10) Hallituksen esitys laiksi työeläkevakuutusyhtiöistä annetun
lain muuttamisesta
Sosiaali- ja terveysministeri Tuula Haatainen
Arvoisa herra puhemies! Nykyinen hallitus on tehnyt suuren työn eläkeasioissa,
ja tämähän on jatkoa edellisen hallituksen
merkittävälle työlle. Jos katsotaan,
mitä maassamme on tapahtunut tässä viimeisinä vuosina,
voi sanoa, että kehityksemme on ollut kansainvälisesti
melko ainutlaatuista. Hallitusohjelman mukaisesti näitä asioita
on valmisteltu kolmikantaisesti ja nyt järjestelmää onkin
pystytty kehittämään yhteisymmärryksessä ja
myös niin, että se pystyy vastaamaan tulevaisuuden
haasteisiin. Tästä hyötyvät
niin nykyiset kuin tulevatkin eläkkeensaajat.
Nyt eduskunnan käsittelyyn tuleva lakiesityspaketti muodostuu neljästä osasta.
Eläkelaitosten
sijoitustoimintaa, vakavaraisuutta ja valvontaa sekä työeläkevakuutusyhtiöiden
hallintoa koskevat esitykset muodostavat näin ollen toisiaan täydentävän kokonaisuuden.
Näiden esitysten tavoitteena on eläkemenojen
nousupaineen hillitseminen. Tavoitteen saavuttaminen edellyttää nyt
muun muassa parempia sijoitustuottoja, ja tiedämme, että korkeamman
tuoton tavoittelemiseen liittyy myös aina riskejä ja
niihin pitää varautua monella tapaa. Niin tässä esityksessä tehdäänkin.
Eläkelaitoksen hallituksen vastuu ja muun muassa valvontaviranomaisen roolit
korostuvat. Kokonaisuuteen liittyy myös työeläkelaitosten
kilpailuolosuhteiden selvittäminen, ja sosiaali- ja terveysministeriössä käynnistänkin
eläkelaitosten kilpailuolosuhteita koskevan selvityksen
ihan lähipäivinä.
Sijoitustoiminnan uudistamista koskevan esityksen taustallahan
on työmarkkinakeskusjärjestöjen eläkeneuvotteluryhmän
tämän vuoden tammikuussa julkaisema sijoitusselvitys.
Uudistuksessa eläkejärjestelmän maksukykyä halutaan
tukea antamalla eläkelaitokselle mahdollisuus lisätä osakesijoitustensa määrää korkeampien
sijoitustuottojen
tavoittelemiseksi. Esityksessä esitetään
lisäksi muutoksia eläkelaitosten rahastointiperiaatteisiin
ja myös toimintapääomamekanismiin. Nykyiset kate- ja vakavaraisuussäännökset ovat
osittain vanhentuneita, ja nyt annettu esitys onkin valmisteltu
sosiaali- ja terveysministeriössä.
Esityksen keskeisenä tavoitteena on asettaa sijoitusten
tosiasiallinen riski eläkelaitoksen vakavaraisuusvaatimuksen
perustaksi. Työeläkevarojen sijoittamiseen liittyvät
riskit otettaisiin näin nykyistä täsmällisemmin
huomioon. Lisäksi tämän esityksen mukaan
eläkelaitoksen olisi hajautettava sijoituksensa riittävästi.
Eläkelaitoksen on katettava aina sitoumuksistaan aiheutuva vastuuvelkansa.
Nykyiseen sääntelyyn verrattuna uudistus korostaisi
sijoitusten hajauttamisvelvoitetta sekä muuttaisi vastapuoli-
ja riskikeskittymiä koskevaa sääntelyä.
Säännösten selkeyttämisen
ja ajankohtaistamisen vuoksi niiden yksityiskohtaisuus myös
vähenisi. Tämä lisäisi jossain
määrin eläkelaitosten harkintavaltaa
näitä sijoituksia tehtäessä,
ja tästä syystä esityksessä korostetaan
eläkelaitoksen hallituksen vastuuta sijoitustoiminnan järjestämisessä.
Työeläkevarojen katetta ja vakavaraisuutta koskevassa
sääntelyssä nyt siirryttäisiin kokonaisuudessaan
kansalliseen sääntelyyn.
