Leena Rauhala /kd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kysymys on siis työttömyysturvalain
muuttamisesta. Lakialoitteessani ehdotan, että työmarkkinatukeen
määrätään suojaosa, joka
ei ole harkinnanvarainen ja joka on 50 prosenttia täysimääräisen
työmarkkinatuen kuukautta kohden lasketusta määrästä.
Lakialoitteeni taustalla on monet monet keskustelut työttömien
kanssa eri tilaisuuksissa, ja erityisesti hyvin pitkään
työttömänä olleitten kanssa
tämä kysymys on noussut esille. Lakialoitteessani
ehdotan myös, että työmarkkinatuen harkinnanvaraisen
osan tulorajaa korotetaan huoltovelvollisille 159 eurolla jokaisen
alle 18-vuotiaan huollettavan osalta. Nykyisessä laissa
korotus tulorajoihin on 106 euroa.
Lakialoitteeni koskee henkilöitä, jotka eivät täytä ansiosidonnaisen
päivärahan ehtoja kassajäsenyyden tai
työssäolon osalta, eli suurelta osin siis henkilöitä,
jotka ovat jo pudonneet ansiosidonnaiselta päivärahalta
ja 180 päivän suojaosuudelta, joka aika työmarkkinatukea
maksetaan ilman harkinnanvaraisuutta. Eli nämä siis ovat
pitkäaikaistyöttömiä. Muilta
osin työmarkkinatuki on nykyisen työttömyysturvalain
mukaan harkinnanvarainen etuus eli hakijan puolison tai avopuolison
tulot vähentävät työmarkkinatukea.
Hallituksen esityksessä, joka osaltaan korjaa nykyisen
lain tilannetta, ehdotetaan työmarkkinatukeen sovellettavaa
tarveharkintaa lievennettäväksi. Hallituksen esityksessä muutos
ehdotetaan toteutettavaksi korottamalla vähennystä, joka
tehdään puolison tuloista ennen tarveharkinnan
suorittamista. Vähennyksen enimmäismäärää korotettaisiin
nykyisestä 236 eurosta kuukaudessa 536 euroon. Tällainen
muutos on siis oikean suuntainen, mutta se ei kuitenkaan poista sitä ydinongelmaa.
Se siirtää sen vain koskemaan hieman korkeampituloisia
perheitä, mikä on siis hyvä asia. Kuitenkin
jos on työssäkäyvä puoliso,
vaikka vain tuloilla alle yksittäisen suomalaisen keskipalkan,
työtön jää ilman työmarkkinatukea
ja perhe joutuu elämään vain toisen palkalla
nyt hallituksen esittämän uudistuksenkin jälkeen.
Tämä merkitsee monissa tapauksissa perheissä valintatilanteita,
perheiden tulojen romahtamista. Työmarkkinatuen tarveharkinta
muodostuu näin monissa tilanteissa työn vastaanottamisen
esteeksi. Pienipalkkaisesta työstä ei jää tarpeeksi
rahaa elämiseen ja siksi työtä ei kannata aina
ottaa vastaan. Jo kohtuullisen pienet puolison tulot leikkaavat
työmarkkinatuen nollaan. Silloin kun molemmat puolisot
ovat työmarkkinatuen varassa, se on selvä kannustinloukku. Työmarkkinatuen
tarveharkinta sotii myös sosiaaliturvan yksilökohtaisuutta
vastaan mielestäni.
Erityisen ongelmallisena näen tämän
nimenomaan perhepoliittisesti, koska keskusteluissa on tullut esiin
ja ihan käytännön esimerkeissä,
että tämä nykyinen tilanne kannustaa
tai joissain tilanteissa pakottaa tai ohjaa perheet valinnan eteen,
jossa ratkaisuna on avioero toimeentulosyistä ainakin nimellisesti.
Asutaan kahdessa osoitteessa ja työtön puoliso
alkaa saada sitten täyttä työmarkkinatukea,
asumistukea, usein vielä toimeentulotukeakin. Tällainen
ratkaisu tulee yhteiskunnalle paljon kalliimmaksi kuin että työmarkkinatuen
harkinnanvaraisuutta lieventämällä tilanne
korjattaisiin. Lainsäädännön
keinoin ei saa ylläpitää rakenteita,
jotka kannustavat tämänlaisiin ratkaisuihin kuin
edellä kerroin.
