3) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi maa- ja elintarviketalouden
sekä maaseudun tutkimus- ja kehittämishankkeiden
rahoituksesta sekä laiksi eräiden työ-
ja elinkeinoministeriön hallinnonalan ohjelmien ja hankkeiden
rahoittamisesta annetun lain muuttamisesta
Arto Pirttilahti /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä muutos on hyvä ja
tämän on valiokuntakin hyväksynyt, mutta
korostaisin tässä lainsäädäntömuutoksessa
sitä, että hankehallinnon byrokratiaa tultaisiin
keventämään, kuten täällä lausunnossakin
on. Haluaisin korostaa juuri tätä kohtaa, että meillä on
useita kehittämishankkeita, joiden byrokratia on Suomessa
kiristynyt, ja toivon, että tässä otetaan
huomioon tämä asia.
Jari Leppä /kesk:
Arvoisa puheenjohtaja! Asia, joka valiokunnassa aivan erityisesti
nousi esille tämän lain käsittelyn yhteydessä,
oli se, että eri sektoreiden välisen yhteistyön
tästä hallinnollisesta muutoksesta johtuen, joka
tähän lakiin sisältyy, pitää toimia
juohevasti, yhteistyön pitää toimia saumattomasti
eikä niin, niin kuin edustaja Pirttilahti tuossa sanoi,
että meillä on ollut tapana lisätä joka
kerta näiden muutosten myötä byrokratiaa
ja hallintoa. Näin ei saa tapahtua.
Valiokunta on monessa muussakin yhteydessä kiinnittänyt
tähän aivan erityistä huomiota, ja tässä on
myöskin sellainen vaaran paikka, että näin
tapahtuu. Näin ei saa kuitenkaan olla, vaan maaseudun aluepolitiikan
ja kehittämistoiminnan rahoituksen ja hallinnoinnin pitää olla
synkronoitua eri hallintoalojen välillä ja sen
pitää olla sellaista, että myös
alan toimijat, alan yrittäjät, yhteistyöryhmät
jne., pystyvät kohtuudella sen byrokratian hoitamaan. Siihen
valiokunta halusi nimenomaan kiinnittää huomiota
ja samoin siihen, että rahoitustasojen, jotka täällä tällä hetkellä ovat
olemassa, pitää myöskin olla sellaisia, että meidän
vastinrahoituksemme toimii, se on riittävää,
jotta me pystymme saamaan sitten Euroopan unionilta takaisinpäin
niitä rakennerahastovaroja järkeviin käyttöihin
Suomessa. Käyttöä ja kohteita meillä niille
kosolti on, niin että siinä ei myöskään
ongelmia tule.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä hallinnollinen muutos,
korjaus, on ihan paikallaan ja perusteltua ja ihan oikein. Minä haluan
kuitenkin kiinnittää tässä yhteydessä huomiota
siihen, että samaan aikaan hallitus kuitenkin leikkaa niitä keskeisiä määrärahoja,
joilla
sitä maaseudun kehittämistyötä tehtäisiin.
Maakunnan kehittämisrahasta, jolla on merkittävä rooli
maakunnissa ja maaseutualueilla, leikataan lähes kaksi
kolmasosaa pois. Yksityisteitten valtionosuudet lähes lopetetaan.
Nimenomaan alemman tieverkon puuhuoltoon, joka sekin koskee vahvasti
maaseutualuetta, liittyviä rahoja, joita on usean vuoden
ajan ollut, tämmöinen ylimääräinen
erillisrahoitus, jota piti jatkaa, lopetetaan kokonaan. Euroopan
unionista meille tulevan rahan kansallista vastinrahaa leikataan kahtena
vuonna peräkkäin 30 miljoonaa euroa, mikä käytännössä johtaa
siihen, että vaarantuu suuresti mahdollisuus käyttää edes
sitä rahaa, minkä me Euroopan unionista periaatteessa saamme
takaisin. Me emme saa niitä rahoja täällä käytettäväksi,
ellei niihin saada sitä kansallista vastinrahaa, ja nyt
kahtena vuonna hallitus leikkaa 30 miljoonaa euroa näistä rahoista.
