23) Laki tuloverolain 69 §:n muuttamisesta
Suvi Lindén /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä lakialoitteessa on
kysymys tuloverolain 69 §:n muuttamisesta siten, että myös
kulttuuriseteli olisi veroton etu työntekijälle
silloin, kun työnantaja sen hänelle tarjoaa.
Työntekijät ovat työnantajansa tärkein
pääoma, ja yrityksillä on tarve huolehtia
työvoimastaan ja edistää työssäjaksamista.
Päähuomio on tietysti töiden organisoinnissa,
kuormittamisessa, johtamisessa, mutta yhä keskeisemmiksi
ovat nousemassa toimenpiteet, joilla työkykyä ylläpidetään.
Tässä suhteessa sekä liikunta että kulttuuri
näyttelevät keskeistä osaa. Näin
ollen työnantajan intressejä palvelee mitä suurimmassa määrin
helppous ja joustavuus tukea sekä liikunta- että kulttuuripalvelujen
käyttöä.
Liikunnan tiedetään edistävän
terveyttä, ja itse asiassa työnantajat panostavat
työntekijöiden liikkumiseen tällä hetkellä noin
170 miljoonaa euroa vuodessa. Marraskuussa 2003 eduskunta teki päätöksen,
jonka perusteella liikuntaseteli määriteltiin
tietyin edellytyksin verovapaaksi eduksi saajalleen. Monin tavoin
kulttuuriseteli muistuttaa liikuntaseteliä. Kummassakin
on kyse työkykyä ylläpitävästä toiminnasta,
yrityksen henkilöstölleen tarjoamasta työsuhde-etuudesta, ja
taloudelliset vaikutukset muistuttavat melko pitkälle toisiaan.
Keskeinen peruste liikuntasetelin verottomuudelle on ollut työkykyä ylläpitävä ominaisuus.
Liikuntasetelin
myötä on korostunut myös kulttuurin merkitys
työkykyä ylläpitävänä toimintana.
Itse asiassa muun muassa sosiaali- ja terveysministeriössä on
ollut jo monta vuotta meneillään hanke nimellä Terveyttä kulttuurista.
Monenlaiset tutkimukset todistavat sen, että kulttuuri
lisää henkistä jaksamista. Tämän
päivän työyhteisössä henkisen
työssäjaksamisen merkitys on äärimmäisen
tärkeää, joten ei voida lähteä siitä, että ainoastaan
liikunta lisää työssäjaksamista.
Verottomuuden laajentaminen kulttuurin suuntaan lisäisi
myös kokonaisvaltaista henkilöstöpolitiikkaa,
ja tutkimusten mukaan osa henkilöstöstä katsoo
työvireytensä lähteeksi liikunnan ja
osa kulttuurin. Nykyisellä lainsäädännöllä kulttuuriseteli
on veronalaista tuloa, jolloin siitä tulee maksaa sivukulut ja suorittaa ennakonpidätys.
Tämän vahvisti korkein hallinto-oikeus tänä keväänä.
Näillä edellytyksillä kulttuurisetelillä ei
liene kovin suuria menestymisen mahdollisuuksia. Tuloverolain 69 §:n
1 momentin 4 kohdassa säädetään
virkistykseen liittyvien etujen veronalaisuudesta. Tässä momentissa
määritellään liikuntaseteli
työnantajan järjestämäksi virkistys-
tai harrastustoiminnaksi. Tässä lakialoitteessa
esitetään, että tähän
momenttiin lisätään maininta kulttuurisetelistä.
Kun eduskunta marraskuussa 2003 muutti kyseistä pykälää,
silloin valtiovarainvaliokunnan mietinnössä todettiin
seuraavasti:
"Olennaista on siis, että työntekijän
saama etu on tavanomainen ja kohtuullinen. - -
Valiokunta pitää vaatimusta varmistua etuuden
käyttäjästä sinänsä perusteltuna
ja oikeutettuna, mutta toteaa, ettei sitä ole aihetta tulkita
liian kahlitsevasti. Edun todellinen käyttäjä voidaan
tarkistaa valiokunnan käsityksen mukaan käytännössä joustavasti
eri tavoin. Olennaista on, että etuuden käyttäjä voidaan
tarvittaessa aina todeta."
