2) Hallituksen esitys laeiksi maatalouden harjoittamisesta luopumisen
tukemisesta ja luopumisjärjestelmiä koskevien
lakien muuttamisesta
Eero Lämsä /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Meillä on käsiteltävänä hallituksen
esitys laiksi maatalouden harjoittamisesta luopumisen tukemisesta
ja luopumisjärjestelmiä koskevien lakien muuttamisesta
elikkä niin sanotusta lutusta, joka on vanha käsite.
Tämä niin sanottu sukupolvenvaihdosjärjestelmähän
lanseerattiin Suomeen 70-luvun puolenvälin paikkeilla.
Minulle on tullut mieleen, että kun on puhuttu tämmöisestä kuin
muutosturvasta, joka on otettu esille työmarkkinasektorilla
ja on hyvä asia, niin tavallaan luopumistukijärjestelmä, joka
on ollut jo pitkään maataloussektorilla, on juuri
tämmöinen muutosturva. Se on taannut sen, että on maataloudessa
pystytty toteuttamaan rakennekehitystä ja niille,
jotka ovat luopuneet, on pystytty turvaamaan kuitenkin kohtuullinen
elämän jatkuminen. He ovat jääneet
sitten joko kokonaan eläkkeelle tai sitten siinä sivussa
tehneet muuta toimintaa, mutta se on hyvin sillä tavalla kaksiosainen.
Eli se on mahdollistanut sille nuorelle viljelijälle lähteä harjoittamaan
sitä ammattia oikealla ajalla ja sitten luopujien tuloturva
on tämän kautta turvattu. Tämähän
on myös unionin jäsenmaissa osittain käytettävissä,
mutta niin pitkään kuin se Suomessa on ollut,
se on siinä mielessä ainutlaatuista.
Ihan valiokunnan kannanotoista: Tässä esityksen
keskeisenä tavoitteena on jatkaa tätä luopumistukijärjestelmää siten,
että sen avulla mahdollistettaisiin pitkäjänteinen
sukupolvenvaihdosten suunnittelu ja maatilatalouden rakenteen kehittäminen,
joka on ollut aina tämän niin sanotun lutu-lainsäädännön
järjestelmän tavoitteena. Valiokunta pitää tärkeänä sitä,
että esityksen tavoitteena on myös poistaa maatalousyritysten erilaisista
oikeudellisista muodoista aiheutuvia sukupolvenvaihdosten esteitä.
Tämän johdosta esitykseen on sisällytetty
mahdollisuus toteuttaa luopumistuen avulla sukupolvenvaihdos maatilalla
silloinkin, kun maatilan toiminta on yhtiöitetty. Elikkä tämä on
semmoinen uusi elementti ja osio, joka kuvaa vaan tätä,
että ollaan ajan kehityksessä mukana.
Valiokunta pitää erittäin keskeisenä sitä,
että sukupolvenvaihdosikäraja olisi pääsääntöisesti edelleen
56 vuotta. Tämä turvaa tilanpidon jatkajien kiinnostuksen
säilymisen siten, että he eivät hakeudu
muihin ammatteihin sukupolvenvaihdosta odotellessaan. Tämä on
todella se keskeinen asia. Silloin, kun tämä järjestelmä luotiin
aikoinaan, ikäraja oli 55 vuotta, ja nyt edellisen hallituksen
aikana sitä nostettiin 56 vuoteen.
Haluan tuoda tässä esille sen, että paine
tämän nostamiseen oli erittäin kova.
