Täysistunnon pöytäkirja 71/2006 vp

PTK 71/2006 vp

71. KESKIVIIKKONA 14. KESÄKUUTA 2006 kello 15 (15.06)

Tarkistettu versio 2.0

2) Hallituksen esitys laeiksi maatalouden harjoittamisesta luopumisen tukemisesta ja luopumisjärjestelmiä koskevien lakien muuttamisesta

 

Eero  Lämsä  /kesk(esittelypuheenvuoro):

Arvoisa puhemies! Meillä on käsiteltävänä hallituksen esitys laiksi maatalouden harjoittamisesta luopumisen tukemisesta ja luopumisjärjestelmiä koskevien lakien muuttamisesta elikkä niin sanotusta lutusta, joka on vanha käsite. Tämä niin sanottu sukupolvenvaihdosjärjestelmähän lanseerattiin Suomeen 70-luvun puolenvälin paikkeilla.

Minulle on tullut mieleen, että kun on puhuttu tämmöisestä kuin muutosturvasta, joka on otettu esille työmarkkinasektorilla ja on hyvä asia, niin tavallaan luopumistukijärjestelmä, joka on ollut jo pitkään maataloussektorilla, on juuri tämmöinen muutosturva. Se on taannut sen, että on maataloudessa pystytty toteuttamaan rakennekehitystä ja niille, jotka ovat luopuneet, on pystytty turvaamaan kuitenkin kohtuullinen elämän jatkuminen. He ovat jääneet sitten joko kokonaan eläkkeelle tai sitten siinä sivussa tehneet muuta toimintaa, mutta se on hyvin sillä tavalla kaksiosainen. Eli se on mahdollistanut sille nuorelle viljelijälle lähteä harjoittamaan sitä ammattia oikealla ajalla ja sitten luopujien tuloturva on tämän kautta turvattu. Tämähän on myös unionin jäsenmaissa osittain käytettävissä, mutta niin pitkään kuin se Suomessa on ollut, se on siinä mielessä ainutlaatuista.

Ihan valiokunnan kannanotoista: Tässä esityksen keskeisenä tavoitteena on jatkaa tätä luopumistukijärjestelmää siten, että sen avulla mahdollistettaisiin pitkäjänteinen sukupolvenvaihdosten suunnittelu ja maatilatalouden rakenteen kehittäminen, joka on ollut aina tämän niin sanotun lutu-lainsäädännön järjestelmän tavoitteena. Valiokunta pitää tärkeänä sitä, että esityksen tavoitteena on myös poistaa maatalousyritysten erilaisista oikeudellisista muodoista aiheutuvia sukupolvenvaihdosten esteitä. Tämän johdosta esitykseen on sisällytetty mahdollisuus toteuttaa luopumistuen avulla sukupolvenvaihdos maatilalla silloinkin, kun maatilan toiminta on yhtiöitetty. Elikkä tämä on semmoinen uusi elementti ja osio, joka kuvaa vaan tätä, että ollaan ajan kehityksessä mukana.

Valiokunta pitää erittäin keskeisenä sitä, että sukupolvenvaihdosikäraja olisi pääsääntöisesti edelleen 56 vuotta. Tämä turvaa tilanpidon jatkajien kiinnostuksen säilymisen siten, että he eivät hakeudu muihin ammatteihin sukupolvenvaihdosta odotellessaan. Tämä on todella se keskeinen asia. Silloin, kun tämä järjestelmä luotiin aikoinaan, ikäraja oli 55 vuotta, ja nyt edellisen hallituksen aikana sitä nostettiin 56 vuoteen.

