4) Lakialoite laiksi kansanedustajain eläkelain, kansanedustajain
perhe-eläkelain 1 §:n ja valtion eläkerahastosta
annetun lain 4 §:n muuttamisesta
Valto Koski /sd (esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Hyvät kollegat! Kysymyksessä on
lakialoitteen pohjalta tehtävä kansanedustajain
eläkelain muutos ja eläkerahastosta annetun lain
4 §:n muuttaminen. Valiokunta halusi tämän asian
käsittelyn yhdistettäväksi nyt käsittelyn alla
eduskunnassa olevien valtion eläkelain, kuntien eläkelain
ja osittain merimieseläkelain yhteyteen sen takia, että näistä voitaisiin
siltä osin, kuin sovellettuna on mahdollista, tehdä yhden mittaiset
vaikka luonteet ovat todella erilaiset.
Aloitteessahan ehdotetaan nykyisin erikseen kansanedustajan
tehtävästä ja erikseen valtioneuvoston
jäsenen tehtävästä muodostuva
eläketurva yhdistettäväksi niin, että näistä tehtävistä ja Suomesta
Euroopan parlamenttiin valitun edustajan tehtävästä seuraisi
vain yksi, kansanedustajain eläkelakiin perustuva eläke.
Valiokunta on kannanotossaan todennut, että kansanedustajain
eläkelain välitön muutostarve johtuu,
niin kuin äsken totesin, työeläkejärjestelmään
1.1.2005 voimaan tulevista muutoksista. Työeläkejärjestelmässä muun
muassa otetaan käyttöön uusi eläkeindeksi,
palkkakerroin, uusi eläkkeen laskentatapa koko työuran
ajalta sekä luovutaan eläkkeiden yhteensovituksesta
samoin kuin yksilöllisestä varhaiseläkkeestä ja työttömyyseläkkeestä.
Kansanedustajan eläketurvaa koskevat säännökset
on yhteensovitettava uuden eläkelainsäädännön
kanssa. Toisaalta edustajaeläkkeitä on tarpeen
uudistaa myös siitä syystä, että vuonna 2000
tapahtuneen edustajien palkkausjärjestelmän muuttamisen
jälkeen eläkkeen nykyinen laskentatapa tuottaa
varsin sattumanvaraisia lopputuloksia eläkkeen määräytyessä viimeisen
edustajakuukauden palkasta.
Valiokunta asiaa käsitellessään on
muilta osin yhtynyt tähän lakialoitteeseen, mutta
ei pidä hyväksyttävänä ehdotusta,
jonka mukaan kansanedustajan työeläkemaksu poikkeaisi
työeläkejärjestelmässä muutoin
maksettavista työntekijöiden eläkemaksuista.
Valiokunta pitääkin perusteltuna, että myös
kansanedustajat maksaisivat työeläkemaksun 53
vuoden iästä alkaen korotettuna. Siksi valiokunta
ehdottaa tätä tarkoittavan muutoksen tekemistä Valtion
eläkerahastosta annetun lain 4 §:n 3 momenttiin.
Käytännössä haluan vaan
tässä yhteydessä todeta valiokunnan käsittelyn
yhteydessä julki tuodun asian, että työeläkemaksun
säätäminen kansanedustajille tämän
tyyppisenä, kuin tänne on kirjoitettu, tarkoittaa
sitä, että maksut todella ovat yhdenmukaisia muiden
eläkejärjestelmien maksujen kanssa, mutta se tarkoittaa
myöskin sitä kummallisuutta, että samanaikaisesti,
kun työeläkemaksua nostetaan, kansanedustajan
eläke laskee.
Marjaana Koskinen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Tämä kansanedustajien
eläkelaki on parannus aikaisempaan nähden sen
suhteen, että esimerkiksi ministerien kohdalla on ollut
pientä väliinputoamistilannetta. Jos on ollut
henkilö, joka on ollut kansanedustaja ja ministeri samanaikaisesti,
nämä eläkeasiat ovat olleet pikkasen
ongelmallisia. Toisaalta tämä on myös
muutos siihen suuntaan, että kun meillä on ollut
eläkejärjestelmä nyt tähän
asti niin, että jos on onnistunut pääsemään
vaikka viimeisen vuoden tai viimeisen kuukauden aikana puhemieheksi,
eläke on noussut aika huimastikin, niin tämmöisten
henkilöiden kohdalla tämä laki muuttaa
sitä tilannetta heikompaan suuntaan, mutta näitä henkilöitä nyt ei
kauhean paljon ole.
