16) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi siviilihenkilöstön
osallistumisesta kriisinhallintaan annetun lain ja rajavartiolaitoksen
hallinnosta annetun lain 15 §:n muuttamisesta
Sisäministeri Päivi Räsänen
Herra puhemies! Käsillä olevassa hallituksen
esityksessä ehdotetaan, että lakiin siviilihenkilöstön
osallistumisesta kriisinhallintaan lisättäisiin
säännökset voimankäyttövälineiden kantamisesta,
voimakeinojen käytöstä ja hätävarjelutilanteista
siviilikriisihallintaoperaatioissa. Lisäksi Rajavartiolaitoksen
hallinnosta annettuun lakiin lisättäisiin säännös
kriisinhallintaoperaatioon osallistuvan rajavalvonta-asiantuntijan asemasta.
Näiden ehdotettujen muutosten tarkoituksena on selkiyttää kriisinhallintaan
osallistuvan siviilihenkilöstön oikeudellista
asemaa.
Siviilikriisinhallinnassa on kyse kohdemaan poliisilaitoksen,
oikeusviranomaisten ja syyttäjälaitoksen, rajavalvonnan,
tullilaitoksen, rikosseuraamuslaitoksen ja muun hallinnon kehittämisestä ja
kohdemaan turvallisuussektorin uudistamisesta. Suomella on näiden
alojen asiantuntijoita lähetettyinä siviilikriisinhallintaoperaatioissa
noin 150, ja Suomen valtio toimii näiden henkilöiden
työnantajana.
Siviilikriisinhallinnassa toimintaympäristöt ovat
yhä haastavampia, ja operaatioissa työskentelevillä asiantuntijoilla
tulee olla asianmukaiset turvallisuusjärjestelyt tukenaan.
Suomi suhtautuu pääsääntöisesti
pidättyväisesti voimakeinojen käyttöön
siviilikriisinhallinnassa, mutta tulevaisuudessa on kuitenkin varauduttava
konfliktin osapuolten ja laajemmin erilaisten ääriliikkeiden
käyttämän väkivallan lisääntymiseen,
joka voi kohdistua muiden ohella myös siviilikriisinhallintaoperaatiossa
työskenteleviin asiantuntijoihin. Siviilikriisinhallintaoperaatioiden
mandaatit voivat myös edellyttää aikaisempaa
enemmän varautumista voimakeinojen käyttöön
sekä hätävarjelutilanteisiin. Lisäksi
operaatiot voivat edellyttää, että lähettäjävaltio
varustaa asiantuntijat asianmukaisilla voimankäyttövälineillä.
Siviilikriisinhallinnan alalla voimankäyttövälineiden
kantamisesta ja voimakeinojen käytöstä ei
ole tällä hetkellä Suomessa nimenomaisesti säädetty.
Tämän hallituksen esityksen tarkoituksena on selkiyttää lainsäädäntöä näissä asioissa
ja
siten parantaa myös näiden asiantuntijoiden oikeusturvaa.
Tarkoituksena on, että niillä Suomen lähettämillä asiantuntijoilla,
joilla on voimankäyttövälineiden ja voimakeinojen
käyttöön riittävä koulutus
ja jotka voivat osoittaa myös ylläpitäneensä näitä taitoja,
olisi oikeus koulutustaan vastaavaan voimankäyttövälineiden
kantamiseen ja voimakeinojen käyttöön
siviilikriisinhallintaoperaatiossa. Valtio työnantajana
vahvistaisi kullekin asiantuntijalle nämä oikeudet
hänen nimittämisensä yhteydessä,
jos näiden operaatioasiakirjojen mukaan nämä oikeudet
voi-daan myöntää ja ne arvioitaisiin
myös tarkoituksenmukaisiksi. Voimakeinojen käyttöoikeus
voitaisiin vahvistaa vain riittävän voimankäyttövälineiden
ja voimankäytön koulutuksen saaneille poliisimiehille,
rajavartiomiehille sekä Tullin ja Rikosseuraamuslaitoksen
virkamiehille, jos heidän palvelustehtävänsä operaatiossa
sitä edellyttävät.
Voimakeinojen käytön edellytyksistä ja
rajoista, sallituista voimankäyttövälineistä sekä vaadittavasta
voimankäyttövälineiden ja voimakeinojen
käytön koulutuksesta säädetään
kutakin ammattiryhmää koskevassa lainsäädännössä.
Näitä säännöksiä sovellettaisiin
ammattiryhmiin myös heidän toimiessaan siviilikriisinhallintaoperaatioissa.
Kansallisen lainsäädännön mukaista
voimankäyttövälineiden kantamista ja voimakeinojen
käyttöoikeutta rajaisivat edelleen kunkin operaation
operaatioasiakirjat ja operaatiolle vahvistetut voimankäyttösäännöt.
Suomalaiset asiantuntijat eivät voisi koskaan ylittää voimankäyttövälineiden
kantamisessa tai voimakeinojen käytössä sitä,
mitä siitä on kansallisesti säädetty.
