1) Valtioneuvoston selonteko julkisuuslainsäädännön
kokonaisuudistuksen täytäntöönpanosta
Matti Väistö /kesk(esittelypuheenvuoro):
Herra puhemies! Julkisuuslainsäädännön
kokonaisuudistukseen kuuluvat lait tulivat voimaan joulukuun alussa
vuonna 1999. Lainsäädäntöuudistusta
hyväksyessään eduskunta edellytti, että hallitus
seuraa uuden lainsäädännön soveltamista,
toimivuutta ja tavoitteiden toteutumista. Näin on tapahtunut,
ja eduskunta on saanut käsiteltäväkseen
selonteon, joka nyt on palautekeskustelussa.
Julkisuuslainsäädännön kokonaisuudistuksen täytäntöönpano
on kokonaisuudessaan onnistunut varsin hyvin. Tämän
osoittaa sekä hallituksen selonteko että laaja
tausta-aineisto. Uudistuksen täytäntöönpanoa
on seurattu eri hallinnonalojen ja -tasojen osalta. Toteutuksesta
on vastannut laajapohjainen yhteistyöryhmä, ja
eri hallinnonalat on kytketty mukaan yhteyshenkilöverkon
kautta.
Selonteko on hallintovaliokunnan mielestä perusteellinen
ja selkeä. Sen käytettävyyttä lisää se, että arviointi
ja johtopäätökset on tehty avoimesti.
Seurantajakson lyhyydestä huolimatta selonteko antaa varsin
luotettavan kuvan uuden julkisuuslainsäädännön
toimeenpanosta ja luo hyvän pohjan myös jatkoseurannalle.
Julkisuuslainsäädännön uudistusta
voidaan vaativuudestaan huolimatta pitää onnistuneena,
eikä seurannassa ole tullut esille merkittäviä muutostarpeita.
Valiokunnan mielestä myös lain yleiset tavoitteet
ja periaatteet ovat toteutumassa varsin hyvin. Näitä viranomaistoiminnassa
huomioon otettavia tavoitteita ovat muun muassa julkisuusperiaatteen ensisijaisuus,
salassapitosäännösten suppea tulkinta
sekä viranomaisten aktiivinen rooli avoimuuden, hyvän
tiedonhallintatavan sekä tiedonsaantioikeuksien toteuttamisessa.
Hallintovaliokunta pitää onnistuneena ja toimivana
ratkaisuna myös julkisuuslaissa omaksuttua viranomaisten erillisyyden
periaatetta. Sen mukaan kukin viranomainen ratkaisee itse lain soveltamiseen
liittyvät kysymykset. Tämä korostaa kunkin
viranomaisen omaa vastuuta avoimuuden lisäämisestä ja
hyvästä tiedonhallintatavasta.
Uudessa julkisuuslaissa omaksuttiin niin sanottu laaja viranomaiskäsite.
Sen mukaan viranomaisia ovat myös sellaiset yhteisöt
ja yksityiset henkilöt, jotka lainsäädännön
nojalla hoitavat julkista tehtävää ja
käyttävät siinä julkista valtaa.
(Hälinää)
Ensimmäinen varapuhemies:
(koputtaa)
Pyydän salia hiljentymään.
Lainsäädäntöä valmisteltaessa
hallintovaliokunta katsoi tarpeelliseksi selvittää mahdollisen
laajentamistarpeen myös sellaisiin julkisia tehtäviä hoitaviin
tahoihin, jotka eivät käytä julkista
valtaa. Tässä tarkoituksessa selonteossa on tarkasteltu
etenkin lakisääteistä vakuutusalaa ja todettu
julkisuuslain myötä tilanteen selkiytyneen ja
asianosaisten tiedonsaantimahdollisuuksien parantuneen. Lain soveltamisalan
määrittelyssä valiokunta pitää julkisen
vallan käytön käsitettä sinänsä käyttökelpoisena.
Asiantuntijakuulemisessa kiinnitettiin kuitenkin huomiota julkisen
vallan käytön käsitteen täsmällisyyteen. Pulmana
on, että julkisen vallan käytön alaa
ei voida tyhjentävästi määritellä.
Valiokunta kuitenkin katsoo, että käsite on saanut
lainsäädännössä ja
oikeustieteessä vakiintuneen ja oikeuskäytännössä täsmentyvän
sisällön.
Yleisesti voidaan sanoa, että julkista valtaa käytetään
annettaessa yksipuolisesti lain nojalla toista velvoittava määräys
tai päätettäessä yksipuolisesti
toisen edusta, oikeudesta tai velvollisuudesta. Myös hallinnollinen
valvonta nojautuu ainakin viime kädessä julkiseen
valtaan. Selvyyden vuoksi valiokunta toteaa, että esimerkiksi kunnan
ostopalveluissa julkisuus määräytyy julkisuuslain
5 §:n 2 momentin nimenomaisen säännöksen
perusteella. Hallintovaliokunta katsookin, että julkisuuslain
soveltamisalan laajentamista koskeva ratkaisu on oikea eikä soveltamisalan
määrittelyä ole ainakaan tässä vaiheessa tarpeen
muuttaa.
Arvoisa puhemies! Julkisuuslain yksi keskeinen tavoite oli valmistelujulkisuuden
lisääminen. Tältä osin tilanne
on muuttunut aiempaa paremmaksi erityisesti keskushallinnon tasolla. Etenkin
ministeriöissä valmisteltavien merkittävien
säädöshankkeiden ja talousarvion valmistelun
julkisuudella on tärkeä merkitys osallistumisen
ja julkisen vallan käytön kontrollimahdollisuuksien
kannalta. Kunnallishallinnon toimintaan julkisuuslailla ei sen sijaan
ole koettu olleen merkittävää vaikutusta.
Tämä johtunee keskeisesti muun muassa kuntalain
ja eräiden erityislakien säätämisestä sekä Osallisuus-hankkeen
toteuttamisesta. Nämä ovat jo ennen julkisuuslakia muokanneet
toimintatapoja kunnallishallinnossa ja lisänneet julkisuutta.
Valtion talousarvion valmistelun avoimuutta julkisuuslaki lisäsi
huomattavasti. Kansainvälisesti Suomen budjettiprosessi
onkin yksi avoimimmista, ja sitä on kiitelty muun muassa Oecd:n
suorittamassa arvioinnissa. Valiokunta toteaa kuitenkin, että laajoja
johtopäätöksiä julkisuuslain
vaikutuksista esimerkiksi kestävän finanssipolitiikan
harjoittamisen edellytyksiin ei vielä ole aika tehdä.
Lähtökohtaisesti uudistusta voidaan kuitenkin
pitää onnistuneena, eikä soveltamisessa
ole ilmennyt sellaisia ongelmia, joita julkisuuslain käsittelyn
yhteydessä tuotiin esiin.
Arvoisa puhemies! Aikanaan synnytti paljon keskustelua salassapitosäännösten
keskittäminen julkisuuslakiin. Ratkaisu on osoittautunut onnistuneeksi,
ja valiokunnan mielestä sääntelyn kokoamista
julkisuuslakiin tulee mahdollisuuksien mukaan jatkaa. Salassa pidettäviä asiakirjoja
koskeva 24 § on koettu toisaalta hyvin yksityiskohtaiseksi
ja laajaksi. Toisaalta sen säännöksissä on
arvioitu olevan liikaa tulkinnan varaa. Valiokunta katsoo,
että säännösten yksityiskohtaisuus
on tarpeen salassapidon rajoittamiseksi julkisuusperiaatteen mukaisesti
välttämättömimpään.
Salassapitosäännösten soveltamiseen liittyy
väistämättä myös tulkintaa,
ja etenkin vahinkoedellytyslausekkeiden soveltaminen on koettu vaikeaksi.
Viranomaistietoa päivittäin käyttävät
toimittajat ovat arvioineet, että salassapitosäännöksiä sovelletaan
liian laajasti ja että käytäntö on
epäyhtenäistä.
Valiokunta toteaa, että salassapitosäännösten muutostarpeita
ei ole ilmennyt. Viitteitä ei ole myöskään
siitä, että laissa olisi liikaa salassapitosäännöksiä.
Näitä säännöksiä tulee
tulkita suppeasti, ja yksityisyyden suojaa koskevia säännöksiä on
tulkittava perusoikeusmyönteisesti. Asiakirjan julkisesta
osasta tulee antaa tieto, jos se voi tapahtua paljastamatta salassa
pidettävää tietoa.
Uuden ja laajan lainsäädännön
voimaantulo aiheuttaa yleensä aina epävarmuutta
ja ainakin jossain määrin epäyhtenäistä käytäntöä.
