8) Hallituksen esitys laiksi perusopetuslain muuttamisesta
jatkui
Timo Juurikkala /vihr:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
perusopetuslain muuttamiseksi on perustaltaan hyvin terve, ja sen
tavoitteet ovat oikeansuuntaiset. Tässähän
painotetaan varhaista tukea ja ennaltaehkäisyä,
ja tätä kautta syrjäytymisen torjunnan
ja ehkäisyn edellytykset ovat paremmat. Tämä selkeyttää oppilaan
tukea ja erityisopetuksen järjestelyjä ja antaa
niille selkeämmät reunaehdot, ja myös
hallinnollisen menettelyn yksinkertaistaminen on tässä tervetullut.
Lähikouluperiaate, jota hallituksen esitys kannattaa, on
tärkeä. Tämän perusteella oppilas saa
mahdollisimman pitkään käydä koulua
omassa kotikoulussaan omien kavereidensa ja naapureidensa kanssa.
Hallituksen esityksessä on uutta säädös
siitä, että erityisopetukseen siirtämistä koskeva
päätös tulisi määräajoin
tarkistaa eli toisen luokan jälkeen ja seitsemännelle
luokalle tultaessa. Erityisopetukseen ja erityiseen tukeen liittyvät
perusteet voivat oppilaan, lapsen, kasvaessa muuttua, ja on paikallaan,
että tästä nimenomaan säädetään,
että tämä tietyin määräajoin
tapahtuu, eikä pelkästään sillä tavalla,
että vain näissä kahdessa kohdassa, vaan
totta kai on mahdollista tarkistukset tehdä muulloinkin,
jos tarvetta siihen ilmenee.
Tämä joka tapauksessa tulee ryhdistämään tätä erityisopetusasiaa
sillä tavalla, että sen asian ääreen,
erityisopetuksen järjestämispäätöksen ääreen,
joudutaan sitten pari kertaa koulu-uran aikana pysähtymään
joka tapauksessa ja miettimään, onko se oppilaan
kannalta paras ratkaisu, johon on päädytty. Erityisopetussiirroillahan
on tapana muodostua pysyväisluonteisiksi. Se on kuitenkin
enemmän harvinaista, että niitä sitten puretaan
peruskoulu-uran aikana.
Se, mikä tässä hallituksen esityksessä myös
on tärkeätä, on tämä,
että tiedonsiirto- ja salassapitoasioita koskevat säädökset
on täsmennetty ja selkeytetty. Tämä mahdollistaa
käytännössä paremman ja tarkemmin
säädellyn ja myös oppilaan, lapsen, oikeusturvaa
paremmin turvaavan menettelyn näiden osalta.
Mutta tässä on semmoinen yksityiskohta, johon
toivoisin sivistysvaliokunnan kiinnittävän jatkotyöstämisessään
huomiota. Eli tässä lainsäädännössähän
ei nyt ilmeisesti oppilashuoltoryhmän koostumusta määritellä missään
kohtaa erityisen tarkoin. Siihen ilman muuta katsotaan kuuluviksi
terveydenhuollon edustaja, psykologi ja kuraattori, mutta ketkä mahdollisesti
näiden lisäksi voivat olla oppilashuoltoryhmän
jäseniä ja niin muodoin olla tämän
säännellyn tiedonsiirron piirissä, tästä säännöksiä ei
ole.
Monin paikoin, muun muassa Vantaalla, on saatu hyviä kokemuksia
siitä, että oppilashuoltoryhmän työskentelyyn
osallistuu nuorisotyöntekijä tai erityisnuorisotyöntekijä,
koska jos lapsella tai nuorella on sosiaalisia ongelmia, ne hyvin usein
ilmenevät myös vapaa-ajan puolella, eivät pelkästään
koulussa. Ja kun haetaan toimintatapoja, joilla näihin
ongelmiin voidaan apua tuottaa, niin meillä julkisten toimijoiden
piirissä ei juuri muita kuin nuorisotyöntekijät
ole työssä silloin, kun oppilaalla on vapaa-aikaa.
Eli tämä resurssi on tärkeä,
ja tätä tulisikin suosia nykyistä enemmän,
että nuorisotyö ja erityisnuorisotyö osallistuisivat
oppilashuoltotyöhön ja olisivat myös
tämän tiedonvaihdon piirissä. Tämä olisi tämän
jatkokäsittelyssä hyvä varmistaa, että tämä asia
on yksiselitteisesti määritelty.
