7) Hallituksen esitys laiksi kaupallisista tavarankuljetuksista
annetun lain muuttamisesta Hallituksen esitys kaupallisista tavarankuljetuksista annetun
lain muuttamisesta annetun hallituksen esityksen (HE 32/2009 vp) täydentämisestä
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Viime aikoina on aivan aiheesta oltu huolissaan
ja puhuttu paljon suomalaisten kuljetusyrittäjien ja kuljetusyritysten
toimintaedellytyksistä niin täällä kotimaassa
kuin kansainvälisessä liikenteessä. Tämä lakiesitys
liittyy siihen, että suomalaiset ja ulkomaiset Suomessa
toimivat logistiikka-alan toimijat ovat ryhtyneet käyttämään
ulkomaisia kuljetusyrityksiä Suomen sisäisessä tavarankuljetuksessa.
Jäsenvaltion liikenteenharjoittajalla on mahdollisuus
harjoittaa tilapäistä sisäistä liikennettä toisessakin
EU:n jäsenvaltiossa. Tämä tilapäisyyden
käsite on ollut kovin erilainen eri maissa. Tämän
lain myötä viranomaiset saavat tarvittavia välineitä valvontaan,
jolla estetään halvemman kuljetushintatason EU-maiden
kuljetusyritysten villi toiminta. Valiokuntakäsittelyssä lisäsimme
6 §:ään 2 momentin, jossa valiokunta
linjasi muun muassa sen, että Suomen sisäisten
kuljetusten määrä määräytyisi
kuorman purkamisen lukumäärän mukaisesti.
Eli toivottavasti nyt sitten tämä on riittävän
yksikäsitteinen. Niin uskomme.
Arvoisa puhemies! Ministeriön asetuksella tullaan myöhemmin
säätämään luotettavasta
todistuksesta tai todisteesta, jolla voidaan osoittaa tämä kuljetus
Suomeen ja myös sitten Suomen sisäinen kuljetus.
Syy, miksi valiokunnat eivät tehneet tätä,
on se, että EU-tasolla parhaillaan valmistellaan asiaa
koskevaa säännöstä.
Arvoisa puhemies! Aivan lopuksi: lakiesitys tulee todella tarpeeseen.
Sitä on kaivattu. Kuljetusmarkkinoiden toimivuuden kannalta
on tärkeää, että kuljetusten
suorittamisen pelisäännöt ovat mahdollisimman
selkeitä, ja uskon, että tämän
lakiesityksen myötä ainakin melkoinen parannus
niihin tulee.
Markku Pakkanen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä niin sanottu kabotaasilaki
elikkä ehdotus laiksi kaupallisista tavarankuljetuksista
on erittäin ajankohtainen. Tätähän
on tässä kevään mittaan Skalin
toimesta ainakin voimakkaasti ajettu. Skal piti juuri viime viikonvaihteessa
liittokokouksensa, ja myös siellä tämä asia
oli esillä ja todettiin, että kerrankin, voisiko
sanoa näin, ollaan juuri oikealla hetkellä tekemässä tarkkaa lakisäädöstä,
mikä rajaa kaupallisen kuljetuksen viikon aikana kolmeen
purkuun, ja purku on se, millä mitataan nämä kaupalliset
kuljetukset.
Tämä on hyvä säädös,
ja nyt kun tämä todennetaan asiapitoisilla asiakirjoilla,
tästä tulee riittävän tarkka,
ja saadaan tämä tavarankuljetus järjestykseen
Suomessa. Tämä on tuottanut ongelmia, koska ulkolaisilla
liikennöitsijöillä tai autoilijoilla
on ollut mahdollisuus rajoittamattomasti harjoittaa liikennöintiä Suomessa.
Tämä myös siinä mielessä hyvä,
että tämä on yhdenmukainen EU:n kanssa,
koska EU:ssa myös päädyttiin kolmeen
kuljetukseen per viikko kabotaasiasiassa. Ollaan erittäin
hyvällä asialla ja oikeaan aikaan. Tämä on
muun muassa Skalin tavoitteiden mukainen näkökanta,
ja tässä mielessä eduskunta voi olla
tyytyväinen myös tähän lakiesitykseen.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Seppo Kääriäinen.
