8) Hallituksen esitys laiksi työttömyysturvalain
         15 luvun 1 §:n muuttamisesta
      
       
         					
      
      
         
         Juha  Rehula  /kesk(esittelypuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Käsittelyssä on työttömyysturvalain
            15 luvun 1 §:n muuttaminen niin sanotusta sovitellun työttömyysetuuden
            enimmäismaksuajan täyttymisen jatkoajasta. Tämä on lainsäädäntöä,
            joka on säädetty vuonna 2000, ja nyt tämä on
            muistinvaraisesti kolmas kerta, kun tälle lainsäädännölle
            ollaan antamassa jatkoaikaa.
         
         
         Valiokunta toteaa tästä lainsäädännöstä,
            on todennut aikaisemminkin ja toteaa tälläkin
            kertaa, että sovitellun työttömyyspäivärahaetuuden
            uudistamistarpeet tulisi arvioida mahdollisimman pikaisesti ja että asiasta
            tulisi säätää pysyvällä lainsäädännöllä.
            Kyse on 4 500 suomalaisen toimeentulon turvaamisesta tilanteessa,
            jossa työttömyys on kyseistä henkilöä kohdannut.
            Valiokunta omalta osaltaan tällä pikaisella valmistelutarpeella
            viestittää sosiaaliturvakomitealle, että tässä on
            yksi niistä asioista, joista pitää päätösehdotuksia
            tulla mahdollisimman pikaisesti.
         
         
         Valiokunnan enemmistö esittää, että lakiehdotus
            hyväksytään muuttamattomana. Tähän
            valiokunnan mietintöön on jätetty vastalause,
            jonka vastalauseen allekirjoittajat esitellevät täällä täysistunnossa.
         
         
       
      
         
         Erkki   Virtanen   /vas:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Niinpä esitellevätkin,
            eli esittelen sen vastalauseen perustelut nyt.
         
         
         Sen verran korjaan valiokunnan puheenjohtajaa, että taitaa
            olla neljäs kerta. Nimittäin vuonna 2003 valiokunta
            lausui tästä muun ohella: "Valiokunta pitää tarkoituksenmukaisena,
            että nyt hyväksyttävän määräajan
            jatkamisen jälkeen enimmäisaika pyrittäisiin
            ensisijaisesti kokonaan poistamaan." Valiokunta jatkaa: "Tällaista ratkaisua
            puoltaa muun muassa se, että työttömyysetuuden
            suuruuden uudelleen määrittely 8 kuukauden välein
            turvaa hyvin sen, ettei etuuden taso muodosta kynnystä kokoaikatyöhön
            hakeutumiselle. Sovitellun työttömyysetuuden enimmäiskesto
            voi päinvastoin nostaa kynnystä hakeutua osa-aikaisiin
            töihin tai kannustaa jäämään
            kokonaan työttömyysturvan varaan. Osa-aikatyön
            vastaanottamista ja osa-aikaisessa työssä pysymistä tulee
            kuitenkin tukea tilanteessa, jossa kokoaikatyötä ei
            ole tarjolla. Enimmäismaksuajan merkityksellisyyden väheneminen näkyy
            myös siinä, että enimmäisaikaa
            toistuvasti määräaikaisesti jatketaan."
         
         
         2004 valiokunta on lausunut: "Valiokunnan saaman selvityksen
            mukaan sosiaali- ja terveysministeriö on asettamassa kolmikantaisen
            työryhmän, jonka tehtävänä on
            löytää vuoden 2005 aikana pysyvä ratkaisu
            sovitellun työttömyysetuuden maksuaikaan. Valiokunta
            pitää tarkoituksenmukaisena, että nyt
            hyväksyttävän määräaikaisen
            järjestelyn jälkeen enimmäisaika pyrittäisiin
            ensisijaisesti kokonaan poistamaan."
         
         
         Sitten 2005 vielä valiokunta on lausunut: "Hyväksyessään
            aiempia määräaikaisia pidennyksiä maksatuksen
            enimmäiskestoon sosiaali- ja terveysvaliokunta on pitänyt
            tarkoituksenmukaisena, että enimmäisaika pyrittäisiin
            ensisijaisesti kokonaan poistamaan - -."
         
