11) Hallituksen esitys laiksi sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista
         annetun lain 7 c ja 10 a §:n
         muuttamisesta
      
       
         					
      
      
         
         Juha  Rehula  /kesk(esittelypuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista
            annetun lain 7 c ja 10 a §:n muuttaminen pitää sisällään
            ehdotuksen pitkäaikaisen laitoshoidon maksun enimmäismäärän
            nostamiseksi 82 prosenttiin hoidossa olevan nettotuloista. Hoidettavan
            henkilökohtaiseen käyttöön jäävä vähimmäiskäyttövara
            nousisi nykyisestä 10 eurolla eli vähintään
            90 euroon. Nämä ehdotukset liittyvät
            kansaneläkkeen maksamiseen liittyvään
            laitoshoidon rajan ja rajoitusten poistamiseen. Edellisessä päiväjärjestyksen kohdassa
            puhuttiin kansaneläkelain muutoksesta, ja tämä on
            osa tätä samaa kokonaisuutta, avo- ja laitoshoidon
            raja-aidan madaltamista ja poistamista. Tämä esitys
            liittyy siihen.
         
         
         Toinen, periaatteellisempi asia on se, että jatkossa
            metsätulo otetaan huomioon muista tuloista poiketen laskennallisesti.
            Tämä johtuu varallisuusverotuksen poistumisesta,
            jonka vuoksi jatkossa ei ole käytettävissä aikaisempia
            tietoja laskennallisen metsätulon määrittämiseksi.
            Jatkossa kun metsätuloa maksun perusteena käytetään, niin
            tuona maksuperusteen pohjana käytettäisiin Verohallituksen
            vahvistamaa metsän keskimääräistä tuottoa.
         
         
         Meillähän on asiakasmaksulainsäädäntö rakennettu
            näitten pitkäaikaislaitoshoidossa olevien osalta
            niin, että maksu määräytyy palvelun käyttäjän
            maksukyvyn mukaan. Nyt siis ollaan toisaalta vähimmäiskäyttövaraa
            nostamassa ja toisaalta pitkäaikaislaitoshoidon maksun
            osuutta nettotuloista nostamassa. Tämä tarkoittaa
            käytännössä sitä, että kaikkein
            pienituloisimpien osalta, kahdelta kolmasosalta laitoshoidossa olevilta,
            maksu laskee ja yhdellä kolmasosalla eli yli 1 200
            euroa kuussa eläketuloa saavilla tuo laitoshoidon maksu
            hieman nousee. Tämä muutos tehdään
            kustannusneutraalisti niin, että keskimääräisesti
            ei pitäisi suurta muutosta tapahtua.
         
         
         Lainmuutoksen seurauksena laitoshoidossa olevien eläkkeet
            ja asiakasmaksut siis nousevat samoin kuin toisaalta kuntien asiakasmaksut
            ja verotulot. Valtion kansaneläkemenojen lisäys
            on tarkoitus rahoittaa leikkaamalla kuntien sosiaali- ja terveydenhuollon
            valtionosuutta 44 miljoonalla eurolla. Tällöin
            Kansaneläkerahaston 4 prosentin vähimmäistasovaatimuksen
            aiheuttama 1,8 miljoonan euron menolisäyksen rahoittaa valtio.
            Asiakasmaksutulojen 41 miljoonan ja verotulojen 2 miljoonan euron
            kasvun jälkeen kuntien rahoitettavaksi jää eläkkeensaajien
            noin yhden miljoonan euron tulonlisäys, josta asiantuntijakuulemisissa — ja
            haluan tämän erikseen mainita — Kuntaliitto
            totesi, että se voi tämän hyväksyä.
         
         
         Kansaneläkkeen maksaminen täysimääräisenä myös
            pitkäaikaisessa laitoshoidossa oleville lisää pienituloisimpien
            eläkkeensaajien käyttövaraa enimmillään
            33 eurolla kuussa, vaikka siis asiakasmaksuja korotetaan. Totean
            uudemman kerran, että kahdella kolmasosalla asiakasmaksu laskee
            ja käyttöön jäävä käyttövara
            on nousemassa. Valiokunta toteaa, että joustavat säännökset
            mahdollistavat laajan harkintavallan, mutta voivat johtaa epäoikeudenmukaiseksi
            koettuihin tilanteisiin esimerkiksi perheen parempituloisen puolison
            joutuessa pitkäaikaiseen laitoshoitoon. Näiltä osin
            valiokunta katsoo, että säännöksen täsmentämismahdollisuuksia
            on asiakasmaksuja uudistettaessa syytä selvittää.
         
         
         Totean, että tämä valiokunnan mietintö on
            yksimielinen.
         
         
       
      
         
         Erkki Virtanen /vas:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Kun mietinnössä todetaan,
            että esitys on kustannusneutraali, ja kun ed. Rehula totesi,
            että Kuntaliittokin on todennut, että tämmöisenään
            tämä kelpaa, niin ei se silti se Kuntaliiton tunnustus
            kuitenkaan tee siitä kustannusneutraalia. Valtio ottaa
            44 miljoonaa ja kunnat saavat 43 miljoonaa, niin miljoona siitä kunnille
            tappiota tulee. Voipihan se olla, että miljoona on pieni
            summa, mutta on se nyt jonkunlainen apu köyhässä taloudessa, tätä Havukka-ahon
            ajattelijaa lainatakseni.
         
