7) Laki tuloverolain muuttamisesta
Toimi Kankaanniemi /kd(esittelypuheenvuoro):
Herra puhemies! Eduskunnassa toimii yhdessä valtioneuvoston
kanssa maaseutuparlamentti, jossa on paljon edustajia. Tuo maaseutuparlamentti
järjesti suuren tapahtuman 19.4.2005 sosialidemokraattien
valtakeskuksen vieressä Hakaniemessä Paasitornissa,
ja siellä keskusteltiin maaseudun näkymistä.
Meiltä, kun olivat eri puolueiden eduskuntaryhmien edustajat
siellä keskustelussa ja paneelissa, kysyttiin konkreettisia
ehdotuksia maaseudun olojen kehittämiseen. Voin sanoa ehkä niin,
että taisi olla lähes ainoa todella konkreettinen
ehdotus, joka siellä esitettiin, oma ehdotukseni etätyövähennyksen
käyttöönotosta verotuksessa. Tuo ehdotus
sai pitkähkön keskustelun aikaiseksi ja sai sekä panelisteilta
että muualta varsin myönteisen vastaanoton, jopa
professoritasolta. Tuo ehdotus etätyövähennyksestä on
nyt puettu lakialoitteen muotoon ja on nyt tässä meillä käsittelyssä lähetekeskustelussa.
Pääministeri Vanhasen hallitus pyrkii tehostamaan
aluepolitiikkaa, mutta tähän asti se on kyllä epäonnistunut
siinä, ja näyttää, että Euroopan unionin
politiikka tulee valitettavasti entisestään heikentämään
suomalaista aluepolitiikkaa. Näin meidän laskumme
vain lisääntyvät ja teho heikkenee, jolloin
on välttämätöntä, että kansallisia toimenpiteitä alueellisen
kehityksen edistämiseksi tehostetaan. Siinä tarvitaan
todella konkreettisia toimenpiteitä, ja yksi on työn
tekemisen edellytysten parantaminen maaseudulla taajamien ulkopuolella.
Meillähän on Vanhasen hallitusohjelmassa lupaus
siitä, että vuoden 2005 loppuun mennessä koko
maa on katettu niin, että kaikkialla toimivat nopeat ja
käyttäjilleen kohtuuhintaiset tietoliikenneyhteydet.
Toivottavasti tämä hallitusohjelman kohta toteutuu
ja näin ollen etätyön mahdollisuudet
tietotekniikan levitessä näin nopeasti ja kustannuksiltaan
edullisesti kautta maan voivat tulla myös konkreettisesti
hyödyksi suomalaisessa yhteiskunnassa ja työelämässä.
Kun olosuhteet siis paranevat tältä osin, on syytä tarkastella, miten
tätä kehitystä voidaan vauhdittaa, ja
yksi tapa on ottaa käyttöön etätyövähennys.
Etätyöhän olisi kotona tai oman asunnon
läheisyydessä, esimerkiksi kylän etätyöpajassa,
tapahtuvaa työtä siten, että varsinainen
työpaikka on esimerkiksi jossakin kaupungin keskustassa ja
tämä työpiste on sitten siellä ympäröivällä maaseudulla
missä tahansa. Tämä olisi kuitenkin työsuhteessa
tapahtuvaa eli työnantajan työnjohdon ja valvonnan
alaisena, niin kuin työelämässä periaate
on. Voisi olla esimerkiksi käytännössä niin,
että työntekijä olisi kotona tai etätyöpisteessä neljä päivää viikossa
ja yhtenä päivänä kävisi kaupungissa
muiden työntekijöiden luona heidän kanssaan
työskentelemässä, jolloin sosiaalinen
ja muu kontakti säilyisi.
Jos näin työskennellään,
matkakustannukset säästyvät ja matkakustannusvähennykset
jäävät myös pois. Tällöin
verottaja hyötyy siitä, että ei ole matkakustannuksia
vähennyksinä, jolloin voidaan ajatella ja tässä lähdetään
siitä, että kannustettaisiin siten työntekijää siihen,
että hän tekisi etätyötä ja
saisi vähentää matkakustannuksien säästymistä vastaavan
määrän verotuksessa etätyövähennyksenä.
Ne rajat olisivat samat kuin nyt laissa matkavähennysten
enimmäismäärä, 4 700
euroa 500 euron yli menevästä osasta. Tältä osin
tilanne ei siis muuttuisi yhtään miksikään veronsaajan
kannalta.
Tämä olisi kuitenkin malli, joka suosisi ympäristöpolitiikkaa,
eli liikenneruuhkat liikenteessä, polttoaineiden kulutus
vähenisivät, kun työmatkat näin
jäisivät pois, työntekijän henkiset
ja fyysiset voimat säästyisivät työhön,
vapaa-aika lisääntyisi, kun ei tarvitsisi olla
ruuhkassa ja työmatkoilla tuntikausia mahdollisesti päivittäin, voisi
olla kotona ja tehdä sieltä töitä.
