5) Hallituksen esitys laiksi perintö- ja lahjaverolain
55 §:n muuttamisesta
Olavi Ala-Nissilä /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Esillä on yritysten sukupolvenvaihdoksia
koskeva perintö- ja lahjaverolain huojennusesitys, jota
ehkä on eduskunnassa vuosien aikana aika pitkäänkin
odotettu, ja tämä liittyy myös osaltaan
yritysverotusuudistuskokonaisuuteen. Esityksessä ehdotetaan
perintö- ja lahjaverolakia muutettavaksi siten, että maatilojen
ja perheyritysten sukupolvenvaihdosten verotusta huojennetaan nykyistä suuremmassa
määrin.
Yritykseen ja maatilaan kuuluvan varallisuuden arvo huojennusta
laskettaessa ehdotetaan alennettavaksi 40 prosenttiin varallisuusverotuksessa
sovellettavasta verotusarvosta, eli tässä tulee
siis 60 prosentin leikkuri. Nykyisin huojennuksen laskennan perusteena
on lähtökohtaisesti siis täysi verotusarvo.
Tällä muutoksella on tarkoitus lisätä säännöksen
vaikuttavuutta ja näin tukea perheyritysten toiminta- ja
työllistämismahdollisuuksia myös perintö-
ja lahjaverolain keinoin. Esitys parantaa erityisesti jatkajan asemaa,
kun sukupolvenvaihdokset voidaan toteuttaa yhä useammin
myös lahjoituksina vastikkeellisen luovutuksen sijaan.
Valtiovarainvaliokunta on pitänyt esitystä perusteltuna.
Valiokunnassa on sitten kehitelty eräitä yksittäisiä kysymyksiä tässä yhteydessä.
Hallituksen
esitys koskee siis ainoastaan arvostustasoa huojennusta laskettaessa.
Näin ollen tällä ei ole vaikutusta tähänastisen
oikeuskäytännön sovellettavuuteen. Eri
tulkintaongelmiin saatuja ratkaisuja voidaan siis edelleen noudattaa.
Jotta odotettavissa olevien sukupolvenvaihdosten kausi voisi toteutua,
onkin tärkeää, että oikeustila
on vakaa ja ennustettava, kuten valiokunnan mietinnössäkin
todetaan.
Yritysvarallisuuden veron käsitteen osalta on mietinnössä tehty
selvennyksiä. Valiokunta katsoo, että yrityksen
käsitettä ja huojennuksen soveltamisalaa voidaan
tulkita myös jatkossa yleensä samoin kuin tuloverotuksessa.
Sukupolvenvaihdossäännöksen soveltaminen
määräytyy siis pääsääntöisesti
sen mukaan, onko yhtiöön sovellettu tuloverotuksessa
elinkeinotulon verottamisesta annettua lakia. Oikeuskäytännössä ja vakiintuneessa
verotuskäytännössä syntyneet linjaukset
ja tarkennukset olisivat tältä osin myös jatkossa
päteviä. Tavoitteena siis on noudattaa nykyistä käytäntöä,
ja tästä syntyy aito huojennus.
Eräitä erityiskysymyksiä on myös
valiokunnan mietinnössä käsitelty ensinnäkin
metsätalousyrittäjien osalta. Esityksessä ei
ole pelkästään puututtu metsätaloutta
harjoittavien asemaan. Aktiivistakin metsänhoitoa harjoittava yrittäjä jää siten
huojennuksen ulkopuolelle, kuten nykyisinkin, ellei ole samalla
maatalouden harjoittaja. Ratkaisun taustalla on näkemys,
jossa metsänomistusta pidetään lähinnä sijoitustoimintana.
Lisäksi metsätaloudenharjoittajan tai metsäyrittäjän
käsitteen määrittelyyn liittyy rajanveto-ongelmia.
Pelkkää metsätaloutta harjoittavia voidaan
pitää yrittäjinä muun muassa
maaseutuelinkeinon rahoituslain ja maatalousyrittäjien
eläkelain mukaan. Yrittäjä-status edellyttää käytännössä muun
muassa säännöllistä osallistumista
metsänhoitotoimiin ja toimeentulon kannalta merkityksellistä,
joskaan ei pääasiallista, tuloa metsästä.
Valtiovarainvaliokunta pitää aiheellisena
selvittää, voitaisiinko perintö- ja lahjaverolain
huojennussäännösten soveltamisala ulottaa
myös edellä kuvatun kaltaiseen metsätalousyrittäjyyteen.
Maatalouden lopettaminen on lisännyt pelkästään
metsätalouteen erikoistuneiden tilojen määrää ja
säännös vaikeuttaa näiden tilojen
sukupolvenvaihdoksia. Säännös on lisäksi
nykyisellään epäjohdonmukainen siinä mielessä,
että vähäinenkin maatalouden harjoittaminen
vetää mukanaan veronhuojennuksen piiriin myös
metsätalouden.
Toinen kysymys, jota on pohdittu, koskee sisaruksia ja näiden
lapsia jatkajina. Eräs sukupolvenvaihdosten suurimpia ongelmia
on sopivan jatkajan löytäminen. Valiokunta pitää sen
vuoksi aiheellisena selvittää myös sitä mahdollisuutta, että huojennussäännöksin
tuettaisiin myös niitä tilanteita, joissa jatkaja
on luopujan sisarus tai puolisisarus tai näiden jälkeläinen.
Esteenä on tällä hetkellä toisen
veroluokan mukaan määräytyvä perusvero.
Huojennus voitaisiin sen vuoksi esimerkiksi toteuttaa siten, että perusvero
määrättäisiin näissäkin
tapauksissa ensimmäisen veroluokan mukaan. Huojennus laskettaisiin
siten tavanomaiseen tapaan.
Puhemies! Vielä yksi asia, joka koskee omistusosuusvaatimusta.
Valiokunta kiinnittää huomiota myös niihin
toimiviin perheyrityksiin, joissa omistus on pirstaloitunut alle
10 prosentin suuruisiin osiin. Tältähän
osin viime vaalikaudella tapahtui pieni alennus. Näiden
yritysten sukupolvenvaihdoksessa ei voida käyttää hyväksi sen
paremmin perintö- ja lahjaverolain kuin tuloverolain huojennussäännöksiä.
Useat yritykset työllistävät huomattavan
määrän ihmisiä, ja saattaa olla
usein se tilanne, kuten valiokuntakuulemisessa on nähty,
että osa perillisistä pääsee
tämän piiriin omistusoikeusosuutensa perusteella ja
osa ei pääse, ja tilanne on sillä tavalla
epätasapainoinen.
Verotukseen liittyvät rajat ovat kyllä sinällään tarpeellisia
ja ymmärrettäviä valiokunnan mukaan.
Niihin liittyy yksittäistapauksissa edelläkuvatunlaisia
ongelmia. Koska 10 prosentin omistusvaatimus on myöskin
yleinen verolainsäädännössä,
niin valiokunta ei ole nähnyt siihen puuttumiseen aihetta.