Se johtui ihan yksinkertaisesti tästä yleisestä eläkejärjestelmästä, jossa
tavoitellaan, että ihmiset ovat pitempään työssä,
myös siitä, että näitä niin
sanottujen vapaaehtoiseläkejärjestelmien ikärajoja
on nostettu. Elikkä 55 vuodesta 62 vuoteen eri portaitten kautta
eduskunnan päätöksillä on myös
tätä ikärajaa nostettu. Myös
tässä oli erittäin kovat paineet, että tätä 56
ikävuoden rajaa pitäisi lähteä nostamaan
lähemmäksi näitä muita eläkejärjestelmiin
liittyviä ikärajoja. Mutta tässä on
olennaisinta se, että tämä ei ole eläkejärjestelmä,
vaan tämä on luopumistukijärjestelmä,
jossa lähtökohta on se, että nuori viljelijä pääsee
riittävän ajoissa ottamaan tilan hallintaan, ja
sen takia on tärkeää, että ne
luovuttajat pääsevät luopumistukikorvauksen
piiriin 56-vuotiaina.
Minua huolestutti todella se, että jos ikäraja olisi
noussut 57:ään, niin olisi ollut vaara tavallaan,
että sen jälkeen olisi sitten hyväksytty
se, että portaittain tätä nostetaan aina
sinne lähemmäs tätä yleistä eläkejärjestelmää.
Silloin koko tältä luopumistukijärjestelmältä olisi
mennyt pohja pois. Eli meille tämä oli erittäin
tärkeää, että se säilyi
tässä 56 vuodessa, koska tällä nyt pystyttiin
sitten käsitykseni mukaan, ja uskon näin, ankkuroimaan
sitten se, että myös tulevaisuudessa tämä pysyy
tässä.
Valiokunta tuo mietinnössään esiin,
että luopumistukijärjestelmään
sisältyy kaksi keinoa vaikuttaa maatilojen toimintaedellytyksiin.
Toisaalta luopumistuen avulla helpotetaan sukupolvenvaihdosten toteuttamista
maatiloilla ja turvataan siten elinkelpoisten maatilojen säilymistä ja kehittämistä,
niin kuin mietintöön on kirjattu. Toisaalta järjestelmällä edistetään
tilakoon kasvua helpottamalla tilojen maatalousmaan luovutuksia
lisäalueiksi toisiin maatiloihin, jolloin näiden
viljelijät voivat parantaa maatilansa toimintaedellytyksiä tilakokoa
kasvattamalla. Valiokunta kiinnittää edellä esitetyn
mukaisesti erityistä huomiota siihen, että varsinkin
sukupolvenvaihdosten, mutta osittain myös lisäalueluovutusten
tukemisen tavoitteena on nuoren yrittäjäpolven
saaminen maatalouselinkeinon harjoittajiksi. Tämä helpottaa
elinkeinon kehittämistä ja rakenteiden uudistamista.
Arvoisa puhemies! Tässä pidettiin erittäin
tärkeänä sitä, että kahdelta
osin voidaan tätä hallituksen esitystä korjata.
Ensimmäinen asia liittyy siihen, että esityksessä oli,
että tätä 56 vuoden ikärajaa
voidaan toteuttaa vain omien lasten kohdalla. Siinä valiokunta
halusi sitten laajentaa sitä, että se voi myös koskea
lähisukulaisia, ottaen myös huomioon sitten sen,
että aviopuolisoiden luopuessa yhdessä luovutuksen
saajana oleva lapsi ei välttämättä ole heidän
yhteinen lapsensa. Elikkä tässä on ihan
se ajatus, mitä nykypäivänä voi
tapahtua, että avioeroja tulee ja tulee uusia avioliittoja
ja on erilaisia lapsia perheessä mukana sitten. Tämä haluttiin
tässä toteuttaa. Tämä liittyi
ihan tämmöiseen tasa-arvoisuuteen.
Sitten toinen muutos, mikä tässä tuli,
liittyi tähän lisämaan luovutukseen.
Kun hallituksen esityksessä oli se, että se siirtyy
nyt 57 vuodesta 60 ikävuoteen, niin tähän
haluttiin sitten kahden vuoden siirtymäaika ihan samalla
tavalla kuin nyt voimassa olevassa laissa. Kun edellinen hallitus
muutti näitä ikärajoja, niin näihin
ikärajamuutoksiin sisältyy tämmöinen
joustavuus, niin kuin se nyt liittyy tähän vuokraukseen.