Tuon vapaa-ajan voisi käyttää perhe-elämän,
itsensä kehittämisen tai harrastusten hyväksi,
ja se antaisi myös työpaikalla mahdollisuuden
tilojen ja laitteiden tehokkaampaan käyttöön,
kun esimerkiksi eri työntekijät voisivat olla
eri päivinä siellä työpaikoilla
ja silloin tilojen ja laitteiden tehokas käyttö voisi
lisääntyä. Toisaalta tämä malli
kannustaisi asumaan ja elämään maaseudulla,
missä meillä on paljon asuntoja ja elinolosuhteita.
Se siis edistäisi maaseudun elinvoimaisuutta ja vahvistaisi
näiden maaseutukuntien taloutta ja olisi kokonaistaloudellisesti
hyvin edullista.
Maalla pysymisen ja maallemuuton suurimpana esteenä ovat
tutkimusten mukaan — Joensuun yliopiston Karjalan tutkimuslaitos
on tehnyt pari vuotta sitten tästä tutkimuksen — työmatkojen
pituus ja matkakustannukset. Kun nyt polttoaineiden hinnat ovat
erittäin voimakkaasti nousseet, niin tämä entisestään
johtaa siihen, että muutetaan taajamiin ja siellä sitten
asuntojen hinnat nousevat, ruuhkat lisääntyvät
jne. Tähän pitää rohjeta puuttua.
Yksi kokonaistaloudellisesti edullinen ja työntekijöitä kannustava
tapa on tällainen etätyövähennys.
Se ei todellakaan olisi siinä mielessä uusi, koska
se olisi tällä mallilla, minkä olen tähän
muotoillut — omasta päästäni,
myönnän sen — matkakustannusvähennysten
sisään rakennettu malli. Näin ollen se ei
olisi veronsaajille — valtiolle, kunnille, seurakunnille — miinusmerkkinen
kokonaisuudessaan, mutta korvautuvat energia-, ympäristö-
ja muut hyödyt ja työntekijän hyvinvointi
ja työkyky ja perhekysymykset toisivat sen mittavan hyödyn,
joka tästä syntyisi.
Herra puhemies! Tällaisen mallin olen tähän rakentanut
ja toivon, että tämä vakavasti otettaisiin.
Niin kuin kerroin, siellä maaseutuparlamentissa tämä sai
erittäin lämpimän vastaanoton, hyvinkin
voimakkaan kannustuksen, ja siksi tähän olen työpanosta
käyttänyt ja tehnyt tämän aloitteen.
Herra puhemies! Tähän liittyy myös
lyhyesti toinen asia eli työmatkavähennysten 4 700
euron katon korottamisesitys, eli tuo katto pitäisi nostaa
nyt 1 000 eurolla eli 5 700 euroon, koska polttoainekustannukset
ovat nousseet noin 20 prosenttia siitä, kun viimeksi on
tuota kattoa nostettu. Myös matkalippujen hinnat ovat nousseet, ja
paine edelleen nousemiseen on merkittävä, eli tältä osin
tämä lakialoite palvelisi myös niitä,
jotka työssä ovat ja joiden työmatkakustannukset ovat
voimakkaasti nousseet ilman, että hallitus olisi heitä vastaan
tullut. Nyt on aika tulla ja näin kannustaa ihmisiä työntekoon
eikä rangaista siitä.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Kankaanniemi on ottanut etätyöhön
liittyvät asiat esille. Valitettavasti meillä ei
ole selkeää etätyötä koskevaa
lainsäädäntöä, osia
tosin työaikalaissa, jonka mukaan etätyöntekijän
työaikaa ei tarvitse säädellä.
Ed. Kankaanniemi pitää etätyön
lisäämistä ympäristöystävällisenä ja
työntekijöiden terveyttä ja hyvinvointia
lisäävänä. Joissakin tapauksissa
voi olla näinkin, mutta yleensä etätyöntekotunnit
venyvät pidemmiksi kuin työpaikalla.
Etätyö todellakin vähentää työpaikkamatkoja, ruuhkia
ja polttoaineen käyttöä. Ed. Kankaanniemi
ehdottaa etätyövähennystä ja
samalla työmatkavähennyksen lisäämistä 5 700
euroon. Pidän ed. Kankaanniemen molempia ehdotuksia perusteltuina
ja siksi kannatan hänen lakialoitettaan.
Esko Kiviranta /kesk:
Arvoisa puhemies! Yhdyn ed. Kankaanniemen ajatuksiin siltä osin, kun
hän on korostanut etätyön hyödyllisyyttä yhteiskunnan
kannalta ja miksei myös yksityiselämän
kannalta. Siinä hän on täsmälleen
hallituksen linjoilla. On tarkoitus edistää kaikin
kelvollisin tavoin etätyön tekemistä ja
poistaa sen esteitä. Tärkeää on
muun muassa tavoite siitä, että kohtuuhintaiset
tietoliikenneyhteydet olisivat kaikkien kansalaisten käytettävissä.
Ed. Kankaanniemi ehdottaa tämmöistä aika erikoista
vähennystä, etätyövähennystä,
joka perustuisi, niin kuin hän on tänne pykälään
kirjoittanut, "toteutumatta jääneisiin matkakustannuksiin
asunnosta työpaikkaan ja takaisin". Maaseutu- ja veronmaksajaystävällisenä henkilönä,
tunnetusti sellaisena, voisin osaltani ilmoittaa, että en
kannata tämän tyyppistä veropolitiikkaa.
