8) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi väylämaksulain
6 ja 8 §:n muuttamisesta
Arto Satonen /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kyse on väylämaksujen korotuksesta,
joka hallituksen esityksessä oli, että väylämaksuja
nostettaisiin 12 prosenttia.
Historiahan väylämaksuissa on se, että on
pyritty kattamaan väylämaksuilla aiheutuvat kulut, mutta
siinä ei ole hirveän hyvin onnistuttu, koska meillä on
ollut ylikatteellisia vuosia 2006—2008 yhteensä 51
miljoonan euron edestä ja 2009—2011 puolestaan
alikatteellisia 37 miljoonan edestä. Viime aikoina kustannukset
ovat nousseet erityisesti jäänmurron vuoksi, koska
on ollut poikkeuksellisen kovia talvia. Saadun selvityksen mukaan
esimerkiksi jäänmurtajien polttoaineen hinta on
nelinkertaistunut viimeisen kymmenen vuoden aikana, ja se tietysti
olennaisesti vaikuttaa myöskin väylämaksujen
hintaan. Liikenne- ja viestintävaliokunta korostaa, että Suomen
ulkomaankauppa on hyvin riippuvainen meriliikenteestä.
Viennistä ja tuonnista 80 prosenttia kulkee meritse, ja
viennin osuus Suomen bruttokansantuotteesta on noin 40 prosenttia.
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys perustui arvioon, jonka
mukaan ulkomaankaupan tavarankuljetusten määrä kasvaisi
3 prosentilla vuonna 2012. Aluskäyntien määrän
arvioitiin kasvavan lähes saman verran. Vuoden 2012 tulokertymä ilman
korotuksia olisi tämän arvion mukaan 71,1 miljoonaa
euroa ja 12 prosentin korotuksella 80,3 miljoonaa euroa. Valiokunnan
asiantuntijakuulemisessa esitettiin kuitenkin tarkennettuja ennusteita
muun muassa vuoden 2012 ulkomaanliikenteen tavarankuljetusten määrän kasvusta.
Niiden valossa on perusteltua olettaa liikenteen kasvavan 3,2 prosenttia
vuonna 2012. Valiokunta pyysi liikenne- ja viestintäministeriötä arvioimaan
uudelleen ennustettujen liikennemäärien merkitystä suhteessa
väylämaksun korotukseen, ja päädyimme
siihen, että 9,3 prosentin tasasuuruisella, kaikkia alustyyppejä koskevalla korotuksella
saavutetaan hallituksen esityksessä tavoiteltu maksutulokertymä 80,3
miljoonaa euroa ja saavutetaan 86,3 prosentin kustannusvastaavuus,
eli valiokunta esittää, että ainoastaan
9,5 prosentilla nostetaan näitä väylämaksuja,
kun alkuperäinen ehdotus oli 12 prosenttia. Tätä vastaantuloa
voi pitää merkittävänä,
ja se on erittäin tärkeä meidän
meriliikenteellemme.
Me tiedämme, että liikenne- ja viestintävaliokunnassa
on parasta aikaa käsittelyssä rikkidirektiiviasia.
On erittäin suuri vaara, että se tulee myöskin
korottamaan merenkulun kustannuksia merkittävästi,
joten kaikki apu, joka on mahdollista tehdä sen eteen,
että nämä kustannukset eivät
kohtuuttomasti nouse, on järkevää käyttää, mutta
tietysti on myöskin niin, että väylämaksujen
tulojen on arvioitu tulevan vuoden talousarvioon ja täytyy
myöskin sitä noudattaa. Oli siis hyvä lopputulos,
että pystyimme alentamaan tätä korotuspainetta
esitetystä 12 prosentista 9,5:een prosenttiin. Valiokunnan
mietintö ei ole yksimielinen, vaan siihen sisältyy
opposition hylkäysvastalause.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Anssi Joutsenlahti.
Mirja Vehkaperä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Liikenne- ja viestintävaliokunnassa
on käsitelty hallituksen esitystä 65, joka koskee
väylämaksujen korotusta 12 prosentilla, erittäin
hartaasti. Asiantuntijakuulemisessa olemme saaneet täyden
laidallisen tyrmäyksenä tämän
korotuksen edestä. Me olemme saaneet myöskin paljon
esityksiä siitä, miten merenkulun kilpailu- kykyä pitäisi
parantaa, ja niitä tekoja todellakin tähän
aikaan tarvitaan.
Suomen elinkeinoelämän, kaupankäynnin
ja ihmisten liikkuvuuden kannalta maamme satamat ovat elintärkeitä.
