12) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi tuulivoiman kompensaatioalueista
ja laiksi uusiutuvilla energialähteillä tuotetun
sähkön tuotantotuesta annetun lain 54 §:n muuttamisesta
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä on harvinaista herkkua,
ja siitä syystä sitä on maiskuteltava.
Nyt tarkoitan nimenomaan sitä, että niin harvoin
pääsee tästä kehumaan jotain
hallituksen esitystä, ja kun sitten sellainen tilaisuus
tulee, niin vaikka ilta jo ehtii, niin kyllä se tilaisuus
on käytettävä. Kun on hyvä syöttö,
siitä on helppo laakaista maaliin. Nimittäin hallituksen
toimet tässä ovat ihan oikean suuntaisia — siellä on
tässä syöttöpuolessa sellainen
epäkohta, johonka on sitten pakko kiinnittää huomiota
tässä — mutta itse esitys on ihan hyvä.
Suomi on sitoutunut lisäämään
uusiutuvaa energiaa. Minä olen viime päivien julkista
keskustelua seurannut taas, ja tänä iltanakin
taitaa se sama teema olla esillä. Tuolla sähköisessä mediassa
monta kertaa tulee esille se väite, että Suomi nyt
muuten vain on keksinyt, että se meidän uusiutuvan
energian juttu on rakentaa nimenomaan tuulivoimaa, että se
on tämä suomalainen erikoispiirre, että ensinnäkin
me suomalaiset haluamme rakentaa tuulivoimaa ja että Suomessa
erilaisista uusiutuvista vaihtoehdoista edellisille hallituksille
ja nykyiselle hallitukselle se tärkein asia jotenkin olisi
tämä tuulivoiman rakentaminen. Ainakaan edellisille
hallituksille ei näin ollut, eikä ole varmaan
nykyisellekään hallitukselle.
Se, että tuulivoimaa on rakennettu ja rakennetaan,
että siinä on selkeät omat tavoitteet,
johtuu yksinkertaisesti siitä, että Suomi on sitoutunut
lisäämään uusiutuvaa energiaa
ja se lisääminen tapahtuu edullisuusjärjestyksessä.
Ensin on päätetty rakentaa niin paljon vesivoimaa
kuin suinkin mahdollista ilman, että tarvitsee koskea suojeltuihin
vesiin. Minun mielestäni olisi pitänyt pystyä puuttumaan
esimerkiksi Vuotokseen, mutta siitä ei löytynyt
yhteisymmärrystä. Se jätettiin silloin
ulos ja on nyt tämänkin hallituksen toimesta jätetty
ulos. Vesivoimaa niin paljon kuin edellytykset siihen on, koska
siihen ei tarvita senttiäkään julkista
tukea. Kun se ei riitä kuin pieneen osaan, sen jälkeen
sitten puuta tai muuta uusiutuvaa bioa, niin paljon taas siellä puolella kuin
alan elinkeinot Suomessa suinkin hyväksyvät.
Me päätimme viime vaalikaudella niin suuresta
määrästä puuenergian käyttöä,
että metsäteollisuus hyppi seinille ja teki valituksen
EU:n komissioon siitä, että tätä petua,
pienpuun haketustukea, ei saa hyväksyä, ja saikin
tahtonsa viime kädessä tässä asiassa
läpi. Minun mielestäni se, minkä verran
päätettiin puuta lisätä, ei
ollenkaan vielä ollut sellainen lisäys, että se
olisi ainespuuta vienyt polttoon. Mielestäni edelleenkin
on jonkun verran mahdollista lisätä. Siitä 13,5
miljoonasta kuutiosta energiapuuta, mistä päätökset
on olemassa, siitä on vielä reilusti mahdollista
nostaa puuenergian käyttöä, mutta senkään
jälkeen yhdessä vesi ja bio, siis uusiutuva puubio,
ei kerta kaikkiaan riitä vielä Suomen velvoitteitten täyttämiseen.