Työeläkevakuutusyhtiön hallintoa
koskeva esitys pohjautuu tässä selvitysmies Matti
Louekosken esitykseen. Esityksessähän ehdotetaan muutettavaksi
työeläkevakuutusyhtiöistä annettua
lakia, ja tämän uudistuksen tavoitteena on selkiyttää ja
uudistaa lainsäädäntöä siten,
että muun muassa yhtiön hallintoa koskevat säännökset
vastaisivat nyt yleistä yhtiölainsäädäntöä, joka
on käytössä. Samalla esitys korostaa
työeläkevakuutusyhtiöiden itsenäisyyttä ja
se korostaa myös riippumattomuutta muuta liiketoimintaa harjoittavista
yhtiöistä.
Näiden uudistusten taustalla on myös kasvava sijoitusriski.
Hallituksen jäsenten kelpoisuusehtoja esitetäänkin
tiukennettaviksi vaatimalla heiltä hyvää työeläkevakuutustoiminnan
ja sijoitusasiain tuntemusta. Esityksellä pyritään
myös lisäämään työeläkevakuutusyhtiön
tuloksellisuutta tehostamalla sen toiminnan säätelyä.
Sijoitustoiminta voi tehostua parhaiten, jos yhtiön hallintojärjestelmä on
rakennettu siten, että siellä vastuut ovat kaikilla
selkeät. Työeläkevakuutusyhtiöitä koskevien
vertailukelpoisten tietojen kokoaminen ja niiden säännöllinen
julkistaminen lisää näin ollen myös
eläkejärjestelmän läpinäkyvyyttä.
Vakuutusvalvontavirastosta annettu esitys perustuu myös
selvityshenkilö Matti Louekosken esitykseen, ja sen keskeisenä tavoitteena
onkin viraston valvonta ja tarkastustoimen itsenäisyyden
korostaminen. Lisäksi johtokunnan ja ylijohtajan tehtävät
säädettäisiin nyt laissa.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Tässä lakiryppäässä,
joka käsittelee meidän työeläkelainsäädäntöämme
monipuolisesti, on tosi isosta ja tärkeästä asiasta
kysymys. Sen takia on aivan erinomaista, että ministeri
itse kävi täällä suorittamassa
esittelypuheenvuoron. Se on ihan selvä.
Minulla on muutama asia, mitä itse asiassa kysynkin
sitten ministeriltä tämän esityksen jälkeen.
Suomessahan tämä menee kaikki kolmikannan kautta
eteenpäin, mikä tietysti on hyvä, se
on yhteiskuntaa tasapainottava tekijä, ja se, että mukana
ovat sekä työnantajat että työntekijät,
on aivan hyvä asia.
Mutta tässä on semmoinen pienempi lisä,
joka minua pikkasen on kummastuttanut. Se itse asiassa on se, että meillähän
tässä maassa on useita eläkevakuutusyhtiöitä,
joista on neljä isoa. Nyt tässä valmistelussa
on mukana kaksi isoa, mutta kaksi isoa on poissa tästä valmistelusta
kokonaan. Aivan hyvin voi myöskin sanoa niin, että nämä kaksi
isoa, jotka ovat olleet mukana, ovat olleet valmistelemassa sitä omalta
kannaltaan. Totta kai siellä on ollut hyvin paljon tietotaitoa mukana,
ja kun puhutaan sijoitustoiminnasta, rahastoinnin periaatteista
tai vakavaraisuuden valvonnasta tai eläkejärjestelmän
maksukyvystä, niin kukapa sen niin hyvin tietääkään
kuin eläkejärjestelmä ja varsinkin isot
eläkevakuutusyhtiöt. Onhan tämä sinänsä kaikki
ihan selvää.
Mutta tämä on johtanut semmoiseen tilanteeseen
ilmeisesti, johon kai minun kysymykseni tässä liittyykin:
eihän varmaan tämän lainsäädännön
tarkoitus ole se, että jollain lailla se poistaisi jotain
kilpailukeinoja tai asettaisi siis lisää rajoituksia
niille mahdollisesti jo aika vähäisille kilpailukeinoille,
mitä tällä hetkellä vakuutusmaailmassa
on? Kun jollain vakuutusyhtiöllä on jo jotkut
synergiset edut tällä hetkellä ainakin
omasta mielestään, niin luulisi, että ne
saisivat myöskin ne edut pitää, jos se
firma itse niin katsoo.