         
         Arvoisa puhemies! Nämä mietinnöt,
            joissa näin on lausuttu, on täällä täysistunnossa
            hyväksytty. Siitä voi kait tulkita, että eduskunnan
            tahto on laajasti ollut se, että enimmäiskesto
            pitäisi äsken valiokunnan mietinnöstä lainatuin
            syin poistaa. Ilmeisesti ainut, joka sitä on oikeasti vastustanut,
            on ollut Elinkeinoelämän keskusliitto, tai mikä se
            nyt kulloinkin entisinä aikoina, näiden mietintöjen
            hyväksymisen aikaan, on ollutkaan. Joka tapauksessa siis
            työnantaja ei ole tähän suostunut, vaikka
            eduskunta olisi niin tahtonut, ja tässä sitä edelleen
            ollaan. Sinänsä on varmaan ehkä perusteltuakin,
            että tämä sosiaaliturvan uudistamiskomitea
            tätäkin käsittelee, koska joka tapauksessa,
            vaikka se lausuma, jota tulen esittämään
            toisessa käsittelyssä, hyväksyttäisiin,
            uusi lakiesitys ei kuitenkaan nyt ihan heti varmaan tähän
            hätään tule, joten voihan se komiteakin
            tästä jotain lausua. Kun nyt tulkitsen valiokunnan
            puheenjohtajan äsken lausumaa, niin toivon, että yhteisesti
            saattaisimme todeta, että sieltä komiteasta todella
            tulee tämän lausuman, jossa siis esitetään
            tämän enimmäiskeston poistamista, mukainen
            kanta hallitukselle ja hallitus mahdollisimman pikaisesti antaa
            tällaisen esityksen eduskunnalle.
         
         
         Arvoisa puhemies! Tätä hartaasti odottelemaan
            jääden totean, että tulen lakiesityksen
            toisessa käsittelyssä esittämään
            tällaisen lausuman liitettäväksi eduskunnan
            kantana tähän yhteyteen.
         
         
       
      
         
         Esa Lahtela /sd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Aikanaan vuonna 1994 senaikainen hallitus
            ulotti kaikki lyhytaikaiset työsuhteet, alle kuukauden työsuhteet,
            tähän sovitellun päivärahan
            piiriin. Sehän lisäsi paljon byrokratiaa ja hidasti
            työttömyyskorvausten käsittelyä.
            Se toi nimittäin ammattiliitoissa, työttömyyskassoissa
            ja Kelassa työpaikkoja kyllä lisää,
            mutta pitää kysyä, ovatko ne järkeviä työpaikkoja
            sinällään. Kun paperia pyöritetään
            ja käydään laskemaan takautuvasti, mitä kolmenkymmenen
            päivän sisään tai kuukauden
            sisään on tehty, tienattu euro vai kaksi, ja sitten
            se sovitellaan koko kuukaudelle pienentämään
            työttömyysturvaa, niin eihän siinä ole
            mitään järkeä.
         
         
         Siitä lähtien — työelämävaliokunnassa
            olen ollut vuodesta 1995 lähtien — olen aina kysynyt siellä,
            eikö tätä voitaisi nyt lähteä korjaamaan, siis
            pakitetaan se asia. Minusta järkevintä tässä olisi
            tehdä semmoinen juttu, jotta päästäisiin
            siihen tilanteeseen, mikä on ollut ennen vuoden 94 elokuuta,
            eli puolessavälissä vuotta tämä muuttui.
            Kun ihminen on työtön, hän saa tietysti
            siltä päivältä työttömyyskorvausta,
            ja kun on työssä, saa palkkaa, mikä on
            hyvin selkeä systeemi, eikä tarvitsisi tämmöistä veivausta
            ja tämmöistä ylimääräistä puljausta
            tehdä, mikä tässä on olemassa.
            Mutta nyt kun tämä on olemassa, niin tulen äänestämään
            tietysti tämän lausuman mukaan sillä tavalla,
            jotta tämä enimmäiskesto poistetaan,
            mutta kun tämä komitea nyt siellä työskentelee,
            niin toivoisi, että sieltä löytyy nyt
            semmoinen järki, jotta palataan siihen vanhaan systeemiin
            ja saadaan tätä ylimääräistä byrokratiaa
            pois ja ihmiset kokevat ikään kuin saavansa palkkaa, kun
            ovat töissä, eikä olisi tämmöistä veivausta, jotta
            lasketaan, montako euroa hän tienasi kuukaudessa vai ei.
         
         
       
      
         
         Raimo Vistbacka /ps:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Tämä ensimmäisessä käsittelyssä oleva hallituksen
            esityshän ei sinällään muuta
            nykytilannetta, vaan jatketaan joulukuun loppuun vuoteen 2009 saakka
            nykyistä.
         
