Kimmo Tiilikainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Suomalaiset ovat huolestuneita maamme tilanteesta.
Puhuipa ihmisten kanssa sitten eilen Helsinki-päivänä tai
vaikkapa Ranualla, ihmisten huolet ovat yhteiset: Miten käy
työpaikoillemme? Miten varmistamme terveyspalveluitten saatavuuden?
Miten pysäytämme ympärillämme kasvavan
eriarvoistumiskehityksen?
Pääministeri, eilen te ensimmäistä kertaa myönsitte,
että hallituksenne toimet ovat epäonnistuneet
oikeastaan kaikissa suurissa tavoitteissa. Keskusta on esittänyt
teille yhteistyötä työn ja uuden kasvun
löytämiseksi sekä palveluitten järjestämiseksi.
Me tartumme myös teidän eilen osoittamaanne yhteistyötarjoukseen.
Mutta, pääministeri, nyt pelkkä tilannekuvan
arviointi ei riitä, sillä meille tilannekuva on
hyvin selvä: työttömyys kasvaa, talous
supistuu, velkaantuminen ei taitu. Oletteko valmiita hakemaan ratkaisuja yhteistyössä
keskustan
kanssa? Tarvitaan suunnanmuutos politiikkaan (Puhemies koputtaa)
teidän harhateiltänne.
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa herra puhemies! Ehkä tuohon huolien listaan,
minkä sanoitte, voisi lisätä, että itse
asiassa aika moni omaishoitaja on huolissaan siitä, pystyvätkö he
saamaan tukipalveluja kotiin. Hyvin monella suomalaisella on ihan
perusturvattomuutta, ja se tulee hyvin pitkälti talouden
epävarmuudesta, joko suoraan työttömyytenä tai
sitten sitä kautta, että hyvinvointiyhteiskunnan
rahoituspohja on heikko.
Te sanoitte, että myönsin, että politiikka
on epäonnistunut. Minä toivoisin, että teillä olisi
aikaa hieman käydä läpi vaikkapa Suomen
Pankin arviota. Se nimittäin on erittäin tärkeää käydä läpi,
jotta sen tilannekuvan saa, koska nyt minä huomasin, että meillä ei
ole sama tilannekuva. Eli Suomen Pankin arvionkaan mukaan nämä talousongelmat
eivät johdu politiikkavirheestä, vaan siitä,
että maailma ympärillä on sulanut enemmän
kuin mitä Suomen Pankki aiemmin arvioi, ja toisaalta sitten
siitä, että meillä teollisuuden rakennemuutos
on erittäin voimallinen.
Minä kutsun vielä ennen kesälomia
kaikki eduskuntapuolueet mutta myös työmarkkinajärjestöt
keskustelemaan yhteisestä tilannekuvasta. Minä huomasin,
että tässä on hiomista. Ja vaikka minä ja
te pääsisimme yhteisymmärrykseen, niin minusta
on tärkeää, että Suomessa hyvin
laajasti pystytään katsomaan (Puhemies koputtaa)
ja hyväksymään se tosiasia, mikä Suomen
taloudessa on perustavaa laatua olevalla tavalla vialla, jotta sitten
itse kukin voi tuoda omia lääkkeitä ja
mahdollisesti löytää myös yhteistä säveltä.
Kimmo Tiilikainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tilannekuva on synkkä, ja tarvitsemme suunnanmuutosta.
Minä uskon, että voimme löytää toimenpiteitä,
joilla saamme uutta kasvua ja työllisyyttä parannettua,
ja se on itse asiassa välttämätöntä.
Jos mielimme säilyttää sen hyvinvoinnin,
minkä olemme vuosikymmenien saatossa luoneet tähän
maahan, tarvitsemme 200 000 uutta työpaikkaa tämän
vuosikymmenen loppuun mennessä. Se on huima haaste, ja siinä yhteistyötä tarvitaan.
Mutta uskon, että tavoite on saavutettavissa. Uutta kasvua
pk-yrittäjyyden kautta ja työllisyyttä on
mahdollista parantaa, mutta törmäämme
myös rakenteellisiin ongelmiin.