Jos tämän tyyppiseen lainsäädäntöön
mentäisiin, että alettaisiin vähentää toteutumatta
jääneitä kustannuksia, niin siinä olisi
aikamoinen loputon suo.
Sen sijaan kyllä kannatan tätä ed.
Kankaanniemen toista ehdotusta, missä hän ehdottaa
toteutuneiden työmatkakustannusten vähennyksen
ylärajan nostamista 4 700 eurosta 5 700
euroon. Itse asiassa olisin kyllä valmis poistamaan kokonaan tämmöisen
ylärajan todellisten tulonhankkimismenojen vähentämiseltä,
kyllä se luonnollinen raja tulee siihen, kuinka kaukaa
työssä käydään.
Minna Sirnö /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Kivirannan tavoin minusta tämä toinen
osio tässä kuulostaa ihan lupaavalta eli tämä asunnon
ja työpaikan välisten matkakustannusten rajan
nostaminen tai korottaminen, mutta toisessa kohdassa mielestäni
logiikka hivenen ontuu. Niin kuin täällä jo
myönnettiinkin, että sattui olemaan edustajan
omasta päästä tämä logiikka,
niin mietin sitä vaan siinä mielessä,
että ensinnäkään en ole aivan
100-prosenttisesti vakuuttunut etätyön autuudesta.
Olen aikoinani friikkuna sellaista tehnyt ja olen todennut, että ei
ole hirvittävän kivaa, että vapaa-aika
ja työ lomittuvat 24 tuntia vuorokaudessa 7 päivää viikossa
ja käytännössä joka viikko vuodessa.
Sinänsä ymmärrän, että on ihmisiä,
jotka haluavat mielellään tehdä kotona töitä.
Jos olen oikein ymmärtänyt, niin edelleenkin verotuksessa
on olemassa työhuoneverovähennysoikeus, joka on
juuri tätä varten. Siihen työhön
muun muassa, mitä opettajat joutuvat kotona tekemään,
ainakin ennen muinoin oli opettajilla oikeus tehdä verovähennys
työhuoneestaan, ja osittain sekin on tietysti etätyötä.
Kyllä logiikka myös muuten kompastelee, joskin
tosin tietysti olen tyytyväinen, että jos tämä logiikka
menee läpi, niin minäkin olen saajien puolella.
Nimittäin olen ymmärtänyt niin, että asuntolainoistakin
saadaan vähennyksiä, ja kun minä olen
kaksi kertaa vuokra-asuja enkä yhdenkään
asunnon omistaja enkä sitten asuntolainallinenkaan, niin
oletan myös isoa tukkua verovähennyksiä niistä toteutumatta
jääneistä asuntolainavähennyksistä,
joita en ole koko elämäni aikana koskaan saanut.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Lämpimänä uimahyppytaiteen
ihailijana minun täytyy kyllä ihailla tätä ed.
Kankaanniemen puoltatoista volttia puolellatoista kierteellä eli
siis tuplahärveliä näin loogisesti, koska,
viitaten siihen, mitä ed. Kiviranta tuossa edellä sanoi
tästä ensimmäisestä kohdasta,
niin mukavalta kuin etätyö sinänsä tuntuukin
ja niin kannatettavaa kuin se onkin, verovähennyksen saaminen
toteutumattomista kustannuksista on tietysti hieman kummallista.
Siis työmatkavähennys matkakuluista saadaan siksi,
että syntyy kustannuksia, kun käydään
siellä työssä. Eli ihmisiä toisaalta rohkaistaan
käymään työssä kauempanakin,
siten että saa tehdä tämän vähennyksen.
En tiedä, mitä sitten oikeastaan rohkaistaisiin
sillä, että nyt saa ikään kuin
kaksinkertaisen vähennyksen. Nimittäin etätyötä kotona
tekevähän saa hyödyn siitä,
että hänelle ei synny näitä kustannuksia.
Jos siitä sitten sen lisäksi saa vielä ikään
kuin kuvitteellisen verovähennyksen, niin sitten ollaan
jo arkipäivän logiikan ylimmissä kerroksissa,
joista minä ainakin pelkään pudota lipsahtavani
helposti. Eli minäkin pitäydyn kannattamaan tätä ed.
Kankaanniemen jälkimmäistä, hyvää esitystä.
Anne Holmlund /kok:
Arvoisa puhemies! Olen itse aina suhtautunut erittäin
myönteisesti niihin tapoihin, joilla on pyritty lisäämään
etätyön tekemisen mahdollisuuksia. Itsekin tunnen nuoria
perheitä, jotka ovat päätyneet etätyöratkaisuun
silloin, kun lapset ovat olleet pieniä, ja pitäneet
ratkaisua ihan hyvänä. Myös monet maaseudulla
asuvat ovat viestittäneet sitä, että haluaisivat
edelleenkin asua maaseudulla, vaikka työmahdollisuuksia
ei olekaan niin kovin kosolti, ja silloin myös etätyö on
mielestäni ihan paikallaan ja etätyön
tekemisen mahdollisuuksia tulisi myös lisätä.