Jos me ajattelemme, mikä oikeudenmukaisuuden tekee,
nyt voisi sanoa niin, että tässä on haettu
oikeudenmukaisuutta sen suhteen, että kun meillä on
tällä hetkellä kaikki muut eläkepaketit esillä — yksityisen
sektorin työeläkepaketti päätetty,
kuntien ja valtion eläkepaketti on pöydällä, merimieseläkepaketti
samaten — niin tänne on nyt laitettu ryhmien puheenjohtajien
tahdosta huolimatta korotettu työeläkemaksu, joka
on 1,2 prosenttia 53 vuoden iästä. Nähtiin
oikeudenmukaisuuskysymyksenä tässä kohtaa,
että myös kansanedustajat maksavat tätä korotettua
työeläkemaksua.
Tietenkin tässä on niin, että meillä on
vielä variaatioita muihin eläkejärjestelmiin
nähden. Meillä on sopeuttamiseläkejärjestelmä olemassa,
jokainen kansanedustaja voi päästä sopeuttamiseläkkeelle
neljän kauden jälkeen jne. Mutta kuitenkin tässä on
yritystä tehdä oikeudenmukaisempaa mallia, ja
nimenomaan tämä pykälämuutos
on yksi asia, joka oli yhteinen valiokunnan tahto. Toivon, että tämä myös
huomataan täällä salissa, että tämmöinen
muutos on tehty ja sitä kautta on haettu oikeudenmukaisuutta.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Yhdyn siihen, mitä sekä valiokunnan
puheenjohtaja että ed. Marjaana Koskinen tässä edellä sanoivat.
Sinänsä ihmettelen, miksi tähän
aloitteeseen ylipäätään tämä muista
eläkemaksujen maksajista poikkeava eläkemaksun
suuruus alun perin piti saada. Valiokunnassa asiantuntijoista, jotka
ilmeisesti tietävät myös tämän
lakiesityksen synnystä enemmän kuin aloitteen
viralliset laatijat, toinen ei osannut selittää ja
toinen taas kertoi tehneensä sen, mikä oli käsketty.
Tässä katsannossa valiokunnan yksimielinen näkemys
siitä, että me kansanedustajat emme tarvitse parempaa
kohtelua kuin muut kansalaiset, on välttämätön.
On toivottavaa, että eduskunta kokonaisuudessaan ymmärtää ja
hyväksyy tämän näkemyksen.
Se, mitä ed. Valto Koski mainitsi siitä kummallisesta
tilanteesta, että eläkemaksun nouseminen alentaa
eläkkeitä, on tietysti sellainen asia, jonka tällaisen
säädöksen aikaansaajat voisivat ottaa
uudelleen tarkasteluun. Se tietysti edellyttäisi hallituksen
kantaa, mutta luulen, että ainakaan sosiaali- ja terveysvaliokunnassa
ei jatkossakaan tällaisen asian oikaisemiseksi suurta vastustusta
esiinny.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Pitkään on jo tunnettu huolta
siitä, saadaanko niitä henkilöitä,
joilla todella olisi kyky hoitaa kansanedustajan tehtävää,
kiinnostumaan tästä tehtävästä.
Minä näkisin, että tätä huolta
on kannettava myöskin jatkossa. Eräs osa sitä on,
että myös muussa elämänhistoriassa
kuin kansanedustajana yhteiskunnan palveluksessa tehty työ tulisi
oikeudenmukaisesti huomioitua myös eläketurvaa määriteltäessä.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tuohon, mitä ed. Oinonen sanoi,
totean, että nythän meillä on tällainen
koeaika menossa, tämä neljä vuotta. Nythän
tänne on valittu nimenomaan valtakunnan parhaimmisto, koska
edellisen vaalikauden aikana nostettiin hyvin oleellisella tavalla
palkkiota, noin 30 prosenttia. Joillakin se nousi vielä enemmän.
Silloinhan oli, ed. Oinonen, juuri perusteluna, miksi pitää nostaa oleellisesti
kansanedustajan palkkioita, se, että saadaan kansakunnan
parhaat tyttäret ja pojat tänne. No, nyt he ovat
täällä. Minkälainen tämä meininki
on, se jää nähtäväksi.
Vielä on aikaa lähes kolme vuotta.
Yleiskeskustelu päättyy.