6) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi opintotukilain muuttamisesta
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Kahden kuukauden aika opintotuen vapaaehtoiselle
palautukselle on hiusten silottamista tukan tupeeraamisen jälkeen.
Sillä ei auteta opiskelijoiden asemaa lainkaan. Tässä puhutaan
nyt aidanseipäistä, kun pitäisi puhua
aidasta.
Nimittäin ensinnäkin: Kansaneläkelaitos
on ryhtynyt ulosmittaamaan opintotukia opiskelijoiden veronpalautuksista.
Kela ulosmittaa takaisinperittäviä tukia, vaikka
se on tehnyt opiskelijan kanssa takaisinmaksusuunnitelman ja vaikka suunnitelmaa
on noudatettu ja erät on maksettu sovitussa ajassa takaisin.
Kelan takaisinmaksusuunnitelman lopusta löytyy teksti:
"Osamaksusuunnitelman tekeminen ei estä mahdollisten veronpalautusten
ulosmittaamista." Tämä tarkoittaa käytännössä sitä,
että allekirjoitettukin takaisinmaksusuunnitelma on vain
yhteen suuntaan sitova. Maksuvelvollisen on suoritettava takaisinmaksu
aikataulussa, mutta edes sovitun aikataulun noudattaminen ei estä Kelaa
viemästä asiaa perintään. Tämä käy
kohtuuttomaksi siksi, että takaisinperittävään
tukeen on jo lisätty tuo 15 prosenttia korotusta ja ulosoton
yhteydessä peritään vielä perintämaksu.
Kohtuuttomuutta moninkertaistaa vielä se, että takaisinperintä johtuu
usein myös opiskelijan ahkeruudesta. Tämä takaisinperittävä määrä on
todellakin noin 25 miljoonaa euroa vuosittain. Juuri valmistuneilta opiskelijoilta
se on valtava summa.
Opiskelijoilla on tällä hetkellä opintotuki,
jossa on sekä tuloraja että vastikkeellisuus.
Vastikkeellisuus merkitsee sitä, että Kelan opintorahaa ja
asumistukea, maksimissaan yhteensä 499 euroa 60 senttiä,
vastaan on suoritettava viisi opintopistettä. Opintolainaa
tähän ei ole laskettu, koska lainaa ei voi laskea
etuudeksi. Tuloraja puolestaan on jokaista tukikuukautta kohti 660
euroa. Opintotuen tarkoitus on tukea täysipäiväistä opiskelua
eikä olla palkkio suoritetuista pisteistä. Käytännössä se
kuitenkin nykyään on sitä. Opintotuki
on siis vastikkeellista, ikään kuin opiskelijan
palkkaa opintopisteistä.
Nykyään yhä useampi opiskelija joutuu
tekemään työtä selvitäkseen
elantokustannuksista opiskeluaikanaan. Opiskelija kuitenkin menettää koko
kuukauden opintotukensa, jos ansiot ylittävät
tuon säädetyn 660 euroa kuukaudessa. Ja minulla
on semmoinen käsitys, että 50 senttiä on
se raja. Jos menee yli, niin sen jälkeen 660 euroa lähtee.
Opiskelijaa siis rangaistaan siitä, että hän
on ahkera ja suorittaa opintonsa säädetyssä ajassa
ja käy työssä eikä ota opintolainaa.
Silloin kun opiskelija menettää kuukauden opintotukensa,
syntyy juuri tuo takaisinmaksettava osa, mihin nyt annetaan kaksi
kuukautta lisäaikaa maksaa. Mutta ei niillä opiskelijoilla
enää sen jälkeen ole rahaa sitä maksaa,
ne ovat syöneet jo sen rahan, se on mennyt niihin elantokustannuksiin.
Eli nyt suunniteltu kahden kuukauden lisäaika ei poista
opiskelijoiden ongelmaa takaisinperinnän suhteen. Tämä asia
vaatii kunnollisen käsittelyn ja tulorajojen poistamisen
silloin, kun opiskelija on pysynyt säädetyssä opintosuunnitelmassaan.
Ei pidä rangaista nuoria vastavalmistuvia, vaan heitä pitää kannustaa
myöskin elämässään
eteenpäin.
Heikki Autto /kok:
Arvoisa puhemies! Käsiteltävänä oleva
hallituksen esitys pidentäisi opintotuen vapaaehtoisen
palauttamisen määräaikaa ja muokkaisi
opintotuen maksatusta kaksiportaisen tutkintorakenteen vaatimukset
paremmin huomioon ottavaksi. Molemmat ovat hyviä ja kannatettavia
tavoitteita.
Erityisesti vapaaehtoisen palauttamisen määräajan
jatkaminen on muutos parempaan, koska opiskelijat ovat usein pienituloisia.
Keskimäärin noin tuhannen euron palautuksen maksaminen voi
johtaa ikävään kierteeseen ja haitata
jopa opintojen etenemistä.
Lausuntokierroksella luonnoksena olevaan koulutuksen ja tutkimuksen
kehittämissuunnitelmaan on kirjattu tavoite opintotukijärjestelmän uudistamisesta
tukemaan päätoimista opiskelua ja nopeampaa valmistumista.
Sama tavoite lukee sellaisenaan myös pääministeri
Jyrki Kataisen hallituksen hallitusohjelmassa. Hallitusohjelmassa
esitetään myös ehto, jonka mukaan uudistamisen
kustannukset eivät saa ylittää uudistuksen
kansantaloudellisia positiivisia vaikutuksia.
Opintotukeen on viime vuosina tuotu kannustavia elementtejä,
kuten opintolainan rajattu verovähennysoikeus, jonka vaikutuksia
voidaan lähivuosina alkaa arvioida. Opiskeluoikeuteen säädettiin
ajalliset rajoitukset vuodesta 2005 alkaen. Tutkintouudistus sai
aikaan suoranaisen graduryntäyksen, kun vanhojen tutkintovaatimusten mukaisten
tutkintojen loppuun saattamiselle tuli selkeä takaraja.
Myös tulorajoja korotettiin kokoomuksen tavoitteiden mukaisesti
30 prosentilla vuonna 2008.
Monenlaisia toimenpiteitä on siis tehty, mutta opintoajat
ovat edelleen kriittisen huomion kohteena. Aivan erityisen vahvasti
tähän kokonaisuuteen tulee mukaan kysymys työurien
pidentämisestä. Painetta on lisätä työvuosia
ja -tunteja kaikissa työuran kohdissa. Alkupään
osalta se tarkoittaa ensinnäkin nopeampaa valmistumista. Tässä erityisenä silmätikkuna
on huomattavasti muita pidemmistä valmistumisajoistaan
tunnettu Helsingin yliopisto. Lisäksi tärkeää on
minimoida valmistumisen jälkeinen tyhjäkäynti.
Optimaalisinta olisi, että työhön pääsisi
välittömästi valmistumisen jälkeen,
tai suorastaan jo ennen sitä, kunhan työnantaja
huomaisi kannustaa saattamaan opinnot valmiiksi.
Työllistymistä joka tapauksessa selvästi
nopeuttaa opiskeluaikainen työkokemus. Opiskelijoiden työssäkäynnin
on toisaalta nähty hidastavan opiskelua varsinkin niissä tapauksissa,
joissa työ ei liity opiskeltavaan alaan. Toisaalta työkokemuksen
hyödyllisyys juuri myöhemmän työllistymisen
kannalta on aivan kiistaton, vaikkei työkokemus suoranaisesti
olisikaan siltä omalta opiskeltavalta alalta. Merkittävin
syy opiskeluaikaiseen työssäkäyntiin
on toimeentulon parantaminen, joka joissain tapauksissa liittyy
opintolainan välttämiseen.
Tulorajojen korotuksesta huolimatta edelleenkin tuhannet opiskelijat
joutuvat vuosittain opintotuen takaisinperintään.
Viimeisin luku on 24 500 opiskelijaa. Kannustavuuden näkökulmasta
ei ole suuresti mieltä siinä, että opiskelija joutuu
palauttamaan opintotukikuukausia tulorajojen vuoksi, vaikka opinnot
olisivat edenneet vaaditussa tahdissa tai jopa nopeammin. Ahkeruudesta
palkitseminen ja siihen kannustaminen ovat hyviä kokoomuslaisia
tavoitteita, ja mielestäni samalla tiellä pitää jatkaa.
Opiskelijoidenkin tekemä työ kasvattaa kansantaloutta
siinä missä kenen tahansa tekemä työ. Kansantalous
on sokea sille, kuka työn tekee, kunhan työ tulee
tehdyksi. Olisi perusteltua ottaa pohdintaan, voitaisiinko tulorajoista
opintotuessa luopua kokonaan ja sitoa tuen maksatus ainoastaan opintojen
etenemiseen. Ei vaikuta perustellulta, että valtio työtulojen
takia puuttuu sellaisten opiskelijoiden opintotuen maksatukseen, joiden
opinnot etenevät aivan ongelmitta.
Opintotuen tarveharkinnaisuuden perusteet ovat kyseenalaiset
siitäkin syystä, että kyseessä on
ainoa toimeentuloa turvaava yhteiskunnan tuki, josta merkittävä osa
koostuu pankkilainasta. Opintotuki ei nykyään
monessa muussakaan mielessä ole tosiasiassa tarveharkintainen,
koska suuri osa opiskelijoista esimerkiksi saa perheiltään
taloudellista ja muuta aineellista tukea eikä sillä ole
mitään vaikutusta maksettavan opintotuen määrään.
Tulorajat rankaisevat todellisuudessa raskaimmin niitä opiskelijoita,
joilla ei ole rikkaita vanhempia tukemassa opintoja. Voidaan kysyä:
tämäkö on tarveharkinnan tavoite?
Hyvällä syyllä voidaan siis pitää opintotuen tulorajoja
aikansa eläneenä ja turhaa byrokratiaa aiheuttavana
jäänteenä, joka kannattaisi lakkauttaa.
Kannattaisi erittäin vakavasti miettiä uusiksi koko
opintotuen perusidea. Itse näkisin parhaiten valmistumis-
ja työllistymistavoitteita palvelevana sellaisen ajattelutavan,
että opintotuki maksetaan kokonaan tai osittain palkkiona
opintojen etenemisestä. Yksi mahdollisuus lisätä kuvaamani
suorituspalkkiomallin kannustavuutta olisi palkita tavoiteaikaa
nopeammin valmistunut opiskelija esimerkiksi lyhentämällä hänen opintolainansa
pääomaa summalla, joka vastaa laskennallisesti
käyttämättä jääneitä opintotukikuukausia,
tai jopa niin kannustavalla systeemillä, että opiskelija
saa käyttämättä jääneistä tukikuukausista
rahaa palkkiona nopeasta valmistumisesta. Tällainen malli
kannustaisi tehokkaaseen ja nopeaan opiskeluun. Jos myös
tulorajat olisi poistettu ja tuen maksatus sidottu opintojen etenemiseen,
malli ei estäisi työssäkäyntiä eikä rankaisisi
ahkeruudesta, mutta selkeästi kannustin olisi kuitenkin
nopean opiskelun varmistamisessa.
