi asia, mikä on
            nostanut kysymyksiä, on tämä velallisen
            omistusasunnon säilyttäminen ja myyminen ja siihen
            liittyvät ehdotukset. Jos sen verran saisi ministeriltä kysyä:
            mitä se konkreettisesti tarkoittaa? Jos voisitte vähän
            avata sitä asiaa, se on vielä tässä hieman
            epäselvä.
         
         
       
      
         
         Pauliina Viitamies /sd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Kuten täällä on
            jo kerrottu, esitys on hallitukselta hyvä. Tämä on
            jälleen kerran osoitus siitä, että kyllä täällä järkeviäkin
            asioita pystytään tekemään,
            sellaisia, mitkä tulevat elävästä elämästä eteen
            ja millä halutaan parantaa ihmisten arkea ja selviytymistä.
            Tämä on hyvä esimerkki juuri siitä.
         
         
         Itseäni myös vähän askarruttaa
            se, millä tavalla tämä tullaan hoitamaan
            resurssien näkökulmasta ja kuinka voidaan taata
            se, että todellakin joka puolella Suomea nyt sitten päästään
            samalla tavalla tämän tuen ja tämän
            järjestelmän piiriin.
         
         
         Toisaalta mietin myös sitä, että tärkeintä olisi saada
            etenkin nuorille ihmisille enemmän tietoisuutta siitä,
            kuinka raha-asioita tulisi hoitaa ja kuinka varhaisessa vaiheessa
            niitä tulisi myöskin lähteä sitten
            sovittelemaan ja selvittelemään silloin kun ne
            menevät solmuun. Tämä on hyvä lähtökohta
            tälle selvittelylle, mutta toivoisin myös joitakin
            ajatuksia siitä, miten voisimme lisätä nuorten
            tietoisuutta näistä asioista.
         
         
       
      
         
         Pirkko Mattila /ps:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Kiitoksia ministerille esittelystä.
            Varmasti näin on, että lähtökohtaisesti
            esitys on hyvä, ja tätä tietysti valiokunnat
            monelta kannalta pohtivat. Kiitos myös edustaja Mustajärvelle
            painavista sanoista ja hyvästä pohdinnasta.
         
         
         Lukuisat yhteydenotot kentältä, nimenomaan yrittäjiltä,
            kertovat karua kieltään Suomen ilmapiiristä pienyrittäjiä kohtaan.
            Tämän lakialoitteen jatkoksi toivoisin kyllä juuri
            niin, että konkurssilainsäädäntöä voitaisiin
            lähteä kehittämään.
            Siitä on tehty lakialoite, edustaja Hakkarainen teki siitä lakialoitteen,
            jota itsekin kannatan. Sitten haluaisin kysyä ministeriltä,
            kun olette varanneet varoja — ymmärtääkseni
            ainakin tuolla budjettikirjassa oli, että on varattu varoja — kuten
            sanamuoto taisi olla, "konkurssipesän hoidon kehittämiseen",
            tämmöiseen hyvään konkurssipesien
            hoitoon: mitä olette tämän eteen tehneet
            nyt tämän hallituksen aikana?
         
         
         
            
            Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
            
            Sitten ministeri Henriksson. Semmoinen tiivis vastaus edustajien
               esittämiin kysymyksiin, olkaa hyvä.
            
            
          
         
       
      
         
         Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
         
         Kiitos, arvoisa puhemies, ja kiitos hyvästä keskustelusta
            ja hyvistä kysymyksistä.
         
         
         Todettakoon ensinnäkin, että velkajärjestelylakihan
            on tehty yksityishenkilöiden taloudellisen tilanteen korjaamista
            varten, ei yhtiöitä varten. Velkajärjestely
            sopii usein yrityssaneerausta paremmin toiminimiyrittäjän
            talouden kokonaistilanteen korjaamiseen, ja sen takia halutaan nyt tehdä tämä merkittävä
            muutos
            tähän velkajärjestelylakiin, että pienet
            yrittäjät, jotka ovat yksinyrittäjiä,
            pääsevät velkajärjestelyn piiriin
            eikä heidän tarvitse hakeutua tähän
            yrityssaneeraukseen, joka on paljon vaativampi järjestelmä.
         
         
         Mutta todettakoon myöskin se, että konkurssihan
            ei vapauta koskaan veloista täysin. Meillä on konkurssilainsäädäntö juuri
            sen takia, että jos velallinen on niin huonossa taloudellisessa
            asemassa, ettei löydy keinoja siitä ulos, niin
            konkurssi voi olla se ainoa tie ja konkurssilainsäädäntö säätelee
            sitä, missä järjestyksessä velkojat
            sitten saavat saatavansa. Tavoitteenahan on, että toiminimiyrittäjän
            velat voitaisiin toiminnan kuluessa järjestellä ilman,
            että toimintaa tarvitsee lopettaa, ja sen takia tämä esitys
            tehdään. Jos on sellainen toiminimiyrittäjä kyseessä,
            jolla on mahdollisuuksia saada se yritystoimintansa kannattavaksi,
            niin hänelle pitää suoda se mahdollisuus, ja
            sen takia tämä muutos nyt halutaan tehdä. Mutta
            yhtiömuotoista elinkeinotoimintaa harjoittanut yrittäjä ei
            voi saada velkajärjestelyä velkajärjestelylain
            puitteissa, vaan jos yhtiöllä menee huonosti,
            niin yhtiölle on yrityssaneerausjärjestelmä.
            Ja meillä, samoin kuin Euroopassa yleisesti, katsotaan,
            että velallisen tulee käyttää maksukykynsä jonkin
            aikaa velkojien hyväksi ennen kuin hän vapautuu
            veloistaan kokonaan. Tätä edellyttävät
            velkojien ja velallisen etujen tasapaino sekä järjestelmän
            yleinen hyväksyttävyys.
         
