Leena Rauhala /kd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä istunnossa tänään
käsittelyssä on lakialoitteita, useitakin: paitsi
omani, josta nyt ensimmäisenä on kysymys, myös seuraavat,
jotka liittyvät kristillisdemokraattien ... (Hälinää)
Ensimmäinen varapuhemies:
(koputtaa)
Pyydän salia rauhoittumaan.
Niin, arvoisa puhemies, tänään tässä käsittelyssä on
kristillisdemokraattien vaihtoehtobudjettiin sisältyviä lakialoitteita.
Olemme budjetin lähetekeskustelussa esitelleet omaa vaihtoehtoamme,
jossa korostamme nimenomaan sosiaalista oikeudenmukaisuutta ja perheiden
peruspalvelujen tukemista. Kristillisdemokraattien vaihtoehtobudjetti
vuodelle 2004 on linjassa puolueen vaaleissa esittämien
tavoitteiden kanssa. Vaikka esityksemme sisältää lukuisia
tärkeitä parannuksia, ei se lisää valtion
kustannuksia, vaan sen toteuttaminen vähentää arvioidemme
mukaan lainanoton tarvetta noin 120 miljoonalla eurolla ensi vuonna.
Vaihtoehtobudjettimme sisältää parisenkymmentä talousarvioaloitetta
ja joukon lakialoitteita, joita aloitteiden ensimmäiset
allekirjoittajat tänään esittelevät.
Osa esitykseemme sisältyvistä lakialoitteista
on tehty jo aikaisemmin lisäbudjetin käsittelyn
yhteydessä. Mainitsen niiden keskeisen sisällön
tässä yhteydessä luettelonomaisesti.
Näitä ovat toimeentulotuen asumiskustannusten
omavastuun puolittaminen, lasten kotihoidon ja yksityisen hoidon
tuen korottaminen, pienimpien kansaneläkkeiden korottaminen,
ruoan arvonlisäveron alentaminen, haittaveron käyttöönotto
K15- ja K18-viihteelle ja opintotuen asumislisän ympärivuotistaminen
ja minimiäitiyspäivärahan korottaminen.
Nämä olivat siis jo aiemmin tekemiämme
lakialoitteita, joiden tavoitteet ovat sisällä myös
tässä ensi vuoteen tähtäävässä vaihtoehtobudjetissamme.
Vaihtoehtomme muodostaa kokonaisuuden ryhmän budjettivastalauseena.
Arvoisa puhemies! Kristillisdemokraattisen eduskuntaryhmän
budjettivaihtoehdon yksi tavoite on sairaiden aseman helpottaminen,
mihin nyt käsittelyssä oleva lakialoite 102/2003
eli laki sairausvakuutuslain 9 §:n muuttamisesta tähtää. Suomessa
sairauskulujen, etenkin lääkkeiden, omavastuut
ovat kansainvälisesti vertailtuna hyvin korkeita. Niitä on
myös viime vuosina korotettu. Ryhmämme mielestä lääkekorvausten omavastuuosuuden
maksukattoa tulee laskea pitkäaikaissairaiden aseman helpottamiseksi.
Saimme Kelasta tiedon, jonka mukaan noin 20 miljoonan euron
lisäpanostuksella lääkekorvausten omavastuun
vuotuinen maksukatto voidaan laskea 528 euroon. Näin ollen
esitämme maksukaton laskua siis noin reilulla 80 eurolla
siitä, mitä se muutoin ensi vuonna olisi. Tällöin
lääkkeiden lisäkorvauksen saajien lukumäärä nousee arvioiden
mukaan noin 34 prosenttia.
Suomalaisten potilaiden omakustannusosuus terveydenhuollon rahoituksesta
on Oecd-maiden huipputasoa. Kotitalouksien rahoitusosuus terveydenhuollon
kustannuksista on tällä hetkellä noin
22 prosenttia, kun se vielä 90-luvun alussa oli noin 15
prosenttia. Suomessa niin lääkkeille, asiakasmaksuille
kuin matkakuluillekin on käytössä erilliset
maksukatot, joiden yhteenlaskettu taso nousee yli 1 300
euroon. Tämän lisäksi tulevat hammashoidon
ja fysikaalisen hoidon kustannukset.
Tiedämme, että muissa Pohjoismaissa Suomen
korkeat lääkekustannukset sekä terveyskeskus-
ja sairaalamaksut ovat herättäneet keskustelua
ja myös ihmetystä. Kun suomalainen potilas maksaa
lääkkeistään keskimäärin
52 prosenttia, Ruotsissa osuus on vain 29 ja Norjassa 21 prosenttia.
