9) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi maatalouden harjoittamisesta
luopumisen tukemisesta annetun lain muuttamisesta
Jari Leppä /kesk(esittelypuheenvuoro):
Herra puhemies! Muutama sana tästä luopumistuen muutoksesta,
jota hallitus on ehdottanut. Elikkä tässä ehdotuksessahan
luopumistapoja ollaan rajoittamassa ja vähentämässä niin,
että maatilan pellot saisi luovuttaa tämän
lakiesityksen jälkeen ainoastaan niiden omistusoikeuden
muodossa elikkä vuokraaminen päättyisi.
Puhemies! Valiokunta kiinnittää erityistä huomiota
siihen, että kotimaisen elintarviketuotannon jatkuminen
edellyttää riittävää määrää sukupolvenvaihdoksia,
samoin kuin halukkaita jatkajia, jotka ovat valmiita tekemään
investointeja. Tämän toteuttamiseksi me tarvitsemme
välttämättä luopumistukijärjestelmän.
Se on turva sekä jatkajalle että luopujalle. Luopumistukijärjestelmän
ehtojen tulee valiokunnan mielestä olla myöskin
sellaisia, että mahdollisimman moni sellainen tila, jolla
mahdollisuus sukupolvenvaihdokseen on, voisi löytää jatkajan
ja voisi olla jatkamiskelpoinen.
Tämä hallituksen esitys siis rajaa vuokrausvaihtoehdon
pois tulevista luopumisista. Tämä mietintö ei
ole yksimielinen, vaan siihen sisältyy hylkäysvastalause,
ja se hylkäysvastalause sitten esitellään
erikseen.
Timo V. Korhonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä käsillä oleva
luopumistuki on ollut voimassa nyt nykyisen sisältöisenä vuoden
2011 alusta. Tämä vuokrausvaihtoehto lisättiin
lakiin jo valmiiksi rajoitettuna samalla, kun tätä lakia jatkettiin
vuoden 2014 loppuun saakka. Eli siis vuoden 2011 alusta viljelijät
ovat voineet, niin kuin tässä valiokunnan puheenjohtaja
totesi, saada luopumistuen vuokraamalla pellot lisäalueeksi,
toki edellyttäen niin, että vuokraaja on ollut alle
40-vuotias ja pellot ovat sijainneet vuokraajan talouskeskuksen
välittömässä läheisyydessä.
Maatalous kaiken kaikkiaan on hyvin pitkäjänteistä toimintaa,
jota kohtaan suurin karhunpalvelus käytännössä tehdään
poliittisella poukkoilulla, ja voi sanoa, että nimenomaan
tällaisella toiminnalla kuin nyt juuri ollaan tekemässä. Nyt
siis hallitus esittää vuokrausvaihtoehdon poistamista
luopumistukijärjestelmästä. Siis esitetään
tätä hyvin myönteistä muutosta
poistettavaksi vajaan vuoden voimassaolon jälkeen. Esitystä perustellaan
valtiontaloudellisilla syillä, mutta täysin huomiotta
hallitukselta on tässä esityksen teon yhteydessä jäänyt
käytännön maatilojen kehittämistarve.
Tämä vuokrausvaihtoehto on antanut erityisesti
nuorille viljelijöille erinomaisen hyvän mahdollisuuden
kasvattaa vähitellen maatilojensa kokoa ilman lisämaan
hankintaan liittyviä korkeita kustannuksia. Nimenomaan
tämä tilatason rakennekehitys -näkökulma
on tehnyt tästä vuokrausmahdollisuudesta kohtuullisen
suositun niin luovutuksen saajien kuin myös luopujien keskuudessa.
Puhemies! Viljelijöillä on syytä odottaa
perustellusti sitä, että valtion poliittinen päätöksenteko
ja tukijärjestelmät loisivat vakautta ja jatkuvuutta
erityisesti maatalouden rakennepoliittisissa toimenpiteissä.