         
         Eli kun tässä kysyttiin, onko tulossa konkurssilainsäädännön
            kokonaisuudistus, niin ainakaan tällä hallituskaudella
            ei ole sellaista uudistusta vireillä, eikä siitä ole
            ollut nyt keskusteluakaan, vaan ollaan nähty, että se,
            mikä meidän lainsäädännöstä on
            puuttunut, on juuri tämä pienyrittäjän
            mahdollisuus päästä velkajärjestelyyn. Ja
            se asia nyt tämän esityksen myötä hoidetaan.
         
         
         Arvoisa puhemies! Tässä kysyttiin myös
            velallisen omistusasunnon säilyttämisestä.
            Sehän on tärkeä osa koko velkajärjestelylainsäädäntöä, että velalliselle
            normaalisti annetaan mahdollisuus säilyttää omistusasuntonsa,
            ja nyt tämän esityksen myötä myös
            tälle pienyrittäjälle, tälle
            yksinyrittäjälle, annetaan tämä mahdollisuus.
            Jos hänen yritystoimintansa on sellainen, että se
            on jatkokelpoinen ja siitä voidaan saada kannattava, niin
            hänkin pääsee samaan piiriin kuin muut
            velalliset, että hän voi pitää sen
            omistusasuntonsa, ja se on erittäin merkittävä uudistus.
         
         
         Sitten tässä edustaja Viitamies kysyi resursseista
            ja nuorten ihmisten tietoisuudesta koskien velkaantumista. Resursseista
            sen verran, että tässä hallituksen esityksessä on
            otettu nyt huomioon se, että tätä varten
            tarvitaan 5 htv:tä lisää. Budjettiriihessä tullaan
            lähemmin palaamaan siihen, mutta se on tavallaan TEMin
            pääluokan alla oleva asia. Velkaneuvonta tänä päivänä kuuluu TEMin
            puolelle eikä oikeusministeriön puolelle. Meillähän
            on ollut keskusteluja siitä, että velkaneuvonta
            ja oikeusapu pitäisi yhdistää. Ei olla vielä päästy
            siihen, ja se johtuu muun muassa siitä, että ei
            olla löydetty riittävästi resursseja
            sen yhdistämiselle. Itse toivon, että tulevaisuudessa päästäisiin
            siihen, että oikeusapu ja velkaneuvonta voitaisiin yhdistää.
            Se olisi viisasta, mutta näillä näkymin
            tällä hallituskaudella ei päästä niin
            pitkälle. Kuitenkin tässä esityksessä on
            otettu huomioon se, että resursseja pitää saada
            lisää, jotta velkaneuvontaa koko maassa pystytään
            antamaan pienyrittäjille samojen edellytysten mukaisesti
            kuin muille velallisille.
         
         
         No, sitten nuorista sen verran, että tässä esityksessähän
            otetaan myös huomioon se, että ihminen tänä päivänä velkaantuu
            yleensä johtuen siitä, ettei pysty hallitsemaan
            omaa talouttaan, kuluttaa yli sen, mihinkä on varaa, ja
            siinä mielessä velkaantuminen on muuttunut. Aikaisemmin
            ei ollut kyse siitä, että kulutettiin liian paljon,
            vaan aikaisemmin otettiin ehkä liikaa asuntolainaa, liikaa
            autolainaa, mutta nykyään kulutusluotot ovat olleet
            ne, jotka ovat aiheuttaneet ylivelkaantumisia. Tässä suhteessa
            se, että saatiin korkokatto koskien pikalainoja, oli äärimmäisen
            tärkeätä. Ja se nähdään
            jo, että (Puhemies koputtaa) pikaluottojen määrähän
            on romahtanut, ja se on hyvä asia, ja sen myötä myös
            nuorten velkaantuminen on jonkun verran taittunut. Mutta ihan varmasti
            on niin, että kouluissa sekä toisella asteella
            että myös (Puhemies koputtaa) meidän
            ammattikorkeakouluissa ja yliopistoissa on hyvä muistuttaa
            meidän nuoria siitä, että kun ottaa velkaa,
            niin joskus pitää se velka myös maksaa
            takaisin, ja tässä meillä on paljon tehtävää.
            Myös kotona keittiönpöydän äärellä olisi varmasti
            hyvä käydä sellaista keskustelua, että muistutetaan
            siitä, että aina, kun nostaa lainaa, pitää muistaa,
            että se pitää maksaa myös takaisin.
            (Puhemies koputtaa)
         
         
         Arvoisa puhemies! Minä lopetan tähän
            ja totean sen, että tämä esitys tuo huomattavia
            parannuksia pienyrittäjien taloudelliseen tilanteeseen ja
            mahdollisuuteen jatkaa yrittämistään.
         