Toinen asia, johon täytyy vielä kiinnittää huomiota,
on tämän uudistuksen tai muutoksen resurssitarve.
Näissä monissa lausunnoissa on kiinnitetty huomiota
siihen ja esitetty epäilyksiä, että nykyisellä rahoituksella
tätä lakia ei pystytä panemaan toimeen
kunnolla. Itse en ole tuosta nyt aivan varma, mutta varmasti olisi
paikallaan tämä kustannusselvitys tehdä,
onko tästä kunnille kustannusvaikutuksia. Myös
muilta osin tämä resurssipuoli on syytä miettiä,
onko meidän nykyisillä luokanopettajillamme ja
muilla yleisopetuksen opettajillamme ammatillisia valmiuksia tämän
erityisopetuksen ja erityisen tuen tarjoamiseen riittävässä määrin.
Näihin asioihin ainakin on vielä syytä kiinnittää huomiota.
Tuula Peltonen /sd:
Arvoisa puhemies! On ilahduttavaa kuulla, että näin
järkeviä ajatuksia on tullut uutena tänne
eduskuntaan uuden jäsenen myötä. Ihan
hyvä kuulla. Oikeisiin asioihin kiinnititte kyllä huomiota.
Elikkä nimenomaan tämän oppilashuoltoryhmän
koostumuksesta voin kertoa sen, että olen itse tehnyt asiasta
lakialoitteen jo kauan sitten, mutta jostakin syystä se
ei ole sieltä sivistysvaliokunnan pinkkojen alta löytänyt
tietänsä käsittelyyn. Toivomme sille
nyt sitten jatkossa menestystä, että otetaan tämä asia
esille.
Tästä määräaikaisuudesta
ed. Juurikkala täällä sanoi, että siinä on
ollut tämmöistä liiallista pysyvyyttä niin
sanotusti, mutta itse henkilökohtaisesti en kyllä tätä näe
niin suurena ongelmana tässä työssä mukana
olleena. Olen ainakin itse katsonut tarpeelliseksi hyvinkin aika
ajoin tarkistaa mahdollisia siirtoja myös takaisin yleisopetukseen.
Eli se ei ole sillä tavalla minun mielestäni ongelma,
mutta tietysti käytäntöjä on
monenlaisia, ja hyvä, että siihen tulee yhtäläisyys.
Käsiteltävänä oleva perusopetuslain
muutos on tarkoitukseltaan hyvä. On hyvä, että keskitymme
erityisopetuksen järjestämisen pohtimiseen ja
siihen, miksi erityisopetuksen tarve on kasvanut kaiken aikaa.
Tässä yhteydessä olisi kuitenkin
hyvä muistaa, että 90-luvun säästötalkoissa
koulutoimessa säästettiin kovalla vimmalla, ja
ehkä silloin laitettiin ja laitettiinkin liikkeelle ongelmaketju, jonka
tuloksia nyt poimitaan oppimisen ja käyttäytymisen
ongelmien muodossa. Tämä olisi hyvä muistaa
varsinkin silloin, kun tehdään linjauksia tulevan
vuoden budjettiin.
Tämä budjetointi onkin jälleen tämänkin
lakiesityksen ongelmakohta. Hyvät esitykset mitätöidään
täysin lisäämällä esitykseen
maininta, ettei lakimuutos aiheuta kustannuksia. Haluaisin kyllä tässä kysyä ministeriöltä,
miten aiotaan saada muutokset tehtyä kunnissa ilman taloudellista
satsausta. Miten kunnat, jotka jo nyt lomauttavat opettajiaan, voisivat
tulevaisuudessa lisätä tuntikehystä tukiopetukseen
tai oppilashuoltotyöhön? Eikö tukiopetukselle
pitäisi saada etukäteen resurssit koulutuksen
järjestäjän talousarvioon? Tai miten
koulutetaan opettajat vastaanottamaan erityistä tukea tarvitsevia
oppilaita, kun heitä nyt enenevin määrin
ollaan integroimassa yleisopetuksen ryhmiin? Milloin sitten luokan- tai
aineenopettajankoulutukseen tuodaan muutoksia niin, että sinne
lisätään erityispedagogiikan osuutta
riittävästi? Näihin kysymyksiin toivoisin
ministeriöltä ja ministeriltä vastauksia.
