Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! On kysytty, miksi lehdistön arvonlisäveroa
nostetaan 0 prosentista 9 prosenttiin. Hallitusohjelmaneuvotteluja
kun käytiin, niin siinä yhteydessä tietysti lähtökohtana
oli se, että valtiontaloutta tulee tasapainottaa siten,
että menoja leikataan ja verotusta kiristetään
mahdollisimman tarkoituksenmukaisella tavalla, ja sillä tavalla
tavoitteeksi asetetaan 2,5—3 miljardia tasapainotusta,
ja tämä oli talousryhmässä tavoitteena.
Tietysti yksi tapa verotulojen kasvattamiseen olisi ollut se,
että yleistä arvonlisäveroprosenttia olisi
nostettu 23:sta, mutta kun se ei ollut mahdollista, silloin jouduttiin
katsomaan muita vaihtoehtoja, miten verotuksesta voidaan kerätä tuo puolitoista
miljardia kaiken kaikkiaan. Tältä osin tietysti
lähtökohtana oli se, että kun tuloverotusta
ei voitu kiristää, niin katsotaan kulutusveroja, mitä siltä osin
voidaan tehdä, ja myöskin arvonlisäveron
osalta käytiin kaikki veropoikkeukset, eli käytännössä verotuet,
lävitse.
Tässä yhteydessä todettiin tietysti,
että oli vain yksi ryhmä, joka oli lehdistö,
ja siltä osin vain tilatut lehdet, jossa veroprosentti
oli nolla. Tietysti tietyssä tilanteessa se saattaa tarkoittaa
sitä, että lehdet saavat arvonlisäveron
palautusta, koska kun niillä on kustannuksia, joista ne
maksavat arvonlisäveroa, niin jotkut lehdet saattavat tässä tilanteessa — ja
tietysti se alkaa mennä aika pitkälle, että joku
liiketoiminnan harjoittaja saa valtiolta rahaa takaisin toimintansa
tukemiseksi.
Tosiaan kiinnitettiin huomiota siihen, että lehdistön
arvonlisävero oli 0. Sitten mietittiin muita alennuksia,
muun muassa lääkkeiden osaltahan vero on 9 prosenttia,
mutta todettiin, että on täysin selvää,
että lääkkeet ovat siinä asemassa,
varsinkin vähävaraisten kansalaisten osalta, että niiden
arvonlisäverotusta ei voida kiristää.
Ruuastakin keskusteltiin ja todettiin, että ruoka on
kuitenkin perustarve ja tältä osin senkään arvonlisäveroprosentin
kiristämiseen ei ole tarkoituksenmukaista mennä,
ellei sitten kaiken kaikkiaan yleisen linjan mukaisesti arvonlisäveroprosentteja
nosteta.
Sitten arvioitiin tietysti sitä, mistä syystä tuo arvonlisäveroprosentti
on määrätty nollaksi. Kuten täällä jo
todettiin, se määrättiin silloin, kun liikevaihtoverolaki
säädettiin, ja silloin katsottiin, että lehdistö on
erityisasemassa. Lähtökohdat ovat tietysti olleet
sananvapaus, sitä pitää pyrkiä edistämään
ja sananvapauden kautta demokraattista järjestelmää.
Mutta tietysti voidaan sanoa, että oikeastaan näihin
kahteen tavoitteeseen liittyvät kaikki muut asiat, vaalimainonta
ja muut —niistä maksetaan 23 prosenttia veroa, niin
että voidaan kysyä, mistä syystä nimenomaan
lehdistön pitää olla tässä suhteessa
erityisasemassa.
Syytä on todeta, että Aamulehden päätoimittaja
Jorma Pokkinen, jonka mielelläni nimeäisin tämän
arvonlisäverouudistuksen isäksi, käynnisti
keskustelun siitä, eikö mediaa pitäisi
verottaa oikeudenmukaisesti. Tässä nyt tavoitteena
on nimenomaan oikeudenmukainen median verottaminen.
Jos mennään nyt lävitse vielä hieman
median verottamista, niin sähköinen mediapalvelu
on 23 prosentin arvonlisäveron piirissä, Yleisradio
on 9 prosentin arvonlisäveron piirissä, kirjat
ovat 9 prosentin arvonlisäveron piirissä, alle
kuukauden lehtitilaukset ovat 23 prosentin veron piirissä ja
myöskin irtonumerot ovat 23 prosentin arvonlisäveron
piirissä. Eli meillä on hyvin poik-keavaa kohtelua
tältä osin.
