Täysistunnon pöytäkirja 72/2011 vp

PTK 72/2011 vp

72. PERJANTAINA 18. MARRASKUUTA 2011 kello 13.06

Tarkistettu versio 2.0

3) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi maa- ja elintarviketalouden sekä maaseudun tutkimus- ja kehittämishankkeiden rahoituksesta sekä laiksi eräiden työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalan ohjelmien ja hankkeiden rahoittamisesta annetun lain muuttamisesta

 

Arto Pirttilahti /kesk:

Arvoisa puhemies! Tämä muutos on hyvä ja tämän on valiokuntakin hyväksynyt, mutta korostaisin tässä lainsäädäntömuutoksessa sitä, että hankehallinnon byrokratiaa tultaisiin keventämään, kuten täällä lausunnossakin on. Haluaisin korostaa juuri tätä kohtaa, että meillä on useita kehittämishankkeita, joiden byrokratia on Suomessa kiristynyt, ja toivon, että tässä otetaan huomioon tämä asia.

Jari Leppä /kesk:

Arvoisa puheenjohtaja! Asia, joka valiokunnassa aivan erityisesti nousi esille tämän lain käsittelyn yhteydessä, oli se, että eri sektoreiden välisen yhteistyön tästä hallinnollisesta muutoksesta johtuen, joka tähän lakiin sisältyy, pitää toimia juohevasti, yhteistyön pitää toimia saumattomasti eikä niin, niin kuin edustaja Pirttilahti tuossa sanoi, että meillä on ollut tapana lisätä joka kerta näiden muutosten myötä byrokratiaa ja hallintoa. Näin ei saa tapahtua.

Valiokunta on monessa muussakin yhteydessä kiinnittänyt tähän aivan erityistä huomiota, ja tässä on myöskin sellainen vaaran paikka, että näin tapahtuu. Näin ei saa kuitenkaan olla, vaan maaseudun aluepolitiikan ja kehittämistoiminnan rahoituksen ja hallinnoinnin pitää olla synkronoitua eri hallintoalojen välillä ja sen pitää olla sellaista, että myös alan toimijat, alan yrittäjät, yhteistyöryhmät jne., pystyvät kohtuudella sen byrokratian hoitamaan. Siihen valiokunta halusi nimenomaan kiinnittää huomiota ja samoin siihen, että rahoitustasojen, jotka täällä tällä hetkellä ovat olemassa, pitää myöskin olla sellaisia, että meidän vastinrahoituksemme toimii, se on riittävää, jotta me pystymme saamaan sitten Euroopan unionilta takaisinpäin niitä rakennerahastovaroja järkeviin käyttöihin Suomessa. Käyttöä ja kohteita meillä niille kosolti on, niin että siinä ei myöskään ongelmia tule.

Mauri  Pekkarinen /kesk:

Arvoisa puhemies! Tämä hallinnollinen muutos, korjaus, on ihan paikallaan ja perusteltua ja ihan oikein. Minä haluan kuitenkin kiinnittää tässä yhteydessä huomiota siihen, että samaan aikaan hallitus kuitenkin leikkaa niitä keskeisiä määrärahoja, joilla sitä maaseudun kehittämistyötä tehtäisiin.

Maakunnan kehittämisrahasta, jolla on merkittävä rooli maakunnissa ja maaseutualueilla, leikataan lähes kaksi kolmasosaa pois. Yksityisteitten valtionosuudet lähes lopetetaan. Nimenomaan alemman tieverkon puuhuoltoon, joka sekin koskee vahvasti maaseutualuetta, liittyviä rahoja, joita on usean vuoden ajan ollut, tämmöinen ylimääräinen erillisrahoitus, jota piti jatkaa, lopetetaan kokonaan. Euroopan unionista meille tulevan rahan kansallista vastinrahaa leikataan kahtena vuonna peräkkäin 30 miljoonaa euroa, mikä käytännössä johtaa siihen, että vaarantuu suuresti mahdollisuus käyttää edes sitä rahaa, minkä me Euroopan unionista periaatteessa saamme takaisin. Me emme saa niitä rahoja täällä käytettäväksi, ellei niihin saada sitä kansallista vastinrahaa, ja nyt kahtena vuonna hallitus leikkaa 30 miljoonaa euroa näistä rahoista.