Sukupolvenvaihdos voitaisiin ottaa kuitenkin yhtenä puoltavana
perusteena huomioon silloin, kun veronmaksuun haetaan vapautusta
perintö- ja lahjaverolain 53 §:n nojalla, jos
toiminnan jatkaminen vaarantuu veronmaksun vuoksi. Tässä voisi
ajatella, että jos esimerkiksi lapset, hyvin nuoret lapset,
tulisivat kysymykseen tai sitten jatkaminen vaarantuu, niin tätä kautta
voitaisiin tähän mahdolliseen ongelmaan puuttua.
Puhemies! Mielestäni on erinomainen asia, että vihdoin
tehdään aito sukupolvenvaihdoshuojennus tilanteessa,
jossa suuret yrittäjäikäpolvet ovat tulossa
sukupolvenvaihdosikään. Tähän
valiokunnan mietintöön sisältyy kokoomuksen
ja kristillisdemokraattien vastalause, jossa on lausumaehdotus,
jossa edellytetään selvitettäväksi tarvetta
laajentaa sukupolvenvaihdoksiin liittyvän veronhuojennuksen
saajien piiriä ja ehdotetaan, että tarvittavat
lakimuutokset tuotaisiin eduskuntaan viimeistään
vuoden 2005 valtion talousarviota käsiteltäessä.
Jari Koskinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tapana on joskus kehua hallitustakin,
niin kehutaan nyt sitten. Tältä osin, mitä on
esitetty, tämä on hyvä esitys. Se, mitä täällä kunnioitettu valiokunnan
puheenjohtaja totesi, kaikki oli ihan aiheellista ja mietintöön
hyvin kirjattua. Siinä mielessä toivotaan, että tämä muutos
edesauttaa sukupolvenvaihdoksia niin maatiloilla kuin yrityksissäkin.
On kuitenkin syytä huomata se, että tämä koskee
niitä tapauksia, jolloin sukupolvenvaihdos tapahtuu joko
perimällä tai lahjoittamalla, ja tämä ei
koske niitä tilanteita, joissa tehdään oikeata
kauppaa eli tapahtuu vastikkeellinen luovutus. Ja kun tapahtuu vastikkeellinen
luovutus, siinä edelleen verotussäännöt
ovat itse asiassa samassa pykälässä mutta
eri momentissa, missä todetaan se, että sitten
lähdetään liikkeelle käyvästä arvosta.
Jos kauppahinta on alle 50 prosenttia käyvästä arvosta,
syntyy lahjavero; kyseessä on ikään kuin
lahjan luontoinen kauppa.
Koko tämä 55 §, jota nyt käsitellään
tai osaa sitä pykälää, on ollut
aika lailla tulkinnanvarainen. Tietysti elämässä on
monenlaisia tilanteita, ja sen takia niitä sitten joudutaan
välillä ratkomaan erilaisissa oikeusasteissa taikka
verotuskäytännössä. Sen vuoksi
olisi ollut ehkä paikallaan, että tämä pykälä olisi
kirjoitettu kokonaan uusiksi ja käyty läpi niitä tilanteita,
mitä vuosien varrella on tullut eteen. Ehkä siihen
ei sitten ollut tällä kertaa aikaa valtiovarainministeriössä tai eikö ollut
halua, mutta joka tapauksessa pykälä jää siinä mielessä entiselleen.
Ainoastaan yksi pieni muutos tähän yhteen momenttiin
tulee, mikä täällä nyt on käsittelyssä.
On kuitenkin syytä mainita myös uudestaan se,
minkä täällä valiokunnan puheenjohtajakin
totesi, että sen takia on erittäin tärkeää ja
olennaista se, että valiokunnan mietintöön
on kirjattu se käytäntö, mikä tällä hetkellä vallitsee.
Se tarkoittaa siis sitä, että oikeuskäytännössä ja
vakiintuneessa verotuskäytännössä syntyneet
linjaukset pitävät myös jatkossakin siltä osin
kutinsa.
Toinen hyvä asia, mikä täällä mietinnössä on, minkä valiokunnan
puheenjohtajakin totesi, on se, että kiinnitetään
huomiota metsätalousyrittäjiin. Metsätalousyrittäminen
on lisääntymässä. Suomessakin
on isoja metsätiloja, joissa yrittäjä saa
pääasiallisen toimeentulonsa pelkästään
metsätalouden harjoittamisesta. Tällä hetkellä näyttää siltä,
että tämän tyyppiset metsätalousyrittäjät
ovat ainoita yrittäjiä Suomessa, jotka jäävät ulkopuolelle
kaiken huojennuksen siinä vaiheessa, kun tehdään
sukupolvenvaihdoksia. Toivottavasti valtiovarainministeriö ja
hallituspuolueet ovat tosissaan sen toteamuksen suhteen, mikä tänne
mietintöön on kirjattu, että asia pitää selvittää ja
sen jälkeen sitten palata asiaan.
Mutta, arvoisa herra puhemies, ehkä se kaikkein olennaisin
asia tässä asiassa on kuitenkin mietinnön
loppupuolella. Asiantuntijakuulemisen yhteydessä julkisessa
keskustelussakin on ollut esillä paljon tapauksia, joissa
tämä 10 prosentin omistusosuussääntö ei
pidä enää paikkaansa. Suomessa on paljon
vanhoja perheyrityksiä — vanhin perheyritys taitaa
olla Suomessa yli 360 vuotta vanha — ja vanhoissa perheyrityksissä omistus
on hajautunut jo niin laajalle, että on tilanteita, joissa
omistajat omistavat alle 10 prosenttia yhtiön osakekannasta.
Silloin he eivät pääse näitten
huojennusten piiriin. On myös paljon tilanteita, joissa
osa jälkeläisistä saattaa omistaa 10
prosenttia tai yli ja osa saattaa omistaa vähän
alle 10 prosenttia. Sitten kun lähdetään tekemään
sukupolvenvaihdoksia, toinen joutuu maksamaan mittavat perintöverot
tai lahjaverot ja toinen taas sitten ei vastaavan verotuskohtelun eteen
joudu. Se ei ole missään mielessä oikeudenmukaista.
Sen takia tämä asia haluttiin avata valiokunnan
keskustelussa esille ja siitä käytiin keskustelua
ja sitten se tänne myös kirjattiin. Valitettavaa
oli todeta se, että hallituspuolueitten mielestä tämä 10
prosentin omistusosuusvaatimus on hyvä asia, että siihen
ei ole syytä kajota. Kuitenkin edellisellä vaalikaudella
nimenomaan yritettiin tarttua tähän ongelmaan
siltä osin, että alennettiin omistusosuusvaatimusta
20 prosentista 10 prosenttiin. Nyt sitten näyttää siltä,
että 10 prosenttiakin on liikaa. Se voi haitata monissa tapauksissa
sukupolvenvaihdoksia. Sen vuoksi oppositio oli vähän
niin kuin pakotettu tekemään vastalauseen tähän
mietintöön, jossa mietinnön ponteen on
kirjattu sitten se, että eduskunta edellyttäisi,
että hallitus pikaisesti selvittäisi tarpeen laajentaa
sukupolvenvaihdokseen liittyvää veronhuojennuksen
saajien piiriä ja tuo tarvittavat lakimuutokset eduskunnan
käsittelyyn viimeistään vuoden 2005 valtion
talousarvion yhteydessä. Silloin aikanaan, kun tämä on
toisessa käsittelyssä, me tietysti äänestämme
tästä ponnesta ja toivottavasti saamme tälle
ponnelle laajan kannatuksen.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys on askel oikeaan suuntaan,
mutta täytyy sanoa, että on kyllä pari
asiaa, jotka tässä yhteydessä jäävät
korjaamatta ja joista muodostuu vakava ongelma, kun kymmenettuhannet yrittäjät
lopettavat seuraavan kymmenen vuoden kuluessa ja heille täytyisi
löytää jatkaja.