Vasta käyttöön otetun, siis muutama kuukausi
sitten taaksepäin käyttöön otetun,
sinänsä jo nyt tiukoin ehdoin rajatun vuokrausvaihtoehdon
poistaminen on hallitukselta erittäin huonoa, tempoilevaa
hallintoa, erittäin epäviisasta politiikkaa. Tässä mietinnössä esitetyin
perusteluin kuusi valiokunnan allekirjoittajaa tuleekin esittämään
toisessa käsittelyssä tämän
lain hylkäämistä.
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tässä nykyisessä maatalouden
kannattavuuskriisissä on merkillistä, että lakia
luopumistukijärjestelmästä muutetaan
niin sanotusti kesken juoksun. Laki on tarkoitettu ymmärtääkseni
nelivuotiseksi, mutta sitä muutetaan jo ensimmäisenä vuonna.
Onkohan siis vauhtia liikaa?
Tämä hallituksen esitys ei paranna maatalouden
kannattavuutta, koska tällä sidotaan nuoret, nimenomaan
nuoret maanviljelijät pääomavaltaiseen
viljelyyn. Luopuminen viljelystä vuokraamalla on tunnetusti
ja tunnustetusti ollut suosittu luopumistapa. Kysymys kuuluu: miksi
siis jättää hyvä käytäntö?
Uskoako todella sitä, että tällä tavoin
saadaan nuoria uskaltautumaan maatalouden harjoittajaksi, kun jo
nyt nykyisellä käytännöllä on
saatu nuoria alalle?
Maatalouteen tarvitaan jatkuvuutta. Se syntyy jatkajien kautta,
joilla täytyy olla toivoa tulevasta. Nopeatempoinen lainmuutos
ei tue mielestäni jatkuvuutta. Isoksi kysymykseksi noussee
myös nuorten viljelijöiden lisämaan hankinnan
rahoitus. Puhumme tärkeästä asiasta eli
osasta elintarvikeomavaraisuuttamme, emme mistään
irrallisesta, yksittäisestä järjestelmän
osasta. En soisi ruokapulan iskevän koskaan maahamme.
Lisäksi on huomattava, että maatalouden leikkaukset
ovat se 4 prosenttia ja ilman maataloustupon häivää.
Muistakaamme, että maaseutu ei mene lakkoon kovinkaan helposti,
joten olisin kyllä oman tuponsa maataloudellekin suonut.
Luopumistukijärjestelmässä on myös
uhka peltojen ja tilojen pilkkoutumiselle, ja tämä peltomaan
pilkkoutuminen on aivan yhtä turhaa kuin metsienkin pirstaloituminen,
joita nyt sitten yhteismetsillä haalitaan yhteen. Mikä lienee
ylipäätään sitten tulema maatalousmaalle,
kun maata ei valmisteta uutta? Vaihtoehdot lienevät siinä samaisessa
sumussa kuin talouskin, kuten monesti on siteerattu. Eli sitä sumua
piisaa, niin kuin tässä edustaja Heikkiläkin
pohti, että tästä voi muodostua pienten
ja keskisuurten tilojen pakkolunastuslaki, kuka tietää.
Maa- ja metsätalousvaliokunnan lausuntoon sisältyy
hylkäysesityksen sisältävä vastalause, jonka
olen allekirjoittanut.
Janne Sankelo /kok:
Arvoisa puhemies! Kuten valiokunnan perusteluista voidaan todeta,
valiokunta pitää välttämättömänä luopumistukijärjestelmän
jatkamista muilta osin kuin esillä olevan vuokrauksen osalta.
Esitys on johdonmukaista hallitusohjelman toteuttamista maa- ja metsätalousministeriön
toimialalla. Kun jostain on säästettävä,
tämä ei ole kohteena sellainen, että se
vaikuttaisi aktiiviviljelijöiden tulotasoon. Säästöissä on
pyritty hakemaan kohteita tällä periaatteella.
