2) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi lentoliikenteen valvontamaksusta
annetun lain 4 §:n muuttamisesta
Arto Satonen /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kyse on lentoliikenteen valvontamaksujen korottamisesta.
Hallituksen esityksen mukaan valvontamaksun määrää korotettaisiin
1 eurosta 1,20 euroon, ja koska vuosittain lentoliikennematkustajia
on noin 8 miljoonaa henkeä... (Hälinää — Puhemies
koputtaa)
Puhemies Eero Heinäluoma:
Täällä salissa on istunto käynnissä ja
puheenvuoro edustaja Satosella.
Kiitoksia, puhemies! Tässä ei ehkä ole kyse
maailman suurimmasta asiasta, mutta tässä on kuitenkin
heikosti kannattavan lentoliikenteen osalta kyse varsin merkittävästä asiasta.
Noin 8,1 miljoonaa matkustajaa oli vuonna 2010 ja 8,3 miljoonaa
vuonna 2009, eli määrä on ollut lievästi
laskeva. Samanaikaisesti kuitenkin valvontamaksu on korotettu 80
sentistä 1 euroon ja nyt sitten edelleen 1,20 euroon. Idea
on se, että valvontamaksuilla katetaan valvomiseen liittyvät
menot ja pidetään yllä turvallisuuden
tasoa. Valvontamaksuista on oletettu kertyvän 11,8 miljoonaa
euroa vuonna 2012, jolloin kustannusvastaavuus on 89 prosenttia.
Arvoisa puhemies! Valiokunta pitää saamansa
selvityksen perusteella esitettyä maksun korottamista lentoliikenteen
turvallisuuden kannalta olennaisen viranomaisvalvonnan turvaamiseksi
välttämättömänä.
Valiokunta pitää tärkeänä, että ilmailun
nykyinen hyvä turvallisuustaso Suomessa varmistetaan myös
jatkossa ilmailuviranomaisten toiminnan riittävällä rahoituksella. Valiokunta
kuitenkin korostaa, että valvontamaksun ehdotetun korotuksen
vaikutuksia lentoliikenteeseen tulee seurata, ja mikäli
valvontamaksun maksukertymä kasvaa jatkossa lentoliikenteen
asiakasmäärien lisääntyessä tai
viranomaisten menojen vähentyessä selkeästi
yli viranomaistarpeen, maksun tasoa tulee arvioida pikaisellakin
aikataululla. Valiokunta pitää hyvänä sitä,
että viraston julkisoikeudellisten suoritteiden maksutasoa
alennetaan vuoden 2012 alusta.
Valiokunta pitää erittäin tärkeänä,
että viimeistään tulevassa liikennepoliittisessa
selonteossa selvennetään liikenteen eri toimialojen
ja valtion kustannusten jako muun muassa yhä kasvavista
Liikenteen turvallisuusviraston viranomaispalveluista. Tässä tarkastelussa
on otettava huomioon sekä virastolle annettujen tehtävien
jatkuva kasvu ja toimintojen järkeistämismahdollisuudet
että lentoliikenteen yleinen kannattavuus ja kaikki kannattavuutta
rasittavat viranomais- ja ympäristömaksut. Valiokunta
siis pitää välttämättömänä tehostaa
Liikenteen turvallisuusviraston toimintojen kustannustehokkuutta.
Tämä valiokunnan mietintö on yksimielinen.
Mikko Alatalo /kesk:
Arvoisa puhemies! Lentoliikenteen valvontamaksu on veroluontoinen
maksu, joka peritään lentoaseman pitäjältä, ja
maksun kantamisesta ja valvonnasta huolehtii Liikenteen turvallisuusvirasto.
Lentoliikenteen valvontamaksua peritään valtiolle
lentoturvallisuuden valvontaa ja ilmailun julkisia hallintotehtäviä varten.
Nythän lentoliikenne ja sen kannattavuus on kovassa
turbulenssissa. Varmasti syynä on tämä rakennemuutos,
mikä on kovasti tapahtumassa lentoliikenteessä erityisesti
niin sanottujen halpalentoyhtiöiden tarjonnan vuoksi, ja
tästä on tullut aika paljon kritiikkiä tietysti
operaattoreilta, miksi jälleen näitä hallintomaksuja
nostetaan. Ymmärrän tämän kritiikin
aivan täysin. Toki kysymyshän ei ole isosta korotuksesta,
se on 1,20:een euroon, jolla saadaan katettua näitä kustannusten
nousuja hallinnossa.
Sen verran haluaisin kuitenkin kiinnittää tässä samassa
yhteydessä huomiota siihen, miten meidän niin
sanotut aluekenttämme, muun muassa Pirkkala ja monet muut
kentät, selviytyvät näissä kustannuspaineessa,
että vaikka EU:ssa on tämä suositus,
että junilla ajetaan alle 300 kilometrin matkat, että kuitenkin
myös meidän aluekenttämme selviytyvät
ja kustannukset pystytään turvaamaan myös
tämän valvonnan osalta.
Kimmo Tiilikainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Paitsi lentomatkustajien määrissä ja
maksuissa tuota turbulenssia on ollut myös Finavian johdossa.
Kysynkin valiokunnan puheenjohtajalta, onko valiokunta katsonut
aiheelliseksi pyytää liikenneministeriöltä selvitystä,
mitä Finaviassa tapahtuu, kun kesän jälkeen
käytännössä kaikki johtajan
paikoilla olleet henkilöt ovat siirtyneet muihin tehtäviin.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Edustaja Tiilikaisen kysymyksen johdosta voin
todeta seuraavaa: Valiokunta on jo tavannut Finavian väliaikaista
johtoa ja tulee varmasti tapaamaan tätä uuttakin
johtoa. Kyse on kuitenkin siitä, millä tavalla
Finavian käytännön työtä on
hoidettu, ja se on ennen kaikkea toimeenpanovaltaan kuuluva asia.
Valiokunnan kokouksissa ei ole ollut keskustelua minkään
erillisen selvityksen pyytämisestä Finavialta,
mutta toki seuraamme tarkasti tätä tilannetta
ja käymme myöskin omalta osaltamme keskusteluja
Finavian uuden johdon kanssa.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Huomautan, että käsittelyssä on lakiehdotus
lentoliikenteen valvontamaksusta annetun lain 4 §:n
muuttamisesta.
Kimmo Tiilikainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Juuri tästä laista on kyse.
Tarkennan vain, että itse asiassa yritin kysyä puheenjohtaja
Satoselta, oletteko liikenneministeriltä pyytäneet
valiokuntaan selvitystä äsken mainitsemastani
asiasta.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Edustaja Satosen vastaus, ja sitten tämä keskustelu
kokonaan toisesta asiasta kuin valvontamaksusta loppuu.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Valiokunta ei ole pyytänyt mitään
virallista vastausta.
Yleiskeskustelu päättyi.