Tämän jälkeen seuraavaksi edullisin uusiutuva
energiavaihtoehto on nimenomaan tuulivoima. 83,5 euroa megawattitunti
on se takuuhinta, mikä Suomessa on taattu, ja kun sitä taivastellaan,
että se on hirveän kallista, sanotaan vain, että koko
Euroopan unionissa, jossa on valtaosassa maista käytössä nimenomaan
syöttötariffijärjestelmä, en
tiedä, ehkä yhdessä, kahdessa on pikkasen
halvempi kuin Suomessa, mutta kaikkialla muualla se tuki on verrattoman
paljon suurempi ja korkeampi kuin meillä. Tämä on
se tilanne myös silloin, jos verrataan sitä, minkä verran
tämä juttu maksaa meille suomalaisille.
Tämä on, käymättä enempää siihen,
tavallaan tämän järjestelmän
tausta, miksi tuulivoimaa. Edellinen hallitus päätti,
että se tavoitetaso on 2 500 megawattia tehoina,
loppuenergiassa 6 terawattituntia vuonna 2020. Olen erittäin
iloinen, että nykyinen hallitus on sitoutunut kaikkeen
tähän ja lisäksi päättänyt,
että 2030:een mennessä tuulivoimaa rakennetaan
vielä lisää ja nostetaan tuulivoiman
osuus sinne 9 terawattituntiin, elikkä 50 prosentilla sitä lisätään,
ja vielä niin, että tätä syöttötariffijärjestelmää,
joka edellisen hallituksen ja edellisen eduskunnan aikaan hyväksyttiin,
ei muuteta.
Tuulivoiman rakentamisen tiellä on näitä erilaisia
esteitä. On ympäristöesteitä,
on näitä valituksen, laajan sellaisen oikeutuksen,
mikä niin sanotusti kansalaishyveenä on suomalaisille
annettu, sen kautta tulleita erilaisia ongelmia tämän
hankkeen, tuulivoiman rakentamisen, edistämisessä.
On näitä sekä siviili- että sotilaslentoesteongelmia,
on maantien viereen, niin sanotusti liian lähelle, rakentamisen
erinäköisiä ongelmia, on merikotkia ja
kaikennäköisiä ötököitä. Nämä kaikki
hidastavat tämän hankkeen eteenpäinviemistä.
Nyt tällä esityksellä hallitus luo
edellytykset sille, että semmoisilla erittäin
tärkeillä alueilla, niin kuin tuolla lähellä Raahea,
jossa on hyvät, tuuliset olosuhteet ja jossa tuulivoiman
rakentaminen saattaa vähän haitata puolustushallintoa, siellä tämmöinen
uusi tutkajärjestelmä voidaan ottaa käyttöön,
tämä rahoitetaan, tästä päätetään tässä esityksessä.
Tämän rahoitus kuitenkin tapahtuu niin, että siitä ei
valtiota voi erityisesti kehua, koska tuulivoiman rakentajat maksavat
itse puolet siitä ja toiset puolet otetaan muun energian,
uusiutuvan energian tuesta. Siitä puuenergiasta ja muusta
leikataan nyt ja se tuki siirretään tähän
tuulivoimaan. Minusta tämä on väärä asia, mutta
muutoin itse tämä asia on niin hyvä,
että sen takia emme ole tähän laittaneet
eriävää mielipidettä, ei pykäläkeskustelussa
eikä myöskään tässä toisen
käsittelyn keskustelussa.
Arvoisa puhemies! Viimeisenä kommenttina vielä sanon
sen, että onhan tämän uusiutuvan energian
tuki meillä merkittävä, yli 100 miljoonaa
euroa jo vuodessa, ja sitten kun kaikki nämä viime
vaalikaudella päätetyt ovat olemassa, niin se
tuen määrä nousee Suomessa vuodessa yli
300 miljoonan euron. Yksin kivihiiltä Suomi toi toissa
vuonna aika tarkkaan 0,5 miljardin euron edestä. Suomen
energialasku ulkomaille on 6—7 miljardin euron välillä.
Kaikki se, mitä tässä voidaan korvata
kotimaisella uusiutuvalla puhtaalla, vaikka siitä vähän
maksetaankin, on suomalaisen työn mutta ennen kaikkea myöskin
suomalaisen teknologian hyväksi.
