Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Tässä kohtaa Yhdysvaltojen toiminta ehkä paremmin olisi voitu ottaa esille, koska tämä hallituksen esitys, joka nyt on toisessa käsittelyssä, on eräs niistä laeista, joita käsitykseni mukaan on seurannut terrorisminvastaista taistelua, eli hyvinkin laajasti erilaisia turvatoimia lisätään Suomessa. Itse suhtaudun hieman kriittisesti ja myöskin valiokunta ymmärtääkseni siihen, että toimia laajennetaan vähän liikaa, eli harvaanasutussa Suomessa ei ehkä ihan kaikkia niitä toimia tarvitsisi toteuttaa niin järjestelmällisesti ja orjallisesti, mitä joissakin kansainvälisissä sopimuksissa mahdollisesti tuodaan eteen. Tämä aiheuttaa ylimääräisiä kustannuksia toimijoille, ja sen kautta tietysti tavalliset kansalaiset ja matkustajat joutuvat niitä kustantamaan lippujen tai muitten muodossa.
Mielenkiintoinen yksityiskohta, jonka liikennevaliokunta lisäsi, on 10 §:n turvatarkastuksen suorittajia koskeva. Kun asiantuntijat totesivat, kuinka kalliiksi muun muassa ostopalvelu voi tällaisissa tilanteissa tulla, niin on lisätty, että jos on henkilö saanut turvatarkastuksesta lentoliikenteessä annetun lain mukaisen koulutuksen ja tutkinnon, niin silloin voidaan katsoa, että hänellä on pätevyys suorittaa myös laivoissa tätä tarkastusta.
Keskustelu päättyy.