Suomen viennistä noin 90 prosenttia ja tuonnista noin 70
prosenttia kuljetetaan meriteitse satamiemme kautta, joten juuri meriliikenne,
merenkulku, on äärimmäisen tärkeä kaupan
kannalta.
Satamamme ovat hyvin organisoituja ja palvelevat tarkoitustaan.
Etelä-Suomen satamien kautta kulkee iso osa Venäjän
tavaraliikenteestä. Näitten eteläisten
satamien lisäksi pohjoiset satamat kilpailevat nyt toistensa
kanssa ja myöskin Ruotsin ja Norjan kanssa siitä,
mistä tulevien kaivoshankkeiden malmit kuljetetaan maailmalle,
ja siitä syystä Suomen satamien on oltava iskukunnossa
ja myöskin merenkulun politiikan myönteinen tälle
tulevalle kehitykselle.
Satamiemme kulut ovat nousseet parina viime talvena erityisesti
hankalien jääolojen takia. Vuodet eivät
ole olleet samanlaiset eivätkä myöskään
talvet. Kuitenkin myös tavaraliikenne ja siitä saatavat
tulot ovat olleet kasvussa vuoden 2009 notkahduksesta lähtien.
Satamiemme meriliikenteen arvioidaan kasvavan vuodessa noin 2 miljoonaa
tonnia vuoteen 2030 mennessä, joten nousua on odotettavissa.
Tämä väylämaksukertymän
tuotto — niiden tuotot ovat vaihdelleet vuosittain, kuten
me kuulimme — väylämaksujen ylijäämävuosina 2003—2008
oli yhteensä lähes 60 miljoonaa euroa. Talouden
taantuman ja väylämaksun alennuksen, vuonna 2008
ja 2009, seurauksena oli 2,5 miljoonan euron alijäämä vuonna
2009. Siis on ollut vuosia, jolloin väylämaksukertymä on ollut
ylijäämäinen tai alijäämäinen,
joten vuodet eivät ole olleet samanlaisia väylämaksukertymän
muodossa.
Arvoisa puhemies! Meriliikenteen kilpailukykyä rasittavat
korkeat väylämaksut — jo nyt olemassa
olevat — polttoaineiden hinnan nelinkertaistuminen viimeisten
10 vuoden aikana, luotsaushintojen korotukset 15 tai 20 prosentilla,
ja myöskin tämä kaavailtu rikkidirektiivin
täytäntöönastuminen tulee aiheuttamaan
meriliikenteeseen kohtuuttomia lisäkustannuksia. Tämän
jälkimmäisen eteen tietysti toivon, että eduskunta omat
puumerkkinsä tekee niin, että rikkidirektiivin
voimaanastumiseen saadaan lisäaikaa ja täten merikuljetuksiin
ja merenkulkuun aikaa sopeutumiselle tähän tulevaan.
Hallitus esittää nyt väylämaksujen
korottamista 12 prosentilla. Väylämaksujen korotukset
ovat perusteettomia. Suomessa tulee kaikin tavoin toimia merenkulun
kilpailukyvyn parantamiseksi ja kuljetuskustannusten alentamiseksi.
Väylämaksulain kokonaisuudistus pitää käynnistää pikimmiten.
Olen tietysti tyytyväinen, että valiokunnan käsittelyssä kuulevia
korvia oli asiantuntijoiden lausumiin sen verran, että näitä väylämaksun
korotuspaineita saatiin hiukan alennettua 9,5 prosenttiin. Kaikesta
siitä olen kiitollinen, mutta silti olen sitä mieltä,
ja myöskin keskustan ja myöskin perussuomalaisten
edustajat valiokunnassa, että 12:n ja nyt esitetyn 19,5
prosentin korotus tulee vaarantamaan meidän merenkulkumme
kilpailukykyä sillä tavalla, että asiasta
täytyy luopua. Tulemme esittämään
hallituksen esityksen toisessa käsittelyssä tämän
lakiehdotuksen hylkäämistä.
Thomas Blomqvist /r:
Värderade herr talman! Det är många
faktorer som bör beaktas då man slår
fast farledsavgifterna. Vi har haft en noggrann behandling i kommunikationsutskottet
i
den här frågan. Å ena sidan vet vi att
vårt land är beroende av export, och exporten
i sin tur sker till stor del via sjövägen. Därför är
det viktigt att våra farleder hålls i gott skick
och att isbrytningen fungerar. Alltså behöver
vi en tillräcklig finansiering för att underhålla
farlederna.
Å andra sidan försvåras sjöfartens
konkurrenskraft av höga farledsavgifter. Redan nu tampas
sektorn med utmaningar i form av förhöjda bränslepriser
och skärpta miljökrav. Av Finlands totala import
och export sker 80 procent sjövägen, och exportens
andel av vår bruttonationalprodukt är 40 procent.