Nyt jo suomalaisen teknologian vienti on miljardiluokkaa, sellaisen
teknologian, joka liittyy uusiutuvaan ja entistä enemmässä myös
sellainen uusiutuva, joka koskee nimenomaan tuuliteknologiaa. Suomessa
on sitä osaamista, ja tämä kaikki auttaa
myöskin sitä erittäin merkittävästi. Niin
kuin sanoin, on laskettu, että vuonna 2020 se tuki voisi
olla enimmillään vähän yli 300
miljoonaa. Muistutuksena ties monennenko kerran, että viime
vuonna Saksassa, jota monet ihailevat, että se on tehnyt
järkeviä päätöksiä energiapolitiikassa,
siellä uusiutuvan tuki oli yli 20 miljardia euroa. Kuulitte
oikein, yli 20 miljardia euroa. Eikä siinä vielä kaikki.
Saksalaiset ovat siinä määrin patriootteja,
kansallishenkisiä, että he eivät tue
vain uusiutuvaa kotimaista, Saksa tukee myöskin vihonviimeistä energian
raaka-ainetta elikkä fossiilista hiiltä. Saksassa
on niin sanottu Jahrhundert-sopimus, joka tuli voimaan jo silloin,
kun EEC:tä aikanaan perustettiin, ja sen rippeitten, tavallaan
sen jälkien seuraamuksena edelleenkin Saksa on voinut ja
voi tukea yli miljardilla eurolla vuodessa omaa kotimaisen kivihiilen
kaivamista ja käyttöä.
Arvoisa puhemies! Tätä kaikkea taustaa vasten,
se hyvä, mitä tässä tavoitellaan — en
ole pitkään aikaan päässyt ministeri
Arhinmäkeä kiittämään,
ja kun ei täällä muita hallituksen jäseniä ole
paikalla, niin välitän ministeri Arhinmäen kautta
Pekkarisen oikein lämpimät kiitokset koko hallitukselle.
Moitteet siitä, että tämä leikataan
muusta uusiutuvasta, mutta muutoin hyvästä järjestelmästä kiitoksia.
Arto Pirttilahti /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässä käsitellään
tuulivoiman rakentamista, ja se on kyllä Suomessa ollut
mahdottoman hankalaa. Sitä ei saa maaseudulle laittaa,
sitä ei saa laittaa kaupunkiin eikä lähelle
kumpaakaan eikä kenenkään takapihalle.
Sitten kun on lähdetty kaavoja suunnittelemaan ja tekemään,
niin tässä ovat vahvasti tulleet ympäristöjärjestöt,
museot, siellä ovat vahvasti olleet myös ornitologit
ja agrologit — arkeologit, korjaan. Itse agrologina ihmettelen
tätä lain, sanotaan, tulkintaa ja tämän
luvanvaraisuuden pohdintaa, mikä vyörytys tähän
itse tuulivoiman ympärille on tullut. Lauri Tarastihan
tätä omalta osaltaan pyrki ratkaisemaan ja sitten
kartoittamaan.
Mutta tässä täytyy yhtyä edustaja
Pekkarisen kanssa ministeriön kiitoksiin siitä,
että TEMin ministeri ja yhtä lailla TEMin henkilöt
ovat siellä, virkamiehet, hyvässä tahdossa,
hyvällä hengellä lähteneet sitten
tekemään ratkaisuja, millä tavalla ratkaistaan
Puolustusvoimien tutkakatve ja tämä asia täällä Perämeren
alueella. Tähän on saatu erittäin hyvä ja
luova ratkaisu ja rahoitusmalli, missä mukana, vaikkakin
biorahoituksesta tämä 8 miljoonaa lähtee,
toisella puolella ovat myös sitten itse nämä yksityisyritykset,
jotka lähtevät tätä rahoittamaan.
Malli on hyvä, ja toivotaan, että tällä rahoitusmallilla,
jos tämänsuuntaisia ongelmia syntyy lisää,
kompensaatioalueita voidaan laajentaa myös muualle Suomeen.
Lakiesitys on erinomainen.
Johanna Karimäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Tuulivoimaa tukeva syöttötariffi
on laittanut monia hankkeita liikkeelle. Mutta moni hanke taas toisaalta
on kohdannut esteitä matkassaan, kuten esimerkiksi nämä Raahen
seudun tuulivoimahankkeet, joissa armeijan tutkat koituivat sellaiseksi
esteeksi, joka tuli selvittää. Mutta tässä hallituksen
esityksessähän on hyvällä tavalla
ratkaistu ongelma Puolustusvoimien kanssa, ja mukana tässä ratkaisussa
ovat olleet koko Raahen seudun alueen toimijat. Yhdessä he ovat
löytäneet hallituksen kanssa ratkaisun, jossa
hallitus kustantaa Puolustusvoimille uusia tutkia mutta myös
tuulivoiman tuottajat itse osallistuvat turbiinikohtaisella kustannuksella
tällä tietyllä alueella, missä nämä asiat
on selvitetty, maksuihin.