         
       
      
         
         Kaj Turunen /ps:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Kieltämättä 32
            vuoden yrittäjäkokemuksella tämä keskustelu
            tuntuu tässä yhteydessä hiukan oudolta. Täällä puhutaan
            nuorten holtittomasta rahankäytöstä ja
            pikavipeistä ja näinpäin pois. Mutta
            iso clue on tässä kuitenkin tämä:
            Ministeri viittasi konkurssilain kokonaisuudistukseen ja lause meni
            jotenkin näin, että velallinen vapautuu veloista
            vasta sen jälkeen, kun kaikki velat on maksettu, konkurssissa
            katsotaan se järjestys: realisoidaan omaisuus ja katsotaan
            se järjestys, missä järjestyksessä tämä realisoitu
            omaisuus siirtyy velkojille, ja loput jäävät
            velaksi. Mutta käytännön tasolla meillä ongelma
            on se, että konkurssioikeudenkäynnissä ei
            todeta esimerkiksi sitä velan määrää,
            mikä konkurssissa velalliselle tuomitaan — tai
            sitä ei tuomita, koska velan määrää ei todeta.
            Käytännössähän tämä tapahtuu
            tällä tavalla: Yrittäjä on ottanut
            lainaa, antanut esimerkiksi oman kotitalon pantiksi. Nyt on vaikka
            miljoonalainasta kysymys, ja siinä on vakuutena pankille
            annettu omakotitalo, joka lainaa otettaessa on hyväksytty.
            Pesänhoitaja realisoi sen 100 000 eurolla. Okei,
            pankki saa siitä 100 000 euroa, ja yrittäjälle
            jää sitten 900 000 velkaa maksettavaksi.
            Pesänhoitaja hoitaa pesää niin pitkään
            kuin pesästä saa tuloja. Pesänhoitaminen päätetään
            yleensä siinä vaiheessa, kun siitä ei
            pesänhoitajalle enää palkkiota kerry.
         
         
         Tämä on oikeastaan se meidän järjestelmämme
            ongelma. Se ei varsinaisesti tähän hallituksen
            esitykseen liity. Tämä on sinällänsä hyvä, että nämä yksityishenkilöt,
            ammatinharjoittajat, pääsevät velkajärjestelyyn
            mukaan, mutta silloin kun puhutaan tästä konkurssilainsäädännön
            kokonaisuudistuksesta, niin tämä on se meidän
            ongelma.
         
         
       
      
         
         Markus Mustajärvi /vr:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Edustaja Turunen puhui asiaa, ja hänen
            puheessaan näkyy kyllä kiistatta pitkäaikainen
            yrittäjäkokemus. Kun minä puhuin konkurssilainsäädännön
            kehittämisestä, niin ajoin takaa nimenomaan rehellistä yrittämistä,
            rehellistä konkurssia, sitä, että yrittäjä yrittää,
            saattaa epäonnistua — siitä kuitenkin
            oppii ehkä kaikkein eniten — ja kuitenkin pystyttäisiin
            luomaan semmoinen tilanne, että tästä konkurssin
            tehneestä ihmisestä ei tule sitten loppuiäksi
            kelvotonta ihmistä, niin kuin Suomessa tahdotaan tämän
            tyypin epäonnistuja, vaikka sen tekisi yhden kerran, leimata loppuelämäksi.
         
         
         Minkä takia kyselin näistä vastuistakin?
            Minulla oli yksi tapaus, jota seurasin aika läheltä: Pienyrittäjällä oli
            sekä velkajärjestely että yrityssaneeraus,
            ja pankki antoi tälle henkilölle sellaisen kuvan,
            että kunhan toisen maksuohjelman hoitaa, niin homma on
            siinä, pöytä puhdas ja voi lähteä menemään
            eteenpäin. Mutta kun tämä henkilö tunnollisesti
            hoiti maksuohjelman loppuun asti, niin pankki ilmoittikin osapuolena, että nyt
            lähdetään uudelle kierrokselle ja hoidetaan
            se toinenkin maksuohjelma. Kun tässä hallituksen
            esityksen perusteluissa korostetaan sitä, että myöskin
            pankkien vastuu tulee korostumaan jatkossa, niin koskeeko se myöskin
            tämmöisiä tilanteita? Kannattaa kuitenkin
            aina muistaa se, minkälaisessa tilanteessa Suomessa eletään:
            uusien tilastotietojen mukaan konkurssien määrä esimerkiksi
            Norjassa ja Ruotsissa on vähenemässä mutta
            Suomessa ei vielä. Elikkä tarve lainsäädännön
            kehittämiselle varmaan on vielä jatkossakin, mutta
            mitenkä arvioitte tätä pankkien, toivon
            mukaan, lisääntyvää vastuuta?
         
         
       
      
      Keskustelu päättyi.