Lisäksi valiokunta totesi: "Valiokunta pitää liikuntaseteleitä koskevaa
uudistusta mahdollisista alkuvaiheen soveltamisongelmista huolimatta
myönteisenä. Se antaa työnantajille joustavan
keinon tukea työntekijöiden liikuntaa ja rakentaa
työhyvinvointia sitä kautta. Säännös
selkiinnyttää myös oikeustilaa ja saattaa
pienet yritykset tasaveroisempaan asemaan muiden työnantajatahojen
kanssa."
Mielestämme kulttuuriseteli tulisi määritellä samalla
tavoin verottomaksi kuin liikuntasetelikin, ja tähän
löytyy kyllä monen näköisiä ja
monelta katsantokannalta vahvoja perusteluja.
Tällä hetkellä työntekijä ei
itse voi päättää, missä virkistäytyy
kulttuurin parissa. Kun sinulla on liikuntaseteli käytössä,
voit itse päättää, menetkö tennishalliin
pelaamaan tennistä vai keilaamaan vai kuntosalille. Mutta
kun kysymys on työnantajan tarjoamasta kulttuurista, silloin täytyy
olla esimerkiksi työnantajan hankkima teatteriesitys tai
työnantaja hankkii tiettyyn konserttiin liput. Tämä rajoittaa
ja kahlitsee tietysti mahdollisuutta valita. Mielestäni
tämä ei ole oikein. Kun kuitenkin työnantajan
tarjoama virkistys kulttuurin parissa on verovapaata tuloa silloin,
kun työnantaja määrittelee esityksen
tai konsertin, miksi sitten liikunnassa annetaan mahdollisuus valita
liikuntatapa tai liikuntamuoto? Tässä pitäisi
saada samanvertainen kohtelu, ja uskon, että kaikkien kannalta
lopputulema olisi hyvä.
Yrityksille kulttuuriseteleiden tarjoaminen on täysin
vapaaehtoista toimintaa. Näin ollen minkäänlaisista
kustannusten lisäyksistä ei voi olla kyse. Toisaalta
yrityksille kulttuuriseteli merkitsisi yhtäältä jo
nykyisin käytettävien panostusten osalta mahdollisuutta
joustavampaan käytäntöön ja
toisaalta jossain määrin tehtävää lisäpanostusta
henkilöstön kulttuurin kuluttamiseen.
Selvitysmies Ralf Sund selvitti kulttuurijärjestöjen
toimesta tämän setelin vaikutuksia ja merkityksiä,
ja itse asiassa mikään taho ei vastustanut tätä selvitystä.
Hänen mukaansa aina, kun muutetaan verolakeja, kysytään
fiskaalisia vaikutuksia. Tällä hetkellä näitä kulttuuriseteleitä, joita
sitten verotettaisiin, mitä kautta valtio saisi verotuloja,
ei juurikaan ole, eli periaatteessa valtio ei tule menettämään
verotulojaan sillä, että kulttuuriseteli saataisiin
verovapaaksi, päinvastoin. Tällä on suuria
merkityksiä varmasti suomalaisen kulttuurin tukemisessa.
Vuonna 2003 liikuntasetelin käyttöpaikkoja oli
500 ja 2 000 yritystä oli ostanut liikuntaseteleitä.
Noin 4 prosenttia tästä liikuntatoiminnan koko
yritystukivolyymista kulki liikuntasetelin välityksellä.
Vuonna 2004 tämä oli jo kaksinkertaistunut. Kulttuurisetelin
markkinat ovat huomattavasti pienemmät kuin liikuntasetelin,
koska tosiasia on, että yritykset panostavat enemmän
liikuntapalveluihin kuin kulttuuripalveluihin.
Kuten totesin, kulttuuriseteli olisi vauhdittamassa suomalaisten
kulttuuripalvelujen tarjontaa. Selvitysmies Sund arvioi, että nettomääräisesti
kulttuurilaitosten lippujen myynti kasvaisi 2—3 prosenttia.