Kuitenkin jäin pohtimaan tätä ed.
Kankaanniemen aloitetta, että työntekijä saisi
vähennyksen, joka perustuisi toteutumattomiin kustannuksiin.
Pohdin vaan sitä, onko tässä nyt ongelma
se, että työntekijöitä ei löytyisi
etätyöhön, kun en ole kyllä kovin
paljon kuullut, että työnantajiakaan löytyisi
etätyöhön. Tämä on
kaiken kaikkiaan kulttuurimuutos sikäli, että meillä ei
ehkä ole niinkään etätyömarkkinoita,
ei ole työnantajia eikä välttämättä niin
kovin paljon työntekijöitäkään,
vaikka toki etätyön tekeminen on lisääntynyt,
niin kuin tässä aloitteessakin todetaan. Kyllä minä toivoisin,
että olisi myös sellaisia mahdollisuuksia, joilla
kannustettaisiin työnantajia ja yrityksiä tarjoamaan
etätyömahdollisuuksia. Tässä nyt
unohdetaan kokonaan tämä toinen puoli. En tarkoita
välttämättä mitään
massiivisia verovähennyksiä, mutta voitaisiin
varmaan sellaistakin mallia itse asiassa miettiä.
Tuossa sitten pohdin työmatkavähennyksen eli
tämän toisen osion merkitystä, ja se
on mielestäni erittäin tärkeä kysymys.
Ed. Kankaanniemi tässä omassa aloitteessaan esittää,
että ylärajaa nostettaisiin 4 700 eurosta
5 700 euroon. Itse kyllä kannattaisin enemmän
ed. Kivirannan esille nostamaa mallia, jossa yläraja voitaisiin
poistaa kokonaan. Mielestäni tämä olisi
erittäin tärkeä uudistus ja sillä myös
kannustettaisiin hakemaan työpaikkaa hieman pidemmältäkin
ja saisi kuitenkin työmatkoihinsa asiaankuuluvan korvauksen.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tässä asiassa ajatusmallini
liikkuu aivan samoin kuin ed. Holmlundilla. Myöskin etätyöntekijä voi
verotuksessa tehdä tulonhankkimisvähennyksen,
samoin kuin myöskään työmatkavähennyksessä ei
ole erillistä omavastuuta, vaan omavastuuna nimenomaan
toimii vähennys, josta ei tarvitse erikseen luetella, mitä menoja
sillä vähennyksellä katetaan. Nyt jos
aletaan kattaa sellaisiakin vähennyksiä, joita
ei pystytä tavallaan todentamaan tai jotka muodostuvat
jotakin muuta kautta työntekijälle säästöksi,
niin ollaan tietenkin aikamoisen uuden veropolitiikan linjoilla. Uskon,
että tämä laki ei tule kyllä aivan
lähiaikoina voimaan.
Mitä tulee tähän työmatkavähennykseen,
niin näistäkin löytyy verohallitukselta
aika hyvä statistiikka. Nimittäin sinipunahallituksen
aikana, valtiovarainministeri Niinistön aikana, tätä työmatkavähennyksen
ylärajaa nostettiin lähes puolella ylöspäin.
Sen jälkeen tilanne on ollut se, että yli tämän
meneviä kustannuksia muodostuu erittäin vähän
käytännössä. Jos niitä muodostuu, niin
niitä muodostuu nimenomaan sen johdosta, että asutaan
niin kaukana kotipaikkakunnalta, että joudutaan hankkimaan
esimerkiksi vuokra-asunto toiselta paikkakunnalta, ja näitä vuokra-asunnon
kustannuksia ei taas voi vähentää verotuksessa,
mutta hyväksytään esimerkiksi yksi edestakainen
matka viikossa kotipaikkakunnalle. Tämä on se
suurempi probleema, nimenomaan tämän toisen asunnon
hankkimisesta johtuvat kustannukset, joka muun muassa kansanedustajien
osalta hoidetaan kulukorvausjärjestelmällä.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Mielenkiintoinen keskustelu syntyi. Hallitusohjelmassa
todetaan, että etätyön tekemistä edistetään
ja poistetaan sen esteitä. En ole Vanhasen hallitukselta
vielä nähnyt ensimmäistäkään
esitystä, mitä tapahtuu tämän
hallituksen ohjelman suhteen.
Sitten totean, minkä mainitsinkin, että Karjalan
tutkimuslaitoksen tutkimuksessa nimenomaan sanotaan, että tutkimuksen
mukaan etätyötä on perusteltua lisätä ja
sen asema virallistaa. Ei ole näkynyt, mitä tässä suhteessa
tapahtuu. Sen tähden halusin voimakkaasti nostaa tämän
asian esille, tietäen, että mallista tulee ainakin
erilaisia ajatuksia. Mutta hallitusta pitää kannustaa
ja kannustaa myös tätä etätyön
tekemistä, koska se on monella tavalla yhteiskuntapoliittisesti
viisasta.
