Pia Viitanen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Sosialidemokraatit haluavat pienentää opetusryhmien
kokoa koulussa ja niin hallituskin kirjauksissaan haluaa, mutta
valitettavasti tosielämässä on käymässä päinvastoin.
Olemme nähneet otsikoita lehdessä, että esimerkiksi
Vantaalla opetusryhmien kokoja ollaan kasvattamassa. Vastaavaa keskustelua
käydään Tampereella jne. Kaikki tämä johtuu
siitä, että kuntien talous on syöksymässä vahvasti
alaspäin ja se tarkoittaa valitettavasti leikkauslistoja.
Se tarkoittaa ryhmäkokojen kasvattamista, ellei hallitus
tee jotakin. Arvoisa opetusministeri Virkkunen:
Miten näette teidän vastuunne tässä tilanteessa?
Miten te aiotte varmistaa sen, että kunnissa ryhmäkoot
eivät kasva? Tilannehan näyttää tällä hetkellä hyvin
pahalta. Näyttää siltä, että ryhmäkoot
kasvavat. Päästetäänkö ne
kasvamaan? Pistetäänkö lapset tämän
taloustaantuman maksajiksi? Arvoisa ministeri, kysyn teiltä:
mitä aiotte tehdä, jotta koko hallitus ymmärtäisi
tämän kuntatalouden ison ahdingon ja tärkeysjärjestyksessä (Puhemies:
Minuutti on mennyt!) pistäisi lapset ja nuoret esimerkiksi
armeijan lisämäärärahatarpeiden
edelle?
Opetusministeri Henna Virkkunen
Arvoisa puhemies! Nimenomaan ryhmäkokojen pienentäminen
on ollut yksi tärkeimmistä tavoitteista tässä Perusopetus
paremmaksi -ohjelmassa, Pop-ohjelmassa, joka käynnistettiin
tällä hallituskaudella. Ja kuten tiedämme,
aikaisemmin meillä ei ollut edes Suomessa koottua tietoa
siitä, minkä kokoiset ryhmät perusopetuksessa ovat.
Opetusministeri Sarkomaan johdolla tällainen selvitys tehtiin
ja viime marraskuussa saimme nuo tiedot. Kunnille on tänä vuonna
ohjattu tuo 16 miljoonan euron valtionosuus nimenomaan tähän
tarkoitukseen, ja kuten sivistysvaliokunta edellytti, ryhdymme nyt
Kuntaliiton kanssa selvittämään, kuinka
tuo raha on kunnissa ohjautumassa, onko se todella menossa siihen,
mihin se tarkoitettiin, eli tähän ryhmäkokojen
pienentämiseen.
Pia Viitanen /sd:
Arvoisa puhemies! Tuo mainitsemanne pieni 16 miljoonan määräraha
oli jo alun perin riittämätön pisara
meressä ja nyt se on lähinnä nanopisaran
kokoinen pisara meressä, kun kuntien talous on vahvasti
ajamassa seinään. Me tiedämme tosiasiassa,
mitä kunnissa tapahtuu. Päinvastaisista tavoitteista
huolimatta ryhmäkokoja tullaan kasvattamaan. Se tietää sitä,
että kenties opettajia jossain vaiheessa lomautetaan, oppilashuollon
palvelut heikkenevät, lasten ja nuorten palvelut heikkenevät.
Miten te, arvoisa opetusministeri, tässä tilanteessa
aiotte omasta näkökulmastanne, lasten ja nuorten
palvelujen puolustajana, vaikuttaa koko hallituksen politiikkaan
siinä suhteessa, että tämä kuntatalouden
vakava tila otetaan nyt tosissaan? Tehdään niin,
että asetetaan lasten ja nuorten tarpeet esimerkiksi armeijan
lisämäärärahatarpeiden edelle
ja huolehditaan siitä, että kunnalliset palvelut
saavat riittävän rahoituksen. Huolehditteko te,
arvoisa opetusministeri, siitä, että esimerkiksiryhmäkoot
kouluissa eivät pääse kasvamaan?
Opetusministeri Henna Virkkunen
Arvoisa puhemies! Nimenomaan tällaisessa taloudellisessa
tilanteessa on ensiarvoisen tärkeää varmistaa
suomalaisten tasokas koulutus ja osaaminen, koska se on paras keino
selviytyä tulevaisuuteen. On erittäin lyhytnäköistä,
jos tällaisessa tilanteessa ryhdytään
nimenomaan perusopetuksesta säästämään,
koska tiedämme, että se velka, jota tämä kansakunta
joutuu nyt ottamaan, ei ole pelkästään
meidän työikäisten velkaa, vaan se on näiden
tämän päivän peruskoululaisten
tulevaa velkaa. Sen vuoksi on erittäin tärkeää varmistaa se,
että kaikki saavat laadukkaan opetuksen, saavat mahdollisimman
hyvät eväät elämään
ja tämän yhteiskunnan kehittämiseen jatkossa.
Paavo Arhinmäki /vas:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen tämän
vuoden budjettiin osoittama 16 miljoonaa euroa luokkakokojen pienentämiseen
on 26 euroa per oppilas per vuosi, 26 euroa per oppilas per vuosi.
Miten on mahdollista, että te kuvittelette, että tällä pienennetään luokkakokoja?