Arvoisa puhemies! Olen syyskuussa myös jättänyt
saman ehdotuksen sisältävän toimenpide-aloitteen.
Inkeri Kerola /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Osittain jatkamme tuota äsken
käytyä sosiaaliturva-, perusturvakeskustelua myöskin
tämän opintotukilain yhteydessä, josta,
hallituksen esityksestä, en sen kummemmin mainitse. Totean
vaan, että tällaiset tekniset päivämäärämuutokset
eivät varmaan paranna niitten opiskelijoitten asemaa, jotka
todella tarvitsisivat lisää taloudellista tukea.
Lähtökohtaisesti olen itse sitä mieltä,
että kaikkien tukijärjestelmien tulisi kannustaa
päätoimiseen opiskeluun, ja rohkenen jopa olla
sitä mieltä, että kun tästä työssäkäynti
kontra opiskelusta on niin paljon puhuttu, niin ellei päätoiminen
opiskelu häiriinny, niin mielestäni työssäkäyntiä ei
pitäisi keltään evätä.
Jos sellaisia henkilöitä on, jotka kykenevät
työskentelemään mutta silti suoriutumaan
opinnoistaan säällisessä, täydellisessä ajassa,
niin kuka voisi asettua tämän esteeksi? Elikkä tämmöinen
päätoimisen opiskelun tukeminen, tapahtuipa se
sitten millä tavalla tahansa, on mielestäni oikeutettua
myöskin opiskelijoiden elämässä.
Meillä on tällä hetkellä tilanne
se, että yhä kasvava joukko on Suomessa niitä,
jotka elävät ilman minkäänlaisia
tuloja. Heillä ei ole veronalaisia työ- tai pääomatuloja
eikä myöskään mitään syyhyn
perustuvaa sosiaalietuutta, ja ainoat tulonlähteet saattavat
olla yleinen asumistuki, toimeentulotuki täydennettynä joissain
tapauksissa lapsilisillä tai elatustuilla. Tästä voimme
vetää sen johtopäätöksen,
että tähän porukkaan saattaa kuulua myöskin
opiskelevia nuoria, opiskelijoita, joiden tulotaso on todella heikko.
Toisen asteen opiskelijoiden opintotuki on erityisen niukka,
ja tarveharkintainen toisen asteen alle 20-vuotiailla opiskelijoilla
erityisesti. Toisen asteen opiskelijoiden heikko opintotuki on koulutuksen
epätasa-arvoa lisäävä tekijä,
kuten kaikki tiedämme. Nimenomaan koulutukseen kannustamisen
kannalta on ongelmallista, että tarveharkintaisuuden, lapsilisän
maksamisen päätyttyä opiskelija voi jäädä kokonaan
opintotuen ulkopuolelle. Erityisen ongelmallinen tämä tilanne
on täysi-ikäisten itsenäisesti asuvien
opiskelijoiden osalta, koska vanhempien tulot vähentävät
opintorahaa 20. ikävuoteen asti. (Ben Zyskowicz: Onko se
väärin?) — Tästä voimme
edelleen, edustaja Zyskowicz, keskustella, onko se väärin
vai onko se oikein. Puhun jälleen niistä perheistä,
joilla on todella alhainen tulotaso, mutta joilla on tuloja, jotka
vaikuttavat näihin äsken mainittuihin. En puhu
edelleenkään vuorineuvosperheistä. — Korkeakouluopiskelijoiden kohdalla
vanhempien tuloja ei oteta sen sijaan huomioon. Lisäksi
vanhempiensa luona asuvien ja alle 18-vuotiaiden opiskelijoiden
opintorahamäärät ovat edelleen hyvinkin
pieniä.
Arvoisa puhemies! Keskusta on esittänyt hallituksessa
ollessaan ja ajanut myöskin näitä tavoitteita
aina kun se on ollut mahdollista erityisesti opiskelevien perheitten
osalta, että siellä voitaisiin tehdä lisätukia
opintotukiin. Tämän kustannus on arvioitu, muistaakseni
viimeiset laskelmat osoittavat sen, että se olisi alle
100 miljoonaa euroa, tuossa 50 miljoonan päälle.
Toiseksi olemme tukeneet sitä, että vanhempien
tulojen vaikutus eliminoitaisiin. Sen on arvioitu olevan 30 miljoonan
luokkaa. Sitten tämä tulorajojen poisto opiskelijoilta:
sen hinnaksihan on arvioitu 300 miljoonaa.
Elikkä tässä järjestyksessä keskusta
on opiskelijoiden etuja ajanut, ja tämä järjestys
saattaisi olla myöskin se, jossa ensisijaisena etuutena
haluamme tukea sitä, että opiskelevia lapsiperheitä tuettaisiin.
Kaikki tilastot näyttävät sen, että niiden
tilanne on erittäin tukala tänäkin päivänä.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Opintorahan ja asumislisän vapaaehtoisen
palauttamisen määräajan pidentäminen
kahdella kuukaudella toukokuun loppuun asti on hyvä lakimuutos,
vaikkakin aika vaatimaton teko opiskelijoiden hyväksi.
Takaisin perittävään määrään
lisätään 15 prosentin korko. Lisättävä 15
prosentin korko on kohtuuttoman kova. Lainaus opintotukilain muuttamisen
yleisperusteluista: "- - tukivuodelta 2010 opintotukea
palautti noin 24 000 opiskelijaa ja palautusten bruttosumma
oli 22,2 miljoonaa euroa. Opintotukea perittiin takaisin noin 24 500
opiskelijalta, ja takaisin perittävä määrä oli
yhteensä 24,6 miljoonaa euroa sekä keskimääräinen
perittävä määrä 1 044
euroa." Vuoteen 2007 verrattuna opintotukien perintämäärät
ovatkin tippuneet 13 500 opiskelijan verran ja vapaaehtoisten
opintotukia palauttaneiden määrä tippui
7 000 opiskelijan verran. Se, miksi opintotukien palautuksen
määrät ja perinnät ovat näin
merkittävästi laskeneet, johtuu opiskelijan omien
tulojen tulorajan nostamisesta vuoden 2008 alusta 30 prosentilla.
Opiskelijoiden opintotuen sitominen elinkustannusindeksiin olisi
ollut tärkeä toteuttaa heti vuoden 2012 alusta,
kuten täällä istuvista kansanedustajista
144 lupasi sen tehdä. Täytyy taas jälleen
muistuttaa, että esimerkiksi vasemmistoliitosta, vihreistä,
sosialidemokraateista, RKP:stä kaikki vastauksen antaneet
valituksi tulleet kansanedustajat sekä KD:stä yhtä kansanedustajaa lukuun
ottamatta kaikki lupasivat korottaa opintotuen indeksin 1.1.2012
alkaen. Millaisen viestin tällainen vaalilupausten syöminen
antaakaan nuorille opiskelijoille, niille, joiden tulisi kantaa yhteiskunnastamme
vastuuta opintojen aikana ja myös niiden jälkeen?
Politiikka ei tule kovin kiinnostavaksi siten, että me
lupaamme jotain mutta joudumme syömään
lupauksemme, koska meillä on toisia lupauksia, jotka ajavat
niiden ohi. Siitähän perimmiltään
on kysymys, että priorisoimme menomme ja tulomme sen mukaan, mikä meille
on tärkeintä.
Olisi oikeudenmukaista, että myös opiskelijoiden
toimeentulo seuraisi hintojen kehitystä. Opintorahan ostovoima
on heikentynyt 13 prosenttia vuodesta 1992, jolloin nykyinen opintotukijärjestelmä
luotiin.
Koska opintotukea ei nähtävästi koroteta
indeksiin kuin vasta vaalikauden lopussa 2014, ehdotan, että hallitus
vakavasti harkitsee opiskelujen tukemista muilla konkreettisilla
keinoilla. Esimerkiksi opiskelijoiden omien tulojen määrää olisikin
syytä jälleen harkita nostettavaksi, koska opiskelijatkin
maksavat vuokraa ja syövät ruokaa nälkäänsä.
Myös opiskelijoiden takaisin perittävän
opintotuen 15 prosentin koron määrää kohtuullistamalla
me voisimme osoittaa sen, että valtio ei halua tehdä bisnestä vähävaraisten
opiskelijoiden, usein nuorten, elämää opettelevien,
kustannuksella.
Arvoisa puhemies! Näillä evästyksillä toivon, että hallitus
huomioi meidän opiskelijamme ja nuoremme muullakin tavalla
kuin tällä esitetyllä lakimuutoksella.
Sofia Vikman /kok:
Arvoisa puhemies! Olin paikalla viime maaliskuussa Tampereen
keskustorilla, kun tamperelaiset korkeakouluopiskelijat järjestivät
tempauksen opintotuen sitomiseksi elinkustannusindeksiin. On mielettömän
hienoa, että nuoret lähtevät vaikuttamaan
ja ovat aktiivisia. Sivistyspuolueena kokoomus on aina ollut opiskelijan
asialla ja kannustanut kouluttautumaan, niin nytkin.
Tämän nyt käsittelyssä olevan
tervetulleen opintotukilain parannuksen lisäksi Jyrki Kataisen
hallitus ansaitsee kiitoksen siitä, että opiskelijoiden
tavoite toteutetaan ja opintotuki sidotaan indeksiin 1.9.2014. Lisäksi
hallitusohjelman mukaan opintotukijärjestelmää uudistetaan tukemaan
päätoimista opiskelua ja nopeampaa valmistumista,
mikä on työurien pidentämiseksi tarpeellista
ja järkevää. Osana uudistusta korjataan
toisen asteen opiskelijoiden opintotukeen liittyvät epäkohdat
ja tarkastellaan perheellisten opiskelijoiden asemaa. Opintotuen
uudistamisen kustannukset eivät ylitä uudistuksen
kansanta-loudellisia positiivisia vaikutuksia, mikä on
tässä taloudellisessa tilanteessa vastuullista.
Kehotan opintotuesta vastaavaa ministeri Arhinmäkeä kuitenkin
kiirehtimään koko opintotukijärjestelmän
uudistusta. Nykyisen tukimallin sitominen indeksiin ei vielä yksistään
ilman muiden uudistusten toteuttamista tunnu merkittävästi
yksittäisen opiskelijan kukkarossa, toimeentulossa ja mahdollisuuksissa
täysipäiväiseen opiskeluun. Ongelmat
eivät ratkea vain kaatamalla indeksin muodossa lisää rahaa
vanhaan järjestelmään.
