3) Hallituksen esitys suostumuksen antamisesta Suomen Autokatsastus
Oy:n osakkeista luopumiseksi
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ihan tästä paikaltani vain
lyhyesti totean, että hallitus on ehdottanut eduskunnalle,
että eduskunta antaisi suostumuksensa siihen, että valtio voi
luopua Suomen Autokatsastus Oy:n osakkeista kokonaan. Valiokunta
on käynyt tästä perusteellisen keskustelun
ja palauttanut mieleen myöskin kaikki ne hyvin värikkäät
tapahtumat, jotka ovat liittyneet tähän autokatsastustoimintaan
ja siihen liittyviin kuljettajatutkintoihin. Nehän työllistivät
valiokuntaa viime syksynä varsin paljon.
Valiokunnan enemmistö on päätynyt
siihen tulokseen, että eduskunnan tulisi suostua siihen, mitä hallitus
on esittänyt. Muu oppositio kuin me vihreät on
taas ollut toista mieltä. He ovat sillä kannalla,
että tämä luopumushanke hylättäisiin, ja
siitä me nyt sitten keskustelemme.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Meillä on esillä taas mielenkiintoinen
yksityistämisasia siltä osin, että tämä hallitushan
on viime aikoina harrastanut hyvin paljon sitä, että valtion omaisuutta
on myyty yksityiselle taholle. Usein sitä on perusteltu
sillä, että saadaan lyhennettyä velkoja,
ulkomaanvelkoja jne. Tämän hallituksen esityksen
eli suostumuksen antamisen Suomen Autokatsastus Oy:n osakkeista
luopumiseksi tarkoituksena ei varmasti ole ulkomaanvelan lyhentäminen,
jota perustetta aikaisemmin on käytetty. Eniten minua ihmetyttää se,
että vasemmistoliittokin niin innokkaasti on mukana antamassa
suostumusta siihen, että koko osakekannasta voidaan luopua.
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksessä on perusteltu
eri vaihtoehtoja, millä tavoin osakkeista luopuminen voisi
tapahtua: joko ostoin eri tahoilta, fuusioin, myynnein, strategisin
järjestelyin tai muin toimenpitein. Hallituksen esityksessä ei
ole otettu lainkaan kantaa siihen, millä tavoin tämä yksityistäminen
todellisuudessa on suunniteltu tehtäväksi. Tältä osin
pidän esitystä puutteellisena ja hieman arveluttavana,
koska kokemuksia on, niin kuin valiokunnan puheenjohtaja totesi,
erilaisista tilanteista, millä tavoin valtion omaisuutta
on yksityistetty ja myyty jne.
Valiokunnassa enemmistö todella oli hallituksen esityksen
kannalla ja oppositio vastusti nimenomaan sitä, että tässä vaiheessa
lähdetään antamaan suostumusta koko osakekannasta
luopumiseen, lähinnä sen johdosta, että meillä on kokemuksia
niistä lupauksista, joita annetaan hallituksen esityksissä,
ja kun sitten eduskunta esittää omia toiveitaan,
niin valitettavasti tähän mennessä niitä ei
ole useinkaan toteutettu ainakaan eduskunnan edellyttämällä tavalla.
Tyypillinen esimerkki viimeaikaisesta käytännöstä on nimenomaan
tieliikelaitosuudistus. Silloinhan vannottiin sitä, että kaikki
säästyvät rahat kohdennetaan perustienpitoon.
Nyt lisäbudjetistahan me näemme sen, että mitään
sellaista toimenpidettä ei tehty, jota edellytettiin ja
jonka perusteella käsitykseni mukaan enemmistö saatiin liikelaitostamisen
taakse. (Ed. Ala-Nissilä: Talousarvion yleiskatteeksi!) — Yleiskatteeksi
valtion pohjattomaan kassaan.
Ainakin itse lähdin vastalauseessa siitä,
että ennen kuin lähdetään yksityistämään,
pitää lakitasolla säätää ja
varmistaa se, että palvelut ovat saatavilla joka puolella
maata, ja myöskin se, että ne ovat laadultaan
hyviä. Myöskin riippumattomuus tuli asiantuntijakuulemisessa
hyvin voimakkaasti esiin. Meillähän on kokemusta
siitä, millä tavoin lähdettiin kilpailuttamaan,
kun kuljettajantutkintolainsäädäntöä muutettiin.
