8) Kansaneläkelaitoksen valtuutettujen toimintakertomus
vuodelta 2004
Valto Koski /sd (esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Lyhyesti esittelen valiokunnan kannanoton
koskien Kansaneläkelaitoksen valtuutettujen toimintakertomusta
vuodelta 2004. Kun olen havainnut, että valiokunnassa tähän asiaan
liittyen on samaan aikaan jotain muutakin tekeillä, niin
haluan nyt vaan valiokunnan puheenjohtajana korostaa ja toistaa,
mitä sanoin valiokunnassa asian käsittelyn aikana,
että nyt käsitellään valtuutettujen
toimintakertomusta vuodelta 2004 ja siihen eivät sitten
kovin hyvin näyttäisi sopivan sen tyyppiset asiat,
joista ilmeisesti täällä puhutaan, mutta
ne tulevat aikanaan harkintaan. Totean vielä, että valiokunta
käsitteli erittäin laajasti tätä valtuutettujen
toimintakertomusta siitäkin syystä, että vasta äskettäin
Kelan hallintouudistus on suoritettu ja toteutettu ja tämä on
ensimmäinen toimintakertomus sen jälkeen, kun
voitiin tarkastella Kelan toimintaa tämän ulkoistetun
hallituksen ja muiden järjestelyjen jälkeisenä aikana.
Tältä osin nyt kertomukseen kirjatut selvitykset
varmasti kertovat lähemmin ja sisäisesti sen uudistuksen
vaikutukset, jotka Kansaneläkelaitoksen toimintaan ovat
sitä kautta tulleet. On hyvä todeta, että uudistus
on pääosin toteutunut suunnitellulla tavalla ja
se suunta, jossa tätä keskushallintoa uudelleen
järjestellään, on sillä tavoin
oikeasti suuntautunut ja vastannut tavoitteita, joita eduskuntakin
hallintouudistukselle aikanaan asetti.
Sitten näihin yksityiskohtiin, joita on tänne valiokunnan
kannanottoihin kirjattu. Kelan toimintaympäristöähän
ollaan vielä muuttamassa, ja tämän sähköisen
asiakirjahallinnan alkuvaiheen ruuhkautumisen jälkeen asioiden
käsittely on tullut aikaisempaa sujuvammaksi ja nopeammaksi,
ja tällä on ollut aika merkittävä tehtävä siinä palvelutehtävässä,
joka Kansaneläkelaitokselle laajana toimijana kansalaisiin
päin kuuluu. Voidaan todeta, että tämän
järjestelmän käyttöönotto
on myös helpottanut työn tasaamista vakuutuspiirien
ja -alueiden välillä, mikä on ollut erityisen
hyväksi avuksi asioiden joustavan ja nopean käsittelyn
osalta. Tästä on muun muassa Kansaneläkelaitos
saanut tunnustusta ulkopuolisten asiantuntijoiden arvioinnissa,
ja siltä osin on tämäkin hyvä tältä paikalta
todeta.
Sen lisäksi valtuutettujen kertomuksessa on erityisesti
kiinnitetty huomiota siihen, että lakien toimeenpanolle
tulee varata riittävä valmisteluaika. Me olemme
valtuutettujen kokouksen yhteydessä ja valiokunnassakin
käyneet aika laajan keskustelun siitä, että meillä tästä talosta
budjettilakien käsittelyaikatauluun liittyen tulee valmiita
lakeja päivää tai kahta ennen kuin niitten pitäisi
jo olla käytännössä Kelan toiminnassa
jokapäiväistä työtä.
On ihan ymmärrettävää, että jos
ei Kela ole näissä lainvalmistelukuvioissa itse ollut
mukana, niin tällainen aikataulutus ei palvele kenenkään
etua, ja sen takia toivon, että voitaisiin näissä budjettilaeissakin
tarkastella tätä toimeenpanoaikaa sillä tavoin,
että sille tulisi riittävä aika. Ensinnäkin
tarvitsee valmistella nykyaikana tietokoneohjelmat, joilleka on
tämä lain sisältö laitettava,
sen jälkeen on testattava, että ne ohjelmat toimivat,
ja sen jälkeen vielä koulutettava henkilökunta,
joka kohtaa kansalaiset tuolla Kelan luukuilla. Jokainen ymmärtää,
että tästä tulee isot ongelmat, suorastaan
siitä voi tulla iso vaikeus, jos jostakin syystä voimassa
olevaa lakia ei pystyttäisikään käytännössä viemään eteenpäin.
Tältä osin on ihan syytä tämä huoli tuoda
tässä esille.
Sitten on isompi kysymys, joka on ollut käsittelyssä ja
joka on täällä kertomuksen sivullekin merkitty.
On puhuttu toimeentulotuen laskennallisen osan siirtämisestä Kansaneläkelaitokselle.
En
käy tätä tarkemmin kertaamaan sen takia,
että tässä on pitkä ja laaja
historia kokeiluineen, työryhmineen ja selvityksineen,
mitä tällä olisi vaikutusta koko siihen
ympäristöön, jota tämä siirto saattaisi
koskea. Tältä osin Kela on ilmoittanut, että tätä siirtoa
ei sinänsä Kelassa vastusteta, mutta ennen kuin
pystyttäisiin käytännössä se
toteuttamaan, niin täytyisi elää aina
vuoteen 2007 asti. Sen takia nyt, jos tähän sitten
suuntaudutaan, pitää ryhtyä valmistelemaan
näitten selvittelyjen jälkeen kaikki osat kuntoon
niin, että kun se sitten joskus mahdollisesti sinne siirtyy,
niin tässäkään ei olisi ongelmia.
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä,
että tässä asiassa pitäisi edetä ottaen
huomioon tietysti ne kaikki tekijät, jotka tähän
lopulliseen siirtoon liittyvät.
Täytäntöönpanovalmisteluajan
riittävyyteen vaikuttavat myös nämä ohjeistuksen
muutokset, ja Kansaneläkelaitoksen etuuksiin liittyvä lainsäädäntö on
viime vuosina selkeyttämishankkeista huolimatta edelleen
usein soveltajan ja asiakkaan kannalta mutkikasta ja vaikeaselkoista. Tästähän
nyt on parhaillaan eduskunnankin käsittelyssä oleva
eläketukiasia, jossa pitkäaikaistyöttömien
eläketukea koskevan lain tulkinta on aiheuttanut ongelmia,
sen sanoisin, ettei tälle talolle niinkään
ongelmia vaan niille ihmisille, jotka olivat kuvitelleet tämän
lain 1 §:n osalta pääsevänsä tämän
lain piiriin. Tältä osin pitäisi varmasti
tarkemmin mietiskellä sitä, mitenkä nämä toimenpideohjeet,
täytäntöönpano-ohjeet voisivat
heti alkuunsa vastata sitä, mitä lain sisällöllä on
tarkoitettu.
Sitten vielä haluan tähän ohjeistukseen
ja sen asianmukaisuuteen liittyen tuoda esille tämän
valiokunnan äskettäin käsittelemän
asian, jossa kiinnitettiin huomiota ohjeistuksen merkitykseen yli
65-vuotiaiden vaikeavammaisten lääkinnällisessä kuntoutuksessa.
Sitähän valiokunta myöskin tämän
kertomuksen yhteydessä jossakin määrin
toisti, ja on erityisen tärkeätä, että tässäkin
tämä ohjeistus pystytään rakentamaan
niin, että kun Kelan velvollisuus tämän
kuntoutuksen osalta 65 vuoteen loppuu, niin siirtymävaihe
kansanterveyslain vastuulle, jota kunta toteuttaa, voitaisiin hoitaa
niin, että näille ihmisille ei tulisi ongelmia
ollenkaan tästä.
Äskettäin uudistettiin eduskunnan toimesta eläkelainsäädäntö laajasti,
ja tästä Kansaneläkelaitoksen valtuutettujen
kertomuksesta käy muun muassa ilmi, että aikuiskuntoutuksen
viive on kuutisen kuukautta. Tähän sosiaali- ja
terveysvaliokunta on kiinnittänyt huomiota ja todennut,
ettei näin pitkiä kuntoutustutkimuksiin pääsyä odottavia
jonoja pitäisi hyväksyä, että se
eläkelainsäädäntö sinänsä toimisi
niin kuin on tarkoitettukin ja pidettäisiin ihmisten työkunnosta
silloin huolta, kun siihen on erityisesti tarvetta.
Vielä viimeisenä asiana tässäkin
talossa usein puhuttu lääkekorvausten kustannusnousu.
Meillä ovat lääkekorvauslait tulossa
eduskunnan käsittelyyn, enkä halua siihen enempää puuttua,
tulevat syksyllä tähän taloon laajempaan
käsittelyyn. Mutta jos lääkemenot nousevat
yli 10 prosenttia vuodessa siitä huolimatta, että meillä on tämä geneerisen
substituution lainsäädäntö,
jolla vaihtokelpoiset lääkkeet ovat olleet kansalaisten käytössä,
niin kun tarkastelee pitemmällä aikavälillä tämän
kehityksen taloudellisia vaikutuksia, niin kaikkien päätöksenteosta
vastuussa olevien tahojen pitää ymmärtää,
että jotakin tälle lääkekorvausten
jatkuvalle lisääntymiselle täytyy tehdä.
Toivon mukaan tämän lääkekorvauslain
yhteydessä voidaan tähän asiaan tarkemmin
paneutua.
Anne Huotari /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja,
ed. Valto Koski epäili, kuuluuko tämä lausumaehdotus,
joka tänne pöydille on jaettu ja jonka seuraava
puheenvuoronkäyttäjä ilmeisesti esittelee,
tämän kertomuksen yhteyteen. Minä olen
vähän sitä mieltä, että ei
taida kuulua. Sisältö on eri asia, mitä siinä on,
mutta tämä on vähän erityyppinen
asia, jos lähdetään etuuksiin puuttumaan
tai sairausvakuutuksen sisältöön puuttumaan
tässä yhteydessä. En tiedä, varmaan
sitten eduskunnan normaaleissa toimissa tämä arvioidaan,
voiko tämän tyyppistä pontta tähän
liittää.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa herra puhemies! Meillä on aivan erinomainen
puheenjohtaja sosiaali- ja terveysvaliokunnassa. Mutta kun hän
sanoi, ettei Kelan toimintakertomuksen yhteydessä voida
esittää minkäänlaisia uusia etuuksia,
ei ilmeisesti asia ole näin, koska Kelahan on eduskunnan
alainen laitos ja aikaisemminkin on mietinnöissä sekä toimintakertomusten
yhteydessä esitetty tällaisia lakimuutoksia.