Oikeuskäytännön, tulkintaohjeiden, soveltamiskokemusten
karttumisen ja koulutuksen myötä yhtenäisyys
paranee. Monissa tapauksissa niin sanottu epäyhtenäisyys
voi johtua myös siitä lähtökohdasta,
että julkisuutta ei tule rajoittaa enempää kuin
on tarpeen suojattavan edun vuoksi.
Pulmalliseksi koetun ulkoasiainhallinnon asiakirjajulkisuuden
osalta on todettava, että tässä vaikuttavat
julkisuuslainsäädännön lisäksi myös
kansainvälisen yhteistyön periaatteet, jotka eivät
välttämättä ole yleisesti tiedossa.
Toinen ongelmalliseksi koettu alue on asianosaisjulkisuus, jossa
arkaluontoisissa henkilöitä koskevissa asioissa
asiakirjan pyytäjän ja antajan käsitykset
asianosaisuudesta saattavat poiketa toisistaan. Tämä kysymys
on noussut esiin laajemminkin julkisuuslain soveltamisessa.
Julkisuuslain säätämisen yhteydessä muutettiin
myös nimikirjalakia ja toteutettiin palkkatietojen julkisuus.
Valiokunta pitää tehtyä ratkaisua oikeana.
Säännöksissä on myös
otettu huomioon uudet palkkausjärjestelmät. Valiokunta
pitää tärkeänä palkkatietojen
julkisuuden toteutumista täysimääräisesti
julkisuuslakia koskevassa hallintovaliokunnan mietinnössä todetulla
tavalla.
Arvoisa puhemies! Hallintovaliokunta on mietinnössään
tarkastellut vielä muun muassa julkisuuslain ja muun lainsäädännön
välistä suhdetta, hyvää tiedonhallintatapaa
ja viestintää. Valiokunta katsoo, että julkisuuslain
ja muun lainsäädännön välinen
suhde kaipaa selkeyttämistä etenkin salassapitoa
koskevilta osin. Esimerkiksi kuntasektorilla on ollut havaittavissa
ongelmia sovittaa yhteen julkisuuslain ja sosiaali- ja terveydenhuollon
salassapitosäännöksiä. Myös muilla
aloilla on havaittu olevan tarvetta viranomaisten välistä tietojenvaihtoa
ja salassapitoa koskevan lainsäädännön
selkeyttämiseen. Käytännössä esiin
tulleet ongelmat eivät ole niinkään liittyneet
julkisuuslain soveltamiseen, vaan erityislainsäädännön
säännöksiin.
Hyvän tiedonhallintatavan säännöksillä on keskeinen
merkitys myös julkisuuslain periaatteiden toteutumiselle.
Hallinnon avoimuuden ja läpinäkyvyyden kannalta
taas viestintä on tärkeällä sijalla.
On todettava, että viranomaisilla on aktiivinen velvollisuus
edistää tiedonsaantia ja tämä kattaa
myös viestinnän. Kehittämistarpeiden
osalta valiokunta kiinnittää ensinnäkin huomiota
asiakirjapyyntöjen käsittelyssä todettuihin
puutteisiin. Valitettavasti pyyntöjä ei kirjata
säännönmukaisesti. Ongelmallisia ovat
tapaukset, joissa asiakirjaa kieltäydytään
antamasta, mutta ratkaisua ei kirjata mihinkään.
Asiasta tulisi antaa valituskelpoinen päätös.
Tähän on kiinnitettävä huomiota
sekä koulutuksessa että informaatio-ohjauksessa.
Lain säännökset ovat sinällään
asianmukaiset.
Hallintovaliokunta yhtyy selonteossa todettuihin laintarkistustarpeisiin.
Valtion- ja kunnallishallinnossa sovellettavien asiakirjakopioiden
maksuperusteiden täsmentäminen on välttämätöntä ja
kiireellistä.
Julkisuuslaki säädettiin ennen nykyistä perustuslakia,
joten asetuksenantovaltuuksia on tarpeen arvioida nyt uusien säädösvallan
delegointia koskevien perustuslain säännösten
valossa. Samalla tulee kiinnittää huomiota myös
tietoturvallisuuteen liittyviin määrittelyihin.
Valiokunta pitää perusteltuna aloitetta julkisuuslain
muuttamisesta siten, että se mahdollistaa asiakirjapyyntöjä koskevan
päätösvallan siirtämisen viranhaltijoille
kunnallisessa päätöksenteossa. Vastaavaa
ongelmaa ei valtionhallinnossa ole. Valiokunta pitää tärkeänä ja
kiirehtii oikeudenkäynnin julkisuutta koskevan sääntelyn uudistamista.
Julkisuuslainsäädäntöä koskevaan
koulutukseen tulee valiokunnan mielestä myös jatkossa kiinnittää erityistä huomiota.
Koulutuksen tulee edistää poikkihallinnollista
yhteistyötä. Koulutusta ja ohjausta tulee kohdistaa
organisaation koko henkilöstöön mukaan
lukien asioiden valmistelijat ja esittelijät.
Valiokunta yhtyy hallituksen näkemykseen siitä,
että julkisuuslain kokonaisuudistuksen seurantaa on jatkettava
selonteon jälkeenkin. Seurannassa tulee kiinnittää huomiota
asiakirjarekistereihin ja asiakirjojen käsittelyssä noudatettaviin
menettelyihin, tietoturvallisuuden vaikutukseen julkisuuden toteutumisen
kannalta, annettuun koulutukseen ja ohjeistukseen sekä toimintatapojen
valvontaan. Jatkoseuranta tulee toteuttaa niin, että samassa
yhteydessä on mahdollista saada laajemmin ja yleisempääkin
tietoa viranomaistoiminnan julkisuuden ja hyvän hallintotavan
merkityksestä kansalaisille.
Herra puhemies! Hallintovaliokunta ehdottaa yksimielisesti,
että eduskunta hyväksyy selonteon johdosta annettavaksi
lausunnoksi valiokunnan mietinnön sekä lähettää mietinnön
valtioneuvoston tietoon ja huomioonotettavaksi.
Heidi Hautala /vihr:
Arvoisa puhemies! Julkisuuslaki on kansalaisten osallistumisen
edellytysten turvaajana aivan omassa luokassaan, ja odotin, että tämä selonteko
olisi saanut ehkä syvällisemmän käsittelyn
täällä hallintovaliokunnassa. Mutta valitettavasti
on todettava, että ne toivomukset ja havainnot, jotka valiokunta
on koonnut tähän mietintöönsä,
ovat suhteellisen vaatimattomia ja heijastavat tietynlaista itsetyytyväisyyttä tilanteeseen
pitäytyessään lähinnä kehumaan
sitä, miten hyvä tämä laki on.
(Ed. Väistö: Se on hyvä laki!)
Valiokunta on toki oikeassa siinä, että tarvitaan
paljon koulutusta, ja valiokunta muun muassa huomauttaa, että nykyinen
tietotekniikka antaisi jo aivan uudenlaiset mahdollisuudet saada asiakirjoja
helpommin kansalaisten saataville. Tämän voi muuten
havaita jo pelkästään, kun vertaa Euroopan
unionin toimielinten kotisivuja valtioneuvoston kotisivuihin. Euroopan
unionissa hyvin monet viranomaisen asiakirjat ovat suoraan sieltä saatavilla.
Seuraava vaihe siellä onkin, että kaikki nämä eri
toimielinten asiakirjarekisterit pyritään kokoamaan
yhteen niin, että käyttäjä,
kansalainen, voi saada suoraan kaikkien toimielinten asiakirjat
yhdellä katsomalla. Tämä on valtionhallinnossa
meillä vasta aivan alkutekijöissään.
Arvoisa puhemies! Olisin toivonut, että valiokunta
olisi paneutunut syvällisemmin siihen, minkä se
itsekin toteaa jo selonteon puutteeksi, eli tämän
lain toimivuutta kansalaisten osallistumisen kannalta ei juurikaan
ole selvitetty. Selonteon pohjana olevat tausta-aineistot, jotka
toki ovat laajoja, niin kuin puheenjohtaja Väistö totesi,
ovat lähinnä tarkastelleet lain toimivuutta toimittajien
ja tiedotusvälineiden tarpeiden kautta. Tämä on
tietenkin olennainen julkisuuslain toimintatapa, se että me
kansalaiset ja mahdollisesti myöskin lainsäätäjät
aika usein saamme lehtien ja muiden tiedotusvälineiden
kautta tiedon asioista, jotka muuten on vaikea itselleen selvittää.