Kyllä yksi keskeinen ongelma, jonka olisi toivonut,
että olisi voitu tässä yhteydessä jo
korjata, on se, että myöskin sisarukset ja heidän
jälkeläisensä voisivat saada tämän
veronhuojennuksen, koska usein on niin, että kuitenkin
suku on mukana ja tässä suhteessa yritystä on
seurattu ja sisarusten tai heidän lastensa mukaan tuleminen
on käyttökelpoinen vaihtoehto, varsinkin kun lapsiluvut
tänä päivänä ovat niin
pienet.
Kuten ed. Koskinen sanoi, tämä 10 prosentin omistusosuusvaatimus
tänä päivänä useissa
tapauksissa aiheuttaa erittäin suuria ongelmia. Voi sanoa,
että viittaus siihen, että tätä 10:tä prosenttiä käytetään
useissa yhteyksissä, ei ole mielestäni tässä yhteydessä relevantti,
koska tämä on ainutkertainen tilanne. Mielestäni
sen alentaminen 5 prosenttiin olisi ollut hyvinkin tarkoituksenmukaista.
Sillä olisi monia tilanteita voitu pelastaa. Se, että käytettäisiin
sitten veronhuojennusta, on jokaiselle erittäin epävarma
keino ja erittäin hankala keino. Tässä suhteessa
täytyy sanoa, että tärkeätä on,
että tähän kiinnitettäisiin
nopeasti huomiota.
Olisin myöskin toivonut sitä, että kun
täällä on tiettyä tulkintaa,
joka perustuu korkeimman hallinto-oikeuden ratkaisuihin, niin mielestäni
sen olisi voinut hyvinkin kirjata lakiin ja tällä tavalla selkeyttää lainsäädäntöä,
mutta valiokunta nyt mietinnössään tietyllä tavalla
pelastaa asioita, kun todetaan, että näitten korkeimman
hallinto-oikeuden ratkaisujen tulkinta jatkuu ennallaan lainmuutoksesta
huolimatta.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
84 näillä valtiopäivillä on
erittäin ajankohtainen ja tarpeellinen. Kysymyshän
on siitä, että niin maaseudulla yrittäjät, maatilayrittäjät,
kuin myöskin muutkin yrittäjät voisivat
koko maassa paremmin selviytyä tästä ongelmasta,
minkä sukupolvenvaihdos perintötilanteessa muodostaa.
On aivan hyvä, että tällä tavalla
on päästy verossa huojennukseen. Toisaalta monella
tapaa tuolle verolle vielä jää korkeutta
silloinkin johtuen siitä, että varallisuusveron verotusarvot
ovat nousseet. Elikkä oikein hyvä, että tällaiseen
helpotukseen päästään, mutta
toivon, että voitaisiin vielä jatkossa tarkastella,
olisiko tässä vielä päästävä prosenteissa
paremminkin helpottavaan suuntaan.
Sitten tämä kysymys metsätaloudenharjoittajista
on problemaattinen, josta aivan oikein täällä on
todettu tämä ongelma. Kun maaseudulla peltoviljelystä yhä enemmän
on luovuttu, on kannustettu aivan oikein metsätalousyrittämiseen.
Monet metsänomistajat asuvat kaupungeissa, ja heillä ei
sillä tavalla ole mahdollisuutta olla metsätalousyrittäjinä kuin
maaseudulla asuvilla tai joillakin ihmisillä kaupungeistakin,
joilla kulkuetäisyys on sopivalla matkalla. Silloin metsänomistaja
itse voi omalla työpanoksellaan osallistua metsätöihin.
Kuitenkin meillä muun muassa puukauppatilanteissa on jo
pitkään ollut se valitettava suuntaus, että hintapolitiikka,
hintakehitys ei palkitse metsänomistajan omatoimisuutta. Tämä on
vääristänyt tilannetta siihen, että metsänomistajan
oma työpanos nimenomaan hakkuutöissä on
olennaisesti vähentynyt.
Pitäisin kuitenkin tarpeellisena, että metsätalousyrittäjät,
metsäomaisuus, saataisiin myös tämän
lain pariin täysimääräisesti
ja ainakin niissä tapauksissa, jos metsäomaisuudesta
maksetaan maatalousyrittäjäeläkemaksua.
Näkisin, että siinä olisi todella selkeä tapa,
missä nähdään, että tähän
osallistutaan myös yrittäjänä mukaan.
Toivon, että tämä epäkohta voitaisiin
korjata.
Puhun tässä nimenomaan metsäisen
maakunnan, Keski-Suomen, edustajana ja näen, että kun tällaisia
korjauksia vielä tulevaisuudessa saataisiin mukaan, asiat
ovat ihan oikeaan suuntaan menemässä. Tämä,
että pienikin maatalous liittää maatilan,
maatilatalouden kokonaisuudeksi, on oikein hyvä, koska
perinteisesti suomalaiseen maatilaan on kuulunut pelto, metsä ja
karja. Tämä on se perusmalli, joka meillä usein
unohtuu. Meillä helposti puhutaan vain maataloudesta ja
ymmärretään, että se on peltoviljelyä,
mutta perinteiset suomalaiset maatilat ovat käsittäneet nuo
kolme elementtiä, pellon, metsän ja karjan, ja
näitten painotus maakunnittain vaihtelee. Esimerkiksi kotipuolessani
Keski-Suomessa järjestys kulkee: metsä, karja
ja pelto. Näin ollen tässä pitäisi
tämän lainsäädännön
kaikin tavoin lähteä niistä realiteeteista,
jotka ovat olemassa. Toivon, että myös puhdas
ja pelkkä metsäomaisuuden perintöverokäsittely
voitaisiin tulevaisuudessa saattaa tämän lainsäädännön
pariin.
Anni Sinnemäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Jotenkin viime tingassa ajattelin, että ehkä tässä meneekin
2,5 minuuttia, ja kävelin siksi tänne korokkeelle.
Ajattelin sanoa itse asiassa jotain tämän
lakiesityksen taustalla olleesta keskustelusta siltä ajalta,
kun itse sitä muistan, eli noin 5 vuoden ajalta. Viime
eduskuntakaudella perintöveron huojennuksesta keskusteltiin
itse asiassa etupäässä maatalousyrittämisen
yhteydessä. Nykymaailma ei ole sellainen, että maatilan
omistajien, maatalouden harjoittajien kaikki lapset suin päin
ryntäisivät harjoittamaan maataloutta ja että tiloja
jaettaisiin, vaan yleensä maataloudessa tilalle pyritään
löytämään yksi jatkaja. Tätä keskustelua
sitten käytiin, kuinka tämä onnistuu
ja miten pystytään saamaan sekä jatkaja
että sitten oikeudenmukainen ratkaisu koskien sisaruksia, jotka
eivät jatka maatalouden harjoittamista.