Nyt on nimenomaan kysymys siitä, että koska,
kuten valiokunnan puheenjohtaja sanoi, tämmöisten
lakien käsittely vie erittäin paljon aikaa ja
niiden tekeminen, niin on hyvä ottaa etukäteen huomioon
se, minkä tapaisia asioita eduskunta toivoo, että Kela
ottaisi huomioon, sillä Kelan korvauksethan olivat jo viime
vuonna 10 miljardia euroa ja, kuten puheenjohtaja sanoi, lääkekorvaukset
ovat kaikista suurin ongelma. Ne ylittivät miljardin rajan.
Sairausvakuutuslain 3 luvun 3 §:n mukaan sairausvakuutuskorvauksen piiriin
kuuluvat lääkärin määräyksen
mukaiset fysioterapeuttiset hoidot. Viime vuonna fysioterapian kustannukset
Kelalle olivat 18 miljoonaa euroa.
Ehdotan seuraavassa lausumassa, että Kansaneläkelaitos
yhdessä sosiaali- ja terveysministeriön kanssa
arvioisi sen, tulisiko sairausvakuutuskorvauksen piiriin ottaa lähivuosina
terveydenhuollon muita ammattiryhmiä, kuten psykologien,
psykoterapeuttien, suuhygienistien, ravitsemusterapeuttien,
jalkojenhoitajien, jalkaterapeuttien, osteopaattien, naprapaattien
ja kiropraktikkojen antamat palvelut. Kansaneläkelaitoksen
valtuutetut toteavat kertomuksessaan, että Kelaa koskeva
lainsäädäntö vie todella hyvin
paljon aikaa ja sen takia tämä asia otetaan esille
hyvissä ajoin.
Psykologiliitto on useita kertoja ottanut yhteyttä kansanedustajiin
sekä edellisellä hallituskaudella että nyt
saadakseen psykologien ja psykoterapeuttien antaman lääkärin
määräämän hoidon sairausvakuutuksen
piiriin. Tällä hetkellä korvataan vain
psykologin tekemä tutkimus. Psykologien antaman hoidon
saattamiseksi sairausvakuutuksen korvauksen piiriin on ed. Lauri Kähkönen
juuri jättänyt lakialoitteen, jossa on yli sata
nimeä. Psykologin antamasta hoidosta on tehnyt aloitteita
myös Anneli Jäätteenmäki edellisellä hallituskaudella,
ja mukana olivat lähes kaikkien keskustaryhmäläisten
nimet. Psykologien antaman hoidon korvaaminen merkitsisi Kelalle
vain noin 5 miljoonan euron lisäkustannuksia. Toisaalta
jo lyhytkestoisella psykoterapialla voidaan vähentää lääkkeiden
käyttöä ja parantaa potilaiden työhön
kuntoutumista, jolloin hillitään Kelan suurimpia
menoeriä eli sairauspäiväraha- ja lääkekorvauskuluja.
Psykoterapiaan sijoitetuille rahoille saadaan siis moninkertainen
tuotto.
Suuhygienistit ja ravitsemusterapeutit ovat myös terveydenhuollon
nimikesuojattuja ammattiryhmiä ja rekisteröityneitä Terveydenhuollon
oikeusturvakeskuksessa. Suuhygienistien palvelujen saattamisesta
sairausvakuutuskorvauksen piiriin on tehty runsaasti lakialoitteita
sekä edellisen hallituksen aikana että tänä vuonna,
kuten ed. Sari Sarkomaan lakialoite 10/2005. Suuhygienistit
pystyvät ennaltaehkäisemään
hammas- ja suusairauksia ja helpottamaan hammaslääkäreiden
työtaakkaa. Lisäksi suuhygienistien yhtenäinen
kohtelu edellyttää, että myös
yksityisten ammatinharjoittajien antamat hammaslääkärin
määräämät hoidot tulevat kelakorvattaviksi.
Ravitsemusterapeuteillakin on tärkeä rooli
lukuisten kansantautien, kuten diabeteksen, liikalihavuuden, kohonneen
verenpaineen, hoidossa sekä ennaltaehkäisyssä.
Näiden sairauksien ennaltaehkäisy ja lääkkeetön
hoito tulee yhteiskunnalle usein halvemmaksi kuin lääkitys.
Erityisesti kalliit verenpainelääkkeet ovat nostaneet
Kelan lääkekorvauksia, samoin kuin diabeteslääkkeet.
Aloitteita ravitsemusterapian kelakorvauksista ovat tehneet muun
muassa ed. Leena Rauhala ja myöskin SDP:n ed. Satu Taiveaho,
ja niihin on kerätty erittäin paljon nimiä.
Edellisellä kaudella Tytti Isohookana-Asunmaa suositteli ravitsemusterapiakorvausta
Kelalta. Lisäksi lukuisat muut terveydenhuollon ammattilaiset
tarjoavat tärkeitä terveyspalveluja, jotka pitäisi
lisätä sairausvakuutuslain perusteella korvattavien hoitojen
piiriin.
Ehdotan siis, että eduskunta hyväksyy lausuman,
jossa kaikkien nimikesuojattujen terveydenhuollon ammattilaisten
palvelut, jotka nyt eivät ole sairausvakuutuskorvauksen
piirissä, tulevat siihen lähivuosina. Tällä asialla
on sekä työllistävä että suuri
kansanterveydellinen merkitys.
Teen siis seuraavan lausumaehdotuksen: "Eduskunta edellyttää,
että Kansaneläkelaitos yhdessä sosiaali-
ja terveysministeriön kanssa arvioi, tulisiko sairausvakuutuskorvauksen
piiriin ottaa terveydenhuollon ammattiryhmistä psykologien,
psykoterapeuttien, suuhygienistien, ravitsemusterapeuttien, jalkojenhoitajien
ja jalkaterapeuttien sekä osteopaattien, naprapaattien
ja kiropraktikkojen palvelut."
Anne Huotari /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Nyt sitten itse asiaan vastauspuheenvuoroni
ed. Asko-Seljavaaralle.
Minusta ne henkilöt, jotka ovat allekirjoittaneet nämä lakialoitteet,
mistä ed. Asko-Seljavaara tässä äsken
kertoi, ovat velvollisia ilmoittamaan, kuinka paljon vähennetään
julkisen terveydenhuollon valtionosuuksia, koska tässä on
kysymys täysin samasta rahasta ja siitä, että tämä syö julkista
terveydenhuoltoa. Erityisesti, jos psykologien sairausvakuutuskorvausta
laajennetaan, niin se tulee tarkoittamaan sitä, että julkisella
sektorilla perheneuvoloissa on vielä vähemmän
käytettävissä psykologien työvoimaa.
On nähtävissä jo monella alueella, että on
erittäin vaikea saada psykologeja sinne. Jos yksityiseltä puolelta
saa paljon paremman hinnan, niin kuin on lääkäripuolellakin
käynyt, niin se tarkoittaa sitä, että julkinen
sektori joutuu ostamaan kalliilla yksityisen sektorin palveluita
ja ei köyhillä ihmisillä eikä köyhien
perheiden lapsilla ole varaa ostaa näitä yksityisiä palveluja.
Minusta tämä on aivan käsittämätöntä,
että myöskin vasemmistolaisten ihmisten nimiä on
ollut näissä (Puhemies: Aika!) aloitteissa erityisesti
psykologien kohdalla, joista on puutetta.
Juha Rehula /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Aika ajoin eduskunnan istuntosalissakin
keskustellaan Kelan roolista. Jotkut ovat sitä mieltä,
että nykyinen rooli ja asema eduskunnan alaisena laitoksena
on hyvä. Toisten mielestä Kelasta pitäisi
tehdä sosiaali- ja terveysministeriön osasto.
Jos olisi niin, että sairausvakuutuskorvaus ei ulotu tänä päivänä psykologien,
psykoterapeuttien jne. palvelujen korvaukseen ja jos olisi niin,
että tätä korvausta ei makseta siksi,
että Kela olisi syyllinen siihen, jotenkin ymmärtäisin,
että tämä asia on tässä yhteydessä nostettu
esille. Kela on lainsäädäntöä toteuttava
toimielin. Muistan senkin, että on ennenkin keskusteltu
laajastikin sosiaali- ja eläkepolitiikasta tämän
Kelan valtuutettujen toimintakertomuksen yhteydessä, mutta
toistan, että jos olisi Kelan syy, ettei näitä korvauksia
näistä palveluista makseta, jotenkin tämän
keskustelun ymmärtäisin, mutta tässä yhteydessä en
sitä ymmärrä tai sitten minä olen
lukenut läksyni niin huonosti, että en ymmärrä lainsäädäntöä Kelasta enkä ymmärrä
eduskunnan
tehtävää lainsäätäjänä.
Leena Rauhala /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä mainittiin nimeni.
Olen tehnyt todella lakialoitteen, joka koskee suuhygienistejä ja
ravitsemusterapeutteja ja hierojia, ei psykologeja. Nyt minun mielestäni
tätä lausumaehdotusta ajatellen tässähän
on kysymys aika periaatteellisestakin kysymyksestä ja kaiken
kaikkiaan siitä, että tämä asia
ehkä nostettaisiin sillä lailla esille, että arvioitaisiin
uudelleen se, mitkä ovat ne, mistä saadaan hyötyä.
Näen esimerkiksi juuri näitten ravitsemusterapeuttien
kohdalla, että meillä on tieteellistä näyttöä siitä ennalta
ehkäisevän työn myötä,
että eri sairauksien kohdalla saadaan vaikuttavuutta, samoin
hieronnalla. Me voisimme tehdä tämmöisen
periaatteellisen päätöksen määrättyjen
ammattien osalta. Tietysti nyt se, että tässä on
mainittu vain muutamia, on ehkä rajaavaa. Olen sinänsä tämän
ajatuksen takana, että tulisi uudelleen arvioida se, mitkä näistä eri
ammattiryhmistä tulee saattaa sairausvakuutuskorvauksen
piiriin ja miten saadaan nimenomaan säästöjä,
että me emme nyt ajattele sitä, että tällä hetkellä näiden
eri ammattiryhmien antaman hoidon korvattavuus maksaa määrätyn verran,
suhteuttamatta siihen, mistä sitten saadaan myös
niitä säästöjä.
Maija Perho /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä on todella menossa
kaksi asiaa vähän sekaisin. On kysymys sinänsä siitä, onko
perusteltua vai ei, että tietyt, nyt sairausvakuutuskorvauksen
ulkopuolella olevat ammattiryhmät sen piiriin tulisivat.