Toisaalta saataisiin toivottavasti uusia käyttäjäryhmiä ja
tällä tavoin oltaisiin tukemassa erityisesti alueilla
toimivia kulttuurilaitoksia. Tietysti sitä, millaiseen
kulttuuritarjontaan seteli sidottaisiin, olisi syytä pohtia.
Selvitysmies lähti siitä, että yksi mahdollisuus
on lähteä valtion tuen piirissä olevista
kulttuurilaitoksista, mutta itse näkisin parempana laajempaa käytön
mahdollisuutta, koska meillä tässä maassa
on hyvin paljon alueellisia kulttuuritoimijoita, kulttuuritapahtumia,
jotka eivät saa valtion tukea, ja silloin nämä eivät
olisi mahdollisia kulttuurisetelin käyttöpaikkoja.
Mutta jos tällainen hanke etenee, niin varmasti siihen
pelisäännöt löytyvät, löytyväthän ne
tällä hetkellä liikuntasetelinkin osalta
määritykset siitä, mihin se on mahdollinen
käyttää.
Ennen kaikkea tämän lakialoitteen tarkoitus on
kannustaa työnantajia tukemaan myös työntekijöidensä henkistä vireyttä,
ja olen aivan varma, että kulttuurielämykset sitä lisäisivät.
Arvoisa puhemies! Lakialoitteen on allekirjoittanut suuri joukko
kansanedustajia, ja toivon, että valtiovarainvaliokunnassa
suopeutta tälle asialle saataisiin. En näe tosiaankaan
mitään syytä, miksi liikunta- ja kulttuurisetelit
ovat eriarvoisessa asemassa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Nimeäni ei tuossa allekirjoittajajoukossa
ole ja hyvin yksinkertaisesta syystä, eli siitä,
että en ole tällaisesta hankkeesta tiennyt eikä minulle
ole sitä allekirjoitusmahdollisuutta tarjottu. Kun olen
tähän nyt tutustunut ja erikoisesti, kun entinen
kulttuuriministeri oman aloitteensa näin perusteellisesti
esitteli, niin tuli mieleeni se, että tämä asia
kannattaisi olla määräaikaisena lakina. Siis
sillä tavalla, että todella nähtäisiin
ihan, mikä vaikutus sillä on, mikä on
työnantajien käyttäytyminen ja millä tavalla
se vaikuttaa näihin kulttuuripalveluihin, syntyisikö niitä vai
täytettäisiinkö tyhjiä paikkoja
jnp. Siis harvoin näitä asioita voi kokeilla ja
tutkia, mutta tässä ilmeisesti olisi juuri sellainen
mahdollisuus olemassa.
Suvi Lindén /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Selvitysmies Sund omissa ehdotuksissaan esitti,
että opetusministeriö yhdessä kulttuurialan
kattojärjestöjen kanssa tekisi sitten selvityksen
ja tätä seurattaisiin. On erittäin helppo
seurata, miten kulttuuriseteliä käytetään
ja millä tavoin se piristäisi Suomen kulttuurielämää.
Ihan aidosti uskon siihen, kun kulttuurin tukemisesta puhutaan ja
mietitään niitä keinoja, joilla sitten
sitä resurssia sinne voitaisiin ohjata, että tällä monikin
pieni paikkakunta ehkä voisi saada piristystä kulttuurielämälleen,
kun työnantajat ja yritykset olisivat kulttuurisetelin
kautta tukemassa sitten paikallisia tapahtumia.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Ennen eduskuntaan tuloa jouduin olemaan näiden
asioiden kanssa aika paljon tekemisissä lähinnä liikuntapuolen
osalta. Sillä työpaikalla, missä satuin
olemaan, hyvin pieni osa käytti näitä liikuntasetelimahdollisuuksia.