Mikko Alatalo /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä maan sisäisen
liikenteen laki eli kabotaasilaki tulee todella kiireisesti tarpeeseen,
laki kaupallisen tavarankuljetuksen lain muutoksesta ja kuljetusten
rajoittamisesta. Kotimainen kuljetus-elinkeino tarvitsee todella
täyden tukemme. Venäjän-liikenne meni
jo naapurimaan rekoille. Nyt jopa meidän kotimaista liikennettämme
uhkaavat kabotaasia ajavat baltti- ja puolalaisrekat. On jopa väitetty,
että ulkomaan rekat ajelevat täällä polttoöljyllä.
Totta kai kabotaasiliikenteen on oltava mahdollista. Ajavathan myös
suomalaiset rekat maan sisäisiä keikkoja ulkomailla
ajettuaan sinne ensin yhden kansainvälisen kuorman. Tosiaan
tämä laki olisi joka tapauksessa tullut ensi vuonna
voimaan, mutta nyt on räjähtänyt tämä tilanne
käsistä. EU-maiden rekkojen ajot ovat täällä räjähtäneet.
Ne tuovat yhden rahtilastin tänne ja sen jälkeen
täällä rajoituksetta ajelevat, miten
sattuu, ilman kontrollia. Nyt suomalaiset kuljetusalan toimijat
ovat näitä hintojen polkijoita hyödyntäneet.
Tilanne on niin paha, että jos ei kabotaasirajoitusta
olisi nyt kesällä jo tehty, ensi talvena ei olisi
enää ollut samaa määrää kotimaisia
rekkayrittäjiä kuin nyt. Varmasti olisi ollut
edessä konkurssien aalto, ja saattaa olla, että joitakin
konkursseja tulee jo nyt. Eräs tamperelainen rekkayrittäjä soitti
ja kertoi, että toinen rekka on ajossa, toinen kallis rekka
seisoo pihassa kiitos balttirekkojen ajojen.
Haluan kiittää tässä yhteydessä valiokuntaa
ja liikenneministeriä myös ripeästä toiminnasta. Tämä tilapäisen
liikenteen säännöshän menee niin,
että muualla kuin Suomessa myönnetyllä yhteisöluvalla
saa luvanhaltijan käyttämällä ajoneuvolla
tehdä enintään kolme Suomen sisäistä kuljetusta
Suomeen päättyneen kansainvälisen kuljetuksen
yhteydessä enintään viikon aikana siitä päivästä,
jona Suomeen tuotu kuorma on purettu. Kuljetus Suomeen ja Suomen
sisäinen kuljetus on osoitettava rahtikirjalla, kuljetustilauksella
tai muulla luotettavalla todisteella. Jos ei näitä asiakirjoja
löydy, siinä vaiheessa poliisi tai Tulli voi keskeyttää ajon.
Toivottavasti myös poliisilla ja Tullilla on resursseja
valvoa tätä lakia, nyt kun tämä on
kuitenkin varsin yksiselitteinen.
Muutenkin tämän suomalaisten nöyristelyn tuonne
Euroopan unioniin päin tässä rekka- ja yrittäjäasiassa
täytyisi todella loppua. Meidän täytyy
osoittaa tahtoa, että me myös haluamme puolustaa
suomalaisia yrittäjiä tässä pitkien
etäisyyksien maassa, jossa kuljetussuorite asukasta kohden
on Euroopan korkein. Maanteiden tavaraliikenne on tärkein
kuljetusmuotomme ja hoitaa tehokkaasti koko tätä yhteiskuntaa
ja sen logistiikkaa. Talouden taantuma ei käänny,
ellei suosita kotimaista kuljetuselinkeinoa. Todellakin muun muassa
Skal on tämän asian sanonut.
Vaikka tämä suoranaisesti ei liity tähän
kabotaasilakiin, niin en voi olla puuttumatta siihen, mitä tapahtui
europarlamentissa vielä tänä vuonna,
kun työaikadirektiiviä määrättiin.
Rekkamies ei saa pestä tai huoltaa rekkaansa ajoajan jälkeen.
Siis taloaan tai henkilöautoaan saa pestä, mutta
ei työvälinettä. Tätä mieltä oli
osa suomalaisten mepeistä ja äänesti
europarlamentissa tällaisena kannan puolesta: 307 vastaan
332. Tämä asia täytyy ottaa uudelleen
syksyllä esille varmasti europarlamentissa, ja Suomen meppien täytyy
puolustaa suomalaisia yrittäjiä. Kohta kai EU:ssa
määrätään jo, mihin
aikaan sen rekkamiehen pitää mennä nukkumaankin
vaimon viereen. Äänestyksessä sosialistit
ja äärioikeisto löysivät toisensa.