Esimerkiksi hammashuollossa voisi näitä perusteluja
olla ja tiettyjä kustannussäästöjä syntyä,
mutta minäkin haluaisin ed. Rehulan tapaan selventää Kansaneläkelaitoksen
valtuutettujen roolia. Meidän ensisijainen tehtävämme
on valvoa sitä, että Kela toimii lainmukaisesti,
sen hallinto on hoidettu tehokkaasti, palvelut ovat kattavia ja
ne ovat kohtuuajassa saavutettavia. Meidän tehtävämme
ei ole tehdä uusia avauksia, mutta toki me puutumme epäkohtiin,
joita me kohtaamme, silloin kun me havaitsemme, että lakeja
ei välttämättä panna täytäntöön
siinä hengessä lain pykälien mukaisesti
kuin täällä lakeja säädettäessä on
ajateltu, ja siitä on nyt tämä eläketukikysymys
yhtenä esimerkkinä.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Kyllä täällä kertomuksessa
selvästi sivulla 7 on tämmöinen lakimuutos
eli siis tämä toimeentulotuen laskennallisen perusosan
saattaminen kelakorvausten piiriin. Kyllä se on ihan vastaava
asia kuin näiden henkilöiden työpanoksen
saattaminen kelakorvattavaksi. Kyllä mielestäni
ed. Huotari suhtautuu nyt liian negatiivisesti näihin ammattiryhmiin,
koska jos, niin kuin ed. Rauhala sanoo, tällä toiminnalla
saadaan huomattavia säästöjä aikaan
lääkekuluissa, jotka ovat ihan räjähtäneet meidän
käsissämme, siis miljardi euroa jo, niin kyllä sitä nyt
kannattaa ainakin tutkia. En ehdotakaan tässä,
että ne suoraa päätä tulisivat
kelakorvattaviksi, vaan että Kela yhteistyössä STM:n ja
Stakesin kanssa tutkisi, mitä hyötyä tästä asiasta
voisi olla tälle yhteiskunnalle.
Anne Huotari /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Asko-Seljavaaralle sanoisin, että voisi
olla niin, että jos tämä asia kuuluisi
tähän, saattaisin olla joidenkin näiden
asioiden takana. Se riippuu siitä, onko olemassa julkista
palvelua tällä hetkellä ja miten suuri
vaara on siitä, että nämä toimijat
julkiselta sektorilta alkavat tämän sairausvakuutuskorvauksen
kautta siirtyä yksityisiksi ja että julkiselle
puolelle syntyy työvoimapula. Silloin esimerkiksi tässä psykologien
tilanteessa on ihan selvästi jo nähtävissä tällainen
tilanne. Meillä on julkisella sektorilla pula. Meillä on
perheneuvoloissa kuukausien jono. Lapset ja perheet eivät
pääse näihin perheneuvoloihin sen vuoksi,
että meillä on pulaa psykologeista. Jos me nyt
teemme sellaisen ratkaisun, että me annamme sinne sairausvakuutuskorvauksen,
niin me tarkoituksella siirrämme yksityisiksi palveluntuottajiksi
(Puhemies: Aika!) nekin vähäiset psykologit, jotka
siellä tällä hetkellä ovat.
Paula Risikko /kok:
Arvoisa herra puhemies! Käsittelemme täällä Kansaneläkelaitoksen valtuutettujen
toimintakertomusta ja sosiaali- ja terveysvaliokunnan siihen antamaa
mietintöä. On aivan totta, kuten täällä on
tullut esille, että tämä lausuma ei ihan
tähän asiaan sovi, mutta silloin kun tätä mietintöä tehtiin,
tein itse esityksen, että me viittaisimme siihen sosiaali-
ja terveysvaliokunnan mietintöön numero 25/2004, joka
koski nimenomaan sairausvakuutuslakia. Aikoinansa viime marraskuussa
tai ainakin viime vuoden lopulla, kun tämä tapahtui,
meillä oli sairausvakuutuslaki auki, ja kun me teimme siitä mietinnön
numero 25, me totesimme näin:
"Useiden eri ammattiryhmien taholta on tuotu valiokunnan tietoon
hoidon korvattavuuden laajentamista koskevia ehdotuksia. Tällaisia
ammattiryhmiä ovat esimerkiksi ravitsemusterapeutit, jalkojenhoitajat,
osteopaatit, suuhygienistit ja psykologit. Valiokunta toteaa, että hoidon
korvattavuuden laajentamisella on suora vaikutus sairausvakuutuksen
rahoitustarpeeseen. Valiokunta korostaa tässä yhteydessä,
että hoidon korvattavuus tulee ratkaista ennen muuta hoidon vaikuttavuuden,
lääketieteellisen tarkoituksenmukaisuuden ja ehkäisevän
vaikutuksen perusteella. Valiokunta toteaa, että eri ammattiryhmien
sisällyttämistä sairausvakuutuslaissa
tarkoitettujen ammattihenkilöiden luetteloon on tarpeen
arvioida uudelleen."
Meidän vakaa toivomuksemme valiokunnassa oli, että me
voisimme saada tämän tyyppisen tekstin tähän
mietintöön, että jälleen kerran
arvioitaisiin uudelleen ne ammattiryhmät tai niiden antamat
palvelut, jotka voisivat tulla sairausvakuutuslain piiriin. Koska
tätä ei kuitenkaan siihen mietintöön
hyväksytty, siitä syystä tehtiin tämä lausumaehdotus,
vaikka se ei — ymmärrämme oikein hyvin — täysin
tähän asiaan sovi, mutta tämä kuitenkin
olisi ollut hyvä käsitellä myös
ihan tässä mietinnössä.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Kelan valtuutetut ansaitsevat kiitoksen ja Kela varmasti
muutoinkin toiminnastaan toimintavuodelta 2004. Tässä keskustelussa
valiokunnan puheenjohtaja nosti muutamia tärkeitä asioita
esille.
Totean ensinnäkin, että eläketuki,
joka nyt säädettiin ja saatiin käyttöön,
on hyvä avaus, mutta pikaisesti odottaisin, että sille
tulisi jatkoa ja täydennystä ja laajennusta. Se
pieni tarkennus, joka on jaettu mietintönä nyt
pöydälle, on tietysti tärkeä,
mutta se on vain tekninen tarkistus. Odotamme kovastikin, että tähän
ryhmään, joka eläketuen piiriin katsotaan
kuuluvaksi, tulisi tämä malli laajemmin käyttöön
jo toivottavasti ensi vuoden alusta lähtien.
Valiokunnan puheenjohtaja, ed. Koski puhui myös lääkekorvauslainsäädännön
uudistamisesta, ja se on todella erittäin tärkeä asia.
Siihen olen perehtynyt jossakin määrin, ja todellakin
se tieto, mikä täälläkin tuli,
että meidän lääkekorvausjärjestelmämme
aiheuttaa jo reilusti yli miljardin kustannukset, kertoo siitä,
että järjestelmää on syytä tarkastella
monella tavalla, miten tuo raha jaetaan todella tarpeessa oleville,
ja toisaalta, meneekö sitä sellaisiin kohteisiin,
joissa se ei ole aivan välttämätön
tuki. Se on iso asia ja tulee tänne sitten syksyllä ilmeisesti,
ja siihen palataan silloin.
Ed. Asko-Seljavaaran lausumaehdotus on mielenkiintoinen. Valitettavasti
en voi kannatuspuheenvuoroa pitää, koska en kaikilta
osin siihen voi ihan noin vain yhtyä, olkoonkin, että siinä sanotaan,
että arvioidaan, eli tämä on kehotus, edellytys,
eduskunnalta, että arvioidaan näitä aloja,
mutta siinä on jo lähtökohtaisesti muutamia
sellaisia ammattinimikkeitä, joita en näe tarpeelliseksi
nostaa julkisen tuen jakajiksi. Toisaalta painopisteet koko järjestelmän
uudistamisessa on tarkoin harkittava, että emme ota sellaisia
kantoja, jotka ohjaavat kehitystä tällä tavattoman
tärkeällä alalla väärään
suuntaan. Mutta yhdyn lämpimästi siihen, että ainakin
eräissä ammattialoissa on sellaisesta toiminnasta
kysymys, joka toisi mittaviakin säästöjä,
näin maallikkonakin uskallan niin arvioida, ja niihin pitäisi
kyllä vakavasti paneutua.
Herra puhemies! Kansaneläkelaitoksen tärkein
tehtävä on kuitenkin perusturvasta huolehtiminen
lainsäädännön pohjalta, ja me
tiedämme tällä hetkellä valitettavasti,
tai ei se tietäminen ole valitettavaa, vaan se on valitettavaa,
että meillä perusturvassa on vakavia puutteita
ja aukkoja. Juuri sosialidemokraattisen puolueen puheenjohtajaksi
valittu ed. Eero Heinäluoma lupasi, että toimeentulotuen
asumiskustannusten 7 prosentin omavastuu poistetaan syksyllä tai
esitys siitä tulee budjettiriihestä ja syksyllä voidaan se
asia hoitaa pois. Todella se oli hieno lupaus ja on varmaan nyt
sellaiselta taholta tullut, että tuskin sitä enää kaataa
edes keskustapuolue, jos se tähän asti on sitä vastustanut.
Se on siis hyvä asia.
Keskustalta odottaisin erityisesti myös nyt sitten
lupausten täyttämistä näissä pienimmissä eläkkeissä eli
nimenomaan Kansaneläkelaitoksen maksamissa pienissä eläkkeissä.
Noin 2,5 vuotta sitten keskusta esitti eduskunnassa tällaista
tekstiä vastalauseessaan eläkeuudistuksen osalta:
"Suuri kysymys eläkeläisten toimeentulossa on
erityisesti eläkkeen pienuus. Yksi tärkeimmistä eläkepoliittisista
tavoitteistamme on saada 150 000—200 000
eläkeläistä pois köyhyysrajan
alapuolelta.
Kansaneläke on Kansaneläkelaitoksen laskelmien
mukaan 50 euroa jäljessä työeläkkeiden
kehityksestä. Kansaneläkkeitä tarkistetaan
pelkästään kuluttajahintaindeksin perusteella.
Kansaneläkkeiden jälkeenjääneisyyden
yhtenä syynä on juuri se, että niitä korotetaan
vain hintojen nousua vastaavasti.
Kansaneläkkeen merkitys on suuri pienipalkkaisille,
usein naisille, palkatonta kotityötä tekeville,
pienyrittäjille ja niille, joilla on epäyhtenäinen,
katkonainen työhistoria, kuten pitkäaikaistyöttömät,
omaishoitajat, kotiäidit, pätkätyön
tekijät. Tällaisia epätyypillisiä työsuhteita
on yhä enemmän, ja näin kansaneläke
tulee olemaan edelleen merkittävä pienituloisten
eläketurvan takaajana.
Pienten kansaneläkkeiden merkitys vähimmäisturvan
turvaajana on heikentynyt, koska niitä on 40 vuoden ajan
tarkistettu työeläkkeitä pienemmillä indekseillä.
Jos kansaneläkkeitä korotettaessa otettaisiin
huomioon myös ansiotason nousu, tällöin
erillisiä tasokorotuksia ei tarvittaisi, kun eläke
pysyisi mukana yleisessä tulokehityksessä."
Tähän vastalauseeseen pohjautuen sitten keskustan
edustajat ed. Rehulan johdolla esittivät tuolloin lausumaa,
jossa vaadittiin pienimpiin eläkkeisiin tasokorotusta.