Päinvastoin itse asiassa esimerkiksi Helsingin naapurissa
Vantaalla jo nyt ilmoitetaan, että luokkakoot tulevat kasvamaan. Tämä on
pois lapsilta, tämä on pois nuorilta, tämä on
pois heidän tulevaisuudestaan. Eikö nyt hallituksen
pitäisi kantaa vastuuta, pitää huolta siitä,
että jokaisella lapsella ja nuorella on oikeus tasa-arvoisesti,
riippumatta kunnasta, riippumatta koulusta, riittävän
pieneen luokkaan? Kuitenkin jos kysytään peruskoulun
ihmisiltä, isoin ongelma on liian suuret luokat.
Oletteko te, ministeri Virkkunen, valmis tuomaan esityksen siitä,
että maksimiluokkakoot (Puhemies: Minuutti on mennyt!)
määriteltäisiin lakitasolla, ettei jouduta
sellaisiin tilanteisiin, että peruskoulussa voi olla jopa
36 oppilaan luokkia?
Opetusministeri Henna Virkkunen
Arvoisa puhemies! Merkittävä osa meistä täällä istujista
on myös kuntapäättäjiä itsekin,
ja siinä mielessä vastuu on meillä kaikilla.
Kun tuota kuuttatoista miljoonaa nyt tässä arvostellaan
riittämättömäksi rahaksi, niin
täytyy huomioida, että se tuli kunnille tämän
vuoden budjettiin. Yleensä kunnissa suunnitellaan lukuvuotta
siten, että se tulee syksyllä kouluille käyttöön,
eikä ole suinkaan tarkoitettu niin, että se jaettaisiin
tasaisesti kaikkiin luokkiin, vaan nimenomaan tämä raha on
tarkoitettu näihin ongelmaryhmiin, jotka ovat liian suuria.
Voi tietysti arvostella sitä, että raha on riittämätön,
mutta jos se todella ohjataan kunnissa niihin ryhmiin, jotka ovat
tällä hetkellä liian suuria, käytetään
niiden pienentämiseen, kyllä nähdäkseni
16 miljoonalla eurolla aika monta opettajaa tähän
valtakuntaan palkkaa.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa herra puhemies! 16 miljoonan euron raha ei ole ensinnäkään
korvamerkitty, ja se on kovin vaatimaton summa verrattuna siihen
miljardiluokan vajeeseen, joka on kuntatalouteen kehittymässä.
Ilman mitään erityisiä selvityksiäkin
kyllä tässä salissa tiedämme
sen, että kunnissa ympäri Suomen tehdään
jo nyt pakon edessä ratkaisuja, jotka käytännössä suurentavat
ryhmäkokoa ja myös heikentävät palveluja.
Valitettavasti on näin käymässä,
koska kunnat ovat taloudellisessa ahdingossa. Kysynkin sen vuoksi:
Eikö nyt olisi korkea aika hallituksen turvata kuntien
taloudellinen tilanne ja tuoda esitys, jolla kunnat eivät
tekisi näitä vahingollisia ratkaisuja, koska nyt
näitä ratkaisuja parhaillaan tehdään kunnissa?
Hallinto- ja kuntaministeri Mari Kiviniemi
Arvoisa puhemies! Olemme täällä viime
ja tämän viikon aikana useaan otteeseen kertoneet sen,
että hallituksen puolivälitarkistelussa tulemme
tekemään päätöksiä sen
osalta, miten kunnat saatetaan tämän taloustaantuman
yli mahdollisimman kuivin jaloin. Näiden lukujen kanssa
on sinänsä pyrittävä olemaan
tarkka. Siis arvioiden mukaan tänä vuonna tuo
vaje on noin 400 miljoonaa euroa, jos katsotaan sitä, kuinka
paljon pitäisi vielä olla varoja, jotta poistot
pystyttäisiin kattamaan, ja sitten ensi vuonna on uudet
haasteet. Tärkeintä on se, että hallitus
kaikin voimin pystyy parantamaan työllisyyttä,
jota kautta kunnat varmistavat tänä vuonna mahdollisimman hyvin
verotuloja. Sitten myöskin niitä kuntia, joita
kohtaa tämä yhteisöverotulojen voimakas
aleneminen, juuri se, että pystyisimme yhteisöverotuloista
suuremman osan kohdentamaan, auttaisi tänä vuonna,
mutta pitää muistaa, että jos ja kun näin
tehdään, se tarkoittaa sitä, että valtio
joutuu sitten ottamaan lisää velkaa.
Tuula Peltonen /sd:
Arvoisa puhemies! Opetusministeri, olette ilmoittanut, että pienissä kunnissa
ei ole laadukasta perusopetusta, vaan oppilaat pitää ajaa
suurempien kuntien kouluihin. Haluaisin kysyä opetusministeriltä,
onko hänen mielestään esimerkiksi Kannonkosken,
Kinnulan, Kivijärven, Kyyjärven tai Multian koulussa perusopetuksen
laatu huonoa, koska niissä kaikissa asukasluku jää alle
2 000:n. Olette myös sanonut, että taantumassakaan
ei säästöjä, niin kuin täällä esititte,
pidä hakea opetuspuolelta.
Miten turvataan sitten laadukas opetus, jos ei haluta auttaa
kuntia järjestämään näitä pienempiä opetusryhmiä,
eli mikä logiikka hallituksella ja opetusministerillä tässä on?
Opetusministeri Henna Virkkunen
Arvoisa puhemies! En ole missään sanonut,
että pienissä kouluissa ei ole laadukasta opetusta.
