2) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi Euroopan rahoitusvakausvälineelle
annettavista valtiontakauksista annetun lain 5 §:n
muuttamisesta
Pentti Kettunen /ps:
Arvoisa puhemies! Tässä ovat käsittelyssä nyt
Euroopan rahoitusvakausvälineelle eli ERVV:lle tehtävät
muutokset koskien Kreikkaa, Irlantia, muistaakseni Portugalia, eli
heidän laina-aikojaan ja koronmaksuaikojaan jatkettaisiin.
Me perussuomalaiset emme voi tällaista menettelyä hyväksyä.
Herra puhemies! Ehdotan, että tämä lakiesitys hylätään.
Juha Väätäinen /ps:
Arvoisa puhemies! Ensin aluksi kannatan edustaja Kettusen tekemää hylkäysehdotusta.
Hallituksen tulisi kiireesti palata tai tulla tasavallan presidentti
Niinistön Naantalin kokouksen linjoille. Eivät
asiat pitkittämällä parane, ne vain huononevat.
Tässä suhteessa ratkaisut pitäisi tehdä nopeasti
eikä vain siirtämällä ja pitkittämällä.
Tässä puhutaan parista valtiosta, mutta seuraavanahan
siellä näissä asioissa tulee vielä suurempana
Espanja. Olimme tässä toissa viikolla käymässä Madridissa,
ja Espanja tarvitsee rutosti lisää miljardeja
seuraavan kahden vuoden aikana. Tämä tuli hyvin
selväksi. Velkaa sinänsä Espanjalla nyt
on jo yli 1 000 miljardia, valtiolla, pankeilla satoja
miljardeja ja 17 maakunnalla vielä omansa, puhumattakaan
tavallisten kansalaisten veloista, ja sisämarkkinat eivät
vedä, maakunnat kilpailevat keskenään
ja kustannukset kasvavat.
Nyt kannattaisi katsoa totuutta silmään. Eurooppahan
on tällä menolla hetken kuluttua talouskaaoksessa
eikä selviä EU:n ja komission esittämin
keinoin. Kansa köyhtyy, ja edessä on sosiaalinen
sota hetken kuluttua. Velalla ei makseta velkaa todellisuudessa.
Siitä ei mielestäni seuraa mitään
edistyksellistä, ja tässä suhteessa hallituksen
pitäisi uskaltaa katsoa totuutta silmiin Suomen kannalta.
Se olisi myöskin Euroopan edun mukaista.
Kauko Tuupainen /ps:
Arvoisa puhemies! Siltä varalta, että 2 minuuttia
ylittyy tuolta paikalta, kun tämä äänikin
on vielä näin matala.
On valitettavaa, että tässä salissa
ei ole tämän enempää väkeä kuuntelemassa
edustaja Väätäisen vakavia sanoja. Tämä tilannehan
on Suomen kannalta muutaman ajan kuluttua juuri noin niin kuin hän
sanoi.
Arvoisa puhemies! Yhtä asiaa tässä hallituksen
esityksessä 46 tämän vuoden valtiopäivillä ihmettelen.
Tähän asti minä olen ymmärtänyt, että kun
Suomi on antanut näitä takauksia, niin me olemme
joutuneet antamaan 60 prosentin ylitakauksen. Nyt lueskelin tätä hallituksen
esitystä, niin täältähän
selviääkin, että tänä päivänä ylitakauksen
määrä on 65 prosenttia. Tämä on
minulle uutta. En tiedä, missä vaiheessa näin
on sovittu ja kuka asian on päättänyt.
Tämä on tärkeä asia minulle
ja meille perussuomalaisille sen takia, että kun hallitus
on useassa yhteydessä, taikka lähinnä ministerit,
vakuuttanut, että nyt Suomi saa vakuudet kaikille myöntämilleen
takauksille, niin nyt tälle ylitakaukselle, 65 prosenttia,
me emme saa minkään sortin vakuutta. Tämä pitäisi
kyllä ministerienkin kansalle kertoa, mutta kun eivät
tee sitä, niin minä kerron tässä ja
nyt.
Esimerkki: Viime syksynä annoimme EVM:lle 1,44 miljardia
euroa luottoa, josta myöhemmin siirrettiin Kreikalle 200
miljoonaa. Silloin ymmärsin, että ylitakauksen
määrä oli 60 prosenttia. Eli tästä summasta
864 miljoonaa euroa oli ilman vakuutta. Tätä ei
ole hallitus tälle eduskunnalle missään
vaiheessa kertonut. Eli kysymys kuuluu, jos joku viisas joskus vastaa: missä vaiheessa
Suomen ylitakauksen määrä on mennyt 65
prosenttiin?