Viime kaudella eduskunnassa oli myös esitys, joka pyrki
ratkaisemaan tätä sukupolvenvaihdosproblematiikkaa
sillä tavalla, että perintöverotuksen
suosiolahjasäännöksiä olisi
muutettu, mutta viime kaudella lakivaliokunta yksimielisesti katsoi,
että perintöverotuksen suosiolahjasäännöksiä ei
ole syytä muuttaa, ja he taisivat myös silloin
ottaa kantaa, että sukupolvenvaihdostilanteita olisi tarkasteltava
verotuksen puolella sekä maataloudessa että ylipäätänsä yritystoiminnassa.
Olisin tässä yhteydessä todennut mielelläni,
että meidän ryhmämme, vihreä eduskuntaryhmä,
oli silloin hyvin voimakkaasti sitä mieltä, että suosiolahjaan
liittyviä säännöksiä ei tule
muuttaa, mutta tämä esitys, jonka hallitus nyt
on tuonut edistämään sukupolvenvaihdoksia,
on varmasti aivan paikallaan, koska kuitenkin perheyritykset muodostavat
tärkeän osan suomalaista yrityskenttää.
Kun hallitus pyrkii yrittämistä edistämään
ja on varmasti hyvä, että meillä on Suomessa
sellaisia yrityksiä, jotka ovat täällä asuvien
ihmisten omistamia, siinäkin mielessä ehkä tämmöinen
verolainsäädäntönä aika spesifiin
ryhmään kohdistuva lainsäädäntö on paikallaan.
Arvoisa puhemies! Kuten keskustelussa on tullut ilmi, valiokunnassa
keskusteltiin aika paljon oikeuskäytännöstä ja
siitä, mitä se sitten tarkoittaa. Ehkä omana
kantanani tai näkemyksenäni olisin voinut todeta,
että mielestäni on tärkeää,
että sukupolvenvaihdoksia tapahtuu ja että yritykset
löytävät jatkajan, ja toisaalta taas
en ole ymmärtänyt tätä lainsäädäntöä niin,
että kysymys olisi millään tavalla perintöveron
kiertämisestä tai että tätä kautta
ikään kuin siirrettäisiin muuta omaisuutta
vaan nimenomaan niitä yrityksiä, joiden on tarkoitus
jatkaa. Nämä tapaukset ovat tietenkin yksilöllisiä,
ja valiokunta on tätä asiaa käsittääkseni
aika tasapainoisesti käsitellyt. Kuten mietinnöstäkin
käy ilmi, itse asiassa joitakin vanhaankin lainsäädäntöön
liittyviä tulkintakysymyksiä ei ole vielä edes
ratkaistu. Tässä myös sitten ikään
kuin oikeustila on osittain löytymättä,
ja varmaan se joudutaan sitten etsimään myös
tämän lain jälkeen, kun tilanne osittain
muuttuu.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Olemme tämän suomalaisen
yhteiskunnan ja yritystoiminnan jatkuvuuden kannalta merkittävässä asiassa
siinä, että yritysten sukupolvenvaihdokset voisivat
toteutua, toimia ja käydä eteenpäin,
niin että maa säilyttäisi kilpailukykynsä ja
työnteon mahdollisuuden
Herra puhemies! Tähän alkuun voisi heti oikaista
ed. Sinnemäen puheenvuoroon, ei niinkään
oikaista vaan täydentää, mistä oli
kysymys viime eduskuntakaudella. Oli kysymys hallituksen esityksestä,
siitä, että perintöön liittyvän
lakiosan täydennysvaatimusta ei voida jälkeenpäin
osoittaa eikä toimeenpanna, ja tämän
osalta tästä erittäin pienestä kysymyksestä oli
asia esillä. Voisi todeta, vaikka salissa en näekään
kuin kolme naista edustajien joukossa, että oli kysymys
nais—mies-akselista, mutta laskin tietenkin vähän
silläkin perusteella, kuka mitäkin mieltä olisi
saattanut olla. Todettiin, että jos syntyy tällainen
kysymys, että lakiosan täydennysvaatimusta ei
voida myöhemmin esittää, tässä ikään kuin
suvun tyttöjä sorrettaisiin, käännettäisiin heidät
niin kuin tämän perimisen ulkopuolelle. Tähän
nähden myöskin eräänlaista semmoista joukkoa
oli lakivaliokunnassa, mikä yhtyi vähän tämmöiseen
populistiseen ajattelutapaan eikä ajatellut ollenkaan sitä hallituksen
esitystä, mitä siinä on tarkoitettu ja
tehty. Se verhottiin ja peitettiin siihen, että verotuksellisesti
pitäisi tämä asia hoitaa ja tehdä ja
toteuttaa. Nyt ollaan siinä verotuksellisessa kysymyksessä, johon ed. Sinnemäki
tässä viittasi
ja jota hän perusteli. Olemme siitä täysin
samaa mieltä.
Jos tätä maailmaa katsotaan, yleensäkin,
vaikka se ei nyt, herra puhemies, liity tähän
mietintöön, pitäisi myöskin
pohtia tätä asiaa perintöverotuksen osalta
ja yleensäkin perintölainsäädännön
osalta sellaisenaan, että tätä hommaa
voitaisiin tarkastella sen kannalta, kuka sen perinnön on
oikeutettu saamaan, jatkamaan ja toimimaan silloin, kun on yritysvarallisuudesta
ja toimivasta yrityksestä kysymys. Tämä on
eri kysymys ja eri saarnan aihe, mihin toivon hallituksen ottavan
kantaa, ennen kuin tähän tarvitsee puuttua tai siihen
keritään puuttua.
Mutta mitä tulee tähän mietintöön,
pidän aivan erikoisen ihmeellisenä, että tämmöinen
mietintö syntyy valtiovarainvaliokunnasta. Ihmettelen kyllä,
että valiokunnan puheenjohtaja täällä perusteli
tätä ikään kuin hyväksi.
Kun kuuntelin ed. Oinosen puheenvuoron tuolla työhuoneessani,
niin totesin, että ed. Oinonen otti kantaa voimakkaasti
näitten metsätalousyrittäjien puolesta
ja siihen ongelmaan, mikä on olemassa. Se on tiedostettu
ongelma täällä mietinnössä,
sitä on vatvottu ja käännelty, että pitäisi
huomioida, olisi pitänyt huomioida ja olisi ollut parempi
tehdä ja ottaa esille.