Haluan tuoda tässä esille sen, että paine tämän nostamiseen oli erittäin kova. Se johtui ihan yksinkertaisesti tästä yleisestä eläkejärjestelmästä, jossa tavoitellaan, että ihmiset ovat pitempään työssä, myös siitä, että näitä niin sanottujen vapaaehtoiseläkejärjestelmien ikärajoja on nostettu. Elikkä 55 vuodesta 62 vuoteen eri portaitten kautta eduskunnan päätöksillä on myös tätä ikärajaa nostettu. Myös tässä oli erittäin kovat paineet, että tätä 56 ikävuoden rajaa pitäisi lähteä nostamaan lähemmäksi näitä muita eläkejärjestelmiin liittyviä ikärajoja. Mutta tässä on olennaisinta se, että tämä ei ole eläkejärjestelmä, vaan tämä on luopumistukijärjestelmä, jossa lähtökohta on se, että nuori viljelijä pääsee riittävän ajoissa ottamaan tilan hallintaan, ja sen takia on tärkeää, että ne luovuttajat pääsevät luopumistukikorvauksen piiriin 56-vuotiaina.

Minua huolestutti todella se, että jos ikäraja olisi noussut 57:ään, niin olisi ollut vaara tavallaan, että sen jälkeen olisi sitten hyväksytty se, että portaittain tätä nostetaan aina sinne lähemmäs tätä yleistä eläkejärjestelmää. Silloin koko tältä luopumistukijärjestelmältä olisi mennyt pohja pois. Eli meille tämä oli erittäin tärkeää, että se säilyi tässä 56 vuodessa, koska tällä nyt pystyttiin sitten käsitykseni mukaan, ja uskon näin, ankkuroimaan sitten se, että myös tulevaisuudessa tämä pysyy tässä.

Valiokunta tuo mietinnössään esiin, että luopumistukijärjestelmään sisältyy kaksi keinoa vaikuttaa maatilojen toimintaedellytyksiin. Toisaalta luopumistuen avulla helpotetaan sukupolvenvaihdosten toteuttamista maatiloilla ja turvataan siten elinkelpoisten maatilojen säilymistä ja kehittämistä, niin kuin mietintöön on kirjattu. Toisaalta järjestelmällä edistetään tilakoon kasvua helpottamalla tilojen maatalousmaan luovutuksia lisäalueiksi toisiin maatiloihin, jolloin näiden viljelijät voivat parantaa maatilansa toimintaedellytyksiä tilakokoa kasvattamalla. Valiokunta kiinnittää edellä esitetyn mukaisesti erityistä huomiota siihen, että varsinkin sukupolvenvaihdosten, mutta osittain myös lisäalueluovutusten tukemisen tavoitteena on nuoren yrittäjäpolven saaminen maatalouselinkeinon harjoittajiksi. Tämä helpottaa elinkeinon kehittämistä ja rakenteiden uudistamista.

Arvoisa puhemies! Tässä pidettiin erittäin tärkeänä sitä, että kahdelta osin voidaan tätä hallituksen esitystä korjata.

Ensimmäinen asia liittyy siihen, että esityksessä oli, että tätä 56 vuoden ikärajaa voidaan toteuttaa vain omien lasten kohdalla. Siinä valiokunta halusi sitten laajentaa sitä, että se voi myös koskea lähisukulaisia, ottaen myös huomioon sitten sen, että aviopuolisoiden luopuessa yhdessä luovutuksen saajana oleva lapsi ei välttämättä ole heidän yhteinen lapsensa. Elikkä tässä on ihan se ajatus, mitä nykypäivänä voi tapahtua, että avioeroja tulee ja tulee uusia avioliittoja ja on erilaisia lapsia perheessä mukana sitten. Tämä haluttiin tässä toteuttaa. Tämä liittyi ihan tämmöiseen tasa-arvoisuuteen.