Mitä sitten tulee tähän malliin,
niin mietin kyllä, olisiko suora, selkeä tietty
euromääräinen vähennys annettavissa.
No, perustelut ovat ihan samat. Voidaan sanoa, että se
on perusteeton vähennys, joka ei perustu mihinkään.
Meillä on verotuksessa kahdenlaisia vähennyksiä:
viran puolesta tulevia kaikille, niin kuin manulle illallinen, ja
sitten on kustannuksiin perustuva vähennysoikeus. Tämä on
ehkä vähän semmoinen sekamuoto, mutta
vaikka tuohon on kirjoitettu, että toteutumattomat kustannukset,
niin se ei tietysti tarkoita sanatarkasti sillä tavalla,
että joitakin toteutumattomia vähennettäisiin,
vaan se on laskentatapa, jolla kohdellaan oikeudenmukaisesti eri
henkilöitä, jotka etätyötä tekevät
ja etätyövähennyksen tätä kautta
saisivat, eli heitä kannustetaan ja palkitaan siitä,
että eivät saastuta ympäristöä,
eivät ruuhkaa aiheuta tuolla liikenteessä ja ovat
valmiita siis tekemään työtä siellä omissa
oloissaan.
Moni, ed. Sirnö, tekee omaishoitotyötä,
arvokasta työtä, kotona ja on täysin
sidottu siihen kotiympäristöönsä.
Ei se nyt mikään kuolemantuomio ole. Tässä mallissa,
niin kuin kerroin, voi olla yhden päivän tai kaksi
päivää siellä kaupungin konttorissa
ja kolme tai neljä päivää (Puhemies
koputtaa) siellä kotona eli on joustava menettely, mutta
tämä laskentamalli tässä (Puhemies
koputtaa) on vain tällä tavalla valittu.
Anne Holmlund /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Salo nosti esille mielestäni
ihan tärkeän kysymyksen eli näkemyksen
siitä, että myös työntekopaikkakunnalla
olevan asunnon kuluja pitäisi voida vähentää verotuksessa.
Tämä on mielestäni erittäin
tärkeä kysymys, ja tämän työmatkavähennyksen
ylärajan nostamisen tai jopa poistamisen ohella tämä olisi
yksi niitä elementtejä, joilla nimenomaan voitaisiin
parantaa henkilön mahdollisuuksia ottaa työpaikka
vastaan myös hieman pidemmältä. Mielestäni
on aika tärkeätä, että yhä enemmän
saisimme työttömät ja vapaat työpaikat
kohtaamaan, ja nämä ovat niitä kysymyksiä,
joihin mielestäni on syytä puuttua.
Susanna Haapoja /kesk:
Arvoisa puhemies! Kyllä olen myöskin ed. Holmlundin
ja ed. Salon linjoilla. (Eduskunnasta: Olette vanhoillinen!) — Vanhoillinen
voin olla, mutta joskus on hyvä olla vanhoillinen. — Minusta
tämän yrittäjille tulevan porkkanan kuuluisi
olla tässä etätyön tekemisessä se
lähtökohta, ja haluaisin myös pohdiskella
vähän sitä, mikä on etätyön
määritelmä, koska aika monet ihmiset
tekevät työtä tänäkin päivänä kotona
ja näitä ed. Kankaanniemen mainitsemia toteutumattomia
kuluja ei silloin synny. Tässä ei aivan sellaista
tasa-arvoa kyllä pystytä välttämättä toteuttamaan.
Kannatan myös sitä kakkosasunnon verovähennysoikeutta
ainakin harkittavaksi. Myöskin sitten haluan sanoa näistä aluepoliittisista
asioista, joihin ed. Kankaanniemi viittasi, että hallitus
ei ole tehnyt, että ei se nyt ihan epäonnistunuttakaan
se hallituksen aluepolitiikka ole ollut. Tältä osin
voi olla kyllä hieman parannettavaa, mutta aivan en tätä allekirjoita.
Minna Sirnö /vas:
Arvoisa puhemies! Olen hivenen pettynyt ed. Kankaanniemeen siinä,
että hän rinnasti omaishoitajien arvokkaan työn
siihen kritiikkiin, jota kohdistin etätyöhön.
Olen kyllä ymmärtänyt niin, että etätyössä se
varsinainen työ on jossakin muualla kuin kotona ja sitä vain
tehdään joko toistaiseksi joinakin päivinä tai silloin
tällöin kotona, ei jatkuvasti välttämättä edes.
Täytyy muistaa, että itse asiassa etätyötä tehdään
tällä hetkellä jo työmatkoilla
hyvin paljon. Jokainen meistä kansanedustajista, joka kuluttaa junaa
edestakaiseen matkailuun kotipaikkakuntansa ja tämän
työpaikkakunnan välillä, tietää, että siellä on
iso liuta ihmisiä tietokoneet auki tekemässä ylimääräisiä tunteja
töitä työpäivän jälkeen
ja ennen työpäivää, eli etätyö on
jo jopa niilläkin ihmisillä todellisuutta, jotka
käytännössä ovat edelleen tekevinään
työtä työpaikoilla.
