Juha Rehula /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tarkoitukseni ei ollut kadota. Toisekseen,
saattaa olla, että puheenvuoroni sisältö alkaa
kyllä jo puhemiehillekin olla kohtuullisen tuttu viimeisten
viikkojen aikana.
Meillä on käsittelyssämme toisessa
käsittelyssä hallituksen esitys eduskunnalle laiksi
työttömyysturvalain 6 luvun 1 §:n
muuttamisesta, suomeksi sanottuna esitys siitä, että työmarkkinatukea
ja peruspäivärahaa nostetaan 100 eurolla kuukaudessa.
Sitä nostetaan tavalla, jonka hintalappu on siellä hieman
päälle 200 miljoonan euron. Miksi se on tuo? Se
on siksi, että tässä samalla, kun nousee
peruspäiväraha ja nousee työmarkkinatuki,
nousee myös ansiosidonnainen päiväraha.
Arvoisa herra puhemies! Suora lainaus viime viikon torstain
kyselytunnilta: "Me kaikki tiedämme, minkälaisten
talousvaikeuksien keskellä me tällä hetkellä kansainvälisesti
mutta myöskin kotimaassa elämme. Tästä johtuen,
että me haluamme välttää Suomen
ylivelkaantumisen, me joudumme tekemään hallitusohjelmaneuvotteluissa
myöskin arvovalintoja. Mutta tämän hallituksen
politiikka on kansainvälisestikin ainutlaatuista: samaan
aikaan kun me sopeutamme taloutta eli nostamme veroja, leikkaamme
menoja, me kuitenkin parannamme kaikista heikoimmassa asemassa olevien
ihmisten tilannetta. Tätä ei muualla Euroopassa
tehdä, ja sen takia toivon, että myöskin
oppositio voisi tätä hallituksen linjaa tukea,
jossa perusturvaa ollaan parantamassa." Tämä on
suora lainaus 17. marraskuuta valtiovarainministeri Urpilaisen pitämästä puheenvuorosta.
Tässä on kaksi huomionarvoista asiaa.
Ensimmäistä kertaa ainakin minun kuulteni — ja
olen jokusen kerran tämän aihepiirin kanssa keskusteluissa
mukana ollut — valtiovarainministeri myöntää,
että on tehty arvovalinta. Tästä me keskustalaiset
olemme viime viikot puhuneet useita kertoja. On tehty arvovalinta.
Tänään olemme saaneet eduskunnan käsittelyyn
hallituksen täydentävän esityksen ensi
vuoden budjetista. Siellä laitetaan 58 miljoonaa euroa
vuositasolla siihen, kun hallitukselle kävi pikku virhe, unohtui
indeksitarkistuksien verran rahaa työttömyysturvaan
liittyen.
Tämä tämänpäiväinenkin
esitys, josta on jo kertaalleen keskusteltu, kertoo, millaisen arvovalinnan
hallitus tekee. Hallitus antaa osalle työttömistä yli
200 euroa kuussa jättäen kuitenkin tuhannet työttömät
edelleen 0 euron varaan. Työmarkkinatuen tarveharkinta
leikkaa puolison ja samassa taloudessa asuvien, vanhempiensa kanssa
samassa taloudessa asuvien lasten kohdalla työmarkkinatuen
nollaan jo hyvin alhaisilla tulorajoilla. Leikkaus lähtee
noin 1 700 eurosta, kun puolisolla on se tulotaso, ja kun
tulotaso on siellä 2 700 euron suuruusluokassa,
silloin ollaan 0 euron kohdalla. Se, miksi tämä arvovalinta
erityisesti särähtää korvaan,
on tämä toinen asia, toinen näkökulma:
"- - parannamme kaikista heikoimmassa asemassa olevien
ihmisten tilannetta." Näinhän tämä esitys,
joka nyt on toisessa käsittelyssä, ei tule tekemään.
Jokainen työtön on euronsa ansainnut. Se on aivan
selvää. Sosiaaliturvan varassa elävien
kansalaisten vastakkainasettelu on tarpeetonta, mutta päätöksentekijä tekee
päätöksiä, joissa on arvolataus.
Tämä esitys sellaisen sisällään
pitää. Nimittäin toinen ja periaatteellisesti
merkittävä asia on se, että tämä esitys
eriyttää pienimmät vanhempainpäivärahat,
sairauspäivärahat, kuntoutuspäivärahat
työttömän työmarkkinatuen tasosta.