Valitettavasti näyttää siltä,
että jatkossakin se tapa, jolla tätä lakia
täytyy tyytyä parantamaan, on oikeuskäytännön
kautta. On todettava, että tämän lain
voimassa ollessa itse asiassa on aika vähän käytetty
mahdollisuutta haastaa viranomaisia suurempaan avoimuuteen ja julkisuuteen
sillä tavalla, että olisi käytetty lain
mahdollistamia oikeusturva- ja oikeussuojakeinoja. Minusta näyttää siltä,
että tätä täytyy jatkossa yhä useammin
tehdä, koska lailla on toki rajansa ja mielestäni
myöskin lainsäätäjien olisi
hyvä olla niistä rajoista tietoisia.
Haluaisin tässä vain todeta, että yksi
kiireellisesti selvitettävä asia mielestäni
olisi se, mihin kaikkiin julkista tehtävää hoitaviin
laitoksiin tai julkista valtaa käyttäviin laitoksiin
tätä lakia sovelletaan. On olemassa tapauksia,
joissa tämä ei ole lainkaan tällä hetkellä selvillä.
Mainitsen esimerkkinä Sitran. Se, mitä kaikkia
tahoja Sitra rahoittaa, ei kuulemma ole julkista tietoa sen takia, että Sitra
ei ole julkisuuslain tarkoittama julkista tehtävää hoitava
viranomainen tai julkista valtaa käyttävä taho,
mutta koska Sitran hallintoneuvostossa ovat pankkivaltuutetut, silloin
voisi olla syytä, että esimerkiksi pankkivaltuusto
ottaisi tämän asian nyt tarkasteltavakseen.
Sitten itse salausperusteista. Julkisuuslain perusratkaisu on,
että salausperusteet on koottu yhteen pitkään
artiklaan, yhteen pitkään pykälään, ja
myöskin tällä tavalla siihen on tuotu
salausperusteita muista laeista. Tämä työ on
ehkä vielä jonkin verran keskenkin, mutta on olemassa
joitakin salausperusteita, joita käytetään
aivan liian laveasti, vaikka lain lähtökohta on
se, että salausperusteita pitää tulkita
suppeasti, avoimuusmyönteisesti, ikään
kuin kansalaismyönteisesti.
Liikesalaisuus on hyvin usein sellainen tontti, jossa se itse
salattava tieto, kaupallisen toiminnan edellytyksenä oleva
liikesalaisuus, on sittenkin aika suppea, mutta varmuuden vuoksi
sen ympärille rajataan tietoja, jotka mielestäni
ehdottomasti kuuluvat kansalaisille. Otan taaskin esimerkin julkisten
laitosten puolelta. Esimerkiksi vientitakuu- ja vientiluottolaitoksilla
on vieläkin tapana salata esimerkiksi rahoitettavien hankkeiden
ympäristövaikutusarviointeja, vaikka ilman muuta
jo kansainvälisen käytännön
ja kansainvälisten määräysten
mukaan ympäristö ja turvallisuus ovat sellaisia
asioita, joista tiedonsaanti ehdottomasti kuuluu kansalaisille.
Silloin on kiinnitettävä huomiota liikesalaisuuden äärimmäisen
suppeaan ja vain tarkoituksenmukaiseen rajaamiseen.
Sitten lopuksi ulkosuhteet. Minusta tässä olisi ollut
paikka sille, että hallintovaliokunta olisi pyytänyt
ulkoasiainvaliokunnan lausunnon julkisuuslain toimivuudesta ulkoasioissa.
Mielestäni ei riitä se, että ulkoasiainministeriö nyt
selvittää tätä asiaa, varmaankin
osittain sen takia, että Suomen Irakgate, Jäätteenmäki-tapaus,
on antanut siihen aiheen. Nimenomaan ulkosuhteissa pitäisi
uskaltaa ajatella modernisti, että kyse harvemmin enää on
valtakunnan salaisuuksista, vaan sielläkin pitäisi
osata rajata olennaisimpaan.
Puhemies, aivan lopuksi — tiedän, että puheaikani
on käytetty — haluan todeta, että ulkosuhteiden
alalla ...
Ensimmäinen varapuhemies:
Ed. Hautala, olette ainut puheenvuoron ennakkoon pyytänyt ja
annan armon käydä oikeudesta. Voitte puhua 10
minuuttia niin kuin muutkin.
Puhemies! Lupaan, etten käytä tällaista mahdollisuutta
kovin pian uudestaan hyväkseni, mutta lopetan ennen kuin
10 minuuttia on kulunut.
Ulkosuhteiden alalla yksi kaikkein hankalimpia salausperusteita
on se, että 24 §:n 1 kohdassa määrätään,
että ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa käsittelevän
hallituksen valiokunnan asiakirjat ovat lähtökohtaisesti
salaisia, ellei valiokunta itse toisin päätä.
Tässä on esimerkki aivan tuoreesta tapauksesta,
jonka itse olen vienyt korkeimpaan hallinto-oikeuteen, kun sain
kielteisen päätöksen pyyntööni
tutustua hallituksen tulevan ulko- ja turvallisuuspoliittisen selonteon
taustalla olevan turvallisuuspoliittisen virkamiesraportin sisältöön. Tämä pyyntö
itse
asiassa evättiin viittaamalla hyvin tylysti siihen, että lain
mukaan asianomaisen hallituksen ulko- ja turvallisuuspoliittisen
valiokunnan asiakirjat ovat lähtökohtaisesti salaisia
ja valiokunta voi itse päättää toisin
eikä se tässä tapauksessa päätä toisin.
Mielestäni tällaiset poikkeukset julkisuusperiaatteeseen
eivät ole perustuslain takaamien osallistumisoikeuksien,
tiedonsaantioikeuksien tai niihin kiinteästi liittyvän sananvapauden
mukaisia.
Olisinkin toivonut, että eduskunnalla olisi ollut rohkeutta
käydä tähän arkaluontoiseen
aiheeseen käsiksi, koska ulkosuhteet tosiasiassa ovat sellaisia,
että ne kuuluvat tietenkin paitsi eduskunnalle myös
yhä suuremmassa määrin muille kansalaisille.
Mielestäni on täysin mahdotonta hyväksyä se,
että näin laaja-alaisia poikkeuksia sisältyy
lakiin, josta nyt sitten sanotaan, että se on julkisuusmyönteinen
ja että sillä toteutetaan perustuslaissa säädettyjä perusoikeuksia,
kuten sananvapautta ja siihen liittyvää tiedonsaantioikeutta.
Mutta, kuten sanottu, tämän lain testaamista täytyy
jatkaa oikeuskäytännön kautta. Ehkä saamme
avoimuusmyönteisempiä tulkintoja, mutta on vahinko,
että eduskunta ei ole tässä yhteydessä selkeämmin
kertonut hallitukselle, mitkä nämä itse
lakiin liittyvät uudistamistarpeet olisivat.
Ed. Kalevi Lamminen merkitään
läsnä olevaksi.
Matti Väistö /kesk(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Ed. Hautala aivan oikealla tavalla suhtautuu
kriittisesti lainsäädäntöön
ja siihen toimeenpanoon, joka nyt on vielä kesken. Nythän
vasta tämän vuoden joulukuun alkuun mennessä on
muun muassa nämä tietoturvallisuusjärjestelyt
ja ohjeet julkisuuslain toimeenpanosta ikään kuin
voimassa olevien tietojärjestelmien osalta saatettava ajan
tasalle ja käyttöön uuden lain mukaisiksi.
Kun on kyse mittavasta kokonaisuudistuksesta, sen toimeenpano
vie toki paljon aikaa ja koulutus, johon yritin omassakin puheenvuorossani kiinnittää
huomiota,
sekä tarvittava ohjeistus. Mutta sinänsä on
todettava kyllä se selkeästi, että vaikka
lainsäädännön valmisteluun aikanaan vuonna
98 liittyi monia ongelmallisia asioita, näin mittava kokonaisuus
on kuitenkin onnistunut erittäin hyvin eikä siinä ole
merkittäviä korjaustarpeita itse lain osalta.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Niin kuin valiokunnan puheenjohtaja totesi
mietinnön esittelypuheenvuorossaan, tämä julkisuuslainsäädännön
kokonaisuudistus on pääosin positiivinen ja onnistunut.
Käsittelen omassa puheenvuorossani vain muutamia yksittäisiä asioita.
Ehkä nämä esimerkit ovat kuntapuolisävytteisiä ja
sieltä etsittyjä.
Ensinnäkin sosiaali- ja terveystoimen yhteistyön
kehittämisessä osin salassapitosäännökset ovat
olleet esteenä. Tietysti liikutaan varsin herkällä alueella,
mutta kun kunnissa etsitään monien muitten palvelukeskusten
osalta mutta myös sosiaali- ja terveystoimen puolella yhteistyömahdollisuuksia
entistä enemmän, on varmasti syytä tutkia
sitä, voitaisiinko viranomaisten oikeutta tiedonsaantiin
lisätä.