On minusta aika merkillinen kysymys, että jos on maatalouden
harjoittaja ja on merkittävä metsäomaisuus
ja pieni tilkku peltoa siinä matkassa olemassa, silloin
tämä huojennus tulee siitä matkaan, mutta
sitten jos ei ole sitä pientä tilkkua peltoa,
että voidaan viljelijäksi luokitella, niin sitten
ei tule. Tämä osoittaa sen, että tämä hallituksen
esitys, mikä tähän jo alun perin on syntynyt,
mihin valiokunta mietinnössään on ankarasti
yhtynyt, on ollut aivan torso, ei ole ymmärretty yhtään
sitä, ei ole nähty ikään kuin
metsää puilta.
Tämän pohjalta vielä ihmeellisemmäksi
sen tekee, että täällä valiokunnan
mietinnössä tämä asia tunnustetaan
ja tehdään, mutta ei tehdä mitään
sen parantamiseksi. Tässä on ikään
kuin valiokunta pessyt julkisuudelta ja kansan tuomiolta kätensä,
että kyllä me sitä asiaa pohdimme mutta piti
pitäytyä tässä hallituksen esityksessä.
Kyllä ainakin itse, jos tätä maailmaa
olisin ymmärtänyt ja nähnyt, tämä asia
olisi pitänyt nimenomaan vaatia muutoksena ja korjata tähän
asiaan. Tiedän, että ed. Koskinen kuuntelee tässä asiassa,
että onhan siellä vastalause, mutta siihenkin
palataan vielä vähän myöhemmin.
Mitä tulee tähän aiheeseen ja myöskin
sisältöön, tämän huojennuksen
pariin tulevat ikään kuin kakkosveroluokan perijät
tai jatkajat elikkä sisarusten lapset. Kun Suomessa tiedetään,
että yrittäjyys ei ole mikään
helppo eikä yksinkertainen asia, välttämättä yrittäjäperheellä ei
ole jatkokelpoista polvea siinä itsellä olemassa
ja niin tämä asia on pois suljettu. Tietysti yrittäjän
sisarukset voivat tulla kysymykseen, mutta jos hekin ovat vielä vanhempia
kuin yrittäjä itse, eihän sieltäkään
peli voi aueta, jolloin useimmiten sisarusten lapset voisivat olla
sellaisia, jotka voisivat sitä suvun yritystä jatkaa.
Tämäkin asia on tunnustettu ja tunnistettu ja
otettu esille, mutta ei ole vaan siihenkään asiaan
syntynyt eikä löytynyt mitään
lääkettä eikä ratkaisua. Tämän
pohjalta katsottuna se olisi yksi niitä tärkeimpiä tekijöitä siinä,
että lähtisi paremmin tämä suomalainen yhteiskunta
jatkamaan ja jatkumaan näitten yritysten kautta. Samaan
asiaan vielä liittyy myöskin se, että samanaikaisesti
hallitus esityksessään romuttaa tai heikentää vanhaa
hankintahintaolettamaa 50 prosentista 40 prosenttiin, jolloin tämän
luopuvan yrittäjän verotus tätä kautta
kiristyy silloin, kun se menee ulkopuolelle tämän lähisuvun.
Tässä asiassa on syntynyt todella kevytmielinen
esitys, vaikka tätä esitystä pidän
muuten erinomaisen hyvänä. On hyvä, että tällainenkin syntyi,
kun viime kaudella hallitus ei kyennyt tätäkään
antamaan. Onhan tässä vähän
parempaa, mutta vielä paljon täydellisempään
tulokseen olisi voitu mennä, jos olisi tehty huolella ja
oikein tämä asia.
Sitten jos katsotaan, mitä muuten tähän
asiaan liittyisi, voisi sanoa, että tämän
mietinnönkin perusteella voi todeta, että tämä asia
on puolitekeissään ja kesken. Jospa nyt kuulisi
jostakin hallituksen rintamasta sellaisen sanan, missä todetaan
ja tunnustetaan, että tämä on kesken,
tätä pitää parantaa. Mutta tämän
vuoden puolella tapahtuneiden sukupolvenvaihdosten osalta on nyt
sitten erinomainen kädenojennus siinä, että valiokunta
ei ole vielä tästä hallituksen esityksestä poikennut
siinä, että olisi kirjoittanut tänne, että ei
tätä voida toteuttaa kuin lain voimaantulon jälkeen
toteutuneissa vaihdoksissa, vaan tänne on syntynyt myöskin
mietinnön sisälle perusteluihin hallituksen esityksen
kautta todettuna tämä, että tätä toteutetaan
ja sovelletaan kaikkiin niihin sukupolvenvaihdoksiin, mitä on
tapahtunut tämän vuoden puolella. Niitä ei
ole tapahtunut monta, mutta niihin muutamaankin se olisi suuri vääryys,
jos se olisi jätetty huomiotta tässä asiassa.
Mutta se, mitä lupasin sitten tähän
sisältöön muuten: Tämä on
niin kuiva, että tämä melkein, vaikkei
tätä olisi valiokunnassa edes pohdittukaan, olisi
voitu käsitellä ensimmäisessä käsittelyssä aivan
samoilla puheilla, samalla sisällöllä kuin
tämä mietintö nyt pitää täällä sisältönään kirjoitettuna,
mutta täällä on tämä vastalause.
Arvostan ja ymmärrän erinomaisesti tässä erityisesti
kokoomuksen valiokuntaedustajia, että on oltu hereillä ja
katsottu, että jotain parannettavaa olisi olemassa, mutta
kevyt on vastalause olemassa, jos se opposition edustajana on tehty
ja toteutettu. Tähän asiaan voisi katsoa, että tämä vastalause
on sen henkinen, että tässä on kokoomuksenkin
valtiovarainvaliokuntaedustajilla ollut sellainen käsitys,
että ikään kuin muistelette viime hallituskautta
ja olisitte vielä hallituksessa ollen vähän
niin kuin kaivaneet tätä asiaa näkyviin,
mutta jyrkempiä parannusesityksiä olisi pitänyt tähän
tulla ja syntyä. (Eduskunta: Tulkaa oppositioon!) — Edustaja,
ei tästä pitkä matka sinne ole olemassa.
Tästä aika helppo on tulla.
Mielestäni tietenkin tämä vastalauseen
lausumaehdotus on hyvä, missä edellytetään
hallitukselta ripeitten toimenpiteitten esitystä jo 2005
talousarvion puitteissa. Tämä on kyllä utopiaa.
Ei se tule toteutumaan, puhuu täällä sen
puolesta taikka vastaan, mutta kyllä jos olisin ollut tässä rivissä ja
joutunut tämmöisen vastalauseen allekirjoittamaan,
mikä on näin lepsu ja vaatimaton, niin olisi minua
kyllä ankarasti ja syvästi hävettänyt
tämmöiseen yhtyä. Sen pohjalta toivon,
että toimenpiteet niin opposition kuin hallituspuolueittenkin
osalta olisivat näissä asioissa tulevaisuudessa
vastuuntuntoisempia, vastuunkantoisempia ja johtaisivat ja ainakin
pyrkisivät parempaan yrityselämään,
yritysten jatkuvuuteen täällä Suomessa.