Valtiovarainministeri Urpilainen, myös te eilen myönsitte,
että rakenteellisia ongelmia täytyy ratkoa. Keskusta
on huolissaan suomalaisten työurista. Tarvitsemme työkalupakin,
missä opintoja nopeutetaan, että nuoret pääsevät
nopeammin töihin, työhyvinvointia parannetaan
työsuojelua ja työterveyshuoltoa kehittämällä.
Mutta meidän pakissamme on myös tuo eläkeiän
nostaminen suomalaisten eliniän pidentyessä. Kuuluvatko
teidän (Puhemies koputtaa) työkalupakkiinne kaikki
työkalut, vai heitättekö osan työkaluista
pois?
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Työurien pidentäminen on tärkeää.
Sitä täytyy tehdä alusta, keskeltä ja
lopusta. Ylipäänsä työllisyysastetta
pitää nostaa Suomessa, koska tämänkaltainen
hyvinvointimalli, joka meillä Pohjoismaissa on käytössä,
on mahdollista vain silloin, jos mahdollisimman moni suomalainen
elättää itsensä ja perheensä työnteolla.
Tämä hallitus itse asiassa on tehnyt myöskin rakenteellisia
uudistuksia, joilla me pyrimme vauhdittamaan opintoaikojen nopeuttamista
eli sitä, että opinnot saataisiin valmiiksi nopeammin,
nuoret siirtyisivät työelämään
nopeammin. Me olemme tehneet joustavan hoitorahan, jonka käyttöönotto
tulee ensi vuonna mahdolliseksi, jolla tuetaan pienten lasten vanhempia
työn ja perhe-elämän yhteensovittamisessa,
ja me olemme tehneet työmarkkinajärjestöjen
kanssa myöskin työuraratkaisun, jolla pyritään
täällä loppupäässä pidentämään
työuria.
Mutta minä uskon, että siinä keskustan
ja hallituksen näkemys eroaa. Keskusta on valmis nostamaan
eläkeikää ohi työmarkkinajärjestöjen
sopimuksen, ja hallitus lähtee siitä, että työeläkejärjestelmä on
työnantajien (Puhemies koputtaa) ja työntekijöiden
rahoittama järjestelmä. Silloin myöskin
työeläkejärjestelmään
tehtävät uudistukset — tuo iso uudistus
on nyt luvattu myöskin vuoden 2017 alkuun ottaa käyttöön — tehdään sopien
työmarkkinaosapuolten välillä. Tätä sopimusta
(Puhemies koputtaa) hallitus myöskin haluaa kunnioittaa.
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa puhemies! Suomalaisen yhteiskunnan selviytymistarina
vaatii laajaa yhteistyötä niin eduskunnassa kuin
sitten työmarkkinajärjestöjenkin kesken.
Tästä on tasan neljä viikkoa, kun me
keskustelimme tässä salissa pääministerin
ilmoituksesta sosiaali- ja terveydenhuollon uudistamiseen liittyen.
Keskusta tuossa keskustelussa useita kertoja tarjosi pääministerille
yhteistyön kättä. Kysyimme usealla eri
suulla useita eri kertoja saman kysymyksen.
Arvoisa pääministeri, oletteko te valmiit
ottamaan opposition mukaan valmistelemaan asiaa, joka perinteisesti
on suomalaisessa yhteiskunnassa, Suomessa, valmisteltu yli hallitus—oppositio-rajojen?
Kyse on ihmisille kaikkein tärkeimmistä palveluista,
sosiaali- ja terveydenhuollon palveluista.
Arvoisa puhemies! Neljä viikkoa on kulunut. Arvoisa
pääministeri, milloin tulee se päivä,
jolloin me istumme samassa pöydässä pohtimassa, miten
sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut järjestetään,
ja ennen kaikkea sitä isoa kysymystä, (Puhemies
koputtaa) miten ne tulevaisuudessa rahoitetaan?
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Yhteistyötä pitää pystyä tekemään
suurissa kysymyksissä, ja erityisesti tässä kunta-
ja sote-uudistuksessa yhteistyötä tehdään
jo tänä päivänä maakunnissa.