Edelleen terveydenhoidon puolelta haluan ottaa esille työterveyshuollon.
Siinä esimerkiksi kuntapuolella ei pystytä täysimääräisesti
hyödyntämään kunnan työntekijöitten
terveystietoja. En tarkoitakaan sitä tällä,
että tulisi jokaisen viranomaisen saada kaikki tiedot,
mutta ei varmasti tämä nykyinen tilanne ole työntekijäpuolen
eikä työnantajapuolen kannalta paras mahdollinen,
eli kehittämistä tässä on edelleen,
ja ei se koske yksin kuntia, mutta otan esimerkin: Kun on esimerkiksi
kunnissa näitä palvelukeskuksia, voi olla isommalla
työnantajalla eri alueita, missä töitä tehdään.
Esimerkiksi jos jollakin alueella on poissaoloja, työnantaja
ei pysty sellaisia tietoja saamaan esimerkiksi, ovatko jotkut tietyn tyyppiset
sairaudet näitten poissaolojen syinä ja sairastumisien
syinä, ja tätä kautta pystyttäisiin sitten
puuttumaan niihin ongelmiin, jotka aiheuttavat poissaoloja.
Edelleen valiokunnan puheenjohtaja puuttui palkkatietojen julkisuuteen.
Valiokunnan kannanotto on mietinnössä aivan selkeästi
tullut esille, enkä usko itsekään, että paluuta
entiseen on. Mutta varmasti me jokainen tiedämme, että kun nämä palkkatiedot
kaikilta osin ovat julkisia ja esimerkiksi henkilökohtaiset
palkanosat näkyvät, niin totta kai sieltä voivat
sitten ulkopuoliset tehdä johtopäätöksiä,
ovat ne sitten oikeita tai eivät, että esimerkiksi
henkilö A on huomattavasti huonommin töissään
menestyvä kuin henkilö B. Juuri tämä johtopäätös
voidaan tehdä näiden henkilökohtaisten
palkanosien ja -lisien perusteella.
Mutta sitten seuraavaksi, arvoisa puhemies, otan varsin ongelmallisen
alueen, ja toisaalta on jo heti sanottava, että en usko,
että lainsäädäntö siihen
pystyy parannusta kovinkaan paljon saamaan, eli sähköisen
asioinnin. Sehän on lisääntynyt ja lisääntyy,
sen jokainen tiedämme myös tässäkin
työssä. Mutta esimerkki taas kuntapuolelta:
Kun kuntalainen laittaa, on se sitten kunnanjohtajalle tai jollekin
muulle kunnan viranomaiselle, sähköpostin, siis
sähköpostilla jostakin asiasta tietoa, ja haluaa
toimenpiteitä, niin tämä sähköpostin
lähettäjä voi — ja uskon, että hyvin
monesti — olettaa, että ne asiat siinä ovat
kuitenkin tavallaan heidän kahdenkeskisiä asioitaan.
Mutta hyvin harvoin se asia, joka laitetaan sieltä tulemaan
sähköpostilla, on tämän vastaanottajan,
viranomaisen, asia. Ne ovat erittäin usein kunnan asioita.
Niinpä sitten tämä asia lähtee
eteenpäin siellä kunnan organisaatiossa eli kirjaamoon
jne. Siinä voi tulla sitten tietyllä tavalla ongelmatilanteita.
Totta kai vastaanottajakin voi joutua vaikeuksiin. Mutta varmasti
entistä enemmän ollaan tämän
asian kanssa tekemisissä myös jatkossa.
Joka tapauksessa kansalaisten valistusta — minulla
oli tässä vain yksi esimerkki — kaiken kaikkiaan
tämän julkisuuslainsäädännön
puolelta näistä asioista on lisättävä,
koulutusta myös totta kai eri organisaatioissa on edelleen
lisättävä. Kokemukset tästä ovat
varsin lyhyeltä ajalta. Toisaalta, totta kai, näitten
asioitten kanssa päivittäin myös tekemisissä ovat
esimerkiksi pankkien ja Kelan työntekijät.
Aivan lopuksi, arvoisa puhemies: Salassapidettäviä säännöksiähän
on keskitetty hyvin voimakkaasti sinne julkisuuslainsäädännön
24 §:ään. Mielestäni hyvä näin,
että tällainen lista on, mutta varmasti kaikkea
vielä ei ole tehty. Näissä puheenvuoroissa,
ainakin joissakin, tuli esille toivomus, että edelleen
voitaisiin näitä salassapitosäännöksiä keskittää entistä harvempaan
lakiin, ja tällä tavalla sitten myös
ehkä se soveltaminen olisi helpompaa, ja toisaalta näitä virheitä ei
tapahtuisi. Mutta todella liikutaan semmoisella alueella, jolla
henkilöt joutuvat tekemään kuitenkin
päätöksiä monesti myös
yksin, ja uskon, että käytäntö ajan
kanssa edelleen paranee.
Ed. Pertti Hemmilä merkitään
läsnä olevaksi.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Kähkösen puheenvuoron alkupuolelta
sai sen käsityksen, että viittasitte työnantajan
mahdollisuuteen tietää työntekijän sairausloman
syy, diagnoosi, minkä takia hän on joutunut sairauslomalle
tai mikä hänen terveyttään vaivaa,
jotta niin sanotusti voitaisiin ryhtyä toimenpiteisiin.
Mutta mielestäni ensisijaista on se, että potilaan
diagnoosi on hänen ja lääkärin välinen
asia, johonka liittyy erittäin tärkeitä intimiteettisuojakysymyksiä,
joidenka levittäminen mahdollisesti loukkaa oleellisesti
tämän potilaan etua ja oikeuksia.
Työterveyshuollon periaatteessa pitäisi olla vastuussa
siitä, että työmaalla ei ole sen tyyppisiä tekijöitä,
jotka heikentävät työntekijän
terveydentilaa. Tämä kuuluu työterveyden
ja työnantajan vastuualueeseen. Taas hoitoon ohjaaminen esimerkiksi
(Puhemies koputtaa) alkoholin käytön ongelmatapauksissa
on taas työpaikan ongelma, mutta sitä (Puhemies:
Minuutti on kulunut!) ei A-todistuksista eikä B-todistuksista
löydy.
Lauri Kähkönen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Tiusasen puheenvuoron alkuosaan: En todella
tätä tarkoittanut. Tiedän, että tähän
ei ole mahdollisuutta, mutta ei ole syytäkään.
Kuitenkin käytännön tilanteissa toivoisin,
että tätä kommunikointia voisi olla enemmän,
ja ennen kaikkea esimerkkinä otin tämän työterveyshuollon.
En tiedä, voidaanko siinä vielä liikkua,
mutta ei varmasti kenenkään etu ole, että esimerkiksi
tietyn tyyppisistä syistä työntekijät
joutuvat olemaan poissa, eli siinä tietysti työnantajan
tulisi tehdä muutoksia työpaikalla.
Erkki Virtanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Jatkoksi ed. Kähkösen sanomaan
pitää todistaa entisenä työnantajana,
että kyllä joskus olisi työntekijänkin
etu se, että työnantajalla olisi oikeus saada
tietoja, miksi työntekijä on sairas, miksi hän
on työstä pois.
Matti Kangas /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Toisin kuin ed. Virtanen täällä todisti,
kyllä pitää olla aika selkeää,
että työnantajalle ei mene tietoa kunkin henkilökohtaisesta
sairaskertomuksesta taikka sairaudesta. Se on työterveysaseman
ja työterveyslääkärin tehtäviä. Heidän
sitten, kuten ed. Tiusanen totesi, pitäisi vaikuttaa, että työolosuhteet
ovat sellaiset, ettei työntekijän terveys siellä vaarannu.
Se on iso periaatteellinen kysymys suomalaisessa työelämässä.
Sitähän työnantajat ovat vuosia vaatineet,
että heidän pitää saada tietää,
ja ovat vähän niin kuin mutkan kautta yrittäneet
urkkiakin niitä tietoja, mutta entisenä luottamusmiehenä kyllä vastustan
jyrkästi tällaisia aikeita.
Lauri Kähkönen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä keskustelu ei ehkä johda
mihinkään, mutta niin kuin sanottu, kyllä väärin
tulkittiin se oma puheenvuoroni. Niin kuin sanottu, kai kaikkien
etu olisi se, että työyhteisö ja olosuhteet
siellä olisivat sellaiset, että kaikilla olisi
hyvä olla ja toimia. Myönnän sen, että tietenkään
en myöskään ole asiantuntija niihin tietoihin
nähden, mitä kaikkea mahdollisesti voisivat enemmän
tietyt viranomaiset vaihtaa keskenään. Mutta,
niin kuin sanottu, uskon, että näissäkin
asioissa vielä kehittämisen varaa on.