Olen kiinnittänyt huomiota siihen, että nyt, kun
eduskunnalle tuodaan tätä Paras-selontekoa, jossa tähdätään
vuoteen 2015, kuinka turvataan silloin palvelut kaikkialla Suomessa,
on kiinnitettävä huomio myös tulevaisuudessa
näihin kuntiin, joita meillä on yli 50, alle 2 000
asukkaan kuntiin. Osa näistä kunnista on sellaisia,
joissa jatkuvasti syntyy vain 4—5 lasta vuodessa. Jos ajattelemme
vuosia tästä eteenpäin, meidän
täytyy tässä vaiheessa ryhtyä jo
suunnittelemaan palvelurakennetta niin, että pystymme myös
näissä kunnissa jatkossakin turvaamaan laadukkaan
perusopetuksen.
Ei suinkaan ole niin, että iso koulu tarjoaisi automaattisesti
laadukkaan opetuksen, mutta kuitenkin oppilasmäärän
täytyy olla sellainen, että pystymme rekrytoimaan
sinne jatkossakin opettajat ja, silloin kun on kyse isommista oppilaista, pystymme
myös tarjoamaan ainevalikoimaa.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa puhemies! Ministeri Virkkunen puhuu kauniisti, että on
täysin väärin lähteä nyt
säästämään koulutuksesta,
opetuksesta ja pienten koululaisten opiskelumahdollisuuksista. Tämä on
kaunista puhetta, mutta kuten täällä on
todettu, tämä on jo totta. Kunnissa säästetään,
ryhmäkoot kasvavat. Voi olla hyvin kyseenalaista, että nämä muutamat
miljoonat koulujen peruskorjauksiin toteutuvat, kun nekin tarvitsevat
myös kuntien oman rahoitusosuuden.
Onko ministeri valmis tekemään johtopäätöksiä,
jos kaikesta hyvästä tahdosta huolimatta kielteinen
kehitys koulutuksen ja opetuksen osalta kuntakentässä jatkuu?
Samoin kysyn pääministeriltä: jos
tämä on hallitukselle niin tärkeä asia,
niin miten te sallitte kuntakentässä opetuksesta
tinkimisen ja luokkakokojen kasvattamisen?
Opetusministeri Henna Virkkunen
Arvoisa puhemies! Hallitus seuraa jatkuvasti kuntien tilannetta
ja käy vuoropuheluita kuntakentän kanssa. Tämä vuosi
on vasta alkanut, tämä budjettivuosi, ja nyt kunnat
arvioivat uudelta pohjalta, mitkä niiden näkymät
ovat tälle vuodelle. Tämän jälkeen
valtio käy keskusteluja ja arvioi sitä, miten
kuntataloutta voidaan tulla vastaan tässä tilanteessa.
Mutta täytyy erottaa se, että on näitä nopeita,
taantuman eteen tuomia seikkoja. Ne vaikuttavat erityisesti niihin
kuntiin, joissa on ollut yhteisöverotuottojen osuus merkittävä.
Näissä kunnissa taloudellinen tilanne näkyy
nopeammin.
Sitten meillä on tätä pitkän
aikajänteen rakenteellista muutosta, joka Suomessa on tapahtunut jo
vuosikymmenten aikana, ja myös siihen täytyy varautua
erityisesti kunta- ja palvelurakennetta kehittämällä.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Saimme viime viikolla tutkimus- ja innovaationeuvoston
raportin ryhmäkoosta eri puolilla Suomea erityyppisissä kunnissa.
Se taitaa olla ensimmäinen kattava kunnallinen raportti,
joka ainakin omiin silmiini on osunut siitä, miten ryhmäkoot
ovat kehittyneet. Tämä vaan kertoo siitä,
että tähän on kiinnitetty huomiota, tähän on
erikseen hallitusohjelmassa varattu rahoja ja tämä on
hallituksen toiminnassa prioriteetteja.
Tiedän sen, että oppositio olisi valmis tähänkin
asiaan käyttämään paljon enemmän
rahaa kuin mihin hallitus pystyy. Tästä ei tarvitse
väitellä, on asia mikä hyvänsä tässä salissa,
niin oppositiolla on enemmän rahaa käytettävissä kuin hallituksella.
(Välihuutoja vasemmalta) Hallitus pyrkii fokusoimaan mahdollisimman
hyvin asioita, ja ryhmäkokojen pienentäminen on
selkeästi opetuksen kehittämisessä hallituksen
prioriteetti.
Inkeri Kerola /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ihan yhtä tärkeää kuin
luokkakoosta puhuminen on puhuminen myös erityisopetuksesta. Siihen
siirrettävien lasten määrä on
lisääntynyt menneinä vuosina, olipa hallituksessa
kuka tahansa, tosi massiivisesti. Kun tiedän, että ministeriössä valmistellaan
erityisopetuslakia, joka on lausunnolla, niin kysyisin ministeriltä:
Ajatteletteko niin, että tämä tuleva
laki helpottaa tätä luokkakokoasiaa samoin kuin
sitä, että erityistä tukea tarvitsevat
oppilaat pääsisivät sen opetuksen piiriin,
mitä he tarvitsevat, paremmin kuin nyt? Ja vielä toiseksi:
ovatko tämän lain jälkeen kaikki oppilaat
Suomessa samanvertaisia, kun puhutaan opetuksesta ja erikoisesti
erityisopetuksesta?