Alussahan meillä oli muutama yksityinen niin sanottu katsastustoimisto,
joka otti vastaan kuljettajantutkintoja, mutta sitten, kun se lyhyt
toimilupakausi päättyi, pantiin uusi kilpailu
ja, kun tällöin mitä ilmeisimmin tiedettiin
jo tämä operaatio, että tullaan hakemaan
suostumusta osakkeista luopumiseen, kilpailuehdot tehtiin sellaisiksi, että joka
paikassa kuljettajantutkintoja ottaa vastaan vain Ajovarma Oy. Mitä kilpailua
sellainen on, kun lähdettiin muuttamaan nimenomaan sillä perusteella,
että saadaan kilpailua maahan?
Itse olen lähtenyt siitä, niin kuin vastalauseessakin
on todettu, että sen jälkeen, kun lainsäädännöllä on
taattu palvelujen saatavuus, ne toimiluvanhaltijat, jotka kilpailuttamisen
jälkeen saavat toimiluvan, joutuvat ottamaan vastaan niitä toimintoja
vaikka sitten liikkuvalla katsastuskalustolla, jota ed. Bremer on
valiokunnassa usein tuonut esiin. Myöskin siitä on
säädettävä, että kuljettajantutkintoja
pitää ottaa vastaan edes kohtuullisen matkan päästä siitä,
missä henkilö asuu.
Edes lausuman vertaa liikennevaliokunnassa ei saanut tehdä tähän
mietintöön, mikä minua hämmästyttää.
Vaikka me kaikki tiedämme, mikä merkitys ponsilla
taikka lausumilla on, olisi se ainakin nyt kiinnittänyt
ministeriön ja valtioneuvoston huomiota siihen, että eduskunta
on ollut huolestunut tällaisista asioista, mutta kun ei saanut
edes lausumaa tehdä. Nimenomaan hallituspuolueitten erään
ryhmittymän taholta se estettiin ja ilmeisesti pelisääntöjen
mukaan sitä ei myöskään sitten
tehty. (Eduskunnasta: Se on kokoomus!) — Kyllä.
Tämän johdosta minun mielestäni vaarana
on se, että todellisuudessa näiden esimerkkien
johdosta varsinaista kilpailua ei tule syntymään.
Voi olla, että yksi taho ostaa koko osakekannan ja itse määrittelee
hyvin pitkälle. Minä tiedän sen, että vaikka
ed. Saapunki yrittää taivutella tuolla omaa ryhmäänsä,
hän puhuu osittain omassa asiassaan, koska hän
on erään hallituksen puheenjohtaja, joka on valvomassa
näitä asioita. (Välihuuto) — Ajoneuvohallintokeskuksessa.
Sen johdosta itse olen epäilevällä kannalla,
ja lainsäädäntöä ei
ole lähdetty muuttamaan niin, että voitaisiin
taata se, että laatu olisi riittävän korkea
ja saatavuus myöskin taattaisiin kaikkialla maassa. Myöskin
raskaan kuljetuksen osalta katsastuspalvelun saatavuutta pitäisi
korostaa. Epäilen, että kilpailu on näennäistä.
Heti kun valiokunta oli saanut tämän ulos, julkisuudessa
oli, että nyt Suomen Autokatsastus Oy on suuntaamassa toimintaansa
Baltiaan ja Venäjälle. Jotenkin tuntuu oudolta
tämä järjestys. Silloin kun tätä asiaa
valiokunnassa käsiteltiin, niin näistä asioista
ei ainakaan minun läsnä ollessani puhuttu mitään.
Arvoisa puhemies! Ehdotan, kuten vastalauseessa on, että Suomen
Autokatsastus Oy:n osakkeista luopumiseen ei annettaisi suostumusta.
Liikenne- ja viestintäministeri Kimmo Sasi
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin haluan todeta, että tällä hetkellä Suomessa
kilpailu autokatsastuksessa ei ole näennäistä,
vaan meillä on varsin paljon yksityisiä toimijoita
tällä sektorilla ja kilpailu toimii varsin hyvin.
Suomen Autokatsastus Oy:hän on erinomainen esimerkki siitä,
kuinka palvelutaso suhteellisen lyhyessä ajassa voidaan nostaa
aivan eri tasolle, ja tänä päivänä,
kun on tehty selvityksiä Suomen Autokatsastus Oy:n palvelutasosta,
tulokset ovat olleet erittäin hyviä.
On aivan totta, että Suomen Autokatsastus Oy tällä hetkellä selvittää mahdollisuuksia
toimia Baltiassa. Mutta ei vain pelkästään
Baltiassa, vaan myöskin Puolassa yhtiöllä on
kiinnostusta. Voidaan sanoa, että yhtiön osaaminen
on sellaista, että uskon, että siitä on
myöskin suomalaiseksi vientituotteeksi ainakin Itämeren
alueelle.