Opintotuki ei ole palkka opiskelusta, vaan sen tehtävä on
mahdollistaa kouluttautuminen varallisuudesta riippumatta. Opintotukijärjestelmässämme
on kuitenkin vielä parannettavaa, jotta se kannustaa ahkeruuteen.
Kannustavuuden pitäisi olla kaikkien yhteiskunnan tukien
ja poliittisten päätösten kantava periaate.
Nykyinen tukimallimme kannustaa opiskelijoita lähinnä vain
yhteen asiaan, nimittäin laskemaan sitä, ettei
vaan tee liikaa töitä. Tämä on
väärä viesti nuorisolle. Oikeudenmukaista
on, että ahkeruus kannattaa aina.
Arvoisa puhemies! Koko opintotukijärjestelmä kaipaa
uudistusta, jolla on kaksi nimenomaan kannustavuuteen kiteytyvää tavoitetta. Ensinnä
opintotuesta
on tehtävä ahkeraan opiskeluun kannustava ja täysipäiväisen
opiskelun varsinkin ensimmäisinä opiskeluvuosina
mahdollistava. Toiseksi, työnteosta ei saa rangaista. Jos
pystyy yhdistämään työnteon
hyvin eteneviin opintoihin, sen pitää olla aina
kannattavaa myös taloudellisesti. Nykyisin tulorajat kieltämättä tulevat
yhä vastaan liian helposti. On kestämätöntä,
että opiskelijan ei aina taloudellisesti kannata tehdä töitä tai
että ahkeran opiskelijan ansaitsema stipendi aiheuttaa
opintotuen takaisinperinnän eikä näin
käytännössä hyödytä ansioitunutta
opiskelijaa.
Opintotukijärjestelmän kokonaisvaltainen remontti
on tarpeen, jotta kannustetaan nuoria ahkeraan opiskeluun ja joutuisaan
valmistumiseen sekä hankkimaan valmistumisen jälkeisen
työllistymisen kannalta käytännössä välttämätöntä työkokemusta
jo opiskeluaikana, ainakin opintojen loppuvaiheessa. Kun opintotuen
kustannukset eivät saa ylittää uudistuksen
kansantaloudellisia positiivisia vaikutuksia, on tärkeää huomata,
että uudelleenkohdennuksia voidaan kuitenkin tehdä.
Ja kannustavuuden lisäämisen ei tarvitse maksaa
valtiolle, päinvastoin.
Kristiina Salonen /sd:
Arvoisa puhemies! Vuonna 2010 opintotukea palautti vapaaehtoisesti
24 000 opiskelijaa. Samana vuonna tukea perittiin 24 500
henkilöltä. Hallituksen esitys vaikuttaa siis
parhaimmillaan keskimäärin noin 50 000
opiskelijan elämään, joilla on jatkossa kaksi
kuukautta pidempi määräaika opintorahan ja
asumislisän vapaaehtoiseen palauttamiseen.
Esitys on järkevä, sillä opiskelijat
saavat veroilmoituksensa viimeistään vasta huhtikuussa. Esitys
mahdollistaa nyt entistä paremmin opiskelijan omaehtoisen
vuosituloseurannan ja vapaaehtoisen palautuksen liikamaksutilanteessa.
Esitys on myös oikeudenmukainen opiskelijaa kohtaan, koska
vapaaehtoisen maksun jälkeen tukikuukausi palautuu uudelleen
käytettäväksi. Tällainen esitys
on positiivinen merkki siitä, että opiskelijoiden
tilannetta halutaan parantaa vaikka vain järkevöittämällä byrokratiaa
opiskelijan etua ajatellen. Mielestäni tällaiset
lakimuutokset ovat muutenkin kannatettavia, sillä käytäntöjä pitää uudistaa
asiakastarpeita vastaavaksi. Me emme ole byrokratiaa varten, vaan
byrokratia on meitä varten.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan puhemies
Eero Heinäluoma.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Muutama hetki sitten keskustelimme
salissa siitä, onko se oikein, että puolison tuloihin
liittyvä tarveharkinta vaikuttaa työttömän
puolison saamaan työmarkkinatukeen. Nyt näköjään
keskustelemme siitä, onko se oikein, että vanhempien
tuloihin liittyvä tarveharkinta vaikuttaa opiskelijoiden
saamaan opintotukeen. Toistamatta kaikkea sitä, mitä sanoin
aikaisemmin, totean uudelleen, että minun mielestäni
vanhempien tuloihin liittyvä tarveharkinta on oikea ja
järkevä viesti vanhemmille siitä, että jos
heillä on riittävät ja hyvät
tulot, heidän pitää omalta osaltaan elättää opiskelevaa
lastaan. Toisenlainen ratkaisu, mitä täällä edustaja
Kerola ja edustaja Autto ja muut ovat ymmärtääkseni
puoltaneet, että vanhempien tuloihin liittyvästä tarveharkinnasta
tulisi kokonaan luopua, antaa sen viestin, että oli vanhemmilla
miten hyvät tulot tahansa, ei ole heidän asiansa
elättää omaa lastaan, jos tämä on 18
vuotta täyttänyt, vaan on ennen kaikkea yhteiskunnan
asia tämä lapsi elättää.
Haluan vielä sanoa, että kun vaaditaan tarveharkintaa
kokonaan poistettavaksi, niin silloin ei puhuta pienituloisista
vanhemmista pelkästään tai keskituloisista
vanhemmista vaan silloin puhutaan myös hyvätuloisista
tai suurituloisista vanhemmista. Ymmärrän niitä vaatimuksia,
joissa vaaditaan tulorajoja nostettaviksi, oli sitten kyse työmarkkinatuesta
tai opintotuesta. Mutta en ymmärrä niitä vaatimuksia,
joissa esimerkiksi 18- tai 19-vuotiaan opiskelijan kohdalla vanhempien
tulot eivät saisi lainkaan, olivat ne miten suuret tahansa,
vaikuttaa tämän opiskelijan saamaan opintotukeen. — Puhemies!
Jatkan pöntöstä. [Puhuja siirtyi
puhujakorokkeelle.]
(Eduskunnasta: Puhu asiasta!) — Palataan siihen. — Tämä ajattelu,
herra puhemies, että vanhempien tuloihin liittyvästä tarveharkinnasta
tulisi opiskelijoiden kohdalla kokonaan luopua, antaa juuri sen
viestin, jota minun mielestäni ei pidä antaa,
eli että ei ole vanhempien asia elättää omaa
lastaan, jos tämä on 18 vuotta täyttänyt, kyllä se
on yhteiskunnan asia. Tämänkö viestin te
haluatte antaa? Eikö meillä tässä yhteiskunnassa
ole riittävästi ahneutta ja itsekkyyttä,
sitä, että jokainen lähtee siitä,
että pitää huolta lähinnä itsestään?
Tämänkö viestin me nyt haluamme antaa,
että vaikka on suurituloiset vanhemmat, niin kyllä se
on yhteiskunnan asia elättää heidän lapsensa
eikä näiden vanhempien itsensä, jos lapsi
on täyttänyt 18 vuotta? Tähän
suuntaan on koko ajan menty opintotukea uudistettaessa, ja nyt ainakin
edustaja Kerola kertoi, että keskusta ainakin on sitä mieltä,
näin ymmärsin, että vanhempien tuloihin
liittyvästä tarveharkinnasta tulisi kokonaan luopua.
No, sitten otetaan ensi vuonna tuommoinen vajaat 7 miljardia
velkaa yhteiskunnalle. Mitä täällä sitten
vaaditaan? Täällä ainakin edustaja Autto
ja edustaja Kerola ja ymmärtääkseni edustaja
Vikmankin vaativat, että myös opiskelijan omiin
tuloihin liittyvä tarveharkinta pitäisi lopettaa.
Siis ei vaadita pelkästään sitä,
että vanhempien tuloihin liittyvästä tarveharkinnasta
pitäisi luopua, vaan myös opiskelijan omiin tuloihin
liittyvästä tarveharkinnasta pitäisi
luopua. Eli olivat opiskelijalla millaiset tulot tahansa, teki hän kuinka
paljon töitä tahansa ja tienasi kuinka paljon
tahansa, niin hänen pitää siihen päälle
saada vielä opintorahaa. Miksi? En minä ymmärrä. Minä olen
ymmärtänyt, että opintoraha maksetaan
opiskelijalle sen takia, että hän pystyisi opiskelujensa
aikana saamaan elannon tämän opintorahan ja muun
opintotuen eli opintolainankin avulla. No, miksi sitten sellaiselle
opiskelijalle, joka tienaa vaikka kolme tonnia kuussa, pitäisi vielä opintorahaa
maksaa veronmaksajien rahoista? En minä ymmärrä.
Voi olla, että minä olen taas vähän
vanhanaikainen, mutta minä olen ymmärtänyt,
että opintorahan tarkoituksena on tukea tämän
opiskelijan elatusta. No, jos opiskelijan elatus perustuu hänen
omaan työhönsä, hän tienaa vaikka
kolme tonnia kuussa, tekee töitä, hieno homma,
ahkera kaveri, miksi hänelle pitäisi sen päälle
vielä opintorahaa maksaa? En minä ymmärrä.
Onko se joku bonus siitä, että hän on
opiskelija? Pitääkös meidän
erikseen maksaa ihmisille siitä, että he ovat
opiskelijoita? Sinä tienaat kolme tonnia, sinä opiskelet,
me maksamme sinulle bonusta siitä, että sinä olet
opiskelija, saat veronmaksajien piikkiin vielä tonnin kuussa.
Tämä on vähän sukua sille,
että työttömällekin, joka pääsee
töihin ja tienaa vaikka kolme tonnia kuussa, pitäisi
sen päälle vielä maksaa työttömyyskorvausta
tai jonkun muun nimistä korvausta. Koko tämä ajattelu
on minun mielestäni aivan päätöntä yleisesti
ja tässä tilanteessa, kun 7 miljardin alijäämäistä budjettia
tehdään, aivan erityisesti. Miksi opiskelijalle,
joka tienaa elantonsa tekemällä työtä,
sen päälle pitää maksaa vielä veronmaksajien
piikistä opintorahaa? Tätä Suomen Keskusta
vaatii, entinen Keskustapuolue, ja tätä näköjään
kokoomuksen nuori siipi vaatii, voi olla, että kokoomuksen
vanhempikin siipi. Minä en tahdo pysyä tässä kehityksessä mukana.
Inkeri Kerola /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Jatkamme tätä samaa keskustelua
kuin äsken, ja korostan edustaja Zyskowiczille, että me
puhumme eri ihmisryhmistä. Edustaja Zyskowicz puhuu siitä hyvätuloisten ryhmästä,
kun puhutaan tarveharkintaisuudesta, ja me puhumme siitä köyhien
ihmisten ryhmästä, joilla ei välttämättä ole
sellaista tulotasoa, mihin edustaja Zyskowicz viittaa. (Ben Zyskowicz: Miksi
te ette sitten ehdota tulorajojen nostamista?) — Tästäkin
asiasta voimme keskustella, edustaja hyvä.