(Eduskunnasta: Millä tavalla?) — Minä ihailen
esimerkiksi niitä paikallisia päättäjiä,
jotka olivat valmiita luomaan uuden Oulun, ihan vain yhden esimerkin
mainitakseni. Monet keskustalaiset, monet sosialidemokraatit, monet
kokoomuslaiset ja vasemmistoliiton edustajat olivat valmiita ottamaan
vastuun omiin käsiinsä, jotta saadaan vahva aluepoliittinen
toimija, jotta saadaan vahva uudistaja, jotta saadaan vahvemmat,
turvallisemmat palvelut. — Tämä osoittaa,
että Suomessa on kyky tehdä isoja asioita yhdessä.
Jos me emme aina kasaisi turhaa jännitettä poliittisella
keskustelulla, niin se yhteistyö voisi mennä vielä paremmin
eteenpäin.
Nyt minä olen todella iloinen siitä, että (Puhemies
koputtaa) tässä salissa kaikilla on yhteinen näkemys,
että alkusyksystä tavataan myös tämän talouden
ison kuvan suhteen.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Ihan ensimmäiseksi täytyy
kysyä: mitä ihmettä hallitus on tehnyt,
kun saa keskustan ryömimään kuin sylikoira
hallituksen jalkoihin, esittämään jopa
sitä, että eläkeikä viedään
vielä ylemmäs kuin hallitus on esittänyt?
Mutta noin vakavasti ottaen: mitä hallitus aikoo tehdä,
mikä teidän lääkkeenne on tähän
kasvavaan työttömyyteen? Nyt puhutaan nuorisotakuusta — joka
ei toimi. Puhutaan eläkeiän nostamisesta ja samanaikaisesti
ikääntyvien ihmisten palkkojen alentamisesta.
Missä vaiheessa te kiinnitätte huomiota siihen,
että tässä maassa on puolen miljoonan
ihmisen työvoimareservi, ihmisten, jotka voisivat olla
työelämässä ja tehdä töitä?
Tästä joukosta iso osa on 35—45-vuotiaita. Mitä tehdään
näille ihmisille, joiden työura on katkennut kesken
kaiken, kesken työuraa? Heitä ei enää huolita
töihin, he ovat liian vanhoja, kun täyttävät
55 vuotta. Miten heidän käy tässä maailmassa,
ja minkälainen teidän vastuunne on heistä?
Pääministeri Jyrki Katainen
Ymmärsin näin, että kysymys on vähän
yleisempi, niin että siinä mielessä voisin
vastata. Työllisyyttähän hoidetaan hyvällä talouspolitiikalla
ja hyvällä talouskasvulla, ja kaikki muut ovat
tukevia keinoja. Me tarvitsemme tukevia keinoja, kuten työvoimapolitiikkaa,
auttamaan ihmisiä pahemman yli. Mutta kaikkein olennaisin
kysymys on se, että tässä maassa syntyy
jotakin uutta. Jos on niin heikko taloudellinen suhdanne kuin nyt,
suomalaiselle työlle ei ole riittävästi
kysyntää, mutta siitä huolimatta meidän
pitää tunnustaa se, että meidän
yrityskenttämme ja meidän teollisuutemme ovat
rakennemuutoksessa, ja olkoon se suhdanne kuin kuuma hyvänsä,
niin me emme saa riittävästi työpaikkoja
suomalaisille ihmisille, ellei tämä maa uudistu.
Niin kuin tuossa aiemmissa puheenvuoroissa totesin, tulevaisuus
ei ole niin synkkä kuin miltä tällä hetkellä näyttää,
jos me osaamme pitää huolta tämän
maan kilpailukyvystä eli siitä, että tässä maassa
on riittävästi ihmisiä, jotka uskovat omaan
tekemiseensä, ja että tämä maa
on niin kilpailukykyinen, että perusteollisuus ja pk-yritykset
kykenevät kasvamaan ja pärjäävät
markkinoilla.