Vuokraus päättyy kahden vuoden kuluttua sitten,
mutta vuokraushan voi jatkua sitten, kun viljelijä pääsee
63 ikävuoteen, elikkä vuokraus ei sinällään eikä sen
mahdollisuus pääty, vaan siinä myös ikäraja
nousee. Mutta tämän lisäluovutuksen osalta
juuri tämä joustavuus, että siihen tulee kahden
vuoden siirtymäaika, katsottiin erittäin tarpeelliseksi
ja tärkeäksi.
Arvoisa puhemies! Tämä mietintö pitää sisällään
yhden vastalauseen.
Pertti Hemmilä /kok:
Rouva puhemies! Hallituksen esitykset maatalouden harjoittamisesta luopumisen
tukemisesta ja luopumisjärjestelmiä koskevien
lakien muuttamisesta sisältävät selkeitä ongelmakohtia,
mihin ihan viimeisissä sanoissaan äsken esittelypuheenvuoron
pitänyt valiokunnan puheenjohtaja Eero Lämsä viittasi,
kun hän totesi, että mietintö sisältää yhden
vastalauseen. Vastalauseessa nämä ongelmakohdat
on eritelty.
Hyvä asia tässä on kuitenkin se,
että luopumistukijärjestelmää ylipäätään
jatketaan. Hyvää on myös se, että tulee
mahdolliseksi sukupolvenvaihdos myös osakeyhtiömuotoisille
maatilayrityksille. Hallituksen esitykseen nähden valiokunta
on joitain räikeimpiä epäkohtia korjannut. Itse
asiassa näitä korjauksia on kaiken kaikkiaan varmasti
laskettavissa kymmeniä hallituksen esitykseen nähden,
mitä valiokunta on tehnyt. Valiokuntakäsittelyn
jälkeenkin lakiesitykseen on todellakin jäänyt
vastalauseen jättämisen verran selkeitä epäkohtia.
Uutta luopumistukilakia miettineen työryhmän
esitys oli hyvä. Se oli yksimielinen ja olisi kehittänyt
olemassa olevaa luopumistukijärjestelmää.
Esitys kuitenkin joutui hallituksessa muiden asioiden pelivälineeksi.
Hallituksessa sovittiin tuen saamisen ehtoja kiristettävän
lähes 20 miljoonan euron säästöjen
saamiseksi. Luopumistukilakiin nyt kaavaillut muutokset vaarantavat
koko 70-luvulta asti rakennetun luopumistukijärjestelmän
perusteet. Muutokset kohtelevat kaltoin nimittäin juuri
eläkeiän kynnyksellä olevia viljelijöitä ja
samalla myös nuoria yrittäjiä.
Hallituksen esityksen mukaan viljelijä pääsisi luopumistuelle
56-vuotiaana ainoastaan, jos oma lapsi tai lähisukulainen
jatkaa, tai siis hallituksen esityksessä oli vain lapsille
tämä varattu, mutta valiokunta laajensi sitä myös
lähisukulaisiin, jotka jatkavat tilalla yrittäjänä.
Kaikissa muissa tapauksissa luopujan olisi oltava vähintään
60-vuotias. Koskaan aikaisemmin laki ei ole tehnyt mitään
eroa sen välillä, kuka jatkaja tilalla on. Näin
ollen lakiesitys asettaa viljelijät räikeästi eriarvoiseen
asemaan. 56-vuotias viljelijä luopuessaan ei voi saada
luopumistukea, vaikka naapurustosta tai lähiseudulta löytyisi
tilanpitoa jatkava viljelijä. Perustuslakivaliokunnan mielestä periaatteessa
tällaisessa laissa tulisi olla yhtenäiset ikärajat.
Rouva puhemies! Toinen merkittävä ongelma lakiesityksessä on
se, että vuoden 2008 jälkeen ei olisi mahdollista
luopua viljelystä vuokraamalla maita muille viljelijöille
tämän lain mukaan. Jos vuokraaminen luopumistapana
kielletään, johtaa se väistämättä vuokramaan
saannin vaikeutumiseen ja viljelysmaan hinnan kohoamiseen edelleen.
