Simo Rundgren /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässä on siis kysymyksessä esitys,
jolla muutetaan EU:n yhteisen kalastuspolitiikan valvontaa ja seuraamuksia
koskeva lainsäädäntö. Tarkoituksena
on parantaa kaupallisen kalastuksen ja kalakaupan valvontaa. Olennaisin
muutos tässä on se, että tällä kumottaisiin
yhteisen kalastuspolitiikan rikosperusteiset rangaistussäännökset
ja siirryttäisiin sellaiseen valvontaan, jossa valvontaviranomaisina
olisivat ely, Rajavartiolaitos, Liikenteen turvallisuusvirasto,
Eviran kautta elintarvikevalvontaviranomaiset ja rajaeläinlääkärit.
Yhteisen kalastuspolitiikan vastaiset teot eivät olisi
enää rikoksia. Poliisin rooli olisi hallinnollisessa
seuraamusjärjestelmässä virka-avun antoa.
Tällä menettelyllä pyritään
siis tehostamaan tätä valvontaa.
Tämä on erittäin mielenkiintoinen
muutos, nimittäin tästähän seuraa
se, että Maaseutuviraston ja muiden näiden mainittujen
valvontaviranomaisten tehtävät lisääntyvät.
Tässä tulee uusia velvoitteita unionin maille,
tietojärjestelmien, erilaisten rekistereiden perustamista
ja niin edelleen. Arvioidaan, että tämä maksaa
noin 1,2 miljoonaa euroa 2014—2017 ajalla. Jatkokehityksen
arvioidaan maksavan vuositasolla 10 prosenttia näistä kehittämiskustannuksista.
EU:lta arvioidaan jälkikäteen saatavan tukea noin
50—90 prosenttia kokonaiskustannuksista.
Tässä laajennetaan ilmoitusvelvollisuutta näillä kalastusaluksilla,
jotka ovat alle kymmenmetrisiä. Ilmoitusvelvollisuutta
laajennetaan koskemaan myöskin muita kiintiölajeja
kuin lohta. Velvoite toteutetaan sillä tavalla, että saaliit on
punnittava 48 tunnin kuluessa saaliin siirrosta maihin. On selvää,
että tämän valvonnan toteuttaminen vaatii
aika paljon ponnistuksia, mutta siinä on kyllä erittäin
mielenkiintoisia uusia mahdollisuuksia. Nimittäin jos olen
oikein ymmärtänyt tämän lain
sisällön, niin tässä tulee kysymykseen
myöskin sellainen valvonta, jota toiset EU-maat voivat
suorittaa toisten jäsenmaitten kohdalla. Siis esimerkiksi
suomalaiset voisivat Itämeren ongelmakalastusmaan Puolan
aluksia valvoa, seurata, mitä kalaa he tuovat maihin ja mihin
satamiin sitä tuodaan.
Kaiken lisäksi tässä vielä EU-maille
avataan mahdollisuus valvoa kolmansien maiden kalastusaluksia. Mainitsin
tuossa tuon Puolan. Se on ollut ongelmamaa erityisesti lohen kohdalla,
koska se on jatkuvasti ilmoittanut pyytämiänsä lohia taimenina
ja tällä tavalla päässyt kasvattamaan kalastusponnistusta
Itämerellä kiintiön ohi. Eikä ole
aivan ongelmatonta ollut valvonta myöskään Pohjanlahdella
Perämeren osalla, jossa Suomen ja Ruotsin kalastajat ovat
kalastaneet.
Tämä antaa kyllä uusia mahdollisuuksia
mielestäni tähän valvontaan niin, että pysyttäisiin niissä kiintiöissä,
jotka yhdessä on sovittu. Sitten yhdessä unionin
maat valvoisivat näiden kiintiöitten noudattamista.
Mielenkiintoinen käsittely tulossa varmasti valiokunnassa
tämän lain osalta.
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa puhemies! Euroopan unionin yleistä kalastuspolitiikkaa
koskeva lainsäädäntö todellakin
on laaja ja yksityiskohtainen, ja on aivan päivänselvää,
että tälläkin kansallisella soveltamisella
vain todennäköisesti saadaan lisää byrokratiaa
aikaan. Toki, jos se palvelee sitä kautta, kuten edustaja
Rundgren otti esiin, että kansainvälistä valvontaa
voidaan lisätä ja saadaan sillä sitten
helpotusta nimenomaan juuri Puolan jopa ryöstökalastukseen,
se on vain hyvä. Mutta kyllä minä toivon
myöskin sitä, että Euroopan unioni itsessään
sitten kiinnittää huomiota byrokratian purkamiseen.
Täällä Suomen Keskusta on nyt tuonut
esille omat teesinsä byrokratian purkamiseksi, 101 teesiä.
Sitä tarvitaan myös Euroopan unionissa, koska
näyttää siltä, että sieltä tulee
juuri tätäkin kautta lisää hallinnointia.
Mutta toisaalta kalastus on hyvin tärkeä elinkeino,
ja tässä hallituksen esityksessä on myös sinänsä alakuloisia,
alavireisiä tilastoja siitä, kuinka ammattikalastajien
määrä Suomessa on vähentynyt
viime vuosien aikana ja suunta näyttää olevan
vain alaspäin. Ja kuitenkin kalaravinto olisi varmasti
meille jokaiselle suomalaiselle edelleenkin se terveellinen asia
siellä ruokapöydässä. Kotimaista
kalaa valitettavasti syödään alle kymmenen
prosenttia. Eli niin kuin edustaja Rundgren otti esille, tämä on
varmaan hyvin mielenkiintoinen ja keskusteleva käsittely
sitten, kun me tämän tuonne maa- ja metsätalousvaliokuntaan
saamme. Ehkäpä maa- ja metsätalousvaliokunta
myöskin sitten näihin kotimaisen kalastuksen ongelmiin
ottaa kantaa.
Simo Rundgren /kesk:
Arvoisa puhemies! Keskeisimmät tai, sanotaan, laajimmat
keskustelut yhteisen kalastuspolitiikan osalta on viime vuosina
erityisesti tällä vaalikaudella käyty
nimenomaan lohen osalta. Siinä mielessä uskon, että jos
tämä valvonta saadaan järkeistettyä,
niin päästään siihen, että entistä suurempi
määrä Itämerellä olevaa
lohta pääsee nousemaan kutujoelle, pääsee
kulkemaan Suomen rannikkoalueella, mikä merkitsee käytännössä sitä,
että sekä kutujoelle nousevan lohen määrä nousee
että myöskin rannikkokalastuksen mahdollisuudet
parantuvat. Suomen politiikan pääkärjen
pitää kohdistua siihen, että Itämeren
sekakantakalastus vähenee, ja ennen muuta ensimmäinen
askel on se, että päästään
laittomasta kalastuksesta noudattamaan edes niitä kiintiöitä,
jotka yhdessä on sovittu. Tässä mielessä yhdyn
kyllä siihen, mitä edustaja Mattila tässä totesi,
että mielenkiintoista on nähdä, minkälainen
asiantuntijakuuleminen tästä tulee. Päälinjan
täytyy olla se, että Suomi Ruotsin kanssa Itämeren
johtavana kutuvaltiona pitää huolen siitä,
että myöskin kotimainen kalastaja sekä rannikolla
että tuolla joissa eri kalastusmuodoilla kalastettaessa
hyötyy tästä meidän kotijoissamme
kutevasta kalasta. Ja siinä mielessä, jos valvontaa
pystytään parantamaan, samalla tehdään
työtä suomalaisen kalastuksen eteen.
Keskustelu päättyi.