Mielestäni olisi ollut arvokasta sinänsä keskustella
etätyöstä ja etätyön
mahdollisuuksista siitä näkökulmasta,
mitä työnantaja saa, mutta myös siitä näkökulmasta,
mitä se maksaa, että teet etätöitä kotona.
Nimittäin tällä hetkellä etätyöstä useimmiten
aiheutuvat kustannukset, kuten puhelinlaskut ja nettilaskut, jäävät
työntekijän itsensä harteille, jos hän
on tehnyt sen valinnan, että hän työskentelee
kotona.
Toinen on tietysti aluepoliittinen kysymys. Olisin toivonut
tässä yhteydessä keskusteltavan myös
siitä, miksi Suomen hallitus edelleenkin jarruttaa sitä,
että laajakaistaverkko laajennetaan koskemaan kaikkia syrjäkylien
kirjastoja, jolloin se tarkoittaa sitä, että laajakaistat
koskisivat myös kaikkia syrjäkyliä. Nimittäin
niihin syrjäkyliin ei näillä näkymin
koskaan tule kaupallisia laajakaistoja ilmestymään,
jolloin niillä paikkakunnilla etätyömahdollisuudet
ovat käytännössä nolla, jos
puhumme tietoteknisistä mahdollisuuksista.
Riikka Moilanen -Savolainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässä keskustelussa on
noussut esille myös työmatkavähennys.
Tämän lakialoitteen sijasta kyllä puuttuisin
sellaiseen epäkohtaan, josta on ainakin Pohjois-Suomen
ihmisiltä tullut paljon palautetta. Kun tämä työmatkavähennys
tehdään verotuksessa, niin kun on henkilöitä,
jotka käyvät oman kuntansa ulkopuolella töissä ja
jäävät jonkin ajan kuluttua äitiysvapaalle,
ja kun äitiyspäiväraha lasketaan nettotulojen mukaan,
niin tämä aiheuttaa kyllä eriarvoisuutta ihmisten
välillä. Jos käyt samalla paikkakunnalla
töissä, missä asutkin, niin saat korkeampaa äitiyspäivärahaa
kuin se henkilö, joka käy vähän kauempana
työpaikallaan.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Etätyötä pitäisi
kannustaa mielestäni monin keinoin paremmin. Tulevaisuudessa
sillä olisi varmaan hyvät mahdollisuudet, ja toiseksi
kun sijoitutaan samalla paremmille asuntoalueille, elämänlaatu paranee.
Anne Holmlund /kok:
Arvoisa puhemies! Tässä on puhuttu aika paljon
etätyöstä, ja haluaisin vielä muistuttaa,
että etätyö kuitenkin vaatii aika paljon.
Se ei välttämättä ole yksinkertaista työnantajalle
järjestää eikä myöskään
työntekijälle tehdä. Se ei välttämättä myöskään
ole sen edullisempaa kuin se, että käydään
työpaikalla työssä. Sen takia tähän
on varmaan hyvä kehittää erilaisiakin
malleja ja miettiä, mitkä olisivat ne oikeat tavat
mennä eteenpäin. Etätyö sinänsä vaatii
aika paljon yritykseltä ja työnantajalta, koska
se vaatii täysin uudenlaista tapaa työnjohdolta.
Perinteinen työnjohto ei onnistu silloin, kun työntekijät
tekevät etätyötä. Siinä vaaditaan aika
paljon ennakkoluulottomuutta, irtipääsyä kellokorttijärjestelmistä ja
uskoa siihen, että kun annetaan projektityyppisesti isompi
toimeksianto työntekijälle, niin hän
hoitaa sen haluamanaan ajankohtana sillä tavoin kuin hänelle
sopii. Tämä vaatii paljon luottamusta.
Tietysti on myös kysymys siitä, miten tämä sitten
sovitetaan työaikalainsäädäntöön,
milloin tehdään ylitöitä, milloin
ei tehdä ylitöitä. Mielestäni
etätyö on hyvä asia, mutta se vaatii
myös hyvin paljon lähempää tarkastelua.
Työpaikka on työntekijälle usein
myös työyhteisönä hyvin tärkeä,
eli työyhteisöstä saa tukea. Silloin
kun tekee esimerkiksi kokonaan etätyötä, jää ehkä työyhteisön
yhteisöllisyydestä aika monella tapaa paitsi.
Toki on tietysti erilaisia mahdollisuuksia tehdä osittain
etätyötä, osittain työtä kotona.