Raimo Vistbacka /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Varmasti yleisellä tasolla ministerin
toteamus pitää paikkansa, mutta kuljettajantutkinnon
osalta toivoisin, että ministeri selvittäisi sen,
kuinka voi olla mahdollista, että jos on todellista kilpailua,
niin joka puolella Suomea Ajovarma Oy voitti. Tiedettiinkö silloin, kun
kilpailu asetettiin, että nyt haetaan suostumusta, jonka
kautta saataisiin osakkeista vähän parempi hinta?
Pauli Saapunki /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Sen jälkeen, kun Autorekisterikeskus
jaettiin kahtia Ajoneuvohallintokeskukseen ja Autokatsastus Oy:hyn
ja avattiin kilpailu alalle, on tapahtunut alalla paljon. Nyt Suomen
Autokatsastuksella on 60 prosenttia markkinoista ja 40 prosenttia
yksityisellä sektorilla. Nyt Autokatsastus on menossa ulkomaille, tai
on mennyt Baltiaan, Puolaan ja Venäjälle, ja kun
on sataprosenttisesti valtion omistama yhtiö, niin silloin
on melko vaikeaa lähteä tuonne maailmalle menemään,
ja näin ollen tästä yksityistämiskysymyksestä saa
rahaa lisää ja sillä päästään
maailmalle menemään. Siitä tulee kansainvälinen
yhtiö, mikä on Suomelle eduksi. Muuten se on myös
yksityiselle sektorille eduksi, että tämä yhtiö menee
sinne eikä tappele kotimaassa yksityisen sektorin kanssa,
niin kuin se muuten joutuisi tekemään, ellei pääse
siipiä levittämään maailmalle.
Ismo Seivästö /kd:
Arvoisa puhemies! Autokatsastus on lakisääteistä toimintaa
ja lakisääteinen velvollisuus kuluttajalle. Siksi
tulee kiinnittää erityistä huomiota sen
saatavuuteen ja riippumattomuuteen sekä siihen, mihin ed.
Vistbackakin viittasi: aitoon kilpailutilanteeseen. Hyvin pitkälle
tämä hyvä tilanne johtuu siitä,
että Saukilla on tällä hetkellä se
omistuspohja, mikä Saukilla on, enkä näe
sitä esteeksi, että tämä omistuspohja
estäisi Saukin menemistä Baltian maihin, onhan
meillä muitakin valtioenemmistöisiä yhtiöitä,
jotka toimivat maamme rajojen ulkopuolella ihan hyvin ja menestyksekkäästi.
Ed. Vistbackan tavoin katsoin, että tässä asiassa
olisi nimenomaan nyt ollut aikalisän paikka niillä perusteilla
osittain, mihin ed. Vistbacka viittasi. Siksi kannatan ed. Vistbackan
tekemää hylkäysehdotusta.
Eero Lämsä /kesk:
Arvoisa puhemies! Liikennevaliokunnan keskustalaiset jäsenet
ovat myös allekirjoittaneet tämän vastalauseen,
joka koskettaa Suomen Autokatsastus Oy:n osakkeista luopumista.
Haluan kuitenkin tässä yhteydessä korostaa,
että lain hylkäämisessä ei ole
kysymys periaatteesta luopua valtionyhtiöistä ja
valtion omistuksesta, vaan olisimme halunneet selkeämpiä ja
vahvempia varmennuksia mietintöön. Nyt on kysymys
sitten asiasta, jossa on ainoa käsittely eli on vain vaihtoehtona
olla tämän hylkäämisen kannalla.
Olisimme halunneet, että tätä asiaa olisi
valmisteltu paremmin ja myös valiokunnan kannanotot, jotka
tässä esille tulevat, olisivat olleet tässä mukana.
EU:n alueella ajoneuvojen katsastustoiminta perustuu direktiiveihin,
jotka jättävät vapaaksi toiminnan yksityiskohtaisen
järjestämisen sillä minimiedellytyksellä,
että katsastustoiminta on vähintään
viranomaisten valvomaa. Suomessa katsastustehtävien hoitaminen
perustuu Ajoneuvohallintokeskuksen myöntämiin
katsastusasemakohtaisiin toimilupiin. Tämän lisäksi
Ajoneuvohallintokeskuksen tehtävänä on
myös ohjeistaa ajoneuvojen katsastustoimintaa ja valvoa
katsastuksen laatutasoa.