         
         Arvoisa puhemies! Minua itseäni hämmästyttää hieman
            se, kun kuuntelin ed. Erkki Virtasen puheenvuoroa ja kun luki mietinnön,
            että loogisena itse olisin pitänyt sitä,
            että eduskunta olisi todella sillä tavoin ilmaissut
            todellisen tahdon, kantansa siitä, mitä se on
            aikaisemmin lausunut, ja painottaen tuonut sen esiin. Kyllä kieltämättä mietinnössä
            puhutaan
            tarpeellisuudesta jne., mutta ainakin itse olen tottunut siihen,
            että silloin kun halutaan jotakin asiaa korostaa ja tässä erityisesti
            sitä, että eduskunta on yhä edelleen
            samalla mielellä, niin itse olisi nähnyt sen niinpäin,
            että olisi järkevää korostaa
            sitä esimerkiksi lausumalla. Näin itse olen tulkinnut
            näitä eduskunnan kannanottoja silloin, kun lausumia
            tuodaan esille.
         
         
       
      
         
         Jouko Laxell /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Vasemmiston edustajat ovat esittäneet
            vastalauseessaan ponnen, jonka mukaan hallituksen pitäisi valmistella
            työttömyysturvalain muutos, jolla laista poistetaan
            sovitellulle työttömyyspäivärahalle
            asetettu enimmäiskestoaika. Ei tietenkään nyt
            sovitellun työttömyyspäivärahan
            tarkoituksena ole se, että siitä tulee pysyvä toimeentulotuki.
            Työttömyyspäivärahan perusteena
            on se, että henkilö työllistyy kokopäivätoimisesti.
            Meillä on työvoimahallinnossa pitkään
            ollut se käytäntö, että työtön
            voi olla päivärahalla puolitoista vuotta.
         
         
         Arvoisa puhemies! Käytäntöä pitää muuttaa varhaisen
            puuttumisen suuntaan. Se merkitsee, että työtön
            tai osa-aikatyötön on aktivoitava työllisyystoimenpitein,
            joita voisivat olla koulutus, oppisopimus, työharjoittelu,
            palkkatuettu kokoaikainen työsuhde tai kuntouttaminen.
            Aktivoinnin pitää tapahtua välittömästi
            henkilön ilmoittautuessa työhakijaksi työvoimatoimistoon.
            Erityisiin aktivointitoimiin pitää ryhtyä kolmen kuukauden
            työttömyyden jälkeen. Samanlaisten aktivointitoimien
            pitäisi koskea myös soviteltua päivärahaa
            saavia henkilöitä. Työhallinnon pitää aktivoida
            osa-aikaiset ikääntyneet työntekijät
            kokopäivätöihin. Soviteltu päiväraha
            ilman enimmäiskestoaikaa olisi työhallinnon viesti
            siitä, ettei tarvitse työllistyä kokoaikaisesti.
         
         
       
      
         
         Erkki Virtanen /vas:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ed. Laxell on kyllä nyt hieman väärässä.
            Kysymys ei ole siitä viestistä. Kysymys on siitä,
            että kun osalle ihmisistä on osa-aikatyötä mutta
            ei kokoaikatyötä, niin silloin on tietenkin kohtuullista, kun
            siitä osa-aikatyöstä se palkka on niin
            pieni, että siihen saa tukea, joka estää sen,
            ettei tarvitse mennä toimeentulotukea hakemaan. Tämähän
            on se peruslähtökohta. Toki me varmasti kaikki olemme
            ja eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnat aiemmin ovat tämän
            lähtökohdan ottaneet perusasiaksi. Ongelma on
            vain siinä, että kaikkia ei ole pystytty työllistämään
            kokoaikaisesti. Jos näin olisi, niin eihän tätä koko
            tukea tarvittaisikaan.
         
         
         Ed. Vistbacka ihmetteli jotakin, josta en oikein ymmärtänyt,
            mitä hän ihmetteli. Siis itse asiassa asia on
            niin, että paras esitys tähän olisi ollut
            tehdä rinnakkaislakiesitys, jolla kyseinen pykälä,
            joka siis tässä ei ole auki, tämä enimmäiskesto,
            olisi voitu poistaa, kuten pari kertaa aiemmin viime kaudella teinkin.
            Nyt vaan oli niin, että sellaista lakialoitetta ei sattunut
            olemaan täällä voimassa, joten puhtaasti
            tämmöisistä lainsäädäntöteknisistä syistä piti
            tyytyä lausumaan, ja olisihan sekin nyt jotakin.
         
         
         Sitä, miksi aiemmat valiokunnat eivät ole suostuneet
            kirjoittamaan tätä tahtoa lausuman muotoon, pitää tietysti
            kysyä silloisten hallituspuolueitten edustajilta.
         