Tässä hallituksen esityksessä esitetyt
säädökset ovat kaikki sovellettavissa
muuallakin, mutta joka alueella tarvitaan aluekohtainen kartta,
minkälaiset ongelmat ja haasteet siellä ovat edessä. Oikeastaan
jatkossa onkin hyvin tärkeätä se, että toimitaan
tasapuolisesti, etteivät millekään alueelle
tule kohtuuttoman kalliiksi nämä kompensaatiokustannukset.
Hallituksellahan on kunnianhimoiset tavoitteet tuulivoiman edistämiseksi.
Ilmasto- ja energiastrategiassa linjataan, että vuoteen
2025 mennessä 9 terawattituntia energiasta olisi tuulivoimaa.
Toivon, että tämä esitys vauhdittaa myös muilla
vastaavilla seuduilla ratkaisemaan haasteet liittyen armeijan tutkiin.
Kaakkois-Suomessa onkin selvitys nyt käynnistymässä,
ja tästä esityksestä voi ottaa paljon
hyvää pohjaa ja mallia Kaakkois-Suomen ratkaisun
löytämiseksi.
Jukka Kopra /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
kokonaisuutena on varsin hyvä ja kannatettava. Itsekin
kannan huolta näistä kompensaatioalueista. Nythän
tässä laissa määrätään
tämä kompensaatioalue tuonne Perämeren
suunnalle, mutta sitten lakiesityksessä puhutaan siitä kompensaatiomekanismista,
jonka avulla tarkastellaan sitten muita potentiaalisia alueita,
joilla tätä kompensaatiota tulisi hyödyntää,
mutta siellä ei kuitenkaan yksityiskohtaisesti sitten sanota,
millä aikataululla, kuka määrittää sen
tarpeen ja kuka päättää — tai
valtioneuvosto päättää, mutta
kenen esityksestä sitten viime kädessä — minne
näitä kompensaatioalueita tulisi.
Kuten edustaja Karimäkikin tuossa totesi, myöskin
erityisesti kaakkoisessa Suomessa tarvetta tällaiselle
kompensaatioalueelle olisi. Siellä ovat nyt monet projektit
tavallaan odottelutilassa ihan pelkästään
sen takia, kun ei ole ihan täyttä selkoa siitä,
millä tavoin nämä mahdolliset tuulimyllyt
sitten häiritsevät Puolustusvoimien tutkien toimintaa.
Suotavaa tietenkin olisi, että tämä asia
saataisiin ratkaistua siten, että näitä tuulimyllyjä päästään
rakentamaan. Tietenkin korostan sitä, että maanpuolustukselliset
intressit eivät saa vaarantua, vaan myös niistä on
pidettävä huoli.
Samoin on koskien tätä pientuotantoa: Siinä me
olemme kyllä eurooppalaisittain varsin jälkijunassa
ja lievää häpeää tunnen
suomalaisena, eli muissa EU-maissa kyllä syöttötariffijärjestelmä ja
pientuotanto on paljon paremmin huomioitu. Meilläkin lainsäädännön
pitäisi olla kunnossa, mutta ilmeisesti jotain vielä puuttuu,
kun ei olla saatu yksityisten kotitalouksien aurinkopaneeleja ja
biovoimageneraattoreita liitettyä verkkoon. Toivon, että tämän
suhteen voitaisiin edetä mahdollisimman nopeasti eteenpäin.
Vielä tuosta edustaja Pekkarisen puheenvuorosta täytyy
todeta, että ihailen edustaja Pekkarisen retorisia kykyjä,
joista hän antoi puheenvuoronsa avauksessa mainion demonstraation
kehuessaan hallituksen esitystä, ja toivottavasti hän jatkossakin
on tällaista mieltä.
Teuvo Hakkarainen /ps:
Arvoisa puhemies! Kyllä nyt ensimmäisen kerran — vai
onkohan tämä jo toinen kerta — joutuu
kehumaan hallituksen esitystä ja oikein tuota Arhinmäkeä,
täällä kun on läsnä.