Niin kuin tuossa edustaja Korhonenkin totesi, vuokrausvaihtoehto
on ollut voimassa vain vuoden. Kritiikkiä voi tietenkin
esittää poukkoilevasta lainsäädännöstä,
mutta asia ei siitä syystä ehkä niin
paljon kirpaisekaan. Jos viljelijä haluaa lopettaa viljelyn
ja saada luopumistukea vuokraamalla pellot, aikaa on siis tämän
vuoden loppuun, jos muut ehdot täyttyvät. Sudenkuoppia
on ollut tässä voimassa olevassakin laissa. Vuokramiehen
on oltava alle 40-vuotiaan ja alle 5 kilometrin päässä luopujan
talouskeskuksesta. Eli tätä lakia on joku 41-vuotias
saattanut 6 kilometrin päässä hieman
ihmetellä.
Arvoisa puhemies! Olennaista on, että saadaan maatiloille
nuoria ja ammattitaitoisia jatkajia myös tulevaisuudessa.
Se on äärimmäisen tärkeä kysymys.
Timo Kalli /kesk:
Arvoisa puhemies! Viimeaikaisten tutkimusten mukaan ruuan hinnan
kehitys on noudatellut sitä, että kauppa on saanut
sen ylivoimaisen osuuden, toiseksi eniten elintarviketeollisuus.
Itse viljelijän osuus on jäänyt siihen,
että suunnilleen se, mitä noin kymmenen vuotta
sitten oli jaettavana, jaetaan edelleenkin. Tämän
epäkohdan korjaamiseksi aiemmat hallitukset ovat toimineet
voimakkaasti siihen suuntaan, että tuottavuutta ja kilpailukykyä viljelijöiden
keskuudessa voidaan parantaa rakenteella, eli näitä jakajia
jatkossa olisi vähemmän ja tilakokoa voitaisiin
kehittää tällä tavalla. Nyt
tässä ollaan osittain tekemässä strategista
muutosta ja viljelijät joutuvat entistä ahtaammalle,
koska tätä mahdollisuutta ei voida käyttää hyväksi.
Toivon, että jatkossa tämänkaltaisia
rakenteellisia uudistuksia ei tehdä, tai sitten muutetaan koko
strategiaa täysin vastaamaan jotain uutta pyrkimystä,
jolla markkinahintaan voidaan vaikuttaa niin, että hintojen
noususta kaupan ja jalostajan osuutta voidaan jakaa myöskin
entistä enemmän viljelijöille.
Thomas Blomqvist /r:
Värderade herr talman! Det här lagförslaget
handlar ju om att ändra villkoren för den som
upphör med verksamheten som jordbrukare, där arrendealternativet skulle
utgå och då en försäljning eller överförande
av äganderätten är det som framöver
kommer att gälla.
Det allra viktigaste är ändå det
att vi har ett avträdelsesystem också i fortsättningen
så att vi får nya odlare till näringen,
och det tycker jag att det här lagförslaget ändå inte äventyrar.
Jag måste säga att det här arrendesystemet
säkert har varit ett bra system framförallt för
den som upphör med produktionen. Däremot så ser
jag inte, precis som riksdagsledamot Sankelo sade, att det skulle
vara ett förslag som drabbar de aktiva odlarna speciellt
hårt.
Herra puhemies! Haluaisin korostaa sitä, että riittävä määrä sukupolvenvaihdoksia
pitää turvata myös jatkossa ja sen takia
luopumistukea on jatkettava jossain muodossa, vaikka tätä lakia
nyt muutetaan tällä tavalla. Tämä on
ollut hyvä systeemi niille, jotka ovat luopuneet maanviljelyksestä,
mutta jatkajille tämä muutos ei välttämättä ole
huono. Kuten edustaja Sankelo sanoi, aktiiviviljelijöiden
asioitahan tässä nyt ensimmäisenä pitää ajatella,
ja tämä on minusta ihan hyvä esitys ja
kannatan sitä.
