Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
Arvoisa puhemies! Viime viikonloppuna tuhannet koululaiset päättivät lukuvuotensa ja siirtyivät hyvin ansaitun kesäloman viettoon. Monissa kouluissa kevätjuhlaa vietettiin kuitenkin haikeissa tunnelmissa, sillä se jäi koulun lakkauttamisen vuoksi sen viimeiseksi.
Pienten koulujen lukumäärä on puoliintunut viimeisten vuosien aikana, mutta tämäkään ei tunnu riittävän valtiovarainministeriön tiistaisen ilmoituksen mukaan. Ikäluokkien pienentyessä säästyviä valtionosuuksia ei suinkaan olla laittamassa parantamaan opetuksen laatua, vaan karsitaan kouluverkkoa entisestään. Pääministeri ei myöskään osoittanut suurta sympatiaa pienten koululaisten pidentyneille koulumatkoille eilisiltaisessa televisiohaastattelussa.
Mitä hallitus aikoo tehdä, että peruskouluverkkomme ei ole kohta kansakoululaitoksemme isän Uno Cygnaeuksen aikaisessa kunnossa?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Tämä keskustelu liittyy valtiovarainministeriössä laadittuun ajatuspaperiin siitä, mitä kaikkea tulevaisuus ikääntyvässä Suomessa tuo mukanaan, minkälaisia palvelu- ja kehittämistarpeita on olemassa. Tästä ei hallituksen piirissä ole käyty laajempaa keskustelua. Asia kuuluu opetusministeriön vastuualueelle. En oikein täsmälleen ymmärtänyt, miten kysymys liittyy minun lausumaani. Olen ilmaissut sen, että en pidä hyvänä pienten koululaisten koulumatkojen pidentämistä. Tälle en osoita sympatiaa. Kunnissa, kun päätöksiä tehdään, tämä argumentti on erittäin painava. Sehän on puolustanut tätä lähikoulujärjestelmää, mutta ikäluokkien pienentyessä tämä on erittäin monissa kunnissa tullut todellisuudeksi. Ikäluokkien pienentyessä joudutaan kouluja yhdistämään. Näin on tehty viimeisten parinkymmenen vuoden aikana ja näin tullaan tekemään jatkossakin, kun lapsiluku olennaisesti laskee. Nämä ovat vaikeita kysymyksiä aina kunnissa.
Arvoisa puhemies! Ministeri Haatainen toteaa Helsingin Sanomissa lakkautusten välttämättömyydestä, että tärkeintä on opetuksen laadun pysyminen korkeana.
Miten ministeriössä aiotaan varmistaa se oppimisen laatu, kun kymmenien kilometrien koulumatkat vievät lasten voimat ja heikentävät näitä oppimistuloksia? Samoin arviolta neljännes koululaisista kärsii erilaisista oppimisvaikeuksista ja keskittymisvaikeuksista, joiden huomioiminen tällaisessa suuremmassa ryhmässä on paljon vaikeampaa.
Opetusministeri Tuula Haatainen
Arvoisa puhemies! Laadusta on huolehdittava, mutta haja-asutusalueilla ja pienissä kunnissa ei selviydytä ilman seudullista yhteistyötä. Hallitusohjelma lähtee siitä, että kaikissa palveluissa, mukaan lukien koulutuspalvelut, tehdään enemmän kuntarajojen yli käyvää seudullista yhteistyötä. Tästä on erittäin hyviä esimerkkejä olemassa. On kehitetty seudullista yhteistyötä, jossa esimerkiksi oppilashuollon osalta tehdään yhteistyötä opinto-ohjauksen ja muiden erilaisten asioiden ympärillä.
Toinen kysymys liittyy sitten siihen, onko aina sen oman kunnan oltava se koulun sijaintipaikka, jos rajan toisella puolella lyhyen matkan päässä olisi mahdollista tehdä yhteistyötä ja liittää tällä tavalla kouluja myös yhteen. Sillä tavalla täytyy asioita lähestyä ja turvata myös laatu. Laatuun liittyy ilman muuta se, kuinka pitkän matkan pieni koululainen (Puhemies koputtaa) joutuu kulkemaan, ja siinä paikalliset päättäjät joutuvat tekemään harkintaa.
Ensimmäinen varapuhemies:
Kysymys on loppuun käsitelty.