Tästä tuulivoimasta: Meillä on siellä Viitasaarellakin
menossa semmoinen projekti. Siihen olisi tulossa Haavisto, Satu
Hassi, ja varmasti tämä Tarastin työryhmäkin
on siinä mukana sitten. Siellä Viitasaarella on
hyvä paikka se Keitele-järvi. Sehän on
niin kuin semmoinen tuulitunneli: siellä toisella puolella
on niitä vuoria, ja siellä tuulee aina. Mutta
siinä on pikkuesteitä, ja ne ovat näitä ympäristöjuttuja,
esimerkiksi tämä huviasutusten desibelimäärä,
olikohan se 35 desibeliä, että saa olla tuulivoimasta
aiheutuvaa melua, tai korkeintaan 40 desibeliä — se
on saman verran kuin jääkaapista tulee. Elikkä jos
aiotaan rakentaa tuulivoimaa sille alueelle, niin näitä on pystyttävä purkamaan.
Myös on sitten näitä koppiaisjuttuja:
jos sieltä löytyy joku ihme koppiainen, niin sitä tuulivoimaa
ei siihen saa rakentaa, mutta samaan aikaan siihen voi tehdä aukon
ja kyntää sen ja vaikka mitä. Elikkä siellä on
semmoisia rakennelmia, jotka pitää purkaa.
Mutta muuten tämä on tosi hyvä. Sinne
saataisiin esimerkiksi sahalle tuulivoimasta energiaa eikä tarvitsisi
sitä juoksuttaa pitkän matkan päästä.
Hallituksen esitys on sinänsä hyvä.
Ari Torniainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksessä säädetään
määrätyn alueen nimeämisestä tuulivoiman
kompensaatioalueeksi, ja tällainen alue tässä hallituksen
esityksessä olisi Perämeren tuulivoima-alue, jolla
sijaitsee Puolustusvoimien ilmamaali- ja harjoituslentoalue.
Eri puolilla Suomea on vireillä useita tuulivoimahankkeita.
Muun muassa, niin kuin edellisissä puheenvuoroissa on tullut
esille, Kaakkois-Suomessa on tällaisia hankkeita liikkeellä,
ja Kaakkois-Suomessa haluttaisiin käynnistää useampiakin
kohteita, ja siellä on osittain myös törmätty
vastaavanlaisiin ongelmiin kuin Perämeren alueella.
Toki tuulivoimahankkeissa usein törmätään myös
monenlaiseen byrokratiaan ja hankkeet ovat erittäin pitkässä jänteessä.
On tärkeää, että hallituksen
esityksen mukaisesti tätä lakia voidaan täydentää uusilla
alueilla, ja tällaisia alueita on, kuten on tullut esille,
muun muassa Kaakkois-Suomessa. Siksi on hyvä, että talousvaliokunta pitääkin
tärkeänä, että valtioneuvosto
seuraa uuden säätelyn vaikutuksia ja edellytysten
täyttyessä ryhtyy valmistelemaan esitystä kompensaatiomekanismin
käyttöön ottamiseksi myös uusilla, tähän
esitykseen sisältymättömillä alueilla.
Arvoisa puhemies! Kuten edustaja Pekkarinen omassa puheenvuorossaan
totesi, tietenkään kompensaatioeuroja ei tulisi
ottaa muista uusiutuvan energian tukirahoista.
Simo Rundgren /kesk:
Arvoisa puhemies! On hyvä, että tällä lailla
saadaan ratkaistua tuo Raahen seudun ongelma, mutta Perämeren
pohjukassa on muitakin tuulivoimalahankesuunnitelmia. Yksi sellainen
on aivan siellä Perämeren pohjukassa, ja se sattuu,
että se on suunniteltu alueelle, joka on erittäin
tärkeä villilohen nousureittialue. Merikalastajat,
joilla on ylisukupolvista tietoa siitä, miten kalaparvet
tuolla käyttäytyvät, ja jotka tuntevat
tuon alueen, ovat voimakkaasti protestoineet. Myös Tornion-Muonionjoki-seura
on erittäin kriittinen omassa lausunnossaan, ja tämä Tornion-Muonionjoki-seurahan
on tullut tunnetuksi sellaisena toimijana, joka on sitkeästi
ja menestyksellisesti taistellut villilohen kutuvaelluksen puolesta,
niin että se pääsisi aina tuonne jokivarteen
kutupaikoille lisäämään sitten
tätä Itämeren luonnonlohikantaa.