Erkki Virtanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Toistamatta edelleenkään, mitä ed.
Kähkönen edellä sanoi, ed. Kankaalle nyt
sanoisin, että en minäkään sanonut,
että pitäisi saattaa työnantajan tietoon.
Sanoin vain, että joskus se olisi myöskin työntekijän
edun mukaista, että tieto olisi saatavilla.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Olin hallintovaliokunnan jäsenenä vaalikaudella 1995—99,
jolloin tämä julkisuuslainsäädännön kokonaisuudistus
käsiteltiin. Tuo käsittely jäi sinne
viimeisten valtiopäivien loppuajalle. Itse kokonaisuudistus
oli mielestäni hyvin laadittu, valmisteltu, ja siitä huolimatta
tietysti hallintovaliokunta tuolloinkin teki huolellista työtä,
kuuli lukuisia, kymmeniä, ehkä sataa, asiantuntijoita, ja
muut valiokunnat antoivat lausuntonsa hallintovaliokunnalle. Tässähän
on yksi peruslaki ja 71 muuta lakia, eli paketti oli tavattoman
suuri, laaja, vaikea, moniosainen ja sisälsi paljon hyvin perustavaa
laatua olevia uudistuksia, esimerkiksi valtion budjetin valmistelujulkisuuden
ja monet muut vastaavat asiat, joilla on aika suurtakin merkitystä.
Tuo tilanne hallintovaliokunnassa, jos herra puhemies sallii
hieman vanhan miehen muistelua, oli sellainen, että vaalit
lähestyivät ja eduskunnan piti päästä lopettelemaan
töitänsä ja valiokunta oli kuullut nuo
lukuisat asiantuntijat, saanut nuo monet lausunnot ja siinä vaiheessa joutui
pohtimaan, voidaanko tästä mietintö tehdä vai
olisiko syytä antaa periksi ja jättää koko
esityspaketti raukeamaan. Muistan vielä tuon mielialankin
valiokunnassa. Antautumismieliala oli kyllä aika lailla
vallalla, ja silloin pyysin puheenjohtaja Väistöltä puheenvuoron
ja totesin, että olemme tehneet näin valtavasti
työtä, hallitus on antanut ilmeisesti oikeusministeriössä valmistellun
paketin, esityksen, kuitenkin kohtalaisen hyvin tai varsin hyvin
valmistellun esityksen — annetaan kiitos niille valmistelijoille,
joille se kuuluu — ja valiokunta oli tehnyt valtavasti
työtä.
Esitin, että ei ole mitään järkeä jättää esitystä siinä vaiheessa
kuitenkaan raukeamaan, koska tapahtuma olisi jatkossa sitten ollut
se, että uusi hallitus olisi asiaa jonkin aikaa puinut
ja sen jälkeen antanut varmaan suurin piirtein samanlaisen,
käytännössä samanlaisen, laajan
esityksen eduskunnalle ja uudet valiokunnat olisivat käyneet
saman ruljanssin uudelleen läpi, kuulleet ne asiantuntijat
ja sitten tehneet siitä mietinnön, ja lopputulos
olisi ollut likipitäen sama. Vielä totesin, että otetaan
nöyrä asenne, todetaan, että meille voi
jäädä tänne sellaisia puutteita,
joita emme huomaa, vaikka hyvää työtä olimme
tehneetkin: Otetaan nöyrä asenne ja todetaan,
että voi olla, että tätä joudutaan
korjaamaan hyvinkin pian. Tämä nosti mielialan
valiokunnassa taistelukuntoon, niin että valiokunta sitten
yksimielisesti puheenjohtaja Väistön johdolla
päätti, että teemme mietinnön
ja tuomme sen isoon saliin, ja näin tapahtui ja tehtiin
tämä lainsäädäntö,
joka sitten tuli joulukuussa 99 voimaan ja on nyt ollut siis jo
pian viisi vuotta voimassa.
Tässä todettiin, että kokemusta ei
ole vielä saatu. Kyllä tästä aika
paljon on kokemusta saatu kuitenkin monilta osin. Oikeustapauksia
on yllättävän vähän.
En nyt tiedä sitten — ed. Heidi Hautala peräänkuulutti
vähän niitä oikeustapauksia lisää.
Toisaalta tämä on tietysti hyvä, jos
niihin on aihetta, mutta toisaaltahan jos oikeustapauksia ei ole
ilmennyt, se on tietysti osoitus siitä, että lainsäädäntö on
perustaltaan kohtalaisen hyvä. Vedän tästä myös
sen johtopäätöksen, mutta myönnän,
että on joitakin asioita tullut esille, joissa voisi olla
hyvä, että tarkennusta saataisiin aikaan. Kun
tätä historiaa ajattelin ja muistelen, niin totean,
että on ilo lukea tätä selontekomietintöä sittenkin,
kun täällä todetaan, että itse
lainsäädännössä ei
mitään suuria puutteita ole. Varmaankaan kaikilta
osin hallinto ei ole vieläkään omaksunut
tätä julkisuuslainsäädännön
periaatetta ja tätä uudistuksen ajatusta kaikilta
osin riittävästi, ja se vie oman aikansa, koska
voi sanoa, että meillä oli ennen salassapitolainsäädäntö ja tässä yhteydessä laadittiin
julkisuuslainsäädäntö ja askel
oli aika mittava.
Täällä todetaan uudistuksen tavoitteet:
viranomaisten toiminnan avoimuus, valmistelun julkisuus, hyvän
hallintotavan omaksuminen, tietojen saaminen viranomaisten käsiteltävistä asioista,
yksilöiden ja yhteisöjen vaikutusmahdollisuuksien
lisääminen yleisten asioiden hoidossa ja edelleen
sitten salassapitoperusteiden selkeyttäminen ja salassapidon
ja vaitiolon suhteen säänteleminen ja salassapitosäännösten
keskittäminen julkisuuslakiin. Nämä ovat
tärkeitä, mutta hyvin vaikeita asioita, ja tässä aina
erilaiset arvot ja tavoitteet törmäävät
toisiinsa. Niin kuin edellä yritin antaa ymmärtää,
kokonaisuus on sittenkin varsin onnistunut, ja henkilökohtaisesti
voin jopa olla ylpeä, että silloin teimme näinkin
hyvän lainsäädännön
yhdessä hallituksen asianomaisten virkamiesten kanssa.
Tällainen nöyryys tässä oli
takana, ja todellakin nyt totean, että kyllä me
säästimme yhteiskunnan varoja, monien tahojen
varoja, ja kokonaishomma saatiin nopeasti eteenpäin, kun
silloin tämä vietiin loppuun ja nyt voimme tässä selontekona
käsitellä.
Herra puhemies! Näihin yksityiskohtiin en tämän
syvemmälle mene, mutta tässä yhteydessä, kun
julkisuusasioista puhutaan, en malta olla sanomatta sitä,
mikä omaa mieltäni tällä hetkellä ehkä kaikkien
eniten askarruttaa, ja se on näiden lukemattomien EU-asioiden
käsittely täällä meidän
hallinnossamme tai nimenomaan eduskunnassa ja valtioneuvostossa.
Meillä on kymmenittäin asioita joka viikko suuressa
valiokunnassa. Suuri valiokunta kokoontuu suljettujen ovien takana
ja tekee tärkeitä, aika ajoin Suomea lopullisesti
sitovia päätöksiä koko kansaa
koskettavista ja jopa kansainvälistä ulottuvuutta
omaavista asioista.
Ymmärrän hyvin ja varmasti kaikki ymmärtävät,
että kun asiat ovat kesken ja niissä on muiden
maiden kannanottoja ja Suomen hallituksen neuvottelutavoitteita
ja joskus liikesalaisuuksiin rinnastettavia näkökohtia,
niistä ei voida julkisuuteen vuodattaa tietoja. Mutta sittenkin
koko tämä meidän julkishallintomme perusperiaate, että meillä on
tämä sali, jossa on lehterit, tiedotusvälineet
ja avoin seurantamahdollisuus, on muuttumassa nopeaa vauhtia yhä kattavammin suuren
valiokunnan salaiseksi työskentelyksi todella tärkeissä lainsäädäntöasioissa.
Mitä tässä asiassa voitaisiin tehdä?
Meillähän on niin sanottu Tiitisen työryhmä,
joka miettii EU-asioiden käsittelyjärjestyksen
uudistamista, ja tämäkin asia on siellä ollut
esillä. Olen sitä muutaman kerran nostanut esille
ja tiedän, että se on tavattoman vaikea asia käytännössä hoitaa, mutta
jotakin pitäisi tehdä, että avoimuus,
julkisuus, läpinäkyvyys myös EU-asioissa
palautuisi tai nousisi siihen arvoon, missä sen pitäisi
olla verrattuna kotimaiseen lainsäädäntötyöhön.