Se oli joku 5—6 prosenttia. Minusta tämän
tyyppinen ajattelu, mitä tässä ed. Lindén
esitti, olisi hyvä täydennys siinä mielessä,
koska ilmeisesti ne tulisivat olemaan eri ihmiset, jotka käyttäisivät
näitä eri asioita. Kun miettii sitten taas kulttuurivaikutuksia,
niin kuitenkin liikunnassa on se näkemys ja työnantajan
intressi saada ihminen kestämään vetreässä kunnossa
ja liikkeellä, jotta jaksaa tehdä töitä kovasti,
mutta kulttuuripuolella taas tulee se näköala,
jotta todennäköisesti sieltä löytyy
tämmöisiä innovaatioita ja luovuutta
ja mahdollisesti jopa voi syntyä uusi keksintö siellä,
koska se laittaa mielen liikkeelle ja avaa mahdollisuuksia.
Sen takia minusta tämä on ihan hyvä,
ja niin kuin ed. Pulliainen totesi, voisi lähteä kokeilemaan.
Kokeillaan, katsotaan, miten se otetaan vastaan, koska ei tämä kuitenkaan
hirveän paljon tule maksamaan. Sen hedelmät voivat
tulla takaisin eri tahoilta. Se voi tulla jaksamisen puolelta, mutta
se voi tulla myös uuden kehittämisen kautta. Kulttuuri
on semmoista, joka on kuitenkin ihmiselle tarpeellista ja avaa näköaloja.
Jukka Gustafsson /sd:
Arvoisa puhemies! Kun katselin, ketkä ovat allekirjoittaneet
tämän merkittävän ed. Lindénin
aloitteen, niin löydän sieltä muun muassa
omasta ryhmästäni TUL:n puheenjohtaja Kalevi Olinin
nimen ja valtion liikuntaneuvoston puheenjohtaja Matti Saarisen
nimen ja monia muita mielenkiintoisia nimiä. Tämä kertoo,
että tässä ei ole taustalla minkäänlaisesta
kulttuurin ja liikunnan vastakkainasettelusta kysymys, niin kuin
ei voi ollakaan eikä pidäkään
olla.
Itse jossain määrin vierastan tätä muotisuuntausta,
että kehitellään kaikenlaista seteliä eri
yhteiskunnallisiin funktioihin. Jotenkin vierastan sitä näkökulmista,
joita ei nyt ole mahdollisuus perustella tässä lyhyessä puheenvuorossani.
Itse en hirveästi halua elää missään
seteliyhteiskunnassa, mutta okei, tämä tarkoitus
ja tavoite on hyvä. Viime eduskuntavaalien alla
Ruotsissa sosialidemokraatit ottivat hallitusohjelmaan tavoitteekseen
poistaa museoista sisäänpääsymaksut. Ruotsissa
on museoissakäynti kasvanut merkittävästi,
ja siinä on taustalla sellainen ihmis- ja yhteiskuntanäkemys,
jossa kulttuurilla on tärkeä sijansa.
Haluan uskoa, että tälläkin aloitteella
tähdätään erittäin
tärkeisiin ja arvokkaisiin päämääriin.
On helppo yhtyä näihin myönteisiin
näkemyksiin, joita tässä kollegat ovat
nyt lähetekeskustelun yhteydessä esittäneet,
ja tämä liikunta- ja kulttuurisetelin rinnastus
kyllä toimii tässä yhteydessä.
Esko Ahonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Olen itse myös allekirjoittanut
tämän ed. Lindénin tekemän aloitteen
tästä kulttuurisetelistä. Kun itse toimin
tuolla mukana kulttuuripuolella ja tiedän ne voimavarat
ja resurssit, mitkä hyvin pienillä paikkakunnilla
on tuottaa nimenomaan kulttuuriin liittyvää toimintaa,
niin näkisin kyllä todella tämän
merkittävänä kädenojennuksena
näille vapaaehtoisille järjestöille,
tueksi tavallaan myös niiden toimintaan. Kyllä myös työntekijälle
on yhtä tärkeää sekä liikunnallinen muoto
että myös tällainen kulttuurillinen muoto, jolloin
he saisivat itse sitten valita, kumpaa he käyttävät,
ja he olisivat tasavertaisessa asemassa keskenänsä.
