Antero Kekkonen /sd:
Arvoisa puhemies! Ainakin vuodesta 1972 Suomeen on muotoutunut
erinomainen traditio koskien erilaisia vaaleja. Tarkoitan vaalien
tulospalvelua. Tulos on saatu kansainvälisesti vertaillen
erittäin nopeasti ja erittäin oikein. Tässä muuten
Suomen Yleisradio ansaitsee aivan erityiskiitoksensa.
Sunnuntaina Suomi käy EU-vaaleihin, mutta me emme vielä tiedä — ed.
Pulliainen, me emme vielä tiedä — milloin
me saamme vaalituloksen näistä vaaleista.
Miksi tämä meillä niin hyväksi
osoittautunut traditio nyt on juuri näiden vaalien kohdalla
murtumassa?
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! Suomessa on erinomaisen hyvä vaalilaskennan
traditio. Vaalitulos lasketaan nopeasti ja sitä tuodaan
julki sen mukaan kuin normit antavat myöten. Kansallisissa
vaaleissa julkistaminen tapahtuu heti, kun vaalitiedot kootaan keskusvaalilautakuntiin
valtakunnallisesti. EU-vaalit, kun niitä on korostetusti
järjestetty nyt toista kertaa Euroopan mittaisina Euroopan
eduskunnan eli Euroopan parlamentin vaaleina, ovat yhteiset vaalit,
ja sen takia tuli meitäkin sitovaan vaalisäädökseen
maininta, että vaalitiedot kussakin maassa tulevat julkisiksi
vasta silloin, kun viimeinenkin maa on vaaliuurnansa sulkenut. Tämä säädös
pitää sinänsä kutinsa. Vielä huominen
päivä seurataan, voidaanko tätä tulkintaa
sitten jotenkin avartaa.
On muistettava, että eduskunta on yksimielisesti hyväksynyt
kotimaisen vaalilain, jossa europarlamenttivaalien osalta silloisen
myöhäisimmän äänestysajan
mukaisesti kirjoitettiin kello 22 ehdottomaksi julkistamisrajaksi.
Jos se nyt kirjoitettaisiin, se olisi tehty 23:ksi, yksimielisesti
varmaan silloinkin. Mutta nyt tietysti median paine on voimakas
siihen, että pitää lakia rikkoa. Katsotaan
sitten, onko se mahdollista, huomenna. Mutta muistuttaisin siitä,
että tällä 23:n rajallakin Suomi on varmasti
ensimmäisten maiden (Puhemies: Aika!) joukossa, ellei ensimmäinen, josta
vaalitulos tulee Eurooppaan tiedoksi.
Antero Kekkonen /sd:
Herra puhemies! On kyllä hyvä muistaa se,
että ei ole Euroopassa olemassa mitään
kello 23:n rintamaa. Hollanti ei aio toimia sillä tavoin,
ei liioin Ruotsi. Minusta tämä edelleenkin oikeuttaa
kysymään:
Mikä on se pakottava syy, miksi Suomessa täytyisi
noudattaa jotain sellaista, mitä moni muu ei noudata?
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! Hollannissa ja Ruotsissa vaalilautakuntien
laskenta on julkista. Sinne voi kuka hyvänsä mennä,
ja se on luonnollista, ei sinne tule uusia vahtimestareita tai suljettuja
ovia myöskään Euroopan parlamentin vaaleissa. Meillä tilanne
on sikäli toinen, että vaikka laskennat ovat avoimia,
niin että siellä voi olla esimerkiksi vaaliliittojen
tarkkailijat, niin kuitenkin ne tiedot kootaan yhteisesti koko maasta.
Ilmeisesti Ruotsin ja Hollannin kohutuissa tapauksissa on kysymys
siitä, että vaalilautakunnittain tiedotusvälineet
esimerkiksi kokoavat itse ne tiedot ja laskevat yhteen. Se on sitten
heidän mallinsa mukaan katsottu mahdolliseksi, mutta tästäkin saamme
luotettavampaa tietoa sitten huomiseksi, kun nähdään,
miten Hollannissa tosiasiassa menetellään.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tästä on syytä jatkaa
sillä tavalla, että kysyn arvoisalta oikeusministeriltä:
Minkälaisen sanktion Suomi saa siitä, jos
se nyt julkistaa nämä tulokset silloin, kun ne
ovat valmiina? Saadaanko potkut EU:sta vai mitä olisi tuloksena?
(Naurua)
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! Tässä kannattaisi huomata, vaikka
eurovaalit ovat näin lähellä, että olisi mikä muu
asia hyvänsä kyseessä, kyselisivätkö edustajat
toinen toisensa jälkeen, aikooko oikeusministeri tässä asiassa
rikkoa lakia. (Naurua) Sitten, jos tässä tehdään
tällainen tulkinta ja ainoana saamme ehkä komission
toimenpiteisiin, niin kyllä silloin riittää varmasti
tässäkin salissa ja mediassa kyselijöitä,
eikö oikeusministeri sen vertaa osannut vaalisäädöstä EU:sta
tai omaa vaalilakia lukea. (Ed. Pulliainen: Mikä se on
se vaalisäädös?) Tietysti mielenkiintoista
politiikassa on juuri se, että nämä näkökulmat
ja vahvat painotukset vaihtelevat.