Tarveharkinnan vuoksi vähennettyä työmarkkinatukea
maksettiin viime vuoden aikana 25 900 henkilölle
2,6 miljoonalta päivältä, mikä on
noin 6,6 prosenttia kaikista työmarkkinatukipäivistä.
Yli 90 prosentissa vähennyksen perusteena oli puolison
tulot. Hallituksen esityksessä ehdotetulla tavalla toteutettavan
lievennyksen arvioidaan tuovan työmarkkinatuen piiriin
noin 2 000 uutta saajaa, mutta tämän
lakialoitteen osalta määrä tietenkin
olisi suurempi.
Tarkkoja laskelmia tämän lakialoitteen toteuttamisen
kustannuksista ei mielestäni voida tehdä, koska
ei tiedetä, kuinka paljon uusia etuudensaajia tämä toisi
työmarkkinatuen piiriin. Lisäystä valtion
menoihin tämä lakialoite siis ilman muuta tietäisi,
mutta samalla se korjaisi myös erään
rakenteellisen ongelman, joka työttömyysturvalaissa
nyt on. Osaan kustannuksista rahoitus tulee sitä kautta,
että nimellisten erojen myötä maksettujen
yhteiskunnan tukien määrä vähenisi.
Arvoisa puhemies! Kaikilla ihmisillä pitää mielestäni
olla oikeus perusturvaan ja siksi työmarkkinatukeen oikeutetulla
tulee olla oikeus saada puolet täysimääräisestä työmarkkinatuesta puolison
tuloista riippumatta. Onhan verotuskin tänä päivänä erillinen.
Puolison tulojen vaikutus säilyy edelleen työmarkkinatuen
harkinnanvaraisessa osassa, mutta lievennystä siinäkin
tulee lapsiperheiden osalta. Alle 18-vuotias lapsi korottaa tulorajaa
159 eurolla nykyisen 106 euron sijaan. Tämä helpottaa
erityisesti alle keskituloisten lapsiperheiden tilannetta, jossa
toinen puoliso on työssä ja toinen työttömänä.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Itsekin olen tehnyt joka kaudella aloitteen,
ja minusta tämä ed. Rauhalan esitys on sillä tavalla hyvä,
että tämä pitäisi ehdottomasti
saada hyväksyttyä. Ihan pitkälle vietynä tämä pitäisi
hoitaa vielä sillä tavalla, jotta molemmilla puolisoilla olisi
omat tulot ja ne olisivat riippumattomat toisistaan, koska nimenomaan
verotuksen puolella ollaan siinä tilanteessa, ettei sitä toisen
puolison tuloa katsota enää tässä.
Sen takia tuntuu jotenkin epäloogiselta, miksi tämä työmarkkinatukijärjestelmä on
näin.
Pahimmin tämä näkyy siinä tilanteessa,
kun ihmiset ovat molemmat työssä, aviopuolisot
ovat työssä tai avopuolisot, ja sitten tapahtuukin
semmoinen onnettomuus, että jää työttömäksi,
ja siinä on otettu sitten pankkilainaa asuntoa varten. Sen
määrätyn ajan jälkeen elikkä 500
päivää ansiosidonnaista ja 180 päivää semmoista
aikaa, jolla ei ole tarveharkintaa, pudotaan kokonaan sen toisen
puolison hankkeiden varaan. Ne lainat on mitoitettu sen mukaan,
että on kaksi ihmistä työssä.
Siinä tilanteessa tapahtuu tämä niin
sanottu pakkoerotilanne. Otetaan tämmöinen näennäinen
ero ja mennään asumaan eri paikkoihin ja sitten
saadaan edes jotain rahaa ja pystytään hoitamaan
taas laina. Tämä on yhteiskunnan kannalta ihan
järjetön tilanne, että me pakotamme lainsäädännöllisesti
tämmöiseen tapahtumaan.
Sen takia minä odotan, että sen lisäksi,
että hallitus on tehnyt tämän tietyn
tyyppisen väljennyksen, tätä voitaisiin
jatkaa, jos ei tänä vuonna niin seuraavina vuosina,
sillä tavalla, että tämä hallitus
poistaisi kokonaan tämän tarveharkinnan.
Keskustelu päättyy.