Toiseksi, niin kuin tiedetään tästä hallituksen esityksestä,
esimerkiksi Kreikan velkoja pidennetään 15 vuotta,
korkoja ja koronmaksua 10 vuotta, ja minä olen sanonut
ainakin yhdessä valiokunnassa, että minä epäilen
pahasti, että seuraavan 10—15 vuoden aikana koron
määrä nousee nykyisestään.
Hallitus odotti ja edellytti, kun Kreikalle annetaan luottoja, että me
saamme siitä pitkässä juoksussa 3 prosentin
koron. Kysyin valtiovarainvaliokunnassa, puheenjohtaja Sasi oli
paikalla, Jutta Urpilaiselta, meidän ministeriltämme,
mikä tämä prosentti tällä hetkellä on,
kun minun käsitykseni mukaan se on alta yhden prosentin.
Hän vastasi virkamiesvastuulla: se on 0,5 prosenttia. Herää kysymys,
tulemmeko saamaan Kreikalta niitä korkoja, mitä olemme
ajatelleet.
Vielä eräs asia: Irlanti, Portugali ja Kreikka, 65
prosentin ylitakaus annetaan, niin minä olen laskenut,
että Suomen takausvastuu on lähemmäs
9 miljardia euroa. Se on erittäin suuri summa. Puolestaan
vastaavasti Irlannin ja Portugalin vastuut ovat lähemmäs
7 miljardia euroa. Eli kyllä nämä suuria
summia ovat, ja niin kuin vanha sananlasku sanoo, että kannettu
vesi ei kaivossa pysy, niin kyllä se näyttää pitävän
paikkansa.
Minä olen huolestunut siitä, että meidän
jälkeläisemme parin— kolmenkymmenen vuoden
kuluttua maksavat niistä virheistä, joita tämän
päivän eduskunta ja hallitusryhmät lähinnä ovat
tässä salissa tehneet.
Arvoisa puhemies! Näillä sanoilla, huolestuttavilla
sanoilla haluan kiinnittää paitsi puhemiehen niin
myöskin hallituspuolueitten edustajien huomiota tähän
asiaan.
Timo Kalli /kesk:
Arvoisa puhemies! Käsittelyn pohjana olevaa lakia ja
rahoitusvakausvälinettä ollaan muuttamassa niin,
että väliaikainen muuttuu pysyväksi,
rahoitusehtoja pidennetään ja korkoja alennetaan.
Pankkien pääomittamiseen syntyy aito mahdollisuus
ja myös kieltämättä Suomen vastuut
jonkin verran kasvavat, ja nämä kaikki johtavat
siihen, että taloudellinen yhteisvastuu koko unionin tai
rahaliiton sisällä tulee kasvamaan. Tästä kaikesta
johtuen keskusta tulee tai tulen äänestämään
ja ehdotan nyt, että tämä lakiehdotus
hylätään, koska me vastustamme tämän
yhteisvastuun lisäämistä.
Joku voi kysyä, miksi me olemme muuttamassa kantaamme
aiemmasta, koska olimme mukana silloin 2010. Se johtuu siitä,
että Kreikka ei ole noudattanut sitä sopeutusohjelmaa,
niitä ehtoja, joita yhdessä asetettiin, ja sen
jälkeen on tapahtunut hyvin monia asioita. Välttämättä en
itsekään usko siihen, että esimerkiksi
Kreikka tulee selviytymään tästä tilanteesta.
Kaikesta tästä johtuen olen päätynyt
siihen, että tulevaisuuden kannalta on varmempi menetellä niin,
että tätä lakiesitystä ei tule
hyväksyä.
Ehdotan, että lakiehdotus hylätään.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Hallituksen lakimuutosesitys merkitsee sitä,
että Suomi voi osaltaan antaa tarvittaessa myös
kesäkuun 2013 lopun jälkeen sellaiset välttämättömät
valtiontakaukset, jotka johtuvat ERVV:n varainhankinnan koron muutoksista
tai Kreikan, Portugalin ja Irlannin sopeutusohjelmissa sovittujen
rahoitustukien ehtojen muutoksista. Tässä on kysymys
siitä, että annetaan mahdollisuus antaa valtiontakauksia
ERVV:n varainhankinnalle vielä alkuperäisen takausajan
päättymisen jälkeenkin, joka alkuperäinen
takausaika päättyy 30.6.2013, eli tämä hallituksen
esitys pitäisi saattaa voimaan tämän
kuun aikana.