Vi måste därför vara försiktiga,
så att vi inte i det långa loppet skadar vårt näringsliv
genom att göra sjötransporterna alltför
dyra. Våra finländska rederier bör även
ges en chans att klara sig i konkurrensen.
Farledsavgifterna har likaså en betydelse när utländska
kryssningsfartyg väljer om de ska anlöpa Helsingfors
då de kryssar på Östersjön.
Herra puhemies! Merenkulun kilpailukykyä ajatellen
olen hyvin tyytyväinen siihen, että liikenne-
ja viestintävaliokunta voi esittää pienempää korotusta
väylämaksuun kuin mitä hallitus teki.
Valiokunta ehdottaa 9,5 prosentin korotusta, ja liikenne- ja viestintäministeriön
laskelmien mukaan tämä korotus on riittävä hallituksen
alkuperäisessä esityksessä asettaman
kustannusvastaavuustavoitteen saavuttamiseen. Tämä korotus
riittänee siis turvaamaan väylien kunnossapidon
ja on myös hyvä vastaantulo varustamoille.
On kuitenkin syytä korostaa, että väylämaksun
tulee aina olla perusteltu eli perustua todellisiin menoihin ja
että korotusten tulee olla kohtuullisia. Lisäksi
viranomaisten on tehtävä kaikki mahdollinen kustannusten
pitämiseksi kohtuullisella tasolla, siis toimia siten,
että kaikki, mitä tehdään, on
mahdollisimman kustannustehokasta.
Herra puhemies! Valiokuntakäsittelyssä mielestäni
kävi selväksi, että väylämaksujärjestelmän
perusteellinen tarkastelu on paikallaan maksujen jakautumisen kartoittamiseksi
ja koko järjestelmän tarkistamiseksi. Järjestelmää on
syytä uudistaa tekemällä se tarkoituksenmukaisemmaksi
ja oikeudenmukaisemmaksi. Toivon tämän vuoksi,
että eduskunta hyväksyy liikenne- ja viestintävaliokunnan
lausumaehdotuksen ja että eduskunta muutoinkin voi kannattaa
valiokunnan tekemää mietintöä.
Olen siis tukemassa hallituksen esitystä valiokunnan esittämillä muutoksilla.
Ari Torniainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallitus esittää väylämaksujen
korottamista 12 prosentilla. Korotusten perusteena on pääsääntöisesti
kustannusvastaavuuksien alijäämäisyys. Alijäämäisyyteen
on vaikuttanut aluskäyntien määrän
vähentyminen laman johdosta viime vuosina sekä väylänpitokustannusten
nousu parin kovan talven vuoksi elikkä siis muutamana talvena.
Liikenne- ja viestintävaliokunnan kannanoton mukaan
nykyinen väylämaksusääntely
ja maksujen tasasuuruiset korotukset eivät valiokunnan arvion
mukaan kohtele riittävän tasapuolisesti esimerkiksi
niitä varustamoja, jotka ovat jo investoineet jäissäkulkuominaisuuksiltaan
erinomaisiin aluksiin.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan väylämaksujärjestelmän
rakennetta ja perusteita olisikin tarkasteltava kokonaisuutena,
ei pelkästään tällä tavalla
väylämaksun korottamisena. Asiantuntijakuulemisessa
on tullut selkeästi esille, että mahdollinen korotus
vaarantaa Suomen ja suomalaisten satamien kilpailukykyä muihin
Itämeren satamiin nähden, ja tällaisessa
taloudellisessa tilanteessa Suomella ei ole kyllä varaa
tähän.
Valiokunnan näkemyksen mukaan 9,5 prosentin suuruisella
korotuksella saavutettaisiin hallituksen edellyttämä maksukertymä ja
kustannusvastaavuus, kun otetaan huomioon tarkennetut liikenne-ennusteet
vuodelle 2012. Satamiemme meriliikenteen arvioidaan siis kasvavan
tulevaisuudessa. Näkymät ovat hieman valoisammat
tulevaisuudessa. Esimerkiksi Hamina—Kotka-sataman tavaravirrat
kasvavat voimakkaasti. Keskustan mielestä tätä kehitystä ei
tule vaarantaa.
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys heikentää Suomen
satamien ja merenkulun kilpailukykyä. Kuten edustaja Vehkaperä omassa
puheenvuorossaan kertoi, keskusta tulee esittämään
toisessa käsittelyssä hallituksen esitykseen sisältyvän
lakiehdotuksen hylkäämistä.