Yhtenä asiana vielä, herra puhemies, kun tuoreita
voimia kerran tänne on saapunut, voisi ottaa esille sellaisenkin
tekijän, kun kysymys on siitä, että ei
ole suoraan omia lapsia jatkajana. Se johtuu monestikin siitä,
että yrittäjän elämä on niin
kiivasta ja kiireistä ja hätäistä,
ettei kerkiä, ei yksinkertaisesti. Siinä on niin
molemmat puolisot kiinni, ettei vaan lapsia synny eikä siunaannu,
kun ei niitä keritä varmaan edes yrittääkään. Tältä osin
tätä asiaa pitäisi katsella, nimittäin
suvussa on kuitenkin joku ja jostain tulee, ja näin tämä asia
syntyisi ja tulisi parempaan holliin. Se ei myöskään
liity tietysti tähän valtiovarain mietintöön
eikä tähän hallituksen esitykseen, mutta koskaan
tätä suomalaisen yhteiskunnan jatkuvuuden lisäämistä syntyvyyden
kautta ei pidä unohtaa eikä väheksyä.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan toinen varapuhemies
Ilkka Kanerva.
Anne Holmlund /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Seppo Lahtelan puhetta opposition kannustamiseksi
oli ihan ilo kuunnella, sen verran räväkkää kuultavaa
se oli, ja toki oppositio varmaan kaipaakin kannustusta.
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksessä ehdotetaan
perintö- ja lahjaverolakia muutettavaksi siten, että maatilojen
ja perheyritysten sukupolvenvaihdosten verotusta huojennetaan nykyistä suuremmassa
määrin. Maatilaan ja muuhun yritykseen kuuluvan
varallisuuden arvo huojennusta laskettaessa ehdotetaan alennettavaksi 40
prosenttiin varallisuusverotuksessa sovellettavasta verotusarvosta.
Nykyisinhän huojennuksen laskennan perusteena on täysi
verotusarvo. Hallituksen esitys perintö- ja lahjaverolain
55 §:n muuttamiseksi merkitsee perheyrityksille tervetullutta
veronhuojennusta, jolla helpotetaan edessä olevia sukupolvenvaihdoksia.
Perheyritysten liiton mukaan noin 80 000 yritystä Suomessa
tulee seuraavien kymmenen vuoden aikana kokemaan sukupolvenvaihdoksen,
siis todella merkittävä ja suuri määrä.
Uudistuksella edistetään myös työllisyyttä ja
tuetaan sukupolvenvaihdokseen tulevien yritysten toiminnan jatkuvuutta
sekä suomalaisen omistuksen edellytyksiä.
Hallituksen esitykseen sisältyy kuitenkin myös
epäkohtia, joita tässä useassa puheenvuorossa
onkin jo tuotu esille, tai pikemminkin uudistus on jäämässä puutteelliseksi.
Veronhuojennuksen ulkopuolelle ovat nyt jäämässä ne
perhe- ja sukuyritykset, joissa omistajia on niin useita, että omistus
jää alle 10 prosenttiin yhtiön osakkeista.
Perintö- ja lahjaverolain 57 §:n nykymuodon mukaan
"Edellä 55 ja 56 §:ssä tarkoitetaan maatilan
tai muun yrityksen osalle myös vähintään
yhtä kymmenesosaa maatilan tai yrityksen omistamiseen oikeuttavista
osakkeista tai osuuksista". Sukupolvenvaihdoksissa saatava veronhuojennus
toisin sanoen edellyttää, että jatkajan omistukseen
siirtyy vähintäänkin 10 prosenttia yhtiön
osakekannasta tai osuuksista.
Voimassa olevaan 57 §:ään sisältyvä ehdoton raja
on ongelmallinen, ja siihen olisi samassa yhteydessä pitänyt
puuttua. 10 prosentin osakkuuskynnys on aivan liian ankara. Suomessa
on paljon työllistäviä ja kasvavia perhe-
ja sukuyrityksiä, joissa omistus on hajautunut eikä omistajilla ole
10:tä prosenttia ylittäviä omistusosuuksia. Nämä sukuyhtiöt
eivät hyödy huojennuksesta ollenkaan, vaikka niiden
omistus ja johto ovatkin keskitetysti yhden suvun hallinnassa. Tältä osin veronhuojennus
ei edistä yritystoiminnan jatkumista suvun tai perheen
piirissä, vaikka sukupolvenvaihdosten helpottaminen myös
näissä tilanteissa olisi erittäin tärkeää.
Tällaisen eriarvoisuuden säilyttäminen
laissa ei ole mielestäni ollenkaan perusteltua.
Yhtiöissä, joissa omistus jää osaksi
alle 10 prosentin osuuksiin ja osakkeiden omistusosuudet vaihtelevat
10 prosentin molemmin puolin, saattaa sukupolvenvaihdosten yhteydessä syntyä vakavia
ongelmia. Tiukat omistusrajat lyövät helposti
kiilaa perheen sisälle. Toiset saavat huojennuksen, toiset
taas eivät. Intressit hajoavat, ja yrityksen mahdollisuudet
toiminnan mielekkääseen jatkamiseen vaarantuvat
maksettavaksi lankeavien kohtuuttomien perintöverojen johdosta. Raskaat
perintöverot on kuitenkin jostakin rahoitettava, ja ainoa
tapa onkin yleensä irrottaa verorahat tulevista osingoista
tai myydä yritys.
Kun osinkoverotus kiristyy, kiristyy vastaavasti myös
perhe- ja sukuyritysten perintöverotus noin 20 prosentilla.
Merkittävät perhe- ja sukuyritykset ovat siis
ikävällä tavalla ajautumassa verouudistuksen
väliinputoajiksi. Vähemmistöosakkaan
asema perheyhtiössä ei ole helppo. Osakkeita on
vaikea myydä, ja päätöksenteon suhteen
osakas on muiden armoilla, mutta maksaa kuitenkin tuntuvaa perintöveroa.
Perheyritysten liitto on lausunnossaan valtiovarainvaliokunnalle
ehdottanut, että nykyinen 10 prosentin vähimmäisosuuden
vaatimus tulisi alentaa 5 prosenttiin. Mielestäni tämä on
erittäin vakavasti harkittava ehdotus.
Arvoisa puhemies! Valiokunta on mietintönsä perusteluissa
kiinnittänyt huomiota myös tähän
kysymykseen ja todennut ongelman olemassaolon niiden toimivien perheyritysten
kohdalla, joissa omistus on pirstaloitunut alle 10 prosentin suuruisiin
osiin. Näiden yritysten sukupolvenvaihdoksissa ei voida
käyttää hyväksi sen paremmin
perintö- ja lahjaverolain kuin tuloverolain huojennussäännöksiä.
Kuitenkin nämä yritykset ovat samalla myös
suuria työllistäjiä ja siksi niiden tulevaisuuden
toimintaedellytyksistä huolehtiminen on ensiarvoisen tärkeää.