Sitten toinen muutos, mikä tässä tuli, liittyi tähän lisämaan luovutukseen. Kun hallituksen esityksessä oli se, että se siirtyy nyt 57 vuodesta 60 ikävuoteen, niin tähän haluttiin sitten kahden vuoden siirtymäaika ihan samalla tavalla kuin nyt voimassa olevassa laissa. Kun edellinen hallitus muutti näitä ikärajoja, niin näihin ikärajamuutoksiin sisältyy tämmöinen joustavuus, niin kuin se nyt liittyy tähän vuokraukseen. Vuokraus päättyy kahden vuoden kuluttua sitten, mutta vuokraushan voi jatkua sitten, kun viljelijä pääsee 63 ikävuoteen, elikkä vuokraus ei sinällään eikä sen mahdollisuus pääty, vaan siinä myös ikäraja nousee. Mutta tämän lisäluovutuksen osalta juuri tämä joustavuus, että siihen tulee kahden vuoden siirtymäaika, katsottiin erittäin tarpeelliseksi ja tärkeäksi.

Arvoisa puhemies! Tämä mietintö pitää sisällään yhden vastalauseen.

Pertti Hemmilä /kok:

Rouva puhemies! Hallituksen esitykset maatalouden harjoittamisesta luopumisen tukemisesta ja luopumisjärjestelmiä koskevien lakien muuttamisesta sisältävät selkeitä ongelmakohtia, mihin ihan viimeisissä sanoissaan äsken esittelypuheenvuoron pitänyt valiokunnan puheenjohtaja Eero Lämsä viittasi, kun hän totesi, että mietintö sisältää yhden vastalauseen. Vastalauseessa nämä ongelmakohdat on eritelty.

Hyvä asia tässä on kuitenkin se, että luopumistukijärjestelmää ylipäätään jatketaan. Hyvää on myös se, että tulee mahdolliseksi sukupolvenvaihdos myös osakeyhtiömuotoisille maatilayrityksille. Hallituksen esitykseen nähden valiokunta on joitain räikeimpiä epäkohtia korjannut. Itse asiassa näitä korjauksia on kaiken kaikkiaan varmasti laskettavissa kymmeniä hallituksen esitykseen nähden, mitä valiokunta on tehnyt. Valiokuntakäsittelyn jälkeenkin lakiesitykseen on todellakin jäänyt vastalauseen jättämisen verran selkeitä epäkohtia.

Uutta luopumistukilakia miettineen työryhmän esitys oli hyvä. Se oli yksimielinen ja olisi kehittänyt olemassa olevaa luopumistukijärjestelmää. Esitys kuitenkin joutui hallituksessa muiden asioiden pelivälineeksi. Hallituksessa sovittiin tuen saamisen ehtoja kiristettävän lähes 20 miljoonan euron säästöjen saamiseksi. Luopumistukilakiin nyt kaavaillut muutokset vaarantavat koko 70-luvulta asti rakennetun luopumistukijärjestelmän perusteet. Muutokset kohtelevat kaltoin nimittäin juuri eläkeiän kynnyksellä olevia viljelijöitä ja samalla myös nuoria yrittäjiä.

Hallituksen esityksen mukaan viljelijä pääsisi luopumistuelle 56-vuotiaana ainoastaan, jos oma lapsi tai lähisukulainen jatkaa, tai siis hallituksen esityksessä oli vain lapsille tämä varattu, mutta valiokunta laajensi sitä myös lähisukulaisiin, jotka jatkavat tilalla yrittäjänä. Kaikissa muissa tapauksissa luopujan olisi oltava vähintään 60-vuotias. Koskaan aikaisemmin laki ei ole tehnyt mitään eroa sen välillä, kuka jatkaja tilalla on. Näin ollen lakiesitys asettaa viljelijät räikeästi eriarvoiseen asemaan. 56-vuotias viljelijä luopuessaan ei voi saada luopumistukea, vaikka naapurustosta tai lähiseudulta löytyisi tilanpitoa jatkava viljelijä. Perustuslakivaliokunnan mielestä periaatteessa tällaisessa laissa tulisi olla yhtenäiset ikärajat.