Opetusministeri Henna Virkkunen
Arvoisa puhemies! Aivan kuten esiin tuli, opetusministeriössä on
valmisteltu lakiehdotus, joka on juuri lausuntokierroksella ja jossa
esitetään muutosta nimenomaan siihen, että jatkossa,
kun todetaan, että on erityisen tuen tarvetta, tehdään
nämä päätökset ja samassa
yhteydessä myös osoitettaisiin, mikä se
tuki on, joka oppilaalle asetetaan ja tullaan tarjoamaan. Tällä hetkellä suuri
puute on se, että kunnissa ei välttämättä kuitenkaan
samassa yhteydessä, kun päätetään
siirtää lapsi erityisopetukseen, kerrota, mikä tulee
olemaan se tuen määrä ja laatu, mitä tarjotaan,
eikä välttämättä arvioida
riittävän usein lasten edistymistä.
Nyt on tarkoitus entistä enemmän asettaa tähän
samoja kriteerejä, jotta eri kunnat toimisivat samalla
tavalla. Se tieto, mikä on ollut, että tämä lain
johdosta erityisluokista aiottaisiin luopua, ei pidä paikkaansa.
Jatkossakin, jos todetaan, että lapsi on oman ryhmän
ja erityisen ryhmän tarpeessa eikä voi siinä luokkayhteisössä oppia
samalla tavalla, on mahdollisuus heti tehdä tämä päätös
(Puhemies: Minuutti!) siirtämisestä erityisopetukseen.
Raija Vahasalo /kok:
Arvoisa puhemies! Täytyy todeta, että ensimmäistä kertaa
hallitus antaa rahaa ryhmäkokojen pienentämistarkoitukseen,
ensimmäistä kertaa. (Ed. Zyskowicz: Ei annettu
silloin, kun demarit oli hallituksessa!) — Aivan. — Sitten
kun tämä raha kohdennetaan oikein siellä kuntatasolla,
niin tällä saadaan paljon aikaan. Minun kunnassani
se tarkoittaa kahta opettajan virkaa, ja se on paljon se. (Ed. Zyskowicz:
Se on enemmän, ed. Urpilainen, kuin teidän aikananne!)
Ja tämä ei tarvitse kunnan omaa rahoitusosuutta
lainkaan, tämä on aivan ylimääräinen
ekstraraha. Täytyy todeta, että ne kunnat, jotka
ovat hoitaneet opetustoimensa hyvin, eivät suinkaan ole
niitä rikkaimpia kuntia. Tämä ei siis
ole kiinni siitä kunnan taloudesta sinänsä vaan
siitä, mitkä arvot kuntapäättäjällä on
eli mitä kuntapäättäjä arvioi
siellä ja arvostaa siellä kuntatasolla. Siitä on
kysymys siinä, mihin tämä raha laitetaan.
Jollei sitä rahaa laiteta tähän, mihin
se on tarkoitettu, (Puhemies: Minuutti on mennyt!) sitten pitää katsoa kuntapäättäjiä.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Edustaja viittasi tähän,
että kunnissa on eroja eikä todellakaan ole, kun
tätä ryhmäkokoraporttia seuraa, todellakaan
kiinni kunnan kantokyvystä tai kunnan menestyksestä se,
mitä ovat ryhmäkoot. Se raportti muun muassa kertoi sen,
että kymmenessä suurimmassa kunnassa tai kaupungissa
ala-asteen ryhmäkoko on keskimäärin kaksi
oppilasta suurempi kuin on keskimäärin koko maassa.
Kyllä tässä tarvitaan muutakin kuin tätä valtion
rahaa. Pitää herättää tämän
keskustelun ikään kuin arvo, suunnata fokusta
siihen, että tämä on tärkeä asia,
ja myös niissä kunnissa, joissa voimavaroja on,
pyrkiä toimimaan tämän tavoitteen puolesta.
Opetusministeri Henna Virkkunen
Arvoisa puhemies! Asia on juuri näin, että kyse
on myös päättäjien arvoista
siellä kunnissa. Kun vertaillaan juuri näitä kuntia,
jotka ovat tehneet negatiivisia päätöksiä opetustoimeen
liittyen, niin ne eivät välttämättä ole
taloudellisessa tilanteessa ollenkaan niitä heikoimpia
kuntia.
Se päätös, minkä tämä hallitus
teki jo hallituskauden alussa, että ikäluokkien
pienenemisestä koituva säästö ohjataan
perusopetuksen laadun parantamiseen, on kaikkiaan 80 miljoonaa euroa tämän
hallituskauden aikana, ja se on varsin merkittävä summa,
jolla on voitu parantaa oppilashuoltoa, erityisopetusta, ja nyt
sitten on ohjattu sitä tähän ryhmäkokojen
pienentämiseen, ja viime vuonna käynnistettiin
kerhotoiminta kouluissa uudelleen. Eli todella merkittäviä laadun
parannuksia on tehty. Nyt huhtikuussa valmistuvat myös
laatukriteerit kuntapäättäjille, jotta
kunnat voivat entistä paremmin kehittää ja
arvioida oman opetustoimintansa laatua.
Tarja Filatov /sd:
Arvoisa puhemies! Uskon, että kaikki tässä salissa
arvostavat sitä, että on pyrkimys siihen, että luokkakokoja
pienennetään. (Ed. Zyskowicz: Ei siltä vaikuta!)