Lisämaan luovutukset koskevat myös niitä tapauksia,
joissa luovutuksen saaja on oma lapsi, jolla on oma viljelmä jo
ennestään hallinnassaan.
Valiokunnan enemmistö ehdottaa tulorajan ottamista
lakiin. Voimassa olevassa laissa, samoin kuin hallituksen esityksessä,
tällaista tulorajaa ei ollut. Tulorajan säätäminen
lailla ei ole ollenkaan perusteltua. Rakennekehityksen myötä monet
nuoret yrittäjät joutuvat tilakaupassa ottamaan
suuriakin velkoja ja sen lisäksi lähes aina investoimaan
lainapääomalla. Toisin kuin useissa muissa EU:n
jäsenvaltioissa, Suomessa pellon hankintahinta ei ole verotuksessa
vähennyskelpoinen meno. Maatilan hankinta joudutaan maksamaan
verotuksen jälkeen jäävällä tulolla.
Niistä veloista selviytyäkseen on monen nuoren
yrittäjän pakko hankkia tuloja myös tilan
ulkopuolelta. Näin ollen lakiin ei tulisi tulorajoja asettaa.
Valiokunnan ehdottamassa muodossa lain soveltaminen tulorajojen
osalta tulee olemaan vaikeaa. Ehdotuksessa ei ole nimittäin
määritelty, miten tulot todennetaan, eikä myöskään
määritellä, mistä tuloista on
kyse: bruttotuloista, tulonhankkimiskuluilla vähennetyistä tuloista
vai tuloista, joista on vähennetty myös muut verotuksessa
vähennyskelpoiset erät. Myöskin on suurta epäselvyyttä siitä,
miltä ajalta tulot arvioidaan. Lähtökohdaksi
esitetään kahden edellisen vuoden verotettavia
tuloja. Luovutuksen saajan selvityksen perusteella voitaisiin kuitenkin
ottaa huomioon mahdolliset muutokset.
Maatalouspolitiikkaan, arvoisa puhemies, on kaivattu pitkäjänteisyyttä ja
jatkuvuutta. Luopumistukijärjestelmän jatkamista
pohtinut toimikunta yksimielisessä esityksessään
viime syksynä esitti tämän järjestelmän
jatkamista aina vuoteen 2013 saakka juuri edellä mainituista
syistä. Hallituksen esityksen mukaan järjestelmä on
voimassa vain vuoteen 2010, ja myöskin valiokunta on tähän
taipunut. Lyhytjänteisyys ja tällainen jatkuva
lakien muuttaminen tekevät tulevaisuuden ratkaisujen, suunnittelun
ja käytännön päätösten
tekemisen viljelijöille sangen vaikeaksi. Luopumistukijärjestelmälain
toteutuminen nyt esitetyssä muodossa johtaisi väistämättä sukupolvenvaihdosten
vähentymiseen, ja pyrkimyksen pitäisi olla päinvastainen.
Sukupolvenvaihdoksia pitäisi edistää,
jotta tuettaisiin tervettä rakennekehitystä. Näin
varmistettaisiin maatalouden kehittymisen mahdollisuudet ja jatkuvuus.
Arvoisa rouva puhemies! On erittäin todennäköistä, että tämä lakiehdotus
joudutaan ottamaan uuteen tarkasteluun siihen liittyvien epäselvyyksien
ja tulkinnanvaraisuuksien takia. Nämä korjaukset
kannattaisi tietenkin tehdä eduskunnassa jo nyt, mutta
tuskinpa se onnistuu, vaikka tähän mietintöön
sisältyykin vastalause. Tulen tekemään
yksityiskohtaisessa käsittelyssä nämä muutosehdotukset.