Sitten mitä tulee opiskelijoiden tulorajoihin, niin
itse edustan sitä kantaa, että jos opiskelija tienaa
eivätkä opinnot häiriinny, niin miksi
yhteiskunta asettaa sille rajoja. Mutta en sanonut, mikä on
opintorahan määrä sen jälkeen.
Siihen en puuttunut, ja siitä meidän täytyy
osata ja kyetä keskustelemaan. Sitten mitä tulee
tähän kokonaisuuteen, vielä tähän
vanhempien tulojen vaikuttamiseen, niin mitä sanoo edustaja
Zyskowicz tähän: jos nuori avioituu, on iältään
19-vuotias, onko edelleen oikein, että hänen vanhempansa
tulot vaikuttavat hänen elämiseensä?
Heikki Autto /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Zyskowicz on kyllä kieltämättä mestari
siinä, että hän pystyy alkamaan syyttää minua
ja edustaja Kerolaa asioista, joita emme ole täällä puheenvuoroissamme
mielestäni maininneetkaan, kun hän alkaa syyttää,
että olemme vaatimassa pois tätä vanhempien
tulojen vaikutusta aikuisten opiskelijoitten opintorahaan. Ei sitä,
edustaja Zyskowicz, ole enää ollut vuosikausiin,
vaan kyllä se on kysymys nimenomaan siitä, miten
ne opiskelijan opinnot etenevät suhteessa siihen, paljonko
opiskelija tienaa, joka sitten on tämä tulorajaproblematiikka.
Oma puheenvuoroni juontaa siitä, että Suomen
huoltosuhde on muuttumassa todella huomattavalla tavalla tulevien
vuosikymmenten aikana. Meidän tulee kannustaa suomalaisia
pidentämään työuria niin sieltä alkupäästä,
työurien aikana kuin sieltä loppupäästäkin,
jotta Suomessa tehdään riittävästi
töitä, että pystymme tulevaisuudessakin
rahoittamaan tämän laajan hyvinvointiyhteiskunnan,
josta saamme nauttia, hyvinvointiyhteiskunnan, jota edustaja Zyskowiczkin on
ollut ansiokkaasti rakentamassa. Siitä esitän kyllä nuorena
edustajana Zyskowiczille aivan varauksettoman kiitoksen, että hän
on tätä työtä täällä salissa
vuosikausia jaksanut tehdä ja taistella suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan
puolesta. Mutta kyllä jatkossa tätä työtä täytyy
tehdä niin, että luodaan uusia kannustavia elementtejä, jotka
tukevat nuorten valmistumista, antavat sellaista pontta, että...
Puhemies Eero Heinäluoma:
Arvoisa edustaja, vastauspuheenvuoro on aina 1 minuutti.
No niin, kiitos, arvoisa puhemies.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Kerolalle lyhyesti, että te
sanotte, että te ette puhu hyvätuloisista, te
puhutte pienituloisista. Jos näin on, ehdottakaa tarveharkintaan
liittyvien tulorajojen korottamista. Mutta te ehdotatte sekä työmarkkinatuen
kohdalla että tältä osin tarveharkinnan poistamista,
ja siinä on periaatteellisesti iso ero.
Mitä edustaja Auton puheenvuoroon tulee, niin, edustaja
Autto, kyllä se vielä on niin, että vanhempien
tuloihin liittyvä tarveharkinta opintotuen eräissä osissa
on mukana. Ymmärsin, että te olisitte vaatinut
sitä poistettavaksi, mutta jos ette vaadi, niin hyvä on.
Edustaja Kerola ainakin vaati sitä poistettavaksi ja kertoi,
että keskusta vaatii.
Mitä sitten tulee siihen, onko se oikein, että opiskelijan
omat tulot vaikuttavat, niin minun mielestäni se on oikein.
Jos halutaan kannustaa nopeaan valmistumiseen, niin joitain bonuksia voidaan
siihen varmaan luoda. Mutta sitä, että pitäisi
maksaa samaan aikaan sekä palkkaa että opintorahaa,
sitä en pysty ymmärtämään.
Maria Tolppanen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Zyskowicz, te olette istunut niin
kauan aikaa tässä eduskunnassa, että te
olitte säätämässä sellaista
lakia, missä sanottiin, että tämä opintoraha
maksetaan silloin, jos saa viisi opintoviikkoa. Eikö tämä tarkoita silloin
sitä, että se on palkkio siitä tehdystä työstä,
palkkio siitä, että saadaan tietty määrä täyteen säädetyssä ajassa?
Minkä takia te nyt sanotte, että jos tämä tietty
määrä saadaan täyteen, niin sen
päälle opiskelija ei saisi enää tienata
mitään? Tällä hetkellähän
saa tienata sen 660 euroa. Jos hän tienaa 50 senttiä yli,
niin sitten häneltä viedään
se 660 euroa. Mutta te olitte säätämässä tätä lakia,
jolloin siitä muodostui ikään kuin palkkio. Sen
lisäksi, kun sanotaan, että vanhempien tulorajat
vaikuttavat, se ei ymmärtääkseni perustu
lakiin. Siitä on tullut maan tapa, näin sanotaan
Kelassa. Tarkistan tämän asian, koskeeko se 18-vuotiaita
vai 20-vuotiaita, mutta näin joka tapauksessa on.
Mika Niikko /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Zyskowicz on harvinaisen viisas
ja sillä tavalla johdonmukainen kaveri näissä kannoissaan,
ja on mukava kuulla, että kokoomuksessa on erilaisia näkökulmia
näihin asioihin. Toki minä en ole niin sanottu
nuorisosiiven ja vanhemmankaan siiven kanssa kaikessa samaa mieltä,
mutta se asia, minkä edustaja Zyskowicz nosti esille, että samaan
aikaan opiskelijan ei pitäisi saada kuitenkaan palkkaa
ja opintotukea, niin näin ei tulisi olla. Toki te varmaan
tarkoitatte nyt tällä sitä, että jos
se opintotuki on niin huono, niin toki sitä palkkaakin
saa vähän tienata, ettei se opintotukeen vaikuta.
Kuten esimerkiksi tässä lakiesityksessä oli
hyvä esimerkki siitä, että kun sitä oman
tulon rajaa nostettiin 30 prosentilla, niin yli 10 000
opiskelijalla pieneni näitten takaisin perittävien
määrä. Sehän vaan osoittaa sen,
kun opiskelija menee töihin, että se opintotuki
on niin pieni. Ja nyt minä olen tosi huolissani siitä,
että kokoomuksessa ei otettu vakavasti näitä vaalilupauksia.
Ainoastaan edustaja Zyskowicz piti vaalilupauksensa. Hänhän
oli sanonut opiskelijoille, että hän ei ole sillä kannalla,
että opintotuki pitää korottaa indeksiin 1.1.
Olitte ainoa henkilö teidän puolueessanne, joka
sanoi näin, mutta muut täällä istuvista,
15 edustajaa, olivat sitä mieltä, että se
korotetaan 1.1.2012, ja näyttää siltä,
että tämä nuorempi siipi sai selkäänsä siellä Säätytalolla,
kun näistä asioista keskusteltiin. Vai voisitko
vielä...
Puhemies Eero Heinäluoma:
Ja edustaja Niikko, myös teille vastauspuheenvuoro
on 1 minuutti.
...edustaja Zyskowicz, perustella sen, miksi ette halunneet
korottaa sitä 1.1.
Inkeri Kerola /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Zyskowiczille edelleen se tarkennus,
että keskustan prioriteetissa ykkössijalla on
opiskelevien lapsiperheiden aseman kohentaminen. Ja sanon sen vielä tässä toiseen
kertaan: siis opiskelevien lapsiperheiden asian kohentaminen. Jos
varoja on, niin seuraavana listoillamme tulee tämä vanhempien
tulojen vaikutus, jonka on arvioitu olevan noin kolmisenkymmentä miljoonaa.
Ja jos jäi mainitsematta tuossa omassa puheessani, niin
lisättäköön se siihen puheenvuorooni,
että henkilökohtainen kantani on se, että myös
tätä tulorajojen poistoa katsottaisiin ja tarkasteltaisiin
uudelleen. Sen arvioitu hinta on muistini mukaan noin 300 miljoonaa.
Se on henkilökohtainen kantani, ei keskustan kanta. Keskustan
kanta on: ykkösenä opiskelevat lapsiperheet, ja
sen jälkeen jos varoja riittää, vanhempien
tulojen vaikutuksen tarkastelu. Toivottavasti tämä nyt
tuli selväksi.
Jari Myllykoski /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Niikko on jaksanut muistuttaa tässä jo
muutamaan otteeseen, kuinka vasemmistopuolueet ja vasemmistoliiton
kansanedustajat ovat tahtoneet korotuksia siihen ja siihen päivämäärään
mennessä. On toki totta, että me olemme tahtoneet
sitä ja vaatineet sitä ja se on ollut meillä eduskuntavaalikampanjan
yhteisenä ja keskeisenä teemana. Tämä asia,
indeksiin sidottu opintotuki, on ollut tämän eduskunnan
tahto monenkin puolueen osalta, ja sitä työtä me
lähdimme tässä vaalissa tekemään.
Ainoa on se, että kun tehdään tähän
maahan hallitus, joka kantaa tässä talouden tilanteessa
sen poliittisen vastuun näillä talouden tunnusluvuilla
kuin on mahdollista, ei kuuden puolueen hallitusohjelmaneuvotteluissa
pystytty parempaan. Siinä täytyy sanoa, että olen
itseeni ja vähän ryhmäänkin pettynyt,
ettei näin. Mutta joka tapauksessa maaliin ollaan pääsemässä ja
nyt se on totta, mistä on paljon haaveiltu.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Tolppanen, olen ollut täällä tekemässä varmasti
hyviä lakeja ja huonoja lakeja, sitä en kiistä.
Mutta sanon vielä, että on mielestäni
perusteltua ollut esimerkiksi korottaa opiskelijoiden omiin tuloihin
liittyvää tulorajaa, niin kuin on tehty. Mutta
on eri asia vaatia, että kokonaan luovutaan vanhempien
tuloihin liittyvästä tarveharkinnasta, kuten edustaja
Kerola puheessaan vaati, ja luovutaan opiskelijoiden omiin tuloihin
liittyvästä tarveharkinnasta. Nämä ovat
eri asioita kuin se, että näitä tulorajoja
tarkastellaan.
