Sari Essayah /kd:
Arvoisa puhemies! Tänään sisäasiainministeriö toi
esille kantansa maahanmuuttoasioitten hallinnoinnista. Ministeriö ja ministeri
Rajamäki haluaisivat keskittää maahanmuuttoasiat
oman ministeriön alaisuuteen ja perustelee sitä muun
muassa sillä, että turvapaikkahakemusten käsittelyprosessi
nopeutuisi ja tehostuisi. Kuitenkin työministeriö on
tammikuussa antanut oman selvityksensä ja toteaa näin,
että turvapaikkaprosessin pitkät kestoajat johtuvat pääosin
sisäasiainministeriön alaisista toimijoista ja
niiden yhteistyön koordinoinnista eivätkä tiedonkulusta
esimerkiksi vastaanottokeskusten ja oikeuslaitoksen välillä.
Eli ministeri Rajamäki:
Mikä siis takaa tämän prosessin nopeutumisen,
mikäli turvapaikka-asiat ja maahanmuuttoasiat siirretään
kokonaan sisäasiainministeriön alaisuuteen, ja
mitä mieltä olette tästä työministeriön
kannanotosta?
Sisäasiainministeri Kari Rajamäki
Herra puhemies! Ensinnäkin tältä osin,
mitä tulee maahanmuuttohallintoon, sitähän
ovat selvitelleet selvitysmiehet, Valtiontalouden tarkastusvirasto ja
Valtiontilintarkastajat vuonna 2004. Sisäasiainministeriön
sisäinen työryhmä on selvittänyt ulkomaalaislain
täytäntöönpanoon liittyviä näkökohtia,
ulkomaalaislakiahan on muutettu jatkuvasti sen jälkeen,
kun jouduimme nopeasti ennen 2004 vappua tekemään
ulkomaalaislain muutokset täällä eduskunnassa.
Sitä on muutettu jatkuvasti, ja eduskuntakin on edellyttänyt
siihen liittyvää seurantaa, ja tähän
liittyy myöskin turvallisuusnäkökohtien
arviointi, joka on sisäasiainministeriön vastuulla,
samoin kuin turvapaikkapäätöksenteko.
Minä kyllä kiistän sen, etteikö tältä osin
asioissa ole tapahtunut. Me olemme Ulkomaalaisviraston toiminnan
tehostamisen kautta olennaisesti lyhentäneet käsittelyaikoja,
ja tältä osin on varmasti menty eteenpäin.
Kysymys on tietysti siitä, että aikanaan on Suomessa
arvioitava päätöksenteon ja päätösten
täytäntöönpanon näkökulmasta, mitä tehdään sille,
että sisäasiainhallinto sekä vastaanotto-säilöönottoyksikkö ja
tämän tyyppiset hallinnot on erikseen järjestetty.
Tällä on tiettyjä kustannusvaikutuksia.
Sitten toinen kysymys on se, missä määrin
turvallisuuteen liittyviä arvioita on tehtävä viitaten esimerkiksi
viime vuonna vastaanottokeskuksista kadonneisiin noin 1 300
henkilöön, ja myös Pohjoismaiden maahanmuutto-
ja pakolaisministerit käsittelevät juhannuksena
Tukholmassa muun muassa alaikäisten lasten katoamisia vastaanotto-
ja turvapaikanhakuprosessien aikana.
Sari Essayah /kd:
Arvoisa puhemies! Pohjoismaissa päävastuuministeriöinä toimivat muun muassa
Ruotsissa ulkoministeriö, Norjassa työ- ja sosiaaliministeriö sekä Tanskassa
turvapaikka-, maahanmuutto- ja integraatioministeriö. Olisin
halunnut kuulla myöskin ministeri Filatovin näkemyksen
tästä sisäasiainministeri Rajamäen
keskittämisajatuksesta.
Työministeri Tarja Filatov
Arvoisa puhemies! Me edustamme täällä hallituksen
näkemyksiä, ja hallituksella on yhteinen maahanmuuttopoliittinen
ministerityöryhmä, jossa tätä kokonaisuutta
on käsitelty, miten ylipäätään
niihin ongelmakohtiin, joita tässäkin on esitetty, voitaisiin
vastata.
Hallitus käsitteli iltakoulussansa tuota maahanmuuttopoliittista
ohjelmaa ja sopi sen yhteydessä, että me katsomme
yhteisesti ulkoministeriön, sisäministeriön
ja työministeriön välillä sitä,
miten hallintoa voitaisiin kehittää, ja mahdollisesti
seuraava hallitus on se, joka tekisi tällaiset rakenteelliset
ratkaisut, mutta sillä olisi ohjelmatyössään
tuo selvitys käytettävissä. Esimerkkejä löytyy
monia siitä, miten turvapaikkajärjestelmän
vastaanotto, kotouttaminen, maahanmuuttajien koulutus ja muut toimet
on järjestetty.
Itse henkilökohtaisesti uskon, että paras
keino on etsiä eri toimijoiden välistä yhteistyötä niin valtion
tasolla kuin paikallistasolla, koska aina jossakin tulee vastaan
se raja, jonka yli on mentävä, kun maahanmuuttoasioita
käsitellään. Niiden täydellinen
keskittäminen on mahdotonta.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Hallituksen maahanmuuttopoliittinen ohjelma
on viivästynyt, ja samanaikaisesti monissa osissa Suomea
ollaan hyvin voimakkaassa työvoimapulatilanteessa. Esimerkiksi
Pirkanmaalla joka kolmas yritys hakee lisää työvoimaa
ja monilla aloilla, erityisesti rakennusalalla, metallialalla, siivouksessa
ja monilla muillakin aloilla, on selvää työvoimapulaa.