Rouva puhemies! Toinen merkittävä ongelma lakiesityksessä on se, että vuoden 2008 jälkeen ei olisi mahdollista luopua viljelystä vuokraamalla maita muille viljelijöille tämän lain mukaan. Jos vuokraaminen luopumistapana kielletään, johtaa se väistämättä vuokramaan saannin vaikeutumiseen ja viljelysmaan hinnan kohoamiseen edelleen. Lisämaan luovutukset koskevat myös niitä tapauksia, joissa luovutuksen saaja on oma lapsi, jolla on oma viljelmä jo ennestään hallinnassaan.

Valiokunnan enemmistö ehdottaa tulorajan ottamista lakiin. Voimassa olevassa laissa, samoin kuin hallituksen esityksessä, tällaista tulorajaa ei ollut. Tulorajan säätäminen lailla ei ole ollenkaan perusteltua. Rakennekehityksen myötä monet nuoret yrittäjät joutuvat tilakaupassa ottamaan suuriakin velkoja ja sen lisäksi lähes aina investoimaan lainapääomalla. Toisin kuin useissa muissa EU:n jäsenvaltioissa, Suomessa pellon hankintahinta ei ole verotuksessa vähennyskelpoinen meno. Maatilan hankinta joudutaan maksamaan verotuksen jälkeen jäävällä tulolla. Niistä veloista selviytyäkseen on monen nuoren yrittäjän pakko hankkia tuloja myös tilan ulkopuolelta. Näin ollen lakiin ei tulisi tulorajoja asettaa.

Valiokunnan ehdottamassa muodossa lain soveltaminen tulorajojen osalta tulee olemaan vaikeaa. Ehdotuksessa ei ole nimittäin määritelty, miten tulot todennetaan, eikä myöskään määritellä, mistä tuloista on kyse: bruttotuloista, tulonhankkimiskuluilla vähennetyistä tuloista vai tuloista, joista on vähennetty myös muut verotuksessa vähennyskelpoiset erät. Myöskin on suurta epäselvyyttä siitä, miltä ajalta tulot arvioidaan. Lähtökohdaksi esitetään kahden edellisen vuoden verotettavia tuloja. Luovutuksen saajan selvityksen perusteella voitaisiin kuitenkin ottaa huomioon mahdolliset muutokset.

Maatalouspolitiikkaan, arvoisa puhemies, on kaivattu pitkäjänteisyyttä ja jatkuvuutta. Luopumistukijärjestelmän jatkamista pohtinut toimikunta yksimielisessä esityksessään viime syksynä esitti tämän järjestelmän jatkamista aina vuoteen 2013 saakka juuri edellä mainituista syistä. Hallituksen esityksen mukaan järjestelmä on voimassa vain vuoteen 2010, ja myöskin valiokunta on tähän taipunut. Lyhytjänteisyys ja tällainen jatkuva lakien muuttaminen tekevät tulevaisuuden ratkaisujen, suunnittelun ja käytännön päätösten tekemisen viljelijöille sangen vaikeaksi. Luopumistukijärjestelmälain toteutuminen nyt esitetyssä muodossa johtaisi väistämättä sukupolvenvaihdosten vähentymiseen, ja pyrkimyksen pitäisi olla päinvastainen. Sukupolvenvaihdoksia pitäisi edistää, jotta tuettaisiin tervettä rakennekehitystä. Näin varmistettaisiin maatalouden kehittymisen mahdollisuudet ja jatkuvuus.

Arvoisa rouva puhemies! On erittäin todennäköistä, että tämä lakiehdotus joudutaan ottamaan uuteen tarkasteluun siihen liittyvien epäselvyyksien ja tulkinnanvaraisuuksien takia. Nämä korjaukset kannattaisi tietenkin tehdä eduskunnassa jo nyt, mutta tuskinpa se onnistuu, vaikka tähän mietintöön sisältyykin vastalause. Tulen tekemään yksityiskohtaisessa käsittelyssä nämä muutosehdotukset.