Nyt minulla on se käsitys, että itse asiassa
tässä lainsäädännössä yhden
pykälän osalta — se on tässä hallituksen
esityksessä 12 §, joka käsittelee näitä johdon
erityisvaatimuksia, siis hallinnon sisällä, ei
sijoitustoiminnan puolella eikä siinä, mikä itse
asiassa meidän eläkerahastojemme kasvua tavallaan
turvaa — hallinnon puolella on nyt tämmöinen
kysymysmerkki. Toivoisin, että ministeri kommentoisi sitä jotenkin,
koska siellähän ihan selvästi nyt on
tilanne niin, että asetetaan tiettyjä lisäehtoja
hallituksessa ja sitten myöskin mahdollisesti hallintoneuvostossa,
mikäli se on jäljellä, ellei ole tätä vaalivaliokuntaa, näille
pätevyysvaatimuksille.
Ainakin yksi näistä neljästä suuresta
vakuutusyhtiöstä Suomessa on tällä hetkellä tilanteessa,
jossa tämä vaikeuttaa nykyistä toimintaa,
kun konsernihallinto on sen muotoinen, että mikäli tämä 12 § menee
näin läpi, niin silloin konsernin johdossa oleva
toimitusjohtaja ei voikaan enää toimia siellä,
kun hän on kuitenkin näiden sisällä olevien
eri toimintaosien johdossa vastaavasti.
Tämä ei minulle aukene, mikä viisaus
tässä on, mutta toivoisin, että valiokuntatyöskentelyssä tähän
yleisesti kiinnitettäisiin huomiota, mutta tämä oikeastaan
on se kysymykseni ministeri Haataiselle: mistähän
se mahtaa johtua, että tämmöinen asia
on näin tullut, koska näistä neljästä isosta
kahdelle tästä ei ole haittaa, mutta ainakin yhdelle?
Ilmeisesti näille kahdelle muulle molemmille tästä tulee
kilpailullinen este, ja näin päinhän
maailmassa ei pitäisi mennä eteenpäin.
Toinen tähän vähän ehkä löysästi
liittyvä kysymys koskee rahastoja. Meillä on
tiettävästi eläkevakuutusrahastoissa
jotain 107 miljardia euroa mahdollisesti tällä hetkellä rahaa,
ja se kehitys on ollut aika suotuisa, pääoma on
kasvanut vuosittain varmaan johtuen tästä ihan
hyvin kohdistetusta sijoitustoiminnasta. Mutta jos katsotaan sitten
maksuun meneviä eläkkeitä, joista täällä toisella
lailla paljon on puhuttu, niin niiden varsinainen kehitys esimerkiksi
palkkakehitykseen nähdenhän on ollut aika minimaalista.
Nyt näyttää tilastojen valossa siltä,
että tämä rahastopääoma
kasvaa ihan eri nopeudella kuin maksuun menevät eläkkeet,
vaikka sieltä puretaan vain noin 25 prosenttia maksettavaksi
ja loppu 75 prosenttiahan otetaan työeläkemaksuina
suoraan. Minun kysymykseni on se, minkä takia tarvitaan
niin iso puskuri tähän väliin, että rahastopääomat — se
on tietysti hyvä, että rahasto kasvaa, eihän
siinä mitään pahaa ole — kasvavat huomattavasti
enemmän kuin tämä maksuun menevä osuus?
Mikähän rahastopoliittinen tai eläkepoliittinen
tai muu viisaus mahdollisesti tämän seikan takana
on?
Tämä tuli nyt tässä sivussa,
se ei varmaan valiokuntakäsittelyssä tarvitse
huomiota, mutta minä toivon kyllä, että jos
valiokunnan jäsenistö joku tämän
kuulee, niin tähän 12 §:ään
kyllä syvennyttäisiin vähän
paremmin: mitä se mahdollisesti voi aiheuttaa, jos se näin
tulisi toimimaan.
Matti Kauppila /vas:
Arvoisa puhemies! Olen samaa mieltä siitä,
että nämä lait, mitkä tässä meillä paketissa
nyt ovat, ovat paljon merkityksellisempiä noin keskusteltaviksikin
kuin esimerkiksi eilen tämä meidän suuri
tupakkalakimme, koska tässähän kyllä nyt
sitten meidän eläkepolitiikkaamme itse asiassa
säädellään laeilla, vaikka ne
eivät käytännössä täällä eduskunnan
ja valtion budjeteissa näy. Elikkä täällä on
monta semmoista isoa asiaa, jotka liippaavat läheltä.