Ja vieläkin pitää sanoa, että jos
kerta — ja tämä oli tänne kysymykseen — opiskelija
tienaa opiskelujen ohessa niin paljon, että se palkka kiistatta
riittää hänen omaan elatukseensa, niin en
ymmärrä, mistä siihen päälle
pitää vielä opintotukea maksaa.
Mitä sitten tulee tähän indeksikysymykseen, edustaja
Niikko, olin sitä mieltä, että Suomessa on
maailman paras opintotukijärjestelmä suunnilleen
ja nyt ollaan sellaisessa velkavetoisessa meiningissä,
että välittömiä korjauksia ja
parannuksia ei pitäisi tehdä.
Heikki Autto /kok:
Arvoisa herra puhemies! Varasin puheenvuoron tähän
Zyskowiczin puheenvuoron jälkeen vähän
niin kuin siltä varalta — ounastellen, että Zyskowicz
todella menee tuonne pönttöön ja kuvaa — että hän
saattaa esittää vähän vanhakantaisia
tulkintoja. Arvostan todella Zyskowiczin tulkintoja asiasta, ei
siinä mitään, mutta haluan hänelle
myös tuoda tämän oman näkökulmani
perustelun, elikkä meidän täytyy pystyä kannustamaan
suomalaisia opiskelijoita valmistumaan nykyistä nopeammassa
aikataulussa. Kysyn edelleen edustaja Zyskowiczilta, että jos
todella päästään siihen tilanteeseen, että suomalaiset
opiskelijat alkavat yhtäkkiä tienata tällaista
keskivertopalkansaajaa parempia palkkoja, niin mitä pahaa
siinä on, jos tähän päästään
sitten sillä, että opiskelijat kuitenkin suorittavat
opintonsa suunnitellussa aikataulussa, saavat siitä korvaukseksi
sitten tämän opintorahan.
Elikkä oma ajatukseni tästä tulorajojen
poistamisesta perustuu nimenomaan siihen, että tätä kautta
voidaan luoda niitä kannusteita, joita Suomi nyt juuri
tässä tilanteessa kipeästi kaipaa, kun meidän
täytyy löytää ratkaisu siihen
yhtälöön — kun huoltosuhde muuttuu
suunnilleen 40 huollettavasta 100:aa työssäkäyvää kohti,
joka se on ollut hyvinvointiyhteiskuntaa rakennettaessa, siihen,
että meillä on 70 huollettavaa 100:aa työssäkäyvää kohti — että mahdollisimman
monella työikäisellä todella olisi sitten
myöskin se työpaikka ja sitä kautta olisivat
kasvattamassa meidän koko yhteiskuntamme kykyä huolehtia
näistä hyvinvointipalveluista.
Tähän perustuu, edustaja Zyskowicz, tämä minun
ajatukseni kannustaa opiskelijoita, ei rangaista opiskelijoita työnteosta.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Haluaisin palata edustaja Vikmanin puheeseen
siitä, kun hän suitsutti sitä, että hallitus
ja kokoomus on opiskelijoitten puolella. Te olette huolissanne heidän
tuloistaan ja olette myös sitä mieltä,
että te teette parhaillaan opintotukiremonttia. Kehuitte
vielä, että opintotuki tämän
hallituskauden aikana korotetaan indeksiin, ja siitäkin
yrititte jollakin tavalla kerätä pisteitä kotiinpäin.
Mainitsitte jopa myös, että opiskelijoitten työntekoa
tulisi kannustaa.
Mielestäni opiskelijoita tulisi kannustaa valmistumaan
ajoissa opiskeluista ja kannustaa opiskeluun, ja siinä merkityksessä on
välttämätöntä korottaa
opintotuki indeksiin. Se olisi tullut korottaa nyt 1.1.2012, kuten
tässä opiskelijoitten listassa lukee. 144 täällä valittua
kansanedustajaa lupasi sen ennen valintaansa opiskelijoille. Nyt
minua ihmetyttää se, miten 144 on yhtäkkiä vähemmistönä Säätytalolla
tai vähemmistönä yleensä neuvotteluissa,
kun meitä on 200 edustajaa tässä salissa.
Millä tavalla teidät jyrättiin sitten
yli, kun te ette saaneet tällaista 15 miljoonan euron indeksikorotusta
läpi siellä, koska siellähän
saatiin huomattavasti isompiakin asioita lävitse?
Olen sinänsä huolissani siitä, että täällä olevat edustajat
keräävät pisteitä ikään
kuin kotiin siitä, kun he eivät tehneet mitään
muuta kuin söivät vaalilupauksensa. Siinä mielessä kehotan
kyllä parannuksen tekemiseen.
Sofia Vikman /kok:
Arvoisa puhemies! Aivan ensinnä tähän
edustaja Niikon toteamukseen siitä, että täysipäiväinen
opiskelu mahdollistuisi, jos indeksi tulisi heti voimaan: Ainakin
itselläni on tuoreessa muistissa opintotuki- ja opiskeluaika
vielä viime vuodelta, ja voin kyllä tällä kokemuksella
kertoa, että se täysipäiväinen
opiskelu opintotuella ei ihan pelkästään
tällä indeksin voimaan tulemisella hoidu. Eli
siinä suhteessa kannattaa edustaja Niikon tarkistaa, millä tiedoilla on
liikkeellä. — Tulen sinne pönttöön,
koska aika ei riitä. (Puhuja siirtyi puhujakorokkeelle — Mika
Niikko: Enhän minä niin sanonut!)
Mutta sitten itse tähän asiaan. Tänään
on keskusteltu täällä sosiaaliturvan
tarveharkinnasta. On hyvä huomata, että opintotuki
ei ole sosiaaliturvaa, sillä on hieman eri luonne. Suomalainen menestys
perustuu vahvaan osaamiseen, ja opintotuen tehtävä on
mahdollistaa jokaiselle yksilölle kouluttautuminen omien
kykyjen mukaan, tukivat vanhemmat sitä tai eivät.
Tämä on pienen valtion, pienen Suomen kannalta
aivan erityisen tärkeää ollut ja tulee
olemaan myös tulevaisuudessa.
Vaikka allekirjoitankin tämän edustaja Zyskowiczin
näkemyksen vanhempien velvollisuudesta tukea lastaan, niin
tässä opintotuen kohdalla asia pitää nähdä myös
niin, että kyse ei ole välttämättä vain
vanhemman velvollisuudesta, vaan ennen kaikkea opiskelijan oikeudesta
kouluttautua omien kykyjensä mukaan, tukivat vanhemmat
sitä tai eivät. Järjestelmän
täytyy tämä mahdollistaa kaikissa tilanteissa.
Tässä tietysti meillä kääntöpuolena
on oikeudenmukaisuuskysymys siitä, että opintojen
ripeästi edetessä myös opiskelijalla
pitää olla oikeus parantaa elintasoaan ja tulla
toimeen tekemällä töitä. Meidän
pitäisi pyrkiä eroon kannustinloukuista ja siitä huolestuttavasta
asenteesta, että nuoret sukupolvet oppivat laskemaan, kannattaako
työnteko tuista johtuen vai ei. Meidän pitäisi viestiä nuorille
työn periaatteen ensisijaisuutta. Tämä ei
välttämättä edellytä tarveharkinnan poistoa
kokonaan, vaan tulorajojen tarkistusta ajan tasalle.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa puhemies! Kun on ollut keskustelua nyt kovastikin kiivaasti opintotuen
indeksiin sitomisesta, niin pitää muistaa kuitenkin
se perusta, mihinkä tässä ollaan nyt menossa
ja missä talouden tilanteessa siihen ollaan ryhtymässä.
Edustaja Zyskowicz on tuonut tässä erinomaisesti
esille sen, että on jossakin vaiheessa vaan pystyttävä laskemaan
rahoja. Ja kun ei näitä hallitusneuvotteluja käynyt
144 samanmielistä kansanedustajaa, niin aina on kysymys
silloin kuuden puolueen kompromissista, kuinka näitä asioita
pystytään edistämään.
On huomionarvoista se, että nyt ollaan kuitenkin siinä tilanteessa,
että tämä tosiasia ja kauan tavoiteltu
indeksiin sitominen on totta, kun se on hallitusohjelmaan kirjattu.
Jokaisella suomalaisella pitää olla mahdollisuus
kouluttautua ja opiskella kykyjensä ja mielenkiintonsa
mukaan, sillä Suomi tarvitsee kaikki ne resurssit, joita
meillä on omasta kansakunnastamme, suomalaisista, ja Suomessa
opiskelevista saatavissa. Tämä yhteiskunta tarvitsee osaajia,
jotka kehittävät edelleen meidän vientiteollisuuttamme
ja sitä kautta mahdollisuutta saada yhteiskunnan varoja
paremmin hyödyntävän tulevaisuuden, eli
meillä pitää olla osaajia. Ja kun meillä on
indeksiin sidottu opintotuki, se antaa pienen lisämahdollisuuden.
On totta, että on mahdotonta antaa bonuksia siitä,
jos opiskelija tienaa 3 000 euroa. Onko meidän
silloin annettava rahaa myös sen opiskelun aikana olevaan
elämään? Pitäisi pystyä näkemään
se, että meillä olisi opintoaikoja kiihdyttävä motivaattori.
Eli jos halutaan joitakin uudistuksia, pitäisi nähdä,
että olisi mahdollista antaa valmistumisen jälkeen
siitä potista joku stipendi sitten, jolla palkittaisiin
ja kiihdytettäisiin sitä halukkuutta nopeaan opiskeluun.
Se keskustelu pitää nyt kääntää niinpäin,
että ei jatkuvaan maksamiseen, vaan todellakin palkkioon
siitä, kun on valmistuttu.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Kahden kuukauden opintorahan ja asumislisän vapaaehtoinen
palauttaminen on todellakin vain kauneuspilkku. Siinä ei
ole minkäänlaista parannusta opiskelijan elämään.
Parannusta opiskelijan elämään olisi
esimerkiksi siinä, että näistä takaisin
palautettavista rahoista poistettaisiin 15 prosentin lisäys,
joka nyt lisätään kaikkiin rahoihin,
jotka palautetaan. Kun tähän vielä otetaan
huomioon Kelan juuri agendalle tuoma voudin palkkio siinäkin
tapauksessa, että opiskelija on näissä takaisinperintäasioissa
hoitanut asiansa kunnolla, niin puhutaan kohtuuttomuudesta. Nythän
on luvattu kuitenkin se, että näiltä opiskelijoilta
eivät mene luottotiedot tämän asian takia.
Mutta Kela voi joka tapauksessa siitä huolimatta, että on
sopinut opiskelijan kanssa maksusuunnitelmasta, viedä voutiin
sen asian, ja vouti panee siihen palkkion.
Epäoikeudenmukainen takaisinperintä, edustaja
Zyskowicz, koskee ahkeria ihmisiä, ihmisiä, jotka
opiskelevat säädetyssä ajassa ja jotka
tienaavat elantonsa. Hyvin usein nämä ihmiset
eivät ota opintolainaa. Se ehkä kauhistuttaa.