Molemmat ryhmät haluavat kaataa suomalaisia ja yleensäkin
pienyrittäjiä Euroopassa. Täytyy muistaa,
että suurissa Euroopan maissa kuljetusyritykset ovat satojen
rekkojen firmoja, joilla on kyllä varaa palkata niitä rekan
pesijöitä. Mutta meillä on näitä yhden
kahden rekan miehiä, joiden täytyy myös
puhdetöitä tehdä, että firma
pysyy pystyssä. Me olimme liikennevaliokunnassa myös
tätä mieltä, mutta siitä huolimatta
osa mepeistä äänesti suomalaisia yrittäjiä vastaan.
Yrittäjyys, johon kuuluu liukuvat työajat,
on kohta rikos täällä Suomessa. Olen
sitä mieltä, että tämä EU-kriittisyys,
mikä kansan sisällä on, juuri tulee tästä aika
paljon, että tulee näitä direktiivejä,
missä suorastaan lyödään päähän
meidän suomalaisia tavallisia pieniä yrittäjiä.
Ja kuka puolustaa näitä? Meidän täytyy
ainakin Suomessa ja täällä eduskunnassa
olla ryhdikkäitä, jos eivät mepit ole,
ja puolustaa yrittäjiämme, ja koetamme elää näitten
direktiivien kanssa. Mutta oli hyvä asia, että asiassa,
johon me voimme puuttua, tässä kabotaasikysymyksessä,
me näytimme nyt, että kyllä mekin osaamme
tehdä elämän ulkomaalaisille vaikeaksi.
Jos me menisimme Espanjaan tai muualle touhuamaan, miten sattuu,
niin kyllä nekin osaavat tehdä meidän
elämämme vaikeaksi.
Paavo Arhinmäki /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Alatalo oli sitä mieltä,
että työaikadirektiivi kaadettiin sen vuoksi, että haluttiin
hankaloittaa yrittäjien elämää.
Kyllä kysymys oli siitä, että työaikadirektiiviin
sisältyi mahdollisuus 60 tunnin työviikkoon vuoden tasauksella
eli 60 tunnin työviikoista olisi tehty normi. Olisi monta
kuukautta voinut mennä tällaisilla työviikoilla
ja sitten tasata vuoden sisällä. Tämä oli
merkittävä asia, että Euroopan parlamentti
tältä osin kaatoi työaikadirektiivin,
ja se on hyvä asia.
Siinä, minkä ed. Alatalo nosti esille, on
kysymys enemmänkin siitä, miksi pitää koplata
hyvin erityyppisiä asioita. Tähän työaikadirektiiviin
pyrittiin koplaamaan vuokratyötä ja muuta. Asiat
pitäisi päättää asioina
eikä yrittää koplata yhteen niin, että saadaan
läpi tällaisia asioita kuten 60 tunnin työviikko.
Arto Satonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Nyt on kyllä pakko todeta, että ed.
Arhinmäki ei varmaan muiden kiireidensä takia
ole ehtinyt seuraamaan Euroopan parlamentin toimintaa. Äänestys
työaikadirektiivistä oli aivan eri asia kuin äänestys
kuljetusyrittäjien työaikadirektiivistä.
Niillä ei ole mitään tekemistä keskenään.
Siinä asiassa nimenomaan päädyttiin juuri
siihen, kuten ed. Alatalo kertoi, ja myöskin suomalainen
vasemmisto oli sitä mieltä, että rajoitetaan
jopa yrittäjän työaikaa, mikä on
täysin vastoin meidän perustuslaillisia oikeuksiakin
ja sillä tavalla hyvin käsittämätön lopputulema.
Itse asiassa sitä on täysin mahdoton myöskään
valvoa, ellei sitten ajatella, että sitä valvotaan
sillä tavalla, että työsuojelutarkastaja muuttaa
asumaan kuljetusyrittäjän kanssa. Minä en
usko, että se on kovin järkevää työsuojelutarkastajan
ajankäyttöä.
Toivon ja uskon nyt niin, koska parlamentin koostumus on se,
mikä oli vaalien tuloksena, että tämä kuljetusyrittäjien
direktiivisasia saadaan käsiteltyä järkevästi
eduskunnan tahdon mukaisesti uudelleen. (Puhemies: Minuutti on mennyt!)
Sen jälkeen tämä varsinainen työaikadirektiiviasia
jää edelleen kesken.