Herra puhemies! Nyt, kun olemme eläneet tämän
keskustan puheenjohtajan, pääministeri Vanhasen
hallituksen aikaa pari vuotta, joudumme toteamaan, että tuota
tasokorotusta ei tosiasiassa ole tullut, vaan se 7 euron korotus,
joka tuli tämän vuoden maaliskuun alusta, korjasi
vain sen alkoholin hinnan rajun alennuksen aiheuttaman indeksimenetyksen
eläkeläisille. Näin ollen eläkeläiset
ovat edelleen köyhyysrajan alapuolella keskustankin toteamalla
tavalla. Tähän on kiireesti saatava muutos eli
niihin lupauksiin, joita tuossa annettiin ja joita kansanedustajaehdokkaana
nykyinen ministeri Hyssälä antoi, niin kuin muistamme
hyvin, on nyt vastattava, ennen kuin tämä vaalikausi
päättyy. Muuten eläkeläisiä on
harhautettu ja suorastaan petetty.
Tällä hetkellä valtiolla on rahaa
merkittävästi, jolloin on vain kysymys siitä,
mihin se halutaan käyttää, halutaanko
sillä edistää oikeudenmukaisuutta, halutaanko
työllisyysvaikutuksia vahvistaa tätä kautta
lisäämällä kaikkein heikoimmassa asemassa
olevien ostovoimaa, vai jätetäänkö nämä rahat
johonkin muuhun, esimerkiksi hyvätuloisten veronkevennyksiin
edelleen, mitä on tulossa, kun esimerkiksi varallisuusvero
ollaan poistamassa.
Herra puhemies! Kun hallitus ei ole lähtenyt näihin
toimenpiteisiin pienimpien eläkkeitten, nimenomaan kansaneläkkeitten
korottamiseksi, ehdotan, että eduskunta patistaa hallitusta
ja hyväksyy seuraavan perustelulausuman:
"Eduskunta edellyttää, että hallitus
tuo viipymättä eduskuntakäsittelyyn esityksen
kansaneläkkeiden tasokorotuksesta kansaneläkkeen varassa
elävien tulotason jälkeenjääneisyyden korjaamiseksi ja ostovoiman vahvistamiseksi".
Marjo Matikainen-Kallström /kok:
Arvoisa puhemies! Kelan valtuutetut ovat tehneet juuri sitä työtä,
mitä me olemme heidät asettaneetkin tekemään
eli arvioimaan Kelan toimintaa. Heidän tekemässään
mietinnössä on nostettu tärkeitä asioita
esille. Me lainsäätäjinä annamme
nimenomaan Kelalle tehtäviä, ja haluan nostaa
tässä yhteydessä esiin yhden epäkohdan,
johon meidän on puututtava pikimmiten, joka ei varsinaisesti
kuulu tähän raporttiin mutta liittyy myöskin Kelan
toimintaan tulevaisuudessa, ja se liittyy minimiäitiyspäivärahaan.
Lapsia ja työvoimaa tarvitsevassa Suomessa on edelleen
tilanne, jossa vähimmäisäitiyspäiväraha
on pienempi kuin työttömän peruspäiväraha.
Pienimmillään äitiyspäiväraha
on 15,20 euroa, kun taas peruspäiväraha on tällä hetkellä 23,24
euroa ja lapsikorotuksen kanssa 27,64 euroa. Peräti noin
viidesosa kaikista äitiyspäivärahan saajista
saa pienimmän mahdollisen äitiyspäivärahan.
Vuonna 2003 vähimmäisäitiyspäivärahaa
sai 21,3 prosenttia kaikista äitiyspäivärahan
saajista. Vuotta aikaisemmin luku oli 25,2 prosenttia. Minimiäitiyspäiväraha
on nostettava vähintään työttömän
peruspäivärahaa vastaavalle tasolle. Äitiys
ja vanhemmuus ei saa olla syynä naisen suistamiseen taloudelliseen
ahdinkoon. Tilanteessa, jossa syntyvyys Suomessa on muutenkin laskusuunnassa,
tämä epäkohta on välittömästi
korjattava.
Kaiken kaikkiaan vanhemmuuteen ja lastenhoitoon liittyvät
korvaukset ovat pienempiä kuin työttömyyteen
liittyvät korvaukset. Jos äiti jää kotiin
hoitamaan lastaan, voi hänelle olla taloudellisesti edullisempaa
ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi
kuin tyytyä kotihoidon tukeen, ja sitähän
me lainsäätäjät emme toivo,
että tällä tavalla asioita joudutaan
kiertämään pakon sanelemana.
Ed. Huotarille olisin hieman valottanut kasvatusneuvoloissa
psykologien toimintaa, miksi siellä on puolen vuoden jonot.
Ne johtuvat pitkälti siitä, että vakansseja
siellä on todella paljon täyttämättä,
ja se johtuu siitä, että palkkataso on hyvin pieni — se
on täysin naisvaltainen ala — kuntien taloustilanne
on täysin kuralla, kunnat eivät pysty palkkaamaan
näihin vakansseihin henkilöitä, ja toisaalta
meillä ei ole myöskään koulutusta
eikä tälle alalle hakeutuvia johtuen nimenomaan
siitä, että ei löydy työpaikkoja,
kun virkoihin ei palkata, ja palkkataso on täysin minimaalinen.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa herra puhemies! Kansaneläkelaitoksen valtuutettujen
toimintakertomus vuodelta 2004 ja sosiaali- ja terveysvaliokunnan
mietintö tästä kertomuksesta ovat meillä nyt
siis käsittelyssä. Niin kuin täällä on
tullut esille, nyt pöydälle jaetuissa lausumaehdotuksissa
on uusia asioita, sellaisia asioita, mitkä eivät
ole sosiaali- ja terveysvaliokunnan mietinnössä eivätkä myöskään
Kelan valtuutettujen kertomuksessa. Mielestäni on kyllä tärkeää,
että tällaisessa vaiheessa, kun asiaa käsitellään,
voidaan tarkastella myös niitä asioita, jotka
mielestäni kuuluvat Kelan toimintaan. Kelan toiminnassa
on kysymys sairausvakuutusjärjestelmästä,
siellä on kysymys etuuksista, ja kaiken kaikkiaan sen,
miten Kela toimii, miten tehtäviä hoidetaan, on
oltava arvioinnin kohteena.
Kelan valtuutettujen toimintakertomuksesta selviää hyvin
selkeästi ne keskeisimmät käsitellyt
asiat, mitä valtuutetut ovat käsitelleet vuoden 2004
aikana. Siellä on eritelty yli 30 erillistä kohdennettua
asiakokonaisuutta. Se osoittaa, että kyllä Kelan
valtuutetut ovat varmasti tehneet hyvää ja hyvin
laajaa työtä ja pyrkineet hyvin kattavasti erilaisia
asioita käsittelemään tuon vuoden aikana.
Ymmärrän niin, että siitä ei
oikeastaan nyt näissä lausumaehdotuksissa, joita
on esitetty, olekaan kysymys, etteivätkö Kelan
valtuutetut olisi tehtäviään tehneet
vastuullisesti. Näen enemmänkin, että näissä lausumissa
on osin periaatteellisia kysymyksiä ja osin myös
sellaista, että nyt halutaan nostaa yleisemmässä poliittisessakin
keskustelussa ja kansalaiskeskustelussa olevia asioita esille tämän
kertomuksen ja mietinnön yhteyteen.
Tiedämme, että näiden molempien ehdotusten
aiheista on paljon keskusteltu. Ed. Toimi Kankaanniemen lausumaehdotuksesta,
joka koskee kansaneläkettä, on hyvin paljon paitsi
tässä salissa myös salin ulkopuolella
käyty keskustelua, niistä epäkohdista,
jotka nimenomaan liittyvät tähän tasokorotukseen,
kansaneläkkeen varassa elävien tulotasoon ja sen
jälkeenjääneisyyteen ja ostovoiman vajavuuteen,
joka on aivan selkeä suhteessa työssäoleviin.
Eli nyt todella tarvittis jottain tehdä myös eläkeläisten
ostovoiman vahvistamiseksi. Näen, että tämän
sisältöisellä lausumaehdotuksella, niin
kuin ed. Toimi Kankaanniemi on ehdottanut, että "eduskunta edellyttää,
että hallitus tuo viipymättä eduskuntakäsittelyyn
esityksen kansaneläkkeiden tasokorotuksesta kansaneläkkeen
varassa elävien tulotason jälkeenjääneisyyden
korjaamiseksi ja ostovoiman vahvistamiseksi", on omat perustelunsa, ja
kannatan tätä ehdotusta.
Jos nyt sitten katsoo noita keskeisesti käsiteltyjä asioita — tietysti
ehkä olisi pitänyt kysyä sitä enemmän
sosiaali- ja terveysvaliokunnassa asiantuntijoilta sen keskustelun
yhteydessä, jota hyvin laajasti kyllä siellä käytiin — niin
tässähän on esimerkiksi lasten- ja nuortenpsykiatrisen
kuntoutuksen tilanne ja kuntoutuksen vaikuttavuutta koskevan tutkimuksen
tilanne ja on tarkasteltu Kelan asiakas- ja yhteiskunnallista vaikuttavuutta
ja toiminnan laadun itsearviointia ja monia, monia hyviä asioita,
mutta täältä ei tietenkään
yksityiskohtaisesti löydy, miten ja miltä osin
tuona vuonna sitten valtuutettujen pöydälle, valtuutettujen
työskentelyyn tuli palautetta. Täällä on
kyllä käsitelty myös asiakaspalautejärjestelmän
avulla saatua palautetta ja palautteiden käsittelyä koskevia
menettelytapoja, mutta sitten yksittäisesti ilmeisesti
sitä, mikä on tämmöinen kansaneläkkeen
taso jne., ei näissä palautteitten sisällöissä ole
tullut esille. Näin ollen se ei ole ollut täällä keskeisempinä käsittelyasioina
ja tämä ei noussut myöskään
meillä valiokuntakäsittelyssä esille.
Mutta pidän kyllä perusteltuna, että tämä voisi
olla nyt ikään kuin signaalina hallituksellekin,
ei pelkästään Kelalle nyt tässä yhteydessä vaan
myös hallitukselle, että tämä asia
on tärkeä.
No sitten, arvoisa puhemies, tämä toinen asia, mistä täällä on
paljon myös kysytty, eli eri ammattiryhmien liittäminen
sairausvakuutuskorvauksen piiriin. Tätä asiaahan
käsiteltiin sosiaali- ja terveysvaliokunnassa ja todettiin,
että sitä ei siihen nyt laiteta, niin kuin täällä on
jo ed. Risikon ja muissakin puheenvuoroissa tullut esille. Näen,
että tämä on myös periaatteellinen
kysymys. Pidän erittäin tärkeänä,
että tätä asiaa pidetään
esillä, arvioidaan, mikä merkitys sinänsä on eri
ammattiryhmillä, jotka ovat sairausvakuutuksen korvauksen
piirissä, ja onko niin, että sieltä puuttuu
joitain aivan olennaisia. Nyt omakin arviointini on se, että sieltä puuttuu
joitain aivan olennaisia ammattiryhmiä.