Valiokunnan enemmistö on hyväksynyt hallituksen
esityksen suostumuksen antamisesta valtiolle luopua kokonaan omistamistaan
Suomen Autokatsastus Oy:n osakkeista. Mietinnössä on aivan
oikein painotettu katsastusten ja kuljettajantutkintojen vastaanottamisen
saatavuutta ja korkeaa laatua. Erittäin tärkeä on
myös toiminnan riippumattomuus. Tämän
lain perusteluissahan korostetaan riippumattomuutta erittäin
vahvasti, kuten myös aikaisemmissa lainsäädännöissä,
jotka ovat koskettaneet kilpailun vapauttamista niin katsastustoiminnan
osalta kuin myös ajokorttitutkintojen osalta. Tässä tietysti
joutuu pohtimaan sitä, jos osakkeitten myynti toteutuu, mitkä nämä ostajatahot
ovat ja vaarantuuko sitten tämän toiminnan riippumattomuus.
Jos esimerkiksi joku korjaamo tai tämän tyyppinen
yritys tulee osakkaaksi tähän, niin onko silloin
toiminta riippumatonta sillä tavalla kuin laeissa korostetaan?
Edellä mainitut kohdat, jotka toin esille, eivät ole
valiokunnalta kuitenkaan riittävän selvä ja painotettu
kannanotto valtioneuvostolle, ne kannanotot, asioitten painotukset,
jotka ovat mietinnössä. Mielestämme mietintöön
olisi tullut lisätä vähintäänkin
edellä mainittuja asioita korostava lausuma palvelujen
saatavuudesta, korkeasta laadusta ja myös riippumattomuusasiasta.
Näitä ei sitten tähän mietintöön
saatu.
Suomen Autokatsastus Oy:n yksityistämisen seurauksena
on tietenkin luonnollista, että yhtiön tarkoituksena
tulee olemaan taloudellisen voiton tuottaminen omistajilleen. Tämän
seurauksena tietysti on vaarana, että todellista kilpailua
ei kaikkialla synnykään, kuten on käynyt
muun muassa kilpailussa kuljettajantutkintotoiminnan osalta,
jonka ed. Vistbacka otti esille. Se on totta tänä päivänä.
Se meni koko yritys, kilpailuttaminen, niin sanotusti kiville, koska
Ajovarma tänä päivänä hallitsee
suvereenisti, sataprosenttisesti, näitä ajokorttikokeita.
Tämä näennäinen kilpailu
mitä ilmeisemmin tulee nostamaan palvelusuoritteiden hintatasoa entisestään
autokatsastus- ja kuljettajantutkintotoiminnassa, eli jos ei ole
kilpailua, silloin on vaarana se, että hintataso nousee.
Nyt on hyvä seurata ajokorttitutkintojen osalta, miten
tässä käy.
Arvoisa puhemies! Haluan tässä korostaa sitä, kun
nyt todennäköisesti tämä kuitenkin
menee tässä äänestyksessä läpi,
että osakkeista luopumiseen liittyvät järjestelyt
tulisi tehdä siten, että myös kotimaisilla
tahoilla on tasavertainen mahdollisuus osallistua tähän
antiin. Erittäin tärkeää on
se, että Suomen Autokatsastus Oy:n määräysvalta
säilyy Suomessa. Elikkä tässä on
nyt se tilanne, että myös ulkomaiset yritykset,
eri tahot, ovat kiinnostuneita tästä yhtiöstä.
Siinä on myös vaarana tietysti se, kun tämä lähtee
siitä, että valtio luopuu kokonaan näistä osakkeista,
että omistusoikeus on jossakin muualla sitten enemmistön
osalta kuin Suomessa.
Pauli Saapunki /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Satunnaisista syistä tunnen
tämän yhtiön sisältä käsin.
Kun ed. Lämsä peräänkuulutti
näitä ostajatahoja, niin eräs suurimmista
ostajatahoista tulee olemaan Suomen Autokatsastuksen henkilökunta.
Tätä kautta saadaan sitoutettua henkilökunta
enemmän ja motivoitua vielä entistäkin
enemmän yhtiöön. Minusta tämä on
erittäin hieno asia.
Raimo Vistbacka /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minua ihmetyttävät tällaiset lupaukset,
joita ed. Saapunki täällä esitti. Jos
valtio luopuu kokonaan osakekannastaan, minun mielestäni
se on julkinen kilpailu, ja siihen muut viranomaistahot puuttuvat
silloin. Sellaisia lupauksia ei minun mielestäni
pidä antaa. Jos joku maksaa enemmän, niin sillehän
se pitää myydä. Siihen puuttuvat eri
tahot, jos ei myydä niille, jotka eniten tarjoavat. Minun
ymmärtääkseni myynti- ja ostoliike on
sellaista osakkeitten kanssa.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Rouva puhemies! Autokatsastustoiminnan bisnestäminen
on johtanut aivan arvattavaan seuraamukseen. Isommissa taajamissa
palvelut ovat säilyneet ja jopa parantuneet. Syrjäseuduilla
tilanne on sen sijaan huonontunut. Esimerkiksi meillä Lapissa on
tilanteita, joissa ihmiset joutuvat ajamaan jopa satoja kilometrejä yhteensä saadakseen
katsastuksen suoritettua. Tällainen tilanne on esimerkiksi
Utsjoella Tenojokivarressa.