Reijo Paajanen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On pakko yhtyä ed. Satosen näkemykseen
ja myöskin ennen kaikkea ed. Alatalon näkemykseen
siitä, millä tavalla tässä asiassa
on menetelty. Suomen yrittäjät ovat nähneet tämän
asian mustana maanantaina. Ei yrittäjien työaikaa
yhden elinkeinon piirissä voi tällä tavalla
rajoittaa. Yrittäjien menestys ja suomalainen menestys
on perustunut pitkälti työntekoon, ja se perustuu
edelleenkin. Se, teetkö töitä 40 tuntia, 60
tuntia vai 80 tuntia, on aina itse henkilöstä ja yrittäjästä kiinni.
Mutta lailla säätämällä näin
ei voi tehdä, vielä sellaisella lailla, jonka
valvonta on täysin mahdotonta. Tuntuu käsittämättömälle tämä päätös.
Inkeri Kerola /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tästä ed. Arhinmäen puheenvuorosta
täytyy myöskin tehdä se johtopäätös,
että jos hän ajattelee, että kuljetusyrittäjä pitää pistää jonkin
raamin sisään, niin eikö ole niin, että ed.
Arhinmäki haluaa samalla myös kaikkia muita pistää saman
raamin sisään. Tämähän
ei tämän päivän yhteiskunnassa
toimi, sillä yrittäjien kukkarosta kustannetaan
niin paljon palveluja tämän päivän
yhteiskunnassa, että jos heidän työtänsä ryhdytään
rajoittamaan, niin tämä yhteiskunta on huutavassa
hukassa.
Paavo Arhinmäki /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tänä päivänä varmasti on
niin, että vasemmisto paljon vähemmän
yrittää yhteiseen raamiin laittaa ihmisiä kuin
ehkä keskustapuolue ainakin silloin, kun on kyse henkilökohtaisista
valinnoista.
Mutta tästä direktiivistä: Ensinnäkin
pitää myöntää silloin,
kun on virheellinen näkemys, se, että kun ed.
Alatalo puhui työaikadirektiivistä, oletin, että nämä asiat
liittyvät yhteen. Minä rehellisesti myönnän,
että silloin puhuin eri direktiivistä kuin mistä ed.
Alatalo puhui. Pitää aina täällä eduskunnassa
olla reilu, ja sanon, että puhuin työaikadirektiivistä,
ja tässä on kaksi työaikadirektiiviä.
Totta kai tämä on eri asia. Pitää meidän
pitää huolta siitä, että yrittäjiä ei
vedetä piippuun myöskään, että he
jaksavat tehdä sitä arvokasta työtä.
Mutta tältä osalta myönnän,
että puhuin eri direktiivistä kuin ed. Alatalo.
Mikko Alatalo /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Myönnän oman virheeni myös.
Minun olisi pitänyt puhua nimenomaan kuljetusyrittäjien
työaikadirektiivistä. Olen samaa mieltä,
ettei rengeillä ja työntekijöillä voida teettää enemmän
kuin on määrätty, mutta suomalainen yrittäjä on
yleensä tottunut tekemään ilman kelloa
työtä.
Niin kuin tässä on todettu, todellakin, miten
se EU-tarkastaja nyt sitten pystyy tätä tarkastamaan.
Pitääkö rekkatallin viereen rakentaa
mökki, että se pystyy niitä iltapuhteita
tsekkaamaan? Eli tästä oli vain kysymys, että suomalainen
yrittäjä haluaa joustavasti tehdä työtä ja
ajoaika, johon on vedottu, tähän liikenneturvallisuusasiaan,
on jo valvottu ajoaikadirektiivillä. Hän ei saa
ajaa yhtään sen enempää kuin
on ajoaikadirektiivissä määritelty.
Uskon, että tämä asia tulee syksyllä esille
varmasti europarlamentissa, ja ainakin me tuemme tätä näkemystä,
että yrittäjällä on mahdollisuus joustavaan
työaikaan. Silloin, kun ajoja on vähemmän,
sitten ajetaan myös vähemmän, mutta silloin,
jos iltapuhteena pitää auto huoltaa ja tehdä paperityöt,
niin tehdään.
Janne Seurujärvi /kesk:
Arvoisa puhemies! Tulkitsin kunnioitetun puhemiehen huomaamattomista
käsimerkeistä, että edustaja tulee puhumaan
pönttöön seuraavaksi ja voi kommentoida siitä tätä asiaa,
vaikka itse käsittelyssä oleva asia on hieman
toisenlainen.