Arvoisa puhemies! Tämän lakimuutoksen ajankohta
on myös erittäin huono. Miksi juuri nyt halutaan
muuttaa järjestelmää, kun kuntien talous
on todella huono ja valtionosuusjärjestelmää ollaan
parhaillaan muuttamassa nykyistä laskennallisemmaksi ja
jopa erityisopetuksen yksikköhinnan korottavat kertoimet
ollaan jättämässä pois? Tämä on
asia, johon tulevaisuudessa kyllä, tai jo nyt, pitäisi
kiinnittää kovasti huomiota, mitä tämä merkitsee
kunnissa ja miten tätä resurssia tulevaisuudessa
jaetaan koulutuksen saralle, kun muun muassa erityisopetuksen osuudet
ovat häviämässä.
Kun lukee lakimuutoksen perusteluja, herää väkisinkin
mieleen kysymys, onko tämä lakimuutos tehtykin
vain tilastojen sieventämiseksi. Siellä puhutaan
leimaavina pidettyjen käsitteiden vaihtamisesta parempiin.
Ei puhuta enää erityisopetuksesta, vaan tehostetusta
tuesta ja erityisestä tuesta. Tässä ollaan
jälleen, sanoisinko, kikkailulinjalla. Miten tämä nimikkeiden
muuttelu auttaa sitä erityistä tukea tarvitsevaa
lasta tai nuorta? Ei mitenkään, hämmentää vain
kaikki toimijat. Ehkä saadaan tilastoissa erityisoppilaina
kulkevien määrä vähenemään,
mutta vähennetäänkö tällä oppimisen
ongelmia? Jos erityisopetukseen siirrettävien määrää pyritään
vain mekaanisesti leikkaamaan, ei olla varmaankaan oikeilla jäljillä.
Arvoisa puhemies! On tietenkin todella hyvä, että lakimuutoksella
haetaan joustavuutta ja varhaisempaa puuttumista. Tämähän
on kaiken a ja o. Huolestuttavaa on kuitenkin se leväperäinen suhtautuminen
kuntien mahdollisuuksiin hoitaa kaikki nämä uudistukset.
Erityisluokanopettajana tiedän, miten tiukassa aikataulussa
koulussa hoidetaan muun muassa oppilashuoltotyö ja myös
tukiopetus. Jos kunnille ei olla antamassa yhtään
resursseja näiden parempaan muotoon saattamiseksi, on se
kaikki pois oppilailta. Jos opettajia on lomautettuina, on vielä vaikeampaa
suunnitella tehostetun tuen hoitaminen. Kuka pystyy tehostettuun
tukeen, kun perustuntien pitokin on vaarassa?
Omassa kunnassani Jämsässä muun muassa sivukoulujen
opettajia tuurasivat lomautuksien aikana erityisopettajat. Se kaikki
oli erityisopetuksesta pois. Halutaanko näillä lakimuutoksilla tarjota
paremmat mahdollisuudet lintsaamiseen erityisopetuksessa?
Arvoisa puhemies! Esityksen mukaan erityinen tuki tulee tarjota
aina lähikoulussa mahdollisuuksien mukaan. Tämä tuo
myös lisää vaatimuksia opettajille. Jos
kustannuksia ei saa syntyä, miten opettajia koulutetaan
ohjaamaan erityisoppilaita omissa ryhmissään,
jos heillä ei siihen koulutusta ennestään
ole? Miten turvataan koko ryhmän oppilaiden tasavertainen
oikeus jokapäiväiseen opetukseen ja miten uskotaan
opettajien jaksavan tässä muutoksessa?
Tässä yhteydessä tulisi jo nyt vihdoin
tarkentaa myös ryhmäkokojen merkitystä.
Jos integrointia lisätään, on ryhmäkokojakin
lähdettävä määrittämään
lain avulla. Pettymys olikin suuri, kun näin, ettei perusopetuksen
laatukriteereissä ryhmäkokoja haluttu lähteä määrittämään
laadun takeeksi. Mistähän hallitus ajattelee sen
opetuksen laadun syntyvän, täytyy tässä vaiheessa kysyä pakostikin.
Esityksessä myös osa-aikaista erityisopetusta koskevan
säännöksen siirtäminen 16 §:ään
edellyttäisi opetustoimen henkilöstökelpoisuusvaatimuksista
annetun asetuksen 8 §:n muuttamista. Tämäkin
on huomionarvoinen seikka.
Erityisen hyvä asia on se, että tässä yhteydessä on
muistettu puuttua salassapitosäännösten muutoksiin.