En ole kuitenkaan aivan varma siitäkään,
onko se ratkaisuna kaikkein paras. Sekin on tietyllä tavalla
työviikon silpomista erilaisiin osiin, mutta en halua suhtautua
ahdasmielisesti minkäänlaiseen etätyön
tekemiseen ja niihin malleihin. Toivon, että lähivuosina
tulemme kehittämään yhä parempia
malleja, joilla etätyö mahdollistetaan.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Haapojalle sen verran näistä hallituksen
hyvistä tuloksista aluepolitiikassa, että tällä hetkellä näyttää esimerkiksi
Pohjanmaalla siltä, että monet kannattamattomat
linja-autovuorot, joita on käytetty myöskin työmatkaliikenteeseen,
joudutaan kokonaan lakkauttamaan hallituksen valitettavan kylmän
liikennepolitiikan johdosta. Tämä aiheuttaa sen,
että monet henkilöt joutuvat hankkimaan oman auton
omin kustannuksin, ja myöskin me tiedämme tämän
hetken polttoaineen hinnoilla, että verottajan hyväksymä joku
vajaa parikymmentä senttiä per kilometri ei riitä edes bensiinikäyttöisen
ajoneuvon polttoainekustannusten kattamiseen. Se verovähennysoikeus
ei siis kata läheskään kaikkia oman auton
käytöstä johtuvia kustannuksia. Sen takia
uusia malleja jouduttaisiin miettimään, mutta
tuloksiahan on aikaa odotella vielä runsaat puolitoista
vuotta. Ehkä tässä loppukaudella niitä nyt
sitten ilmestyy ja pääsemme kehumaankin hallitusta
välillä.
Ed. Kankaanniemi on toki luova lakialoitteiden tekijä,
ja valtiovalta ja lainsäätäjähän
yleensä miettii uusia termejä näille
vähennyksille, joten termihän voisi olla oikeastaan
tuon teidän luonnehdintanne mukaan jotenkin esimerkiksi etäruuhkattomuusvähennys,
joka osoittaisi sen käyttötarkoituksen.
Paula Risikko /kok:
Arvoisa herra puhemies! Täällä on
käyty keskustelua tästä ed. Kankaanniemen
aloitteesta. Minä itse kannatan lämpimästi
työmatkavähennysosiota tästä aloitteesta.
Myöskin tässä keskustelussa on tullut
esille tämä kakkosasunnon kulujen verovähennysoikeus,
että se olisi olemassa.
Sitten vielä toisin esille pari sellaista ihan käytännön
esimerkkiä. On tullut ilmi, että avo- ja avioliitossa
olevia henkilöitä kohdellaan eri tavoin näiden
verovähennysoikeuksien kohdalla, ja myöskin sitä,
onko kysymyksessä vakinainen vai määräaikainen
työsuhde, kun sitä kakkosasuntoa asuu,
tulkitaan eri tavalla. Minä olen itsekin yrittänyt
erilaisilla toimenpiteillä saada näihin tasavertaista
kohtelua eri henkilöiden kohdalla.
Tämä etätyön määritelmä ja
tämä malli, mikä tässä ed.
Kankaanniemen aloitteessa on, jonkin verran hämmästytti
myös minua, ja olen ymmärtänyt, että täällä keskustelussakin
se on tullut esille. Kaiken kaikkiaan etätyö on
hyvin tärkeää perheen ja työn
yhteensovittamisen kannalta, mutta pitää muistaa
se, että aina kaikella on rajansa. Vaarana nimittäin
on tutkimusten mukaan, että työn ja vapaa-ajan
raja hämärtyy ja se ei olekaan sitten hyväksi
sille työn ja perheen yhteensovittamiselle, mutta kannatan
muuten etätyötä. Mutta tässä yhteydessä on
kyllä aika erikoinen tämä vähennysmalli,
minkä ed. Kankaanniemi on esittänyt, ja kyllä toivoisin,
että sitä hieman hiottaisiin.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kerran vielä tästä etätyöstä:
Sanoisin ed. Holmlundille, että kyllä se on monelle
ammattikunnalle hyvä muoto ja kaiken lisäksi tuntuu,
että se on lisääntymään
päin kaikkiaan. Kyllä siinä varmaan on
huonojakin piirteitä, mutta kaiken kaikkiaan se on kyllä lisääntymään
päin.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Ed. Sirnölle totean, että nämä tietoliikenne-
ja muut tällaiset kustannukset tämä etätyövähennys
juuri korvaisi ja ehkä myös työhuonevähennystä ei
sitten tarvitsisi antaa. Sehän on harkinnanvarainen vähennys
verotuksessa.
Tämä yhteisöllisyys, johon ed. Holmlund
viittasi, on tässä aloitteessa otettu huomioon
juuri niin, että juuri tämä malli turvaa
sen, koska osan viikosta voi olla työpaikalla, osan kotona
tehdä työtä taikka siellä kylän,
maaseutukylän, etätyöpajassa.
Sitten tämä määritelmä:
se on tänne kyllä kirjoitettu ja muistelen, että se
on aika pitkälle se, mikä on esimerkiksi tutkimuslaitoksen
käyttämä määritelmä etätyöstä.
Nyt puhutaan tästä e-työstä eli
sähköisestä työstä.
Työn ja vapaa-ajan rajan hämärtyminen
on tosiasia, mutta kyllä se on nyt hämärtynyt
jo monella tavalla, ja toisaalta niillä ihmisillä,
jotka tuolla ruuhkassa tunnin tai puolitoista tai kaksi seisovat
aamuin illoin, kyllä siinä työn ja vapaa-ajan
rajan hämärtyminen tapahtuu aivan väärässä paikassa.
Arvoisat edustajat, lukekaa tämä aloite vielä kerran.