         
       
      
         
         Esa Lahtela /sd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ed. Laxell tuossa totesi, jotta pitäisi
            järjestää kokopäivätyötä.
            Minä olen samaa mieltä. Nyt kun hallituspuolueiden
            taholta tulee tuommoisia kannanottoja, se on just oikein. Näin
            pitäisi olla, mutta kun se vaan pitäisi olla.
            Se ei ole niin kuin realismia.
         
         
         Tiedän, että monissa paikoin, tuolla isoissa myymälöissä esimerkiksi,
            lähes kaikki työpaikat ovat osa-aikaisia, elikkä siellä ei
            työnantajan toimesta halutakaan järjestää kokopäiväistä työtä. Nyt
            jos tekisi niin, jotta tämä enimmäiskesto
            katkaistaankin, sanotaan, että okei, nyt sinä olet
            syönyt kaikki päivärahasi pois, sehän
            tarkoittaa sitä, että se ihminen joutuu elämään
            sitten sillä osa-aikatyön palkalla. Jos se on
            neljä tuntia, niin hän joutuisi elämään
            sitten sillä. Ja se on vielä usein semmoinen palkka,
            että kun hän menee soskun luukulle sitten kysymään,
            että hei, tämä ei riitä minun
            elämiseeni, niin hänelle sanotaan, jotta tämä just
            yltää niiden normien yli, vähän
            riippuu, missä asuu ja mitä muita kustannuksia,
            mutta se useimmiten riittää siihen. Sitten hän
            joutuisi olemaan sen paluuehdon sillä osa-aikatyön palkalla
            ennen kuin saisi uudelleen tämän päivärahan.
            Eihän se voi näin olla. Elikkä tässä se
            ihminen ajettaisiin nyt loukkuun, semmoiseen viimeisen päälle
            köyhyysloukkuun, hän ei saisi toimeentulotukea
            tai joissakin tapauksissa voisi saada vähän, mutta
            kysehän on siitä ajasta, kunnes saa uudelleen
            sitten työttömyysturvan.
         
         
         Minusta tämä esitys, mikä on tässä,
            on hyvä, koska sitä aikaisempaa, mitä sanoin,
            sitä koko juttua ei olla valmiit vielä muuttamaan,
            ja silloin pitäisi saada tämä, niin kuin
            tässä nyt hallitus esittääkin.
         
         
       
      
         
         Raimo Vistbacka /ps:
            		
         
         
         Herra puhemies! Ed. Erkki Virtaselle toteaisin sen, että tarkoitukseni oli
            ainakin viestittää sitä, että eduskunta
            viestittäisi edelleen saman kannan, mikä aikaisemmin on
            ollut, ja perinteisesti se on lausumalla esitetty, mikäli
            ymmärsin oikein puheenvuoronne siitä, että eduskunta
            on aikaisemmin kahtena vuonna todennut nimenomaan sen, että tämä sovitellun
            työttömyysedun enimmäismääräaika
            poistettaisiin kokonaan. Ja sen johdosta vaan hämmästelin
            sitä, että valiokunta ei ole siihen lähtenyt.
         
         
         Mutta, arvoisa puhemies, tähän, mitä ed. Laxell
            otti esiin: Eräs ongelma minun mielestäni tällä hetkellä kokonaisuudessaan
            on se, että monta kertaa, kun henkilö on sairauslomalla
            taikka ei pääse työkyvyttömyyseläkkeelle,
            mutta ei pysty menemään töihin, tällainen
            sairas ihminen ohjataan vaan työvoimatoimistoon, ja se
            on kyllä minun mielestäni aika väärä tilanne.
            Siinä pitää olla joitakin toimeentulomahdollisuuksia
            ihmisellä. Jos pääsee sitten pätkätöihin
            taikka muuta, niin se tietysti edesauttaa, mutta pitää se
            toimeentulo jollakin tavoin ihmiselle turvata, ettei nyt toimeentuloluukulla
            tarvitsisi kokonaan olla. Järjestelmässä on
            paljon korjaamisen varaa tällä hetkellä.
         