Nils-Anders Granvik /r:
Värderade fru talman! Då vi behandlar den
här lagen så är det viktigt att komma
ihåg att lagen om avträdelsestöd inte är
någon egentlig pensionslag, utan en lag som ger den unga
generationen möjlighet att överta gården
i skälig tid. Ibland så hör man att politiker,
riksdagsledamöter, sammankopplar pensionslagarna och lagen
om avträdelsestöd. Om inte denna möjlighet
skulle finnas och den överlåtande parten vore
tvungen att vara aktiv till normal pensionsålder skulle
ungdomen tvingas att söka andra yrken och försvinna
ur näringen.
Finland har faktiskt ett unikt avträdelsestödssystem
som vi har orsak att vara glada över. Jag tror att det
finns väldigt få nationer som har någonting
motsvarande. Majoriteten i utskottet kunde enas om några ändringar
från regeringens proposition, vilket något lindrar
de faktiska försämringar som lagförslaget
också innehöll jämfört med gällande
lag.
Puhemies! Muutamia esimerkkejä muutoksista, joita valiokunta
teki hallituksen esitykseen.
Jos luopujilla ei ole omia lapsia, jotka ovat halukkaita jatkamaan
tilanpitoa, luovutuksessa voidaan myös jatkajina hyväksyä veljen
tai sisaren lapset. Muutoksella saattaa olla suuri merkitys niissä tapauksissa,
joissa maatila on ollut esimerkiksi suvun omistuksessa monta sataa
vuotta, ja tällä parannuksella maatila voi jatkaa
suvun omistuksessa myös tämän perhemääritelmän puitteissa.
Hallituksen esitys ikärajan korotuksesta nykyisestä 57
vuodesta 60 vuoteen lisäalueluovutuksissa myynnin kautta
pehmenee, sillä valiokunta ehdottaa kahden vuoden siirtymäaikaa.
Ne kaupat, joista naapurit ovat jo keskenään ehkä sopineet,
voi nyt toteuttaa. Vuodesta 2009 alkaen ikäraja olisi 60
vuotta.
Se, että luopumistuki vuokrauksen kautta 60 vuoden
iässä loppuu vuodesta 2009 alkaen, merkitsee valitettavasti
huononnusta nykyiseen lakiin. Valitettavasti meidän oli
taivuttava valtiovarainministeriön vaatimusten johdosta.
Päätöksen perustelut ovat siinä,
että laki maatalousyrittäjien luopumistuesta ei
ole varsinainen eläkelaki vaan laki, jonka tarkoituksena
on helpottaa maatilojen sukupolvenvaihdoksissa, ja tottahan se on.
Talman! Det som jag ännu vill i någon mån beklaga är
att lagen blev endast fyraårig. En enhällig arbetsgrupp
föreslog att den skulle gälla till 2013 och nu
gäller den endast till 2010. Det här är
ett osäkerhetsmoment för dem som kommer in i just
den åldern som lagen gäller. Alla de ändringsförslag
som regeringen gjort från arbetsgruppens enhälliga
förslag betyder inbesparingar på knappt 20 miljoner
under lagens giltighetstid. De ändringar utskottet föreslår
har inte någon stor ekonomisk effekt, men har en avgörande
betydelse för några enskilda gårdar per år.
Katri Komi /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Luopumistukilain tärkein tehtävä on
varmistaa maatalouselinkeinon jatkuvuus. Jollei säästötavoitetta
olisi ollut, hyvien parannusten lisäksi olisi voitu säilyttää joitakin
vanhoja elementtejä paremmin. Nyt täytyy kiittää valiokunnan
edustajia ja ministereitä siitä, että muutamia
selkeitä puutteita hallituksen esityksessä saatiin
valiokuntakäsittelyssä korjattua.
Siirtymäaika lisäaluekaupoille on
tarpeen, kuten vuokrauksessakin. Itsellenikin on tullut yhteydenottoja lapsettomilta
tai leskiltä sukupolvenvaihdosjatkajan määrittelyn
laajentamisesta. Hyvä, että nyt lähisukulaisellekin
voi luovuttaa. Tässä olen joskus viitannut myös
keskustelussa olevaan hedelmöityshoitolakiin, joka tavallaan
liittyy myös tähän. Tämä koskee
vain muutamaa tapausta vuodessa, mutta näille se on todella
tärkeä asia. Kun ikärajoja pohditaan,
on muistettava, että viljelijät jäävät
jo nyt keskimääräistä myöhemmin
eläkkeelle.
