Juha Rehula /kesk(esittelypuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Olemme muuttamassa terveydenhuollon
            ammattihenkilöistä annettua lakia. Olemme muuttamassa
            sitä sen vuoksi, että Euroopan parlamentin ja
            neuvoston direktiivistä 2005/36/EY johtuu,
            että meidän kansallista lainsäädäntöämme
            pitää muuttaa. Muutamme sitä kolmesta
            näkökulmasta. Säännökset
            ryhmitellään siitä lähtökohdasta,
            onko henkilö suorittanut koulutuksensa Suomessa, onko henkilö suorittanut
            koulutuksensa Euroopan talousalueeseen kuuluvassa valtiossa tai,
            kolmanneksi, kolmannessa valtiossa.
         
         
         Lakiin ehdotetaan otettavaksi yleisluontoinen säännös
            terveydenhuollon ammattihenkilöltä edellytettävästä kielitaidosta.
            Tämä on minun mielestäni tämän
            lakiesityksen kaikkein keskeisin kysymys ihan meidän koko
            terveydenhuollon ammattihenkilöiden tulevaisuuden saatavuudenkin
            kannalta. Ehdotetun säännöksen mukaan terveydenhuollon
            ammattihenkilöllä pitäisi olla hänen
            hoitamiensa tehtävien edellyttämä riittävä kielitaito.
            Valiokunta omassa mietinnössään purkaa
            auki tätä riittävää kielitaitoa
            ensinnäkin niin, että määritellään,
            miten tämä arviointi tehdään, ja
            kannamme huolta siitä, että niillä oppilaitoksilla
            ja niillä toimijoilla, joilla tämän riittävän kielitaidon
            tunnustaminen tai siitä todistuksen antaminen on, olisi
            siihen riittävät resurssit. Toisaalta tuo pykälämuotoilu
            on yleisluonteinen ja sana "riittävä" on tulkinnanvarainen,
            ja valiokunta toteaa, että viime kädessä tuo
            riittävän kielitaidon arvioiminen jää työnantajan
            tehtäväksi. Ammattipätevyysdirektiivin
            perusteella kielitaitoa ei voida asettaa ammatinharjoittamisoikeuden
            myöntämisen edellytykseksi. Tämäkin
            on yksi näkökulma, joka tätä lakia
            sovellettaessa pitää muistaa.
         
         
         Toisekseen paikallistasolla, niissä terveydenhuollon
            yksiköissä, työnjohdollakin tulee olemaan
            merkitystä, sillä on tehtäviä,
            joissa voidaan vähäisemmälläkin
            kielitaidolla, kun ammattipätevyys on riittävä,
            suorittaa erilaisia tehtäviä, ja tässä yhteydessä totean
            sen, että tästä riittävästä kielitaidosta
            ei saisi myöskään tulla liikaa rajoittava
            tekijä. Sellaisiakin pyrkimyksiä tuossa asiantuntijakuulemisvaiheessa
            oli havaittavissa eri lausunnoissa, mutta niin kuin totean, tässä on
            tulkinnan varaa ja valiokunta kiinnittää tähän
            asiaan huomiota.
         
         
         Voimassa olevan ammatinharjoittajalain 2 §:n 2 momentin
            mukaan nimikesuojattujen ammattihenkilöiden ammatissa voivat
            toimia muutkin henkilöt, joilla on riittävä koulutus,
            kokemus ja ammattitaito. Tämän voimassa olevan
            lain pykälän valiokunta haluaa nostaa tämän
            mietinnön yhteydessä esiin sen vuoksi, että saman
            säännöksen mukaan laillistetut ja nimikesuojatut
            ammattihenkilöt voivat koulutuksensa, kokemuksensa ja ammattitaitonsa
            mukaisesti toimia toistensa tehtävissä silloin,
            kun se on perusteltua työjärjestelyjen ja terveyspalvelujen
            tuottamisen kannalta eikä laissa tai asetuksessa ole toisin
            säädetty. Eli tässä virallisluontoisempi
            perustelu vielä sille, mitä äsken kuvasin.
         
         
         Ammattipätevyysdirektiivin edellyttämät muutokset
            kaiken kaikkiaan tähän Suomen lainsäädäntöön
            ovat melko vähäisiä ja teknillisluontoisia,
            niin kuin totesin; voin nostaa ylös merkittävimpänä tämän
            kielitaitovaatimuksen.
         
         
         Valiokunta toteaa, että ehdotetut säännökset eroavat
            toisistaan sen perusteella, onko siis koulutus hankittu EU-jäsenvaltiossa
            vai EU:n ulkopuolisessa maassa, ja myös sen perusteella,
            onko talousalueen ulkopuolella annetun koulutuksen saanut henkilö jäsenvaltion
            kansalainen vai kolmannen maan kansalainen. Valiokunnan käsityksen
            mukaan jatkossa on syytä selvittää mahdollisuuksia
            yhtenäistää ja selkeyttää säännöksiä myös
            tältä osin. Kysymme, onko tämän
            mukainen jaottelu tarpeellinen.
         
         
         Valiokunnan mietintö on yksimielinen, ja yksi tämän
            yksimielisyyden mahdollistaneista tekijöistä oli
            se, että tiedämme, että tämän
            terveydenhuollon ammattihenkilöistä annetun lain
            muutosvalmistelutyö on meneillään. Tässä on
            tämän kielitaitokysymyksen lisäksi muitakin
            asioita, joita jatkossa ammattihenkilön tehtävien
            hyvä hoito edellyttää, ja toisaalta se,
            että henkilöiden saatavuuden kannalta päästäisiin
            nykyistä parempaan tilanteeseen. Niitä on tarpeen
            selvittää pikaisestikin, ja näin meille
            valiokuntakäsittelyn aikana on luvattu. Uudemman kerran
            totean, että valiokunnan mietintö on yksimielinen
            ja esitämme sitä eduskunnan hyväksyttäväksi.
         
         
       
      
      Yleiskeskustelu päättyi.