Mutta niin kuin totesin, kyllä katsotaan viimeiseen
asti vielä huomenna, voidaanko löytää sellaista
tulkintaa, jotta tämä julkistaminen heti vaalituloksen
valmistuttua mahdollistuisi. Täytyy muistaa, ettei meillä ole
mitään varmuutta siitä, että kaikki
vaalilautakunnat toimivat niin ripeästi, että meillä olisi
jo 22:n tai vaikkapa puoli yhdentoistakaan aikaan vaalitulosta julistettavaksi.
Liisa Jaakonsaari /sd:
Arvoisa puhemies! Ennen kuin voidaan äänet
laskea, niin pitää äänestää.
Viime kunnallisvaaleissa oli jo se ongelma, että kunnat
olivat olleet erittäin säästeliäitä vaalipaikkojen
järjestämisen suhteen. Nyt on näkyvissä joitakin
hyviä ideoita: on tavarataloissa äänestyksiä,
on äänestysauto, mutta erittäin paljon
kuulee huonoja uutisia siitä, että äänestyspaikkoja
on vähennetty. Esimerkiksi Oulussa on iso Kaukovainion
kaupunginosa, ed. Pulliainen tietää, ei yhtään äänestyspaikkaa.
(Ed. Gustafsson: Miten se on mahdollista? — Kunnat säästävät,
säästetään. — Kun tiedetään,
että näissä vaaleissa on tuo äänestysmotivaatio
valitettavasti toistaiseksi vielä alhainen, niin tämmöinenkin pieni
juttu, että täytyy miettiä linja-auton
aikatauluja ja maksaa siitä, että pääsee äänestyspäivänä äänestämään,
niin saattaa olla se, mikä kamelin selän katkaisee.
Kysyn:
Minkälaista keppiä ministeri aikoo käyttää kuntia
kohtaan seuraavien kunnallisvaalien äänestysaktiivisuuden
varmistamiseksi, että näitä äänestyspaikkoja
oikeasti avataan ja kehitetään uusia ideoita?
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! Ed. Jaakonsaari on aivan oikealla asialla.
Keppiä parempi ehkä olisi kuitenkin, että pantaisiin
herätyskello jokaisen kunnanisän korvanjuureen
soimaan. Demokratia, kansanvalta, on äärimmäisen
tärkeä asia, ja siihen nähden sitten
joku muutaman euron säästö vaalilautakunnan
palkkioissa on todella mitätön asia. Kuitenkin
perustehtävän mukaisesti kunnan pitäisi tukea
kansanvallan toimintaa tietysti omissa kunnallisvaaleissaan, mutta
muutoinkin, kun on tehty tämä sopimusjärjestely,
että kunnat toteuttavat vaaleja paikallistasolla myös
näissä valtiollisissa vaaleissa. Tällaista
herättelyä tarvitaan.
Muutamassa kunnassahan nyt lähdettiin ennakkoluulottomasti
hakemaan sellaisia ennakkoäänestyspaikkoja, joita
ei aikaisemmin ollut, marketteja tai ostoskeskuksia. Näistä on
näkynyt jo tuloksia, että ennakkoäänestys
näillä paikkakunnilla oli vilkkaampaa. Myös
varsinaisen vaalipäivän äänestys
pitää tehdä mahdollisimman helpoksi ja
kannustaa kaikkia kansalaisia liikkeelle. Meillä on hyvät
mahdollisuudet tämän ennakkoäänestystuloksen
jälkeenkin tavoitella reilusti yli puolet kansasta uurnille
tulevana sunnuntaina (Puhemies: Aika!) ja siihen pitää tehdä voitava.
Kimmo Sasi /kok:
(Eduskunnasta: Herätys, herätyskello!) — Arvoisa
puhemies! Valitettavasti täällä salissa
kuuluu jonkin verran huonosti.
Mutta täytyy sanoa, että kyllä Suomi
on varsin nöyrä ja alamaisesti suhtautuva tässä vaalituloksen
julkistamiskysymyksessä ja kyllä meillä pitäisi
olla enemmän itsetuntoa. Ministeri sanoi, että seurataan
muita, sitten jos muut tekevät, niin Suomikin on valmis,
vaan kyllä Suomen kai pitäisi enemmänkin
näyttää esimerkkiä. Täytyy
sanoa, että jos meillä kello 22 tulos julkistetaan, niin
silloin jos joku portugalilainen menee äänestämään
viime hetkellä ja kuulee Suomen tuloksen, niin en usko,
että se vaikuttaa millään keskeisellä tavalla
eurovaalien tulokseen Euroopan laajuisesti. (Naurua)
Arvoisa oikeusministeri, eikö Suomen pitäisi näyttää esimerkkiä ja
tehdä päätös nyt saman tien,
että tältä osin poikkeamme tästä yhteisestä säännöstä ja
sen jälkeen tekisitte välittömästi aloitteen
siitä, että tätä säännöstöä on
muutettava järkevämpään suuntaan?