Tämä takausmahdollisuus, joka ajallisesti
siis pidennetään, rajoittuu kuitenkin sellaiseen ERVV:n
varainhankintaan, joka on tehty ennen hallituksen esityksen antamista — hallituksen
esitys
annettiin 8.5.2013 — ja niitä talousohjelmia varten,
jotka on hyväksytty, eli käytännössä se
tarkoittaa Kreikan, Portugalin ja Irlannin rahoituspaketteja ja
niihin liittyviä sitoumuksia.
Lähtökohta tässä on se,
että valtiovarainministerit ovat tehneet päätöksen,
että maksuaikoja, laina-aikoja pidennetään
Kreikan osalta 15 vuotta, Portugalin ja Irlannin osalta 7 vuotta,
ja tämän lisäksi Kreikan velkojen korkojen
maksua lykätään 10 vuotta, koska Kreikan
mahdollisuudet maksaa velkojaan tällä hetkellä ovat
hyvin rajallisia. Näihin toimenpiteisiin tarvitaan tuota
laina-ajan jatkamista, koska uusia lainoja joudutaan ERVV:n toimesta
ottamaan.
Ehkä on myöskin syytä mielenkiinnosta
todeta tässä yhteydessä, että kun
katsotaan, mikä on Suomen takausosuus sen jälkeen,
kun Viro on liittynyt euroon ja väistyviä takaajia
ovat Kreikka, Irlanti, Portugali ja Kypros, niin tällä hetkellä Suomen
takausosuus on 1,9288 prosenttia. Nyt kaiken kaikkiaan, kun näitä laina-aikoja
pidennetään, korkoa ei tarvitse maksaa, se tarkoittaa
sitä, että ERVV:n lainaosuus Kreikalle kasvaa
44 miljardia euroa edellyttäen, että keskikorko
olisi 3 prosenttia tänä aikana, kun tuota rahaa
lainataan. Suomelle se merkitsee sitä, että meidän
vastuumme lisääntyy 1,6 miljardia euroa, kun otetaan myöskin
huomioon ylitakaus.
Tältä osin ehkä voidaan todeta myöskin
se, että todellinen huolenaihe on se, kykeneekö Kreikka
maksamaan velkojaan takaisin. Tällöin tietysti
joudutaan arvioimaan sitä, mikä on Kreikan velkakestävyys.
Kaikkein hankalin vuosi tulee olemaan 2020, 2021, 2022, jolloin
Kreikka saa valtioilta velkaa — tai ERVV:ltä ja
EVM:ltä — mutta se ei ole vielä alkanut
maksaa takaisin näitä velkojaan. Nyt arvion mukaan
kuitenkin velkasuhde olisi 120 prosenttia vuonna 2021, ja voidaan
arvioida, että jos Kreikan velkataso on 120 prosenttia
tuolloin, niin todennäköistä on se, että Kreikka
kykenee maksamaan velkansa.
Kuitenkin täytyy sanoa, että tähän
liittyy erittäin suuria riskejä, jotka liittyvät
nimenomaan Kreikan talouden kasvuun. Velkasuhde voi vaihdella tänä aikana
140 ja 90 prosentin välillä tuolloin vuonna 2021.
Korkeimmillaan Kreikan velkasuhde tulee olemaan ensi vuonna kaiken
kaikkiaan 180 prosenttia, ja täytyy sanoa, että kaiken täytyy
mennä hyvään suuntaan siitä 180
prosentista, jotta Kreikka todellakin selviytyy näistä veloistaan.
Tässä yhteydessä valtiovarainvaliokunta myöskin
selvitti valtiovarainministerin ja valtiosihteeri Hetemäen
kanssa tätä vakuuskysymystä ja sitä,
millä edellytyksillä Suomi nuo vakuudet saa. Tietysti
lähtökohta on se, että jos Kreikka päätyy
maksukyvyttömyystilanteeseen, siinä tilanteessa
Suomi saa noita vakuuksia. Sen sijaan, jos on yleinen Kreikan velkojen
anteeksianto, joka tapahtuu velallisten omasta aloitteesta, niin tuossa
tilanteessa Suomella ei lähtökohtaisesti ole oikeutta
saada vakuuksia, mutta täytyy muistaa se, että päätös
tästä velkojen anteeksi antamisesta edellyttää yksimielisyyttä ERVV:n
puitteissa, mikä tarkoittaa sitä, että tietysti
Suomi voi omalta osaltaan asettaa tiettyjä ehtoja, jotta
se on mukana tekemässä päätöstä,
ja se omalta osaltaan vakauttaa Suomen asemaa.