Sampsa Kataja /kok:
Arvoisa puhemies! On erinomainen asia, että hallitus
ja pääministeri kutsuvat opposition pohtimaan
yhdessä tilannekuvaa, miten työllisyyskehitys
saataisiin Suomessa käyntiin ja miten yrityksillä olisi
entistä enemmän varaa investoida ja työllistää nimenomaan
Suomessa. Vähän huonosti tähän
edustaja Tiilikaisen kysymykseen siitä yritysten tilanteesta
ja analyysistä tietysti sopii se puheenjohtaja Juha Sipilän
3.6. Kauppalehdessä viikon henkilönä kertoma
esitys, jonka mukaan yhteisöveron keventäminen — kun
sillä halutaan nimenomaan rahoittaa yrityksiä työllistämään
ja investoimaan — olisi rahoitettu ottamalla toisella kädellä yrityksistä pois
sama raha osinkojen muodossa. Miten tämä sopii
siihen, että samaan aikaan vaaditaan yrityksiin lisää rahoitusta?
Mutta kysyisin pääministeriltä: (Puhemies
koputtaa) onko hallitus pohtinut, kuinka paljon tämä 6
prosentin yhteisöveron kevennys on parantanut tätä keskustan
peräänkuuluttamaa (Puhemies koputtaa) rahoitusasemaa,
ja onko muita keinoja yritysrahoituksen parantamiseksi käytetty
tai suunnitteilla?
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Nyt on hyvä muistaa, että se
yhteisöveroalennushan ei ole vielä astunut voimaan.
Se astuu voimaan vuodenvaihteessa. Mutta ihan noin niin kuin tutkimukseenkin
perustuen ja sitten toisaalta yrityskentän omaan arvioon
perustuen: yhteisöveron alentaminen on ehkä yksinkertaisin keino
lisätä yritysten kilpailukykyä silloin,
kun veroinstrumenttia halutaan käyttää.
Se on läpinäkyvä, ja se tarkoittaa sitä,
että kun yritys ja sen työntekijät tekevät
hyvää työtä ja saavat voittoa, sitä voittoa
verotetaan vähemmän, jotta sillä yrityksellä on
varaa maksaa palkkoja enemmän tai toisaalta sitten tehdä omilla
rahoilla investointeja.
Toinen keino, jota hallitus käyttää,
on yritysrahoituksen vahvistaminen. Esimerkiksi siemenvaiheen yritykseen,
hyvin pienessä vaiheessa olevaan yritykseen, voisi saada
rahoitusta helpommin kuin tänä päivänä,
ja kasvuvaiheen yrityksiin myös, koska yritykset ovat siinä tilanteessa,
että pankit eivät aina luotota, vaikka yrityksillä tarpeita
olisi, ja tähän meiltä tulee myös
ratkaisuja. (Puhemies koputtaa) Eli kasvua pitää hakea näillä rakenteellisilla
keinoilla.
Kyllä minä uskon suomalaiseen osaamiseen ja yrittäjyyteen,
ei siinä puolessa ole mitään ongelmaa.
Meidän pitää vain saada tämä maa
semmoiseksi, että täällä kannattaa
menestyä ja onnistua.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Meillä on ongelmana ennen kaikkea
teollisten työpaikkojen katoaminen Suomesta. Meillähän
on kadonnut lähes 150 000 teollista työpaikkaa
10 vuoden aikana, ja tähän pitäisi jollakin
tavalla puuttua, sillä nykyinen politiikka, kuten rikkidirektiivit
tai energiapolitiikka tai ympäristöpolitiikka
tai veropolitiikka, johtaa siihen, että nämä työpaikat
katoavat kokonaan Suomesta. Toivoisin hallitukselta jotain konkreettista
esitystä siitä, miten me saamme nämä teolliset
työpaikat pidettyä Suomessa, jotka vielä ovat
täällä. Onko heidän kanssaan
käyty keskustelua ylipäätänsä, mitä he
odottavat hallitukselta ja eduskunnalta, jotta työpaikat
säilyvät?
Toinen suuri huolenaihe on toki tämä nuorisotyöttömyys.
Me puhumme usein Espanjan ja Kreikan kaltaisista yli 50 prosentin
numeroista, mutta Suomessakin se on yli 20 prosenttia, oliko se
24 prosenttia jokunen aika sitten, joten tämä nuorisotyöttömyys
tulisi ottaa erittäin vakavasti, sillä jokaiselle
ehdottomasti kuuluu työ ja työnarvoinen elämä.