Miksi eivät ota? Miksi ottaisivat? Missä on tämä maa — meillä sanotaan
koko ajan, että valtionvelka kasvaa, velkaa ei pidä kiihdyttää — missä on
Eurooppa velkaantuessaan? Miten te voitte kuvitella, että meidän
nuoremme uskaltaisivat ottaa velkaa ja luottaa siihen, että tulevaisuudessa
pystyvät sen maksamaan, kun nyt kokonaiset valtiot kertovat,
että eivät pysty maksamaan velkojaan, vaan naapurin
pitää tulla maksamaan? Kyllä tässä täytyy
löytyä jonkinnäköistä inhimillisyyttä sille
tulevaisuudelle, mikä tällä hetkellä opinahjoissa
on Suomea varten.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tämän opintotukiasian
yhteydessä, kuten edellä tämän
budjettitäydennyksen yhteydessä, on käyty
aika periaatteellista keskustelua, ja hyvä niin. Ei se
ole ollenkaan pahitteeksi, että täällä eduskunnassa
aika ajoin käydään myös hyvin
periaatteellista keskustelua. Eri asia on, että toivoisi,
että täällä ehkä olisi
sitten enemmän väkeä tätä käymässä,
mutta kuitenkin.
Ensimmäinen periaatteellinen kommentti, minkä haluan
sanoa: on kysymys oikeuksista ja velvollisuuksista. Edustaja Vikman
oli erinomainen sukupolvensa edustaja, kun hän korosti
sitä, että pitää olla oikeuksia:
opiskelijalla on oikeuksia näin ja noin ja saada sitten
yhteiskunnalta sitä ja tätä. Mutta yhteiskunnassa
ihmisillä pitäisi olla oikeuksien rinnalla myös
velvollisuuksia, kuten velvollisuuksia pitää huolta
itsestään ja lähimmäisistään,
puolisostaan, lapsistaan. Itse koen, että nuorempi sukupolvi,
ja osa omastakin sukupolvestani, korostaa näitä oikeuksia
niin kovasti, että tahtovat nämä velvollisuusnäkökohdat
unohtua.
Toinen asia: Kun yleisesti ottaen kannatan tarveharkintaa sosiaalietuuksissa,
niin toki minun on myönnettävä se, että se
aiheuttaa myös kannustinloukkuja. Tämä on
minulle vaikea asia, koska toisaalta haluaisin kaikista kannustinloukuista
eroon. Esimerkiksi jos meillä on kaksi henkilöä työmarkkinatuella,
niin on ihan selvää, että nykyinen puolison
tuloihin työmarkkinatuessa liittyvä tarveharkinta
muodostaa tällaisessa tilanteessa aikamoisen kannustinloukun.
Sen työttömän puolison, joka ehkä saisi
jotain työtä, ei kannata välttämättä ottaa
sitä työtä vastaan, koska sen toisen
puolison työmarkkinatuki evätään,
jos palkka on vähänkin normaalin tasoinen. Eli
myönnän, että kun tiettyjä periaatteita
pyrkii pitämään kirkkaina mielessä,
niin käytännön tilanteissa hyvin monimutkaisessa
sosiaaliturvajärjestelmässämme ne tilanteet
voivat sitten johtaa epätoivottuihin tuloksiin, kuten tällaisiin
kannustinloukkuihin.
Mutta mennään nyt sitten tähän
itse asiaan. Suomessa on maailman anteliain opintotuki. Sen lisäksi
meillä on täysin ilmainen yliopisto- ja korkeakouluopiskelumahdollisuus.
Tämä on aivan upeata, tätä kannatan.
Mutta vaikka meillä on opintoraha ja meillä on
asumislisä ja meillä on mahdollisuus opintolainaan
ja on turvattu nimenomaan se, mitä on korostettu, että jokaisen
suomalaisen sieltä syrjäisimmästäkin
töllistä tai pienimmästäkin
vuokra-asunnosta pitää päästä kykyjensä mukaisesti
opiskelemaan niin pitkälle kuin kyvyt vain riittävät,
ilman että tällaiset ta-loudellis-sosiaaliset
asiat asettuvat siinä esteeksi, tätä juuri
kannatan, ja tämä on aivan upea tämä systeemi
ja se on, tämä systeemi, tämän tänä päivänä mahdollistanut,
niin samanaikaisesti meillä kuitenkin vaaditaan yhä lisää ja
parempaa opintotukijärjestelmää.
Suora vastaus siihen, miksi ilmeisesti ainoana kansanedustajaehdokkaana
ilmoitin, että en kannata opintotuen sitomista indeksiin,
mitä edustaja Niikko täällä kysyi,
suora vastaus on se, että kun me tällaista 7:ää miljardia
vuodessa velkaannumme, niin minun mielestäni ei vaan ole
oikea paikka ruveta maailman parasta ja anteliainta opintotukijärjestelmää muuttamaan
vielä anteliaammaksi ja paremmaksi.
Sitten tämä kysymys vanhempien tuloihin liittyvästä tarveharkinnasta.
Edustaja Autto, teillä nämä opiskelijoiden
asiat ovat paljon paremmin tiedossa kuin minulla, ja tärkeitä ja
oikeita asioita, mutta todellakin edelleen on olemassa vanhempien
tuloihin liittyvää tarveharkintaa tietyissä tilanteissa
opiskelijoiden kohdalla. Minun mielestäni vanhempien tuloihin
liittyvä tarveharkinta on oikein. Se antaa sen oikean viestin,
että jos on oikein hyvätuloinen vanhempi, niin
hänellä on velvollisuus, kun hänellä on
siihen hyvät edellytykset, pitää huolta
omasta lapsestaan, vaikka lapsi olisi täyttänyt
jo 18 tai 19 vuotta. Totta kai minäkin lähden
siitä, että joitain rajoja on asetettava, mutta
esimerkiksi 25 vuotta on minun mielestäni paljon parempi
raja kuin 18 vuotta. Näin ollen en ole, edustaja Kerola,
tukemassa esimerkiksi teidän vaatimustanne siitä,
kuten ymmärsin teidän vaativan, että tästä vanhempien tarveharkinnasta
tulisi kokonaan luopua. Sen sijaan on eri asia vaatia niitä tulorajoja
nostettavaksi. Jos ja kun tulorajat ovat liian matalia, niin tulorajoja
voidaan nostaa, ihan samaa kuin mitä sanoin työmarkkinatuen
kohdalla.
Sitten lopuksi. Täällä vaaditaan,
myös edustaja Kerola ja tietysti nuoren polven edustajat,
että opiskelijan omiin tuloihin liittyvä tarveharkinta tulisi
myös poistaa, että opiskelijan, sen lisäksi että hän
saa ottaa opintolainaa, pitäisi saada myös opintoraha
ja siihen liittyvä asumislisä riippumatta siitä,
kuinka paljon hän itse tienaa. Pitää sanoa,
että minä olen ymmärtänyt, että opintotuki
on tarkoitettu tämän opiskelijan elatukseksi, (Maria
Tolppanen: Se ei riitä!) ja sen takia en voi ymmärtää,
että jos hänen elatuksensa perustuu hänen
omaan työntekoonsa ja hän tienaa vaikka sen kolme
tonnia kuussa, jolla hyvin tulee yksinäinen opiskelija
toimeen, niin siksi en voi ymmärtää,
miksi siihen päälle pitäisi sitten vielä veronmaksajien
rahoista maksaa opintoraha.
Mutta, myönnän, jos otetaan ajattelu ihan
uusiksi, eli lähdetään siitä,
että opintoraha ei olekaan tarkoitettu ensisijaisesti tai
edes pääasiallisesti tai ei ehkä lainkaan
tämän opiskelijan elatukseksi, vaan se on tarkoitettu
palkkioksi siitä valmistumisesta, niin silloin tietysti
asettuu asia uuteen valoon, mutta silloin pitää miettiä aika monia
asioita uudessa valossa. Silloinhan tämä palkkio
ei voi riippua missään määrin
opiskelijan tuloista. Silloinhan se lähinnä riippuu
valmistumisajasta. Eli silloin voitaisiin ajatella, että jos valmistut
normiajassa, niin saat hyvän palkkion, jos valmistut normiaikaa
nopeammin, saat vielä paremman palkkion, mutta jos valmistut
normiaikaa hitaammin, niin se näkyy palkkion pienenemisenä.
Tätä edustaja Myllykoskikin ymmärtääkseni
täällä toi esiin.
Ja okei, jos tämä koko opintorahan idea halutaan
muuttaa toiseksi — se ei ole tarkoitettu elatukseksi vaan
se on tarkoitettu palkkioksi hyvin tehdyistä opinnoista
ja nopeasti tehdyistä opinnoista — niin varmasti
minäkin joudun sitten tässä suhteessa
tarkistamaan ajatuksiani, mutta edellytän, että tätä sitten
myös perustellaan ja tuodaan siihen liittyvät
harkinnat tässä valossa esiin eikä enää puhutakaan
sitten vanhan muotoisesta opintorahasta.
Sofia Vikman /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Oikeuksiin ja velvollisuuksiin: ei ole oikeuksia
ilman velvollisuuksia. Opintotuen kohdalla Suomi hyötyy
siitä, että jokaisella nuorella on oikeus ja mahdollisuus
varallisuudesta riippumatta kouluttautua kykyjensä mukaan.
Oikeus koulutukseen elämän alkutaipaleella mahdollistaa,
että kouluttauduttuaan ja valmistuttuaan nuori voi alkaa
toteuttaa omaa velvollisuuttaan omia lapsiaan ja myös yhteiskuntaa
kohtaan, kun hän voi mennä töihin ja maksaa
veroja.
Heikki Autto /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Olipa mukava huomata, että edustaja
Zyskowicz todella löysi tämän asian ytimen
nyt tässä. Samalla kun Zyskowicz pohdiskeli näitä oikeuksia
ja velvollisuuksia, niin itse ajattelin tätä asiaa
siltä kannalta, mikä on yhteiskunnan näkökulma.
Yhteiskunnan kannattaa panostaa, meidän suomalaisten kannattaa
yhdessä panostaa siihen, että me opiskelemme. Meidän
kannattaa ennen kaikkea panostaa siihen, että nuorina opiskelemme
ja sitä kautta kasvatamme sitä omaa kykyämme
menestyä yhteiskunnassa, menestyä työelämässä.
Sieltä tulee se suomalainen osaaminen, tietotaito, jolla
me käymme kauppaa ja joka sitten rahoittaa tämän hyvinvoinnin.
Sen takia en näkisi pahaksi ollenkaan sitä, että todella
näistä tulorajoista luovutaan.