Mutta nyt, kun kuuntelee tätä keskustelua, niin
tulee sellainen mielikuva, että aivan kuin siellä ei
olisi huomattu ollenkaan, että se kuntatalous on todella
muuttunut. Se 16 miljoonaa, joka on hyvää tarkoittava
ele, on muuttunut paljon suuremmaksi miinukseksi kunnissa sen vuoksi,
että kuntien verotulot pienenevät. Sen vuoksi
kysyisin pääministeriltä:
Kun te sanoitte, että oppositiolla on enemmän rahaa,
kyllä, meillä tulee olemaan enemmän rahaa,
koska me emme käytä sitä rahaa verojen
keventämiseen keventämisen päälle.
Te teette tällä hetkellä sellaista elvytyspolitiikkaa,
että se syö meidän veropohjamme ilman,
että sillä on todellista elvytysvaikutusta. Kun
katsoo budjettia, niin sieltä löytyy lukuisia
veronkevennyksiä, jotka on suunniteltu jo nousukauden aikana,
ja nyt te sanotte, että se on elvytystä. Se on
yhtäkkiä muuttunut elvytykseksi, kun tarvitaan
elvytystä, mutta nousukauden vaiheessa se oli teidän
(Puhemies: Minuutti on täysi!) politiikkaanne, jolla te
halusitte leikata. Uskotteko te, että Suomi kestää tällaiset
veronkevennykset tällaisena aikana?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Vuodelle 2008 eli viime vuodelle ei tehty
tuloveronkevennyksiä ollenkaan, koska silloin ei tarvittu
niitä. Silloin elettiin vielä, varsinkin alkuvuosi,
vahvaa nousukautta, ja se oikeastaan vain todistaa sen, että hallituksen
veronkevennyspolitiikka ei ole väitteenne mukaisesti sellaista,
että sitä tehdään sekä nousukaudella
että laskukaudella. Nousukaudella emme tehneet. (Eduskunnasta:
2007 ne tehtiin keväällä!) — Silloin
2007 vuodelle taidettiin tehdä, mutta se tehtiin eri kokoonpanossa. — Mutta
tälle vuodelle on pitänyt tehdä. Kyllä me
kannamme huolta palkansaajien ja eläkeläisten
ostovoiman kehityksestä, josta osa määräytyy
näiden veronkevennysten kautta.
Mutta toistan sen, minkä äsken sanoin: Siis
se raporttihan kertoi sen, että kun keskimäärin muistaakseni
ala-asteella luokkakoko on 19 oppilasta, niin kymmenessä suurimmassa
kaupungissa, joista monet ovat kuntataloudeltaan parhaita kuntia
Suomessa, keskikoko on 21 oppilasta. Eli tämä ei
ole nyt yksin siitä kiinni, mihin ministeri Virkkunen ohjaa
nämä rahat, vaan kyllä tähän
pitää pystyä myös uusien kunnanvaltuustojen,
kaupunginvaltuustojen vaikuttamaan.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Kyllä minä ja ryhmämme
olemme tukeneet hallitusta aika kauan, mutta kyllä nyt
huomaan, että kyllä ero on aika suuri, kyllä näkemysero
on aivan liian suuri. Mutta hyvä on, että tämä näkemysero
tuli esille. Me istumme jokainen valtuustossa, jokainen jäsen
meidän ryhmästä istuu valtuustossa, joka
kuukausi saamme kuulla kollegoilta, minkälainen on tilanne
kunnissa. Täällä, anteeksi vaan, vähättelette
ja syytätte meitä, että me roiskimme
rahaa ja meillä on paljon rahaa. Minä tiedän,
että lähes jokaisessa kunnassa taistellaan joka
ikisen euron puolesta ja joudutaan tekemään ei
säästöjä vaan leikkauksia. Huomasin tämän
päivän lehdestä, että ministeri
Kiviniemi edellytti, että kunnat säästäisivät.
Ei ole pienintäkään mahdollisuutta säästää,
kun ei ole, mistä säästää.
Kaikki rahat menevät. (Puhemies: Minuutti on mennyt!) No,
minä sitten kysyn:
Mitä säästöllä tarkoitetaan?
Tarkoitetaanko leikkauksia?
Hallinto- ja kuntaministeri Mari Kiviniemi
Arvoisa puhemies! Kyllä nämä kuntatalouden
luvut ovat siellä oppositiossa ja myöskin täällä hallituksessa
aivan samat. Tiedämme kaikki hyvin sen, miltä tämä vuosi
näyttää ja miltä seuraava vuosi
näyttää. Mutta pari edellistä vuotta
on ollut kuntatalouden kannalta äärimmäisen hyviä verrattuna
varsinkin niihin pariin aikaisempaan, selkeästi keskimäärin
ylijäämäisiä, on riittänyt
jopa tuo vuosikate investointeihin. Siinä mielessä tämä pohja
nykyisen taloustaantuman kohtaamiseen on sinänsä aivan
hyvä. Mutta ei pelkästään pidä tuijottaa
kuntatalouden tulopuolta vaan myöskin sitä menopuolta.
Viime vuonna kuntatalouden menot kasvoivat melkein 8 prosentin
vuosivauhtia, ja jokainen ymmärtää, ettei
sellainen menovauhti tule pitkän päälle
missään tapauksessa kestämään. Viime
vuonna se vielä pystyttiin kattamaan, koska verotulokehitys
oli suurin piirtein saman suuruista, ja siihen juuri tuossa tämän
päivän haastattelussa viittasin, eli myös
kuntataloudessa pitää katsoa sitä, miten
asiat tehdään paremmin kuin aikaisemmin. (Puhemies:
Minuutti on mennyt!) Kaikkien tutkimusten mukaan jopa miljardin
euron säästöt pystytään
saamaan aikaan, kun joka puolella otetaan käyttöön
parhaita käytäntöjä ja laitetaan
ikään kuin oikeat ihmiset tekemään
oikeissa paikoissa niitä tehtäviä.