Marjo Matikainen-Kallström /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Niin kuin edustaja Pekkarinen tietää,
meillä on paraikaa käsittelyssä ensi
vuoden talousarvio ja hallitus on siihen tekemässä myöskin
omia tarkistusesityksiä ja eduskunta pystyy omalta osaltaan
suuntaamaan määrärahoja niille tarpeellisiksi
katsomilleen aloille. Luulen, että nämäkin
asiat tulevat keskusteluun vielä tässä tulevien
viikkojen aikana.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Vielä edustaja Tiilikainen, ja sitten pyydän
tutustumaan käsittelyssä olevien lakiehdotusten
sisältöön.
Kimmo Tiilikainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Juuri näin olen tehnyt. Kysehän
on maaseudun tutkimus- ja kehittämishankkeiden rahoituksesta,
ja tässä edustaja Matikainen-Kallström juuri
totesi, että jo ensi vuoden budjetissa on näihin
asioihin mahdollista puuttua.
Nythän Suomessa on eräs ala, jolla on valtakunnallisesti
toimittu mutta jota on alueellisesti jouduttu rahoittamaan. Kyse
on luomualan sekä tuotannon että elintarvikejalostuksen
tutkimuksesta, jota Mikkelissä, Helsingin yliopiston Mikkelin
yksikössä, on käytännössä tehty
koko valtakunnan tarpeisiin, mutta rahoitus on pitkälti
nojannut näihin maaseudun alueellisiin kehittämisrahoihin.
Ensi vuoden budjetissa tuo asia on mahdollisuus korjata. Periaatepäätös
luomuinstituutin perustamisesta Mikkeliin on olemassa, puuttuu vain
valtion vastinraha. Toivon todella, että maa- ja metsätalousvaliokunta
sekä valtiovarainvaliokunta tämän osan
maaseudun tutkimus- ja kehittämisrahoituksesta pystyy ensi
vuodelle hoitamaan.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämän apparaatin, josta
nyt on kysymys, arvoisa puhemies, toimivuus, tämän
hallinnollisen järjestelmän, järjestelyn,
josta tässä on kysymys, toimivuus riippuu ratkaisevasti
siitä, onko sitä rahaa käytettävissä sekä niitten
hankkeitten valmisteluun että niitten hankkeitten käytännön toteutukseen.
Kiinnitin huomiota moniin keskeisiin määrärahoihin,
joita nyt leikataan. Erityisesti maaseudun kehittämisrahalla
on näidenkin hankkeitten, juuri maaseutualueiden kehittämiseen
liittyvien tutkimus- ja kehittämishankkeitten kannalta
oikein suuri merkitys.
Mutta kun edustaja Matikainen-Kallström täällä lupaa,
että nämä asiat nyt sitten korjaantuvat,
(Jari Leppä: Jäämme odottamaan!) niin
minä suurella kiitollisuudella jään odottamaan
sitä hallitusryhmien budjettiesitystä.
Marjo Matikainen-Kallström /kok(vastauspuheenvuoro):
Niin kuin edustaja Pekkarinen tuossa juuri kuunteli hyvin puheenvuoroni,
niin en luvannut mitään, vaan totesin, että pystymme täällä nyt
käsittelemään ja katsomaan ne eduskunnan
määrärahamahdollisuudet, mihin ne suunnataan,
mistä on eniten hyötyä Suomen kasvun
ja tulevaisuuden kannalta, jotta ne työllistävät
mahdollisimman paljon vaikeassa taloudellisessa tilanteessa myös
ensi vuonna.
Eero Reijonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tässä on kysymys
oikeastaan päätöksenteon ja osittain
rahojen siirrosta kolmesta M:stä tuonne työ- ja
elinkeinoministeriöön. Kun tiedän maatalousjaoston
puheenjohtajana, että näillä kehittämisrahoilla
on kylätoimintaa, Lieder-rahoitusta ja monia muita asioita
maaseudun kehittämisen kannalta pystytty viemään
eteenpäin ja luomaan sitä tulevaisuuden uskoa
suomalaiselle maaseudulle, niin tässä on oikeastaan
se vetoomus paikallaan myös hallituspuolueitten edustajille,
että tämä toiminta ei nyt sitten pysähtyisi, vaikka
ministeriö tässä vaihtuu.
Uskomme vakaasti, että näin tapahtuu, kun täällä ovat
jo edustajat lupailleet, että se ei heikennä tätä maaseudun
rahoittamista ja tutkimusta ja kehittämistoimintaa. Odotamme
mielenkiinnolla, mitä lisäyksiä tuonne
budjettiin on sitten tulossa.
Yleiskeskustelu päättyi.