Rauno Kettunen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kulttuuriharrastusten edistäminen
on tärkeää, samoin kuin henkisen vireyden
ja työkyvyn ylläpitäminen. Aloitteen
tavoitteet ovat siis tärkeitä. Vaikka nämä päätavoitteet
tässä tulivat hyvin esille, niin ehkä tällainen
voisi olla myös lisäarvoa tuova palkitsemisjärjestelmä.
Työnantaja ehkä voisi käyttää sitä sellaisenakin.
Itse en ole tätä allekirjoittanut, mutta voisin hyvinkin
kannattaa tätä näillä esille
tuoduilla perusteluilla nimenomaan tämmöisenä aluksi
määräaikaisena lakina, kokeiluna. Itse
vähän samalla tavalla kuin ed. Gustafsson vierastan
sinällään näitä kaikkia
uusia seteleitä, joilla verotukseen vaikutetaan ja verotusta
hyödynnetään, mutta tämä on
erittäin mielenkiintoinen aloite ja asiaa ehkä määräaikaisena
voitaisiin kokeilla.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ihan lyhyesti. Minulle tuli sama mielleyhtymä tästä ed.
Gustafssonin ajattelusta siinä, jotta tämä seteli-sana
on vähän semmoinen omituinen ja johtaa varmaan
tämmöisiin seteliselkärankaisiin, jotta
ei saada muuten liikenteeseen kuin seteleillä. Mietin semmoista,
jotta eikö siihen voisi vaikka kulttuuriketunnahka laittaa
sitten, kun se oravannahkakin on vähän vanhentunut.
Suvi Lindén /kok:
Arvoisa puhemies! Tällä hetkellähän
jo kyseinen pykälä mahdollistaa työnantajalle
kohtuullisen etuuden antamisen virkistys- ja harrastustoimintaan
työntekijöille. Lähinnähän
tässä on kysymys nyt siitä, että liikuntapuolella
se valinnanvapaus on sillä liikkujalla ja kulttuuripuolella
työnantaja määrittelee, mitä kulttuuria
se on, ja silloin se hyvin usein sitten sidotaan niin, että koko
työyhteisö menee, kaikki mennään
yhdessä teatteriin. Mutta tämä sitten
tekee ongelmalliseksi joskus sen, että ajankohdat eivät
välttämättä sovi, ja tietyllä tavalla
se tasa-arvo nyt sitten ikään kuin sen virkistys-
ja harrastustoiminnan sisällä ei toteudu.
Eduskunta on nähnyt tärkeänä liikunnan
edistämisen, ja tiedetään, että se
on meille kaikille hyväksi. Sen vuoksi tähän
tuloverolain pykälään muutos 2003 tehtiin
ja silloin siihen liikunta kirjoitettiin. Tietyllä tavalla
nyt on testattu sitten korkeimmassa hallinto-oikeudessa, että kun
puhutaan virkistys- ja harrastustoiminnasta, pitääkö se
sisällään kulttuurin. Korkein hallinto-oikeus
päätti tänä keväänä,
että sinällään kulttuuri on virkistys-
ja harrastustoimintaa, mutta tämä pykälä edellyttää,
että sen pitää olla työnantajan
järjestämää, elikkä työnantaja
määrittelee, missä se tapahtuu.
Eli tässä on kysymys siitä, että liikunnan
lisäksi mainitaan kulttuuri tässä momentissa.
Silloin se antaa sen vapaan mahdollisuuden, ja silloin voidaan lähteä siitä,
että se on kohtuullinen etu, puhutaan pienistä summista,
verottaja sen on tarkkaan määritellyt, mutta työntekijä pystyy
itse päättämään, meneekö konserttiin
vai teatteriin, kun sitten vielä määritellään,
mikä on sitä kulttuuria. Tämä on
tässä lakialoitteessa se tärkeä pointti,
että nämä olisivat sitten rinnakkaisia
tai tasaveroisia virkistys- ja harrastustoiminnan näkökulmasta.
Keskustelu päättyy.