Minä näen, että valtion pitää taata
se, että tietyt palvelut ovat kaikkien saatavilla, ja tällaisen palvelutoiminnan
piiriin luen myös katsastustoiminnan sekä ajokorttien
suorittamismahdollisuuden. Minä näen, että valtionyhtiöillä pitää olla tässä myös
roolinsa, sillä niihin voidaan kuitenkin vaikuttaa, jos
halua on. Yksityiseen et vaikuta. Se tekee bisnestä ja
siinä kaikki. Tämän vuoksi olen sitä mieltä,
että ei pidä edetä tällä tiellä, jossa
kaikki bisnestetään ja lopulta valtio vetäytyy
kokonaan näistä toiminnoista.
Pauli Saapunki /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä on tosiasia, mitä ed.
Tennilä toi esiin, että syrjäseuduilla
tämä vaara on olemassa, että tulee pitkät
matkat katsastuksiin. Sen takia toivoisin, että ministeriö tekisi lakiesityksen,
jossa liikkuva katsastuskalusto, joka toimisi pitemmillä matkoilla,
tehtäisiin mahdolliseksi ja pystytettäisiin, olkoon
se yksityinen tai tämä firma sitten. Minä luulen,
että siitä löytyisi jonkinlainen helpotus
nykytilanteeseen ja tulevaisuuden näkökulmia.
Esko-Juhani Tennilä /vas(vastauspuheenvuoro):
Rouva puhemies! Joka tapauksessa on ryhdyttävä tekemään
jotakin, että ne palvelut tulevat turvattua, ja siinä kaikki
muodollisuus ja byrokraattisuus pitää saada pois.
Tilanne on väärä, jos esimerkiksi Utsjoella
Tenojokivarressa asuva ajaa yhteen suuntaan parisataa kilometriä ja
sitten vielä pitää palatakin saadakseen
katsastuksen. Tilanne ei kestä tämmöisenä.
Se ei ole tasavertaista palvelutoimintaa. Lakeja pitää sitten ruveta
säätämään, se on ihan
totta.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Tässä on kyse siitä samasta
vanhasta jutusta, joka täällä usein pöllähtää esille.
Se on yksityistämisvimma, ja se näköjään
etenee joka paikassa. Tässä tapauksessa Autokatsastus
on näköjään sitten nyt tapetilla
ja tapettavien listoilla.
Ministeri Sasi totesi, että tässä on
niin paljon osaamista, että tämän totta
kai pitää mennä ulkomaille, Baltiaan
ja Venäjälle. Siinä pitää kysyä niinpäin,
jotta jos tätä osaamista on ja kun miettii, miten
se osaaminen on rakennettu, ei kai siinä mitään
häpeätä ole, vaikka siinä valtio
olisi mukanakin. Onhan meillä niin paljon vielä tälläkin
hetkellä onneksi joitakin yhtiöitä, joissa
sitä ei ole synniksi katsottu, että valtio on
jollakin tavalla osakkaana. Tässä on aikomus myydä koko Autokatsastus
noin vaan yksityisiin käsiin. Sen takia en ymmärrä kyllä ollenkaan
koko tätä ajatuksen juonta.
Ed. Lämsä totesi, jotta hän ja ilmeisesti
hänen ryhmätoverinsa eivät periaatteen
vuoksi tätä vastusta eivätkä sitä,
että valtion omistuksesta luovutaan, vaan sen takia, miten
tämä toimii. Minulla tässä on
vastustamisen syynä osin myös periaatteellinen
syy, koska minä näen, jotta ei kaikessa pidä mennä ääritilanteisiin
sillä tavalla kuin tässäkin tapauksessa.
Tässä on osin viranomaistoimintaa ja hyvin pitkälle
viranomaistoimintaa. Siinä tapauksessa kyllä minusta
valtion pitää olla mukana näissä.
Voi kysyä samalla lailla kuin viime kaudella aikanaan,
kun yksityistä autokatsastusta täällä hyväksyttiin.