On todettu, että moniammatillisessa yhteistyössä oppilashuoltoryhmissä nämä säädökset
vaitiolosta haittaavat oppilaan edun mukaista työtä.
Tähän tarvittiin muutoksia. Pidän kuitenkin
tärkeänä myös sitä,
että oppilashuoltotyön kannalta tarkennetaan sitä,
kuka milloinkin ryhmään osallistuu. Oppilashuoltoryhmässä toimivien
pitää olla osallisia juuri käsiteltävänä olevan
oppilaan asioissa. Mitään yleisiä kokouksia ei
tarvitse pitää.
Eli lopuksi vielä: jos tämä lakimuutos
halutaan tehdä, tarvitaan siihen taloudellinen panostus
myös.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Ilmeisesti edelliset puheenvuoron käyttäjät
pitivät puheenvuoronsa omasta asiantuntijuudestansa käsin
ja toivat erittäin tärkeitä asioita esille
tästä hallituksen esityksestä perusopetuslain
muuttamiseksi.
Mielestäni tämä hallituksen esitys
lain muuttamiseksi on oikean suuntainen ja tarpeellinen, koska siinä on
tavoitteena nimenomaan, että vahvistetaan oppilaan oikeutta
suunnitelmalliseen varhaiseen ja ennalta ehkäisevään
oppimisen ja kasvun tehostettuun tukeen. Koko lause on mielestäni
täyttä asiaa, ja tavoitteeseen tietysti tämän
lainmuutoksen myötä tulisi sitten päästä.
Toinen, mikä mielestäni tässä on
tärkeää ja mihinkä täällä jo
aikaisemmissakin puheenvuoroissa on viitattu, on tämä perusopetuksen
yhteydessä käytännössä esiin
noussut ongelma, joka nousee oppilashuollon ja moniammatillisuuden toteutumisesta
perusopetuksen yhteydessä, ja siinä nimenomaan
se, miten voidaan käyttää henkilötietoja
sillä tavalla, että moniammatillinen tiimi — oppilashuolto,
ammattityöntekijät ja opetuksen ammattilaiset — voi
puhua yhteistä kieltä tai samasta asiasta, oppilaasta,
oppilaan edun mukaisesti, niin että kaikki tarvittava tieto
on oikealla tavalla käsittelyssä. Nythän
on todettu, että esteeksi usein on noussut, että kun
pitäisi saada tietoja, niin niitä ei saada ja
näin ei voida sitten oppilaankaan näkökulmasta
oikealla tavalla puuttua oppilaan varhaiseen tukemiseen ja oppimisympäristön
kehittämiseen ja opetuksen järjestelyihin.
Arvoisa puhemies! Tässä hallituksen esityksen
perusteluissa on mielestäni kappale "Nykytilan arviointi"
erittäin kuvaava ja hyvä. Se lähtee hyvin
vahvasti siitä, mitä sinänsä merkitsee
se, että päätös erityisopetukseen
siirtämisestä tehdään, ja nostaa
siinä esille, että se merkitsee nimenomaan oppilaan
aseman muuttumista monella eri tavalla. Eli erityisopetuspäätös
saattaa merkitä oppilaalle koulun tai luokan vaihtamista, mutta
päätöksellä voi olla vaikutusta
myös oppilaan jatko-opintokelpoisuuteen. Todetaan, että nykyiset
säännökset eivät riittävän
hyvin turvaa oppilaan etua ja oppilaiden yhdenvertaista kohtelua
siten, että tuen järjestäminen arvioitaisiin
ensisijaisesti oppilaan tuen tarpeen näkökulmasta. Niinpä täällä myös
todetaan se, että ehkä välttämättä aina
sitä siirtämistä ei todella ohjaa se
oppilaasta nouseva tarve siitä, miten oppilaan oppimista
tuetaan, vaan ihan muut oppimisympäristöön
ja opetukseen ja resursseihin liittyvät tekijät voivat
ohjata sitä.
Toinen, mikä täällä nousee
erittäin hyvin ja minkä vuoksi on tarpeen tämän
suuntainen lain muutos, että tarkennetaan näitä säädöksiä,
on se, että ne ovat nimenomaan oppilaan oikeutta — kun
olemme nyt vielä ihmisoikeuspoliittista selontekoa täällä käsitelleet — ja
lapsesta, nuoresta lähtevä oikeudenmukainen kohtelu
toteutuu ja hänet huomioidaan hyvin.