Ed. Alatalo puuttui kyllä ihan oikeaan asiaan, jota
edustajat Satonen ja Paajanen hyvin oikeasti todistivat. Kuljetusyrittäjien
työaikadirektiivi on erittäin merkittävä Suomen
kaltaisessa maassa, jossa on pitkät etäisyydet,
9 000 kuljetusyrittäjää, yhden
kahden auton kuljetusyrittäjää, eli sillä tavalla
tämä on Suomen kannalta keskeisen tärkeä asia,
ja todella toivon vilpittömästi, että kun
uusi parlamentti kokoontuessaan käsittelee tämän
asian, se ottaa siihen uuden kannan, aiemmasta poikkeavan kannan.
Tämähän oli myös komission esitys,
johon neuvotteluteitse päädyttiin. Eli siinä mielessä kyse
oli kompromissista, joka oli Suomen linjan mukainen. Tähän
meillä myös yli puoluerajojen eduskunnassa liikenne-
ja viestintävaliokunta yhtyi. Eli sillä tavalla
kansallisesti olemme siinä asiassa yhtä mieltä.
Arvoisa puhemies! Täällä on käsittelyssä tänään
hallituksen esitys laiksi kaupallisista tavarankuljetuksista annetun
lain muuttamisesta, ja täällä on ollut
hyvä pohjakeskustelu tähän hallituksen
esitykseen liittyen.
Tässähän todellakin on kyse siitä,
että EU-jäsenmaiden velvollisuus on säätää laki
siitä, millä tavalla toisesta jäsenvaltiosta
olevat liikenteenharjoittajat voivat harjoittaa liikennettä tilapäisesti
alueella eli kabotaasiliikennettä. Siinä mielessä tämä ei
ole kansallinen mielipidekysymys, että voisimme päättää täällä itsenäisesti,
haluammeko me kabotaasiliikennettä vai emme.
Tämä tilapäisyyden käsite
on myös asia, josta voidaan kansallisesti päättää.
Kun hallituksen alkuperäinen esitys tehtiin, niin asian
käsittely oli vielä Euroopan unionin sisällä kesken,
ja kun sieltä sitten päätös
tuli, niin siellähän tuli sitten tämän
yhden viikon maahan saapumisen rajoituksen lisäksi vielä tämä kolmen
Suomen sisäisen kuljetuksen rajoitus, ja minun mielestäni
ministeriö hyvin asianmukaisesti yhdessä valiokunnan
kanssa lähti käsittelemään tätä asiaa
ja teki sitten täydentävän esityksen
tähän aiempaan hallituksen esitykseen nähden,
jossa sitten tämän viikon rajoituksen lisäksi
tuli kolmen sisäisen kuljetuksen rajoitus, jonka sanamuotoa
pohdittiin ja mietittiin asiantuntijoiden kanssa tuolla valiokunnassa,
ja siitä kyllä täytyy täysi
tunnustus valiokuntaneuvoksen ja ministeriön yhteistyölle
antaa, että saatiin vielä hyvä nimenomaan tuohon
kuorman purkamiseen liittyvä peruste tämän
kansainvälisen kolmen kuljetuksen määrittämiseen
viikon sisällä. Eli itse koen, että tämä esitys
on hyvin selkeä ja tuo nyt raamit kabotaasiliikenteelle
Suomessa tästä eteenpäin, kun tämä voimaan
saadaan.
Täällä on hyvin todettu myös
se, että kuljetusala on tällä hetkellä isossa
kriisissä niin kuin tietysti tämän taloustilanteen
takia moni muukin ala. Se, että me eduskunnassa lainsäädännöllä kykenemme
tukemaan kuljetusalaa muun muassa tämän esityksen
osalta, on kyllä aivan oikea linja, ja sillä tavalla
voimme hyvinkin isänmaan asialla ollen hyväksyä ja
puoltaa tämän lain voimaantuloa. Siltä osin
tämä kabotaasiliikenne, joka vielä toistaiseksi
on kuitenkin kohtuuden rajoissa pysynyt, saa sillä tavalla
raamit.
Tässä valiokunnassa olleessa selvityksessähän
todettiin, että 2007 kabotaasin osuus oli Suomessa vain
0,04 prosenttia. Mutta ne viestit, joita tuolta satamista ja terminaaleista
on tullut, kertovat, että kabotaasiliikenteen osuus on
lisääntymässä. Eli siltäkin
osin hyvin ajankohtaisen asian kanssa olemme tekemisissä.