Muistan käyttäneeni puheenvuoron ja kysyneeni,
milloin yksityistetään poliisit ja milloin Puolustusvoimat,
koska kaikkihan voidaan saada ostopalveluina ja siitäkin
voidaan saada bisnes. Ajatelkaa nyt: yksityinen poliisi, joka myy
edullisesti kaiken näköisiä palveluita
suojelusta lähtien. Tänä päivänähän
ihmiset kokevat, että monessa paikassa, jossa ei ole turvallista,
poliisi voisi myydä määrättyyn
hintaan turvallisuutta. En esitä sitä missään
tapauksessa ja tätäkin tulen vastustamaan.
Tähän liittyy vielä lisäksi
se ongelma, millä tavalla tullaan jatkossa takaamaan nimenomaan
se, jotta koko Suomessa, kaikilla alueilla saadaan kohtuuetäisyydeltä katsastus-
ja tutkintopalveluita. Nimittäin mikään
ei takaa tämän jälkeen sitä,
että ei tapahdu keskittymistä sillä tavalla,
niin kuin tiedetään, jotta monissa toiminnoissa
aina vahvempi hakee monopoliasemaa. Saatte olla varma, että jos
tämä näin menee läpi, tässäkin haku
lähtee käyntiin: ostetaan toinen ja kolmas ja liittoudutaan,
ja kohta meillä on yksityinen valtakunnallinen katsastusverkko,
joka toimii omilla ehdoillaan. Siinä vaiheessa on aika
hankala lähteä sitä enää muuttamaan
muuksi. Todellisuudessa sitä kautta kilpailu häviää kokonaan,
vaikka alun perin piti olla tämän idea, että kun
sallitaan yksityinen katsastus, tähän saadaan
kilpailua ja palvelutason kohotusta. Todellisuudessa tämä voi
mennä pitemmässä pelissä toisin
päin, tämä kääntyy
itseään vastaan, mihin ollaan menossa.
Sen takia toivon, että tämä eduskunta
olisi sen verran viisas, että kun tästä äänestetään,
kuatoo nuijautettaan tämä nurin niskoin.
Pekka Nousiainen /kesk:
Rouva puhemies! Puutun myöskin kuljettajantutkintotoimintaan. Asia
on todettu vastalauseessa, ja asian ovat ottaneet esille edustajat
Vistbacka ja Lämsä.
Kuten todettiin, viime kilpailukierroksella kävi näin,
että Ajovarma sai kaikki kuljettajantutkintojen vastaanotto-oikeudet,
ja erityisesti tämä tapahtui Itä-Suomessa.
Tämän jälkeen laki ei toimi enää kuljettajantutkintojen
osalta ja kilpailu ei ole avointa vaan on syntynyt uudelleen monopoli.
Minusta lakia kuljettajantutkintotoiminnan järjestämisestä pitäisi
muuttaa siten, että Ajoneuvohallintokeskukselle annettaisiin
oikeus myöntää toimiluvat myöskin
pienille auktorisoiduille kuljettajantutkintoyhtiöille
siten, että palautuisi normaali kilpailu alueellisesti
ja siellä olisi useita toimijoita, Ajovarma yhtenä,
mutta nämä pienet yhtiöt rinnalla, ja
näin saisimme laajan palvelutarjonnan ja toimivan kilpailun
myöskin ajotutkintotoimintaan.
Juha Korkeaoja /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Lahtelan puheenvuoron johdosta tuli vain
mieleen kysymys, joka oli vähän retorinenkin,
onkohan ed. Lahtela vielä missään keskeisessä poliittisessa
asiassa ollut pääministeri Lipposen kanssa samalla
kannalla. Kun nyt lähestymme vaalejakin taas, tietysti
täytyy kysyä, kenen joukoissa ed. Lahtela oikein seisoo.
Esa Lahtela /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Tähän voisi todeta,
jotta äänestyskartat kannattaa kaivaa esille ja
98-prosenttisesti minä olen aina ollut hallituksen kannalla,
mutta tällaisissa, mitkä liittyvät yksityistämiseen
ja köyhempien kuppaamiseen, minä en kyllä ole
mukana.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Varmuuden vuoksi tulen tänne eteen,
ettei aika lopu kesken.
Ensinnäkin kuuntelin ed. Saapungin puheenvuoroa äsken
tämän yhtiön kansainvälistymisestä ja
siihen liittyvistä toimeliaisuuksista. Muistilokeroistani
kaivoin esille, että minä olen joskus aikaisemminkin
kuullut nuo aivan samat puheenvuorot, ja sitten yhtäkkiä minulle
tuli oivallus: Herranen aika, sehän oli Soneran yhteydessä, kun
hän käytti aivan samat puheenvuorot, ja jokainen
meistä muistaa, millä tavalla siinä kävi.