Toinen seikka, mikä täällä myös
nousee hyvin vahvasti esille, on se, että meillä kouluissa
maakunnissa on erittäin selvästi erilaisia käytäntöjä. On
jopa todettu eri yhteyksissä, ei pelkästään
nyt tietenkään tässä hallituksen
perusteluosassa, miten erityisopetuksen järjestämisestä ollaan
eri mieltä, miten se tulisi järjestää,
yleisopetuksen yhteydessäkö vai erityisluokkina
vai miten, ja minkälaista resursointia siihen edellytetään. Tämä on
minusta tärkeää, että nyt tähän
puututtaisiin, että löydämme linjan siihen,
mitä meidän erityisopetuksemme on. Tässä yhteydessä oikeastaan
olen samaa mieltä kuin mitä ed. Peltonen tuossa
toi esille, että tämä laki kyllä tuo
erilaisia käsitteitä tänne. Toivoisi,
että sivistysvaliokunnassa jollakin tavalla ainakin sivuttaisiin
sitä, selkiinnyttävätkö nämä eri
pykälissä nostetut käsitteet, uudet muodot,
tätä vai vievätkö ne ehkä asiaa
vaikeaselkoisemmaksi. On erittäin tärkeää se huomioida.
Täällä perusteluissa on todella näin,
että noin kolmessa prosentissa kouluista tukiopetusta ei toteutettu
lainkaan. Eli tuodaan esille se, miten eri kouluissa annetaan sitä hyvin
eri tavalla, joissakin on selkeästi enemmän, joissakin
vähemmän, ja sehän asettaa eriarvoiseen
asemaan. Eli maakunnittaiset erot erityisopetuksen järjestämispaikan
mukaan ovat huomattavia. Ehkä vielä se perustelu,
että meillä on, vaikka oppilasmäärät
ovat vähentyneet, erityisopetukseen otettujen ja siirrettyjen
määrä kasvanut edellisvuonna noin 1 400
oppilaalla. Tämä on tärkeä nyt
todeta, mitkä ne syyt sitten ovat. Olen moneen kertaan
kuullut esimerkiksi sellaista, mitkä meillä ovat
ne perusteet, että romanilapsia siirretään
erityisopetukseen. Varmasti meillä on joitakin muitakin kysymyksiä,
joita tulee tarkoin ottaa esille, mitkä ovat ne indikaattorit.
Tällä hetkellä perustelu on enemmän
se, mikä meillä on tarjonta, eikä se, mikä on
tarve, eikä ainakaan sen mukaan lapsia pitäisi
sijoittaa.
Siis tässä laissa on hyvin nostettu tätä problematiikkaa
ja tavoite on hyvä ja pykälämuutoksetkin
mielestäni ovat ihan oikean suuntaiset. Mutta yhteen kohtaan
tässä puutun, joka on tämä 17
a § eli henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva
suunnitelma. Tässä jotenkin saan kuvan, että pyritään
järkevöittämään se,
millä tavalla opetus toteutuu, niin että päätös,
miten tämä suunnitelma tehdään,
pitkälle pohjautuisi opetuksen järjestäjän,
oppilaan ja hänen huoltajansa yhteiseen suunnitteluun.
Henkilökohtaisen opetuksen järjestämistä koskevan
suunnitelman tekeminen olisi kuitenkin momentin sanamuodon mukaisesti
mahdollista myös niissä tilanteissa, joissa yhteistyölle
olisi jokin ilmeinen, esimerkiksi huoltajasta johtuva este. Tärkeää on,
että siinä, miten henkilökohtaisen opetuksen
järjestäminen tehdään, ovat
mukana ne tahot, jotka tietävät niistä asioista,
ja päätös tehdään oikealla
tavalla.
Nykyisin se päätös on hallintopäätös,
jos olen oikein tämän ymmärtänyt.
Nyt se on niin sanottu pedagoginen asiakirja, josta sen jälkeen
ei olisi ainakaan perustelujen mukaan muutoksenhakuoikeutta, kun
päätös on tehty, koska henkilökohtainen
opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma
ei olisi enää päätös
sillä tavalla kuin se on aikaisemmin ollut.
Jäin vain miettimään, että kun
tehdään niitä suunnitelmia, niin tietysti
nyt olettaisi ja olisi todella tärkeää,
että ne kaikki tahot ja ne asiat olisivat mukana, jotka
siihen tarvitaan, jotta suunnitelma sisältäisi
kaikki tarvittavat tiedot ja olisi oikean suuntainen, että ne
ihmiset olisivat läsnä, jotka voivat antaa tietoja,
ja ovat tekemässä sitä suunnitelmaa.