Perustelut, mitä täällä on
myös ed. Asko-Seljavaarakin tuonut esille, ovat ne, että ei
ole kysymys pelkästään siitä,
että siitä ehkä tulee lisämenoja,
kuluja, ja sillä lailla se olisi ongelmallinen, vaan nimenomaan
pitää tarkastella sen vaikuttavuutta, mistä sitten
mahdollisesti voitaisiin todeta, että sairauksien hoidossa
saadaan säästöjä. Itsellänikin
on ollut lakialoite n:o 45/2005, jossa olen nostanut esille
muun muassa ravitsemusterapeutit, suuhygienistit ja yhden muun ryhmän,
joka nyt ei ole tässä ed. Asko-Seljavaaran ehdottamassa
lausumassa, eli hierojat. Perustelu näille kaikille, mitä olen
nostanut esille, on saman suuntainen kuin nyt tässä lausumaehdotuksessa,
että kysymys on ennalta ehkäisevän työn korostamisesta.
Monen sairauden yhteydessä, kun on terveydenhuoltomenoista
ja sairauksien hoidoista ja nyt hoitotakuustakin puhuttu, meidän
pitäisi korostaa ja kohdentaa selkeästi painopistettä myös
ennalta ehkäisevään työhön.
Näkisin, että nimenomaan tällä arviolla,
mikä tehtäisiin näiden eri ammattiryhmien
merkitykseen eri sairauksien hoidossa, olisi nimenomaan ennalta ehkäisevä vaikutus.
Erityisesti haluan nyt tässä tuoda esille
esimerkiksi hierojat, jotka eivät ole tässä ehdotuksessa
mukana. Sitä olen perustellut sillä, että jos ajattelemme
meidän työelämäämme,
meillä työelämässä on
paljon sellaisia poissaoloja, jotka liittyvät niska-, selkä-
ja hartiaseutuun, tämmöisiin fyysisiin kipuihin.
Hyvin pienelläkin hieronnalla ja hoidolla, jonka hieroja
voisi antaa, voitaisiin pitkiä sairauslomia vähentää,
ja näen näiden hoitojen ennalta ehkäisevän
ja oireita helpottavan vaikutuksen todella merkittäväksi.
Sitten tässä ehdotuksessa on ravitsemusterapeutit,
jotka saavat erittäin hyvää koulutusta. Tietysti
meillä on ongelma, kuinka paljon meillä sinänsä on
ravitsemusterapeutteja, mutta jos me tällä saisimme
heidät sairausvakuutuksen piiriin, niin uskon, että sillä olisi
vaikutusta myös siihen, mitä tapahtuu koulutuksessa
ja sijoittumisessa, että sen myötä he
sijoittuisivat myös Suomessa alueellistikin tasaisemmin,
koska nythän ravitsemusterapeutteja ei saada kaikille paikkakunnille.
Se on hyvin keskittynyttä määrätyille paikkakunnille
ja näihin erikoissairaaloihin sairaanhoitopiirien sisällä.
Haluaisin todella sitä nostaa esille, samoin kuin sitten
tätä suun ja hampaiden hoitoon liittyvää suuhygienistien
asemaa.
Arvoisa puhemies! Todella pidän tätä periaatetta,
mikä on tässä ed. Asko-Seljavaaran lausumassa,
erittäin hyvänä. Mutta tässä yhteydessä en
vielä tuo kannatuspuheenvuoroa muuhun kuin ed. Toimi Kankaanniemen
lausumaehdotukseen.
Ed. Sinikka Hurskainen merkitään
läsnä olevaksi.
Maija Perho /kok:
Arvoisa puhemies! En ryhdy kertaamaan niitä kysymyksiä,
jotka toin esille lähetekeskustelussa Kela-valtuutettujen puheenjohtajan
ominaisuudessa ja joihin valiokunta on perehtynyt ja jotka valiokunnan
puheenjohtaja jo esitteli. Kommentoin muutamaa asiaa, jotka täällä ovat
puheenvuoroissa nousseet esille.
Mielestäni Kelan velvollisuus paitsi hoitaa lainsäädännön
toimeenpano mahdollisimman oikein ja tehokkaasti on myös
selvittää oman tutkimustyönsä kautta
ja käyttäen hyväksi muun muassa Kansanterveyslaitoksen
resursseja toimenpiteiden vaikuttavuutta. Esimerkiksi kuntoutustutkimus
ja tämä hyvin pitkä tutkimusprojekti, jossa
selvitetään eri psykoterapiamuotojen vaikuttavuutta,
ovat tärkeä osa sitä tehtävää,
jota muun muassa valtuutetut suorittavat eli arvioivat Kelan toimeenpanemien
palvelujen ja etuuksien vaikuttavuutta. Tässä tehtävässä me
todella tarvitsemme sitä arvokasta tutkimustoimintaa, jota Kela
osaltaan suorittaa.
Valiokunnan puheenjohtaja nosti esille tämän kysymyksen
yli 65-vuotiaiden vaikeavammaisten kuntoutuksesta eli siitä saumakohdasta,
jolloin tämä velvollisuus siirtyy Kelalta julkiselle terveydenhuollolle.
On todella tärkeätä, että sekä valiokunta
että Kela-valtuutetut osaltaan seuraavat ja valvovat sitä,
että niin todella tapahtuu kuin valiokunta on edellyttänyt
tämän kuntoutuslain muutoksia hyväksyessään.
Kela-valtuutetut ovat tähän kysymykseen myös
osaltaan kiinnittäneet hyvin vakavaa huomiota.
Lääkekorvausten osalta haluan vain yhtyä siihen,
kuinka tärkeätä on kaikki se työ ja
ennalta ehkäisevä terveydenhuolto ja muut toimenpiteet, joilla
voidaan vähentää lääkkeiden
käyttöä, liittyy se sitten liikuntaan,
oikeaan ravintoon, kohtuullisiin elämäntapoihin,
ympäristön terveellisyyteen jne. Tämä lääkekorvauskysymys
on tietysti hyvin olennainen monesta eri näkökulmasta.
Toisaalta tietysti siitä, että kaikki tulotasosta riippumatta
saavat asianmukaisen lääkehoidon, mutta myös
siltä kannalta, että sairausvakuutusjärjestelmän
kestävyys voidaan turvata ilman että sairausvakuutusmaksuja
joudutaan korottamaan.
Toimeentulotuen siirto on mainittu tässä kertomuksessa
siitä syystä, että vuosien varrella Kelan
hoidettavaksi on siirretty hyvin monien etuuksien toimeenpano. Aikanaan
lapsilisät kuuluivat kunnille, asumistuen hoitaminen kuului kunnille,
sotilasavustusten hoitaminen kuului kunnille, opintotuki oli oma
järjestelmänsä, nyt ne kuuluvat kaikki
Kelan vastuulle. Toimeentulotuen siirtoahan on Kelan ja kuntien
yhteistyönä kokeiltu moneen otteeseen, ja tätä siirtoa puoltaisi
mielestäni muun muassa se, että tällöin nähtäisiin
yhdessä paikassa kaikki kyseisen henkilön etuudet
ja näin asioita voitaisiin helposti hoitaa siltä pitkään
peräänkysytyltä yhdeltä luukulta,
jonka periaatteen puolesta tässäkin salissa on
vuosien varrella moneen kertaan vedottu. Tämä kysymyshän
on nyt valmistelun alla, ja mahdollisesti myönteinen ratkaisu
syntyy ihan lähikuukausina. Tämänkin
varsin suuren tehtävän kohdalla on olennaista
se, mitä Kela-valtuutetut ovat painottaneet, että tämänkin
uudistuksen voimaanpanoon, valmisteluun täytyy varata riittävästi
aikaa, kuten kaikkien muidenkin lakiesitysten, jotka vaativat muun
muassa tietojärjestelmämuutoksia ja henkilöstön
koulutusta.
Viimeisenä asiana haluan erikseen todeta tästä kansaneläkkeen
tasokorotuksesta, että se korotus, joka viime syksynä tehtiin,
ei ollut mielestäni oikeudenmukainen siitä syystä,
että se ei nostanut eläkkeensaajien ostovoimaa,
koska se korvasi ainoastaan sen eläkeindeksin mataluuden, joka
johtui alkoholin hinnan alennuksesta. Tämä on
tietysti asia, joka terveisenä hallitukselle on paikallaan.
Tietysti tämä lausumaehdotus, joka täällä on
esitetty näistä tietyistä henkilöstöryhmistä,
on järkevää valmistella ja katsoa, mikä olisi
tarkoituksenmukaista. Kela-valtuutettujen puheenjohtajana tietysti
olen vierastanut sitä, että se tulee tässä yhteydessä,
sairausvakuutuslaki ja sen muutokset ovat olennainen yhteys, mutta
itse asia on varmasti perusteltua tutkia ja selvittää.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Markku Koski.
Satu Taiveaho /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä yhteydessä haluan
kiinnittää huomiota vain ed. Asko-Seljavaaran
esittämään lausumaehdotukseen. Esitetty
asia on sinänsä hyvä, mutta Kelan toimintakertomus
ei kyllä ole oikea paikka esittää tulevia
kehittämistarpeita. Kertomushan on toimineiden valtuutettujen
menneen vuoden katsaus, ja koska emme ole, ainakaan kaikki, Kelan
valtuutettuja, niin emme todella voi lisätä näkemyksiämme
heidän kertomukseensa.
Lausumaehdotuksessa esitetty asia on oikea, ja kannatan erityisesti
sitä, että psykologien, psykoterapeuttien ja ravitsemusterapeuttien
palvelut lisättäisiin sairausvakuutuksen piiriin.
Kiinnitän myös huomiota siihen, ettei lausumaehdotuksessa
esitettyjä kaikkia toimijoita tietenkään
voida taloudellisesti samalla kerralla millään
lisätä korvausten piiriin. Kipeimmin tarvitaan
kuitenkin psykologien ja psykoterapeuttien palveluja, ja toisaalta
ravitsemusterapeuttien palvelut ovat tärkeitä jo
sen vuoksikin, että niihin satsaaminen on myös
taloudellisesti järkevää. Ne ovat usein ennalta
ehkäiseviä ja tuovat säästöä pitkällä aikavälillä,
aivan kuten täällä muun muassa ed. Rauhala
toi esiin.
Näiden esittämieni asioiden kannalla itse
ensisijaisesti olisin, en siis vain voi lähteä siihen,
että näitä kaikkia samalla kerralla esitettäisiin.
Arvoisa puhemies! Ihmettelen myös hieman sitä,
miksi ed. Asko-Seljavaara ei ole jättänyt asiasta
valiokunnassa eriävää mielipidettä.