Tietysti valiokunnat meilläkin käsittelevät
lakiesitykset salassa, suljetuin ovin, mutta sitten kun ne ovat
täällä isossa salissa, kaikki on avointa
ja seuranta on ja demokratia toteutuu sitä kautta, että avoimesti
päätökset tehdään.
Tämä ei toteudu tänä päivänä EU-asioiden
osalta, ja suuressa valiokunnassa ja uuden perustuslain myötä pian ehkä likipitäen
kaikki meidän poliittiset asiamme valmistellaan niin ja
viedään varsin pitkälle, jopa päätösasteelle
asti, että tänne jää sitten
lakien muuttaminen niiden päätösten mukaisiksi
aika teknisesti. Tämä on iso kysymys, jota pitäisi
vakavasti selvittää.
Heidi Hautala /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Kankaanniemi otti hyvin tärkeän
asian esille eli EU-asioiden käsittelyn julkisuuden Suomessa.
Oikeastaan yksi tämän selonteon ja sitä seuraavan
mietinnön puutteita onkin se, että se ei oikeastaan
juurikaan ota esille EU-asiakirjojen käsittelyä Suomessa.
Kuitenkin tässä on selvä yhteys Euroopan
unionin toimielimiä sitovaan avoimuusasetukseen, jossa
on tiettyjä aika väljiä ja tulkinnanvaraisia
määräyksiä siitä, kuka
tekee EU-asiakirjan luovuttamisesta jäsenmaassa lopullisen
päätöksen.
Ed. Kankaanniemi oli oikeassa siinä, että EU-asioiden
käsittely eduskunnassakin pitäisi avata. Uusi
perustuslakisopimus sellaisena, kuin se nyt on, itse asiassa antaa
tähän mahdollisuuden, koska lainsäädäntömenettely
on siinä vihdoinkin julistettu avoimuuden sfääriksi,
ja se tarkoittaa myöskin loogisesti sitä, että lainsäädäntöön
liittyvien asiakirjojen täytyy olla julkisia. Tällä tavalla
myöskin eduskunta voi avata suuren valiokunnan ovet lainsäädäntömenettelyssä.
Toimi Kankaanniemi /kd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Todella toivon, että näin
on, että parannusta tapahtuu, jos tämä uusi perustuslaki
EU:lle saadaan aikaiseksi, mutta esimerkiksi palveludirektiivin
osalta tilanne on nyt hyvin hankala, kun siinäkin todella
kansalaisia koskevista perusasioista on kysymys ja sen valmistelu
ainakin vielä on liian salaista.
Yksi malli, jota on pohdittu tässä suhteessa
ja toivoisin eduskunnassa laajasti pohdittavan, on se, että näitä asioita
tuotaisiin entistä enemmän tänne isoon
saliin käsiteltäväksi, ja sellaista ajatusta
siellä on pohdittukin, että esimerkiksi torstaisin
olisi kyselytunnin jälkeen varattu tietty (Puhemies koputtaa)
aika, jona käsiteltäisiin EU-asioita.
Hannu Hoskonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Nyt käsittelyssä oleva
selonteko on mielestäni erittäin tärkeä ja
tulee erittäin merkittävään
aikaan. Julkisuuslaki, joka tuli voimaan 1.12.99, on mielestäni,
koko lakipaketti, erittäin tärkeä, koska
nykypäivänä tiedon määrä on
aivan käsittämättömän
suuri ja ennen kaikkea, toinen seikka, tiedonkäsittelyn
välineet ovat kehittyneet viimeisten vuosikymmenten aikaan
jättimäisin harppauksin. Jos verrataan esimerkiksi 50-
ja 60-lukua ja tätä päivää,
niin näillä kahdella ajalla tässä mielessä ei
kovin paljon enää ole toistensa kanssa tekemistä.
Julkisuuslainsäädännön kokonaisuudistuksen tavoitteena
oli "lisätä viranomaisten toiminnan avoimuutta
ja valmistelun julkisuutta, tehostaa julkisuusperiaatteen toteutumista
julkisten tehtävien hoidossa, edistää hyvän
tiedonhallintatavan omaksumista asiakirja- ja tietohallinnossa,
parantaa mahdollisuuksia saada tietoja viranomaisten käsiteltävistä asioista
ja siten lisätä yksilöiden ja yhteisöjen
vaikutusmahdollisuuksia yleisten asioiden hoidossa". Tämä tavoite
on ollut erittäin kunnianhimoinen. Kun lakipaketti tuli voimaan,
on erittäin tärkeää, että sen
toteutumista seurataan aktiivisesti. Tosin olen hieman siitä pahoillani,
että edustajien keskuudessa tämä aktiivisuus
tällä hetkellä ei kovin hyvältä näytä, mutta
ehkä voi sarkastisesti todeta, että määrä korvaa
laadun. (Ed. Seppo Lahtela: Paranemaan päin!) — Paranemaan
päin kuulemma vielä, ed. Lahtela todistaa sieltä salista
ansiokkaasti. — Joka tapauksessa tämä vaativa
lakiuudistus on tapahtunut ja seuranta on meneillään,
mitä pidän erittäin suuressa arvossa.
Mielestäni avoimeen demokraattiseen yhteiskuntaan kuuluu
hallinnon julkisuus ja läpinäkyvyys. On ymmärrettävää,
että on tiettyjä salattuja toimintoja, mutta suurimman
osan kaikista asioista on oltava julkisia ja asiakirjojen julkisia. Niissä valtioissa,
joissa tätä menettelyä ei ole, huudetaan
demokratian perään, huudetaan kansanvallan perään
ja siinä samalla, kun tätä tehdään,
kaivataan ankarasti sitä tilannetta, että julkisuus
toimisi oikeasti. Tästä äsken mainitusta ympäri
maailmaa saamme lukea päivittäin lehdistä esimerkkejä ja
nähdä televisiosta mitä karmeimpia tapauksia.
Oikeastaan kaikkien niiden takana on se, että siellä asiat
eivät ole julkisia ja julkisuuden puuttumiseen yleensä valitettavasti erilaisina
lieveilmiöinä kuuluu esimerkiksi korruptio.
Tarkastelen tätä julkisuutta vielä kansanedustajan
kannalta hieman. Demokratian kannalta, kuten sanottu, julkisuus
on erittäin tärkeä asia. Perustuslakiinhan
tämä asia on otettu 12 §:n 2 momentin
kohtaan, jossa lyhyesti todetaan: "Viranomaisen hallussa olevat
asiakirjat ja muut tallenteet ovat julkisia, jollei niiden julkisuutta
ole välttämättömien syiden vuoksi
lailla erikseen rajoitettu. Jokaisella on oikeus saada tieto julkisesta
asiakirjasta ja tallenteesta." Mielestäni perustuslain
12 §:n 2 momentti sanoo tämän julkisuuslakipaketin
asian lyhyesti ja ytimekkäästi yhdessä kappaleessa
ja selkeästi. Nimenomaan kun se on perustuslakiin otettu
pykälä, sen arvo on mielestäni erittäin
suuri ja se lisää nimenomaan valtavasti sen painoarvoa.
Toinen asia, johon haluan kiinnittää huomiota,
on kansanedustajan tiedonsaantioikeus, perustuslain 47 §:n
3 momentti. Perustuslakihan tuli voimaan 1.3.2000. Nimenomaan perustuslakivaliokunta
on silloin antaessaan mietintöä tätä asiaa
korostanut, että kansanedustajalla on tiedonsaantioikeus,
koska kun lakeja säädetään,
onhan aivan kummallinen tilanne, jos siihen lakiin liittyviä tietoja
ei voi saada. Miten voi sellaista lainsäädäntöä säätää,
jonka taustatietoja ei voi käyttää sillä hetkellä,
kun lakia säädetään?
Olen itse tähän asiaan törmännyt
viimeisen vuoden aikana neljä viisi kertaa pyytämällä ympäristöministeriöstä tiettyjä
tietokantoja
Natura 2000 -hankkeeseen liittyen kirjallisesti. Viimeinen kielto
tuli, että asiakirjoja ei voida myöntää. Olen
sitä erittäin voimakkaasti protestoinut, eikä kansanedustajan
työtä saa vaikeuttaa tällä tavalla,
varsinkin kun kysymyksessä eivät ole salaiset tiedot,
vaan kysymyksessä ovat julkiset tiedot. Ne salaiset tieto-osiot,
mitä siellä näihin tietokantoihin liittyy,
olen aina rajannut asiakirjapyyntöni ulkopuolelle. Silti
vastaus on aina ollut: "Salaisia tietoja ei voida antaa." Miten
salaisia tietoja ei voida antaa, kun niitä en ole koskaan
edes pyytänyt?