Tästä syystä mielestäni
näihin kriittisiin havaintoihin ja lausumiin on kiinnitettävä huomiota
ja pyrittävä, mikäli suinkin mahdollista,
vielä saamaan tutkijat selvittämään
se, mitenkä merelle rakennettavat voimalat mahdollisesti
tulisivat vaikuttamaan näitten vaelluskalojen käyttäytymiseen.
Tietysti tekee mieli kysyä, ja näyttää vähän
suuntaakin siihen, eikö nyt sentään löytyisi maalta
rakennuspaikkoja tuolla lähialueella niin, ettei tarvitsisi
varsin kalliilla tavalla toteuttaa niitä merelle ja juuri
niille alueille, jotka ovat mainittujen vaelluskalojen kannalta
erittäin herkkiä alueita.
Jari Lindström /ps:
Arvoisa herra puhemies! Joo, tuulivoima on mielenkiintoinen
energianlähde, koska suurin piirtein kaikki tuntuvat teoriassa
sitä kannattavan, mutta sitten, kun sitä ruvetaan
sijoittamaan johonkin, tulee tämä nimby-ilmiö,
eli sitä ei haluta oikein mihinkään.
Toinen ongelma, mikä täälläkin
esille tuotiin, on tietysti tämä byrokratia. Tämä lupamenettely on äärimmäisen
kankea, ja tähän toivottavasti saataisiin jotain
järkeä.
Tässä mainittiin myös nämä pientuotannon
esteet edustaja Karimäen puheessa, ja halusin niihin oikeastaan
ottaa kantaa. Itsekin olen niistä kovasti kysellyt, ja
tuolla ympäristövaliokunnassa kun kysyin näistä pientuotannon
käytännön esteistä, niin johtavan
virkamiehen vastaus oli suurin piirtein semmoinen, että hän
tyrmäsi kaikki tämmöiset esitykset. Sitten
kuitenkin ministeri Vapaavuori suhtautui, kun kysyin sitä asiaa
uudestaan täällä, hyvinkin positiivisesti,
ja ymmärsin niin, että näitä pientuotannon
esteitä oltaisiin käytännössä purkamassa
ja miettimässä semmoisia keinoja, että pientuotanto
pääsee mukaan näihin järjestelyihin.
Se oli minulle erittäin hyvä uutinen, koska minusta
tämä on äärimmäisen
tärkeää.
Niin kuin edustaja Kopra tuossa mainitsi, niin on häpeällistä,
että Suomessa ei tätä pientuotantoa ole
tämän enemmän otettu käyttöön.
Siinä on meillä aika iso työmaa ymmärtää,
mikä hyöty siitä on myös koko
kansantaloudelle.
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa puhemies! On todella hyvä, että tämä Raahen
aluetta hiertänyt ongelma on nyt saatu tällä ratkaistua,
mutta olen aivan samaa mieltä kuin edustaja Rundgren, joka otti
esille tämän Perämeren alueen ja sinne
suunnitellun tuulipuiston ja juuri siitä näkökulmasta kuin
olemme saaneet uutisista lukea, että vaelluskala, nousulohi,
on saatu nousemaan Simojoelle, entistä enemmän
Tornionjokeen, niin että emme nyt tätä kehitystä sitten
vaarantaisi massiivisilla tuulivoimapuistoilla.
Samaten olen kyllä huolestunut siitä, että kun merelle
rakennetaan, otammeko tarpeeksi huomioon kalakantojen lisäksi
myöskin jääolosuhteet. Niihin toivoisin
jatkossa kiinnitettävän huomiota. Elikkä kun
me rakennamme kuitenkin mitä todennäköisimmin
tuontivalmisteisia myllyjä, ne eivät ole kotimaisia,
niin kuinka kestävä ratkaisu se sitten voi olla.
Ja aivan samalla tavalla minä toivon, että tässäkin
esityksessä, kuten kaikissa kotimaisen uusiutuvan energian
ratkaisuissa, mietitään sen hajautetun
energiatuotannon mahdollisuuksia, pientuotannon mahdollisuuksia.