Myöskään asiaa ei ole käsitelty
valiokunnassa eikä valiokunnassa ole kuultu asiantuntijoita
tähän liittyen. Sikälikin asian esiin
ottaminen näin on hankalaa. Kannatan siis osittain lausumaehdotuksen sisältöä,
mutta sen käsittely ei tässä yhteydessä näin
ole mahdollista. Toivottavasti asiaan palataan kuitenkin jatkossa
ainakin osittain budjetin ja lakialoitteiden tai lakiesitysten kautta,
jotta tulevaisuudessa osittain ainakin toteutuisivat tässä lausumaehdotuksessakin
esitetyt asiat.
Arvoisa puhemies! Ensisijaisesti toki näitäkin palveluita
on kehitettävä julkisella sektorilla. Esimerkiksi
ravitsemusterapeutteja tarvitaan julkiseen terveydenhuoltoon lisää,
se olisi todella myös taloudellisesti kannattavaa. Koen
kuitenkin niin, että nämä esiin tuomani
ammattiryhmät kuuluvat terveydenhuollon lääkäripalveluiden nyt
jo korvattavien hoitojen joukkoon. Vielä lopuksi ed. Kankaanniemelle
voin vakuuttaa, että sosialidemokraattinen eduskuntaryhmä tulee
ajamaan toimeentulotuen 7 prosentin asumismenojen omavastuuosuuden
poistamista aktiivisesti, siihen puolueemme on vahvasti sitoutunut.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Taiveaho ei tiedä, että tämä asia,
tämä kelakorvaus näille ammattiryhmille
oli kyllä käsittelyssä ja siitä äänestettiin.
Koska sosialidemokraatit olivat siellä puoluekokouksessa,
niin me hävisimme tämän lausuman, tai
ei tämä ollut siinä lausumana, vaan pelkkänä lauseena,
joka olisi pitänyt tulla tähän mietintöön.
Me hävisimme ainoastaan yhdellä äänellä.
Sen takia me tuomme sen nyt lausumana jälkeenpäin
tähän, koska tässä on nyt kysymys
vain arvioinnista. Emme suinkaan ehdota, että nämä kaikki
ryhmät tulevat sairausvakuutuskorvauksen piiriin, vaan
että nyt Kela arvioisi tämän asian, koska
tästä on niin monta lakialoitetta jo tehty, niin
kuin teidän omanne.
Leena Rauhala /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Taiveaho, jos nyt oikein ymmärsin,
niin sanoitte, ettei nyt ainakaan kaikkia, että tuodaan
sitten joku, muttei ainakaan kaikkia, joita tässä on
lueteltu. Se mielestäni tässä juuri onkin
ongelma, että meillähän on nyt jo muitakin
kuin nämä todettu sellaisiksi, joilla olisi varmastikin
merkitystä. Mielestäni ei ole hyvä, että me
sitten arvioimme, että tuodaan niin kuin yksi kerrallaan.
Eli tämän lausuman eräs ajatus on se,
että mahdollisesti nyt arvioimme kaikki mahdolliset, mitä voitaisiin
olemassa olevista ja uusista tutkinnoista, joita jo koulutuksenkin
myötä on, saada nyt tähän kokonaisuuteen.
Sillä lailla vaikuttavuus olisi oikeudenmukainen.
Paula Risikko /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tuossa omassa puheenvuorossani jo toin
esille sen, että tämä asiahan ei ole
missään nimessä sinänsä vastoin
sosiaali- ja terveysvaliokunnan ajattelua. Jos ajattelee sitä meidän
aikaisempaa mietintöämme, niin mehän siellä toimme
esille, että tulisi arvioida, ovatko ne entiset ammatit
vai pitäisikö lisätä näitten
joittenkin määrättyjen ammattihenkilöiden
palveluja sairausvakuutuslain piiriin. Elikkä ei tämä sinänsä ole
missään nimessä ristiriidassa, ja kyllä minä pidän
aika hurskasteluna sitä, kun täällä nyt sanotaan,
että tämä ei kuulu tähän.
Kuunnelkaa niitä erilaisia keskusteluja, mitä tässä salissa
pidetään, niin ne ovat aivan kaukana asiasta monta kertaa.
Kyllä tämä nyt on ainakin lähellä tätä asiaa.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Arvoisat edustajatoverini oppositiohengen
elähdyttävässä ja ilahduttavassa
hengessä sosiaali- ja terveysvaliokunnassa tekivät
tai ovat tehneet lausumaesityksen tänne saliin. Tässä nyt
on käyty valistavaa keskustelua siitä, miten tämä prosessi on
mennyt. Voin tunnustaa sellaista, mitä oppositiokansanedustaja
ei tietenkään ikimaailmassa saisi tunnustaa: Minä pelastin
hallituspuolueet siltä, että tämä lausuma
ei tullut valiokunnan kannaksi, koska jos olisin äänestänyt
lausuman tai siis itse asiassa saman tyyppisen lauseen puolesta,
jonka ed. Asko-Seljavaara teki lausumassaan, niin se kanta olisi
voittanut.
Perustelen nyt tässä menettelyäni.
Minulle tuli istuessani tässä keväällä valiokunnan
penkissä yllättäen niskakipu, jonkalaista
itselläni ei ole ollut, en nyt muistakaan, olisiko koskaan
ollut. Taakseni saapui ed. Arto Seppälä, jolle
valitin asiasta, ja hän kaksi minuuttia hieroi ankarasti hartioitani,
kuului naps, ja ongelma poistui. Tämä osoittaa
mielestäni sen, että esimerkiksi hierojat saattaisivat
kuulua tähän sv-korvauksen ansaitsevien joukkoon.
Toisaalta minulla on rakastettava tytär, joka on ammatiltaan
psykologi. Tästä tietenkin johtuu, että minun
pitäisi myöskin kannattaa sitä, että psykologit
ovat tässä listalla, ja varmasti löytäisin
erittäin hyviä perusteluita kaikille erilaisille
ammateille, joiden edustajia vuosi sitten keväällä,
kun sairausvakuutuslaki oli uudistettavana, oli vinoin pinoin ja
aivan hyvin perusteluin valiokunnassa esittämässä sitä,
että heidän ammattiryhmänsä tulisi
ottaa mukaan.
Olen nyt tutkinut sitä mietintöäkin
ja itse asiassa täällä aiemmin jo esiintyneen
psykologien sairausvakuutuskorvauksen piiriin ottamista koskevan
hallituspuolueitten edustajan tekemän lakialoitteen innoittamana
olen tutkinut ja todennut, että me päädyimme
silloin siihen, että olisi hyvä, että me
arvioisimme, kuten tässä esitetään, sitä,
mitkä eri ammattiryhmistä tulisi ottaa tämän
korvauksen piiriin vai tulisiko ottaa mitään. Näin
todennäköisesti olisi aihetta tehdäkin,
koska siellä on varmaan, sanoisinko, epäoikeudenmukaisuuksia
tai epätarkoituksenmukaisuuksia tai epävaikuttavuutta,
mutta ei sitä näin pidä tehdä nimeämällä joukko
näistä ryhmistä, vaan toteamalla, että yleisesti
pitäisi. Jos tämä lausuma olisi ollut
sellainen, niin olisin voinut vakavasti harkita sitä kannattavani,
mutta en sitä, että näitä ryhdyttäisiin
käsittelemään yksitellen ammatti kerrallaan,
kuten täälläkin on käynyt ilmi.
Täällä on esitetty näkemyksiä siitä,
että täällä pitäisi olla
paljon muitakin ammatteja, joita tässä luetellaan.
Tämä on niin iso, niin kustannuksiltaan merkittävä asia
ja ylipäätäänkin suomalaisen
terveydenhuollon palvelujen rahoittamisen kannalta niin merkittävä asia,
että se pitäisi käsitellä kokonaisvaltaisesti.
Sitä kannatan ja sitä olen tarvittaessa vaatimassa,
mutta en kannata tätä lausumaesitystä,
koska minusta se ei ole järkevin menettely tässä tapauksessa.
Sitten tästä Kelan valtuutettujen kertomuksesta.
Tekisi mieleni sanoa enemmän täällä viime aikoina
puheena olleesta eläketuesta, mutta koska siitä pääsemme
keskustelemaan muussa yhteydessä ja koska se keskusteleminen,
johon on aihetta, ja toivottavasti aihe säilyy nyt tässä pinnistyksemme
loppuun saakka, koskettaa vuotta 2005 eikä 2004:ää,
josta tässä on kysymys, niin jätän
sen myöhempään. Totean vain, että kun olen
tyytyväinen sekä Kelan että Kelan valtuutettujen
toimintaan vuoden 2004 osalta, niin ainakaan tällä hetkellä en
ole tyytyväinen Kelan toimintaan kaikilta osin vuoden 2005
osalta ja pikkuisen epäilen, olenko valtuutettujenkaan
osalta, mutta sen näkee sitten myöhemmin, kun
harkitsen vuoden päästä tarkemmin.
Ed. Terhi Peltokorpi merkitään
läsnä olevaksi.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Virtanen piti aivan erinomaisen
puheenvuoron ja tunnusti sen, että hän oli se
henkilö, jonka vuoksi me hävisimme sen äänestyksen,
että tämä lause, mikä nyt tässä on
lausumana, olisi tullut meidän mietintöömme.
Näinhän Kelan valtuutettujen puheenjohtajakin
sanoi, että se olisi kyllä sopinut, jos pelkästä arvioinnista
on kysymys. Mutta minä vielä valistaisin ed. Virtasta
siitä, että nämä henkilöt
tässä lausumassa ovat nimikesuojattuja terveydenhuollon
ammattilaisia. Ei tähän voida ottaa hierojia,
ei kampaajia eikä kosmetologeja, koska he eivät
ole terveydenhuollon ammattilaisia. Jos me haluamme tukea näiden
ammattiryhmien toimintaa, niin antaisin hyvän vihjeen hallituspuolueille:
laskekaa arvonlisäveroa näissä palveluissa,
niin me menemme kampaajalle vielä useammin kuin nyt!
Paula Risikko /kok:
Arvoisa herra puhemies! Täällä on
käyty keskustelua siitä, että tulisi
uudelleen arvioida määrätyt ammattiryhmät
ja heidän antamansa palvelut tähän sairausvakuutuslain
piiriin. Tässä lausumassa, mitä kannatan — jäi äsken
tuossa omassa erillisessä puheenvuorossani sanomatta, että kannatan
ed. Asko-Seljavaaran lausumaehdotusta — siinähän
on otettu esille määrätyt ammattiryhmät,
että ne pitäisi liittää sairausvakuutuslain
piiriin. Ehkä kaikkein tärkeintä nyt
kuitenkin on se, että arvioidaan, mitkä ammattiryhmät
antavat sellaisia palveluja, jotka ovat vaikuttavia ja jotka loppuviimeksi
sitten säästävät meillä sosiaali-
ja terveydenhuollon kustannuksia. Siitähän tässä on
kysymys, siitä arvioinnin tarpeesta. Me teimme siitä mietintöön
viime vuoden lopulla sosiaali- ja terveysvaliokunnassa esityksen,
että tämä arvioitaisiin uudelleen, ja
se, miksi otimme sen uudelleen puheeksi ja tässä yhteydessä,
johtuu siitä, että emme saaneet sitä tähän
mietintöön.