Ei ole 100:aa euroa näihin päivärahoihin kuussa.
Tätä on perusteltu sillä, että kaikkea
sosiaaliturvaa ei voi yhdellä kertaa nostaa. Se on aivan
selvää. Keskustalaisen perusturvakäsitteen mukaan
100 euroa kuussa tarkoittaisi noin 1,3 miljardin lisämenoa.
On ihan selvää, että tällaiseen
ei näissä taloudellisissa oloissa pystytä. Mutta
silloin, kun puhutaan kaikkein heikoimmassa asemassa olevista ihmisistä,
kaikki köyhyystutkimukset kertovat, että lapsiperheet,
erityisesti yksinhuoltajaperheet, monilapsiset perheet ovat niitä perheitä,
ovat niitä elämäntilanteita, joissa ollaan
kaikkein vaikeimmassa asemassa. Kun tämän laittaa
vastakkain sen kanssa, että kun ensinnäkin väitetään,
että autetaan kaikkein heikoimmassa asemassa olevia ihmisiä,
toisen työttömän päiväraha
nousee yli 200 euroa kuussa, toisen ei euroakaan, äitiyspäivärahojen,
vanhempainpäivärahojen, pienimpien sairauspäivärahojen
taso ei ole edes työttömän päivärahan
tasolla jatkossa, on todellakin tehty arvovalintoja.
Arvoisa herra puhemies! Tämä työmarkkinatuen
ja peruspäivärahan korotus on lanseerattu osana
historiallista ja myöhemmin kansainvälisesti vertaillen
merkittävää sosiaaliturvan parannusta.
Tämä pitää kuitenkin sisällään
sanan perusturva. Ensinnäkin se on tullut selväksi,
että eri puolueilla sillä on erilainen sisältö,
mutta se pitää sisällään
myös sosiaalipolitiikan kannalta merkittävän
ulottuvuuden. Itse asiassa muistini on vain neljän vaalikauden
mittainen, mutta Kataisen hallituksen hallitusohjelmassa ei lue
lausetta "ensisijaisten etuuksien tason pitää olla
riittävä". Tietysti joku voi sanoa, että miksi
kirjoittaa lausetta, johon ei kuitenkaan päästä,
mutta nyt ollaan tekemässä perusturvan korotuksen
nimissä sellaista muutosta, sosiaaliturvan tason parannusta,
jossa autuaasti sotketaan ensisijaiset etuudet ja viimesijaiset
etuudet toisiinsa. Ei ole vahinko, että otan tämän
asian esille. Esimerkiksi siitä näkökulmasta,
kun me puhumme, että sosiaaliturvan tulisi olla kannustavaa,
sen tulisi olla sellaista, että työn vastaanottaminen
on aina kannattavaa, jos ja kun tämä tilanne jatkuu,
että ensisijaiset etuudet ja viimesijaiset etuudet tällä tavalla
keskenään, käytän sanaa "sotketaan",
sillä on merkitystä kannustavuuden kannalta, ja
väitän, että ei myönteisellä tavalla.
Se lisää kannustinloukkuja.
Toinen asia, periaatteellinen näkökulma, johon
viittasi peruspalveluministeri viime viikon kyselytunnilla. On ihan
selvää, että henkilö, jolla on
omassa elämäntilanteessaan, elämänhallinnassaan
ongelmia, ei tule koskaan autetuksi pelkällä rahalla.
Silloin kysymys kuuluu: tulonsiirrot vai palvelut? Tarvitaan molempia.
Olen ollut keskustan edellisen oppositiokauden aikana eduskunnan
jäsen. Tuolta ajalta muistan erittäin hyvin ne
kerta toisensa jälkeen käydyt keskustelut siitä,
miten varsinkin sosialidemokraattien piirissä palvelut
olivat se ensisijainen asia. On hienoa, että sosialidemokraattien
osaltakin ollaan tilanteessa, missä tulonsiirroillakin
on merkitystä. Tämähän on niin
ruusunpunainen esitys kuin vaan olla voi, joka meillä täällä käsittelyssämme
nyt on. Ja tuolloinkin Lipposen kakkoshallituksen aikaan, 90-luvun
alun laman jälkeen, kun korjailtiin, silloin panostettiin
sen verran kuin rahaa oli, palveluihin. Tarvitaan molempia. Toistan
aiemmin sanomaani: on hyvä, että näihin
tulosiirtoihin nyt sitten on päätetty tällä tavalla
panostaa.