Sari Sarkomaa /kok:
Arvoisa puhemies! Kyllä on niin, että taloudellinen
tilanne on todellakin huolestuttava ja siksi juuri hallituksen ripeät
elvytystoimet ovat tarpeen. Erityisen tärkeää on
tässä tilanteessa se, (Ed. Skinnari: Montakos opetusministeriä teitä on
hallituksessa?) että perusopetukseen on todellakin tulossa
lisää rahaa niin ryhmäkokoihin kuin koko
perusopetuksen laadun parantamiseen. Mutta ihmettelen kyllä, ed.
Viitanen, teitä, olette Tampereen valtuustossa ja ensimmäisenä olette
keskustelemassa siellä siitä, että pienten
lasten opetuksesta säästettäisiin. Toivon
todellakin, että laitatte asioita tärkeysjärjestykseen
ja käytätte ne rahat, joita hallitus antaa, ryhmäkokojen
pienenemiseen niin, että lasten opetuksessa ei säästetä.
Ihmettelen teidän arvovalintojanne.
Jutta Urpilainen /sd:
Arvoisa puhemies! Minusta on hyvä, että tässä salissa
keskustellaan arvoista, koska siihenhän politiikka ja päätöksenteko
perustuvat. Kun kokoomus tuli hallitukseen, opetuksen laatu heikkenee.
(Hälinää — Välihuutoja
kokoomuksen ryhmästä) Näinhän
tässä on käymässä.
Luokkakoot ovat suurenemassa joka kolmannessa koulussa Vantaalla.
Ed. Sarkomaa, teille muistutan, että kokoomus on Tampereen
suurin valtuustoryhmä, niin kuin kokoomus on tällä hetkellä Suomen
suurin kuntapuolue, joten nyt voi katsoa kyllä ihan peiliin,
minkä takia niitä luokkakokoja ollaan siellä kunnissa
suurentamassa.
Kyse on arvovalinnoista. Sosialidemokraatit eivät halua
keventää 3 miljardilla eurolla veroja niin kuin
hallitus on tekemässä. Sosialidemokraatit eivät
halua nostaa puolustusmäärärahoja niin
kuin hallitus on tekemässä. Sosialidemokraattien
mielestä eivät kaikkein heikoimmassa asemassa
olevat ihmiset, eivät myöskään
lapset, joudu tämän laman maksajiksi. Sen takia
kysynkin teiltä:
Oletteko te valmiita lisäämään
kuntien valtionosuuksia, jotta kunnat voivat huolehtia myös opetuksen
laadusta?
Opetusministeri Henna Virkkunen
Arvoisa puhemies! Ed. Urpilaisen väite, että tämä hallitus
olisi heikentämässä perusopetuksen laatua, ei
lainkaan pidä paikkaansa. Tiedätte aivan hyvin,
että sosialidemokraateilla oli opetusministeri ennen tätä,
eikä tuona aikana ryhmäkokoihin kiinnitetty minkäänlaista
huomiota. Suomenmaassa ei edes tehty selvitystä siitä,
minkä kokoiset ryhmät Suomessa on. Tämän
hallituksen toimesta tällainen selvitys on ensimmäistä kertaa
tehty, ja nyt asiaa myös seurataan, siihen on kohdistettu
rahoitusta. Tämä hallitus teki myös ensi
töikseen päätöksen siitä,
että ikäluokkien pienenemisestä koitunut
säästö ohjataan nimenomaan opetuksen
laadun parantamiseen, johon käytetään
80 miljoonaa euroa tällä hallituskaudella.
Mirja Vehkaperä /kesk:
Arvoisa puhemies! Koulujen ryhmäkokoraportti kannattaa
lukea huolella. Siinä oli maakunnittain ja kunnittain tilastoja
siitä, missä nyt oikein mennään,
sitä todellista tietoa. Kunnista on aina tullut sitä vikinää,
kun valtio pyrkii normiohjaamaan kuntia näissä luokkakokokysymyksissä myöskin,
niin että kyllä hieman jarruttelisin tässä vaiheessa. Kuntapäättäjät
ovat nyt astuneet uusiin remmeihin ja tiedetään,
että kuntatalouden tilanne on vakava, mutta silti toivoisin,
että ensimmäisenä ei käytäisi
lasten ja nuorten kukkarolla opetustoimessa.
Opetusministeri, oletteko valmis lisäämään
tämän 16 miljoonan lisäksi, joka nyt
näiden ryhmäkokojen pienentämiseen on
satsattu tänä vuonna, tulevaisuudessa entistä enemmän
varoja?
Opetusministeri Henna Virkkunen
Arvoisa puhemies! Perusopetuksen parantamisohjelma jatkuu koko
hallituskauden. Ensi vuoden osalta ei vielä ole tehty päätöksiä siitä,
mihin kaikkeen kohdennetaan näitä rahoituksia.
Mutta tänä vuonna ensimmäistä kertaa
16 miljoonaa euroa käytettiin näihin ryhmäkokoihin.