Hallitus, mitä aiotte näille kahdelle asialle,
teollisille työpaikoille ja nuorisotyöttömyydelle,
tehdä lisää siihen, mitä nyt
olette suunnitelleet?
Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Teolliset työpaikat ovat viime aikoina
vähentyneet itse asiassa kaikkialla läntisessä maailmassa.
Esimerkiksi Yhdysvalloissa oli vuonna 2000 17 miljoonaa teollista
työpaikkaa ja tänä päivänä enää 11
miljoonaa eli on menetetty kolmasosa teollisista työpaikoista.
Toisin kuin Eurooppa, Yhdysvallat on kuitenkin hyvä uusiutumaan,
ja Yhdysvalloissa on onnistuttu luomaan uusia työpaikkoja
menetettyjen tilalle. Tästä on kyse pitkälti
myös Suomessa. Globaalissa murroksessa menetetään
väkisinkin työpaikkoja, varsinkin meidän
vahvimmat alat ovat menettäneet ja todennäköisesti
menettävät myös jatkossa. Nyt on kyse
siitä, miten me pystymme uusiutumaan ja luomaan uusia työpaikkoja,
ja silloin meidän pitää löytää sellaisia
vahvuusalueita, uusia alueita, jotka ovat globaalisti kasvavia ja
merkittäviä, kuten biotalous tai vaikkapa cleantech,
johon panostamalla me pystymme pikkuhiljaa uusiutumaan.
Tähän liittyen en malta olla mainostamatta
sitä, että valtioneuvosto on tänään
tehnyt periaatepäätöksen cleantech-ratkaisujen
suosimisesta julkisissa hankinnoissa, jolla voi parhaimmillaan olla
erittäin suuri kerrannaisvaikutus (Puhemies koputtaa),
ja sitä kautta kun luodaan kotimaista, kotimarkkinareferenssiä,
niin annetaan mahdollisuus kasvaa ja päästä myös
kansainvälisille markkinoille.
Peter Östman /kd:
Arvoisa puhemies! Tämä kyselykierros alkoi
sillä, että edustaja Tiilikainen luetteli tämän
maan suurimpia haasteita ja ongelmia ja lopuksi hän puhui
siitä, että tarvitaan suunnanmuutosta. Osa tätä suunnanmuutostahan
tapahtui nimenomaan kevään kehysriihen yhteydessä,
kun hallitus päätti keventää yhteisöveroa.
Kuitenkin on hyvä muistaa, että henkilöyhtiöiden
verotus on kiristynyt pääomaverotuksen kiristymisen
myötä. Uudet, syntyvät yritykset ovat
pääasiallisesti hallinnollisesti helppoja ja joustavia
henkilöyhtiöitä, koska yrityksen perustamisen
kynnys on niissä matala. Suomen Yrittäjät
on ehdottanut, että toiminimien ja henkilöyhtiöiden
pääomatuloja verotettaisiin vain 85 prosentin
osuudelta. Tämä olisi erittäin yksinkertainen
tapa kaventaa eri yhtiömuotojen verotuksen eroa. Hintalapuksi
tälle hakkeelle on arvioitu 20 miljoonaa euroa vuodessa.
Kysyn valtiovarainministeri Urpilaiselta: miten hallitus aikoo huomioida
henkilöyhtiöt, jotta niiden edellytykset työllistää ja
kasvaa (Puhemies koputtaa) paranevat samalle tasolle kuin osakeyhtiöissä?
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Hallitus teki kehysriihen yhteydessä erittäin
merkittävän verouudistuksen, jonka osana laskettiin
yhteisöveroa, jotta yritykset tulouttaisivat voittoa Suomeen,
jotta yritykset investoisivat, synnyttäisivät
uusia työpaikkoja Suomeen, mutta sitten samassa yhteydessä teimme
myös sen tärkeän veropoliittisen uudistuksen,
että me uusimme osinkoverotusta ja poistamme erilaisia
yritykseen kohdistuvia menoja, verotukia. Osinkoverotuksella on
tarkoitus kerätä 390 miljoonaa euroa enemmän
verotuloja valtiolle.