Toinen asia, joka tähän hallituksen esitykseen liittyy,
on säännös postitoimen luvanhaltijan työntekijän
auton käyttämisestä, eli siihen ei tarvita
erikseen liikennelupaa. Tämäkin oli minun mielestäni
oiva esimerkki ja osoitus siitä, millä tavalla
esille nostettuun ongelmaan pystytään reagoimaan
nopeasti niin, että ministeriö ja sitten eduskunta
tiiviissä yhteistyössä ottaa tämän asian
käsittelyyn ja tekee siitä sitten esityksen, ja tänään
täällä sitä käsitellään
toisessa käsittelyssä ja tullaan tällä viikolla
tämä asia hyväksymään. Eli
tältä osin voidaan sanoa, että erinomaista lainsäädäntötyötä ja
prosessia. Kovin usein moititaan ministeriöitä ja
siinä sivussa tietysti myös eduskuntaa siitä,
minkälaista lainsäädäntöä täällä tehdään;
nyt tämän osalta kyllä selkä suorana voi
sanoa, että reagoidaan kansallisesti oikein tällaisiin
ajankohtaisiin ongelmiin.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Viimeisen asian osalta voi todeta sen,
että sitä eduskunnan säätämää lakia
tulkittiin sillä tavoin, että se johti tällaiseen
käsittämättömään
ongelmaan, ja mikäli muistan oikein, ed. Pulliaisella oli
siitä lakialoitekin silloin, kun tämä oli
lähetekeskustelussa.
Arvoisa puhemies! Kuljetusala on kriisissä, ja kabotaasiliikenne
on yksi osa sitä. Tämä valvonta tässä on
ollut ongelma ja tulee varmasti olemaan vieläkin, eli tämä yhteisluvalla
kolme purkua on varmasti luettuna erittäin hyvä,
mutta miten sitä pystytään valvomaan?
On paljon puhuttu poliisin ja Tullin osalta siitä, että tuottavuusohjelma
kohdistuu sinnekin eli onko siellä resursseja todella paneutua
näihin valvontatehtäviin. Se olisi tärkeää.
Arvoisa puhemies! Minun mielestäni tähän kuljetusalan
kriisiin liittyy myös se mielenkiintoinen ongelma, että esimerkiksi
eräs valtionyhtiö sanoi suomalaisten kuljetusyrittäjien
kanssa sopimukset irti ja palkkasi puolalaiset, ja meillä on
olemassa eräs valokuva, jossa tämä puolalainen
kuljetusauto, rekka, tankkaa suoraan polttoöljyä tankkiinsa.
Eli jos ne ostavat Suomessa jotakin polttoainetta, niin sitten saattaa
olla, että tällaista toimintaa harjoitetaan.
Arvoisa puhemies! Minun mielestäni eräs suuri
ongelma, joka liittyy kuljetusalan kriisiin, on vanhat sopimukset
Venäjän kanssa. Eli ainakin väitetään
näin, että venäläinen rekka
voi tuoda Suomeen, kun tulee tänne, mukanaan jopa tuhat
litraa polttoainetta ja pystyy liikkumaan Suomen teillä aika
pitkäänkin eikä tarvitse ostaa polttoainetta
Suomen alueelta ollenkaan, ja siinä myöskin niitten
kabotaasiliikenne, jota ei pystytä tällä hetkellä valvomaan
lainkaan käsitykseni mukaan, on suuri ongelma.
Klaus Pentti /kesk:
Arvoisa puhemies! Niin kuin täällä on
todettu, suomalaiset kuljetusyrittäjät ovat suurissa
vaikeuksissa tämän lamankin takia, ja tämä ulkolaisten
yrittäjien toiminta valtakunnassa on kyllä aiheuttanut
vielä lisäongelmia tähän. Siinä mielessä ed.
Kallinkin toivomukset, että tähän saadaan
korjausta, ovat olleet paikallaan. Nyt hallitus on tehnyt hyvän
esityksen ja liikenne- ja viestintävaliokunta on tehnyt
tästä esityksestä vielä paremman
mietinnön, ja toivon mukaan nyt voidaan näihin
ulkomaisen kilpailun vääristymiin puuttua.
Täällä nousi tämä kuljetusyrittäjien
työaikadirektiiviasia esiin, ja täytyy kyllä todeta,
että yrittäjän on kyllä hyvin
vaikea pysyä 60 tunnin viikkotyöajoissa ja siinä mielessä tähän
asiaan kyllä pitää saada korjaus, että varmaan
tähän on kyllä suuria paineita. Toivotaan,
että siellä EU:ssa löytyy järki
tällä kohtaa. Ei yrittäjä voi
tämmöisen työajan puitteissa menestyksellisesti
toimia.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Haluan myös kiittää hallitusta
ripeästä toiminnasta ja valiokuntaa hyvästä mietinnöstä.