Asiakasmaksukatot ovat Norjassa noin 200 euroa, Ruotsissa noin 100
euroa vuositasolla, ja Tanskassa terveyspalveluthan ovat tyystin maksuttomia.
Arvoisa puhemies! Suomalaisen terveydenhoidon rahoitus on suhteutettuna
bruttokansantuotteeseen alhaisin kaikista EU-maista. Suomen panostus
vuonna 2000 oli Stakesin mukaan 6,6 prosenttia bkt:sta, kun muissa
EU-maissa käytetään terveydenhuoltoon
keskimäärin yli 8 prosenttia. Oecd-maista vain
Slovakia, Turkki ja Meksiko käyttävät
pienemmän bkt-osuuden terveydenhuollon kustannuksiin.
Köyhyydestä merkittävä osa
keskittyy pitkäaikaissairaisiin. Sairauden aiheuttama taloudellinen
taakka tulisi mielestämme jakaa solidaarisesti koko yhteiskunnan
kannettavaksi. Korkeat kustannukset vähentävät
erityisesti pienituloisten hoitoon hakeutumista. Kalliiden lääkkeiden korvauksista
säästettäessä aiheutuu vastaavasti turhaa
laitoshoidon tarvetta. Korkeat kustannukset vähentävät
erityisesti pienituloisten hoitoon hakeutumista, ja hoidon viivästyminen
nostaa kokonaiskustannuksia, joten pitkällä tähtäimellä säästö saattaa
muuttua lisämenoksi.
Erityisesti esimerkiksi mielenterveyspotilaat joutuvat usein
käyttämään vanhoja ja runsaasti mahdollisesti
sivuvaikutuksiakin aiheuttavia lääkkeitä,
kun uutta ja turvallista lääkettä ei
saada korvauksen piiriin ja rahasta on potilaalla, asiakkaalla,
kysymys. Tämä johtaa siihen, että monet
sairaalasta kotiutetut psykiatriset potilaat lopettavat mahdollisesti
lääkkeensä ohjeiden vastaisesti runsaiden
sivuvaikutusten vuoksi ja myös rahaan liittyen. Merkittävin
syy mielenterveyspotilaan joutumiseen yhteiskunnalle kalliiksi tulevaan
sairaalahoitoon on juuri avohoidon lääkityksen
laiminlyönti.
Vuonna 2003 lääkkeiden vuotuinen omavastuuraja
on noin 601,15 euroa. Rajan ylittävät lääkekustannukset
korvataan kokonaan, mikäli vuotuisen omavastuurajan ylitykset
yhteensä ovat enemmän kuin 16,82 euroa. Lääkkeiden
vuotuinen omavastuuraja määräytyy KEL-indeksin mukaan,
joten raja on arviolta noin 611,40 euroa ensi vuonna.
Kuten jo totesin, mikäli ensi vuonna lääkekorvauksiin
käytetään noin 20 miljoonaa euroa enemmän
kuin nykylainsäädännön mukaan
lääkekorvauksiin, vuotuinen omavastuuraja voidaan
pudottaa esityksemme mukaisesti, niin kuin se tässä lakialoitteessa
on, 528 euroon.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa herra puhemies! Haluan kiinnittää huomion
siihen, että suomalaisesta köyhyydestä aika
merkittävä osa selittyy nimenomaan pitkäaikais-
ja monisairauksilla. Sairastaminen käy Suomessa kalliiksi
potilaan kukkarolle. Tämä on erityisen selvästi
nähtävissä pohjoismaisessa vertailussa,
mutta myös kautta koko Euroopan ja Oecd-maiden. Pientä eläkettä saavilla
käytettävissä olevat tulot menevät usein
ruokaan, asumiseen, perustarpeisiin, terveydenhoidon asiakasmaksuihin,
ja jopa lääkkeistä potilaat joutuvat
tinkimään. Jos lääkärin
määräämät lääkkeet
jäävät kalliin hinnan vuoksi käyttämättä,
niin kustannukset yhteiskunnalle saattavat pitkällä tähtäimellä koitua
kalliiksi.
Lipposen molempien hallitusten aikana itse asiassa potilaiden
lääkekustannusten omavastuuosuus nousi ja terveydenhoidon
asiakasmaksujen omavastuuosuus nousi. Nyt toivoisin sitä, että tämän
hallituksen aikana tämä suunta saataisiin käännettyä ja
päästäisiin sille uralle, että potilaalle
ei jäisi niin kohtuuttoman suuri osa näistä maksuista
maksettavaksi.
Keskustelu päättyy.