Mutta jos sitten jossakin tapahtuukin jostakin syystä niin,
että suunnitelmaan ei olla tyytyväisiä,
joko vanhemmat tai joku muu, niin mikä on se prosessi,
millä tavalla sitä lähdetään
arvioimaan, jos aikaisemmin on ollut tämmöinen
muutoksenhakuoikeus, mutta tällä hetkellä,
kun uuden pykälän mukaisesti tullaan toimimaan,
sitä ei olisi? Eli tämä oli itselläni
mielessä.
Sitten toinen asia: ei missään tapauksessa
nyt saisi käydä sillä tavalla, kun näitä suunnitelmia lähdetään
toteuttamaan, miten siirretään erityisopetukseen
ja mitkä ovat ne perusteet jne., että tavoitteena
olisi vain yleinen erityisopetuksen vähentäminen
säästösyistä, vaan meidän
tulee todella saada erityisopetusta se tarvittava määrä, jonka
lapset tarvitsevat.
Outi Alanko-Kahiluoto /vihr:
Arvoisa puhemies! Kiitoksia edustajakollegoille erittäin
hyvistä puheenvuoroista. Täällä on
tullut tässä tähänastisessa
lähetekeskustelussa monia semmoisia kysymyksiä itse
asiassa jo esille, jotka itsekin ajattelin tuoda. En tiedä,
onko puheenvuoroni siis jokseenkin turha, mutta sanon nyt kuitenkin ne
asiat, joihin itse kiinnitin huomiota.
Ensinnäkin täytyy sanoa, että tämän
lakiesityksen lähtökohdat ovat hirveän
hyvät, eli pyrkimys oppimisen ja kasvun varhaisen ja ennalta
ehkäisevän tehostettuun tukeen siten, että se
tapahtuu nykyistä suunnitelmallisemmin, on hyvä. Esimerkiksi
meillä Helsingissä erityisoppilaiden määrä on
jo pitkään noussut joka vuosi. Herää tosiaan
jossakin kohdassa se kysymys, millä perusteilla erityisopetuspäätöksiä tehdään
ja pitäisikö niitä indikaattoreita tai
kriteerejä sitten jossain kohtaa tarkistaa.
Semmoinen asia, joka tosiaan herättää tässä huolta,
on resurssien riittävyys: toteutuvatko lasten oikeudet,
jos resursseja etenkään tässä taantumatilanteessa
ei ole riittävästi? Tukisin sitä esitystä,
että tämän uudistuksen kustannusvaikutuksista
tehtäisiin seikkaperäinen arvio tämän
lain käsittelyn yhteydessä, jotta ei kävisi
niin, että meillä lapset ja nuoret, jotka erityisopetusta
tarvitsevat, ovat sitten ympäri maata eriarvoisessa asemassa
suhteessa toisiinsa.
Ed. Peltonen viittasi tähän valtionosuusuudistukseen,
joka on tulossa. Olen itsekin pohtinut sitä, että tätä uutta
valtionosuusmallia luotaessa olisi tärkeää turvata
se, että siinä huomioitaisiin painopisteen siirto
varhaiseen tukeen ja ennalta ehkäisevään
toimintaan, joita tämä lakiesitys nyt kuitenkin
painottaa, ja että sitä kautta saataisiin opetuksen
järjestäjille riittävät resurssit
tämän perusopetuslain toteuttamiseksi.
Eräs asia, joka on tullut viime aikoina useassa yhteydessä esille,
kun on puhuttu nuorten syrjäytymisestä ja koulupudokkuuden
kasvusta, ovat salassapitosäännökset.
Esimerkiksi kun teimme sivistysvaliokunnassa lausuntoa siitä,
mitkä olisivat parhaita keinoja ehkäistä nuorten
syrjäytymistä, niin siinä kohdassa useimmat
asiantuntijat nimenomaan kiinnittivät huomiota siihen,
että ehkä ei niinkään se voimassa
oleva lainsäädäntö näistä salassapitosäädöksistä estä tiedon
välittymistä viranomaiselta tai ammattilaiselta
toiselle, vaan pikemminkin kentällä vallitsevat
tulkinnat usein aiheuttavat sen. Sen vuoksi on erittäin
tarpeellista se, että lainsäädäntöä täsmennetään
ja tarkennetaan sillä tavalla, että nämä tulkintaongelmat
poistuvat, koska on hirveän tärkeää se, että säädökset
eivät estä sitä, että nuori
tai lapsi saa tarvitsemansa tuen oikealla hetkellä. Tämähän
on itse asiassa se asia, jota esitti myöskin elokuussa
mietintönsä jättänyt työryhmä,
joka esitti nuorisolakiin muutoksia ja kunnille perustettavaksi
tämmöisiä nuorten palveluiden seurantaverkostoja.