Tämä minun mielestäni osoittaa, että me
pystymme muuttuvaan tilanteeseen reagoimaan riittävän
nopeasti. Toivotaan nyt, että tämä on
myöskin riittävän tehokas keino, että se
todellisuudessa vaikuttaa.
Kysehän on yksinkertaisesti siitä, että vaikka me
olemme täällä taantumassa, niin esimerkiksi Baltian
maissa tämä taantuma on vielä huomattavasti
voimakkaampi kuin meillä ja se on yksinkertaisesti johtanut
siihen tilanteeseen, että sielläpäin
ei ole käytännössä ollut muuta
mahdollisuutta kuin yrittää tulla tänne
Suomen markkinoille. Sen seurauksena on saatu myöskin sekoitettua
näitä Suomen markkinoita, jotka jo kotimaisesta
taantumasta ja viennin vähenemisestä johtuen ovat
olleet muutenkin vaikeuksissa. Eli tämän tyyppinen
reagointi on minun mielestäni ihan välttämätöntä,
että taataan suomalaisten kuljetusyrittäjien tulevaisuus
ja pidetään huolta siitä, että meillä jatkossakin
säilyy tämmöinen pienyritysvaltainen
kuljetusyrittäjäsektori, joka monessa suhteessa
on meidän taloutemme vahva osa, koska se on kuitenkin hyvin
joustava. Ja siellä tosiaan nämä yrittäjät
tekevät pitkää päivää ja
toivottavasti saavat tehdä sitä myöskin
jatkossa.
Reijo Paajanen /kok:
Arvoisa puhemies! Kuljetusyrittäjien ongelmat ovat
olleet jo pitkään tiedossa, ja siellä on
monilla sektoreilla oltu suurissa vaikeuksissa. Yksi on puunkuljetusala, jolla
kuljetukset ovat niin kovin kilpailutettuja, ja kun yrittäjäkunnassa
on, mikä on kylmä totuus, lievää ylikapasiteettia,
ajetaan nahkoineen niitä kuljetuksia. Omassa suvussani
serkkuni on puunkuljetusta harjoittanut toisessa polvessa. Hän
lopetti 35 vuoden taipaleen siksi, että hän oli
tienannut vähemmän kuin hänellä töissä ollut
kuljettaja, jo vuosia.
Tämä hallituksen esitys tästä kabotaasista
on varmasti suomalaista kuljetusyrittäjää turvaava, tuo
viikon sääntö ja kolme purkua siltä osin.
Ed. Vistbacka oli varmaan tässä asiassa oikeassa,
että se valvonta on tärkeä asia, millä tavalla
pystytään huolehtimaan siitä, että kun
näitä yrittäjiä tuolta rajojen
takaa tulee — enenevässä määrin ilmeisesti
tälläkin sektorilla, kun voidaan huonosti, niin
kuin ed. Satonen totesi — ei sallimatonta kabotaasia pääse
syntymään. Uskon, että kuljetusala itse
pyrkii pitämään huolta siitä,
että valvotaan tätä muualta tulevaa kuljetuskuntaa;
en usko, että pelkästään viranomaisten
voimilla sitä pystytään valvomaan, vaan
alan täytyy myös itse huolehtia siitä omalta
osaltaan.
Janne Seurujärvi /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Vistbacka toi esille käytännön
elämästä sen karuuden, mitä pahimmillaan
voi olla, tämänkin asian yhteydessä,
kabotaasin harjoittaminen. Itse asiassa se, miksi tuossa hallituksen
alkuperäisessä esityksessä ei ollut sitä kolmen
purun tai kolmen keikan rajoitusta, lähti juuri tästä valvontakysymyksestä:
lähdettiin siitä liikkeelle, että ei voida
valvoa, ei kyetä valvomaan, ei saada selville, ja sellaista
lainsäädäntöä ei pidä luoda.
No, totta on tietysti tämäkin puoli, mutta kyllä valiokunta
lähti omassa käsittelyssään
siitä, että tämän asian osalta
pitää antaa vahva signaali, että Suomessa
ei voi tehdä asioita vapaasti noin ja näin, ja
tämä signaali tässä haluttiin
antaa, ja siltä osin olen hyvin tyytyväinen, että hallitus
ei sitten ministeriön toimesta omaa esitystään
lähtenyt jarruttelemaan vaan antoi täydentävän
esityksen, jossa sitten tämä rajoitus tuli voimaan.