Nils-Anders Granvik /r:

Värderade fru talman! Då vi behandlar den här lagen så är det viktigt att komma ihåg att lagen om avträdelsestöd inte är någon egentlig pensionslag, utan en lag som ger den unga generationen möjlighet att överta gården i skälig tid. Ibland så hör man att politiker, riksdagsledamöter, sammankopplar pensionslagarna och lagen om avträdelsestöd. Om inte denna möjlighet skulle finnas och den överlåtande parten vore tvungen att vara aktiv till normal pensionsålder skulle ungdomen tvingas att söka andra yrken och försvinna ur näringen.

Finland har faktiskt ett unikt avträdelsestödssystem som vi har orsak att vara glada över. Jag tror att det finns väldigt få nationer som har någonting motsvarande. Majoriteten i utskottet kunde enas om några ändringar från regeringens proposition, vilket något lindrar de faktiska försämringar som lagförslaget också innehöll jämfört med gällande lag.

Puhemies! Muutamia esimerkkejä muutoksista, joita valiokunta teki hallituksen esitykseen.

Jos luopujilla ei ole omia lapsia, jotka ovat halukkaita jatkamaan tilanpitoa, luovutuksessa voidaan myös jatkajina hyväksyä veljen tai sisaren lapset. Muutoksella saattaa olla suuri merkitys niissä tapauksissa, joissa maatila on ollut esimerkiksi suvun omistuksessa monta sataa vuotta, ja tällä parannuksella maatila voi jatkaa suvun omistuksessa myös tämän perhemääritelmän puitteissa.

Hallituksen esitys ikärajan korotuksesta nykyisestä 57 vuodesta 60 vuoteen lisäalueluovutuksissa myynnin kautta pehmenee, sillä valiokunta ehdottaa kahden vuoden siirtymäaikaa. Ne kaupat, joista naapurit ovat jo keskenään ehkä sopineet, voi nyt toteuttaa. Vuodesta 2009 alkaen ikäraja olisi 60 vuotta.

Se, että luopumistuki vuokrauksen kautta 60 vuoden iässä loppuu vuodesta 2009 alkaen, merkitsee valitettavasti huononnusta nykyiseen lakiin. Valitettavasti meidän oli taivuttava valtiovarainministeriön vaatimusten johdosta. Päätöksen perustelut ovat siinä, että laki maatalousyrittäjien luopumistuesta ei ole varsinainen eläkelaki vaan laki, jonka tarkoituksena on helpottaa maatilojen sukupolvenvaihdoksissa, ja tottahan se on.

Talman! Det som jag ännu vill i någon mån beklaga är att lagen blev endast fyraårig. En enhällig arbetsgrupp föreslog att den skulle gälla till 2013 och nu gäller den endast till 2010. Det här är ett osäkerhetsmoment för dem som kommer in i just den åldern som lagen gäller. Alla de ändringsförslag som regeringen gjort från arbetsgruppens enhälliga förslag betyder inbesparingar på knappt 20 miljoner under lagens giltighetstid. De ändringar utskottet föreslår har inte någon stor ekonomisk effekt, men har en avgörande betydelse för några enskilda gårdar per år.

Katri Komi /kesk:

Arvoisa rouva puhemies! Luopumistukilain tärkein tehtävä on varmistaa maatalouselinkeinon jatkuvuus. Jollei säästötavoitetta olisi ollut, hyvien parannusten lisäksi olisi voitu säilyttää joitakin vanhoja elementtejä paremmin. Nyt täytyy kiittää valiokunnan edustajia ja ministereitä siitä, että muutamia selkeitä puutteita hallituksen esityksessä saatiin valiokuntakäsittelyssä korjattua.

Siirtymäaika lisäaluekaupoille on tarpeen, kuten vuokrauksessakin. Itsellenikin on tullut yhteydenottoja lapsettomilta tai leskiltä sukupolvenvaihdosjatkajan määrittelyn laajentamisesta. Hyvä, että nyt lähisukulaisellekin voi luovuttaa. Tässä olen joskus viitannut myös keskustelussa olevaan hedelmöityshoitolakiin, joka tavallaan liittyy myös tähän. Tämä koskee vain muutamaa tapausta vuodessa, mutta näille se on todella tärkeä asia. Kun ikärajoja pohditaan, on muistettava, että viljelijät jäävät jo nyt keskimääräistä myöhemmin eläkkeelle.