Sitten tietysti merkittävää on se,
onko laadulla jotakin merkitystä. Jos nyt en käytä esimerkkinä mitään
todellista lehteä, vaan käytän fiktiivistä lehteä "Moska",
joka nyt televisiossa on näyttävästi
esillä, niin sen veroprosentti on 0. Voidaan sanoa, että Moska
ei varmasti edistä demokratiaa millään
tavalla. Mitä tulee sitten Helsingin Sanomiin, niin Helsingin
Sanomienkin veroprosentti on 0. Voidaan sanoa, että sillä,
laadulla, demokratian edistämisellä, ei ole tämän
veron kannalta minkäänlaista merkitystä.
Sitten voidaan sanoa, onko lehdistö nimenomaan se seikka,
joka edistää demokratiaa. Tietysti täytyy
sanoa, että tänä päivänä jos
katsoo meidän lehdistöämme, niin esimerkiksi
tämä eurokriisistä tiedottaminen: Kyllä valitettavasti
täytyy poliitikkona sanoa, että Financial Timesia
on pakko lukea. Helsingin Sanomien perusteella ei tänä päivänä pärjää,
jos pyrkii arvioimaan Euroopan rahoituskriisiä. Mitä tulee
sitten ihan politiikan uutisiin, niin Helsingin Sanomat on ihan hyvä uutisoimaan
kotimaan politiikasta, mutta sitten kun mennään
näihin paikallislehtiin, niin niiden osalta voi sanoa,
että ammattitaidon puutetta kyllä jossain määrin
esiintyy. Tältä osin täytyy sanoa, että mitä pienempi
lehti, sitä pienempi vaikutus on tähän
demokraattiseen järjestelmään osallistumiseen,
ja tältä osin voidaan kysyä, onko tuo
0 prosenttia kaiken kaikkiaan perusteltu.
Sitten jos ajatellaan, että laadun mukaisesti asetettaisiin
nämä veroprosentit, niin voidaan sanoa, että tämmöinen
pika-analyysi, mikä tulee verkon kautta, voisi olla siellä 23
prosentissa, kuten nykyisin on, mutta lehti on tämmöinen
puolipika-analyysi, silloinhan 9 prosenttia olisi hyvin kohtuullinen,
mutta kirja, sen pitäisi olla nollassa prosentissa, koska
se on todellista syväanalyysia ja ajatuksen kehittämistä.
Ja tältä osin voidaan sanoa, että nykyinen
järjestelmä ei ole myöskään
arvonlisäverotuksen kannalta ja osalta oikeudenmukainen.
Sitten voidaan ajatella toista näkökulmaa,
joka on teknologian edistäminen. Suomenhan pitäisi olla
teknologian kärjessä, ja silloinhan oikeastaan
pitää olla niin, että jos lukee uutisia
vaikka lehdestä tai muualta, iPadista, niin veroprosentin pitäisi
olla 0 eikä 23, niin kuin se nykyisellään on,
ja sitten tietysti, jos on joku lehti, joka on vanhaa teknologiaa,
niin sen veroprosentin pitäisi olla 23.
Joten tältä osin voidaan sanoa, että oikeastaan tässä nollaprosentin
verokannassa ei ole kyllä yhtään mitään
logiikkaa tänä päivänä ja
kaikki seikat puoltavat sitä, että sitä voidaan
nostaa. Voidaan sanoa, että kun se nostetaan nyt 9 prosenttiin,
niin sekin on erittäin inhimillinen verokanta ja on erittäin
suurta ja vahvaa tukea lehdistölle kaiken kaikkiaan.
Sitten mitä tulee alan argumentteihin. Päinvastoin
kuin edustaja Tuupainen täällä sanoi, alaa
on kuultu vaikka kuinka paljon tässä yhteydessä.
Mutta täytyy sanoa, että harvoin ala lobbaa niin
huonosti kuin lehdistö on tässä asiassa lobannut.
Tietysti lehdistöllä on pikkuisen tämmöistä taipumusta
ylimielisyyteen, että kun me nyt voimme kirjoittaa politiikoista
niin kuin me ihan haluamme, niin poliitikkojen on pakko tanssia
meidän pillimme mukaisesti. Mutta näinhän onneksi
eduskunnan enemmistö tässä asiassa ei tule
tekemään.