Näitten lakien hyväksymisen perusteista löytyy
se, minkä kokoisia eläkkeitä meille tulevaisuudessa
maksetaan. Juuri tämä tuottopuoli on se, mikä on,
voi sanoa, ehkä arveluttavin, se kuinka suurilla riskeillä lähdetään
liikkeelle. Tietysti on hyvä, että tämä on
kolmikantaista sopimusta, mutta se kolmikanta on minusta kumminkin
itse asiassa aika näennäistä. Elikkä tässä vakuutusyhtiöillä on
niin suuri valta, että sijoitustoiminta ei oikeastaan muille
ikään kuin kuulukaan, vaikka muodollisesti kuuluukin. Tämähän
on sosiaali- ja terveysministeriön alaista toimintaa,
mutta kuitenkin vakuutusyhtiöillä on
oikeastaan semmoinen itsekontrolli.
Oikeastaan mietityttää sekin, miten EU-byrokratia
tänä päivänä hyväksyy
tämmöisen itsekontrollin, kun nyt esimerkiksi
maataloustuissa ja monissa muissa jutuissa tämä suomalainen
perinne, että me kontrolloimme itse itseämme,
on minun mielestäni uhattuna, ja tässä vakuutustoiminnassa
on aika paljon semmoisia piirteitä, joissa vakuutusyhtiöt
itse kontrolloivat itseään ja sitten valtioviranomainen
on mukana muodollisesti ja kolmikanta elikkä työmarkkinajärjestöt
sitten, koska ne ovat olleet sopimassa, miten rahat kerätään
ja kuinka suurina.
Sosiaali- ja terveysministeri Tuula Haatainen
Arvoisa herra puhemies! Nämä lait on valmisteltu,
kuten tapana on jo pitkään ollut aiempienkin hallitusten
aikana, kolmikantaisesti, mutta tietysti varsinaisesti esitykset
tuodaan sosiaali- ja terveysministeriöstä hallituksen
esityksenä, ja lain valmistelussa on käytetty
laajasti eri asiantuntemusta.
Tässä hallintoa koskevassa osiossa, tässä nimenomaisessa
12 §:ssä, johon ed. Akaan-Penttilä viittasi,
on kysymys siitä, että tässä laissa
yhtiön hallintoa koskevat säännökset
on nyt laitettu vastaamaan normaalia muutakin yhtiölainsäädäntöä,
eli tällä tavalla nyt hallituksen riippumattomuus
vahvistuu ja myös se, että se on riippumaton muuta
liiketoimintaa harjoittavista yhtiöistä, joita
tässä lähellä on. Tästä tietysti
joillekin yhtiöille voi tulla ongelmia, mutta näin
on, että ei lakeja voi säätää muuta
kuin koskemaan yhtenevästi kaikkia eläkeyhtiöitä samalla
tavalla. Mutta nyt asia on eduskunnan käsittelyssä ja siellä siihen
voidaan sitten paneutua tarkemmin ja kuulla asiantuntijoita.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! On hyvä, että kolmikannassa
sovitaan eläkkeistä ja eläkerahastoista,
joita kerätään. Siinä on palkansaajien
rahoista kyse. Mielestäni ammattiyhdistysliikkeelle kuuluu
myös rooli vahtia, miten sen jäsenet eläkkeellä ovat
ja miten se rahoitetaan. Minun mielestä on hyvä,
että on tämmöinen puskurirahasto. Rahasto
on mahtava eli 100 miljardia euroa. Jos oikein muistan, niin onko
se nyt miljardi euroa vähemmän, kun maksetaan
eläkkeisiin rahastoista, kuin mitä niitä kartutetaan. Kun rahastot
ovat näin isoja ja kun täälläkin kuulee
usein ja lehdistö pelottelee, että ihmisille ei
piisaa rahaa eläkkeisiin, niin tätäkin
taustaa vasten nyt viimeistään pitäisi
sellaisten puheiden loppua ja antaa eläkeläisten
elää rauhassa ja kerätään
rahat sitä varten, että ihmiset voivat eläkkeellä olla
ja elää.
Mikko Elo /sd:
Puhemies! Eduskunta saa varsin mielenkiintoisen ja todella suuren
lakipaketin käsiteltäväkseen.
Kun katsotaan työeläkerahastojen kehitystä, se
on ollut erittäin myönteistä viime vuosien
aikana, joten sijoitus- ja muu toiminta on tuottanut todella hyvin.