Minä luulen, että useimmat eivät ole
lukeneet, koska näihin teidän kysymyksiinne tulee tästä tekstistä vastaus.
Kyllä sitä on kuitenkin jonkin verran mietitty,
vaikka myönnän, että tämä on
tällaista maalaismiehen luovuutta: kun asun 30 kilometrin
päässä Jyväskylän keskustasta
ja naapuri, insinööri, käy suunnittelutoimistossa
töissä, hän voisi ihan hyvin hoitaa muutaman päivän
työtään, projektiaan siellä kotonaan
ja käydä siellä 30 kilometrin päässä vaan
esimerkiksi kerran viikossa tai tarpeen mukaan.
Anne Holmlund /kok:
Arvoisa puhemies! Vielä ihan lyhyesti ed. Laxellille:
Toivottavasti puheenvuoroistani ei jäänyt sellainen
kuva, että olisin jotenkin kielteisesti suhtautunut etätyöhön.
Päinvastoin olen itse puhunut hyvin paljon etätyön
puolesta, keskustellut erittäin monen kanssa, joka muun
muassa itse tekee etätyötä. Oikeastaan
halusin vaan tässä ed. Kankaanniemen aloitteen
yhteydessä korostaa sitä, että etätyön
tekeminen ja työsopimus, jonka perusteella tehdään
etätyötä, ei välttämättä ole
kovin yksinkertainen. Se vaatii aika monen asian huomioon ottamista,
ja monta kertaa siitä syntyy kustannuksia myös
työnantajalle. Niin kuin aikaisemmin on tässä puhuttu,
niin ehkä voisi kehittää myös sellaisia
malleja, joilla työnantajia kannustettaisiin tarjoamaan
etätyön tekemisen mahdollisuuksia.
Minna Sirnö /vas:
Arvoisa puhemies! Myönnän lukutaidottomuuteni,
koska en näistä kahdesta pykälästä löydä mitään
viitteitä siihen, että ed. Kankaanniemi on tarkoittanut
etätyövähennyksellä työhuonevähennystä ja
työkaluvähennystä ja kustannusvähennystä niistä etätyöstä aiheutuvista
kustannuksista, mutta ehkä minä en vain osaa lukea
tätä pykälää oikein,
koska luen ainoastaan vain, että täällä on
kohta, jossa sanotaan toteutumatta jääneistä vähennyksistä.
Susanna Haapoja /kesk:
Arvoisa puhemies! Haluan ed. Salolle sanoa, että kyllä ne
linja-autoliikenteen asiat ovat jo ennen Vanhasen hallitusta menneet
vähän huonolle tolalle, enkä minä usko,
että siihen pelkästään hallitukset
ovat syyllisiä. Meillä väki vähenee
kylistä ja linja-autot eivät kulje. Se on valitettavaa.
Tätä työmatkavähennystä haluan
vielä nostaa esille, sen merkitystä, että kyllä se
aivan asiallinen on tässä ed. Kankaanniemen aloitteessa.
Paula Risikko /kok:
Arvoisa herra puhemies! Vielä etätyöstä.
Täällä tuli esille yleensä hajasijoitus.
Kyllähän se on totta, että hajasijoitus
edellyttää sitä, että meillä on
mahdollisuus tehdä etätyötä.
Minä haluan vielä myös korostaa sitä,
ettei jää vaan väärä käsitys,
että minä ehdottomasti tuen etätyömahdollisuuksien
lisäämistä, nimenomaan jos ajattelee
esimerkiksi tutkijan työtä. Jos me hajasijoitamme,
niin siinä joutuukin pohtimaan, mitkä ovat ne
etätyömahdollisuudet. Mutta tietenkin on tärkeää se,
miten järjestellään, ja kaikkea ei pystytä etätyönä tekemään. Esimerkiksi
terveydenhuollon hoitotyö on semmoista, että kovin
paljon et etätyönä pysty sitä tekemään.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tästä linja-autoliikenteen
tukemisesta ja sitä kautta näitten kustannusten
vaikutuksista yksittäiseen henkilöön
ja työmatkakustannuksiin: minä viittaan, ed. Haapoja,
vain valtiovarainvaliokunnan mietintöön viime
vuodelta ja toissavuodelta ja samanaikaisesti Linja-autoliiton asiasta
antamiin kannanottoihin, joissa todetaan, että maaseudulta
vähenee tätä menoa noin 50 prosenttia
olemassa olevista kannattamattomista bussivuoroista sen takia, ettei
yhteiskunta enää niitä tue, eli viittaan
hallituspuolueitten yhdessä hyväksymään
valtiovarainvaliokunnan mietintöön, jossa esitetään
huolestuneisuutta siitä, että linja-autoliikenne,
erityisesti kannattamaton linja-autoliikenne, loppuu tästä maasta,
mikä vaikuttaa hyvin negatiivisesti työllisyyskehitykseen.
Tämä ei ole mikään opposition
keksintö vaan yksinkertaisesti lainaus suoraan sieltä valtiovarainvaliokunnan
mietinnöstä.
Keskustelu päättyy.