Se suunnattiin kuntiin valtionosuuksina, ja kuten on todettu, nämä eivät
ole korvamerkittyjä. Mutta tässä yhteydessä meni
vahva viesti kuntapäättäjille, että nämä rahat
halutaan kohdennettavaksi nimenomaan ryhmäkokoihin. Sivistysvaliokunta edellytti
täällä, että selvitämme
nyt pikaisesti, onko raha ohjautunut siihen tarkoitukseen. Tämä työ on
nyt tarkoitus keväällä tehdä yhteistyössä Kuntaliiton
kanssa, jotta pystymme arvioimaan siltä pohjalta, mitkä ovat
ne parhaat käytännöt, miten pystymme
kannustamaan kuntia siihen, että siellä kiinnitettäisiin
huomiota muun muassa ryhmäkokoon, joka on yksi opetuksen
laatuun vaikuttava seikka, mutta opetuksen laatuun vaikuttavat muutkin
asiat.
Martti Korhonen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Väistämättä tulee
sellainen tunne kuin tätä keskustelua olisi käyty
joku kerta tässä salissa aikaisemminkin. Tässä tulee
sellainen kummallinen, ehkä vähän harhainenkin,
kuvitelma, että te ette arvosta oikeasti kuntapäättäjiä.
Noin 10 000 kuntapäättäjää on
siellä tekemässä niitä päätöksiä,
ja te toistatte jatkuvasti yksi toisen jälkeen, että kunnat
tekevät vääränlaisia päätöksiä.
No, kun täällä nyt on puolueiden puheenjohtajia,
sielläkin pääministeri ja valtiovarainministeri,
minkä kysyn nyt teiltä:
Oletteko te valmiita siihen? Vasemmistoliitto on valmis siihen.
Lähetetään kuntiin yhteinen kirje, jossa
pyydetään, että ne panostukset menevät
sinne, mihin tässä salissa puhutaan niiden menevän.
Johan tästä pitää saada loppu.
Jos ne resurssit eivät riitä, niin sitoudutteko
te myös siihen, että niitä resursseja
tulee valtion puolelta sen verran lisää, että ne
palvelut voidaan hoitaa? Eihän tämä homma
nyt voi kovin monimutkaista olla. Ei se näin voi pitkään
jatkua, että sitä palloa siirrellään
tästä salista kuntiin ja kunnista tähän saliin.
Tehdään kerralla loppu siitä. Valtiovarainministeri,
pääministeri, oletteko te valmiita siihen?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Hallitus on kertonut sen jo aikaisemmin. Me
tulemme tämän kevään kehysriiheen
tekemään kuntatalouden kehityksestä tarkan
arvion siinä yhteydessä. Varmaan seuraavan kerran tullaan
linjaamaan sekä tämän vuoden että ensi vuoden
arvio siitä, miten talous lopulta tulee kehittymään.
Ei meillä kenelläkään ole vielä täsmällistä tietoa
siitä. Tässä on maailmalla paljon merkkejä siitä,
että tilanne tulee vaikeutumaan vielä huomattavastikin.
Ei saisi olla vain toiveiden varassa se, että nousu lähtee
liikkeelle. Eli pitää katsoa tämä nyt
hyvin järjestelmällisesti ja tehdä päätökset
tosiasioihin perustuen.
Kunnissa on erilaisia välttämättömiä ihmisten palveluita.
Tässä salissa aina käy niin, että kun nyt
puhutaan luokkakoosta, puhutaan kouluista, yhtenä päivänä puhutaan
terveydenhuollosta, jolloinka se on kaikkein tärkein asia,
toisella kertaa vanhustenhoito. (Välihuutoja vasemmalta — Puhemies:
Minuutti on kulunut!) En voi myöskään hyväksyä sitä,
että täältä lähetetään
vain yhdestä teemasta viesti, vaan kyllä tästä kokonaisuudesta pitää huoli
kantaa.
Kirsi Ojansuu /vihr:
Arvoisa puhemies! On hyvä ja tärkeää,
että hallitus arvioi kuntatalouden tilannetta lähitulevaisuudessa,
ja uskon, että kaikki me hallituspuolueiden kansanedustajat olemme
asiasta hyvin huolissamme ja seuraamme tarkasti tilanteiden kehittymistä jokainen
omassa
kunnassamme. Luokkakokoasia on merkityksellinen, mutta itse nostaisin
kouluterveydenhuollon sellaiseksi isoksi ja kauaskantoiseksi ongelmaksi,
joka tällä hetkellä on resurssien puutteessa,
ja kysymys on myös perusterveydenhuollon kysymyksestä.
Kysyisin opetusministeri Virkkuselta:
Missä määrin ja kuinka määrätietoisesti
tähän kouluterveydenhuollon ongelmakenttään
puututaan siten, että lähdettäisiin ihan
selkeästi myös normittamaan nykyistä tiukemmin
esimerkiksi oppilasmäärä per terveydenhoitaja
ja koululääkäri, koska tällä hetkellä näitä suosituksia
ei noudateta ja tilanne on mahdoton monissa kunnissa?