Arvoisa puhemies! Minä toivon hartaasti, että tässä ei
käy samalla tavalla, vaikka ed. Saapunki samalla tavalla
puhuikin. Nimittäin tällä koko operaatiolla
on koko yhteiskunnan kannalta järkevää merkitystä,
paitsi nyt vähän rahavirroissa, jotka ovat vähän
ohuenlaisia, nimenomaan siinä, että juuri ne heikkoudet,
joihin ed. Tennilä puheenvuorossaan kiinnitti huomiota,
eivät pahennu vaan niitten osalta tapahtuu selvää parantumista.
Meille valiokunnassa opetettiin varsin hyvin sitä, kuinka
Saksassa autokatsastustoiminta on pyörien päällä,
se on tehokasta, se menee kylään ja autot katsastetaan,
se menee seuraavaan kylään ja autot katsastetaan
jnp., elikkä se on nykyaikaa. Tässä toivoo
hartaasti, että tällainen palvelujärjestelmä on
tässä tuloksena eikä se, että jonkinlainen
kermankuorintajärjestelmä mahdollistetaan tällä operaatiolla.
Pitäisin sitä varsin kohtuuttomana tuloksena.
Sitten, arvoisa puhemies, kun ollaan oppositiossa, totean, että tämäkin
asia kuuluu sellaisiin asioihin, että kun olemme olleet
kahden ministerin voimalla hyväksymässä tätä hallituksen
esitystä tuotavaksi yksimielisenä eduskuntaan,
se sama logiikka, mikä on toiminut lutussa ja lätyssä ja
lötyssä, toimii tässäkin, elikkä äänestämme mietinnön
mukaan.
Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa puhemies! Kun muun muassa ministeri Sasi puhui kilpailuttamisen
myönteisistä vaikutuksista, täytyy myöntää, että autokatsastustoiminnassa
on pelottavasta koppalakkijärjestelmästä päästy
toki asiakkaan kannalta parempaan, laadukkaampaan ja asiallisempaan
palveluun. Mutta kilpailuttamisella on aina kaksi puolta.
Kun muun muassa Tielaitoksen hallintojärjestelyä vastustin
täällä osaltani loppuun saakka, takana
oli nimenomaan pelko liikenneturvallisuuteen liittyvistä ongelmista
tienpidon kilpailuttamisen kautta, ja valitettavasti viestit alkavat muistuttaa
myös tätä puolta. Tältä osin
on erittäin tärkeätä, että tässäkin
asiassa kiinnitetään huomiota autokatsastustoimintaan,
erityisesti raskaan kaluston kuntopuoleen, liikenneturvallisuusnäkökulmasta,
ja hivenen pelottaa Tiehallinnon järjestelyihin viitaten
juuri se, että valiokunta korostaa katsastustoiminnan riippumattomuutta
ja katsastuslupalainsäädännön
toteutumisen seuraamista yhä tarkemmin. Tämän
tyyppiset lähestymistavat eivät vielä anna
riittäviä takeita. Tämä tulee
vaatimaan kyllä tarkempaa seurantaa, totta kai, hallituksen,
ministeriön kuten myös eduskunnan taholta myös
jatkossa, että tässä asiassa ei kuljeta
niitä pelottavia jälkiä, joita Tiehallinnon
puolella kenties tienpidon osalta on kuljettu.
Lasse Virén /kok:
Arvoisa puhemies! Niin kuin ed. Saapunki sanoi, katsastustoimintaa
on kyllä kehitettävä, että liikkuvia
asemia mahdollisesti saataisiin, jotta syrjäseudut eivät
tule kärsimään näistä toimenpiteistä.
Mutta ehkä ongelma, joka meidän tulee poistaa
myöhemmässä vaiheessa, on nykyinen järjestelmä,
joka liittyy autojen rekisteröintipäivämääriin.
Eihän joka päivä voida olla sen siirrettävän
aseman kanssa syrjäseudullakaan. Sitten joudutaan tähän
puoleen vielä puuttumaan uudestaan.
Mutta niin kuin edustajat Saapunki ja Tennilä ja moni
muukin täällä ovat tuoneet esiin, syrjäseutujen
palvelujen saatavuus on kyllä pystyttävä turvaamaan.
Joskus aikoinaan muistan pikkupoikana, että katsastustoiminta
kävi pitäjissä määrättyinä päivinä ja
siellä olivat suurin piirtein kaikki kylän autot
jonossa ja ne asiat hoidettiin ja siellä hoidettiin myöskin
kuljettajantutkintoja silloin aikoinaan. Palataanko sitten vanhaan hyvään
käytäntöön?