Tässä asiassa tullaan siihen kamalaan perustotuuteen,
että tässä asiassa julkisuus ei toimi.
Mielestäni asia on erittäin vakava ja siihen pitää kiinnittää vakavaa
huomiota, koska se pudottaa koko eduskuntalaitoksen työltä pohjan
pois. Se aiheuttaa sen tilanteen, että jonkun ministeriön
harkintavalta nousee tässä asiassa eduskunnan
yläpuolelle. Eduskunnan on pidettävä arvovallastaan kiinni,
mitä vakaasti ja hartaasti toivon ja minkä onnistumiseksi
teen parhaani omalta osaltani, mutta jos tätä julkisuusperiaatetta
tässä asiassa, kansanedustajan tiedonsaantioikeutta,
ei vaalita, miten kansanedustuslaitoksen ja demokratian ja kansanvallan
siinä sodassa käy? Veikkaanpa, että kovin
huonosti. Siksi teen seuraavanlaisen esityksen: Esitän,
että eduskunta tutkii kansanedustajan tiedonsaantioikeuden
toimivuuden perustuslain 47 §:n mukaisesti koskien tekemiäni asiakirjapyyntöjä ympäristöministeriöstä
viimeksi
kuluneen vuoden aikana.
Mielestäni tällä kansanedustajan
tiedonsaantioikeudella on eduskunnan työn kannalta erittäin suuri
merkitys ja siihen pitää kiinnittää huomiota,
jotta kansanvalta ja demokratia tässä maassa toimisi.
Heidi Hautala /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Siinä määrin kuin
olisi kysymys kansanedustajan yleisen tiedonsaantioikeuden selvittämisestä,
mielestäni tällainen ehdotus olisi aivan perusteltavissa,
mutta epäilen, että olisi täysin järjetöntä ja
suhteetonta lähteä nyt tutkimaan yksittäistä tapausta
ihan täysistunnon päätöksellä.
On kuitenkin todettava, että tämä uudessa
perustuslaissa turvattu kansanedustajien tiedonsaantioikeus on yksittäisen
edustajan kohdalta rajattu. Mielestäni se on aivan perusteltua.
Laissa todetaan, että yksittäinen kansanedustaja
saa tarpeelliset tiedot, mutta sitten, mikä on kiinnostavaa,
että eduskunnan toimielimillä on rajoittamaton
tiedonsaantioikeus. Tätä oikeutta mielestäni
eduskunnan toimielimet, muun muassa valiokunnat, eivät
osaa käyttää riittävästi
hyväkseen. Luonnollisesti niiden tietojen saamiseen liittyy
sitten vaitiolovelvollisuus, jos kyse on salassa pidettävistä tiedoista,
mutta eduskunnan toimielimillä on paljon eduskunnan tiedossa
olevaa laajempi eli rajoittamaton tiedonsaantioikeus.
Toimi Kankaanniemi /kd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Ed. Hoskonen on aivan oikeassa. Tässä Natura-asiassa
tietoa pitää saada, se on lähtökohta.
Kysyn ed. Hoskoselta, mitä tarkoititte, kun sanoitte, että esitän,
että eduskunta tekisi tällaisen päätöksen.
Oletteko jättänyt kirjallisesti esityksen, vai
oliko tämä vaan muotoiltu tällä tavalla?
Jos se on esitys, joka on äänestykseen tarkoitettu,
niin tietysti mielelläni sitten otan varsinaisen puheenvuoron
ja kannatan sitä, mutta se ei taida täyttää niitä muotoja.
Onko tarkoitus tehdä näin?
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Puhemies! Tässä ed. Heidi Hautala on käyttänyt hyviä puheenvuoroja.
Hän totesi kuitenkin tuossa, että eduskunnan valiokunnat
esimerkiksi eivät ole osanneet käyttää tätä perustuslain
suomaa oikeutta hyväkseen. Haluaisin kuitenkin tähän
todeta vastauspuheenvuorona, että esimerkiksi ympäristövaliokunnassa
on keskusteltu tämän tyyppisistä asioista
ja on punnittu tätä mahdollisuutta ja sen käyttöönottoa
eri tavoin eri vaiheissa ja aina sitten katsottu, onko asia ikään kuin
sen arvoinen ja tyyppinen, että näin pitäisi menetellä,
mutta kuitenkin tätä on siis käytetty ainakin
pohdintamielessä.
Ensimmäinen varapuhemies:
Puhujalistaan. Ed. Tiusanen.
Pentti Tiusanen /vas:
Puhemies! Käytänkin paikaltani puheenvuoron.
Tässä keskustelussa se, mitä on ed.
Heidi Hautala muun muassa maininnut kansalaisjärjestöjen
roolista ja julkisuudesta ja julkisuuslainsäädännön
avoimuustavoitteesta, on hyvin tärkeä asia. Useimmiten
todellakin tapahtuvat nämä asiat myös
kunnallisella tasolla, mihinkä ed. Kähkönen
viittasi omassa puheenvuorossaan, ja hyvin helposti kuntatasolla
tuodaan esiin se, että asia on kesken taikka että siitä ei
pitäisi puhua, koska ei ole tehty päätöksiä.
Tällaisessa tilanteessa niin sanottuun salaisuuden verhoon
myöskin verhotaan vastaus, vaikka kysyjänä voi
olla kaupunginvaltuutettu, joka saattaa olla sitten vaikka kaupunginhallituksen
jäsenenä ja muissa luottamustehtävissä.
Hänkään ei saa näitä tietoja johtuen
tästä keskeneräisyyskaavusta, joka tekee asiasta
ikään kuin ei-julkisen.
Kuitenkaan oman käsitykseni mukaan tällaisia
niin kutsuttuja ei-julkisia taikka ei-kerrottavia kysymyksiä ei
kuntahallinnossa ole. Myös valtuutetulle tulee kertoa avoimesti,
mistä on kysymys, mitä viranomaiset valmistelevat,
minkä tyyppistä valmistelua on menossa. Tämä onkin asia,
jossa on vielä paljon tehtävää.
Kunnat varmasti poikkeavat toisistaan, ja uskon, että tässä on
myös eteenpäin päästy.
Ahti Vielma /kok:
Arvoisa puhemies! Esitän seuraavassa muutamia ajatuksia
ja asioita julkisuuslain toimivuudesta käytännön
elävän elämän kannalta tarkasteltuna.
Aina vain monimutkaistuva yhteiskunta ja sen kaikkinainen toiminta
on saatava entistäkin avoimemmaksi, jos aiotaan turvata
kansalaisten oikeudet ja mahdollisuudet käytännön
elämässä. On valitettavasti todettava,
että jo pelkästään monimutkainen
byrokratia aiheuttaa sellaisia ongelmia, jotka vaikeuttavat tuota
jokapäiväistä elämää monen
monen ihmisen osalta. Joka tietää ja taitaa parhaiten
kaikki byrokratian koukerot, pärjää myös
elämässä paremmin.
On aivan oikein, että viime vuosina on panostettu organisaatioiden
ja niiden palveluksessa olevien henkilöiden palvelualttiuteen
ja avoimuuteen. On myönnettävä, että on
saatu myös paljon hyvää aikaan. Suomalaista
yhteiskuntaa voi hyvällä syyllä sanoa
avoimeksi yhteiskunnaksi. Valitettavasti on myös todettava,
että edelleenkin on aivan liian paljon palvelutehtävissä ihmisiä,
jotka eivät tiedosta tehtäväänsä toisten ihmisten
palvelijoina. Mieluummin salataan ja pantataan tietoa kuin ohjattaisiin
oma-aloitteisesti niiden tietojen pariin, joita asiakas tarvitsee
ja joilla hän ongelmansa saisi ratkaistua. Käytin
tarkoituksella sanaa asiakas, koska varsinkin julkisorganisaatiossa
palvelua hakevaa ihmistä ei vielä tänäkään
päivänä aina asiakkaaksi ymmärretä. Siihen
olisi saatava parannusta aikaan.
Mielestäni julkisia palveluita ja toimia arvioitaessa
pitäisi ottaa lähtökohdaksi, että mitä vaikeampi
on asia, sitä avoimempi pitää olla. Näin ratkeaisivat
monet kiperätkin ongelmat. Tältä osin
on vielä paljon parannettavaa yhteiskunnassamme. Aivan
liian usein puheissa ja sanoissa korostetaan avoimuutta, mutta käytännön
toiminnassa salaillaan ja peitellään. Täälläkin
on tullut siitä hyviä esimerkkejä. Kaksinaismoraali kukoistaa,
ja julkishallinto saa runsaasti kielteistä palautetta toiminnastaan.