Onko teillä tarkoituksena tai halukkuutta poistaa tarveharkinta
niiltä aloilta, joilla Suomessa on selvästi työvoimapulaa?
Työministeri Tarja Filatov
Arvoisa puhemies! Työperäinen maahanmuuttopolitiikka
perustuu siihen, että meillä on työvoimapoliittinen tarveharkinta.
Tuossa maahanmuuttopoliittisen ohjelmatyön valmistelun
yhteydessä on arvioitu sitä, että mahdollisesti
tulevaisuudessa, silloin kun pula on määrällistä eikä ainoastaan
osaamiseen liittyvää, voisi olla syytä harkita
tämän tyyppisiä toimia, mutta tämä jäi
hallituksen käsittelyn osalta ikään kuin
jatkotyöstämisen varaan ja siihen palaamme varmasti
hallituksena vielä ennen juhannusta.
Tällä hetkellä noin 85 prosenttia
haetuista työluvista on hyväksytty. Me olemme
poistaneet siirtymäajat ja olemme sitoutuneet myös
siihen, että kun Bulgaria ja Romania seuraavat EU-jäsenyyttä,
niin niille ei tule siirtymäaikoja. Mutta näillä pula-aloilla
on usein kyse siitä, että työssäkin
on joitakin syitä, minkä vuoksi niihin ei hakeuduta,
ja tätäkin puolta tässä on katsottava.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Ministeri Rajamäki, mainitsitte,
että 1 300 turvapaikanhakijaa on kadonnut. Minne
he ovat kadonneet? Ei kai maa ihmisiä niele, eli missä he ovat,
vai johtuuko tämä siitä, että mahdollisesti meidän
järjestelmäämme käytetään
keinotteluun ja läpikulkuun, että tänne
on helppo päästä ja täältä voi
sitten jatkaa matkaa Isoon-Britanniaan ja muualle? Onko näin,
ja mitä hallitus aikoo tehdä, että jatkossa
tällainen katoilu ei ole tarpeen, vaan otetaan jo rajalla
selville, että ollaan asiallisin perustein hakemassa turvapaikkaa
täältä?
Sisäasiainministeri Kari Rajamäki
Herra puhemies! Koko Euroopan unionissa pyritään vuoteen
2010 mennessä yhtenäiseen turvapaikkapolitiikkaan
ja -menettelyyn. Nyt on nimenomaan ollut esillä, että Suomessa
päätöksenteosta ja päätösten
täytäntöönpanosta toistaiseksi vastaa
sisäasiainhallinto ja vastaanotoista, säilöönottoyksiköistä,
työvoimapoliittisesta harkinnasta ja kotouttamisesta työministeriö.
Tämä Suomen nykyinen järjestelmä on
poikkeuksellinen. Siinä erotetaan hallinnollisesti turvapaikkamenettely
ja turvapaikanhakijoiden vastaanotto. Se on kansainvälisesti
poikkeuksellinen.
Ed. Essayahille vielä, että on ihan sama,
miten se hoidetaan, mutta sitä ei hoideta tällä tavalla yleensä maailmassa.
Nyt tässä tilanteessa, mitä tulee
turvapaikkahakujärjestelmästä katoaviin
henkilöihin, minä olen sisäasiainministerinä sisäisen
turvallisuuden vastuuministerinä myös katsonut,
että tämä on Schengen-alueen vapaan liikkuvuuden
olosuhteissa asia, jota on myös tarkasteltava kriittisesti. Erityisesti
säilöönottoyksikössä,
jota olen esittänyt ja jonka tehtävät
2002 ministeri Itälän toimesta siirrettiin poliisin
alaisuudesta työministeriön alaisuuteen, on maasta
poistettavia henkilöitä ja siellä on
18 prosenttia rikokseen syyllistyneitä henkilöitä.
En katso, että se liittyy turvapaikkajärjestelmään.
Minun mielestäni tämän tyyppinen asia
turvallisuuden näkökulmasta pitäisi olla
sisäasiainministeriön ja poliisin valvonnassa.
Työministeri Tarja Filatov
Arvoisa puhemies! Kun työministeriö vastaa
näistä vastaanottokeskuksista, niin siellähän
on monenlaisia poistumisia. On kyse siitä, että kun
ihmiset tietävät, että heille on mahdollinen
karkotuspäätös tulossa, lähtevät
maasta hieman aikaisemmin, ja tässä on kyse nimenomaan
näistä Dublin-kiertolaisista. Mutta sitten on
myös vakavia tilanteita, joissa esimerkiksi lapsia on kadonnut,
ja näissä on tehty hyvin kiinteää yhteistyötä niin
Rajavartioston, poliisin kuin vastaanottokeskustenkin välillä siellä paikallisella
tasolla. Esimerkiksi viimeksi tapahtunut kiinalaislasten katoaminen hoitui
tämän hyvän yhteistyön kautta,
ja nuo lapset löytyivät ja asia saatiin kuntoon.
Mutta sitten jos mietitään näitä säilöönottokeskuksia,
niin niissä yhtenä ongelmana on se, että siellä on
sellaista joukkoa, joka ei sinne kuulu, niin kuin Rajamäki
esimerkiksi tässä vastauksensa loppuosassa puhui
ihmisistä, jotka ovat rikoksesta tuomittuja. Silloin meidän
karkotusjärjestelmämme ei toimi saumattomasti.
Jos ihminen vapautuu vankilasta ja hänellä on
karkotuspäätös tulossa, niin se pitäisi
täytäntöönpanna suoraan sieltä vankilan
ovesta eikä sillä tavalla, että ihmiset
sijoitetaan tässä välissä säilöönottokeskukseen,
joka on tarkoitettu täysin toisenlaiseen säilömiseen.