         
       
      
         
         Juha Rehula /kesk:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Meidän työelämämme
            ja sitä kautta sosiaaliturvajärjestelmämme,
            ansiosidonnainen sosiaaliturvajärjestelmä, perustuu
            keskeisiltä osiltaan sille, että joko ollaan töissä tai
            ei olla, ja me olemme kulkemassa kohti aikaa, jolloin jokaisen työpanos
            on tärkeä. Vaikka se olisi tuntimääräisesti, päivämääräisesti,
            viikkomääräisesti, vuositasolla vähäinen,
            kaikki tarvitaan. Tämä on sen tyyppistä lainsäädäntöä,
            jota nyt ollaan edelleen jatkamassa vain määräaikaisena
            mutta jota minun mielestäni noin laajemminkin tarvitaan.
            On totta, että myös henkilökohtaisesti
            odotukset sosiaaliturvakomitealta ovat isot ja sinne on kasattu paljon
            paineita, mutta voisin ajatella niin, että tämän
            tyyppisen lainsäädännön, jos
            minkä, eteenpäinvieminen ja kokonaisuuden katsominen
            sellaisessa tilanteessa, missä koko sosiaaliturvajärjestelmää,
            vähimmäisturvaa ja ansiosidonnaista turvaa tarkastellaan,
            olisi tärkeää ja tämän
            kaltaiset asiat olisivat siellä mukana. Näin voisin
            kuvitella.
         
         
         Katson, että tämmöisen sovitellun
            työttömyysetuuden käyttö on
            tarpeellista ja tarkoituksenmukaista, niin kuin tämän
            talon, eduskunnan, terminologia kuuluu. Toisekseen: Olen itse ollut mukana
            vuosien varrella toteamassa, esittämässä,
            että tästä tulisi pysyvää lainsäädäntöä.
            No, me tiedämme, millä tavalla tämän
            tyyppinen lainsäädäntö valmistellaan,
            ja meillä on pohjaehdotus, jossa tätä ei
            vielä pysyväksi tässä vaiheessa esitetä.
         
         
         Sitten ed. Vistbackalle haluan sanoa, että valiokunnat
            ovat erilaisia, siellä on erilaisia valiokuntien jäseniä ja
            meitä sosiaalivaliokunnan jäseniä usein
            syytetään siitä, että meillä on
            kaikki asiat yhtä tärkeitä, olivat ne
            pieniä tai isoja. Olen ajatellut itse niin, että tämä on
            sen tyyppinen asia, että tämä on iso
            ja tärkeä, mutta tämän pystyy
            hoitamaan muutenkin kuin lausumien kautta, (Puhemies: 2 minuuttia!)
            ja jatkossakin puheenjohtajana pyrin viitoittamaan valiokunnan käsittelyä niin,
            että lausumat käytetään silloin,
            kun ne ovat todella tarpeeseen.
         
         
       
      
         
         Erkki   Virtanen   /vas:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Korostan vielä ed. Vistbackalle,
            että aiemmat valiokunnat eivät ole kirjoittaneet
            tästä lausumia. Ne olivat valiokunnan mietintötekstejä.
            Sinänsä painavaa tekstiä, mutta hieman
            kevyempää kuin ne lausumat, ja siksi tässä nyt
            lausumaa esitetään.
         
         
         Sinänsä allekirjoitan sen, mitä ed.
            Rehula tuossa edellä sanoi. Olennaisempaa kuin se, kirjoitetaanko
            mietintöteksti tai lausuma, on se, että asia saadaan
            korjattua. Jos, ja toivottavasti kun, valiokunnan nyt ei-lausumaksikin
            kirjoitettu kanta, jos se nyt ei eduskunnan tahtona se lausuma sinne
            sitten tule, vaikuttaa Sata-komiteaan ja sen jälkeen hallitukseen
            niin, että tämä ihan selkeä ongelma
            poistuu, olen erittäin tyytyväinen valiokuntaan
            ja saatanpa olla tyytyväinen jopa hallitukseenkin, mutta
            sitä pitää ensin odottaa.
         
         
         Vielä ed. Laxellille: Tässä enimmäiskestossa on
            itse asiassa sellainen ongelma, että se rohkaisee jäämään
            työttömäksi. Ihminen, jolle olisi tarjolla
            osa-aikaista työtä, josta hän itse näkee,
            että se raha ei riitä elämiseen, ja hän
            kenties näkee, että se on kuitenkin juuri sen
            yli, kuten ed. Lahtela kertoi, yli sen toimeentulotukinormin, niin hän
            osaa laskea, että hänelle on edullisempaa pysyä työttömänä.
            Ja sen sijaan tilanteessa, jossa ei tule sitä uhkaa, että sitten
            36 kuukauden kuluttua se katkeaa, voi huomattavasti rauhallisemmin mielin
            ottaa vastaan sen osa-aikaisenkin työn, jota tarjotaan,
            jos voi uskoa (Puhemies: 2 minuuttia!) ja tietää,
            että siihen saatava oheistuki takaa elämisen jonkinlaisen
            tason.
         
         
       
      
      Yleiskeskustelu päättyi.