Arvoisa herra puhemies, ajattelin, että tulisin hieman
kertomaan teille näistä lausumaehdotuksen luettelossa
olevista ammattihenkilöistä, mitä he
oikein ovat, koska eihän monikaan tiedä, mitä tällaiset
henkilöt tekevät.
Jalkaterapeutista ensin hieman kertomusta. Jalkaterapeutti edistää ja
ylläpitää ihmisen toiminta- ja liikkumiskykyä jalkojen
terveyden ja toimintakyvyn osalta. Hän analysoi asiakkaan toimintakykyä ja
kävelyä, arvioi lihasten ja nivelten toimintaa
sekä suunnittelee ja toteuttaa tarpeen mukaiset jalkaterapeuttiset
toimenpiteet. Jalkaterapeutti tunnistaa ja hoitaa synnynnäisiä ja
hankittuja jalkojen rakenteellisia ja toiminnallisia poikkeamia
sekä valmistaa yksilöllisiä pohjallisia
ja muita jalkojen apuvälineitä. Hän osallistuu
jalkojen kuormitusongelmien ja toimintapoikkeamien ennaltaehkäisyyn,
kartoitukseen ja hoitoon. Jalkaterapian tarvitsijoita ovat erityisesti
eräät erityisryhmät, kuten diabetesta
ja reumaa sairastavat henkilöt. Tuki- ja liikuntaelimistön sairauksien
ja sydän- ja verenkiertoelimistön sairauksien
lisääntyminen lisäävät
jalkaterapian tarvetta. Merkittävä osa tämän
ammattiryhmän toiminnasta on nimenomaan ennalta ehkäisevää työtä ja
sitä, että voitaisiin ennalta ehkäistä oireitten
paheneminen, sairauksien paheneminen ja sitä kautta taloudellisen
kuormituksen lisääntyminen.
Jalkojenhoitajathan ovat eri ammattiryhmä, ja heidän
työhönsä kuuluu sekä terveydenhoitoa että jalkasairauksien
hoitoa ja jalkojen liikunnallista kuntoutusta, mutta hyvin pitkälle
saman tyyppisiä toimintoja kuin jalkaterapeutinkin.
Kiropraktikko on melko vieras monellekin ammattihenkilönä.
Kiropraktikko on erikoistunut tutkimaan, hoitamaan ja ennalta ehkäisemään
toimintahäiriöitä, joita esiintyy selkärangassa,
lantiossa, raajoissa ja näihin liittyvissä osissa
ja kudoksissa. Kiropraktikko tutkii potilaan määritelläkseen
hoidon tarpeellisuuden, sopivuuden, turvallisuuden sekä käsittelyalueen
ja käsittelytavan. Tämän hän
tekee käyttäen ortopedisiä ja
neurologisia tutkimuksia. Tuki- ja liikuntaelinten toimintamuutosten
paikallistamisessa on tärkeä osa käsin
tapahtuvalla nivelten ja ympäröivien kudosten
asentojen ja liikkeiden tunnustelulla. Kiropraktikon suorittaman hoidon tavoitteena
on tuki- ja liikuntaelinten tasapainon sekä nikamien ja
muiden nivelten liikelaajuuksien toimintavirheiden parantaminen.
Osteopaatti on ihmisen tuki- ja liikuntaelimistön sekä sen
toiminnan, kliinisen tutkimuksen ja manuaalisen hoidon asiantuntija.
Osteopaatin työn tarkoituksena on tukea asiakasta hänen
elämäntilanteessaan auttamalla häntä ylläpitämään työ-
ja toimintakykyään. Tavoitteena on asiakkaan elämänlaadun
parantaminen, ja työ koostuu pehmytosakudosten manuaalisista
käsittelytekniikoista sekä nivelten artikulaatio-
ja manipulaatiotekniikoista.
Naprapaatti on suuntautunut tuki- ja liikuntaelinten sairauksien
ja tuki- ja liikuntaelimistön toimintahäiriöiden
tutkimiseen, hoitoon ja ennaltaehkäisyyn. Naprapaatti on
manuaalisen lääketieteen asiantuntija, jonka työ on
osa kuntoutusta, ja kuntoutuksen tavoitteena on ihmisen työ-
ja toimintakyvyn edistäminen ja ylläpitäminen.
Suuhygienististä täällä on
aika paljon puhuttukin viime aikoina. Suuhygienisti on ammattikorkeakoulututkinnon
suorittanut suun terveydenhuollon ammattihenkilö, joka
toimii julkisissa ja yksityisissä sosiaali- ja terveydenhuollon
palvelujärjestelmissä edistäen väestön
terveyttä. Suuhygienisti toimii itsenäisesti hänelle
kuuluvan vastuunsa puitteissa potilaan hoidossa. Suuhygienisti toteuttaa
myös hammaslääkärin laatiman
suun terveydenhuollon suunnitelman mukaisia toimenpiteitä,
ohjausta ja seurantaa. Suuhygienisti toimii moniammatillisessa työryhmässä perus-
ja erikoissairaanhoidossa hoidettavan potilaan suun terveydenhoitotyön
asiantuntijana.
Ravitsemusterapeutista voi todeta seuraavaa: Ravitsemusterapeutti
työskentelee laaja-alaisesti ihmisen ravitsemuksen parissa.
Ravitsemusterapeutin erikoisosaamista ovat kliininen ravitsemus,
elintarviketieteet ja ravitsemusterapia. Asiantuntemukseen kuuluu
muun muassa energian ja ravintoaineiden tarpeen, vaikutuksen, imeytymisen
ja hyväksikäytön sekä puutosoireiden
tuntemus. Ravitsemusterapeutti antaa ravitsemusneuvontaa ja suunnittelee
potilaille tai asiakkaille yksilöllisiä ruokavalioita
sekä seuraa niiden toteutumista. Terveydenhuollossa toimivien
ravitsemusterapeuttien työhön kuuluvat lisäksi
eri sairauksien vaatimat ravitsemushoidot. Myös terveydenhuollon
ravitsemuskasvatus sekä siihen liittyvän aineiston
suunnittelu, toteutus ja arviointi sekä täydennys-
ja toimipaikkakoulutuksen antaminen ja ravitsemuskysymyksissä työnohjaajana
toimiminen kuuluvat työtehtäviin.
Psykologista ja psykologien toimenkuvasta täällä on
käyty hiljattain aika pitkä keskustelu, joten
en siihen kiinnitä nyt tässä yhteydessä huomiota,
vaikka se tuolla luettelossa onkin.
Arvoisa herra puhemies! Mielestäni tässä on nyt
tärkeää pohtia sitä, että kun
meillä on tällä hetkellä määrätyt
ammattihenkilöt ja heidän antamansa palvelut sairausvakuutuslain
piirissä, me uudelleen arvioisimme, ovatko he juuri niitä ammattihenkilöitä,
jotka tuottavat vaikuttavia hoitoja, nimenomaan kustannusvaikuttavia
hoitoja, eli sellaisia hoitoja, jotka ovat hyödyksi asiakkaalle,
potilaalle, ihmiselle, mutta myöskin ovat sen suuntaisia
ja sen hintaisia, että niitä kannattaa tuottaa.
Kun me tätä arviota teemme, tulisi myöskin
arvioida sitä, ovatko myöskin jotkut tämän
luettelon ulkopuolisista ammattihenkilöistä sellaisia,
jotka tuottavat palveluja, jotka olisivat myöskin kustannusvaikuttavia.
Siitä tässä lausumaehdotuksessa on kysymys,
että uudelleen arvioitaisiin niitten ammattihenkilöiden
palvelut, jotka tuottavat kustannusvaikuttavia palveluja.
Täällä on viitattu siihen, että jotkut
näistä ammattiryhmistä, joita tässä on
lueteltu täällä salissa tänä päivänä ja
tänä iltana, kuuluvat ammattihenkilölainsäädäntöön
ja toiset ovat nimikesuojattuja ja toiset ovat rekisteröityjä.
Mielestäni se ei ole tässä se päällimmäinen
asia, vaan tässä on päällimmäisenä ja
tärkeimpänä asiana se, että arvioidaan
hoitojen vaikuttavuutta, koska jos me saisimme ne sairausvakuutuslain
piiriin, ne niin sanotusti hintansa haukkuisivat elikkä varmasti se
raha tulisi takaisin kyllä, kun todetaan, että vaikuttavat
hoidot ovat sairausvakuutuslain piirissä.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa herra puhemies! Olen samaa mieltä, mitä ed.
Risikko, että nyt tässä ei todellakaan
saisi olla päällimmäisenä se,
onko nimikesuojattu, laillistettu tai rekisteröity tms.,
vaan tämä ammatin merkitys hoidossa, ennaltaehkäisyssä jne.
Sen vuoksi, kun tässä ed. Risikko nosti esiin
näitä muita ammatteja, niin laillistetun hierojan
tekemä klassinen hieronta perustuu nimenomaan viimeisimpiin
tutkimuksiin elimistön fysiologiasta ja hieronnan manipulatiivisesta
vaikutuksesta elimistön toimintaan. Sitähän
on paljon tutkittu, mikä hieronnan lievittävä merkitys
on lihasperäisiin vaivoihin ja miten se aktivoi elimistöä parantamaan
nimenomaan omia mekanismeja, mitä elimistöllä on. Näen
tämän kyllä vaikuttavan todella meidän työstäkin
aiheutuviin vaivoihimme.
Mutta haluan vielä tässä sanoa, että valiokunnan
mietinnössä on siellä lopussa hyvin todettu, että valiokunta
pitää tärkeänä, että Kansaneläkelaitos
edelleen seuraa lääkekorvausten kehittymistä ja
selvittää vaihtoehtoisia keinoja kustannusten
kasvun hillitsemiseksi. Ehkä tämä on
sidottu, nivottu nyt näihin lääkekorvauksiin,
mutta tähän liittyen, että laajennettaisiin
näitä vaihtoehtoisten keinojen etsimisiä kustannusten
hillitsemiseksi ja kustannusten kasvun hillitsemiseksi, siksi tämä lausuma.
Tuossa edellisessä puheenvuorossani sanoin, että en
nyt tässä yhteydessä kannata ed. Asko-Seljavaaran
tätä periaatetta. Näen sen erittäin
tärkeänä, mutta kun sieltä puuttuu
näitä muita nimikkeitä, niin kuin hieroja,
niin sanoin, että sen vuoksi. Haluan tämän
vielä saada pöytäkirjoihin, koska itselläni
ovat nämä hieroja ja ravitsemusterapeutti ja suuhygienisti
olleet semmoisena ykkösenä, että ne tulisi
sinne ainakin saada.