Täällä mainittiin, että työeläkerahastojen
määrä on noin 100 miljardia euroa. Se taisi
olla jopa 110 miljardia euroa, mutta tänä päivänä,
kun voidaan keskustella tietysti siitä, onko kysymys pörssiromahduksesta
vai ei, uskon, että se on kuitenkin jo mennyt alle 100
miljardin euron. Mutta joka tapauksessa työeläkerahastojen
määrä on noin kaksinkertainen valtionvelkaan
nähden. Esimerkiksi Euroopan unionin tilastoissa tämä tekee
sen, että Suomen julkinen talous, kun myöskin
työeläkerahastot lasketaan julkiseen talouteen,
on eräs vahvimpia, jos ei vahvin, juuri tällä hetkellä Euroopan
unionin maista. Suomessahan on, niin kuin me tiedämme,
rahastoiva järjestelmä, joka on enemmänkin poikkeus
Euroopassa, ja tämä on osoittautunut erinomaiseksi
järjestelmäksi.
Kun tässä lakiehdotuksessa puhutaan siitä, että lisätään
mahdollisuuksia sijoitustuottojen kasvattamiseen, niin se on myöskin
tervetullutta. Mutta juuri tämä hetki, herra puhemies,
on hyvin mielenkiintoinen tältä osin. Uskon, että kun
tätä lakia on valmisteltu muutamia kuukausia,
ehkä jo useampia vuosia, niin sitä on valmisteltu
eri olosuhteissa. Eli kaikki näytti ruusuiselta, ei ollut
oikeastaan mitään muuta kuin ylöspäin
sojottava kaari pörssikursseilla. Me tiedämme
kaikki, että monet suomalaiset yhtiöt esimerkiksi
viimeisen vuoden aikana ennen tätä pörssin
alamäkeä olivat nousseet yli 100 prosenttia, Metso,
Rautaruukki lähes 200 prosenttia jne.
Puhemies! Olen itse joskus julkisuudessa todennut, että eihän
tämä voi olla kestävällä pohjalla.
Eivät osakekohtaiset tulokset kuitenkaan nouse tällä vauhdilla,
joten kysymys on ollut tietysti jonkunlaisesta spekulaatiosta silloin,
kun pörssikurssit ovat tällä tavalla
nousseet. Eli voidaan tänä päivänä sanoa,
että me olemme tilanteessa esimerkiksi, jossa pörssikurssit
Suomessa laskevat 3 prosenttia, ja tätä kun jatkuu
pitkään, on parinkymmenen prosentin lasku, niin
että kyllä minun mielestäni tämä tulee
oikeaan aikaan eduskuntaan. Tätä ei mielestäni
pitäisi nyt kovin helposti päästää läpi
valiokunnasta, ennen kuin on tarkkaan tutkittu, mitkä todella
ovat realiteetit tämän päivän
maailmassa.
Henkilökohtaisesti olen näkemässä kaksi
erilaista kehitysvaihtoehtoa. Toinen on se, että me olemme
todella merkittävän ja pitkäaikaisen pörssiromahduksen
edessä, ja toinen on sitten se, niin kuin suuri osa ennustajista
ennustaa, että 29. päivä kesäkuuta
loppuu tämä niin sanottu volatiliteetti eli kurssien
sahaus, jolloin kurssit suurimmalta osalta laskevat ja on pohja
saavutettu. Mutta joka tapauksessa tämä on varoittava
hetki, että ei uskota siihen, että sijoitustuotot
vain nousevat. Ne voivat myöskin, herra puhemies, laskea. Siinä mielessä,
vaikka pitkällä tähtäimellä onkin totta
se, että osakesijoitukset ovat olleet kaikkein tuottavin
muoto, keskimäärin 7 prosenttia vuodessa, niin
kauan kuin osakesijoituksia on maailmassa ollut, niin siitä huolimatta
kannattaa kuitenkin varoituksen sana sanoa myös siitä,
että kun tätä lakiesitystä eduskunnassa
tutkitaan, niin siihen käytettäisiin riittävästi
aikaa.
Kun tässä puhutaan siitä, että riskejä yritetään hillitä sillä,
että parannetaan, tehostetaan valvontaa ja ohjausta, niin,
herra puhemies, minulla on kyllä se kuva, ettei esimerkiksi
näiden viimeksi kuluneiden kahden kolmen viikon aikaista
kehitystä kukaan pystynyt ennustamaan. Ei sellaista tietäjää ja
osaajaa ollut minkään rahastoyhtiön hallituksessa,
joka olisi sanonut, että nyt se alkaa. Eikä myöskään
tänä päivänä kukaan
meistä pysty sanomaan, kuinka kauan tämä kestää.