Arvoisa puhemies! Vuokrauksen säilyttämisen hyödyistä ja haitoista on paljon keskusteltu. On kuitenkin tosiasia, että vuokrapeltojen merkitys on suuri etenkin Itä-Suomessa. Suomen pelloista yli 40 prosenttia on vuokrattuna. Lisämaan luovutuksesta viime vuosina on vuokrauksella luovutettu kaksi kolmasosaa.

Toivotaan, että tämä ratkaisu osoittautuu pitkällä aikavälillä nuorten viljelijöiden eduksi. Tärkeintä on se, että sukupolvenvaihdosten ikäraja pysytettiin 56 ikävuodessa. Tämä lausuma siitä, että lutu-järjestelmän soveltamista mahdollistettaisiin tilusjärjestelyissä niin, että se toteutetaan riittävän valmistelun jälkeen erillisenä lainsäädäntöhankkeena, oli mielestäni hyvä lisä tähän mietintöön.

Jukka Vihriälä /kesk:

Arvoisa rouva puhemies! On tavattoman tärkeää, että tämä luopumistukijärjestelmä on saatu tänne eduskuntaan. Olisi ollut parempi, että se olisi tullut jo aikaisemmin, mutta hyvä, että nyt on saatu käsittelyyn ja ikäraja säilyy 56 vuotena. On totta, että sen työryhmän esityksen mukaan ei voitu mennä, kuten edellä täällä on kuultu. Valtiontaloudelliset syyt oli keskeinen seikka siinä, että vuokrausvaihtoehdosta on jouduttu luopumaan, mutta kokonaisuudessaan on tavattoman tärkeää, että järjestelmää voidaan jatkaa ja tällä tavalla maatalouden rakennekehitystä edistää.

Esko  Kiviranta  /kesk:

Arvoisa puhemies! Maa- ja metsätalousvaliokunta on tehnyt hyvää työtä ja aivan oikein laajentanut 56 vuoden alaikärajan soveltamista hallituksen esittämän 60 ikävuoden asemesta myös sellaisiin sukupolvenvaihdoksiin, jotka eivät tapahdu suoraan alenevassa polvessa. Näin ollen 56 vuoden luopumisikärajaa sovellettaisiin myös esimerkiksi luovuttajan veljen tai sisaren lapselle sekä luovuttajan aviopuolison lapselle tehtäviin sukupolvenvaihdosluovutuksiin. Samalla myös lähisukulaisille tehtävissä lisäalueluovutuksissa sovellettava ikäraja tulee alennetuksi nykyisestä 57 vuodesta 56 vuoteen. Valiokunta halusi pehmentää myös hallituksen esityksen kohtaa, jonka mukaan ikäraja olisi noussut vieraiden välisissä lisäalueluovutuksissa kerralla 57 ikävuodesta 60 vuoteen. Valiokunnan ehdotuksessa luopumistukeen olisivat oikeutetut myös siis ne, jotka vuonna 2007 tai 2008 ehtivät täyttää 57 vuotta.

Klaus Pentti /kesk:

Arvoisa rouva puhemies! Tämä valiokunnan esittämä malli on hyvä siihen nähden, että siinä on kuitenkin pystytty torjumaan joitakin säästöesityksiä koskien luopujien ikää ja sitten, jos luopujalla ei ole omia lapsia, ja myös tähän lisäalueluovutukseen on saatu lisää aikaa. Näitä pidän hyvinä. Toki työryhmän esitys olisi ollut hallituksen esitystä parempi, mutta tärkeää on, että kuitenkin laille saadaan jatkoa.

Yleiskeskustelu päättyy.