Marjo Matikainen-Kallström /kok(vastauspuheenvuoro):

Arvoisa puhemies! Niin kuin edustaja Pekkarinen tietää, meillä on paraikaa käsittelyssä ensi vuoden talousarvio ja hallitus on siihen tekemässä myöskin omia tarkistusesityksiä ja eduskunta pystyy omalta osaltaan suuntaamaan määrärahoja niille tarpeellisiksi katsomilleen aloille. Luulen, että nämäkin asiat tulevat keskusteluun vielä tässä tulevien viikkojen aikana.

Puhemies Eero Heinäluoma:

Vielä edustaja Tiilikainen, ja sitten pyydän tutustumaan käsittelyssä olevien lakiehdotusten sisältöön.

Kimmo Tiilikainen /kesk:

Arvoisa puhemies! Juuri näin olen tehnyt. Kysehän on maaseudun tutkimus- ja kehittämishankkeiden rahoituksesta, ja tässä edustaja Matikainen-Kallström juuri totesi, että jo ensi vuoden budjetissa on näihin asioihin mahdollista puuttua.

Nythän Suomessa on eräs ala, jolla on valtakunnallisesti toimittu mutta jota on alueellisesti jouduttu rahoittamaan. Kyse on luomualan sekä tuotannon että elintarvikejalostuksen tutkimuksesta, jota Mikkelissä, Helsingin yliopiston Mikkelin yksikössä, on käytännössä tehty koko valtakunnan tarpeisiin, mutta rahoitus on pitkälti nojannut näihin maaseudun alueellisiin kehittämisrahoihin. Ensi vuoden budjetissa tuo asia on mahdollisuus korjata. Periaatepäätös luomuinstituutin perustamisesta Mikkeliin on olemassa, puuttuu vain valtion vastinraha. Toivon todella, että maa- ja metsätalousvaliokunta sekä valtiovarainvaliokunta tämän osan maaseudun tutkimus- ja kehittämisrahoituksesta pystyy ensi vuodelle hoitamaan.

Mauri  Pekkarinen /kesk:

Arvoisa puhemies! Tämän apparaatin, josta nyt on kysymys, arvoisa puhemies, toimivuus, tämän hallinnollisen järjestelmän, järjestelyn, josta tässä on kysymys, toimivuus riippuu ratkaisevasti siitä, onko sitä rahaa käytettävissä sekä niitten hankkeitten valmisteluun että niitten hankkeitten käytännön toteutukseen. Kiinnitin huomiota moniin keskeisiin määrärahoihin, joita nyt leikataan. Erityisesti maaseudun kehittämisrahalla on näidenkin hankkeitten, juuri maaseutualueiden kehittämiseen liittyvien tutkimus- ja kehittämishankkeitten kannalta oikein suuri merkitys.

Mutta kun edustaja Matikainen-Kallström täällä lupaa, että nämä asiat nyt sitten korjaantuvat, (Jari Leppä: Jäämme odottamaan!) niin minä suurella kiitollisuudella jään odottamaan sitä hallitusryhmien budjettiesitystä.

Marjo Matikainen-Kallström /kok(vastauspuheenvuoro):

Niin kuin edustaja Pekkarinen tuossa juuri kuunteli hyvin puheenvuoroni, niin en luvannut mitään, vaan totesin, että pystymme täällä nyt käsittelemään ja katsomaan ne eduskunnan määrärahamahdollisuudet, mihin ne suunnataan, mistä on eniten hyötyä Suomen kasvun ja tulevaisuuden kannalta, jotta ne työllistävät mahdollisimman paljon vaikeassa taloudellisessa tilanteessa myös ensi vuonna.

Eero Reijonen /kesk:

Arvoisa herra puhemies! Tässä on kysymys oikeastaan päätöksenteon ja osittain rahojen siirrosta kolmesta M:stä tuonne työ- ja elinkeinoministeriöön. Kun tiedän maatalousjaoston puheenjohtajana, että näillä kehittämisrahoilla on kylätoimintaa, Lieder-rahoitusta ja monia muita asioita maaseudun kehittämisen kannalta pystytty viemään eteenpäin ja luomaan sitä tulevaisuuden uskoa suomalaiselle maaseudulle, niin tässä on oikeastaan se vetoomus paikallaan myös hallituspuolueitten edustajille, että tämä toiminta ei nyt sitten pysähtyisi, vaikka ministeriö tässä vaihtuu.

Uskomme vakaasti, että näin tapahtuu, kun täällä ovat jo edustajat lupailleet, että se ei heikennä tätä maaseudun rahoittamista ja tutkimusta ja kehittämistoimintaa. Odotamme mielenkiinnolla, mitä lisäyksiä tuonne budjettiin on sitten tulossa.

Yleiskeskustelu päättyi.