Lisäksi Rajavartiolaitoksen hallinnosta annettuun lakiin
on tarkoitus lisätä säännös
siitä, että Rajavartiolaitoksen hallinnosta annetun
lain rajavartiomiehiä koskevia säännöksiä sovelletaan myös
niihin rajavartiomiehiin, jotka on nimetty rajavalvontatehtäviin
siviilihenkilöstön osallistumisesta kriisinhallintaan
annetun lain perusteella. Tämä selkeyttää rajavartiomiesten
asemaa ja vastaa sitä, mitä poliisimiesten osalta
on tällä hetkellä säädetty.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Yritin kuunnella ministerin selvitystä tästä olemassa
olevasta lakiesityksestä. Ensinnäkin voidaan varmaan
todeta se, että siviilikriisinhallinta on toimintaa, jolla
pyritään parantamaan yleisestikin yhteiskunnan
ydintoimintaa siellä kriisialueella, jolla tämä toiminta
toteutetaan. Sitä toteutetaan usein myös ei-sotilaallisten asiantuntijoiden
tekemänä, mutta näissä tilanteissa
on myös usein mukana sotilaallista kriisinhallintaa elikkä niitä toimijoita,
jotka käyttävät erilaisia voimakeinoja
tämän tilanteen hallintaan. Nyt kun nämä ei-sotilaalliset
toimijat, asiantuntijat sekä sitten varsinaiset sotilaalliset
toimijat ovat yhdessä samoissa paikoissa, niin tämä tietenkin
saattaa aiheuttaa semmoisia kriisitilanteita, jotka voivat olla
joissakin tilanteissa vaaraksi sitten näille ei-sotilaallisille
asiantuntijoille.
Nyt kun näillä alueilla on erilaisia konflikteja, on
muun muassa erilaisia ääriliikkeitä,
terrorismia, järjestäytynyttä rikollisuutta
ja muuta vastaavaa, niin oikeastaan tämä minun
kysymykseni on, kun yritin saada vastausta, kun en tunne tätä asiaa
riittävän hyvin: kun näitä voimakeinoaseita
tai niitä mahdollisuuksia määritellään
nyt tässä laissa, kuka niitä voi käyttää,
niin ymmärsinkö oikein, tuleeko näille
ei-sotilaallisille asiantuntijoille myös jossakin määrin
oikeus käyttää näitä voimakeinolaitteita,
ja miten se määritellään missäkin
tilanteessa? Tämä oli oikeastaan se minun kysymykseni
sisältö: mikä on näitten ei-sotilaallisten
asiantuntijoitten asema näitten voimavälineiden
käytössä tulevaisuudessa?
Sisäministeri Päivi Räsänen
Arvoisa herra puhemies! Kyllä tämä todellakin
sitä tarkoittaa, että tästä nimenomaisesti nyt
säädettäisiin. Itse asiassa tällä hetkellä jo nämä siviilikriisinhallintaan
osallistuneet asiantuntijat, esimerkiksi poliisimiehet, kyllä ovat
joutuneet kantamaan asetta ja ovat joutuneet myös näihin itsepuolustustilanteisiin
ja niissä tarvittaessa
turvautumaan voimankäyttövälineisiin, mutta
siitä ei ole ollut selkeää säätelyä.
Nyt on tarkoitus se, että näiden henkilöiden
oikeusturva turvataan ja selkeytetään tätä lainsäädäntöä,
jotta meillä niiden voimankäyttövälineiden
käyttö on asianmukaisesti säädeltyä.
Toki se jokaisen operaation kohdalla katsotaan erikseen ja näissä operaatioasiakirjoissa
määritellään, minkälaiset
voimankäyttötarpeet siellä kussakin operaatiossa
ja tehtävässä ovat.
Ari Jalonen /ps:
Arvoisa puhemies! Tahdon vain muistuttaa siitä, että jokaiseen
kriisinhallintatilanteeseen, -operaatioon, liittyy riskejä.
Riskit ovat tietysti erilaiset eri operaatioissa ja toiminnoissa
toimiville, mutta jokaisella henkilöllä tarvitsee
olla jonkinlainen omasuoja, ja yleisesti ottaen se on vähintään
sitten pistooli mukana tai sitten ainakin suojaliivit, kypärät
ynnä muut. Mutta olennaista on se, että se omasuoja
tarjotaan täältä niille henkilöille,
jotka lähtevät kuitenkin tavallaan heiluttamaan
Suomen lippua maailmalle. Näissä tilanteissa,
kun niissä on riskejä, jos siellä tapahtuu
jotain — näistä olen käyttänyt
termiä "rauhanturvaveteraanit" — heidän
jatkohoidostaan henkisen tai fyysisen vamman seurauksena on Suomen
pidettävä huolta ja huolehdittava myös
tästä omasuojasta.
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa puhemies! Kiitoksia ministerille esittelystä.
Minäkin haluaisin kysyä nyt, kun tilaisuus on:
miten tähän lakiesitykseen liittyvään
uuteen tilanteeseen koulutuksessa varustaudutaan ja valmistaudutaan?
Sisäministeri Päivi Räsänen
Arvoisa herra puhemies! Tämä lakiesitys koskee
vain niitä asiantuntijoita, esimerkiksi poliisimiehiä,
rajavartiomiehiä, joilla on jo entuudestaan koulutus näiden
voimankäyttövälineiden käyttöön.
Toki, kun tämä lainsäädäntö astuu
aikanaan voimaan, tämä sitten kuuluu myös näiden
koulutusten koulutusohjelmiin, että tunnetaan lainsäädäntö ja
sen sisältö, mutta tässä ei ole
tarkoitus laajentaa miltään osin sellaisten henkilöiden
oikeuksia käyttää esimerkiksi aseita,
joilla se ei kuulu jo nyt tällä hetkellä koulutukseen.
Keskustelu päättyi.