Kolmas asia, jota on joutunut keskustalaisenakin kansanedustajana
viime vuosien aikana miettimään: mikä on
se tapa, jolla me pyrimme sosiaaliturvaa kehittämään?
Tässä esityksessä, kiitos siitä,
painotetaan tulonsiirtoja. Alkoi nimittäin omankin puolueeni
piirissä levitä sellainen käsitys, että verotuksen
kautta pystytään esimerkiksi kaikkein heikoimmassa
asemassa olevien ihmisten elämäntilannetta korjaamaan.
Verotus vai sosiaaliturvan parantaminen? Ei tulla koskaan olemaan
tässä maassa sellaisessa tilanteessa, että ilman
sosiaaliturvan tasokorotuksia pärjättäisiin. Verotuksen
kautta pystytään tekemään asioita
ja viemään asioita oikeaan suuntaan, esimerkkinä ruuan
arvonlisäveron alentaminen viime vaalikaudella. Sillä mentiin
siihen ytimeen, jossa pyrittiin auttamaan niitten ihmisten elämäntilannetta — kun
jokaisen meistä joka tapauksessa leipää tarvitsee
syödä — niin että se, millä rahalla sen
ostaa, jos se leipä hieman aiempaa halvempaa on, sillä on
kulutukseen merkitystä. Mutta se, että tehtäisiin
pelkästään esimerkiksi kunnallistuloon
vähennyksiä, sen kautta pyrittäisiin
sosiaalipoliittisesti kohdentamaan, hoitamaan niin sanottua köyhän
asiaa, on kyllä tie, jota toivon, että emme etenisi.
Valintoja joudutaan tekemään. Sosiaaliturvan tasokorotuksia
tarvitaan jatkossakin.
Arvoisa herra puhemies! Edellä olevaan viitaten, liittyen
työmarkkinatuen tarveharkinnan poistamiseen ja sitten näitten
pienimpien päivärahojen tasoon, esitän
kahta lausumaa.
Ensinnäkin vastalauseen 2 mukainen lausumaehdotus:
"Eduskunta edellyttää, että hallitus antaa
eduskunnalle esityksen osana perusturvan tason ylläpitämistä pienimpien
sairaus- ja vanhempainpäivärahojen korottamisesta
työttömän työmarkkinatuen tasolle."
Toinen esitys, joka liittyy työmarkkinatuen tarveharkintaan:
"Eduskunta edellyttää, että hallitus
jatkaa perusturvan kehittämistä pitäen
tavoitteena työmarkkinatuen tarveharkinnan poistaminen
puolison sekä samassa taloudessa asuvien vanhempien tulojen
osalta."
Anu Vehviläinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Aivan aluksi haluan kannattaa näitä edustaja
Rehulan edellä tekemiä lausumaesityksiä eli
tätä lausumaa vastalauseessa 2 koskien näitä pienimpiä sairaus-
ja vanhempainpäivärahoja ja sitten toista lausumaehdotusta,
jossa esitetään, että työmarkkinatuen
tarveharkinta poistetaan puolison sekä samassa taloudessa
asuvien vanhempien tulojen osalta.
Muutama sana tähän teemaan, jota on useita kertoja — tänäänkin
jo kerran aikaisemmin — käsitelty tässä salissa
ja tullaan muuten vielä käsittelemäänkin
monta kertaa tämän vaalikauden aikana. Minun käsitykseni
on, että hallitukselta kyllä meni prime time -aika
korottaa perusturvaa kokonaisuudessaan, ja keskustan kritiikki,
jota tässä edustaja Rehula edellä toi
esille, liittyy nimenomaan siihen, että keskustassa katsotaan, että hallituksen
perusturvapolitiikka on valikoivaa. Se kohdistuu ainoastaan työttömän
perusturvaan eli pienempään peruspäivärahaan, työmarkkinatukeen,
ja sitten kun on olemassa tämä sidos ansiopäivärahaan,
ansiosidonnaiseen, tietysti sinne.