Esimerkiksi, jos vaikka edustaja Zyskowicz innostuisi opiskelemaan,
suorittaisipa vaikka kansantaloustieteen opinnot, niin minusta hänelle
voitaisiin aivan hyvin maksaa käypä korvaus tästä opintojen
suorittamisesta, koska hän aivan taatusti kasvattaisi omaa
potentiaaliaan tehdä vielä parempia ratkaisuja.
Hän on tehnyt erinomaisen hyviä ratkaisuja aiemminkin.
Tätä juuri hain, mihin Zyskowicz oman puheenvuoronsa päätti.
Eero Suutari /kok:
Arvoisa puhemies! Tähän mennessä täällä on
keskusteltu lähinnä opintorahasta ja työstä ja
siitä palkasta, mitä sitten siinä opiskelun
aikana saa ansaita ja mitä ei. Kaikilla asioilla on niin
kuin hyvät ja huonot puolensa. Se, että opintoraha
on ehkä nykymittapuun mukaan opiskelijoille liian pieni,
sitä pitäisi pystyä minun mielestäni
korvaamaan opintolainalla.
Opintolaina on minun mielestäni erittäin hyvä keino
kasvattaa itseluottamusta, tulevaisuudenuskoa, ja sitä vartenhan
sitä opiskellaan, että halutaan itselle parempaa
elämää. Halutaan itselle parempaa palkkaa
kuin ilman opiskelua. Ja myöhemmin, kun saadaan sitä parempaa
palkkaa, niin on työnantajillakin velvollisuus maksaa parempaa
palkkaa sellaiselle, joka on satsannut itseensä ja myös
sen opintorahan lisäksi ehkä käynyt töissä ja
lainannut rahaa.
Elikkä nyt tässä tilanteessa minun
mielestäni — en minä ainakaan arvosta
sellaisia ihmisiä, jotka haluavat vaan pelkästään
niin kuin hyvää yhteiskunnalta mutta eivät
ole itse valmiita satsaamaan siihen juuri mitään — elikkä tätä velkaantumista
vastaan kun ajattelee, niin ei minun mielestä pysty kaikille
maksamaan, mitä kaikki haluavat.
Ismo Soukola /ps:
Arvoisa puhemies! Täällä on muutamaankin
otteeseen puhuttu oikeuksista ja velvollisuuksista. Edustaja Zyskowicz,
minä tulen ilomielin muistuttamaan teitä siitä,
että yhteiskunnassa on nämä kaksi pointtia,
tässä tulevan vaalikauden aikana. Ja minä perustelen
tätä nyt ensiksi sillä, että poliisina
ollessa minä yleensä törmään
näihin ihmisiin, jotka tuntevat erittäin hyvin
oikeutensa mutta eivät ole millään tavalla
hajullakaan niistä pikku velvollisuuksista, mitä ne
tuovat tullessaan. Mutta niinhän se tässä yhteiskunnassa
tuppaa olemaan.
Te kannoitte huolta, edustaja Zyskowicz, myös tästä vanhempien
velvollisuudesta rahoittaa opiskelemaan lähtenyttä jälkikasvuansa.
Minun mielestäni tämä ei oikein kohtaa
realismia eikä oikeudenmukaisuutta, että jos opiskelija opiskelee
toisella paikkakunnalla ja yrittää lähteä rakentamaan
itsenäistä elämää,
niin vanhemmille annetaan velvollisuus, jopa pakko, rahoittaa tuota
opiskelua. Se pitäisi tulla sitten rakkaudesta ja vapaaehtoisuudesta,
jos se tällä tavalla ajatellaan. (Ben Zyskowicz:
Voi hyvänen aika!) Minä en näe siinä niin
kuin kauheasti järkeä, että vanhempien
tulotaso vaikuttaa tässä tapauksessa opintotuen
suuruuteen. Olenko minä ihan väärässä,
edustaja Zyskowicz? Te pudistelette päätänne
siihen malliin, että minä olen ihan pihalla. No, te
saatte varmaan kohta vastauspuheenvuoron.
Sitten te myöskin mainitsitte, että meillä on paras
opintotuki maailmassa, ja se varmasti pitää paikkansa,
mutta se on valitettavasti myös aika monella opiskelijalla
ainoa mahdollinen tulo opiskeluiden aikana. Minä en ainakaan
yhtäkkiä tunnista sellaista tilannetta, että voisi
opiskella ja käydä töissä ja
tienata 3 000 euroa kuukaudessa opiskelun ohella työtä tekemällä.
Vähän kaukaa haettuja ovat nämä teidän
esimerkkinne. Ajatus on varmaan ollut ihan hyvä, mutta
menee pikkuisen jo karikatyrioinnin puolelle.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Edustaja Soukola käytti hyvän puheenvuoron,
jossa varsinkin puheenvuoron alkuosa oli vielä parempi
kuin edustaja Soukolan puheenvuoron loppuosa.
Mitä tulee tähän vanhempien velvollisuuteen elättää toiselle
paikkakunnalle muuttanutta omaa lastaan, joka olisi täyttänyt
vaikka 18 vuotta, niin minun mielestäni vanhemmilla on
tällainen velvollisuus omaa lastaan kohtaan, jos heillä tulojensa
ja taloutensa puolesta on siihen mahdollisuus. Minun mielestäni
me olemme antaneet vuosien saatossa ja annamme väärän
signaalin, kun tätä tarveharkintaa on poistettu
ja jos se kokonaan poistetaan. Silloin me annamme juuri sen signaalin,
että ei se ole enää isän tai äidin
velvollisuus elättää vaan se on yhteiskunnan
velvollisuus elättää, enkä minä tätä ajattelua
kannata. Minun mielestäni hyvätuloisilla vanhemmilla
on omiin lapsiinsa liittyvää elatusvelvollisuutta. Kun
sanoitte, että esimerkkini näistä tuloista
ovat teoreettisia, niin sen vuoksi kannatankin, että tulorajoja
korjataan. Mutta se periaatteellinen ero on juuri siinä,
poistetaanko tarveharkinta kokonaan vai korjataanko tulorajoja.
Kimmo Sasi /kok:
Herra puhemies! Yhteiskunnassa, jossa haluamme, että kaikki
resurssit käytetään ja hyödynnetään,
pitää jokaiselle antaa peruskoulutus niin, että hän
kykenee toimimaan yhteiskunnassa. Sen lisäksi on perusteltua,
että myöskin ilmainen ammatillinen koulutus annetaan
kaikille ja pyritään kaikin keinoin tukemaan sitä.
Mutta sitten kun mennään siitä pitemmälle eli
mennään korkeampiin opintoihin, joissa pyritään
saamaan suurempia tuloja, silloin pitää kysyä sitä,
pitääkö koulutuksen olla ilmaista ja
pitääkö siitä ylipäätänsä yhteiskunnan
maksaa.
Mitä opintolainaan tulee, niin loppujen lopuksi pitää muistaa
se, että hyvä koulutus on jokaisen investointi
tulevaisuuteen. Siitä syystä voidaan hyvinkin
ajatella, että nimenomaan opintolaina on se oikea tapa
rahoittaa näitä opintoja. Näin on aikanaan
tehty aina 70-luvun alkuun asti, ja mielestäni näin
voidaan jatkossakin tehdä. Jos syntyy sitten tilanne, että ei
saa koulutusta vastaavaa työtä, silloin voidaan
katsoa, mitenkä sitten sen lainan osalta jatkossa menetellään. Mutta
ihmiset uskaltavat ottaa sitä lainaa, ihmiset uskaltavat
ottaa asuntolainaakin, joten tässä suhteessa mielestäni
ei ole mitään ongelmaa vaan voidaan turvata, että jokaisella
on oikeus tuohon koulutukseen.
Sitten ihan täytyy myöskin sanoa, että se,
että maksaa koulutuksestaan, johtaa koulutuksen laadun
parantamiseen. Itse olen opiskellut Ivy League -yliopistossa,
ja täytyy sanoa, että siellä maksetaan
ihan kunnon lukukausimaksut. Siellä opiskellaan eikä velttoilla,
niin kuin monissa Suomen yliopistoissa tosiasiassa tehdään,
ja tulokset ovat olennaisesti parempia tässä suhteessa.
Professori Wahlroos on ollut tässä asiassa aika
paljon samaa mieltä, täytyy sanoa, hän
on nähnyt sen myöskin korkeakoulun sisällä.
Mitä tulee sitten taas jatkokoulutukseen, tämä kuvastaa
sitä, että työnantaja maksaa tai ihminen joutuu
itse maksamaan sen jatkokoulutuksensa. Jossakin menee se taitekohta,
jossa joudutaan siirtymään tilanteeseen, jossa
sitten ei enää yhteiskunta vastaa siitä koulutuksesta.
No sitten täällä on tämä ajatus
ollut siitä, että pitäisi antaa palkkio
siitä, että opiskelee. Sitten täytyy
kyllä ajatella, että tässä yhteiskunnassa
on paljon asioita, joista palkkioita pitäisi myöntää. Kyllä tosiasia
on se, että opintoraha on sitä sosiaalista tukemista,
ja on täysin selvää, että sitten kun
muut tulot kasvavat, sitä täytyy myöskin
leikata.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Opiskelijoilla on velvollisuudet. Niitä me
voimme hyvällä syyllä kutsua viideksi
opintopisteeksi per kuukausi, jotka vaaditaan, jotta saa opintososiaaliset
edut. Jos taas on ollut liian ahkera ja viimeiseksi kuukaudeksi,
jolloin valmistuu, jää vain kaksi opintopistettä saatavaksi
tai vaikkapa kolme tai neljä, menettää siltä kuukaudelta
nuo opintososiaaliset edut kokonaan. Tämä on laki, näin
se on säädetty.
Tässä liputettiin nyt tämän
lainan ottamisen perään. Minä edelleenkin
kysyn, kuinka te uskallatte sanoa tämän päivän
opiskelijoille: ottakaa lainaa, ottakaa opintolainaa, ottakaa asuntolainaa,
ottakaa autolainaa, ottakaa venelainaa! Voin kertoa, että tänä vuonna
syyskuun alkuun menneessä voudilla oli yhtä monta
perintäasiaa kuin koko viime vuonna yhteensä.
Tämä yhteiskunta velkaantuu, meidän nuoremme
velkaantuvat, ja kun joku asia lipsahtaa sille voudin puolelle,
jos se on vaikka 50 euroa, niin siihen haetaan aina ensin yksisuuntainen
päätös oikeudelta, joka maksaa 400 euroa,
sen lisäksi joka ikinen kerta, kun tulee se lappu kotiin,
tulee korotus ja sitten siinä on korot päällä elikkä pääoma,
se 50 euroa, joka sinne on johtanut, ei pienene koskaan.