Sitten myöskin keskusteltiin varsin pitkään siitä,
mikä on näitten vakuustalletusten keskikorko,
ja tuottoprosentti on tähän mennessä ollut
0,2 prosenttia, eli tuotto on ollut varsin vähäinen. Kun
aikanaan sanottiin, että 30 vuodessa se kasvaa 100 prosenttiin,
nyt näyttää siltä, että näin
ei tapahdu, mutta täytyy sanoa, että korkotason vaihteluthan
ovat erittäin suuria, että tältä osin mitään
lopullista arviota on vielä vaikea tehdä.
Arvoisa puhemies! Valtiovarainvaliokunta arvioi, että laina-aikojen
pidennys helpottaa velkojen takaisinmaksua, ja silloin voidaan välttää suuria
kertaluonteisia takaisinmaksueriä. Näin ollen
ei synny tilannetta, jossa jouduttaisiin antamaan lisävelkaa,
toivottavasti. Myöskin se, että Kreikan koronmaksua
lykätään 10 vuodella, merkitsee kaiken
kaikkiaan merkittävää helpotusta Kreikalle
ja myöskin helpottaa näitä vaikeita vuosia
ja Kreikan selviytymistä näistä vaikeista
vuosista.
Jäsenvaltiot ovat pitäneet sopeutusohjelmaan hyväksyttyjä joustoja
perusteltuina, koska se antaa myöskin mahdollisuuksia Kreikalle
elpyä vähitellen. Jos tehdään
kovia leikkauksia, se saattaa vaikuttaa talouden kehitykseen, ja
tällä tavalla annetaan lisäaikaa myöskin
Kreikalle. Olennaista on se, että oikeastaan nämä kaikki
lykkäysratkaisut, koron anteeksiantamisratkaisut on tehty
aikaisemmin jo eduskunnan suuressa valiokunnassa ja eduskunnan suuressa
salissa. Tältä osin täytyy todeta, että olemme
tosiasioitten edessä, ja siitä syystä valtiovarainvaliokunta puoltaa
sitä, että hallituksen esitys hyväksyttäisiin.
Kaj Turunen /ps:
Arvoisa puhemies! Kuuntelin edustaja Sasin puheen tarkkaan
ja haluaisin lisätä tähän Kreikka-vakuustalletusasiaan
sen verran, että mikäli vapaaehtoisesti Suomikin
oli myös mukana sellaisessa päätöksessä,
että Kreikan velkoja leikataan esimerkiksi vaikka 40 prosenttia,
niin myöskin tämä vakuustalletus, joka on
siellä vakuustilillä, leikkautuu sen saman prosentin
verran, mitä leikataan näitä Kreikan
vakuuksiakin. Kaikkinensa Kreikan lainaohjelman muutokset kasvattavat
Suomen riskejä ja vastuitamme muiden euromaiden taloudesta
sekä lisäävät valtion menoja.
Haluaisin tässä yhteydessä oikeastaan
muistuttaa käsitteestä ERVV. Meille aikoinaan
sitä markkinoitiin ja hyvin perusteltiin, kuinka välttämätön
tällainen väliaikainen vakausväline on,
ja korostettiin, että väliaikaisesta vakausvälineestä on
kysymys, ja sen jälkeen meille perusteltiin, kuinka tärkeätä on
olla EVM:ssä, se on pysyvä vakausmekanismi ja
aivan välttämätön nyt sitten,
kun luovutaan ERVV:stä. Hyvin perusteltiin sitäkin,
että Suomen täytyy osallistua EVM:n pääomittamiseen
sillä 1,44 miljardilla eurolla, minkä edustaja
Tuupainenkin hyvin toi esille, eli takaukset ja kaikki nämä on
niin sanotusti hyvin meille perusteltu. Mutta ajan saatossa kaikki muuttuu
niin kuin ERVV:kin. Siitä väliaikaisuudesta ei
ole enää mitään tietoa, se on
voimassa ainakin vuoteen 2070 asti, ja pelkäänpä,
että myös sen jälkeen.
Ihan mielenkiinnosta sitten katsoin, mitä meidän
kaikkien tietolähde Wikipedia ERVV:stä sanoo.
Se sanoo näin:
"ERVV
Kesäkuun 2013 jälkeen ERVV ja ERVM on tarkoitus
korvata Euroopan vakausmekanismilla EVM:llä.
ERVV on tarkoitettu väliaikaiseksi ja se lakkautetaan
30.6.2013" — eli juhannuksen — "jälkeen,
sitten kun sillä ei enää ole lainoja
euroalueen maille."
No, se ei sitten toteutunutkaan, nyt sillä on niitä lainoja
vielä sinne vuoteen 2070 asti. Ne perusteet, joilla päätettiin
ERVV perustaa, eivät ole enää käytössä.
Aila Paloniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Kannatan Timo Kallin tekemää lakiehdotuksen hylkäysesitystä.
Keskustelu päättyi.