Jukka Vihriälä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Mehän käsittelemme
täällä nyt Kelan valtuutettujen toimintakertomusta
viime vuodelta, ja etenkin se on todettava, että Kela kokonaisuutena
kaikista niistä hallinnossa tapahtuvista uudistuksista,
mitä on viime vuosina tehty, on selviytynyt hyvin ja on
merkittävä vakuutusyksikkö tässä maassa
ja mielestäni tekee kuitenkin virheistään
ja puutteistaan huolimatta hyvää työtä ja on
onnistunut tehtävässään hyvin.
Täällä on noussut nyt tässä keskustelussa ikään
kuin päällimmäiseksi tämä lausumaehdotus,
ja kun haluaa valtion, yhteiskunnan menoja lisätä,
niin totta kai tähän pitäisi ottaa nuo
mukaan. Kovasti miellyttää tässä psykologit
ensimmäisenä. Kyllä olen myös
ed. Rauhalan kanssa aivan samaa mieltä ja hierojaa säännöllisesti käyttävänä voin
todeta, että kyllä siitä apua on ja varmasti
on monia muitakin. Jollain tavalla tuntuu ihmeelliseltä,
että tämän Kelan kertomuksen yhteydessä — sinänsä totta
kai sairauksia voi ja pitää käsitellä,
mutta tähän on liitetty nyt lausumaehdotus ja
tästä tehdään päällimmäinen
kysymys. Oli kyllä todella mielenkiintoista kuulla ed. Virtasen
puheenvuoro ja perustelut, miksi hän ei ole voinut yhtyä tähän
lausumaan. Kyllä minä voisin täältä todella
ottaa yksittäiset tapaukset, kuten esimerkiksi psykologit
ovat tuossa pitkään puhuneet ja vaatineet päästä Kelan
korvauksen piiriin, mutta minä luulen, että näiden
asioiden käsittely on jossakin muussa yhteydessä eikä tämän
Kelan kertomuksen käsittelyssä.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Mielestäni hieronta pitää saada
Kelan korvauksen piiriin. Siitä on kokemuksia. Voin vakuuttaa,
että hieronnalla on myönteisiä vaikutuksia
ihmisten työkuntoon. Työpaikalla, missä toimin
ennen kuin tulin kansanedustajaksi, olin siellä 12 vuotta
päätoimisena työsuojeluvaltuutettuna,
siellä saatiin hieronta niin, että työnantaja
korvasi hieronnasta 50 prosenttia, kun laillistetun hierojan luona
kävi. Kahden vuoden jälkeen, kun tämmöinen
kokeilu aloitettiin, työpaikan työterveyslääkäri
totesi, että kokeilua jatketaan ja työnantajalla
on myönteisiä kokemuksia tästä ja
on paljon säästynyt kalliimpia fysioterapiahoitoja.
Minulle sen työpaikan ihmiset, siellä oli monta
sataa ihmistä töissä, vakuuttivat, että he
saavat apua siitä. Tällainen työpaikka,
missä tehdään paljon vaihdetyötä ja
lihasjännityksiä ja muita on, olisi yksi tapa
säästää Kelan rahoja ja saattaa
tämä Kelan korvausten piiriin. Itse olen tehnyt
siitä viime eduskuntakaudella lakialoitteen. Kaikki olivat hyvin
myötämielisiä asialle, mutta sitten kun
piti tulla päätökseen, kerrottiinkin,
että ei ole rahaa. Mutta minä luulen, että tässä rahaa
säästyy enemmän kuin menee.
Ensimmäinen varapuhemies:
Toivon, että puheenvuoroissa ennen kaikkea keskitytään
tähän Kansaneläkelaitoksen valtuutettujen
toimintakertomukseen.
Ahti Vielma /kok:
Arvoisa puhemies! Pyrin keskittymään siihen,
mutta toivottavaa on, ettei se raja tule juuri minun kohdalleni,
koska aika laajasti on täällä asiaa käsitelty.
Ensimmäinen varapuhemies:
Ed. Vielma, haluan todeta, että tämä asia
on käsittelyssä ja yleensä keskustelut
käydään asian pohjalta. Sen vuoksi tämän
huomautuksen tein, että aika laajaksi tämä keskustelu
meinaa käydä, ja tästä eteenpäin
pyydän rajaamaan nämä keskustelut koskettamaan
tätä Kelan kertomusta.
Arvoisa puhemies! Keskityn kannattamaan kansanedustaja Kankaanniemen
puheenvuoroa ja sen vuoksi perustelen asiaa.
Pääministeri Vanhasen hallituksen ohjelmassahan
oli eläkkeiden tarkistuksen osalta ainoastaan yksi maininta,
ja se oli, että vuonna 2006 kansaneläkettä korotetaan
ja kustannusvaikutukset otetaan huomioon ja että myös
siihen kytköksissä olevat sosiaalietuudet nousevat.
Me oppositiopuolella olemme luoneet paineita koko ajan siihen suuntaan,
että näitä korotuksia pitäisi
tehdä aikaisemmin, mutta emme ole tällaiseen toimintaan
tukea hallituspuolueilta saaneet. Esimerkiksi kokoomus esitti aikaisemmin,
että pitäisi tehdä selvitys siitä,
miten eläkeläisten ostovoima turvataan, mutta
sekin kaatui täällä äänestyksessä.
Aivan merkillepantavaa on, että siellä oli myöskin
keskustapuolue, joka oli ennen vaaleja antanut kovia lupauksia.
Mutta kovien paineiden alla hallitus teki sitten ehdotuksen kansaneläkkeen
korottamisesta 7 eurolla, ja sitä mainostettiin tuolloin
tasokorotukseksi, jota se ei suinkaan ollut, vaan esimerkiksi alkoholiveron alentaminenhan
vei pohjan pois siltä korotukselta.
No, näistä perusteluista johtuen minä kannatan
ed. Kankaanniemen ehdotusta lämpimästi eli: "Eduskunta
edellyttää, että hallitus tuo viipymättä eduskuntakäsittelyyn
esityksen kansaneläkkeiden tasokorotuksesta kansaneläkkeen
varassa elävien tulotason jälkeenjääneisyyden
korjaamiseksi ja ostovoiman vahvistamiseksi." Teen kannatuspuheenvuoroni
juuri sen vuoksi, että se on aika lailla sanasta sanaan
sama, mitä kokoomus on yrittänyt jo aikaisemmin
viime vuoden puolella.
Paula Risikko /kok:
Arvoisa herra puhemies! Liittyen nyt tähän
Kansaneläkelaitoksen valtuutettujen toimintakertomukseen
haluan todeta, että tämä on ansiokas
toimintakertomus, ja kaikki tuki valtuutetuille ja kiitokset! Erityisesti olen
ilahtunut siitä, että Kansaneläkelaitos
on lisännyt tutkimusta. Jos katsoo täällä esimerkiksi liitettä kolmonen
sivulla 13, niin täällä on "katsaus tutkimustyön
keskeisistä tuloksista ja havainnoista vuonna 2004". On
erittäin hyvä, että tehdään
tutkimuksia ja päätökset perustuvat tutkittuun
tietoon ja että päätökset ovat
näyttöön perustuvia. Sitähän
me tietysti haluaisimme, että myöskin poliittiset
päätökset olisivat näyttöön perustuvia.
Tässä on esimerkki erinomaisesta kertomuksesta:
tutkittuun tietoon perustuvia päätöksiä.
Valto Koski /sd:
Arvoisa puhemies! Kelan valtuutettuna vähän
tulee kysyneeksi tämän keskustelun jälkeen,
mikä tämän kertomuksen tarkoitus oikein
loppujen lopuksi on, kun sitten Kelan valtuutettuna voin sanoa,
että me olemme nähneet tosi paljon vaivaa, että eduskunta
saisi semmoisen käsityksen Kelan toiminnasta tämän hallintouudistuksen
jälkeisessä tilanteessa, että se voisi
reagoida niihin mahdollisiin epäkohtiin, joita siellä on,
taikka sitten parhaassa tapauksessa todeta, niin kuin itse olen
todennut, että Kela on toiminut moitteettomasti. Aina kun
on isot määrät etuuksia käsiteltävinä,
on mahdollisuus, että joku asia ei kulje, niin kuin jokainen
edellyttää.
Sitten toisekseen tähän muuhun puoleen, josta
tässä nyt pääosin on keskusteltu,
täytyy nyt todeta, että kyllähän
Kansaneläkelaitos omatoimisesti on valtavan paljon näitä epäkohtia
havaitessaan edistänyt lainsäädäntöä,
johon muun muassa tämä keskustelu sillä tavoin
voidaan liittää, eikä tässä ole
epäselvyyttä.
Toisekseen sitten vielä, kun tämän
keskustelun sisältöä lopuksi analysoin,
niin minusta tuntuu siltä, että eihän
tässä ole kellään mitään
epäselvyyttä tämän lausumaehdotuksen
ammattiryhmien tarpeesta eikä niiden kyvystä eikä muusta.
Tässä näyttää olevan
kysymys kokonaan periaatteesta, kuuluuko tämä tämän
asian käsittelyn yhteydessä esiteltäväksi
vai ei, ja sitten täytyy nimenomaan kysyä tosiaan,
kuuluuko vai ei. Itse olen sitä mieltä, että ei
kuulu.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Kankaanniemen lausumaehdotus on, että kansaneläkkeisiin
pitäisi tehdä tasokorotus. Siitähän on
monia esityksiä ollut tällä eduskuntakaudella, mutta
ne eivät ole menneet eteenpäin. Mielestäni myös
7 euron tasokorotus, minkä hallitus teki, ei ole tasokorotus,
koska viinan hinnan vero sen kuittasi pois. Pelkällä kansaneläkkeellä eläviä Suomessa
on kumminkin yli 100 000, ja he ovat usein naisia, jotka
sodan jälkeen tekivät kovia töitä ja
hoitivat lapsia, mutta kukaan ei muistanut maksaa heille palkkaa,
josta he olisivat saaneet työeläkettä.
Se olisi kädenojennus näille pienellä eläkkeellä oleville,
jotka pääsääntöisesti ovat
naisia, jotka pelkällä kansaneläkkeellä elävät.
Tässä toivoisi hallituksen nyt antavan kädenojennuksen
näille pientä eläkettä saaville
ihmisille.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Mikäli olen oikein havainnut, tässä on
kysymys Kansaneläkelaitoksen valtuutettujen toimintakertomuksesta
menneeltä vuodelta. Kun tässä yhteydessä katsoo
tätä ponsitehtailua, ei voi muuta kuin ulvahtaa,
kuten kansanedustaja Tuulikki Ukkola, liberaali, totesi aikoinaan,
että "on se kauheaa, kun politiikka on tullut jo eduskuntaankin".
Keskustelu päättyy.