Mutta, puhemies, itse asiassa minun mielestäni tämä on
erinomainen hetki eduskunnallekin myöskin ottaa kantaa
tähän lakiesitykseen. Niin kuin sanottu, periaatteessa
tämä on myönteinen. On tärkeää,
että me pystymme turvaamaan työeläkemaksut
myöskin tulevaisuudessa, ja siinä mielessä toivon
tosiaan perusteellista käsittelyä tälle
lakiesitykselle.
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! Eläkevarat on sijoitettava turvallisesti,
sen on oltava ensimmäinen lähtökohta.
On tietenkin hyvä, että eläkevaroilla
myöskin saadaan tuottoja, mutta kohtuuttomia riskejä eläkevarojen
sijoituksessa ei pidä ottaa. On syytä muistaa, että ne kurssit, mitkä nousevat
nopeasti, voivat myöskin nopeasti pudota alas. Saattaa
tulla hyvinkin suuria menetyksiä, ja ne ovat silloin korvaamattomia.
Elikkä tässä suhteessa on syytä noudattaa sitä vanhaa
kansanviisautta, että parempi pyy pivossa kuin kymmenen
oksalla. Viitaan tässä Enronin esimerkkiin Yhdysvalloissa,
missä kurssit nousivat kovasti, mutta kun kävi
huonosti, niin ihmisiltä menivät sekä työpaikka
että eläkkeet.
Suomessa on puhuttu kovasti siitä, että eläkemaksuja
tulee nostaa, jos ei sijoitustuottoja pystytä lisäämään,
mutta nyt viime vuosien aikana, esimerkiksi vuosina 2002—2004,
TEL-vakuutusmaksujen kehitys on ollut sitä luokkaa, että toista
miljardia euroa per vuosi on kerätty enemmän vakuutusmaksuja
kuin on maksettu eläkkeitä, elikkä eläkemaksut
ovat kattaneet runsaasti maksettavat eläkkeet, ja ne ovat
kartuttaneet eläkerahastoa. Jos työllisyys pystytään
pitämään tulevaisuudessakin edes nykyisellä tasolla,
niin meillä ei ole mitään ongelmia lisääntyneitten
eläkemaksujen maksamisen suhteen.
Mutta edelleenkin haluan todeta, että tässä eläkevarojen
sijoittelussa pitää noudattaa mieluummin varovaisuutta
ja pitkäaikaisia sijoituksia, pitkäaikaisia tuottoja
odottaa eikä nopeita voittoja. Siinä voi käydä huonosti.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Vielä tästä eläkkeitten
sijoittamisesta. Olen myös sitä mieltä,
että riskinotossa pitää olla hyvin varovainen
ja ennen kaikkea sitä turvallisuutta hakea. Toki tuottoakin
kuuluu näille pyrkiä saamaan.
Täällä on ollut esillä Enron-konkurssi USA:ssa,
siellä miljoonia eläkeläisiä joutuu
töihin. Mutta eihän meillä kovin kaukana
ole tämä 90-luvun lamakaan, mikä osoitti,
että laskelmat voivat mennä sekaisin. Tämäkin
lama, kun ed. Elo täällä kertoili, että nyt
ovat pörssikurssit laskeneet voimakkaasti, kertoo, että tällaiset
pitää ottaa huomioon. Nämä ovat
niitä asioita, jotka menevät vuosikymmenestä toiseen,
nämä eivät ole vuosittaisia asioita.
Siellä pitää olla hyvät salkunhoitajat
näille asioille. Sijoittaa niitä pitää, mutta
ennen kaikkea se turvallisuus täytyy olla ja sen jälkeen
vasta riski.
Matti Kauppila /vas:
Arvoisa puhemies! Minuakin huolestuttavat ne aikaisemmat kokemukset,
mitä on ollut tästä, sanoisiko, itsevalvonnasta.
Kyllähän meillä 1980-luvun lopulla oli
samat periaatteet eläkevarojen keräämisestä,
elikkä niiden piti olla luotettavia. Kuitenkin
paljastui sitten aikamoisia kupruja kaikissa vakuutusyhtiöissä.
Elikkä kun tässä nyt mennään
niin sanottuun ammattijohtamiseen ja ammattihallintoon mahdollisimman
pitkälle, niin suuret riskit on siinä, että kyllä semmoinen hyväveli-järjestelmä
myöskin pystyy
salailemaan niitä kriisejä, mitä on mahdollisesti
tulossa. Ei kannata tässä tilanteessa vielä maalata
peikkoja seinille, mutta aika on monenlainen ja riskit kasvavat.
Keskustelu päättyy.