Mitä sitten tähän osinkoverotukseen
tulee, sen eri yksityiskohtiin ja lainsäädäntövalmisteluun liittyy
muun muassa edustaja Östmanin kysymys. Meillä on
valtiovarainministeriössä tällä hetkellä tuo
osinkoverouudistus ja sen yksityiskohdat valmistelussa, ja uskon,
että poliittiseen päätöksentekoon
tuo esitys tulee käytännössä vasta
alkusyksystä, ja siinä yhteydessä, kun
päätöksiä tehdään,
otetaan sitten kantaa myöskin avoinna oleviin kysymyksiin.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa puhemies! Arvoisa pääministeri, totesitte
eilen, että teillä olisi tavoitteena saada syksyllä sellainen
työmarkkinaratkaisu, jolla turvattaisiin samaan aikaan
palkansaajien ostovoima ja suomalainen kansallinen kilpailukyky.
Se on aika haastava tavoite. Ostovoimaahan voidaan turvata periaatteessa kahdella
tavalla. Voidaan tehdä palkankorotuksia, joita itse kannatan,
mutta joihin tämän salin oikea reuna aika kriittisesti
suhtautuu, samoin myös työnantajapuoli, ja he
varoittavat, että jo nyt palkat ovat Suomessa liian korkeita,
mitä minä en kyllä usko. Suomalainen
yksikköhintojen kilpailukyky on ihan kohdallaan. Toinen
tapa on tehdä ostovoiman turvaamiseksi veronkevennyksiä.
Mutta me otamme velkaa melkein 8 miljardia tänäkin
vuonna, ja veronkevennyksillä on taas se huono puoli, että niillä on
julkisen talouden ja valtiontalouden kannalta huono seuraus. Kysynkin:
onko teillä joku näkemys, miten nämä kaksi
haastetta voidaan todella yhdistää työmarkkinakierroksella,
sekä kansallisen kilpailukyvyn säilyminen että ostovoiman
turvaaminen?
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa herra puhemies! Ensin täytyy todeta, että minulle henkilökohtaisesti
on yhdentekevää, minkämuotoinen se sopimus
on, kunhan sisältö on hyvä ja kunhan
päästään semmoiseen yhteiseen
näkemykseen, että sekä työntekijät
että työnantajat hyvin laajasti kokevat, että nyt
tehdään jotakin yhteistä, jotta semmoiselta
riitaisalta työmarkkinasyksyltä tai toisaalta
työttömyyttä lisäävältä ratkaisulta
voitaisiin välttyä.
Siihen ostovoimaan voi vaikuttaa myös sillä, että se
sopimus on semmoinen, joka lisää työpaikkojen
määrää, koska mitä enemmän
ihmisiä on töissä, sitä enemmän
maksetaan palkkaa, sitä parempi kansakunnan ostovoima.
Näin ollen heidän, jotka sopivat palkoista, pitää pystyä etsimään
semmoinen kultainen keskitie: toisaalta sopia niin, että työpaikkojen
määrä lisääntyy, ja
toisaalta sitten niin, että ostovoima lisääntyy
ehkä himpun siinä sivussa noin muutoinkin. Eli
se on todella tarkan harkinnan paikka, ja jos siinä tehdään
virheitä, niin koko yhteiskunta kärsii, mutta erityisesti
ne ihmiset, jotka eivät saa työtä tai
menettävät työnsä, kärsivät
kaikkein eniten, ja sitten tietysti yritykset kärsivät,
jos tehdään toisella puolella virheitä ja
ne eivät pysty pärjäämään markkinoilla.
Tällä halusin vain kuvata sitä, että voi
että, jos meillä tulisi semmoinen yhteen hiileen
puhaltamisen henki, (Puhemies koputtaa) missä kaikki ajattelisivat
nyt työtä, tämän maan tulevaisuutta, (Puhemies
koputtaa) ja sitten kun on vähän löysempää,
niin sitten voidaan vähän nahistellakin.