Jari Leppä /kesk:
Herra puhemies! Luopumistuen vaihtoehdoista vuokrauksen poistaminen
näin lyhyen ajan voimassaolon jälkeen on erittäin
lyhytjänteistä toimintaa, niin kuin nyt hallitus
esittää. Pidän sitä valitettavana,
samoin sitä, että hallitusohjelmassa, niin kuin
täällä hallituspuolueiden edustajat ovat
sanoneet, monessa kohdin korostetaan jatkuvuutta, pitkäjänteisyyttä,
kannustavuutta, kannattavuutta jne. Kuitenkin nämä tämäntyyppiset,
niin kuin luopumistuen selkeä heikennys on, ovat aivan
päinvastaiseen suuntaan viemässä viljelijöiden
arkea, kun pitäisi toimia valtion taholta niin, että tällä hetkellä kannattavuusongelmissa
oleva ala kohentaisi kannattavuutta ja pystyisi saamaan parempaa
tuottavuutta aikaiseksi. Nyt tämän tyyppinen toimi
tehdään, energiaveroja korotetaan, tukileikkauksia
tulee jne. Eli käytännön toimet ovat päinvastaisia
kuin mitä hallitusohjelmassa on.
Lisäksi, kun tätä luopumistuen vuokrausvaihtoehdon
poistamista perustellaan valtiontaloudellisilla seikoilla, tästä saatavat
säästöt ovat todellisuudessa olemattoman
pieniä siihen hyötyyn nähden. Eli se
hyöty tulee lähinnä siitä, että vuokrausvaihtoehto
alentaa pääomien tarvetta tilanteessa, jossa sukupolvenvaihdosta
tehdään. Tuossa tilanteessa tiloilla pääoman
tarve on kaikkein suurimmillaan. Ja silloin jos ei tarvitse ostaa,
vaan voi vuokrata sen maan, niin ollaan paljon pienemmän
pääoman tarpeessa, ja siksikin tämä vaihtoehto
olisi pitänyt säilyttää valikoimien
joukossa.
Timo V. Korhonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Taisi olla arvostamani edustaja Sankelon puheenvuorossa
toteamus, että tämä lakimuutos ei heikennä maatilojen
kannattavuutta. Itse olen kyllä totaalisesti eri mieltä.
Tämä itse asiassa heikentää maatilojen
kannattavuutta ainakin kahta kautta. Ensinnäkin sitä kautta,
että tällä esityksellä pakotetaan
tilat sijoittamaan pääomia kalliiseen peltomaahan.
Ja erityisesti tuolla Pohjois- ja Itä-Suomessa tämä tulee
vaikuttamaan väistämättä myös
niin, että tällä muutoksella omalla tavallaan
estetään maatilojen kasvun mahdollisuudet. Eli
on aivan selvä asia, että maatilojen kannattavuus
tämän esityksen myötä heikkenee.
Joudun yhtymään siihen arvioon, mitä tuossa edellä edustaja
Leppä totesi: tämä hallitus tekee tänne
maa- ja metsätalouden puolelle, ennen kaikkea maatalouden
puolelle, lukuisia toimenpiteitä alati, jotka ovat itse
asiassa totaalisessa ristiriidassa hallitusohjelman tavoitteitten
kanssa.
Janne Sankelo /kok:
Arvoisa puhemies! Niin kuin tuossa jo edellä todettiin,
niin kysymyshän on vain yhden vuoden voimassa olleesta
laista, ja edustaja Korhonen toi ihan ansiokkaasti esille aikaisemmissakin
puheenvuoroissa asiaa maatalouden kannattavuudesta. Mutta tällä yksittäisellä asialla,
kun mietitään, me olemme sitoutuneet hallitusohjelmaan
ja sitä kautta pyrimme hakemaan myös tältä sektorilta
rakenteellisia säästöjä, niin
mielestäni on kuitenkin oikea linja, että pyritään
suojaamaan sen viljelijän tulotaso ja sitä kautta
me kykenemme toivon mukaan luomaan niitä jatkamisen edellytyksiä uusille
nuorille viljelijöille. Ei se tähän päätökseen
kaadu, vaan tämä on hyvin perusteltu esitys.
Yleiskeskustelu päättyi.