Me puhumme hyvin mielellämme monenlaisista hajautetuista ratkaisuista,
muun muassa Puolustusvoimissa. Minä haluan puhua myös
hajautetusta yhteiskunnasta ja siitä, että meillä Suomen
eri alueilla on mahdollisuuksia. Todella tähän
hajautettuun pientuotantoon toivon kiinnitettävän
huomiota.
Ari Jalonen /ps:
Arvoisa puhemies! Minäkin tahdon aloittaa tällä syöttötariffiasialla.
Elikkä kyllä se tarvitsisi saada korjattua. Ongelma
ja huoli minun mielestäni tässä on enemmänkin
siitä, tekeekö tämä tuki nyt
sen, että me valitsemme nämä paikat todellakin
väärin. Eli valitsemme semmoiset paikat, mitkä ovat
saaneet sen kaavan läpi jostain syystä, ja se
ei välttämättä ole se kaikista
paras tuuliolosuhteiden perusteella. Tämä on yksi,
mitä pitäisi tarkastella, että tuemmeko me
jopa liikaa tuulivoimaa.
Sitten näitä ongelmia, mitä olen
kuullut tästä koituvan. Itse en henkilökohtaisesti
ole näitä kokenut, mutta näin on kerrottu.
Kun siitä äänestä puhutaan,
niin se ääni on semmoista matalataajuista, minkä terveysvaikutuksia
ei ole kunnolla päästy tutkimaan, mutta viitteitä löytyy,
että se voisi aiheuttaa jotain isompaakin. Eli herää kysymys,
että etenemmekö me liian nopeasti tämän suhteen.
Osa valittaa, että mökkipihan välke lapojen
seurauksena tulee häiritsemään, ja sitten
on radisteja, jotka kertovat, että televisiokuvaankin tulee
häiriötä, jos tuulivoimala on antennin
ja lähetysmaston välissä, tai sitten
sen takana, jolloin tulee peilivaikutus, ja pahin on silloin, jos
tulee molemmin puolin.
Siinä kohtaa pitäisi varautua siihen, että jos tämmöinen
on todellista, niin sitten pitää korvata ne haitat
ja vetää sille alueelle kaapeli, ja sekin sitten
maksaa, vähän vastaavasti kuin nämä Puolustusvoimien
tutkatuet.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa herra puheenjohtaja! Erityisen tärkeätä tässä on
ottaa puheeksi se, mitenkä edistetään
tätä koko sektoria. Kyllä siinä vaiheessa
on pakko katsoa synkästi tuonne oikealle. Kopra ottaa kyllä pientuotannot
erittäin hyvin ja positiivisesti vastaan, ja kyllä jos
me emme tällä välillä löydä toisiamme,
niin on tässä Suomessa jotakin aivan ihmeellistä.
Miksemme me koskaan löydä semmoisia välineitä,
että me voimme rakentaa toisillemme semmoisen sillan? Nimittäin
nettomittarointi on aivan mahdollista tänä päivänä.
Se maksaa yksityiselle taloudelle ehkä noin 500 euroa,
jossakin määrin isommissa yksiköissä 2 500
euroa, ja siellä on muuntoyksikkö, joka suojaa
sen, että jos verkossa tulee katkos, niin minulta ei syötäkään
sinne verkkoon virtaa, vaan sinne tulee sulku. Sen takia tässä on semmoisia
pieniä erilaisia kustannuksia, mitä pitää huomioida.
Mutta todella tärkeää on se, että me
edistämme tässä maassa erityisen paljon
pienvoimalatuotantoa. Se on meillä todella suuri voimavara, mitä meidän
pitää koko ajan edistää. On
tosi hienoa, että Rundgren oli vaelluskalojen puolesta huolissaan,
mutta en tiedä, kuinka ilmassa pyörivät
propellit voivat vaarantaa — ehkä runkotärynsä takia
sitten — vaelluskalojen nousuja.
Mutta joka tapauksessa taajamamelua ei pidä arvioida
vähätellen. Matalataajuinen melu on todellakin
erilaista kuin korkeataajuinen. Tässä on hyvä edetä rauhallisesti
ja katsoa, kuinka mennään.
Keskustelu päättyi.