Ismo Seivästö /kd:
Arvoisa puhemies! On todettu myönteinen kehitys katsastusalalla,
joka on pitkälti johtunut siitä, että meillä on
yksityisiä katsastusasemia nykyisellä omistuspohjalla
ja siinä suhteessa pieni kilpailutilanne, joka on vienyt
tätä toimintaa voimakkaasti eteenpäin.
Sen takia tämä asia pitäisikin nyt jättää jatkovalmisteluun,
jotta pystyttäisiin vakavasti tutkimaan mahdollisten liikkuvien
katsastusasemien perustaminen. En tiedä, onko se teknisesti
mahdollista, mutta joka tapauksessa selvityksen paikka. Saman tien
siinä asiassa voitaisiin myös katsoa sitä,
miten katsastus saattaisi yllättäen tullakin tien
päällä, eli ainahan pitäisi
olla auton siinä kunnossa, että se menee katsastuksesta
läpi. Ei mitenkään varmaan mahdoton asia
ole kehittää liikkuvaa katsastustoimintaa ja katsastusmiehiä tien
päälle. Mutta sen takia juuri tälle asialle
olisi pitänyt ottaa aikalisä eikä nyt
toimia tällä tavalla kuin hallitus esittää.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Tässä on käytetty
puheenvuoroja, joissa on todettu, että nyt kun tämä yksityistetään,
liikkuvat olisivat mahdollisia, että pitää lakia
lähteä valmistelemaan. Miksi näin? Lakihan
pitää tehdä semmoinen, jotta on mahdollista
vielä Suomen Autokatsastuksen voimassa ollessa, hengissä ollessa, joka
on myös valtion omistuksessa oleva, että se voi
tämmöistä liikkuvaa toimintaa harrastaa. Muistan
joskus neljä vuotta sitten, vai milloin viimeksi tätä käsiteltiin
täällä salissa, että silloin puhuttiin
jo liikkuvista asemista, mutta se ei ole vaan edennyt eteenpäin.
Minusta tämä pitää kaataa ehdottomasti
ja hallitukselta on edellytettävä, että tulee
se esitys, jolla sallitaan tämän liikkuvan kaluston
toiminta ympäri maata.
Eero Lämsä /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Rajamäki käytti puheenvuoron.
Täytyy sanoa, että hän puhui asiaa. Hän
korosti nimenomaan sitä, että tässä on
turvattava samalla palvelujen saatavuus ja ennen kaikkea korkea
laatu. Haluan ed. Rajamäelle todeta, että nimenomaan
näitä asioita me halusimme mietintöön
lausuman muodossa ja myös sen, että olisi korostettu
riippumattomuutta eli sitä, että se turvataan
myös tulevaisuudessa. Kun emme tätä lausumaakaan
tähän edes saaneet, valitettavasti tämän
lain käsittely on nyt sellainen, että joutuu käyttämään
järeää asetta elikkä esittämään
hylkäämistä. Meidän osaltamme
vastalause tarkoitti sitä, että se olisi laitettu
uudelleen valmisteluun ja olisi sitten näitä tiettyjä asioita
voitu tässä korostaa.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Voi yhtyä hyvin pitkälle
siihen, mitä puhutaan saatavuudesta ja kohtuullisesta hinnasta
kuluttajille, koska ne ovat tärkeitä joka tapauksessa. Eräs
asia, mikä pitää muistaa, on se, että lailla säädetään
katsastusvelvollisuus jokaiselle auton omistajalle ja myöskin
se, että ennen kuin saa ajokortin, pitää käydä kuljettajantutkinnossa.
Pitää muistaa, että toinen tekee bisnestä sillä,
että meillä on tällainen lainsäädäntö.
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti vielä se, että vastalauseen
tarkoituksena oli nimenomaan se, että ennen kuin lähdetään
antamaan suostumus, lainsäädäntöä muutetaan
nimenomaan juuri siihen suuntaan kuin edustajat Tennilä ja
Saapunki totesivat. Mutta niin kuin ed. Esa Lahtela totesi, viime
kerralla täällä puhuttiin myöskin
liikkuvista katsastusasemista, mutta mitään ei
ole tapahtunut. Mutta jos tämä hylättäisiin
ja pakotettaisiin hallitus tuomaan uudistetut esitykset näitten
kahden lain osalta, sen jälkeen minäkin olisin
valmis harkitsemaan sitä, koska lain tasolla taattaisiin nämä palvelut.
Keskustelu päättyy.