Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Tässä yhteydessä on syytä tuoda esille Valtiontalouden tarkastusviraston voimakas kritiikki Väestörekisterikeskuksen varmennepalveluita kohtaan. Julkishallinnossa on kehitetty sähköisiä tunnistamispalveluita, mutta päädytty useisiin päällekkäisiin ja taloudellisesti epäedullisiin ratkaisuihin, vaikka olisi ollut järkevää lähteä kehittämään yleispätevää tunnistamisjärjestelmää. Valtion kymmenien miljoonien eurojen panostuksista huolimatta suurin osa tunnistustapahtumista tehdään verkkopankkitunnuksilla. Väestörekisterikeskuksen varmennetoiminta on ollut tappiollista ja markkinoita vääristävää. Sen tarjoa-mien varmenteiden käytössä on ongelmia, ja niillä on julkishallinnossa vain vähän käyttöä.
Arvoisa puhemies! Väestörekisterikeskuksen varmennetoiminta on ollut tehotonta, ja havaittuja puutteita on selvitetty useaan otteeseen, mutta niitä ei ole korjattu. Lisäksi hankkeessa oli puutteita eri viranomaisten välisessä yhteistyössä. Valtion tunnistamis- ja varmennuspalveluiden valvonta ja ohjaus ovat olleet hajautuneita. Liikenne- ja viestintäministeriön tehtävänä on varmennetoiminnan yleinen ohjaus. Valtiovarainministeriö huolehtii puolestaan tunnistuspalveluiden käytön ohjauksesta julkisessa hallinnossa. Lisäksi sisäasiainministeriö on aiemmin tuonut oman näkökulmansa kehittämistyöhön Väestörekisterikeskuksen varmennepalvelutoiminnan edunvalvojana. Väestörekisterikeskuksen toiminta on ollut vuosituhannen vaihteessa markkinoita vääristävää, mikä on ollut osaltaan vaikuttamassa yksityisten vastaavia varmennuspalvelutoimintoja harjoittavien toimijoiden toiminnan lopettamiseen. Tämä on erittäin ikävää, koska yksityisellä puolella olisi pystytty kehittämään laadukkaita varmennepalveluita. Vielä ikävämmäksi asian tekee, että Väestörekisterikeskus ei ole pystynyt tarjoamaan käyttökelpoisia vaihtoehtoja suurten massojen käyttöön tunnistamisvälineeksi. Ongelma on ollut siinä, että varmennekortti tarvitsee tuekseen kortinlukijaa, jolloin varmennepalvelun hinta on aivan liian suuri verrattuna edullisiin verkkopankkitunnuksiin.
Tarkastusviraston näkemyksen mukaan julkisen hallinnon tulisi keskittyä hyödyntämään jo markkinoilla olemassa olevia sekä kehittyviä tunnistuspalveluita eikä sen tulisi osallistua suoraan tunnistusvälineiden tuottamiseen. Yksityisten toimijoiden tehtäväksi tulisi jättää tunnistusmenetelmien ja -välineiden kehittäminen ja niiden saattaminen laajaan käyttöön.
Arvoisa puhemies! Sisäasiainministeriö ja Väestörekisterikeskus ovat kehittäneet kansalaisvarmennetta teknisinä ideaaliratkaisuina, jolloin on pyritty kehittämään tekniikkaa unohtamatta niin käyttäjiä kuin sähköisten palveluiden tarjoa-jiakaan varmennepalvelun hyödyntäjinä. Kehitystyössä on unohdettu tasapaino kustannusten, turvallisuuden ja käyttötarpeiden välillä. Tämä on johtanut kalliisiin ratkaisuihin, joiden käyttäjäystävällisyyttä voidaan perustellusti epäillä. Tarkastusvirasto katsoo, että Väestörekisterikeskuksen tulee vastaisuudessa keskittyä vain viranomaistehtäviinsä ja siirtää ne muut liiketoimintaan tai muuhun kuin ydintoimintaan liittyvät tehtävät markkinoiden hoidettavaksi. Tarkastusviraston näkemyksen mukaan varmennepalvelujärjestelmän hankinta tulisi vastaisuudessakin hoitaa ulkoistettuna palveluna.
Keskustelu päättyi.