Valiokunta pitää kuitenkin kaavamaista 10 prosentin
rajaa tarpeellisena ja ymmärrettävänä, vaikka
myöntääkin siihen yksittäistapauksissa
sisältyvän ongelman. En ymmärrä tässä mietintöön
kirjattua logiikkaa. Jos lainsäädännössä ei voida
puuttua verotuksellisiin ongelmiin ja epäkohtiin, niin
missä tilanteessa se tulisi sitten tehdä? Mielestäni
perusteluiksi ei riitä valiokunnan toteamus "Koska 10 prosentin
omistusosuusvaatimus on yleinen muualla verolainsäädännössä ja myös
eurooppalaisessa veronormistossa, valiokunta ei pidä sen
alentamista sinänsä aiheellisena". Hieman tästä jää käsien
pesemisen maku. Miksi ongelmat vain todetaan, mutta niihin ei uskalleta
tai haluta puuttua?
Pehmennyksenä valiokunnan mietintöön
on kuitenkin kirjattu toteamus siitä, että sukupolvenvaihdos
voitaisiin ottaa kuitenkin yhtenä puoltavana perusteena
huomioon silloin, kun veronmaksuun haetaan vapautusta perintö-
ja lahjaverolain 53 §:n nojalla, jos toiminnan jatkaminen
vaarantuu veronmaksun vuoksi.
Arvoisa puhemies! Kokoomuksen edustajat ovat valiokunnan mietintöön
jättämässään vastalauseessa,
johon ovat myös kristilliset yhtyneet, nostaneet ansiokkaasti
esille 57 §:ään sisältyvän epäkohdan.
Vastalauseessa ehdotetaan hyväksyttäväksi
lausumaa, jonka mukaan hallituksen tulisi pikaisesti selvittää edellytykset
laajentaa sukupolvenvaihdoksiin liittyvän verohuojennuksen saajien
piiriä ja tuoda tarvittavat lakimuutokset eduskunnan käsittelyyn
viimeistään vuoden 2005 valtion talousarvion yhteydessä.
Tämä lisäys on erittäin tarpeellinen,
ja toivon, että eduskunnasta löytyisi enemmistö tämän
vaatimuksen taakse. Kyse on monen perheyrityksen tulevaisuudesta.
Arvoisa puhemies! Kokoomusedustajat ovat vastalauseessaan kiinnittäneet
huomiota myös toiseen veronhuojennukseen liittyvään
ongelmaan, jonka Suomen Yrittäjät ovat lausunnossan valtiovarainvaliokunnalle
tuoneet esille. Omistajanvaihdoksissa lähisuvun ulkopuolisilla
ei nykyisin ole käytettävissään
vastaavia huojennuksia kuin lähisuvun välillä.
Kun kannustimet rajoitetaan vain lähisukuun, tällä on
väistämättä negatiivisia vaikutuksia
yritystoiminnan jatkamisen mahdollisuuksiin ja työpaikkojen
säilyttämiseen. Yrittäjän ikääntyessä yritystoiminnan
lakkauttaminen voi monissa tapauksissa olla ainoa vaihtoehto, mikäli
lähisukua ei ole tai se ei ole halukas jatkamaan yritystoimintaa.
Samanaikaisesti hallituksen yritysveropäätösten
mukainen hankintameno-olettaman alentaminen kiristää muiden
kuin lähisuvun välillä suoritettujen
omistajanvaihdosten verotusta. Olisikin siis selvitettävä,
miten yrityksiä voitaisiin kannustaa löytämään
jatkajia myös lähisuvun ulkopuolelta. Suomen Yrittäjien
mukaan luovutusvoittoverohuojennus tulisikin laajentaa muihin kuin
lähisukulaisten välisiin luovutuksiin, kun ne
johtuvat yrittäjän ikääntymisestä.
Arvoisa puhemies! Perheyritykset työllistävät yli
kaksi kolmannesta yksityisen sektorin työvoimasta eli yli
650 000 henkilöä. Yli 90 prosenttia suomalaisista
yrityksistä on perheyrityksiä. Veronhuojennuksella
on merkittäviä yhteiskuntapoliittisia vaikutuksia,
koska suuret ikäluokat ovat luopumassa yritysten veto-
ja omistajavastuusta. Sukupolvenvaihdokset ovat usein pitkäkestoisia
ja monimutkaisia prosesseja, joista kansainvälisen tutkimustiedon
perusteella jopa neljä viidestä epäonnistuu.
Perheyritysten liiton mukaan Suomessa perintöverotus on
Euroopan viidenneksi kireintä, joten veronhuojennuksen myötä saavutettava
verokilpailukyvyn vahvistuminen on merkittävä parannus
yritysten toimintaedellytyksiin ja rohkaisee toivottavasti perheyrityksiä omistusten
siirtoihin. (Ed. Ala-Nissilä: Eikö se ole hyvä,
hallitus hoiti sen, mitä kokoomus ei pystynyt hoitamaan?) — Kyllä,
mutta hallitus jätti tämän erittäin
puutteelliseksi, minkä omassa puheenvuorossani totesin.
Toivon, että hallitus ottaa onkeensa sen, mikä sisältyy
myös kokoomuksen vastalauseeseen. Toivon, että ed. Ala-Nissilä erityisesti
vie tätä asiaa eteenpäin tunnettuna veroasiantuntijana.
Arvoisa puhemies! Puheeni lopuksi: Hallituksen esitys sukupolvenvaihdoksissa
siirtyvän omaisuuden arvostuksen alentamisesta on erittäin
tarpeellinen ja kannatettava. Toivon kuitenkin, että eduskunta
näkee tärkeäksi ottaa huomioon myös
vastalauseessa esitetyt erittän tärkeät näkökohdat.
Jari Koskinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Seppo Lahtela, kiireinen mies,
lähti pois. Olisin sen verran todennut, kun hän
ruoti meidän vastalausettamme, että tämä on
semmoista rakentavaa oppositiopolitiikkaa, ja on tietysti hyvä aina
katsoa, minkälaista sellainen oppositiopolitiikka on.
Ed. Sinnemäelle olisin todennut muutaman asian kanssa.
Silloin, kun puhuttiin suosiolahjasta, niin sehän on aivan
eri tilanne kuin nyt on kyseessä. Suosiolahjan ideahan
on se, että joku mahdollisesti jatkaa yritystä tai
maatalouden harjoittamista ja se ei onnistu, jos ei sitä mahdollisesti
suosita, sen takia että joudutaan maksamaan liian paljon.
Voi olla, että ne muut serkukset eivät ole kiinnostuneita
siitä yritystoiminnasta tai maatalouden harjoittamisesta
tai heillä ei ole siihen mahdollisuuksia. Tämä koskee
vain ja ainoastaan niitä tilanteita, joissa lahjalla tai
perinnöllä luovutetaan omaisuutta ja yritys jatkaa. Lisäksi
niiden, jotka tämän huojennuksen saavat, pitää työskennellä siinä yrityksessä.
He eivät voi olla muualla töissä. Sitten
edelleen siinä samassa pykälässä on
se tilanne, jossa tehdään vastikkeellisesti luovutus.
Siinä käytetään edelleen 50:tä prosenttia
ja käypää arvoa, mikä määrittää sen
rajan, onko lahjan luonteinen kauppa vai ei.
Lopuksi, arvoisa herra puhemies, kun täällä on puhuttu
perheyrityksistä ja siitä, millä tavalla
halutaan perheyrityksiä jatkaa, on hyvä muistaa, että perheyrityksessä kvartaalitalous
ei tarkoita neljännesvuotta vaan neljännesvuosisataa.