Sitä me näemme lehtien yleisönosastoista
ja kuulemme kansanradiosta, Hannu Karpon ohjelmista, saamme kansanedustajina
sähköpostina päivittäin jne.
Vastaisuudessa julkisorganisaatioiden tulisi panostaa koulutuksessa
nimenomaan palvelualttiuden ja avoimuuden vahvistamiseen kaikessa toiminnassa.
Virkamiehistä pitää tehdä palvelijoita,
ja heidät pitää saada ymmärtämään,
että ihmiset, jotka palveluita hakevat, ovat heidän
asiakkaitansa ja he toimivat juuri heitä varten.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tämä kansalaisten
tiedonsaantioikeus on erinomaisen hyvä asia, ja hallintovaliokunnan mietintö julkisuusperiaatteesta
tukee myöskin tätä asiaa.
Tässä tietysti on myöskin toinen
lähtökohta olemassa, sellainen että on
monta kertaa tullut mieleen, että kunnallisella tasolla
kansalaisten tiedonsaantioikeus on liiankin laaja olemassa, niin
että sen perusteella voidaan merkittävästi häiritä virastoelämää ja
puuttua sellaisiin asioihin, mitkä eivät kansalaisille
edes kuulukaan.
Mutta, herra puhemies, tähän asiaan liittyen ed.
Hoskosen esille ottama kansanedustajien tiedonsaantioikeus, niin
kuin se on ymmärretty ja nähty ja nähdään
perustuslain hengessä, ei toimi eikä pelaa. Herra
puhemies! Siinä mielessä toivon, että saisi
tukea ed. Hoskosen esittämä ajatus siitä,
että annettaisiin teräväkin kanta sellaisenaan äänestyksen
kautta taikka muuten, lausumana, että tämän
pitäisi toimia ja pelata. Lämpimästi
olen kannattamassa, jos siihen semmoinen muotoilu löytyy,
että se pystytään pöytäkirjoihin täällä eduskunnassa
myöskin läpi jyräämään.
Hannu Hoskonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Juuri saamani selvityksen perusteella tässä asiassa
vedän tekemäni esityksen pois, koska tämän asian
yhteydessä tätä äsken mainittua
kansanedustajan tiedonsaantioikeutta ei voi käsitellä. Mutta
kuitenkin pari asiaa sen lisäksi.
Tietenkin tällainen äsken tekemäni
esitys menee kokemattomuuden piikkiin uudelle kansanedustajalle.
Mutta joka tapauksessa kuitenkin korostan sitä edelleen,
että jos kansanedustaja ei omassa työssään
saa tietoja, niin mielestäni se selkeästi koskee
julkisuuslainsäädäntöä,
koska se on hieman pitemmälle jalostetumpi muoto tiedonsaantioikeudesta.
Kun lakeja säädetään, niin perusteiden
saaminen, kansanedustajan tiedonsaaminen, on mielestäni
aivan perusasia, johon pitää kiinnittää huomiota,
ja jollei tämä asia toimi, niin on iso iso pala
demokratiasta pois. Miten voi säätää lakeja,
jos perusteita ei pysty selvittämään
itselleen? Se on aivan käsittämätön yhtälö,
joka ei minun päähäni mahdu, ei sitten millään.
Se, että yksittäinen ministeriö pistää asiakirjat piiloon
omalla mielivallallaan, on myös vakavaa eduskunnan arvovallan
alentamista, koska sehän tarkoittaa sitä, että ministeriö on
mennyt eduskunnan arvovallan yläpuolelle ja pidän
sitä erittäin vakavana ja paheksuttavana. Jatkan
tätä työtä kansanedustajan tiedonsaantioikeuden
toteutumiseksi ja niiden äsken mainittujen tietojen saamiseksi.
Mitä tulee ed. Heidi Hautalan äsken sanomaan
kommenttiin siitä, että kansanedustajan tiedonsaantioikeus
on suppeampi kuin valiokunnan, niin näinhän se
on, mutta perustuslaissa nimenomaan sanotaan, että tiedonsaantioikeus
ei koske valmisteilla olevaa valtion talousarviota eikä salaiseksi
julistettuja asiakirjoja, kun taas ymmärtääkseni
valiokunta joissakin tapauksissa pystyy näitä salaisiakin
tietoja saamaan, jolloin tietysti edustajaa sitoo siinä asiassa
ankara vaitiolovelvollisuus. Mutta mielestäni tässä asiassa, mistä minä puhun
nyt, ei ole kysymys minkäänlaisista salaisista
asiakirjoista, vaan siitä, että yksittäinen
viranomainen on mielivaltaisesti määritellyt jotkut
asiat salaisiksi, vaikka ne eivät sitä ole. Siksi
tähän asiaan pitää eduskunnan
kiinnittää huomiota.
Olen vakuuttunut siitä, että tähän
asiaan saadaan parannus, koska jos tietoja ei saa ja pahimmillaan
kansanedustaja joutuu käyttämään
vaikka rahaa ostaakseen tietoja sitä varten, että lakia valmistellaan,
mielestäni tilanne on silloin demokratian ja julkisuusperiaatteen
kannalta suorastaan vaarallinen, koska eihän demokratian
toteutuminen ja tietojensaanti voi olla rahasta kiinni. Allekirjoittaneelle
on tehty selkeä tarjous, että osta niitä joitakin
tietolomakkeita rahalla. Mutta eihän siinäkään
ole mitään järkeä, että kansanedustaja
rupeaa ostamaan tietoja lainvalmistelua varten — 25 000
lomaketta á 0,7 euroa. Sen tietää, että se
on kohtuullisen kallista lainsäädäntöön
valmistautumista.
Tästä asiasta ei tämän enempää.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Kun me keskustelemme siitä, mikä on
kansalaisen oikeus saada tietoja elämäänsä liittyvästä päätöksenteosta,
joka tapahtuu varsin usein nimenomaan kuntatasolla, tai yleensäkin
kunnan toiminnasta, niin kyllä katsoisin itse, että ei
ole olemassa sellaisia alueita, joista kuntalainen ei voisi kysyä asioitten
perään, kääntyä virkamiesten
taikka kunnallisten toimihenkilöiden puoleen. Näin
ollen tämä oikeus, johonka liittyy sitten myöskin
velvollisuus toimihenkilöiden toimesta antaa tietoja ja
vastata asiallisesti, niin se on hyvin tärkeä,
tällainen lähtökohtaisesti positiivinen
tilanne.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Selvyyden vuoksi, koska ymmärsin,
että ed. Tiusanen intoutui puhumaan äsken oman
puheenvuoroni jatkoksi perustellen kuntalaisen tiedonsaantioikeutta,
kehottaisin ed. Tiusasta kääntymään
Haminan kaupungin puoleen ja selvittämään
ne ongelmat, mitkä siellä ovat yliaktiivisen kuntalaisen
tiedonsaantioikeuden tarkoitusperät: tarkoitusperänä häiritä kunnan
eli kaupungin toimistojen, virastojen toimintaa.
Tässä jossakin se rajanveto menee, ja silloin, kun
se menee tänne häiriköinnin puolelle,
niin tämä asia ei myöskään
siltä rintamalta toimi, ja siihen ei viranomaisilla eikä yhteisöillä ole
aseita eikä toimintoja olemassa. Tässä tapauksessa tämä toiminta
perustuu siihen, että kaikki paikat poliisia myöten
ovat saman henkilön, aktivistin, toimintojen kautta olevia
valituksia täynnä, kun kaikki ovat muka jäävejä käsittelemään
kaiken karvaisia pieniäkin asioita.
Tämän osalta olen itse ollut vähän
lojaali tälle asialle ja katsonut sivusta, mutta kun on
nyt päässyt tavallaan tähän
noidankehään mukaan, niin enää en
katso sivusta, vaan pyrin vaikuttamaan siihen, että nämäkin
näkemykset tulisivat huomioon otetuiksi, että tämä asia
ei voi sieltä toiselta laidalta vuotaa yli, niin että häiritään
ja toiminnalla vaikeutetaan viranomaisten ja näitten yhteisöjen,
julkislaitosten, toimintaa ja päätöksentekoa.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Seppo Lahtelan puheenvuoroon haluaisin vastata
vielä sen, että tietysti häirintä on
kielteistä ja sitä ei pidä hyväksyä,
jos se sellaista on ja sellaiseksi todetaan. Mutta en usko, että Hamina, etenkin
kun siihen on nyt Vehkalahti liittynyt, Hamina—Vehkalahti,
tämä kuntafuusio, olisi niin heikko kunta, ettei
se pystyisi asiaa hoitamaan, ilman että lainsäädännöllä alettaisiin
tämän tyyppisiä asioita ratkoa.
Keskustelu päättyy.