Arvoisa puhemies! Vuokrauksen säilyttämisen
hyödyistä ja haitoista on paljon keskusteltu. On
kuitenkin tosiasia, että vuokrapeltojen merkitys on suuri
etenkin Itä-Suomessa. Suomen pelloista yli 40 prosenttia
on vuokrattuna. Lisämaan luovutuksesta viime vuosina on
vuokrauksella luovutettu kaksi kolmasosaa.
Toivotaan, että tämä ratkaisu
osoittautuu pitkällä aikavälillä nuorten viljelijöiden
eduksi. Tärkeintä on se, että sukupolvenvaihdosten ikäraja pysytettiin
56 ikävuodessa. Tämä lausuma
siitä, että lutu-järjestelmän
soveltamista mahdollistettaisiin tilusjärjestelyissä niin,
että se toteutetaan riittävän valmistelun
jälkeen erillisenä lainsäädäntöhankkeena,
oli mielestäni hyvä lisä tähän
mietintöön.
Jukka Vihriälä /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! On tavattoman tärkeää,
että tämä luopumistukijärjestelmä on
saatu tänne eduskuntaan. Olisi ollut parempi, että se
olisi tullut jo aikaisemmin, mutta hyvä, että nyt
on saatu käsittelyyn ja ikäraja säilyy
56 vuotena. On totta, että sen työryhmän
esityksen mukaan ei voitu mennä, kuten edellä täällä on
kuultu. Valtiontaloudelliset syyt oli keskeinen seikka siinä,
että vuokrausvaihtoehdosta on jouduttu luopumaan, mutta
kokonaisuudessaan on tavattoman tärkeää,
että järjestelmää voidaan jatkaa
ja tällä tavalla maatalouden rakennekehitystä edistää.
Esko Kiviranta /kesk:
Arvoisa puhemies! Maa- ja metsätalousvaliokunta on
tehnyt hyvää työtä ja aivan
oikein laajentanut 56 vuoden alaikärajan soveltamista hallituksen
esittämän 60 ikävuoden asemesta myös
sellaisiin sukupolvenvaihdoksiin, jotka eivät tapahdu
suoraan alenevassa polvessa. Näin ollen 56
vuoden luopumisikärajaa sovellettaisiin myös
esimerkiksi luovuttajan veljen tai sisaren
lapselle sekä luovuttajan aviopuolison lapselle tehtäviin
sukupolvenvaihdosluovutuksiin. Samalla myös lähisukulaisille tehtävissä lisäalueluovutuksissa
sovellettava
ikäraja tulee alennetuksi nykyisestä 57 vuodesta
56 vuoteen. Valiokunta halusi pehmentää myös
hallituksen esityksen kohtaa, jonka mukaan ikäraja olisi
noussut vieraiden välisissä lisäalueluovutuksissa
kerralla 57 ikävuodesta 60 vuoteen. Valiokunnan ehdotuksessa
luopumistukeen olisivat oikeutetut myös siis ne, jotka
vuonna 2007 tai 2008 ehtivät täyttää 57
vuotta.
Klaus Pentti /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Tämä valiokunnan esittämä malli
on hyvä siihen nähden, että siinä on
kuitenkin pystytty torjumaan joitakin säästöesityksiä koskien
luopujien ikää ja sitten, jos luopujalla ei ole
omia lapsia, ja myös tähän lisäalueluovutukseen
on saatu lisää aikaa. Näitä pidän
hyvinä. Toki työryhmän esitys olisi ollut
hallituksen esitystä parempi, mutta tärkeää on,
että kuitenkin laille saadaan jatkoa.
Yleiskeskustelu päättyy.