Perheyrityksessä, niin maatilalla kuin yrityksessäkin,
ajatellaan sitä yritystä ja maatilaa ja sitä sukupolvea,
joka sen hoitaa, jotta se edelleen jatkuisi myös seuraavan
sukupolven omistukseen ja seuraavan ja seuraavan. Eli ajatusmalli
on paljon pidemmällä kuin yhdessä vuodessa
tai edes viidessä vuodessa.
Jari Leppä /kesk:
Herra puhemies! Tämä lakiuudistus on mitä tervetullein,
ja voi tähän sanoa, että vihdoinkin se
toteutuu. On siitä niin paljon puhuttu ja kauan sitä odotettu,
ja nyt tämä sukupolvenvaihdoshelpotus on tapahtunut
ja täyden arvon sijasta 40 prosenttiin arvotetaan varallisuusverotuksessa
yritysvarallisuuden siirtoa sukupolvelta toiselle.
Herra puhemies! Valiokunta on kiinnittänyt erityistä huomiota
kolmeen seikkaan, jotka ovat täällä jo
keskustelussa tulleet esille. Metsätalousyrittäjien
osalta totean, että tämä on seurattava asia,
niin kuin kokoomuksen vastalauseessakin on mainittu, mutta mielestäni
se on mainittu aivan hyvin myöskin tässä mietinnössä.
Tämä asia on seuraamisen väärti,
ja silloin kun on kysymyksessä aktiivinen metsätalousyrittäminen, niin
mielestäni sen tulisi kuulua tämän piiriin,
ja nyt kun tätä asiaa seurataan, niin uskon, että tällainen
muutos tähän myöskin aikanaan tehdään.
Samoin on laita sisarten ja näiden lasten jatkajina
toimimisen ja sen selvittämisen, löytyvätkö huojennussäännösten
piiriin myöskin sitten hieman kauempana olevat sukulaiset,
jotta yritystoimintaa pystytään jatkamaan.
Aivan samalla tavalla myöskin tätä 10
prosentin osuutta omistusoikeudesta täytyy tarkastella, koska
perheyritykset ovat useimmiten jakautuneet useammalle perheenjäsenelle
ja silloin omistusoikeuden määrä saattaa
hyvinkin olla 10 prosenttia ja allekin siitä.
Puhemies! Eräs asia, joka ei ole tässä mietinnössä mukana,
on verotusarvot. Toivon myöskin, että sitä seurataan,
niin että eri puolilla Suomea verotusarvoissa noudatetaan
samanlaista käytäntöä, jottei
tämä erinomainen lakiuudistus ja huojennus valu
hukkaan siinä, että verotusarvot nousevat ja näin
ollen sitä 60 prosentin hyötyä ei tästä sitten
saadakaan, vaan että verotusarvot pysyvät kohtuullisena.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Erityisellä tyytyväisyydellä tervehdin
sitä, että ed. Jari Koskinen puheenvuorossaan
jaksoi siteerata näitä asioita vähän
laajemmin, mitä yritin tuossa valotella. Mutta voisi sanoa,
että pikkasen ed. Koskisen puheenvuoro oli pehmeänlainen.
Se oli kyllä hyvin tämän vastalauseen
henkinen ja mietintöön liittyvän vastalauseen
sisältöinen. Mutta, herra puhemies, erityisellä tyytyväisyydellä panin
merkille, että ed. Holmlund yrittäjäedustajana
oli paneutunut tähän asiaan ja kantoi huolta,
vaikka eduskunnassa ei muuten näytä kovin paljon
tämä asia eikä mietinnön sisältö kiinnostavan.
Tässähän tietysti on luotettu siihen
hallituksen esitykseen, että se kulkee semmoisenaan eikä täällä paljon
kehuttavaa eikä puhuttavaa tähän asiaan
ole olemassa. Tältä osin, herra puhemies, totean,
että jos ei viisaampia ajatuksia lisää tule,
niin en aio enää käyttää tässä puheenvuoroja.
Jari Koskinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ehkä lopuksi voi todeta sen,
että se ero, mikä on mietinnöllä ja
vastalauseella, on aika olennainen ero. Mietinnössä todetaan,
että 10 prosentin omistusosuusvaatimus on yleinen muualla
verolainsäädännössä ja
myös eurooppalaisessa veronormistossa ja että valiokunta
ei pidä sen alentamista sinänsä aiheellisena.
Eli tänne on linjattu, että 10 prosenttia on hyvä,
vaikka tiedetään, että ongelmia on ja
että 10 prosenttia on liian suuri omistusvaatimus monissa
perheyrityksissä. Noita perheyrityksiä voisi luetella
kymmenittäin, merkittäviä suomalaisia
yrityksiä. Meidän vastalauseemme taas lähtee
siitä, että tämä on ongelmallinen
ja että asia pitää korjata ja ne uudistusesitykset
pitää tuoda vuoden 2005 valtion talousarvion yhteydessä käsittelyyn.
Olavi Ala-Nissilä /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässä yhteydessä ei
ole pidetty aiheellisena tätä korjata, mutta on
todella tätä ongelmaa siinä käsitelty
ja todettu, että verolainsäädännön
avulla siihen mahdollisesti jossain tilanteessa, jossa verotus on
sukupolvenvaihdoksen este, voitaisiin puuttua. Ed. Jari Koskiselle
täytyy todeta, että tämä on
varmaan rakentavaa oppositiopolitiikkaa, mutta oikeastaan ei kovin
uskottavaa, herra puhemies. Tämä esitys makasi
valtiovarainministeri Niinistön pöytälaatikoissa
kahdeksan vuotta, eikä sitä sieltä saatu
millään pois. Nyt kun tuli uusi hallitus, niin
tämä toteutetaan, ja se on hyvä juttu.
Tietenkin voimme täällä tehdä vastalauseita,
mutta ne eivät kansan silmissä ole kovin uskottavia.
Anne Holmlund /kok:
Arvoisa puhemies! En tiedä, onko täällä tarkoituksenmukaista
tehdä sellaisia päätöksiä,
jotka ovat kansan silmissä uskottavia. Mielestäni
asioihin pitää puuttua silloin, kun ne ovat esillä.
On peräti hyvä, että Niinistön
pöytälaatikosta on nykyinen hallitus löytänyt
onneksi nämä paperit, olisivat voineet jäädä löytymättäkin.
Haluan vielä kiittää ed. Seppo Lahtelaa
siitä kannustuksesta, minkä hän äsken
toi esille. Voin kuitenkin todeta, että kyllä oma
huoli lähtee yrittäjäkentän
huolesta ja sitä yritän täällä myöskin pitää esillä.
Sen verran haluan vielä sanoa näihin euromääriin,
että minua on ainakin hämmästyttänyt
eräs yhteydenotto, jossa hyvän, vakavaraisen,
erittäin hyvin työllistävän
perheyrityksen johdossa todettiin, että sukupolvenvaihdos
maksaa heille 2,4 miljoonaa euroa.
Yleiskeskustelu päättyy.