Myös tämä työryhmä päätyi
siihen, että ehdottomasti näiden salassapitosäädöksien tulkintoja
on tarpeen ohjeistaa.
Arvoisa puhemies! Tämän esityksen 17 a §:ssä säädetään
opetuksen järjestämistä koskevasta henkilökohtaisesta
suunnitelmasta, johon ed. Rauhalakin jo viittasi. Eli nykyisestä poiketen
tämä suunnitelma ei enää olisi
hallintopäätös, vaan erityistä tukea
koskevan päätöksen suunnitelmallista
toimeenpanoa ohjaisi pedagoginen asiakirja. Voi olla oikeaa kehitystä irrottaa tämä
erityisopetuspäätös
ikään kuin hallinnollisesta päätöksenteosta,
mutta siinä tapauksessa täytyy kuitenkin tarkentaa
tätä lakia juuri sillä tavoin, että on
selvää se, missä tapauksessa ja kuka voi
valittaa tästä erityisopetuspäätöksestä,
mikä on se ongelma juuri, jonka ed. Rauhalakin toi esille.
Timo Korhonen /kesk:
Arvoisa puhemies! On ollut todella mukava kuunnella alan ammattilaisia
tämän lakiesityksen pohjalta. Itse olen kuunnellut
tämän lakiesityksen osalta sellaisia opetusalan
ammattilaisia, jotka itse ovat olleet jo toista vuotta mukana tällaisessa
valtakunnallisessa Kelpo-hankkeessa, jolla siis kehitetään
laatua perusopetuksessa kaiken kaikkiaan. Käytännössähän
he ovat tehneet ikään kuin jo pilottina työtä tämän
lakimuutoksen ja lakiesitysten pohjalle. Heidän kanssaan
keskustellessa on tullut hyvin selkeästi esille se, että kaiken
kaikkiaan tämä asia on erittäin hyvä,
kokonaisuutena nämä lakiesitykset ovat hyviä.
Toki siellä on tällaisia pieniä yksityiskohtia,
jotka vaativat vielä kuulemisissa sitten tarkennusta ja
pohdintaa, kuten edellisissä puheenvuoroissa on tullut
esille, mutta kokonaisuutena näitä lakimuutoksia
pidetään hyvinä.
Ehkä muutama yksityiskohta. On erittäin myönteistä,
että nyt tämän esityksen mukaan on mahdollisuus
kehittää perusopetuksen opettamisen laatua vastaamaan
oppilaitten oppimistarpeita. Käytännössä tämä tarkoittaa
erityistuen muotojen muuttumista siten, että erityisopetuspäätös ei
ole enää samanlainen hallinnollinen päätös kuin
nykyään. Samalla muun muassa korotetut valtionosuudet
erityisoppilailta poistuvat, pois lukien 11-vuotisessa oppivelvollisuudessa
olevat. Ymmärtääkseni tällä halutaan
paitsi vähentää erityisoppilaitten määrää,
ennen kaikkea kehittää kouluja siihen suuntaan,
että systeemi itsessään ei tuottaisi
ongelmia, vaan sillä olisi välineitä tukea
oppilasta tarvittavin keinoin.
Eli kaiken kaikkiaan tämä esitys on hyvä ja tarpeellinen.
Toki muun muassa ammattijärjestö on nähnyt
tässä ikäviäkin piirteitä.
Tietäähän se opettajille, voisiko sanoa,
vähän enemmän vaivaa haastavien lasten
parissa, mutta ydin on nimenomaan siinä, että opetuskäytänteitä eli
porrastettujen tuen muotoja ja käytänteitä niitten
sisällä kehittämällä haasteeseen
pyritään vaikuttamaan.
No, toki voi sanoa myös niin, että tämä on myös
valtion yksi keino patistaa kuntia muutokseen, kun automaattisia
rahahanoja vähän pienennetään.
Mutta muutos on ihan tarpeellinen myös opettajuuden kehittämisen
näkökulmasta, eli kaiken kaikkiaan tämä on
kokonaisuutena erinomainen lakimuutosesitys.