Opetusministeri Henna Virkkunen
Arvoisa puhemies! Ministerit Risikko ja Sarkomaa asettivat joulukuussa
juuri työryhmän, joka käy läpi
oppilashuollon kokonaisuutta ja näitä kehittämistarpeita,
joita sillä puolella on. Sen pohjalta voimme paremmin arvioida
sen, millaisia mahdollisia normeja ja kehittämistarpeita
tuolla kouluterveydenhuollossa on. On ihan selvää,
että kouluterveydenhuolto on yksi osa tätä laadukasta
opetusta, sen varmistamista, että kaikilla lapsilla on
mahdollisuus oppia. Kaiken kaikkiaan tässä, kun
puhutaan suomalaisesta oppimisympäristöstä,
niin kyllä täytyy kuitenkin muistaa se, että meillä on
Suomessa aika ainutlaatuinen tilanne siinä mielessä,
että meillä on kaikilla lapsilla mahdollisuus
maksuttomaan perusopetukseen, terveydenhuoltoon, kouluruokailuihin,
materiaaleihin, koulukuljetuksiin. Maailmassa Suomi on kuitenkin
ainutlaatuinen maa, että täältä löytyy
aina näitä kehittämisen tarpeita, ja
ilman muuta muun muassa kouluterveydenhuolto on sellainen aihepiiri,
jossa eri kunnissa ja eri kouluissa on hyvin erilaiset tilanteet.
Toiset ovat hoitaneet asiat paremmin kuin toiset, mutta nyt arvioidaan
myös tämän kehittämistarpeita.
Pia Viitanen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Sarkomaalle tiedoksi todellakin,
että siellä Tampereella, niin kuin monessa muussakin
kunnassa, nimenomaan kokoomus ja vihreät käyvät tätä keskustelua
koulutuksen leikkauksista. Me sosialidemokraatit emme tällaisia
missään nimessä kannata. Ministeri Virkkuselle
tiedoksi, että aikanaan kun koululainsäädäntöä tehtiin täällä,
SDP olisi halunnut kirjata lakiin luokkien ryhmäkoot, mutta
kokoomus vastusti sitä niin jyrkästi, että emme
pystyneet tätä silloin toteuttamaan.
Olen äärimmäisen huolissani, arvoisa
puhemies, tämän hallituksen arvovalinnoista. Te
puhutte elvytyksestä, laskette rikkaiden verotusta, poistatte
työnantajien kelamaksun, ja elvytystä on jopa
peltomaan myyntivoiton verovapaus. Samaan aikaan teillä elvytystä ei
ole. Kuntapalveluiden, lasten ja nuorten hyvinvointipalveluiden turvaaminen
on talousoppienkin mukaan tehokkaimpia elvytystoimia.
Voisiko ministeri Katainen kiteyttää tämän
elvytyksen järkevyyden?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Puhemies! Kuten pääministeri aikaisemmin
totesi, mehän emme tehneet vuodelle 2008 tuloveronkevennyksiä suhdannesyistä.
Tosin nostimme verotusta, ympäristöveroa, ja nyt
en muista ihan varmaan, kuinka se oli, tukivatko sosialidemokraatit
näitä verojen nostoja vai eivät. (Välihuuto) — Eivät
tukeneet, okei. — Eli minä nyt en tiedä,
mitä mieltä tästä nyt pitäisi
olla, kun niitä veroja ei saa myöskään
nostaa. Mutta me joka tapauksessa teimme näin, koska on
järkevämpää, että suhdannetilanteessa
ei anneta kovia veronkevennyksiä, mutta toisaalta, kun
hinnat olivat silloin vielä alkuvaiheessa matalalla tasolla,
nostimme ympäristöveroja, ja tämä oli
ihan fiksua.
Mitä tulee sitten kelamaksun poistoon, niin minä olen
erittäin kiitollinen palkansaajajärjestöille,
Akavalle, STTK:lle ja SAK:lle ja EK:lle, siitä, että ne
pääsivät yhteiseen sopimukseen siitä,
että kelamaksu poistetaan, jotta voidaan nostaa työeläkemaksuja
tulevina vuosina. Tämä on erittäin vastuullista
tulevaisuuspolitiikkaa, erittäin vastuullista tulevaisuuspolitiikkaa,
ja en ymmärrä, miten joku voi vastustaa sitä,
että työeläkemaksuja nostetaan (Puhemies:
Minuutti on mennyt!) etukäteen ja näin ollen turvataan
tulevien eläkeläisten eläkkeet.
Opetusministeri Henna Virkkunen
Arvoisa puhemies! Totean vielä ed. Viitaselle, että mielestäni
ei ole perusteltua kirjata ryhmäkokoja lakiin, koska on
hyvä, että kunnilla on tässä,
ja kouluilla, mahdollisuus jouston varaan siinä mielessä,
että meillä on muun muassa luokkia, joissa välillä työskentelee
kaksi opettajaa, niitä jaetaan pienempiin ryhmiin, siellä työskentelee
eri alojen ammattilaisia, jos on kyse erityisluokista. Toisaalta
kunnat, jotka ovat itse joskus tehneet tällaisia määrittelyjä enimmäisryhmäkoosta,
ovat
saattaneet joutua muun muassa tilanteeseen, että koulu,
missä ryhmäkoko on täynnä, ei voi
ottaa lasta, vaan lapset ohjataan sitten 3 tai 5 kilometrin päähän
seuraavaan kouluun. Siinä mielessä on hyvä pitää jouston
vara, että voidaan myös katsoa näitä koulumatkoja
ja joustavia mahdollisuuksia koulun ja opettajien ja eri ammattilaisten
kesken, koulun sisällä organisoida koulutyötä.
Mutta ilman muuta haluamme kannustaa siihen, että tämä erityisrahoitus,
jota nyt on suunnattu näihin ryhmäkokoihin, käytettäisiin
näihin pulmallisen suuriin ryhmiin, joita lähes
kaikissa kunnissa kuitenkin joissain kouluissa on.