         
         Sitten toisekseen tässä on tämä lakiesityksen toinen
            puoli eli tämä metsävarallisuutta ja
            metsätuloa koskeva osuus. Kun todetaan, että se
            johtuu varallisuusveron poistamisesta, kun tietoa ei ole enää saatavissa,
            niin siinäkin sen näkee, minkälaista
            hapatusta tämä varallisuusveron poisto tälle
            maalle aiheutti. Ministeriö joutuu valmistelemaan lakiesityksen,
            hallitus sen käsittelemään ja vielä eduskunnassa
            valiokunta ja täysistuntokin tämmöisen
            asian takia joutuvat vaivautumaan. Olisi oltu poistamatta varallisuusvero,
            niin tätäkään ei olisi tarvittu
            ajan tuhlaukseksi täällä käydä.
         
         
       
      
         
         Raimo Vistbacka /ps:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Aika mielenkiintoista sikäli,
            että hallitus on pystynyt tuomaan sellaisia esityksiä,
            että tässäkin sosiaali- ja terveysvaliokunta
            on antanut yksimielisen mietinnön, mikä minun
            mielestäni on aika harvinaista kuitenkin noin yleisesti
            ottaen.
         
         
         Arvoisa puhemies! Mietinnössä on kyllä mielenkiintoisesti
            ja ihan oikein todettu se, mitä tällaiset joustavat
            säännökset mahdollisesti aiheuttavat
            tuolla kunta- ja muullakin tasolla. Eli hyvin usein ne johtavat
            määrättyihin epäoikeudenmukaisuuksiin
            ja turhiinkin valituksiin. Tässä on vielä mainittu
            tällainen esimerkkikin siitä, että jos
            parempituloinen puoliso joutuu pitkäaikaiseen laitoshoitoon,
            niin saattaa olla, että se johtaa määrättyihin
            epäoikeudenmukaisuuksiin.
         
         
         Arvoisa puhemies! Kokonaisuudessaan kyllä minunkin
            mielestäni tämä hallituksen esitys ja mietintö sinällään
            ovat hyviä.
         
         
         Mutta erästä asiaa itsekin tässä jäin
            miettimään, tätä hallituksen
            esityksen toteamusta siitä, että tämän
            metsätulon perusteena jatkossa on Verohallituksen vahvistama
            metsän keskimääräinen tuotto,
            ja siitäkin voidaan olla eri puolilla maata vähän
            eri mieltä, mikä se metsän tuotto keskimäärin
            on, ja varsinkin tilakohtaisesti se saattaa kyllä vaihdella
            hyvinkin paljon. Eli siinä saattaa tulla eräs
            epäoikeudenmukaisuuden tilanne, mutta en tiedä,
            onko se nyt sitten niin suuri haitta.
         
         
       
      
         
         Erkki Virtanen /vas:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ed. Vistbackan puheenvuoroon voi todeta, että todellakin
            alkaa näyttää siltä, että valiokunta
            ja erityisesti oppositio ovat ryhtyneet käyttäytymään kummallisesti,
            kun vastalauseita ei nyt tule selvissäkään
            tapauksissa. Mutta ehkä nyt voisi puolustukseksi sanoa,
            että tässä tapauksessa se johtuu siitä,
            että tämän lain varsinainen ongelma on sen
            vaikutus valtionosuuksiin. Valiokunta juuri tänään äänesti
            hallintovaliokunnalle annettavasta lausunnosta, joka koskee siis
            kuntien sosiaalitoimen valtionosuuksien 2 prosentin alentamista,
            ja tähän lakiin liittyvä pahin pulina
            tullaan purkamaan sitten siihen jätettävässä eriävässä mielipiteessä.
         
         
       
      
         
         Juha Rehula /kesk:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Ed. Vistbacka ihmetteli, missä on
            vastalause. Minusta voi olla jonkunlainen tavoite, että päästäisiin
            tilanteeseen, että vastalauseita ei tarvita. Tiedän
            senkin, että oppositio pyrkii kaivamallakin kaivamaan kohtia,
            joilla hallituksen esitykseen pääsisi kiinni.
            Tässä esityksessä tämä rahoitus, aivan
            kuten ed. Erkki Virtanen äsken totesi, on kriittisesti
            tarkasteltava asia. Mutta peruslähtökohta tässä lakiesityksessä on
            ensiksikin avo- ja laitoshoidon rajan madaltaminen. Toisekseen kaikkein
            pienituloisimpien käyttövara hieman kasvaa. Ja
            sitten tämä harkinnanvaraisuus, joka tähän
            maksun määräytymiseen liittyy, saattaa olla
            ongelmallinen ja tästä harkinnanvaraisuudesta
            saattaa seurata ongelmatilanteita, mutta se harkinnanvaraisuuskin
            käsitykseni mukaan on sen kaltainen, että sillä on
            tähänkin asti pärjätty, ja tämä lakiesitys
            ei tähän harkinnanvaraisuuteen ole uutta tuomassa.
            Minusta se on positiivinen asia, että tässä lakiesityksessä valiokunta
            yksimieliseen mietintöön pääsi.
         
         
       
      
      Yleiskeskustelu päättyi.