Pauliina Viitamies /sd:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys perusopetuslain muuttamiseksi
on oikean suuntainen. Tukea on tarkoitus antaa varhain ja joustavasti.
Hyvää esityksessä on myös se,
että salassapitoa ja tiedonsaantioikeutta koskevia sääntöjä muutetaan,
varhaista puuttumista korostetaan ja oppilashuoltotyön
säädöksiä tarkistetaan. Toivotaan,
että joustavuutta ja moniammatillista työtä saataisiin
uuden lain myötä kouluissa lisättyä.
Esitykseen sisältyy kuitenkin monia vakavia puutteita,
joiden vuoksi hyvät tavoitteet uhkaavat jäädä käytännössä toteutumatta.
Arvoisa puhemies! Erityisoppilaita on monenlaisia: osa on vaikeasti
kehitysvammaisia, osalla on vaikeita kielellisiä häiriöitä,
tunne-elämän vaikeuksia ja osalla oppimiseen liittyviä erityisvaikeuksia.
Osa tukea tarvitsevista selviytyy osa-aikaisen erityisopetuksen
varassa. Erityisen tuen tarpeessa olevia oppilaita on aina ollut,
mutta kun heidän vaikeutensa kartoitetaan jo varhaisessa
vaiheessa neuvolassa ja esiopetuksessa, niihin pystytään
tarttumaan ja estetään ongelmien paisuminen. On
tärkeää, että talouden taantumasta huolimatta
lapset ja nuoret saavat peruskoulussa tarvitsemansa tuen. Peruskoulussa
luodaan pohja koko tulevaa elämää varten.
Rahaa tämän perustan rakentamiseen ja sen vaatimaan
erityistukeen pitää löytyä vaikeinakin
aikoina.
Arvoisa puhemies! Lakiluonnoksessa on tieten tahtoen haluttu
välttää leimaavina pidettyjä käsitteitä,
kuten erityisopetus. Näin, vaikka tosiasiallisesti käyttöön
otetut uudet termit, lyhytaikainen, tehostettu ja erityinen tuki,
ovat vaikeaselkoisia ja vaikeasti omaksuttavia. Hallituksen esitykseen
sisältyy lukuisia ongelmallisia kohtia. Esityksessä ei
ole selvitystä esimerkiksi siitä, millä tavalla
uudistus vaikuttaisi koulujen virkarakenteeseen, miten se huomioitaisiin
opettajankoulutuksessa tai rehtorin työssä. On
suorastaan virheellistä väittää,
että uudistuksesta ei aiheutuisi lisäkuluja kunnille,
jotka joutuvat käytännössä asiat
järjestämään. Käytännössähän
niin sanotun yleisopetuksen luokkiin tullaan integroimaan nykyistä enemmän
erityistä tukea tarvitsevia oppilaita. Se merkitsee sitä,
että luokan- ja aineenopettajien on selviydyttävä erityistä tukea
tarvitsevien oppilaiden kanssa, vaikka heillä ei olisi siihen
koulutusta.
Yleisin syy erityisopetukseen siirtämiseen on ollut
koululaisten erilaisissa oppimis- ja tunne-elämän
vaikeuksissa. Erityisopetuksen tarve on kasvanut vuosi vuodelta,
eikä tarpeen vähenemistä ole näkyvissä.
Työttömyys ja lama lisäävät
perheiden ongelmia, ja samaan aikaan kunnat joutuvat vähentämään
perheiden tukitoimenpiteitä kuntatalouden kiristyessä.
Uudistus ei tule onnistumaan, ellei kunnille samalla osoiteta lisää rahaa
tarpeeksi pieniin opetusryhmiin ja opettajien täydennyskoulutukseen.
Tarvitaan myös lisää uusia koulunkäyntiavustajia
ja tietenkin varat heidän palkkaamisekseen.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Jäin aivan erityisesti kuuntelemaan
näitä ammattilaisten puheenvuoroja, sillä olen
itsekin mukana tuossa kehitysvammatyössä korviani
myöten ja etsimässä sitä rahaa,
jolla kaikkea tätä hyvää saataisiin
aikaiseksi. Ajattelin sen pöydällepanon yhteydestä,
että tässä on nyt jotakin hämärää,
mikä täytyy tarkkaan kuunnella, mutta ilokseni
totean, että kaikki puheenvuorot ovat olleet myötäsukaisia
tämän hallituksen esityksen suhteen. Hyvä niin.
Keskustelu päättyi.