Hallitus käyttää yli 300 miljoonaa — jos
lasken nyt oikein, kun tänään tuli vielä tämä täydentävä esitys,
58 miljoonaa euroa — noin 330 miljoonaa euroa kaiken kaikkiaan,
tähän uudistukseen. Ja keskustan kysymys on koko
ajan liittynyt kahteen asiaan: ensinnäkin siihen, että tämä on
valikoivaa, ja sitten, toinen näkökulma, siihen,
että jos hallitus päätyi lopulta käyttämään reilut
300 miljoonaa euroa tähän uudistukseen, niin olisiko
sitä rahaa voinut käyttää niin,
että olisi pidetty myös nämä pienimmät
päivärahat, vanhempainpäivärahat
ja sairauspäivärahat, korotuksessa mukana. Ja
sitten vielä olisi pystytty toteuttamaan tämä työmarkkinatuen
tarveharkinnan poisto puolison ja vanhempien tulojen osalta.
Olen samaa mieltä, kuten aiemminkin tässä salissa,
että se oli nimenomaan arvovalinta hallitukselta, että valikoitiin
nimenomaan nämä työttömät,
joiden turvaa tässä parannetaan. Tämä on minusta
se asia, josta on ihan oikeasti hallituspuolueitten ja keskustan
välillä todellinen linjaero. Minä sen
huomasin tänäänkin tässä iltapäivällä käydyssä keskustelussa.
Minä näen niin, että helpolla sosialidemokraatitkin
aina sanovat, että kukin vuorollaan, kukin vuorollaan ja
että työmarkkinatukea ei ole pitkään
aikaan korotettu. Totta kai keskusta haluaa, että kaikkein
pienimpiä työttömyysturvan osia, nimenomaan
työmarkkinatukea ja tätä peruspäivärahaa,
korotetaan, mutta eihän tämä mikään
vuoropelijärjestelmä voi olla. Esimerkki, joka
tänäänkin tuli salissa, ja itsekin olen
sitä viljellyt: Jos sama henkilö, 25-vuotias nainen,
saa ensi vuoden alussa 100 euron, itse asiassa 120 euron, korotuksen
siihen omaan työmarkkinatukeensa, niin sitten loppuvuodesta,
kun hän synnyttää lapsen ja jää äitiysvapaalle
ja saa pienintä äitiyspäivärahaa,
hänen tulonsa ovat 100 euroa pienemmät. Tämä ei
kyllä mene minun järjestykseeni ja päähäni,
miksi tämä vuorojärjestys on tämän
kaltainen.
Tässä työmarkkinatuen tarveharkinnan
poiston osalta olen jäänyt tämänkin
päivän keskustelujen osalta miettimään
sitä, että ikään kuin keskusta
olisi tässä ajamassa jonkinlaista huonoa sosiaaliturvapolitiikkaa,
että pidetään jokaisesta huolta. Minä haluan
myös korostaa ihmisten omaa vastuuta, vastuuta läheisistä,
niin pitkälle kuin pystytään tekemään,
mutta kaikilla vanhemmilla tai puolisoilla ei kyllä sitä taloudellista
vastuuta pysty enää muiden osalle sitten ulottamaan,
ja siitähän tässä on nimenomaan
kysymys. Nämä tulorajat työmarkkinatuen
osalta ovat todella pienet. 1 700 euroa jos puolisolla
on tulot, niin alkaa jo heti leikkautua osittain pois tämä työmarkkinatuki,
ja 1 700 euron palkansaajia ovat varmastikin esimerkiksi
puhdistusalalla olevat siivoojat, perhepäivähoitajat
jnp. Ja sitten se leikkautuu jo kokonaan pois, jos on 2 800
euroa. Eihän tämä voi tällä tavalla
olla.
Minä olen sitä mieltä, että nyt
olisi pitänyt pystyä tekemään
tämä uudistus perusturvan kokonaisuuden kannalta,
laittaa vaikka vähän pienemmät korotukset,
mutta se olisi koskenut kaikkia samalla tavalla. Perustan tämän
sille, että kaikki tietävät, että lähikuukausina
on enemmänkin vuorossa uusia leikkauksia ja veronkorotuksia
kuin mittavia uusia uudistuksia perusturvan puolelle.
Keskustelu päättyi.