Minkä ihmeen takia meidän pitää ottaa
opiskelijoilta, miksi meidän pitää ottaa
opiskelevilta perheitä? Otetaan nyt käyttöön
se viides tuloluokka, veroluokka, pannaan isotuloiset verolle, otetaan
takaisin varallisuusvero. Kyllä sieltä löytyy
rahaa siihen, että me saamme meidän opiskelijamme
opiskelemaan ja saamme heidät puhtaalta pöydältä aloittamaan
elämänsä sen jälkeen, kun aloittavat,
ettei heidän tarvitse lähteä siitä pisteestä,
mistä me monet olemme lähteneet, eli siitä,
että ensin on opintolainaa, sitten joutuu ottamaan sitä asuntolainaa
ja sitten käydään töissä ja
rahat on tiukalla ja jos jääkaappi menee rikki, niin
lapsille ei saada sitten tuoretta maitoa, kun ei ole rahaa ostaa
uutta jääkaappia. Ette kai te tätä voi
haluta kokoomuksessakaan?
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Nyt edellisen puheenvuoron johdosta täytyy
todeta, että aika laajalti menee tämä keskustelu
jo vähän ehkä kauaskin tästä aihealueesta.
Jos kuitenkin muutamalla sanalla ottaisin kantaa tähän
opintotukiasiaan, niin ensimmäinen asia, josta olen täysin
samaa mieltä edustaja Zyskowiczin kanssa, on se, että minunkin
mielestäni vanhemmilla on vastuu myöskin niistä omista lapsistaan,
jotka opiskelevat kodin ulkopuolella. Se liittyy siihen isoon linjaan,
josta jo aiemmin puhuttiin, että perheillä tulee
olla vastuu omistaan.
Sitten kun tullaan kysymykseen näistä tulorajoista,
en kannata sitä, että ne tulorajat poistetaan kokonaan,
koska en näe järkeväksi, että henkilöt,
joilla on huomattavia tuloja, saavat myöskin ikään
kuin palkkionomaisesti tätä opintotukea. Sen sijaan
olen kyllä sitä mieltä, että näitä tulorajoja
on nostettu mutta niitä voidaan jatkossakin nostaa. Perustelen
sen nimenomaan siitä näkökulmasta, että jos
meillä on sellaisia nuoria, joilla ei ole mahdollista vanhemmilta
saada minkäänlaisia tuloja, niin silloin se pelkällä opintotuella
eläminen on aika niukkaa.
Minä en myöskään ole kauhean
innostunut tästä lainavaihtoehdosta, vaan minusta
on parempi se, että tehdään sitten opiskelujen
ohella töitä ja sitten mahdollistetaan se työnteko
nykyistä enemmän. En ole myöskään
sitä mieltä, että aina käy niin,
että niiden opiskelijoiden, jotka tekevät töitä,
opinnot venyvät. Ainakin omista opiskeluajoistani muistan,
että oli pikemminkin päinvastoin. Siinä mielessä se
vaihtoehto, että annetaan mahdollisuus tehdä enemmän
töitä, on se paras tapa varmistaa se, että mahdollisimman
moni suomalainen voi opiskella niin pitkälle kuin haluaa,
jolloin me saamme kaikkein kyvykkäimmät ja motivoituneimmat
kansalaiset opiskelemaan mahdollisimman pitkälle ja sitä kautta
hyödyttämään myös kansantaloutta.
Sofia Vikman /kok:
Arvoisa puhemies! Edustaja Zyskowicz on oikeilla linjoilla
vanhempien velvollisuuksien suhteen. Tässä opintotuen kohdalla
kuitenkin kyse on myös siitä, voidaanko luottaa
vanhempien kykyyn ja haluun tukea jälkikasvunsa opintoja
niin pitkälle kuin kykyjä jälkikasvulla
olisi. Minusta keskeistä onkin varmistaa, että Suomessa
jokaisella nuorella on mahdollisuus opiskella niin pitkälle
kuin omat kyvyt tämän mahdollistavat. Se on Suomen
menestyksen kannalta keskeistä.
Opintotuki ei ole palkkio, vaan sillä on nimenomaan
tämä mahdollistava rooli. On erinomaista, että myös
edustaja Zyskowicz on hyvillä linjoilla tulorajojen tarkistamisen
suhteen.
Täällä on viitattu opiskelijoiden
uskallukseen ottaa lainaa. Siinä haluaisin nostaa esiin
koulutusmäärät eri aloille. Jos me haluamme,
että opiskelijat uskaltavat nykyistä rohkeammin
ottaa lainaa, niin silloin valmistuvalla opiskelijalla pitää olla
tiedossa suhteellisen varmat työllistymisnäkymät.
Yhtenä keinona vaikuttaa tähän on se, että tarkistetaan
koulutusmääriä vastaamaan entistä paremmin
tulevaisuuden työelämän tarpeita.
Lasse Männistö /kok:
Arvoisa puhemies! Ihan alkuun on todettava, että kannatan
lämpimästi nyt käsittelyssä olevaa
hallituksen esitystä, jossa pidennetään
tuota opintorahan ja asumislisän vapaaehtoisen palautuksen
määräaikaa kahdella kuukaudella. Tämä on
hyvä joustavoittava uudistus.
Opintotuessa on toki paljon muutakin kehitettävää.
Täällä on nostettu esiin paljon tämän
nykyrakenteen ongelmakohtia. Itse näen, että voitaisiin
arvioida tilannetta uudelleen siltä osin, että Suomessa
on korkeakoulutuksessa toteutettu nyt aito kaksiportaisuus, yliopistotutkinnot
ja ammattikorkeakoulututkinnot ovat kaksiportaisia. Tässä suhteessa
me voisimme miettiä paremmin, mikä on kulloinkin
se opiskelijan elämäntilanne ja millainen se tuen
tarve aidosti on. Näen, että opintojen alkuvaiheessa,
alemman korkeakoulututkinnon suorittamisen vaiheessa, opintotuen
tulee ehdottomasti olla opintorahapainotteinen. Silloin opiskelijan
omat tulot ovat vielä alhaisempia. Mutta sitten toisaalta
myöhemmässä vaiheessa siirryttäessä maisterivaiheeseen
tai ylemmän korkeakoulututkinnon vaiheeseen näen,
että lainapainotteisuutta voitaisiin kyllä lisätä,
koska silloin opiskelijan omat tulot myös kasvavat. Toisaalta
tätä kautta saataisiin opintotuen rakenteeseen
kannustavuutta. Tällä hetkellä haasteena
on se, että opiskelijat viipyvät korkeakouluopintojen
piirissä verrattain monta vuotta, ja sitä kautta,
että opintotuella kannustettaisiin ihmisiä myös
valmistumaan, sekin tukisi tätä opintorahan sisäisen
rakenteen muutosta.
Laajemmin näen, että ahkeruudesta on aina palkittava
ja työnteon on oltava aina kannattavaa, joten sinänsä nämä nykyiset
tulorajat ovat liian alhaiset. Opintotukea saadakseen on opiskelijan
opinnoissaan edistyttävä, ja nämä opintopistevaatimukset
takaavat sen, että kyllä se tuki nimenomaan opiskelijoille
kohdentuu. Mutta jos sen päälle vielä on
ahkera, ansaitsee yhteiskunnalle veroeuroja ja itselleen lisätuloja,
niin ei siitä saisi rangaista.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa puhemies! Hyvää keskustelua, ja täytyy
sanoa, että edustaja Zyskowicz otti kyllä kopin
juuri oikeasta ajatuksesta, mutta täytyy muistaa se, että näin
vasemmistoliittolaisena kansanedustajana toki en haluaisi olla uudistamassa
koko järjestelmää siten kuin ehkä tulin
puheestani ymmärretyksi. Pitää olla opintotukijärjestelmä,
joka on indeksiin sidottu. Mutta on erityisen tärkeätä,
että jos henkilöllä, joka on aktiivinen,
niin kyvykäs tässä yhteiskunnassa ja
maailman menossa tuomaan opintonsa maaliin määräajassa
tai ehkä sitä aiemmin, on myös omia tuloja,
ei hänen tarvitse saada silloin 3 000 euron lisäksi
opintotukea. Mutta olisi kohtuullista ja oikeudenmukaista, jos hän pystyy
yhteiskunnan rahaa säästämään
sillä omalla intensiivisyydellään, kyvykkyydellään, että hänellä olisi
mahdollisuus vielä nopeammin saada opintonsa päätökseen,
jolloin olisi oikeutettua, että hänen oma kyvykkyytensä myös
tästä yhteiskunnan kassasta palkittaisiin, koska
hän voisi hidastelullaan sitä myöskin
saada. Se tasapainon löytäminen ja houkuttelevuuden
tekeminen sille sektorille, että nopea valmistuminen olisi
meidän kaikkien etu ja se säästäisi
meiltä rahaa, on todella tärkeä ajatus.
Peter Östman /kd:
Arvoisa puhemies! Erittäin hyvää keskustelua,
ja edustaja Zyskowiczin kanssa on helppo olla samaa mieltä eräissä asioissa
mutta ei kaikissa asioissa. Huomaa kyllä, että edustaja
Zyskowicz on ehkä ollut liian kauan poissa arjesta, kun
hän puhuu yleisellä tasolla opintotuesta ja määrästä ja
myöskin siitä, paljonko opiskelija mahdollisesti
voi tienata kuukaudessa
Siinä, että vanhempien tulee kantaa vastuuta lapsestaan — muistaakseni
edustaja Zyskowicz käytti nimenomaan termiä lapsestaan — täytyy muistaa,
että Suomessa on, sanoisinko, onneksi vielä isojakin
lapsiperheitä. Silloin tämä vastuu voi
käydä aika raskaaksi, jos perheessä on
peräti kolme tai neljä opiskelijaa samanaikaisesti.
Jos he jatkuvasti käyvät vanhempiensa kukkarolla, niin
kyllä edustaja Zyskowiczkin ymmärtää,
miten raskasta taakkaa se voi olla sellaisissa vaiheissa.
Sitten tämä toinen esimerkki, mitä Zyskowicz käytti,
että jos joku tienaa 3 000 euroa kuukaudessa,
niin ei tarvitse opintotukea. No, eihän sellainen opiskelija
saa edes opintotukea, vaan tuloraja on tällä hetkellä muistaakseni
vajaa 14 000 euroa vuodessa. Siinä olen samaa
mieltä edustaja Zyskowiczin kanssa, että tätä tulorajaa
pitäisi poistaa, koska lähipiiristä tunnen
paljon sellaisia ahkeria opiskelijoita, jotka suoriutuvat joko korkeakoulu-
tai yliopistotutkinnosta ihan normaaliajassa siitä huolimatta,
että käyvät kesäisin töissä ja
jopa myöskin talvikautena myös iltaisin ja lauantaisin.
Keskustelu päättyi.