Tältä osin täytyy sanoa, että jos
nyt katsotaan näitä lehdistön selvityksiä siitä,
että yhtäkkiä tästä ei
tulekaan lisää tuloja, vaan kauheat tappiot työttömyyden
ja kaiken muun kautta, niin voidaan sanoa, että näillä argumenteilla
ei ole kyllä kauhean paljon merkitystä. Jos katsotaan
vähän luotettavampia selvityksiä, liikenne-
ja viestintäministeriön arviota, niin kuitenkin
liikenne- ja viestintäministeriö arvioi, että tulee
selvästi lisätuloa valtiolle.
Mitä tulee kansainvälisiin kokemuksiin ja
arvioihin siitä, kun on yleistä arvonlisäveroa
nostettu, niin tulos tältäkin osin on täysin
selkeästi se, että tuottoa tulee huomattavasti
valtiolle. Se, että lehteä ei tilattaisi, niin
hintajousto on varsin vähäinen, ja tältä osin
täytyy sanoa, että kyllä se tuotto sieltä valtiolle
kaiken kaikkiaan tulee. Tämä niin sanottu argumentointi
on vähän samanlaista kuin silloin, kun tuloverotus
aikanaan 20-luvulla on saatettu voimaan: että hyvä on,
että kun tuloja aletaan verottaa, niin ihmiset jäävät työttömiksi
ja yhteiskunta joutuu perikatoon. Ja minun täytyy sanoa,
että minä ymmärrän jossain määrin
sitä, että jos on kauhean ankara vero, se vähentää ahkeruutta
ja työntekoa, mutta täytyy sanoa, että ei
yhteiskunta pärjää ilman verotuloja,
ja ne pelkokuvat, mitä ala on luonut tässä yhteydessä,
ne eivät ole millään tavalla perusteltuja.
Mitä tulee sitten tähän peruuttamattomuuteen, niin
se on aivan totta: Suomen liittymissopimuksessa on sovittu, että meillä voi
olla yleistä arvonlisäveroa prosentti, mutta nyt
kun siitä luovutaan, niin EU-tuomioistuimen oikeuskäytännön mukaisesti
siihen ei enää tämän ratkaisun
jälkeen voida palata. Me selvitimme myöskin sitä, että jos
tilapäisesti luovutaan, niin onko palaaminen sen jälkeen
mahdollista. Valtiovarainministeriön arvion mukaan ei löydetty
selkeätä oikeustapausta, joka olisi juuri tähän
asiaan kohdistunut. Valtiovarainministeriön arvion mukaan
kuitenkin selvästi tilanne on se, että koeajankaan
jälkeen ei voitaisi palata tähän nollakantaan.
Täällä sosialidemokraatit sanovat,
että he ovat yrittäneet taistella tämän
lykkäämisen puolesta. En ole kyllä itse
huomannut missään neuvotteluissa, että olisivat
vaatineet tämän asian lykkäämistä,
mutta salissahan sitä nyt sitten aina voi vaatia erilaisia
asioita.
Arvoisa puhemies! Sitten täällä tehtiin
ehdotus, joka perustui lakialoitteeseen, ja tähän
esitykseen sisältyy, vaikka ei sisällykään,
myöskin sitten partureiden ja pyöräkorjaamoiden
ja kampaamoiden kevennetyn arvonlisäverokannan loppuminen.
Tietysti tältä osin hallitus ei nyt esittänyt,
että jatkettaisiin sitä kokeilua, joka meillä nyt
on, jonka mukaisesti tuo verokanta on 9 prosenttia. Tältä osin
täytyy sanoa, että siltä osin meillä on
mahdollisuus sitten vielä arvioida jatkossa sitä,
otetaanko se kokeilu käyttöön. Nyt pitää hyvin
tarkkaan seurata sitä, minkälaisia vaikutuksia
sillä on.
Mutta kun tehtiin selvitys siitä, mitenkä se meni
hintoihin, se alentaminen, aikoinaan, niin noin puolet partureista
toteutti sen alennuksen hintoihinsa, puolet eivät toteuttaneet,
ja voi sanoa, että tältä osin se hintajousto
ei välttämättä toiminut kauhean
hyvin. Tietysti jotkut työnantajat ovat lisänneet
työpaikkoja tältä osin, mutta voi sanoa,
että ei voida kiistatta sanoa, että kokemukset
tästä alennuksesta olisivat olleet välttämättä positiivisia.
Mutta tämä on hyvin vaikeasti arvioitava asia,
ja olen sitä mieltä, että tätä asiaa täytyy
jatkossa sitten seurata ja katsoa, mitkä nämä vaikutukset
tulevat olemaan, kun tuo vero nousee jälleen 23 prosenttiin.
Keskustelu päättyi.