Ja tietysti tämän valvonnankin osalta raamit tässä esityksessä hyvin
selkeällä tavalla lyötiin poliisiviranomaisten,
tulliviranomaisten osalta määritte-lemällä tuo
laki hyvinkin yksinkertaiseksi ja selväksi, millä perusteella
sitten voidaan määritellä nämä kolme
keikkaa eli kolme purkua viikon sisällä, jotka
on dokumentoitava joko kirjallisesti tai sähköisesti.
Eli siinä mielessä mahdollisuudet nyt siihen valvontaankin
ovat olemassa, ja tämä signaalivaikutus Suomesta
ulospäin on kyllä keskeisen tärkeä,
jonka valiokunta omalta osaltaan käsittelyssä halusi
tuoda esille.
Oiva Kaltiokumpu /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys,
korjattu esitys, osoittaa, että meillä on erinomaisen
hyvä liikenneministeri, joka ymmärtää liikenneyrittäjyyden merkityksen.
Tämä on näkynyt muun muassa nyt täällä käsittelyssä olevan
taksilain muutoksien, asemapaikkamuutoslain, käsittelyssä.
Tämä kabotaasiliikennehän liittyy
olennaisesti suomalaisten kuljetusyrittäjien mahdollisuuteen
harjoittaa yritystoimintaa ja heidän toimeentuloonsa. Me
tiedämme, että polttoainehintojen heilahtelu vaikuttaa
voimakkaasti tähän kannattavuuteen. Toisaalta
myöskin kuljetusyritysten olemassaolo ja heidän
tehtävänsä on koko yhteiskunnalle aivan
elintärkeä: jos ei meillä ole kuljetusyrittäjiä ja -yrityksiä,
emme voi myöskään täällä elää.
Tässä mielessä tähän
kabotaasiliikenteeseen puuttuminen jo tämmöisessä etuajassa, vaikka
EU:n direktiivihän myöhemmin ilmeisesti tulee
sitten voimaan, on Suomessa erityisen tärkeää.
Kabotaasiliikenteen ongelmat suomalaiselle kuljetusyrittäjyydelle
ovat olleet jo vuosia tiedossa, ja niihin on kuljetusyrityksistä toivottu jonkunlaista
tolkkua.
Sitten tässä on kiinnitetty tähän
valvonnan selkeyteen huomiota, siihen millä tavalla voivat
viranomaiset päätellä, onko kysymyksessä sellainen
kabotaasiliikenne, joka pysyy näissä lain sallimissa
rajoissa, vai rikotaanko tällä näitä säännöksiä,
ja se on hyvä asia. Mutta minä korostan sitä,
että tässä todella täytyy viranomaisille
suoda sellaiset resurssit ja mahdollisuudet, että tätä voidaan
valvoa, että tämän lain tarkoitus käytännön
tasolla, siellä kuljetusyrityksen tasolla, myös realisoituu
eikä niin, että tästä tulee
kuollut kirjain ja taas laillisesti kuljetuksia tekevät
ja maksut maksavat yritykset joutuvat tässä huonompaan
asemaan.
Mikko Alatalo /kesk:
Arvoisa puhemies! Todellakin tällä lainmuutoksella
nyt saadaan kunnolliset työkalut, joilla kitketään
pois laiton kabotaasiliikenne. Siis kabotaasiliikennettähän sinänsä täytyy
olla ja se täytyy sallia, koska suomalaisetkin rekat sitä ulkomailla
harjoittavat. Mutta todellakin Suomeen tullaan kansainvälisellä rahtikirjalla,
ja jokaisesta täällä suoritettavasta
enintään kolmesta kuljetuksesta on oltava rahtikirjan
veroinen todiste, ja jollei ole näitä asiakirjoja,
niin silloin poliisi voi pysäyttää kuljetuksen.
Toivomme, että resurssit on tähän poliisilla.
Ylipäänsä sinivalkoinen kuljetuselinkeino
on kansantaloudellisesti tärkeä, kotimainen tavaraliikennehän
työllistää tällä hetkellä noin 60 000
henkilöä.
Ja mitä näihin kiitoksiin tulee — tietysti
tässä kissojen täytyy nostaa häntiä — niin
kyllä ministeri tietysti suhtautui tähän
myönteisesti, mutta nimenomaan tämä tuli
valiokunnasta ja eduskunnasta päin, tämä toive.
Kyllä valiokunta lähti itse tiukentamaan tätä lakia
ja toivoi niin, että valvonta myös toimii vastaisuudessa
niin, että voimme säilyttää suomalaiset
rekkayritykset.
Keskustelu päättyi.