Inkeri Kerola /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kuten olemme tuossa kuulleet, merenkululle
syntyy tämän väylämaksun myötä triplataakka,
elikkä puhutaan ensinnäkin polttoaineen hinnankorotuksesta,
sen jälkeen puhutaan tästä rikkidirektiivistä ja
kolmanneksi vielä näistä väylämaksuista.
Olen siitä tietenkin hyvilläni, että väylämaksuihin
valiokunnassa on löydetty tämmöinen yhteinen
näkemys väylämaksun alentamiseksi, mutta
kun viemme tämän maksun varustamoille ja liikennöiville
yhtiöille, niin varmasti taakat näkyvät
siellä kustannuksen nousuna. Siitä ei kukaan pääse
mihinkään.
Arvoisa puhemies! Korostan sitä, että kun
tätä tulevaa selvitystyötä tehdään
väylämaksuista, siinä toteutuisi myös
tasapuolisuus maamme eteläisillä ja pohjoisilla
merialueilla. Siitä huolimatta, että meillä on
talviolosuhteet, jotka jäämurron suhteen ovat
hyvin oikukkaat ja yllätykselliset talvi toisensa jälkeen,
niin muistamme ennen kaikkea sen, että merialueillamme
liikkuu paljon ulkolaisia aluksia, joita joudutaan avustamaan enemmän
kuin mitään muita aluksia, elikkä suomalaiset
varustamot ovat huolehtineet oman aluskantansa investoinneilla niin,
että ne kestävät jääolosuhteita,
mutta kun ulkolaiset alukset purjehtivat merialueillamme, niin tilanne
on aivan toisenlainen. Mielestäni tämä pitäisi
huomioida myös seuraavissa väylämaksuneuvotteluissa.
Arvoisa puhemies! Pidän hyvänä sitä,
että tämmöistä tulevaisuuslinjausta
on tehty, mutta siitä huolimatta kantani tähän
väylämaksun korotukseen on se, että liian
suuri korotus yhdellä kertaa, vähemmälläkin
olisi pärjätty. Kun katsomme sitä, mikä on
viennin näkymä esimerkiksi seuraavana ja sitä seuraavana
vuonna, niin epäilenpä, että tätä kertymää saadaan
edes kerättyä, mikä tähän
arvioon on mitattu, joskin valiokunnan puheenjohtaja tuossa kertoi,
että Pietarin välinen liikenne saattaa tuottaa
lisää tuloja, mutta se jää meillä nähtäväksi.
Arvoisa puhemies! Toivon kuitenkin, että merenkulku
elää ja voi hyvin tulevaisuudessa myös Suomessa.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Pyysin vielä puheenvuoron, koska
unohdin esittelypuheenvuorossa aivan olennaisen asian kertoa, johon
myöskin täällä ainakin edustaja
Blomqvist viittasi ja jossain määrin myöskin
edustaja Vehkaperä. Valiokunnan mietintöön
sisältyy myöskin lausumaehdotus, joka on seuraava:
"Eduskunta edellyttää, että hallitus
käynnistää väylämaksulainsäädännön
kokonaisuudistuksen, jossa otetaan huomioon myös alusten
ympäristöominaisuudet ja jäänmurtopalvelujen
tosiasiallinen käyttö." Tämä siis
tarkoittaa sitä, että tätä asiaa
pitää arvioida kokonaisuudessaan ja erityisesti
arvioida sitten myöskin, ovatko nämä maksut
alustyypeittäin kohdallaan esimerkiksi sen mukaan, kuinka
paljon ne tosiasiallisesti käyttävät
jäänmurtopalveluita.
Mirja Vehkaperä /kesk:
Arvoisa puhemies! Merten valtatiet, nämä meriväylät,
ovat elinehto Suomen elinkeinoelämän kilpailukyvyn
kannalta nyt ja tulevaisuudessa. Siksi toivon, että tämä esitetty
hallituksen esitys ei tule voimaan näitten väylämaksujen
korottamisen muodossa ja hallitus tekee kaikkensa sen eteen, että maksuja,
korotuksia, verojen korotuksia ja polttoaineiden hintojen nostoja
ei sisällytettäisi eikä kohdennettaisi
tulevaisuudessa merenkulkuun. Sen sijaan kannatan lämpimästi
tätä väylämaksujen kokonaisuudistusta,
jossa otetaan tämä väylämaksujen
kokonaisrakenne ja ne perusteet erittäin tarkkaan arviointiin
vastaamaan myöskin ympäristövaatimuksia
ja edistämään talvimerenkulun toimivuutta
Suomessa.
Yleiskeskustelu päättyi.