(Ed. Zyskowicz: Lopetetaan naurettavat temput!)
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! Niin kuin viittasin, nämä ovat kuitenkin
koko Euroopan vaalit, ja menettely vastaisi sitä, että kotimaisissa
vaaleissa esimerkiksi laivoilla etukäteen annetut äänet
julkistetaan etukäteen pari tuntia aikaisemmin. (Ed. Zyskowicz:
On olemassa Suomen kansa mutta ei mitään Euroopan
kansaa!) Kyllä kai tämä on aika ymmärrettävää,
että sisällöltään tällainen
vaalisäädös on annettu. Viime kerran
vaaleissahan oli niin, että vaalilaskenta saattoi alkaa
vasta vaaliuurnien sulkeuduttua.
Mutta joka tapauksessa pidän kyllä hyvänä, että tällaisia
joustomahdollisuuksia sinne lisättäisiin, ja niitä pitää vaalisäädöstöä uusittaessa
käyttää.
Sen sijaan tässä oli mielenkiintoista, että ed.
Sasi perustuslakivaliokunnan puheenjohtajana näytti antavan
ikään kuin ennakkohyväksynnän
sille, että jos sinne tulee muistutus ministerin lainvastaisesta
menettelystä, niin perustuslakivaliokunnan puheenjohtajan
toimesta siinä ei ainakaan mitään huomautettavaa
näyttäisi olevan. (Naurua)
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Jatkan ed. Jaakonsaaren kysymykseen
siitä, ettei ole oikein tietoa, missä on ennakkoäänestys
olemassa. Nyt kun ennakkoäänestys on päättynyt,
niin voi sanoa, että Haminassa äänestettiin postissa,
Kouvolassa kaupungintalolla, Luumäellä kunnantoimistossa
jne. Täysin villinlännen meininki oli olemassa.
Kun ed. Oinonen kantoi tässä viime vaalikaudella
huolta, kuinka tulee käymään, kun Suomesta
posti hävitetään — silloinen
hallitus ja edeltävät hallitukset hävittivät ja
ajoivat tämän postijärjestelmän
alas — niin ei ole selvää linjaa, missä ennakkoäänestys
tapahtuu, ja vähän samaan on kääntymässä myöskin varsinainen
vaalipäivä, niin kuin tämä keskustelu
on osoittanut.
Herra puhemies! Kysyn: Onko hallituksella mitään
aikeita linjata tätä asiaa tulevaisuudessa valtiollisten
vaalien osalta, että tiedettäisiin, missä äänestetään,
mihin mennään ja miten nämä äänestyspaikat
löytyvät, niin että jokainen kansalainen
tietää?
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! Tämä sama järjestelyhän
oli voimassa viime vuoden eduskuntavaaleissa. Silloin oli noin sata
ennakkoäänestyspaikkaa vähemmän.
Silloin tuli huomattavasti vähemmän tällaista
kyselyä siitä, missä ne ovat. Ehkä kunnat
hoitivat vähän paremmin sitä tiedotustoimintaansa;
ehkä kansalaisilla oli ylipäänsä aikaisemmassa
vaiheessa jo mielenkiinto vaaleja kohtaan; ehkä kampanjointi
oli vähän aikaisemmin aloitettu kuin eurovaaleissa
eikä käynyt niin, että se ennakkoäänestys
alkoi ikään kuin yllättäen, niin
kuin varmasti näissä vaaleissa tapahtui. Joka tapauksessa
näihin tiedottamisiin ja yhtenäisempiin linjoihin
pitää kiinnittää huomiota. Yksi
kysymys on myös se, että kellonajat saisivat mielellään
olla samat näissä ennakkoäänestyspaikoissa,
että tiedettäisiin, mihin aikaan sinne pitää mennä kolkuttelemaan,
jotta saa äänensä annettua.
Näiden ongelmien suhteuttamiseksi kuitenkin muistuttaisin,
että Suomessa kaikista vilkkaimmat äänestykset
eduskuntavaaleissa esimerkiksi on käyty 60-luvun lopulla,
yli 85 prosenttia, jolloinka ennakkoäänestys oli äärettömän
vähäistä, tarvittiin oteääni,
ja siitä huolimatta kahtena vaalipäivänä saatiin
kansa liikkeelle. Kyllä meillä on myös
tässä (Puhemies: Aika!) kampanjoinnissa tekemistä,
että tämä onnistuu nyt, kun on kuitenkin
helpotettu ennakkoäänestyksen kautta vaaleihin
osallistumista.